it homa

معرفی تمام الگوریتم‌های مهم گوگل

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

معرفی تمام الگوریتم‌های مهم گوگل

این روزها درک نحوه کارکرد موتورهای جستجو برای سئو بسیار اهمیت دارد چون‌که با دانستن این موارد می‌توان رتبه سایت را بهبود بخشید و همچنین سئوی سایت را نیز ارتقا داد. الگوریتم‌های مختلفی برای موتورهای جستجو وجود دارد؛ این الگوریتم‌ها دائماً به‌روزرسانی می‌شوند و سعی می‌کنند بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران نمایش دهند. در سال‌های گذشته گوگل الگوریتم‌های مختلفی را طراحی و پیاده‌سازی کرد؛ این الگوریتم‌ها تأثیر مثبتی بر روی بهبود کیفیت نتایج نمایش داده‌شده داشته‌اند. اگر قصد دارید که سایتی به‌روز داشته باشید و رتبه خوبی در SERP داشته باشید تا انتها همراه ما باشید.

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و با ظهور آن تغییری بزرگ در سئو ایجاد شد. الگوریتم پاندا سعی دارد با بررسی صفحات و آنالیز آن‌ها متوجه شود محتوای صفحه و سایت آیا واقعاً همان محتوایی است که کاربر به دنبال آن است یا خیر؟! برخی از افراد فکر می‌کنند که الگوریتم پاندا فقط برای بررسی محتواهای تکرار است اما جالب است بدانید که کار اصلی این الگوریتم بررسی کیفیت و ارزش محتوا است. سؤالی که در این قسمت پیش می‌آید این است که الگوریتم پاندا بر روی چه سایت‌هایی تمرکز می‌کند:
• سایت‌هایی که برای پیوند دادن به سایر سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
• سایت‌هایی که محتوای کمی دارند.
در ابتدا گوگل الگوریتم پاندا را به‌صورت موقت اجرا کرد اما در سال ۲۰۱۶ آن را در الگوریتم‌های اصلی گنجاند. پس از سال ۲۰۱۶ الگوریتم پاندا به‌صورت دائم به‌روزرسانی شد و تأثیر و استفاده آن روزانه بیشتر مشخص شد. تأثیر الگوریتم پاندا به‌مرور بسیار بیشتر شده است و دیگر وبمستران و صاحبان سایت نمی‌توانند اقدام به ساخت یک سایت با محتواهای کم و بی‌کیفیت کنند.

الگوریتم ونیز

الگوریتم ونیز به‌منظور نمایش جستجوهای محلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این الگوریتم یک تحول بزرگ در گوگل بود چراکه به جستجوگران نتایجی که به دنبال آن بودند را به‌صورت دقیق‌تری نمایش می‌داد. این الگوریتم بر اساس مکان کاربران یا آدرس IP آن‌ها نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج را نشان می‌دهد.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن از سال ۲۰۱۶ به الگوریتم‌های اصلی گوگل اضافه شد. اساس کار این الگوریتم به این منظور است که بک‌لینک‌های دریافتی هر سایت را بررسی کند و ببیند که هر بک‌لینک چقدر ارزش و اعتبار دارد و اینکه بک‌لینک‌های ساخته‌شده واقعی و معتبر هستند یا باهدف افزایش اعتبار سایت توسط وبمستران خریداری‌شده‌اند. هدف الگوریتم پنگوئن این بود که از خرید و مبادله بک‌لینک‌های مصنوعی جلوگیری کند.
درگذشته افراد زیادی برای افزایش رتبه خود در سایت‌های دیگر اقدام به ساخت بک‌لینک‌های مصنوعی کردند و همچنین از این روش به‌عنوان راه میان‌بر برای بهبود رتبه سایت خود استفاده می‌کردند. ایجاد الگوریتم پنگوئن کمک کرد که بک‌لینک‌های غیرواقعی شناخته شوند و همچنین از آن‌ها به‌عنوان یک امتیاز منفی استفاده شود. پس از مدتی گوگل این مورد را به‌عنوان الگوریتم اصلی شناخته و ثبت کرد.
باوجود الگوریتم پنگوئن دیگر پول و راه‌های اشتباه تأثیری در رشد سئوی سایت ندارد و داشتن استراتژی صحیح باعث می‌شود که سایت موفقی داشته باشید.

مقاله پیشنهادی:  روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، تبلیغات و برندینگ

الگوریتم دزدان دریایی

الگوریتم دزدان دریایی یا pirate از انتشار محتوا، تصاویر، ویدئو و یا نرم‌افزارهای کپی جلوگیری می‌کند. این الگوریتم از انتشار غیرقانونی محتوای افراد جلوگیری می‌کند. درگذشته این قانون برای بازی‌ها، فیلم‌ها و بسیار از صنعت‌ها وجود داشت اما از سال ۲۰۱۲ بر روی موارد مرتبط با سایت نیز ایجاد شد و کمک کرد که استفاده از محتوای کپی به‌عنوان یک امتیاز منفی شناخته شود و باعث کاهش رتبه سایت‌های متقلب شود.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

شاید برایتان پیش‌آمده باشد که در گوگل موضوعی را جستجو کنید و نتایج کاملاً غیر مرتبطی را در SERP مشاهده کنید اما چه اتفاقی می‌افتد که این صفحات برای شما نتایج داده می‌شود؟! برخی از وبمستران اقدام به پر کردن سایت خود با کلمات کلیدی نامرتبط کرده و با ورود کاربران با نمایش صفحات مختلف و لینک‌های متنوع اقدام به گیر انداخت کاربر می‌کنند. باوجوداین مشکل و سوءاستفاده افراد گوگل نیز به دنبال راه چاره‌ای برای آن گشت و نتیجه آن الگوریتم مرغ مگس‌خوار بود. در سال ۲۰۱۳ گوگل الگوریتم پاندا و پنگوئن خود را به‌روز کرد که نتیجه آن شد الگوریتم مرغ مگس‌خوار این الگوریتم کلمات و محتوا را با سرعت بالایی بررسی می‌کند و ارتباط و انسجام را متوجه می‌شود و کسانی که اقدام به پرکردن صفحه‌ای با یک سری کلمات خاص کرده‌اند را جریمه می¬کند. هدف گوگل از این الگوریتم ارائه محتوای مناسب و مرتبط به کاربر بوده است.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر یکی از معروف‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. این الگوریتم کمک می‌کند علاوه بر محتوا اعم از متن، ویدئو و پادکست یا … محل‌های مرتبط با جستجو نیز نشان داده شود؛ این موضوع ارتباط زیادی با سئو محلی یا همان لوکال سئو دارد. الگوریتم کبوتر کمک می‌کند که کاربران زمان جستجو بتوانند نزدیک‌ترین محل‌های مرتبط با موضوع جستجو شده با لوکیشن خود را نیز مشاهده کنند.

مقاله پیشنهادی:  سئو تضمینی، واقعیت یا یک شوخی؟

الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم موبایل گدون در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و به‌سرعت توانست در بین سئوکاران بسیار محبوب شود. این الگوریتم بامنظور تطبیق وب‌سایت‌ها با اندازه‌های مختلفی مانند موبایل و تبلت ایجاد شد. گوگل با انتشار این الگوریتم موبایل فرندلی بودن سایت‌ها را بررسی کرد و افراد را تشویق به موبایل فرندلی کردن سایت‌ها کرد.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین در سال ۲۰۱۵ به گوگل معرفی شد. این الگوریتم برای جستجوهایی است که گاهاً به دلیل اشتباه تایپی سرچ می‌شود. حتماً برایتان پیش‌آمده است که زمان جستجو کلمه‌ای را اشتباه تایپ کنید و در کمال ناباوری گوگل نتایج مرتبط را نشان دهد. این موضوع به الگوریتم رنک برین و هوش مصنوعی مرتبط است. هوش مصنوعی روزانه به هوش انسانی نزدیک‌تر شده و می‌تواند متوجه جستجوی افراد شود.
این الگوریتم باعث ایجاد تجربه کاربری بهتر برای افراد و رسیدن به نتایج مرتبط‌تر می‌شود.

الگوریتم پوسوم

در سال ۲۰۱۶ گوگل یک الگوریتم مرتبط با الگوریتم‌هایی که درزمینهٔ جستجوی محلی بودند را ایجاد کرد و آن الگوریتم پوسوم بود. پس از ایجاد الگوریتم پوسوم نتایج جستجوهای محلی کمی متفاوت شدند و بر اساس موقعیت فیزیکی و عبارت‌های جستجو شده صفحات مرتبط به کاربران نمایش داده شد. برخی از کسب‌وکارها در جستجوهای ارگانیک جایگاه خوبی را نمی‌توانستند کسب کنند اما با ایجاد این الگوریتم کسب‌وکارهای هر منطقه برای کاربران نمایش داده شد درواقع این الگوریتم جستجوی محلی را مستقل از نتایج ارگانیک می‌داند.

الگوریتم مدیک

الگوریتم مدیک که با نام الگوریتم پزشکی نیز شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین الگوریتم‌های گوگل است و در مدت کمی توانست سروصدای زیادی ایجاد کند. گوگل جزئیات دقیقی از این الگوریتم معرفی نکرد اما گفته می‌شود تمرکز این الگوریتم بر روی پیدا کردن محتوای مرتبط و صحیح است همچنین این الگوریتم کمک می‌کند تا افراد بتوانند بهترین نتایج و دقیق‌ترین موارد را در صفحه نمایش ببینند.

مقاله پیشنهادی:  وظایف متخصص سئو چیست؟

الگوریتم برت

الگوریتم برت به‌عنوان بزرگ‌ترین تحول و تغییر در گوگل شناخته شد. الگوریتم برت می‌تواند با نگاه به کلماتی که قبل و بعد از یک کلمه آمده‌اند معنی دقیق و صحیح عبارت جستجو شده را دریابد. این الگوریتم به این صورت نیست که هر عبارت را کلمه به کلمه معنا کند بلکه به این معنی است که می‌تواند مفهوم یک عبارت را به‌صورت دقیق متوجه شود و نتایج مرتبط با جستجو را به کاربر نمایش دهد.

الگوریتم MUM

می‌توان گفت الگوریتم MUM کامل شده الگوریتم برت است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. الگوریتم MUM یک الگوریتم مولتی تسک است و می‌تواند چند کار را هم‌زمان انجام دهد. این الگوریتم می‌تواند متن را بخواند، مفهوم را متوجه شود و دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج را نشان دهد. زمانی که کاربران یک سؤال را از موتورهای جستجو می‌پرسند الگوریتم MUM تمام موارد مرتبط با آن مورد را بررسی کرده و نتیجه متناسبی را نشان می‌دهد. برای مثال زمانی که فردی می‌پرسد من برای کوهنوردی به چه چیزهایی نیاز دارم گوگل تمام موارد مربوطه را بررسی کرده و جواب‌های متناسب با آن را نمایش می‌دهد.

سخن آخر

گوگل از سال ۲۰۱۰ پیشرفت‌هایی زیادی داشته است و به‌صورت دورهایی الگوریتم‌های مختلفی را ارائه داده است و سعی داشته است که بتواند نتایج جستجو را به جواب‌هایی که کاربران نیاز دارند نزدیک‌تر کند. مواردی مانند هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و… تأثیر مستقیم و زیادی در دستیابی به این نتایج داشته است. اگر می‌خواهید یک سایت مناسب برای کاربران داشته باشید که در زمان جستجو بتوانید جز بهترین نتایج SERP باشید سعی کنید خود را جای کاربر گذاشته و محتوا و سایتی را داشته باشید که بر اساس نیاز کاربر است و جوابی که کاربر می‌خواهد را به وی دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *