it homa

بانس ریت چیست؟ تأثیر نرخ پرش در سئو

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بانس ریت چیست؟ تأثیر نرخ پرش در سئو

یکی از موضوعات مهم و بحث‌برانگیز بین کارشناسان سئو همین بحث یعنی بانس ریت و تأثیر نرخ پرش در سئو است. باوجوداینکه بحث‌های زیادی در این مسئله صورت گرفته است اما هنوز هم تصورات غلطی درباره این موضوع وجود دارد. بسیاری از وبمستران و متخصصین سئو تمام توجه خود را بر این موضوع می‌گذارند که نرخ پرش را کمتر کنند به امید اینکه رتبه سایت خود را ارتقا می‌دهند این در حالی است که نرخ پرش کمتر به‌تنهایی باعث بهبود رتبه سایت نمی‌شود.
طبق تحقیقات و بررسی‌های مختلفی که انجام شد نشان داده شد که نرخ پرش بر SERP تأثیری ندارد اما این موضوع در تجربه کاربری و مواردی دیگر تأثیر دارد. ما در این مقاله به بررسی موضوعات زیر می‌پردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید:
• نرخ پرش چیست؟
• چرا گوگل از نرخ پرش به‌عنوان معیار اصلی استفاده نمی‌کند؟
• نرخ پرش با سایر عوامل سئو چگونه ارتباط دارد؟

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش به درصد بازدیدهای افراد از سایت شما است. این درواقع یعنی آنچه گوگل آنالیتیکس بررسی می‌کند تعداد بازدیدکنندگان از سایت شما است؛ می‌توان گفت نرخ پرش همان ورود بازدیدکنندگان به سایت شما و مشاهده همان صفحه بدون مشاهده صفحه دیگری از سایتتان یا درگیر شدن در سایت با روش‌های معنادار است. سئوکاران، وبمستران و متخصصان از این مورد برای بررسی اینکه آیا صفحه شما آنچه را که کاربران به دنبال آن بوده‌اند ارائه داده است یا خیر استفاده می‌کند.
بیاید در ابتدا یک موضوع بسیار جالب که کمتر به آن پرداخته‌شده است را بررسی کنیم! جالب است بدانید که نرخ پرش معیاری برای اندازه‌گیری زمانی که کاربر در سایت شما می‌ماند نیست! چراکه بسیاری از صفحات عالی و جذاب نیز می‌توانند نرخ پرش بالایی داشته باشند و با توجه به این موضوع این مورد معیاری برای بررسی حضور کاربر ارزش صفحه نیست. این مورد دو مفهوم دارد که این‌ها عبارت‌اند از:

مقاله پیشنهادی:  برند کارفرمایی چیست و چگونه برند کارفرمائی خود را بسازیم؟

یک) نرخ پرش موضوع بدی نیست!

باوجوداینکه نرخ پرش می‌تواند به علت وجود محتوای نادرست، ناکارآمد و یا محتوای ناکامل باشد اما می‌تواند به علت عدم تطابق کلمه‌های کلیدی هدف نیز باشد. نرخ پرش در صفحات محصول یا صفحه اصلی یا صفحاتی مانند ویکی‌پدیا موردی طبیعی است برای مثال افراد زمانی که به دنبال اطلاعاتی هستند که برای بار اول است آن را جستجو می‌کنند ابتدا وارد ویکی‌پدیا شده و به‌صورت خلاصه به میزان کمی از آن اطلاعات کسب کرده و ادامه جستجوی خود را در سایر سایت‌ها سپری می‌کنند. پرش از یک صفحه اطلاعاتی مانند ویکی‌پدیا به این معنی است که آنچه کاربران به دنبال آن بوده‌اند را پیداکرده‌اند و به معنای عدم صحت یا مشکل در سایت و محتوا نیست.

دو) تأکید زیاد بر نرخ پرش باعث می‌شود قابلیت استفاده از سایت کاهش یابد!

ممکن است برای صفحه‌ای که مدنظر شما است دو صفحه مرتبط ایجاد کرده و آن‌ها را به یکدیگر پیوند دهید تا نرخ پرش را کمتر کنید؛ این کاری است که بسیاری از وبمستران می‌کنند. با این کار شما KPI را بهبود داده‌اید اما ازنظر تجربه کاربری یک سایت ساده و راحت را به سایتی آشفته تبدیل کرده‌اید! شما باید تمرکز اصلی خود را بر روی تجربه کاربری و طراحی هدفمند بگذارید تا کاهش نرخ پرش چراکه این مورد باعث افزایش رتبه سایت و جذب کاربران می‌شود.

چرا نرخ پرش در گوگل از معیارهای اصلی سنجش سایت نیست؟

گوگل آنالیتیکس از نرخ پرش برای رتبه‌بندی در SERP استفاده نمی‌کند؛ این مورد ۴ دلیل اصلی دارد که عبارت‌اند از:

نرخ پرش معیاری برای اندازه‌گیری کیفیت سایت نیست!

نرخ پرش نمی‌تواند به‌صورت دقیق تعامل کاربران را مشخص کند و علت این موضوع این است که زمان صرف شده در صفحه فاکتوری برای اندازه‌گیری کیفیت سایت نیست. علاوه بر این موضوع نرخ چرا در صفحات مختلف با توجه به نوع سایت و کسب‌وکار متفاوت است. برای مثال وبلاگ‌ها نرخ پرشی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد، سایت‌ها نرخ پرشی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد و سایت‌های خدماتی نرخ پرشی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد دارند.

مقاله پیشنهادی:  نکات برای افزایش نرخ تبدیل فرم صفحه فرود

یکی از مثال‌هایی که باعث می‌شود نرخ پرش را بهتر درک کنید موضوع سرچ تصاویر است، برخی مواقع افراد به دنبال تصاویر خاصی هستند و آن را با کلمات کلیدی پیدا می‌کنند و وارد سایت شده و آن را دانلود کرده یا مشاهده می‌کنند سپس سایت را ترک می‌کنند و این مورد می‌تواند به‌عنوان نرخ پرش شناخته شود اما این موضوع ارتباطی با ضعیف بودن صفحه و کیفیت پایین آن ندارد.

گوگل نیازی به داده‌های آنالیتیکس ندارد!

درحالی‌که اکثر وبمستران و متخصصان سئو از دیتای گوگل آنالیتیکس برای تجزیه‌وتحلیل سایت خود استفاده می‌کنند اما گوگل این موارد را به این صورت نمی‌بیند. افرادی که فکر می‌کنند گوگل از اطلاعات گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کند دو تفکر دارند:
تفکر اول: گوگل به کاربرانی که از کسب‌وکارهایش حمایت می‌کنند پاداش می‌دهد از این کسب‌وکار یکی گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز است.

تفکر دوم: تفکر بعدی که وجود دارد این است که گوگل آنالیتیکس اطلاعات ارزشمندی را در اختیار گوگل قرار می‌دهد. قبل از بحث درباره این موضوع باید این را در نظر داشت که چه کسی اطلاعات موردنیاز گوگل آنالیتیکس را تأمین می‌کند؟!

بسیاری از وب‌سایت‌ها از گوگل آنالیتیکس استفاده نمی‌کنند!

۹۴.۶ درصد از وب‌سایت‌های بازاریابی از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند اما برای مابقی وب‌سایت‌ها که از این ابزار استفاده نمی‌کنند سخت است که مفهوم مشخصی را تعیین کنیم. علاوه بر این به‌طورکلی ۵۴.۳ درصد از وب‌سایت‌ها از گوگل انالیتیکس استفاده می‌کنند که این مورد نیز معیار مناسبی برای تعیین اطلاعات نیست.

تا به اینجا ما در مورد گوگل آنالیتیکس صحبت کردیم اما ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که به کمک آن‌ها نیز می‌توان نرخ پرش را متوجه شد اما علاوه بر این‌ها خود گوگل از الگوریتمی برای بررسی نرخ پرش استفاده می‌کند و آن pogo sticking است! این الگوریتم رفتار کاربران را بررسی می‌کند و متوجه می‌شود زمانی که یک کاربر وارد سایت می‌شود و اطلاعاتی را مشاهده می‌کند که متناسب با جستجوی وی نیست به صفحات دیگر می‌رود و بر روی لینک‌های دیگر کلیک می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  نرخ کلیک (CTR)

اگر کاربران پس از ورود به صفحه شما روی سایر لینک‌های موجود نیز کلیک کنند و نرخ پرش بالایی داشته باشند سپس این الگوریتم متوجه ضعیف بودن سایت شما می‌شود و این مورد باعث می‌شود رتبه سایت شما نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. درواقع گوگل پوگوستیک شدن یک سایت را بر اساس نرخ پرش تعیین نمی‌کند و بر اساس تعداد کلیک‌ها این مورد را مشخص می‌کند.

تأثیر نرخ پرش در سئو سایت چگونه است؟

تاکنون متوجه این موضوع شده‌اید که اهمیتی ندارد که گوگل نرخ پرش را از گوگل آنالیتیکس ردیابی کند یا نه اما موضوعی که اهمیت دارد این است که رتبه سایت شما بر اساس ورود افراد و تعداد کلیک‌ها می‌تواند تحت تأثیر قرار بگیرد. به زبان ساده‌تر اگر سایت شما دارای نرخ پرش بالایی است اما کاربران برای مدت‌زمان زیادی در سایت شما می‌مانند پس سایت شما دارای ترافیک خوبی است و می‌تواند جزء برترین نتایج باشد اما اگر کاربران با لینک‌های متعددی درگیر می‌شوند و نمی‌توانند به جواب موردنظر برسند پس از مدتی سایت شما به رتبه‌های پایین‌تری منتقل می‌شود.

سخن آخر

بانس ریت یا نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس به مدت‌زمانی گفته می‌شود که کاربر پس از ورود به سایت از آن خارج می‌شود درواقع اگر کاربر برای مدت کوتاهی در سایت بماند نرخ پرش بالا می‌رود اما این موضوع چه ارتباطی با سئو دارد؟ گوگل دارای الگوریتمی است که متوجه می‌شود محتوای سایت برای کاربر موردپسند بوده است یا خیر و همچنین متوجه می‌شود کاربران به‌صورت معمولی یا غیرعادی در سایت می‌مانند یا خیر. باتوجه‌به این موضوعات اگر شما کاربران را با لینک‌های طولانی و پی‌درپی درگیر کنید و در آخر مخاطب به نتیجه دلخواه نرسد به‌مرور گوگل رتبه سایت شمارا کاهش می‌دهد. امیدواریم در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما توانسته باشیم محتوای خوبی به شما همراهان ارائه کرده باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *