brand book

الگوریتم رنک برین rank brain گوگل چیست و چگونه عمل می‌کند؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

الگوریتم رنک برین Rank Brain گوگل چیست و چگونه عمل می‌کند؟

آیا برایتان پیش‌آمده است که در گوگل جستجوهای نامربوط و مبهمی داشته باشید و باز هم گوگل نتایج جالب و دقیقی را به شما نشان دهد؟! حتماً از پیش‌آمدن این مورد شگفت‌زده شده‌اید! اما برای شما سؤال پیش‌آمده است که علت این موضوع در سئو چیست؟ چرا گوگل همچنان می‌توانند مانند یک انسان متوجه حتی جملات و عبارات نامفهوم شود و به کاربر جوابی را نشان دهد؟! علت آن وجود الگوریتم RankBrain است! این الگوریتم در سال ۲۰۱۵، بله دقیقاً همین چند سال پیش! راه‌اندازی شد و پس از آن به یکی از ضروری‌ترین الگوریتم‌های گوگل تبدیل شد.
در این بخش به بررسی الگوریتم رنک برین rankbrain گوگل و چگونگی عملکرد آن می‌پردازیم.

الگوریتم رنک برین گوگل (google rankbrain) چیست؟

الگوریتم رنک برین یکی از الگوریتم‌های مهم و ضروری گوگل است که با استفاده از هوش مصنوعی برای درک بهتر جستجوی کاربران استفاده می‌شود؛ این الگوریتم کمک می‌کند تا مرتبط‌ترین نتایج به کاربران نمایش داده شود. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم این الگوریتم در سال ۲۰۱۵ معرفی شد اما در ابتدای کار فقط برای ۱۵ درصد از جستجوها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما زمانی که گوگل به این الگوریتم اعتماد پیدا کرد آن را برای تمامی جستجوها مورد استفاده قرارداد.

چگونه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به الگوریتم رنک برین کمک می‌کند؟!

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا مواردی مانند تصمیم گیری و درک جستجو کاربر به‌راحتی و بادقت بیشتر انجام شده و موتورهای جستجو بتوانند بهترین نتیجه را به همراه مرتبط‌ترین نتیجه به کاربران نمایش دهند در واقع این الگوریتم مانند هوش انسان عمل می‌کند.
علاوه بر این مورد گوگل از موردی به نام تطابق عصبی استفاده می‌کند که این با تکیه بر هوش مصنوعی کمک می‌کند تا ارتباط بین کلمات و مفاهیم برقرار شود. هرچند الگوریتم rankbrain و سیستم تطابق عصبی تفاوت‌هایی دارند اما با کمک هم به دستیابی به بهترین نتایج و جستجوها کمک می‌کنند.

یادگیری ماشین

ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین در واقع یادگیری ماشین از داده‌ها و دیتایی است که دریافت می‌کند؛ یعنی زمانی که یک ماشین بتواند به‌صورت خودکار از داده‌های موجود اطلاعات کسب کرده و اقدام به انجام عملی کند. برای درک بهتر این موضوع می‌توان به ایمیل‌های تبلیغاتی ارسالی پس از ثبت‌نام در یک سایت اشاره کرد و یا توصیه‌هایی که پس از ورود به سایر سایت‌ها بر اساس آخرین جستجوهای شما به شما نشان داده می‌شود؛ این‌ها همه مواردی از ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین هستند.
باتوجه به این موارد تاکنون متوجه ترکیب ماشین لرنینگ، هوش مصنوعی و الگوریتم رنک برین و تأثیر آن در جستجوهای خود شده‌اید.

مقاله پیشنهادی:  جی تی متریکس چیست و چگونه توسط آن سایت خود را بهینه کنیم؟

اهمیت الگوریتم رنک برین

باتوجه به اینکه در تمام جستجوهای گوگل از الگوریتم رنک برین استفاده می‌شود؛ این الگوریتم اهمیت زیادی دارد. با کمک برخی از تکنولوژی‌ها و الگوریتم‌ها می‌توانید متوجه شوید که وب‌سایت شما در چه وضعیتی است و چقدر پیشرفته کرده است.
همه می‌دانیم که رتبه‌بندی سایت‌ها اهمیت زیادی دارد و اینکه بتوان رتبه خوبی با هر نوع جستجوی مرتبط با کسب و کار دریافت کرد از باارزش‌ترین ها است! باتوجه به این مورد متوجه اهمیت الگوریتم رنک برین و تأثیر آن در رتبه و سئوی سایت خود می‌شوید.

بهینه‌سازی سایت با الگوریتم رنک برین

در ابتدا بگوییم که نمی‌توان مستقیماً سایت را به صورتی بهینه کرد که متناسب با الگوریتم رنگ برین باشد اما افراد با انجام برخی تکنیک‌ها مانند تولید محتوای بهینه می‌توانید در نتایج گوگل حتی نتایج نامفهوم با کمک الگوریتم رنگ برین نمایش داده شوید. در واقع می‌توان گفت که rankbrain می‌تواند سایت‌هایی را به کاربران نمایش دهد که مطابق‌ترین جواب را برای جستجوهای کاربران دارند؛ این موضوع نیز بر عهده صاحبان سایت‌ها است! اینکه مطمئن شوند محتوایی را تهیه کرده‌اند که به هر صورتی برای کاربران مناسب است.

چه کاری کنیم تا سایت ما در نمایش بر اساس الگوریتم رنک برین نشان داده شود؟

در این قسمت به بررسی مواردی می‌پردازیم که رعایت آنها می‌تواند کمک کند؛ سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود:
در نوشته‌های خود بیان راحتی داشته باشید!
هنگام تهیه محتوا حداقل یکبار متن خود را به صورت کامل بخوانید و بررسی کنید که آیا برای هر فردی با هر سطح سوادی مناسب است؟! همچنین می‌توانید یکبار محتوای خود را با صدای بلند بخوانید و ببینید آیا به صورت محاوره‌ای و با بیانی راحت نوشته شده است یا خیر؟! توجه به این نکات در نوشتن تأثیر زیادی در مشاهده شدن در جستجوهای هرچند نامفهوم اما مرتبط دارد.

مقاله پیشنهادی:  متا دیسکریپشن چیست؟

هدف جستجو را مشخص کنید!

مشخص کردن هدف جستجو چیست؟! کلمات کلیدی را متناسب با کلمه کلیدی اصلی خود در نظر بگیرید و در قسمت‌های مختلف محتوا از آنها استفاده کنید؛ گوگل این ساختار را متوجه شده و کمک می‌کند که سایت شما در نتایج جستجو در بین نتایج ابتدایی قرار بگیرد.

ساختار منظمی داشته باشید!

زمان مشخص کردن کلمات کلیدی می‌توانید محتوایی متناسب ایجاد کنید همچنین می‌توانید تیترهای مختلفی را انتخاب کنید که متناسب با موضوع اصلی شما است تا خزنده‌های گوگل متوجه ارتباط یکپارچه بین محتوای سایت شما و حتی سایر صفحات نیز شوند. اگر محتوای سایت شما قبلاً نوشته شده است می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط را در به‌روزرسانی‌ها به آن اضافه کنید اما اگر در حال تدوین استراتژی محتوا هستید می‌توانید علاوه بر تهیه کلمات کلیدی برای هر محتوا از کلمات مرتبط برای ارتباط بیشتر محتواها با هم استفاده کنید.
مثال: اگر قرار است محتوایی با عنوان “چگونه یک سگ را آموزش دهیم؟” تولید کنید باید به تمام موارد مرتبط با آن فکر کنید؛ برای مثال عناوین زیر را در نظر بگیرید:
• چگونه می‌توان یک سگ را تربیت کرد؟
• چقدر زمان می‌برد یک سگ تربیت شود؟
• از چه سنی می‌توان سگ را تربیت کرد؟
• چگونه یک سگ ۶ ماه را تربیت کنیم؟
و…
استفاده از کلمات کلیدی و عناوین مرتبط کمک می‌کند که یک محتوای قوی و متناسب برای تربیت توله سگ ایجاد کنید؛ این مورد نیز به نوبه خود می‌تواند در الگوریتم رنک برین تأثیر داشته باشد.

بهبود نرخ کلیک

باتوجه به اینکه الگوریتم رنک برین بر اساس نرخ کلیک‌های شما نیز به سایت شما رتبه می‌دهد؛ رعایت سایر تکنیک‌ها نیز تأثیر زیادی در رشد سایت دارد؛ مواردی مانند استفاده از برچسب‌های مرتبط یا تهیه توضیحات متای متناسب در این زمینه کمک زیادی می‌کند؛ همچنین مواردی مانند استفاده از کلمات خاص و استفاده از اعداد در عنوان اصلی نیز می‌تواند تأثیر زیادی در نرخ کلیک داشته باشد.

کیفیت مؤثرتر از کمیت است!

برخی از افراد فکر می‌کنند داشتن محتواهای زیاد و مرتبط می‌تواند تأثیری در نمایش داده شدن در صفحات اول و یا نمایش بر اساس الگوریتم رنک برین داشته باشند اما بهتر است بدانید داشتن محتوایی مرتبط و باکیفیت می‌تواند به شما کمک کند در نتایج مختلف نمایش داده شوید. باتوجه به این مورد توصیه می‌شود که تمرکزی بر روی کیفیت محتوای سایت داشته باشید و نه کمیت آن!

مقاله پیشنهادی:  چرا به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمندیم؟

تجربه کاربری خوبی ایجاد کنید!

تجربه کاربری خوبی ایجاد کنید!پس از ورود کاربر مدت زمان ماندن وی در سایت توسط گوگل ثبت می‌شود باتوجه به این مورد بهتر است سیگنال‌هایی که مرتبط با این موارد هستند را مانند ui و ux در نظر گرفته و رعایت کنید. برخی از موارد که در این زمینه اهمیت دارند عبارت‌اند از:
پس از ورود کاربر مدت زمان ماندن وی در سایت توسط گوگل ثبت می‌شود باتوجه به این مورد بهتر است سیگنال‌هایی که مرتبط با این موارد هستند را مانند UI و UX در نظر گرفته و رعایت کنید. برخی از موارد که در این زمینه اهمیت دارند عبارت‌اند از:
• پاراگراف‌های کوتاه اما کاملی داشته باشید!
• از عناوین مرتبط و جذاب استفاده کنید!
• یک پاراگراف مقدماتی داشته باشید تا کاربر متوجه اصل موضوع شود.
• از تصاویر و ویدئوهای جذاب استفاده کنید.
• در ابتدا و انتهای متن به سؤالات احتمالی پاسخ دهید.
• محتوای قدیمی را به‌روزرسانی کنید!
اگر وب‌سایت شما برای مدت زیادی است که فعالیت دارد ممکن است محتواهای قدیمی زیادی در نیز در سایت خود داشته باشید. توصیه می‌شود محتواها را هرچند که بر اساس الگوریتم رنک برین تهیه‌شده‌اند به‌روزرسانی کنید؛ بررسی که کنید که کدام محتوا بیشترین ترافیک را دارد، چه بک لینک‌هایی وجود دارد و محتوای موردنظر چه رتبه‌ای دارد و بر اساس داده‌ها و کلماتی که با سرچ کاربران نمایش داده‌شده‌اید، محتوای خود را به‌روزرسانی کنید.

سخن آخر

توجه به نکاتی که برای الگوریتم رنک برین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است کمک می‌کند تا شما در هر صفحه‌نمایشی جزء برترین‌ها باشید! به عنوان فردی که تولید محتوا انجام می‌دهد یا یک سئوکار استفاده از نکات گفته‌شده می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود رتبه سایت شما داشته باشد.
موردی که همه ما می‌دانیم حضور الگوریتم رنک برین و پیشرفت همیشگی هوش مصنوعی است! با توجه به این مورد افراد باید تمام تلاش خود را کنند تا محتوای سایت خود را به صورتی تهیه کنند که کاملاً کاربرپسند باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *