it homa

انواع ریدایرکت‌ها را بشناسیم!

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

انواع ریدایرکت‌ها را بشناسیم!

ریدایرکت ها کدهایی هستند که باعث تغییر مسیر می شوند و کمک می کنند که بازدیدکنندگان از یک url به url دیگری منتقل شوند. از ریدایرکت ها هنگام انتقال محتوا، هنگام حذف صفحات و یا زمان تغییر نام دامنه استفاده می شود. هرچند این مورد مزایایی دارد اما توصیه می شود که تاحد امکان از این مورد استفاده نکنید و از تغییر مسیر خودداری کنید و تنها زمانی که مجبور هستید از این مورد استفاده کنید. همچنین زمان استفاده از ریدایرکت ها موارد زیر را در نظر بگیرید:
• از تغییر مسیر به صورت زنجیرهایی اجتناب کنید! یعنی نباید یک صفحه تغییر مسیر به صفحه انتقال داده شود که خود نیز تغییر مسیر داده است.
• از پروتکل‌های مناسب، نام دامنه و مسیر به صورت درستی استفاده کنید.
• محتواهایی که برای همیشه حذف شده‌اند از مسیر ۳۰۱ استفاده کنید.
• برای صفحات غیرفعال از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت ها در واقع یک راه برای انتقال بازدیدکنندگان از یک آدرس اینترنتی به آدرسی دیگر هستند. یکی از موضوعات مهم ریدایرکت ها در سئو هستند و نقش مهمی در سئوی سایت در واقع دارند. باتوجه به این موضوع باید ابتدا درباره انواع ریدایرکت ها بدانید، همچنین زمان استفاده از آنها و مقایسه آن ها موضوع مهمی در این بخش است پس تا انتها همراه ما باشید.

علت استفاده از ریدایرکت‌ها

زمانی که اطلاعات صفحه شما جابه‌جا می‌شود مهم است که تغییر مسیری برای کاربران و موتورهای جستجو در نظر بگیرید. چرا؟
کاربران سایت: یکی از اهداف اصلی و مهم شما این است که برای بازدیدکنندگان یک تجربه کاربری عالی ایجاد کنید. زمانی که کاربران به سایت شما وارد می‌شوند و ارور صفحه ۴۰۴ را دریافت می‌کنند این باعث ایجاد تجربه کاربری بد و همچنین نرخ پرش می‌شود! باتوجه به این موضوع شما باید برای کاربران رفتن از URL ابتدایی به URL انتهایی را مشخص کنید.
موتورهای جستجو: شما باید به موتورهای جستجو بفهمانید که محتوای اصلی سایت جابه‌جا شده است و همچنین موقتی یا دائمی بودن آن را نیز برای موتورهای جستجو مشخص کنید. استفاده از سیگنال‌های صحیح و متناسب می‌تواند به شما کمک کند بهتر به اهداف خود در کسب‌وکارتان برسید.

چه زمانی از ریدایرکت استفاده کنیم؟

زمانی که قصد دارید اطلاعات یک صفحه را داشته باشید و همچنین ارزش آن محتوا و اعتبار آن را نگه دارید می‌توانید از ریدایرکت‌ها استفاده کنید. زمان ریدایرکت کردن می‌توان یا یک صفحه را ریدایرکت کرد یا اینکه کل سایت را جا به جا کرد. ریدایرکت ها به دلایل مختلفی و به روش‌های مختلفی انجام می‌شوند؛ در ادامه به بررسی سه علت اصلی و رایج ریدایرکت کردن سایت اشاره می‌کنیم:

حذف صفحاتی که از نظر سئویی ارزش بالایی دارند!

اگر یک سایت فروشگاهی دارید و برخی از محصولات دیگر در سایت شما وجود ندارند شما می‌توانید صفحه محصول قبلی که از ارزش سئوی بالایی نیز برخوردار است را به صفحه محصولی مرتبط به آن لینک دهید. انتقال url به صفحه مرتبط می‌تواند کمک کند کاربر شما در سایت بماند؛ حتی اگر شما یک محصول مرتبط ندارید اما صفحه شما ارزش سئویی بالایی برخوردار است می‌توانید کاربر را به دسته اصلی هدایت کنید.

مقاله پیشنهادی:  مسیر عصبی چیست و چگونه با ساخت مسیر عصبی جدید به موفقیت برسیم؟

تغییر مسیر کلی ‌سایت

زمانی که قصد دارید یک دامنه را جابه‌جا کنید و در واقع کل سایت را جابه‌جا کنید می‌توانید از ریدایرکت‌ها استفاده کنید؛ انتخاب نوع دائم و موقت به شما بستگی دارد اما راه اصلی همان ریدایرکت کردن است!

ادغام وب‌سایت‌ها

یکی از دلایل دیگر استفاده از ریدایرکت یا تغییر مسیرها، ادغام وب‌سایت است. در صورتی یک یا چندین وب‌سایت با یکدیگر ادغام شده باشند وبمستران می‌توانند تمام این سایت‌ها را با یکدیگر ادغام کنند. یکی از مثال‌های رایج این موضوع انتقال به صفحات پرداخت در وب‌سایت‌های فروشگاهی است.

انواع ریدایرکت‌ها

دو نوع تغییر مسیر وجود دارد نوع اول از سمت سرور و نوع دوم از سمت سرویس گیرنده؛ البته در هر نوع می‌توان با کمک روش‌های مختلفی به تغییر مسیر پرداخت. انتخاب نوع ریدایرکت موضوع بسیار مهمی است و تنها یک کار اشتباه می‌تواند منجر به مشکلاتی در سئو شود.

تغییر مسیر سمت سرور

در تغییر مسیر سرور یک کد وضعیت HTTP 3XX را به URL ارسال می کند. پس از این مورد سرور کمک می کند تا مشخص شود که موتورهای جستجو و بازدید کنندگان به چه آدرسی بروند.
رایج‌ترین کد تغییر مسیر عبارت‌اند از:
تغییر مسیر دائمی: HTTP/1.0و کد ۳۰۱
تغییر مسیر موقت: HTTP/1.0 و کد ۳۰۲
تغییر مسیر موقت: HTTP/1.1 و کد ۳۰۳
تغییر مسیر موقت: HTTP/1.1 و کد ۳۰۷
تغییر مسیر دائمی: HTTP/1.1 و کد ۳۰۸

ریدایرکت ۳۰۱

یکی از تغییر مسیرهای دائمی سمت سرور، ریدایرکت ۳۰۱ است که باعث می‌شود بازدیدکنندگان از URL اول به URL دومی منتقل می‌شود. این ریدایرکت همچنین به موتورهای جستجو می‌فهماند که محتوا و ارزش URL اول به URL دوم منتقل می‌شود. یکی از بهترین انتخاب‌ها بین انواع ریدایرکت‌های موجود، ریدایرکت ۳۰۱ است. مهم است بدانید که ریدایرکت ۳۰۱ به علت ماهیت دائمی که دارد موتورهای جستجو آن را در حافظه پنهان خود نگه می‌دارند.

ریدایرکت ۳۰۲

یکی از ریدایرکت‌های موقت سمت سرور ریدایرکت ۳۰۲ است که باعث هدایت کاربران از URL اول به URL دوم می‌شود. این ریدایرکت به موتورهای جستجو نیز می‌فهماند که محتوای سایت نیز به‌صورت موقت از URL اول به URL دومی منتقل شده است.

ریدایرکت ۳۰۳

ریدایرکت ۳۰۳ یک تغییر مسیر موقت سرور است که باعث می‌شود کاربران نتوانند به مرحله قبل بازگشته و فرم‌هایی را برای دومین بار ارسال کنند. در ریدایرکت ۳۰۳ مشخص می‌شود که درخواست پیگیری با کمک این تغییر مسیر انجام می‌شود.

ریدایرکت ۳۰۷

یکی دیگر از تغییر مسیرهای سمت سرور ریدایرکت ۳۰۷ است که معادل با ریدایرکت ۳۰۲ است. ریدایرکت ۳۰۷ برای اطمینان از این موضوع است که HTTP استفاده شده در زمان درخواست تغییری نمی‌کند.

تغییر مسیر ۳۰۸

ریدایرکت ۳۰۸ یکی از ریدایرکت‌های دائمی و در واقع نسخه قدیمی ۳۰۷ است. ریدایرکت ۳۰۷ مشابه ریدایرکت ۳۰۸ است اما ریدایرکت ۳۰۸ روش اصلی مورداستفاده HTTP را حفظ می‌کند. هرچند این ریدایرکت از ریدایرکت‌های دائمی است اما متخصصان سئو و وبمستران استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ را به‌جای این مورد پیشنهاد می‌کنند؛ علت این موضوع نیز این است که به‌صورت دقیق مشخص نیست که موتورهای جستجو چگونه از این تغییر مسیر استفاده می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی اینباند ( ربایشی ) چیست؟

تغییر مسیرهای سمت کاربر

در تغییر مسیر سمت کاربر، موتورهای جستجو کاربران را به URL تعیین شده انتقال می‌دهند اما این مورد مشکلاتی دارد؛ این مشکلات عبارت‌اند از:
سئو: ممکن است گاهی اوقات موتورهای هنگام تغییر مسیر از سمت کاربر نتوانند از مجوزها عبور کنند؛ علت این موضوع می‌تواند این باشد که کدهای جاوا اسکریپت هنوز از تغییر مسیرها مطلع نباشند همچنین ممکن است به دلیل جدید بودن تغییر مسیرها نتوانند آن‌ها را به‌درستی بخوانند.

توجه داشته باشید که اگر موتورهای جستجو بخواهند ریدایرکت‌های جاوا اسکریپت را مشاهده کنند باید در ابتدا آن ها را اجرا کنند اما منابع این موتورها در ابتدا بسیار محدود است باتوجه به همین موضوع مدتی زمان نیاز است تا تغییر مسیر انجام شود.
به‌روزرسانی توضیحات متا: در صورتی که توضیحات متا به‌روزرسانی شوند موتورهای جستجو این تغییرات را به عنوان تغییر مسیر ۳۰۱ شناخته و اعتبار آن تأیید می‌شود.
ثبت سریع ریدایرکت: اگر می‌خواهید ریدایرکت‌های شما به‌سرعت ثبت شوند بهتر است از تغییر مسیرهای سمت سرور استفاده کنید. اگر صفحه‌ای به‌صورت دائم جابه‌جا شده باشد باید از تغییر مسیر ۳۰۱ و اگر به‌صورت موقت باشد از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده شود.
مسیر بازگشت: این نوع ریدایرکت‌ها، تغییر مسیر برگشت را می‌شکند. در این نوع تغییر مسیر کاربران به URL مشخص شده ارسال می‌شوند و امکان بازگشت ندارند یک مثال واضح صفحات اینترنتی پرداخت در سایت‌های فروشگاهی است.
پشتیبانی: برخی از مرورگرها از ریدایرکت‌های سمت کاربر پشتیبانی نمی‌کنند به همین دلیل توصیه می‌شود از ریدایرکت‌های سمت سرور استفاده کنید.
باوجود موارد گفته شده بازهم مهم است که درباره ریدایرکت‌های سمت کاربر بدانیم! ریدایرکت سمت کاربر دو نوع است:
Redirect Refresh Meta
• تغییر مسیر جاوا اسکریپت
Redirect Refresh Meta

تغییر مسیر متا که با استفاده از meta refresh element موجود در < head>-sectionانجام می شود. از این نوع ریدایرکت برای دستور دادن به مرورگر برای بارگذاری صفحه پس از چند ثانیه استفاده می شود.

جاوا اسکریپت تغییر مسیر

تغییر مسیر جاوااسکریپت برای بارگذاری url دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مثال‌ها انتقال در جاوااسکریپت می‌تواند این باشد:

بهترین روش‌ها برای ریدایرکت کردن سایت

زمان انجام ریدایرکت ها به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید به نتیجه ایی مطلوب برای کاربران برسید و همچنین بتوانید اعتبار صفحه خود را نیز حفظ کنید. این نکات عبارتند از:

تا حد ممکن از ریدایرکت‌ها استفاده نکنید!

عنوان را درست خواندید! از ریدایرکت‌ها در هر زمان و هر شرایطی استفاده نکنید! ریدایرکت باعث می‌شود که زمان بارگذاری صفحه بیشتر شده و همچنین حداکثر توان ربات‌ها را برای خزش می‌گیرد. البته این موضوع برای ریدایرکت‌های ۳۰۱ این‌گونه نیست و زمانی که از این ریدایرکت استفاده می‌کنید به موتورهای جستجو می‌فهمانید که url جدید مطابق‌تر و بهتر است مورد قبلی است.

URL ایی را متناسب با URL قبلی انتخاب کنید!

زمانی که نیاز بود از ریدایرکت‌ها استفاده کنید از URLهایی استفاده کنید که مرتبط‌ترین URL با مورد قبلی شما هستند. یکی از مهم‌ترین نکات نگه‌داشتن کاربر است به همین دلیل است اگر کاربران به URL ایی هدایت شوند که مرتبط با موضوع قبلی نیست آن صفحه را ترک می کنند که این مورد باعث پرش کاربران و افت ارزش صفحه می شود.

مقاله پیشنهادی:  استراتژی محتوا چیست؟

استفاده از تغییر مسیرهای زنجیرهایی

دقت داشته باشید که زمان انجام ریدایرکت برای url مورد نظر شما تغییر مسیر زنجیره ایی ایجاد نشود. تغییر مسیر زنجیره ایی به این صورت است که زمان درخواست یک url کاربر به صفحه ایی دیگر هدایت شده و پس از آن صفحه نیز به صفحه دیگری هدایت می‌شود. جلوگیری از ایجاد تغییر مسیر زنجیره ایی به ۲ علت مهم است؛ این دو مورد عبارت‌اند از:
موتورهای جستجوی گوگل تا ۵ تغییر مسیر را دنبال می‌کنند و پس از این تعداد تغییر مسیر برای جلوگیری از خزش بیش از اندازه موتورهای متوقف می‌شوند. البته در مرحله بعد موتورهای جستجو ادامه مسیر را از مسیری که متوقف شده‌اند پیش می‌گیرند اما این مورد در هر صورت در موتورهای جستجو تأثیر منفی دارد.
باتوجه به این مورد که زمان تغییر مسیر تمام آتوریتی و ارزش صفحه منتقل نمی‌شود؛ وجود چندین تغییر مسیر باعث می‌شود که اعتبار صفحه به‌اندازه اعتبار اولیه نباشد.

انتخاب یک url اصلی برای هدایت کل سایت

زمان تغییر مسیر بهتر است یک URL اصلی را انتخاب کرده و ریدایرکت‌ها را روی آن انجام دهید و از انتقال صفحات به URLهای مختلف خودداری کنید. استفاده از URLهای مختلف و تغییر مسیرهای غیرضروری باعث می‌شود که اعتبار صفحه از بین برود.

از ریدایرکت ۳۰۲ برای صفحات غیرفعال استفاده شود!

برخی از وب‌سایت‌ها از URLهای کمپین در زمان استفاده از کمپین‌های آفلاین یا آنلاین خود استفاده می‌کنند. زمانی که یک کمپین برای مدت موقتی غیرفعال می‌شود اما قصد دارید در آینده آن را اضافه کنید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید تا در زمان نیاز بتوانید URL مورد نظر را در موتورهای جستجو نگه دارید.
از ریدایرکت ۳۰۱ برای کمپین‌هایی استفاده کنید که فقط یکبار استفاده می‌شوند!
زمانی که مطمئن هستید از URL یک کمپین فقط یکبار استفاده خواهد شد می‌توانید از ریدایرکت ۳۰۱ برای مرتبط‌ترین URL موجود استفاده کنید اما اگر درباره این موضوع شک دارید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید. دقت داشته باشید که زمان استفاده از ریدایرکت‌ها ارزش و اعتبار و رتبه‌بندی صفحه شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد به همین علت مهم است که به‌صورت صحیح و هدفمند استفاده شود.

ریدایرکت‌ها را به حداقل برسانید!

داشتن تعداد زیادی ریدایرکت (صدها یا هزاران) می‌تواند باعث شود که سرعت وب‌سایت شما به‌صورت قابل‌توجهی کاهش یابد. برخی مواقع ریدایرکت‌های قدیمی تأثیر مهمی در وب‌سایت خواهند داشت در واقع یک ریدایرکت قدیمی ممکن است باعث رفتارهای اشتباه در سایت شما شود. سعی کنید در سایت خود همه چیز را در ساده‌ترین حالت ممکن نگهدارید؛ هر از گاهی به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید که کدام ریدایرکت‌ها ضروری هستند و کدام‌یک مورد نیاز نیست و مواردی که موقتی بوده یا ضروری نیستند را حذف کنید.

سخن آخر

ریدایرکت‌ها زمان تغییر آدرس صفحه استفاده می‌شود؛ البته دلایل مختلفی برای ریدایرکت کردن وجود دارد و با توجه به این مورد افراد باید نوع ریدایرکت را انتخاب کنند. انتخاب صحیح و به موقع ریدایرکت‌ها می‌توان به سئوی سایت کمک کند اما انتخاب اشتباه و استفاده زیاد از ریدایرکت‌ها باعث می‌شود ارزش و اعتبار سایت شما کم شود به همین علت توصیه می‌شود با یک متخصص سئو در این زمینه مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *