How to organize a successful Instagram contest?

ترفندهای برگزاری جذاب‌ترین مسابقه در اینستاگرام

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ترفندهای برگزاری جذاب‌ترین مسابقه در اینستاگرام

همه افراد به دنبال راهی برای افزایش فالوورها، بالابردن نرخ تعامل و درآمد خود از اینستاگرام هستند. یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های افزایش فروش و ارتقا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، برگزاری مسابقه اینستاگرامی است.
اما چگونه می‌توان مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کرد؟ شرکت در کمپین‌های تبلیغاتی به سود ماست یا به ضرر ما؟ روش‌های برگزاری مسابقه اینستاگرامی چیست؟ اینها سؤالات پرتکراری هستند که ممکن است در ذهن شما نیز به وجود آمده باشند.
در این مقاله قصد داریم به این سؤالات پاسخ بدهیم. همچنین شما را گام‌به‌گام با مراحل آماده‌سازی و برگزاری مسابقه در اینستاگرام آشنا کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

انواع مسابقات اینستاگرامی

ایستاگرام

وقتی از مسابقات اینستاگرامی حرف می‌زنیم باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که با یک نوع مسابقه طرف نیستیم! منظورم این است که مسابقات اینستاگرامی را می‌توان به سبک و سیاق‌های متفاوتی برگزار کرد.
• دسته اول: مسابقاتی هستند که توسط خودتان در صفحه اینستاگرامیتان برگزار می‌شوند.
• دسته دوم: مسابقاتی هستند که توسط یک پیج اینستاگرامی دیگر و اغلب در قالب کمپین‌های تبلیغاتی برگزار می‌شوند.
اگر بخواهید خودتان یک مسابقه اینستاگرامی برگزار کنید باید شیوه درست برگزاری و نکات مهم آن را بدانید. از سوی دیگر لازم است قبل از ورود به کمپین‌های تبلیغاتی و پرداخت پول‌های هنگفت به آنان، از مضرات و آسیب‌های احتمالی این روش به‌خوبی آگاه شوید.
درباره نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی به روش اول در ادامه این نوشتار مفصلاً صحبت می‌کنیم. اما در ابتدا قصد داریم درباره روش دوم، یعنی مسابقه‌هایی که توسط کمپین‌ها برگزار می‌شوند، کمی صحبت کنیم:

برگزاری مسابقه اینستاگرامی توسط کمپین‌ها

شیوه برگزاری چنین مسابقاتی این‌گونه است که در ابتدا شما به¬عنوان اسپانسر مبلغ زیادی را به برگزارکنندگان مسابقه می‌دهید؛ در مرحله بعدی صفحه کاری شما توسط پیج برگزارکننده مسابقه فالو می‌شود.
در ادامه افراد برای شرکت در مسابقه ملزوم می‌شوند که همه فالویینگ‌های پیج برگزارکننده، از جمله پیج شما را فالو کنند و تا اینجای کار روند بدی نبوده است؛ شما مبلغی را پرداخت کرده‌اید و در مقابل طی چند روز عده‌ای هم شما را فالو کرده‌اند. اما بعد از پایان یافتن مهلت مسابقه و انجام قرعه‌کشی بین فالوورها به‌طورکلی سه حالت برای صفحه شما پیش می‌آید:
۱. تعداد زیاد آنفالو
۲. تعامل پایین فالوورها
۳. فالوور روح
بنابراین باتوجه‌ به مضرات آن، شرکت در چنین مسابقاتی نه‌تنها منطقی به نظر نمی‌رسد بلکه بیشتر شبیه دور ریختن پول است تا سرمایه‌گذاری روی پیج کاری¬تان. پس راه‌حل چیست؟ بهترین شیوه برگزاری مسابقات اینستاگرامی همان روش اول است. یعنی شما خودتان یک مسابقه را طراحی کرده و در صفحه‌تان برگزار کنید.
برگزار کردن یک مسابقه اینستاگرامی اصلاً سخت نیست و اگر برای برگزاری چنین مسابقه‌هایی ایده‌ای ندارید یا فکر می‌کنید از پس آن برنمی‌آیید در ادامه ما به شما کمک می‌کنیم و با ساده‌ترین بیان ممکن، صفر تا صد برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی را به شما آموزش می‌دهیم!

چرا باید مسابقه اینستاگرامی برگزار کنیم؟

اگر شما از جمله کسانی هستید که فکر می‌کنند راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی بین مخاطبین، هدردادن وقت و هزینه است؛ توجه شما را به چند آمار جالب که توسط tailwind منتشر شده جلب می‌کنم.
بر اساس این آمار اکانت‌هایی که مسابقه برگزار کرده‌اند ۷۰ درصد زودتر و سریع‌تر رشد کرده‌اند!!

مقاله پیشنهادی:  ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

تأثیر مسابقه اینستاگرامی بر رشد پیج

در این آمار مشاهده می‌کنید که ۹۱ درصد از پست‌هایی که بالای هزار کامنت دریافت کرده‌اند پست‌های مسابقه بوده‌اند!

چگونه یک مسابقه اینستاگرامی برگزار کنیم؟

حال که از اهمیت و فواید برگزاری مسابقه در اینستاگرام آگاه شدیم، وقت آن است تا گام‌به‌گام مراحل برگزاری یک مسابقه هیجان‌انگیز را یاد بگیریم.

نوشتن اهداف مسابقه اینستاگرامی

قبل از شروع به کار باید اهداف خود و تیمتان را بنویسید. برخی از این اهداف ممکن است غیرواقعی باشند پس آنها را حذف کنید. برای مثال بنویسید که هدفتان از برگزاری مسابقه در اینستاگرام، جذب حدوداً چه مقدار فالوور یا فروش چه میزان کالا است.

تشخیص مخاطب هدف

اینکه می‌خواهید چه گروه سنی را با چه جنسیتی جذب کنید بسیار مهم و حیاتی است. در این باره خوب با تیمتان مشورت کنید؛ زیرا اگر مخاطب هدف شما دختران نوجوان باشند نسبت به زمانی که هدف شما جامعه بانوان خانه‌دار است، نوع فعالیت و استراتژی‌ها زمین تا آسمان تفاوت دارند.

تعیین میزان بودجه و سرمایه‌گذاری

حتماً از قبل مبلغی را به‌عنوان سقف هزینه برگزاری مسابقه تعیین کنید و تمام تلاشتان را برای پایبندی به آن به کار بگیرید.

انتخاب عنوانی جذاب

یکی از مهم‌ترین نکات برگزاری مسابقه در اینستاگرام، انتخاب عنوانی کوتاه و جذاب است. این عنوان اگر به‌قدر کافی خلاقانه باشد در کل اینستاگرام و حتی سایر شبکه‌های اجتماعی‌ترند شده و مخاطبان زیادی به‌سوی صفحه شما جذب می‌شوند.

جوایز مهم‌ترین بخش مسابقه اینستاگرامی!

جوایز در یک مسابقه خیلی اهمیت دارند زیرا دقیقاً آن چیزی هستند که مخاطب را وسوسه می‌کند تا با صفحه شما تعامل داشته باشد. حتماً ایده‌های مختلف را بررسی و باتوجه‌به بودجه‌ای که تعیین کرده‌اید جوایز را انتخاب کنید. سعی کنید به‌جای آن که یک جایزه بزرگ و گران‌قیمت داشته باشید چند جایزه با قیمت و ارزش متوسط تعیین کنید تا افراد زیادی شانس برنده‌شدن داشته باشند.

استفاده از هشتگ اختصاصی مسابقه

برای مسابقه خود یک هشتگ مخصوص ایجاد کنید تا تمام پست‌ها و استوری‌های مربوط به آن قابل ردگیری و مشاهده باشند. البته باید دقت کنید که هشتگ انتخابی شما بیش از حد طولانی نبوده و سایر اشخاص و کسب‌وکارها از آن استفاده نکرده نباشد.

تعیین روش برگزاری مسابقه

شما می‌توانید به شکل‌های گوناگونی مسابقه خود را برگزار کنید. اگر هیچ ایده‌ای درباره چگونگی برگزاری مسابقه اینستاگرامی ندارید در ادامه این مقاله، ما ایده‌های جذابی به شما معرفی می‌کنیم.

تعیین موضوع یا تم مسابقه

برای مثال اگر تصمیم گرفته‌اید مسابقه عکاسی یا کپشن‌نویسی برگزار کنید باید موضوع عکس‌ها و یا کپشن‌ها را نیز تعیین کنید. این موضوع را به‌گونه‌ای تعیین کنید که هم برای کاربران راحت باشد و هم تا حد ممکن با کسب‌وکار شما مرتبط باشد.

اطلاع‌رسانی مسابقه

اطلاع‌رسانی درباره مسابقه را حداقل چند روز قبل از مسابقه انجام بدهید تا افراد فرصت کافی برای آماده‌شدن داشته باشند.
برای اطلاع‌رسانی مسابقه اینستاگرامی می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:
• پیج‌های اینستاگرامی بزرگ و معروف
• اکانت فیس‌بوک خودتان
• ایمیل‌های انبوه
• وب‌سایت کاریتان
• کانال‌های تلگرامی
• یوتیوب
• گروه‌های واتس‌اپ و…

مقاله پیشنهادی:  مسیرهای گردشگری اکوتوریستی در شیراز: زیبایی های طبیعت و محیط زیست

 

تعیین مهلت مسابقه اینستاگرام

از قبل درباره مدت‌زمان مسابقه برنامه‌ریزی کنید. اگر جایزه‌ای که تعیین کرده‌اید دارای ارزش زیادی است می‌توانید زمان مسابقه را طولانی‌تر در نظر بگیرید. از سوی دیگر گاهی اوقات محدود بودن زمان شرکت در مسابقه باعث می‌شود افراد زودتر دست‌به‌کار شوند.

تعیین قوانین مسابقه اینستاگرامی

کاملاً دقیق و واضح، شرایط لازم برای شرکت داده شدن افراد در مسابقه را اعلام کنید. همچنین مواردی که نقض آنان باعث حذف شدن افراد می‌شود را نیز باید مشخص کنید. برای مثال اگر قرار است افراد ویدئویی برای شما تهیه کنند مدت‌زمان آن، عمودی یا افقی بودن تصویر و… حتماً باید از قبل به افراد اعلام شود.

تعیین روش‌های ورود به مسابقه

شاید بخواهید مسابقه را صرفاً به اینستاگرام محدود نکرده و آن را در سایر شبکه‌های اجتماعی و حتی وب‌سایت خود را هم گسترش دهید. در این صورت حتماً چک کنید که برای مثال هشتگ موردنظر شما در سایر شبکه‌های اجتماعی هم قابل‌استفاده است یا خیر؟

فعال‌کردن ابزارهای تحلیل‌گر

اگر قصد دارید با استفاده از وب‌سایت خاصی در زمان مسابقه اینستاگرامی، میزان تعاملات کاربران با پیجتان را اندازه‌گیری کنید، قبل از شروع مسابقه باید این کار را آغاز کنید. همچنین اگر قصد استفاده از آمارهای بخش insights اینستاگرام را دارید، باید قبل از آغاز مسابقه پیج خود را به حالت پابلیک دربیاورید. زیرا آمار بخش اینسایت صرفاً برای اکانت‌های عمومی در دسترس است!

تعیین چگونگی انتخاب برندگان

این که تصمیم دارید برندگان مسابقه را از طریق قرعه‌کشی تعیین کنید یا هیئت داوران بهترین شرکت‌کننده را انتخاب می‌کنند بسیار حائز اهمیت است؛ معمولاً قرعه‌کشی، بهترین روش برای تعیین برنده است زیرا افراد در چنین حالتی احساس می‌کنند شانسی برابر با سایر افراد دارند و در مسابقه شما شرکت می‌کنند. شما باید همه این موارد به اطلاع مخاطبین برسانید!

فاصله مناسب بین مسابقات

اگر قصد دارید به طور متناوب مسابقه برگزار کنید باید فاصله منطقی و معقولی بین مسابقات خود رعایت کنید. اگر می‌خواهید مخاطبان همواره برای شرکت در مسابقه مشتاق باشند نباید هر سه روز یکبار اقدام به برگزاری مسابقه کنید.

نظارت بر روند مسابقه اینستاگرامی

بعد از آغاز مسابقه باید به طور ویژه‌ای، هم به نظارت بر روند مسابقه بپردازید و هم به تولید محتوای ناب و درجه یک برای مخاطبینی که به‌واسطه مسابقه شما را فالو کرده‌اند! ممکن است باتوجه‌به تعداد افرادی که در مسابقه شرکت می‌کنند لازم باشد تعداد جوایز افزایش پیدا کند یا زمان مسابقه تمدید شود یا در قوانین آن تغییراتی ایجاد بشود.

بعد از تمام شدن مسابقه در اینستاگرام

سعی کنید خوش قول باشید. به‌محض اتمام مسابقه در زمانی مناسب افراد برنده را تعیین کرده و جوایز آن‌ها را ارسال کنید. این کار باعث می‌شود افراد در مسابقه‌های بعدی شما نیز مشتاقانه شرکت کنند؛ بهتر است روند تعیین برندگان را در یک لایو در مقابل دیدگان مخاطبان انجام دهید تا اعتماد آنان به صفحه شما افزایش یابد.

بهترین وب‌سایت‌های قرعه‌کشی رایگان اینستاگرام

یکی از بهترین وب‌سایت‌ها در این زمینه وب‌سایت getcombot است. فقط باید لینک مربوط به مسابقه را در این وب‌سایت وارد کنید و چند دقیقه صبر کنید. این وب‌سایت تمامی کامنت‌ها را به همراه آیدی افراد استخراج کرده و هرچند نفر را که بخواهید به‌صورت رندوم از میان آن‌ها انتخاب می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی در لینکدین

وب‌سایت Wask

این وب‌سایت رابط کاربری بسیار آسانی دارد و کاملاً رایگان است. صرفاً با واردکردن لینک پست مسابقه و تعیین تعداد برندگان، در زمان بسیار کوتاهی کار شما را انجام می‌دهد.

وب‌سایت AppSorteos

این وب‌سایت محیط بسیار مخاطب‌پسند و ساده‌ای دارد. با واردکردن لینک مسابقه تمام کامنت‌ها و لایک‌ها را استخراج کرده و آماده قرعه‌کشی می‌کند.

ایده برگزاری مسابقه اینستاگرامی

در این بخش ایده‌های جذاب برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی را برای شما آماده کرده¬ایم. شما می‌توانید هر بار یکی از این روش‌ها را انتخاب کرده و بر اساس آن یک مسابقه هیجان‌انگیز برگزار کنید.
۱. پست آخر را لایک کنید: از مخاطبانتان بخواهید یک یا چند پست مشخص را لایک کرده و سپس از میان لایک‌ها برندگان را مشخص کنید.
۲. تگ کن و جایزه ببر: تگ کردن تعدادی از دوستانشان زیر یک پست مشخص.
۳. استوری کن: استوری کردن پیج کاری شما و تگ کردن چند تن از دوستانشان زیر پست آخرتان.
۴. عکس بگیر: گرفتن یک عکس سلفی با محصولات برندتان و منتشر کردن آن عکس با هشتگ مسابقه. فایده این چالش سلفی این است که تا مدت‌ها بعد از مسابقه می‌توانید از عکس‌هایی که مخاطبین برایتان فرستاده‌اند در پست‌ها و استوری‌هایتان استفاده کنید.
۵. بازی بسازید: از تکنیک gamification یا بازی‌سازی استفاده کنید. به این صورت که یک بازی ساده طراحی کرده و افراد را به شرکت در آن تشویق کنید.
۶. پیش‌بینی نتیجه یک رویداد: مسابقه‌ای برگزار کرده و از مخاطبانتان بخواهید نتیجه یک رویداد مثل انتخابات یا مسابقه فوتبال را حدس بزند. برنده را می‌توانید از میان افرادی که درست پیش‌بینی کرده‌اند یا همه شرکت‌کنندگان انتخاب کنید.
۷. کپشن‌نویسی: از مخاطبین خود بخواهید با یک موضوع خاص یا درباره برند شما یک کپشن بنویسند و با هشتگ اختصاصی مسابقه منتشر کنند. برنده را می‌توان از میان همه شرکت‌کنندگان انتخاب کرد یا بهترین نوشته‌ها به انتخاب هیئت داوران برنده مسابقه باشند.
۸. یافتن جواب یک سؤال: اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک مسابقه راه‌اندازی کنید به-راحتی با طرح یک سؤال یا معما این کار را انجام بدهید. نیاز نیست به دنبال طرح سؤالات سخت و معادلات پیچیده ریاضی بروید سؤالات آسان و چالشی طرح کنید تا همه افراد به شرکت در مسابقه ترغیب شوند.

در پایان

به‌طورکلی دست شما برای برگزاری مسابقه اینستاگرامی همه‌جوره باز است. با هر میزان بودجه‌ای که دارید می‌توانید در اینستاگرام مسابقه برگزار کرده و باعث رشد کسب‌وکارتان شوید.
اگر بخواهم در پایان این مقاله نکته مهمی را به شما گوشزد کنم آن این است که: تا آنجا که می‌توانید در کمپین‌های تبلیغاتی بلاگرها و اینفلوئنسرها شرکت نکنید! بعد از پایان این مسابقات هم پولتان بربادرفته و هم صفحه اینستاگرامتان نابود می‌شود. در عوض سعی کنید خودتان مسابقه و چالش برگزار کرده و با مخاطبان خود ارتباط نزدیک و صمیمانه داشته باشید. همه این‌ها در کنار تولید محتوای خوب و باکیفیت، منجر به افزایش درآمدهای شما می‌شود.
حتماً این مقاله را برای دوستانی که قصد برگزاری مسابقه اینستاگرامی دارند، ارسال کنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *