ithoma

اصول سئو برای تولید محتوای بهینه شده

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اصول سئو برای تولید محتوای بهینه شده

ithoma

زمانی که شما از اصول سئو مرتبط با محتوا برای تهیه و تولید محتوای خود استفاده می‌کنید به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا صفحه شما را راحت‌تر خزش کرده و بتواند در گوگل ثبت کند. سئوی محتوا شامل نکاتی در تولید محتوا و ساختار آن است؛ در واقع برای اینکه با ساخت صفحه جدید و قراردادن محتوا در آن بتوانید رتبه سایت را بالا ببرید باید سه عنصر اصلی را در نظر بگیرید؛ این سه عنصر عبارت‌اند از ساختار سایت، استراتژی کلمات کلیدی، عدم استفاده از محتوای کپی.
اما اهمیت سئوی محتوا در چیست؟ زمانی که موتورهای جستجو سایت شما را بررسی می‌کنند، کلماتی را که در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید؛ آنالیز کرده و تعیین می‌کند آیا این موارد با یکدیگر ارتباط دارد یا خیر؟! همچنین بررسی می‌کند که بخش‌های مختلف این صفحه ساخته شده در یک راستا و یک هدف است یا نیست! البته مواردی مانند طراحی سایت به صورت صحیح که باعث ایجاد تجربه کاربری بهتر شده نیز تأثیر بسزایی در این موضوع دارد با این‌حال بدون تهیه محتوای باکیفیت می‌توان گفت که سایت شما جایگاهی در بین موتورهای جستجو ندارد.

انواع محتوای سئو شده

محتوا می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و باتوجه‌به این که نوع محتوا شما چیست، اصول سئو نیز متفاوت است؛ در این بخش انواع محتوا گفته شده است:

صفحه محصول:

این صفحه برای هر تجارت الکترونیکی بسیار مهم است. یک صفحه محصول خوب علاوه بر سئو می‌تواند به‌عنوان یک صفحه برای تبلیغات کلیکی در نظر گرفته شود.

وبلاگ:

پست‌های یک وبلاگ یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد یک محتوای مؤثر سئو شده هستند. یکی از ویژگی‌های پست‌های وبلاگ این است که نسبت به صفحات محصول برای کاربران جذاب بوده و می‌توان از طریق آن به جذب مشتری پرداخت! از ویژگی‌ای وبلاگ می‌توان به این اشاره کرد که وبلاگ‌ها امکان این را دارند که بتوان انواع مختلفی از محتوا، مانند ویدئو، فایل صوتی، فایل متنی و… را در آن قرارداد. در این بخش انواع محتواهای قابل‌استفاده در وبلاگ ذکر شده:

مقالات:

مقالات متنی می‌توانند به روش‌های مختلفی نوشته شوند. تهیه محتوای خبری یا محتوای مصاحبه‌ای یا محتوای آموزشی می‌تواند بسیار در جذب کاربر مؤثر باشد. باتوجه‌به حوزه فعالیت خود می‌توانید یک سبک مقاله را انتخاب کرده و در قسمت وبلاگ خود منتشر کنید.

مقاله پیشنهادی:  بهترین ابزار های رایگان سئو که باید بشناسید

لیست‌ها:

لیست در واقع یک نوع مقاله است اما این نوع مقاله دارای چهارچوب خاصی است؛ برای مثال نویسنده زمان نوشتن این سبک محتوا بایستی یک عنوان مرتبط با این موضوع را انتخاب کند مانند ۱۰ برای کاهش وزن یا ۲۰ روش برای افزایش قدرت بندی از عناوینی هستند که می‌توانند در این سبک محتوا مورداستفاده قرار بگیرند. هر چه محتوای شما به زبان کاربر نزدیک‌تر باشد و بتواند کاربر را سریع‌تر به هدفش برساند، برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود و بازدید سایت را افزایش می‌دهد.

محتوای راهنما:

محتواهای راهنما از محتواهای طولانی است که نحوه استفاده از یک محصول یا نحوه انجام یک کار را آموزش می‌دهد. برای این محتواها می‌توانید بخشی از محتوا را در صفحه نوشته و برای کاربرانی که قصد دارند محتوا را به‌صورت کامل مشاهده کنند گزینه کلیک برای خواندن اطلاعات بیشتر را زده و بتوانند به‌صورت کامل محتوا را بخوانند.

ویدئو:

طبق بررسی‌ها تعداد ویدئوهای موجود در سایت‌ها کمتر از تعداد محتواهای متنی است؛ باتوجه‌به این موضوع شما با تهیه یک ویدئو خوب می‌توانید به افزایش بازدید و بهبود رتبه سایتتان بسیار کمک کنید. باتوجه‌به نوع فعالیت و کسب‌وکار، تهیه ویدئو می‌تواند یک راه عالی برای جذب مخاطبان باشد. اگر سایت فروشگاهی دارید می‌توانید از نحوه استفاده از محصولات ویدئو تهیه کنید یا اگر کسب‌وکاری دارید که بتوان آموزش آن را در اختیار افراد قرارداد می‌توانید یک ویدئو از فرایند انجام یک کار ویدئو تهیه کنید؛ برای مثال یک لوله‌کش می‌تواند روش رفع انسداد لوله سینک را آموزش دهد!

اینفوگرافیک:

اینفوگرافیک اصولاً دارای اشکال و نمودارهای زیادی هستند. این موارد اصولاً به‌صورت تصویر در بین محتواها استفاده می‌شود و متأسفانه توسط گوگل قابل خواندن نیست اما می‌تواند به بهبود محتوا و باکیفیت بودن آن کمک کند و باعث جذب مخاطب شود.

تصاویر:

عکس‌ها بخش مهمی از متن هستند و متناسب با محتوای نوشته شده تهیه می‌شوند. رعایت اصول مرتبط با عکس مانند ارتباط آن با محتوا، کیفیت مناسب، حجم کم، نام و انتخاب ALT متناسبمی‌تواندد تاثیر زیادی در سئو محتوا داشته باشد.
واژه‌نامه: یکی از مهم‌ترین موارد که می‌تواند به جذب کاربر نیز کمک کند، ایجاد واژه‌نامه است. اگر صاحب کسب‌وکار و یا صنعتی هستید که کلمات ناشناخته‌ای دارد که ممکن است افراد آنها را جستجو کنند می‌توانید به این مورد فکر کنید! برخی از زمینه‌ها مانند آشپزی، پزشکی، مد، معماری و … از مواردی هستند که مخاطبان زیادی دارند و اصطلاحاتی دارند که ممکن است افراد آنها را نشنیده و یا با آنها آشنا نباشند.

مقاله پیشنهادی:  چابک سازی چیست و چگونه چابک سازی کنیم؟

تدوین استراتژی محتوا

زمان تهیه استراتژی محتوا شما باید مواردی را در نظر بگیرید که هم مناسب برای کاربر و هم مناسب برای موتورهای جستجو باشد. این موارد عبارت‌اند از:

مشخص‌کردن مخاطبان هدف:

باتوجه‌به کسب‌وکاری که دارید و هدفی که از ساخت سایت دارید می‌توانید مخاطبان خود را مشخص کنید. با مشخص‌کردن مخاطبان هدف و نیازهای آنها می‌توانید به تدوین استراتژی سئو بپردازید.
مشخص‌کردن رفتار خریداران نیز یکی از مؤثرترین و بهترین راه‌ها برای مشخص‌کردن استراتژی سئو است. با مشخص‌کردن مخاطبان هدف و بررسی رفتاران کاربران شما می‌توانید علاوه بر اینکه بازار هدف خود را به‌درستی مشخص می‌کنید به افزایش بازدید، افزایش فروش و رشد کسب‌وکار خود نیز کمک می‌کنید.

تحقیق روی کلمات کلیدی

زمانی که مخاطبان خود را مشخص کردید و انتخاب کردید چه گروهی از افراد بازار هدف شما هستند، وقت آن است که متوجه شوید مخاطبان شما به چه نوع محتوایی نیاز دارند. تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند موضوعی سنگین در ابتدای کار باشد. با مشخص‌کردن نوع محتوا و مواردی که قصد دارید در سایت خود قرار دهید می‌توانید با کمک ابزارهای مختلف به جستجو کلمات کلیدی بپردازید

اضافه‌کردن تصویر

همان‌طور که بالا اشاره کردیم وجود ویدئو و تصاویر مناسب می‌تواند باعث شود که نتایج به‌صورت بهتری در SERP نشان داده شوند. برای این مورد از تصاویر خلاقانه استفاده کنید؛ ویدئوهای منحصربه‌فرد داشته و سعی داشته باشید که به‌صورت دقیق مخاطب خود را مشخص کنید. متن ALT یکی زا مشخص هایی است که کمک می کند ویدئو و تصویر شما در SERP ظاهر شود یا نشود!
انتخاب عنوان جذاب
عنوان مقالات اولین موضوعی است که بازدیدکنندگان به آن توجه می‌کنند. زمانی که یک بازدیدکننده به سایت شما وارد شود یا اینکه جواب سؤال جستجو شده خود را در SERP مشاهده می‌کند؛ در ابتدا به‌عنوان آن توجه می‌کند و بررسی می‌کند که آیا این عنوان می‌تواند جواب سوال وی را بدهد یا خیر؟
باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده یک عنوان جذاب، شامل استفاده از کلمات قدرتمند، احساسی و غیرمعمول است. انتخاب عناوین خاص و منحصربه‌فرد می‌تواند به شما در جذب کاربر کمک زیادی کند.

مقاله پیشنهادی:  پیاده روی در بلوار ارم شیراز: تجربه ای فراموش نشدنی از زیبایی های شهر

استفاده از CTA

اگر شما ورود کاربران به سایت خود را مانند یک سفر در نظر بگیرید و اولین مرحله از این سفر را ورود به سایت بدانید دومین مرحله انجام یک عمل توسط کاربر است که آن چیزی نیست جز CTA! چه محتوای شما آموزشی باشد، چه برای فروش یک محصول شما می‌توانید از روش‌های مختلفی اقدام برای مواردی را از کاربر بخواهید.
کال تو اکشن‌ها انواع مختلفی دارند و باتوجه‌به شرایط سایت و محتوای خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید مواردی مانند هایپر لینک‌ها، دکمه و ابزارها از رایج‌ترین نوع CTAها هستند. اگر قصد دارید مخاطب محتوا را تا انتها بخواند یا اینکه با محتوایی مرتبط روبه‌رو شود می‌توانید از هایپر لینک استفاده کنید.

تمرکز بر تجربه خواننده

یکی از مهم‌ترین موارد توجه به تجربه کاربری است. عواملی مانند خوانایی، سرعت صفحه، قالب، رنگ‌بندی و … تأثیر زیادی در ایجاد تجربه کاربری خوب دارد. زمانی که اقدام به تهیه محتوا می‌کنید باید اطلاعات مورداستفاده بر اساس آخر و جدیدترین اطلاعات باشد همچنین باید عناوین را به صورتی ثبت کنید که خواننده بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن جواب سؤال خود را پیدا کند؛ در واقع سازمان‌دهی صحیح محتوا و استفاده از عناوین مرتبط و متناسب می‌تواند کمک زیادی به مخاطب در رسیدن به جواب خود کند.
*عناصری مانند تصاویر و ویدئوها باعث می‌شوند سرعت زیادی از سایت گرفته شود به همین علت سعی کنید با رعایت کیفیت، حجم این نوع فایل‌ها را کاهش دهید.

سخن آخر

نوشتن محتوای سئو شده و رعایت اصول سئو علاوه بر بالارفتن رتبه سایت به افزایش بازدید و افزایش ترافیک نیز کمک می‌کند. زمان تهیه محتوا فقط بر روی محتواهای متنی تمرکز نکنید و از انواع محتواهای مرتبط در صفحه خود استفاده کنید و سعی کنید به هر روش در واقع کاربر را جذب صفحه خود کنید! اگر سوالی در مورد اصول سئو دارید با آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما تماس بگیرید تا شما را در این باره راهنمایی کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *