ithoma

چرا به برنامه دیجیتال مارکتینگ نیازمندیم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چرا به برنامه دیجیتال مارکتینگ نیازمندیم؟

آیا می‌دانید برای اینکه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ تهیه کنید، از کجا باید شروع کنید؟ بسیاری از کسب‌وکارها بااینکه می‌دانند شبکه‌های دیجیتالی امروزه برای دستیابی و حفظ مشتریان چقدر مهم هستند. اما ازآنجایی‌که معمولاً برنامه‌ای برای تجارت خود ندارند، دچار مشکل می‌شوند. در این مقاله سعی داریم شمارا در مسیر درست ایجاد یک برنامه دیجیتال مارکتینگ مناسب قرار دهیم.

موانع ایجاد یک برنامه دیجیتال مارکتینگ ؟

مسلماً اولین مانع یا بهتر بگوییم، سؤالی که برای شما پیش خواهد آمد این است که از کجا شروع کنیم؟ یک برنامه‌ریزی کوتاه اما دقیق می‌تواند به بهترین شکل شمارا هدایت کند. معمولاً در چنین قسمت‌هایی شما به یک برنامه بسیار بزرگ نیاز ندارید بلکه یک برنامه‌ریزی ساده، کامل و دقیق می‌تواند بسیار اثربخش باشد. مانع دیگر پیش روی شما، دامنه گسترده دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. بسیاری از تکنیک‌های عالی بازاریابی دیجیتال اعم از بازاریابی جستجو ،شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ برای بهبود تجربه دیجیتال کسب‌وکار شما وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از چارچوب برنامه‌ریزی RACE تعداد قابل‌پردازشی از سری فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال را تعریف کنید و با کمک آن‌ها برای خود مشتری جذب کنید.
توجه کنید که در هر برنامه‌ دیجیتال مارکتینگ، اصولی وجود دارند که برای رسیدن به موفقیت باید آن‌ها را ارزیابی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی کنید، برای مثال استفاده از محتواهای متناسب در بخش‌های، برنامه‌نویسی دقیق و شخصی‌سازی سایت و … . روش‌هایی هستند که می‌توانید در طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود از آن‌ها استفاده کنید.

انواع مختلف بازاریابی دیجیتال

۱- پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

این روش تبلیغات، یکی از متداول‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال است. جذابیت و پرطرفدار بودن این نوع از تبلیغات در آن است که در این نوع تبلیغات اگر مشتری بر روی تبلیغ قرار داده‌شده توسط شما کلیک کند، باید حداقل هزینه ممکن را پرداخت کنید. اما اگر هیچ کاربری سمت آن نرود و درنتیجه کلیکی انجام ندهد، شما هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. بنابراین اگر کسب‌وکار شما کوچک و نوپا است و همچنین بودجه محدودی در اختیاردارید، PPC برای شما مناسب می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  نرخ کلیک (CTR)

۲- سئو

SEO یک استراتژی مهم در بازاریابی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بر روی بهبود رتبه سایت‌های خود تمرکز کنند و در پی آن، رتبه خود را بالابرده و بازدید وب‌سایت‌های آن‌ها افزایش یابد. درواقع هرچه رتبه وب‌سایت شما در SERP گوگل بالاتر باشد، احتمال اینکه برندی موفق و کسب‌وکاری در مسیر رشد داشته باشید، بیشتر است.

۳- بازاریابی موتور جستجو یا SEM

SEM نیز بازدید سایت شمارا افزایش می‌دهد. درواقع بازاریابی موتور جستجو به‌طورکلی PPC و SEO را باهم پوشش می‌دهد. ازآنجایی‌که به کمک بازاریابی موتور جستجو، بازاریاب‌ها می‌توانند تبلیغات خود را به یک محدوده جمعیتی یا نقطه‌ای خاص محدود نمایید، SEM موردپسند آن‌ها واقع‌شده است.

۴- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یا SMM

همان‌طور که می‌دانید در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی (Social Media) برای مطرح‌شدن برند تجاری توسط کسب‌وکارها، مورداستفاده قرار می‌گیرند. به بیانی دیگر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یا SMM، به معنای استفاده از قدرت محتوا، برای بازاریابی بیزینس شما می‌باشد. بدون شک رمز موفقیت برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد محتوای متناسب و ارزشمند، است. فراموش نکنید که بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بخش جداناپذیری از هر برنامه دیجیتال مارکتینگ است.

۵- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا Content Marketing به شما امکان می‌دهد به‌جای فروش محصولات، محتوای ارزشمندی را برای مشتریان به نمایش بگذارید. در حقیقت بازاریابی محتوا بر ارزش و ایجاد محتوایی تمرکز دارد، که باعث جلب مشتری می‌شود. معمولاً مشاغل با تبلیغ محصولات یا برند تجاری خود به بازار عرضه می‌شوند. اما با بازاریابی محتوا، شما تمرکز خود را روی ارتقا ارزش خود، از طریق محتوای مفید و متناسب با کسب‌وکار خود، معطوف می‌کنید.

مقاله پیشنهادی:  گذاشتن پست اینستاگرام با مرورگر

۶- بازاریابی اینفلوئنسرها

در این بازاریابی از افرادی استفاده می‌شود که در شبکه‌های مجازی به قدرت رسیده‌اند. اصطلاح اینفلوئنسر ممکن است نسبتاً جدید باشد، اما این مفهوم فقط به یک تولیدکننده محتوای رسانه‌های اجتماعی اشاره دارد، که طرفداران زیادی در یک مکان یا جامعه خاص از او تأثیر می‌پذیرند. استفاده از اینفلوئنسرها کمک می‌کند تا شما به مخاطبان آن‌ها دسترسی پیدا کنید. زیرا طرفداران آن‌ها، اغلب به شخص تأثیرگذار اعتماد کرده و او را تحسین می‌کنند. درنتیجه این امر احتمال خرید کالای توصیه‌شده را، دوچندان می‌کند.

۷- بازاریابی ویدیو

می‌توان با قاطعیت گفت که ویدیو محبوب‌ترین رسانه موجود است. درواقع این‌یک محتوای بازاریابی مؤثر است که مشتریان بیشتری را برای بیزینس شما به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید از ویدیو مارکتینگ، برای به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات خود استفاده کنید. برای مثال کسب‌وکار خود را با به اشتراک گذاشتن استوری و موارد مشابه، در معرض دید عموم قرار دهید.

۸- ایمیل مارکتینگ


Email Marketing یکی از قدیمی‌ترین اشکال بازاریابی دیجیتال است. به کمک این نوع از تبلیغات، امکان ارسال ایمیل‌های شخصی، برای مخاطبان هدف یا مشتریان قبلی فراهم است. ناگفته نماند که بازاریابی از طریق ایمیل، همچنان یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین انواع بازاریابی دیجیتال در دنیا است. به بیانی دیگر بازاریابی از طریق ایمیل، راهی است که شما می‌توانید محصولات یا خدمات خود را ارتقا داده و ایجاد روابط کنید، سپس وفاداری مشتری را برانگیخته و از مشتریان بازخورد ارزشمندی کسب نمایید.

سخن آخر

علم بازاریابی دیجیتال آن‌قدر در حال تغییر و تکامل است که بعید نیست مطالب این مقاله نیز به‌زودی دیگر به کار شما نیاید! یعنی هرآن چه امروز کار می‌کند، ممکن است فردا جواب ندهد و بالعکس. لازم نیست شما همه انواع بازاریابی دیجیتال را در استراتژی خود جای دهید و نیز نباید فقط روی یک جنبه تمرکز کنید. بهتر است در مرحله اول یک برنامه دیجیتال مارکتینگ ۹۰ روزه طراحی کنید تا سریع‌تر بتوانید به اهدافی که برای خود تعیین کرده‌اید دست پیدا کنید.

مقاله پیشنهادی:  چگونه روی نقاط درد مشتری دست بگذاریم؟

1 دیدگاه دربارهٔ «چرا به برنامه دیجیتال مارکتینگ نیازمندیم؟»

  1. کامل و کاربردی نوشته شده ممنون از مطالب مفیدی که در باره بازیابی دیجیتال نوشته اید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *