instagram

چگونه پست‌های اینستاگرام خود را سئو کنیم؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

چگونه پست‌های اینستاگرام خود را سئو کنیم؟

تا به حال هر چه که از سئو شنیدیم مربوط به سایت، افزایش ترافیک سایت و ارتباط آن با موتورهای جستجو بوده است. اما آی‌تی هما امروز اینجاست تا رازی را درباره سئو اینستاگرام با شما درمیان بگذارد که علاوه بر اینکه جذب فالور و دیده شدن شما را به اوج می‌رساند بلکه باعث دیده شدن مجدد شما در گوگل البته از طریق اینستاگرام شما و نه سایتتان می‌شود. باز هم موضوع سئو حول رتبه بهتر می‌گردد اما اینبار در سئو اینستاگرام!
کار اینستاگرام از رقابت گذشته است. اینستاگرام محبوب، غول توییتر و لینکدین را در جیب خود گذاشته و مخصوصا در ایران به سرعت سیر صعودی را طی می‌کند. طبق آمار منتشر شده، اینستاگرام با بیش از یک میلیارد مخاطب فعال در ماه، پانصد میلیون اکانت فعال در روز و چهارصد میلیون ناظر استوری‌ها یکی از پر طرفدارترین پلتفرم‌ها در میان شبکه‌های اجتماعی است.

این پلتفرم محبوب در میان شبکه‌های اجتماعی، مانند یک مینی موتور جستجو فعالیت می‌کند و با الگوریتمی بسیار ساده‌تر و محدودتر از موتورهای جستجو فعالان خود را رتبه‌بندی می‌کند. اینستاگرام نیز مانند گوگل و سایر موتورهای جستجوی دیگر، اهمیت خاصی برای تجربه کاربری پیج شما قائل است و از طریق هوش مصنوعی بر این موارد نظارت دارد. به همین علت‌هاست که امروزه بحث داغ سئو پیج‌های اینستاگرامی نقل محافل ما دیجیتال مارکترها شده است.
با توجه به اینکه اینستاگرام، بازاری داغ و رقابتی برای کسب‌وکارهای امروزی و حوزه بازاریابی دیجیتال آن‌هاست؛ پس همگی باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا آنقدر پیج ما را بهینه کنیم که با هر سرچ مخاطبان به صورت طبیعی در اولین نتایج سرچ برای کاربران نمایش داده شویم. این بهینه‌سازی و دیده شدن به ما کمک می‌کند تا حساب خود را بهبود و ارتقا دهیم، کاربران بیشتری را به فالوورهای خود تبدیل کنیم، نرخ تعامل بهتری را رقم بزنیم و در نتیجه‌ی همه این‌ها فروش و سودآوری بیش‌تری داشته باشیم. حتی ارتقا موارد پیشین می‌تواند سبب انتقال و هدایت مخاطبان به سایت خود و افزایش نرخ تبدیل و جذب مخاطبان سایت شود.
اگر شما هم کسب‌وکاری دارید، چه بازاریابی دیجیتال خود را استارت زده باشید و چه نزده باشید، برای جلو افتادن ده‌ها قدم از رقبایتان با ما همراه شوید تا این راز را با شما درمیان بگذاریم.

سئو چیست؟

سئو کلمه‌ای عام برای مفهوم بهینه‌سازی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، تجربه انسانی و … کاربرد دارد. در خصوص موتورهای جستجو، همانطور که قبلا هم شرح دادیم؛ سئو به معنای بهینه‌سازی وبسایت به جهت افزایش رتبه در موتور جستجو و بهبود کارکرد آن است. اگر در این زمینه نیاز به توضیحات بیشتری دارید می‌توانید به مقاله‌های چرا به سئو نیازمندیم و SEO ما سری بزنید. این مفهوم در زمینه شبکه‌های اجتماعی به معنای بهینه‌سازی اکانت در پلتفرم اجتماعی، باز هم به جهت بهبود رتبه در آن پلتفرم و بهبود عملکرد اکانت است.

مقاله پیشنهادی:  مدل آیدا: تشریح قدم‌به‌قدم مسیر خرید مشتریان

سئو و اینستاگرام

همانطور که پیش از این گفته شد، سئو کردن پیج اینستاگرام مزایای بیشماری برای کسب‌وکار و برندینگ شما خواهد داشت. این استراتژی می‌تواند در معرفی هر چه بیشتر برند شما، افزایش نرخ جذب مخاطب، افزایش نرخ تبدیل مخاطبان به مشتری، فروش بیشتر، افزایش سودآوری و … موثر باشد. پس معطل کردن معنایی ندارد و یک راست به سراغ راهکارهایی برای بهبود سئو پیج‌های اینستاگرام کسب‌وکارهای شما می‌رویم تا هر چه زودتر بتوانید خیلی حرفه‌ای به این امور رسیدگی کرده و به بهترین نتایج ممکن دست یابید. در ادامه به ترتیب به بررسی حوزه‌هایی می‌پردازیم که باید در آن به بهبود سئو بپردازید. با ما همراه باشید.

نام کاربری (ID)

نام کاربری و یا ID پیج اینستاگرام دقیقا حکم نام و هاست سایت را دارد. یکی از اولین و اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی با مخاطبان همین نام کاربری‌ست پس باید بسیار هدفمند، منحصر به فرد و متناسب انتخاب شود که در ذهن ماندگاری بالایی داشته باشد؛ معرف شما، برندتان و فعالیت‌های اصلی شما باشد؛ دربردارنده کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکارتان باشد؛ ساده باشد و خوانش و نوشتار آن راحت باشد؛ چند نوع نوشتار نداشته باشد؛ و … ؛ پس همانقدر که برای انتخاب نام و برند کسب‌وکار خود زمان و فکر صرف می‌کنید، برای این نام‌ها نیز زمان بگذارید.

معرفی (Bio)

این قسمت علاوه بر معرفی شما، به ارائه مشخصات جامعی از شما می‌پردازد. شما باید بتوانید در قالب ۱۵۰ کاراکتر به طور خلاصه خود را به مخاطبان معرفی کنید؛ بگویید شما کیستید و چه کسب‌وکاری دارید؛ چه ارزشی را به مخاطبان خود اضافه می‌کنید؛ کلمات کلیدی کسب‌وکارتان چیست؛ و …
از قرار دادن لینک سایت و یا سایر راه‌های ارتباطی در این قسمت غافل نشوید؛ چرا که می‌تواند مخاطبانتان را به سایر فضاهای ارتباطی با شما هدایت کند و ترافیک آن‌ها را نیز افزایش بخشد.

محتوای بصری (تصاویر و …)

هدف اصلی پلتفرم اینستاگرام، انتشار محتواهای تصویری است که توجه مخاطبان را به خود جلب کند. از این رو انتخاب محتوایی جذاب، باکیفیت، مرتبط با مطالب و کسب‌وکار شما، هدفمند و … امری ضرور برای فعالیت در این پلتفرم به نظر می‌رسد. اینستاگرام، مینی موتور جستجوی ما، اهمیت زیادی برای مخاطبان خود قائل است. مخصوصا بسیار به این مسئله توجه می‌کند که محتوایی که شما منتشر می‌کنید، چه ارزشی را به مخاطبان اضافه خواهد کرد. اینستاگرام با استفاده از فناوری تشخیص عکس یا image recognition، محتوای تصویری شما را بلافاصله چک و اطمینان حاصل می‌کند که عکس با مفاهیم ارائه شده مرتبط است.
علاوه بر توجه به کیفیت و تناسب عکس‌ها با محتوا، راه‌های دیگری نیز برای سئو و بهینه کردن محتواهای تصویری انتشاری در اینستاگرام وجود دارد. از جمله این راه‌ها می‌توان به از متون جایگزین Alt اشاره کرد. با استفاده از این متون، گستره استفاده از تصاویر از اینستاگرام به موتورهای جستجو گسترش می‌یابد و این در دیده شدن شما بسیار موثر است. علاوه بر این، این قابلیت فرصتی را برای افرادی با معلولیت‌های بینایی فراهم می‌کند تا بتوانند با استفاده از نرم‌افزارهای Screen Reader به صفحات شما دسترسی پیدا کنند.

مقاله پیشنهادی:  شادوبن اینستاگرام چیست

برچسب موقعیت مکانی (Location)

اینستاگرام در کنار باقی قابلیت‌های منحصر به فردی که دارد، قابلیتی در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید به وسیله آن اطلاعاتی در حصوص موقعیت مکانی خود با ماطبان در میان بگذارید. از این طریق می‌توانید مانند آهنربا مخاطبانی که به دنبال ان موقعیت مکانی هستند را به سوی خود جذب کنید. این قابلیت کاربرد فوق‌العاده‌ای در فروش و ارائه خدمات فروشگاه‌های محلی و همچنین جذب مشتریان همشهری دارد.

کپشن (Caption)

اگر بتوانید محتوای نوشتاری جذاب، مرتبط با حوزه کاری، مختصر و مفید برای مخاطبان خود بنویسید، برده‌اید. البته در این روند باید به نکاتی توجه کنید. از جمله اینکه: کم گوی و گزیده گوی چون دُر؛ شما باید بتوانید به خلاصه‌ترین حالت ممکن مقصود خود را به مخاطبان بسپارید. همچنین اینکه هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد؛ شما باید بدانید که برای چه کسی و در چه موقعیت و مقام و قشر اجتماعی و فرهنگی و به چه نیازهایی صحبت می‌کنید. در این صورت می‌توانید به بهترین شکل ممکن به نیازهای او پاسخ دهید. علاوه بر این باید بدانید از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟! به کجا می‌روم آخر، ننمایی وطنم؛ در واقع باید بتوانید به بهترین نحو هدفی را برای کپشن نویسی تعیین کرده و مخاطبان خود را به همان سو هدایت کنید.

هشتگ

هشتگ‌ها از دیگر قابلیت‌های پلتفرم اینستاگرام هستند که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، مزایای فراوانی را در اختیار شما خواهند گذاشت؛ و به همین سبب نیاز به بهینه‌سازی یا سئو دارند. شما باید بتوانید کلمات کلیدی، موقعیت، برند، زمینه شغلی، معرفی خود را به گونه‌ای جذاب با هشتگ‌ها بیان کنید. همچنین می‌توانید از هشتگ‌هایی خلاقانه و شخصی با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود بهره بگیرید و آن را تبلیغ کنید تا علاوه بر برند شما، به نماد شما در فضای مجازی تبدیل گردد.
هشتگ‌گذاری پیج‌های معروف حوزه کاری خود و یا مخاطبان پروپا قرص خود را دست کم نگیرید. ممکن است با این عمل مورد توجه هر چه بیشتر ان‌ها قرار بگیرید و ان‌ها را به عکس‌العمل و پاسخ‌های همتا ترغیب کنید. و از این طریق بتوانید هر چه بیشتر مورد توجه و بازدید قرار بگیرید.

مقاله پیشنهادی:  متا دیسکریپشن چیست؟

هر آنچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران نیز بپسند!

اگر شما توقع دیده شدن و بازخورد از مخاطبان خود دارید، باید بتوانید در جواب آن چیزی را ارائه کنید. به همین خاطر باید به طور روزانه برای رصد رقبا، مخاطبان و باقی پیج‌ها در زمینه کسب‌وکار خود زمان بگذارید و در خصوص پست‌ها و استوری‌ها و در کل هر فعالیتی که دارند نظراتی را ارائه کنید. به نوعی باید همیشه تعامل دوسویه خود با مخاطبانتان را حفظ کنید تا بتوانید مورد توجه بیشتر قرار بگیرید.

برنامه انتشار محتوا داشته باشید

شما باید بتوانید طبق برنامه‌ای منظم محتواهای خود را به اشتراک بگذارید و اطلاعاتی را به طور روزانه و آپدیت به مخاطبان خود تحویل دهید. فعالیت مداوم و با برنامه از جدا و سرد شدن مخاطبان شما جلوگیری خواهد کرد.

تگ فراموش نشه!

در هر پست شانس تگ کردن بیست اکانت دیگر را دارید، پس از این شانس به بهترین نحو بهره بگیرید. شما از طریق تگ کردن اکانت‌های معروف در زمینه کاری خود، در وهله اول برای ایجاد ارتباط و دیده شدن بیشتر تلاش کرده‌اید و در مرحله بعد نیز از سوی اینستاگرام برچسب اعتماد بهتری دربافت خواهید کرد.

کلام آخر

در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام باید بتوانید با بهره‌گیری هر چه بهتر و اصولی‌تر از قابلیت‌هایی که در اختیار شما قرار داده است، پیج خود را بهینه کرده و بیش از پیش مورد توجه قرار داد. این روند نیاز به صرف ریزه‌کاری‌ها و زمان و تجربه زیادی دارد پس اگر بتوانید به یک متخصص یا مدیر شبکه‌های اجتماعی اعتماد کنید، مسیر هموارتری را پشت سر خواهید گذاشت. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما با خبره‌ترین متخصصان سوشال مدیا در کنار شما هستیم. تنها کافی‌ست با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *