ithoma

وظایف متخصص سئو چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یک متخصص سئو در ابتدا وب‌سایت را تجزیه‌وتحلیل کرده و با روش‌ها و تکنیک‌های مختلف به بهبود سایت و بهینه‌سازی آن کمک می‌کند؛ این مورد باعث می‌شود که سایت در موتورهای جستجو مانند بینگ، گوگل و… بتواند رتبه‌های بالاتری کسب کند.
یک متخصص سئو بهینه‌سازی سایت را به صورتی انجام می‌دهد تا مطمئن شود که نتایج جستجوی نمایش داده‌شده به کاربر دقیقاً همان چیزی است که وی به دنبال آن است. علاوه بر این موارد یک متخصص سئو کمک می‌کند تا ترافیک وب‌سایت افزایش‌یافته، آگاهی از برند ایجاد شود و کسب‌وکار به‌صورت کامل به بازار هدف معرفی شود. می‌توان گفت متخصص سئو با بازاریاب‌های حرفه‌ای در سایر کسب‌وکارها تفاوتی ندارد و درنهایت تمام تلاش وی برای جذب کاربر و مشتری است!
یک متخصص سئو با کمک ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس و همچنین ابزارهای مرتبط با تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند دید وب‌سایت را در گوگل افزایش داده و مزایای عالی برای وب‌سایت داشته باشد. البته وظایف و تخصص‌های زیادی برای فردی که وارد بحث سئو می‌شود وجود دارد اما به‌صورت خلاصه و کلی در این مقاله به بررسی وظایف متخصص سئو می‌پردازیم.

وظایف متخصص سئو

مسئولیت‌های یک متخصص سئو باتوجه‌ به شرایط مختلف، متفاوت است برای مثال فردی که در یک آژانس بازاریابی دیجیتال کار می‌کند با فردی که به‌صورت فریلنسری کار می‌کند تفاوت دارد اما می‌توان گفت اکثریت آن‌ها یک برنامه مشخص و یک شرح شغل معین دارند؛ این موارد عبارت‌اند از:
تهیه و تدوین استراتژی‌های بهینه‌سازی برای بهبود رتبه زمان نمایش داده شدن در موتورهای جستجو
تهیه و تدوین کمپین‌های تبلیغاتی، اجرای این کمپین‌ها و درنتیجه جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل نتایج و استفاده صحیح از اطلاعات برای بهبود و رشد کسب‌وکار
مدیریت هزینه‌های کمپین‌ها و حفظ بودجه و برآورد هزینه‌ها
همکاری با گروه برنامه‌نویسی باهدف بهبود سایت به‌خصوص در زمینه سئو
همکاری با گروه‌های بازاریابی و تولید محتوا
بهینه‌سازی تمام صفحات برای موتورهای جستجو
تحقیقات به‌صورت مداوم باهدف کشف و بهینه‌سازی کلمات کلیدی برای استفاده در وب‌سایت
تحقیق و اجرای جدیدترین روش‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو
ایجاد لینک‌های مختلف (لینک‌های داخلی و خارجی)
تغییر معماری سایت و عوامل مختلف باهدف بهبود موقعیت سئو
تعیین اهداف و تعیین روش‌های متنوع و جدید برای رسیدن به اهداف
بررسی عملکرد سایت به‌صورت دوره‌هایی و تجزیه‌وتحلیل آن به کمک ابزارهای مختلف
تولید محتوای باکیفیت و مختلف در جهت بهبود نتایج سئو

مقاله پیشنهادی:  چگونه با بهینه سازی تصاویر، سئو سایت خود را بهبود بخشیم؟

ویژگی‌های متخصص سئو

در این بخش به بررسی ویژگی‌هایی که یک متخصص سئو باید داشته باشد می‌پردازیم:

درک سه سطح سئو

سه سطح مختلف در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جستجو وجود دارد و هر سئوکار باید این موارد را رعایت کند؛ این سه مورد عبارت‌اند از:

سئوی فنی:

این بخش از سئو به مواردی غیر محتوایی اشاره دارد. این بخش مرتبط با استراتژی‌هایی باهدف بهبود ساختار سایت است. بخش اصلی این مورد شامل تجزیه‌وتحلیل سایت و بهبود سرعت سایت، سازگاری با تلفن همراه، بهینه سایت برای خزنده‌ها و معماری سایت است. سئوی فنی همچنین به خوانایی یک سایت برای موتورهای جستجو کمک می‌کند و به موتورهای جستجو می‌فهماند که سایت، سایتی خوب است.

سئو داخلی:

سئو داخلی به بهبود محتوای سایت و لینک‌های داخلی و کمک به موتورهای جستجو برای درک این مورد می‌پردازد. سئوی داخلی شامل استخراج و استفاده صحیح از کلمات کلیدی، متاتگ‌ها، تگ‌های عنوان و … است. این مورد نیز به‌نوعی به افزایش ترافیک موتورهای جستجو و قرارگیری در رتبه‌های بالا در نتایج نشان داده‌شده کمک می‌کند.

سئوی خارجی:

این مورد به بررسی بهبود رابطه سایت شما با سایر سایت‌ها می‌پردازد. سئوی خارجی شامل استراتژی‌هایی برای شناخته‌تر شدن وب‌سایت نیز است و به موتورهای جستجو نیز می‌فهماند که این وب‌سایت کاملاً قابل‌اعتماد است و کمک می‌کند که در رتبه‌بندی موتورهای جستجو جزء بهترین نتایج قرار گیرد.

ذهنی خلاق برای بازاریابی

واضح است که موضوعات تخصصی و درواقع سئو فنی بخشی مهم از وظایف متخصص سئو است اما پس از رعایت نکات فنی درک مفاهیم بازاریابی و استفاده از آن‌ها برای رشد سایت مهم‌ترین موضوع است. همین‌طور که تمام کسب‌وکارها در مراحل مختلف اقدام به بازاریابی می‌کنند مهم است که سئو کاران نیز این مورد را برای سایت‌ها در نظر بگیرند و همچنین از روش‌های مختلفی برای بازاریابی به‌صورت دیجیتال استفاده کنند.

تفکر منحصربه‌فرد

یک سئوکار باید بتواند سایتی را که در اختیار دارد به هر نحوی به نتایج دلخواه و مدنظر برساند. باتوجه‌به این موضوع یک سئوکار باید دید گسترده و خاصی داشته باشد تا بتواند موارد جدید و منحصربه‌فردی را در سایت اعمال کند.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی آنلاین چیست؟

مهارت‌های ارتباطی و روحیه همکاری

یک سئوکار با موضوعات مختلفی در یک تجارت سروکار خواهد داشت؛ این بخش‌ها عبارت‌اند از خدمات مشتری، تجزیه‌وتحلیل، توسعه وب، فناوری و اطلاعات، بازاریابی و بسیار موارد دیگر. یکی از ویژگی‌های مهم سئوکار این است که بتواند با تمامی بخش‌های گروه همکاری کند و به افزایش ترافیک و تبدیل کاربر به مشتری کمک کند.

به‌روز بودن!

گوگل به‌صورت دائم الگوریتم‌هایی را برای موتورهای جستجو ارائه می‌دهد؛ مهم است که یک سئوکار از این الگوریتم‌ها آگاه باشد و بتواند باتوجه‌به آنها بهترین و جدیدترین روش‌ها که متناسب با آن الگوریتم است را روی سایت پیاده کند. برای پیشرفت در سئو و همچنین پیشرفت سایت نیاز است که فرد موردنظر به‌روز بوده و دائماً از جدیدترین تغییرات آگاه باشد.

شغل‌های یک سئوکار

برخی از مواقع برای سئوکاران عناوین شغلی دیگری گفته می‌شود اما همه این عناوین یک کار اصلی را انجام می‌دهند؛ این عناوین عبارت‌اند از:
بازاریاب موتورهای جستجو: در برخی مواقع بهینه‌سازی موتورهای جستجو با بازاریابی موتورهای جستجو ترکیب شده و به‌عنوان یک شغل شناخته می‌شود. بازاریابی موتورهای جستجو مسئله بسیار گسترده ایی است و حتی می‌توان گفت سئو بخشی از بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی موتورهای جستجو نیازمند مهارت‌های بازاریابی و تبلیغات است. برخی از بازاریابان فقط مهارت‌های پولی را بلد هستند و برخی دیگر فقط مهارت‌های مرتبط با سئو را اما فردی که مسلط به همه این‌ها باشد و بر ابزارهای مرتبط با کلمات کلیدی، گوگل ادوردز، بینگ و گوگل آنالیتیکس تسلط داشته باشد بسیار جلوتر از سایر افراد است.

مشاور بازاریابی کار و کسب:

برای شغلی با عنوان مشاور بازاریابی کار و کسب باید سابقه اثبات‌شده‌ای مرتبط با سئو را نشان دهید. افراد نیاز دارند تا سایتشان از هر نظر در بهترین شرایط بوده و پس‌ازآن کارشان نیز همین‌طور؛ باتوجه‌به این مورد مهم است که یک سئوکار توانایی‌های لازم در این زمینه را نیز داشته باشد. یک مشاور باید بتواند راه‌حل‌هایی برای رفع نیاز را ارائه داده و با برنامه‌ریزی به رسیدن به اهداف کمک کند. تهیه و تدوین استراتژی بازاریابی و سئو در بلندمدت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که یک سئوکار و یا مشاور بازاریابی باید بلد باشد.

مقاله پیشنهادی:  14 راهکار طلایی برای افزایش انگیزه

مدیر بازاریابی دیجیتال:

دیجیتال مارکتینگ و سئو دو موضوع مرتبط با یکدیگر و جدایی‌ناپذیر هستند. بازاریابان دیجیتال انواع بازاریابی‌ها را مانند seo,sem و ppc را اجرا می‌کنند. متخصصان دیجیتال مارکتینگ و مدیران بازاریابی دیجیتال از استراتژی‌های بازاریابی منحصربه‌فردی برای بهبود کار و کسب استفاده می‌کنند.

مدیر رسانه‌های اجتماعی:

مدیریت رسانه‌های اجتماعی نیاز به تهیه محتوای قوی، به‌روز و منحصربه‌فرد دارد تا بتواند به بهترین شکل در رسانه‌های اجتماعی بماند. انتشار به‌موقع پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف تأثیر زیادی در رشد سایت خواهد داشت. شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین سیگنال‌ها برای رشد سایت و سئو هستند به همین دلیل مهم است که یک سئوکار بتواند از آن‌ها حداکثر استفاده را کند.

متخصص بازاریابی ایمیلی:

متخصصان بازاریابی ایمیلی به‌صورت دقیق از روش‌های جذب مشتری و روش‌های تهیه کمپین‌های تبلیغاتی مطلع هستند. ایمیل یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدف است. بازاریابی ایمیلی یکی از بخش‌های مهم استراتژی است به همین دلیل مهم است که از آن به نحوه صحیح حداکثر استفاده شود.

سخن آخر

سئو مسئله‌ای مهم در رشد سایت است اما یک موضوع ساده و راحت نیست که هر فردی بتواند آن را انجام دهد! یک سئوکار فردی متخصص و بامهارت است که با کمک روش‌های مختلف و همچنین ارتباط با سایر افراد گروه از مهارت‌های خود و سایر افراد در جهت رشد سایت و آگاهی برند فعالیت می‌کند.

روش‌های مختلفی برای رشد سایت و کار و کسب وجود دارد اما یک سئوکار می‌داند که چه روشی بهتر است؛ استفاده از روش‌هایی که به‌اصطلاح روش‌های سئو کلاه‌سیاه شناخته می‌شوند می‌تواند تأثیر منفی مستقیمی یا حتی جریمه در سایت شما داشته باشد به همین دلیل توصیه می‌شود برای رشد کار خود در دنیای دیجیتال با یک سئوکار حرفه ایی همکاری کنید. آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما بصورت تخصصی در بحث بهینه سازی موتورهای جستجو فعالیت دارد و می‌تواند مشاوره‌ی مطلوبی در این مورد به شما ارائه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *