بازاریابی در لینکدین

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بازاریابی در لینکدین چگونه است؟

لینکدین یکی از تخصصی‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای متخصصان و کسب‌وکارهای مختلف است اما کمتر پیش می‌آید در استراتژی‌های بازریابی دیجیتال یک کسب‌وکار قرار گیرد و در واقع به پتانسیل‌های بازاریابی شبکه اجتماعی لینکدین توجه آنچنانی نمی‌شود. لینکدین، شبکه‌ای اجتماعی برای تبلیغات، گسترش حوزه کسب‌وکار، برندسازی و معرفی آن، کاریابی، تحقیق و بررسی، رصد کردن رقبا، سنجش بازار، نیازسنجی مشتریان و در کل هر راهی برای ارائه هر چه بهتر خدمات است. لینکدین دارای آمار کاربری بالغ بر ۷۷۴ میلیون است و در این میان مدیران و متخصصان فراوانی از حوزه‌های کاری مختلف حضور دارند. بنابراین به راحتی می‌توانید با حرفه‌ای‌ها در ارتباط باشید.
از آنجایی که تمامی حرفه‌ای‌ها و متخصصان در لینکدین دور هم جمع هستند، این پلتفرم معمولا برای بازاریابی‌های B2B مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین بستری پویا برای شبکه‌سازی میان سازمان‌ها است. در واقع این بستر مملو از شرکای بالقوه‌ای است که می‌توان به وسیله استراتژی‌ای هوشمند با آن‌ها به همکاری پرداخت.

لینکدین که بود و چه کرد؟

لینکدین شبکه‌ای اجتماعی است که برای اولین بار توسط فردی به نام هافمن به مجموعه‌ی شبکه‌های اجتماعی اضافه شد. لینکدین به طور اختصاصی به پیوند دادن افراد متخصص و حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف می‌پردازد. امروزه کاربران فعال این شبکه به بیش از ۷۷۴ میلیون رسیده است. در واقع بیش از ۷۷۴ میلیون رابطه هدفمند و استراتژیک!
با توجه به اینکه روابط شبکه لینکدین از نوع تخصصی، حرفه‌ای و هدفمند است، بنابراین کمیت در این شبکه چندان اهمیتی نخواهد داشت بلکه کیفیت این رابطه‌ها است که تعیین کننده پیشرفت خواهد بود. تبلیغات لینکدین، بر خلاف سایر شبکه‌های تبلیغاتی، تهاجمی و کلافه کننده نیستند و همگی در راستای ارتباطات و تبادل اطلاعات شغلی است.
لینکدین این فرصت را در اختیار شما قرار خواهد داد تا با معرفی توانایی‌ها، قابلیت‌ها، رزومه کاری، مهارت‌ها و تخصص خود بتوانید با هم‌حرفه‌ای‌های خود ارتباط برقرار کنید و کسب‌وکار و حرفه خود را از این طریق توسعه بخشید. البته قابل ذکر است که لینکدین تنها برای حساب‌های کاری و حرفه‌ای نیست و امکان ایجاد حساب شخصی را نیز به شما می‌دهد.

چرا بازاریابی در لینکدین مهم است؟

زمانی که صحبت از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا Social Media Marketing می‌شود، ممکن است وسوسه شوید که تمامی منابع و زمان خود را بر سه شبکه اجتماعی معروف و بزرگ، فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، سرمایه‌گذاری کنید. درست است که این سه شبکه اجتماعی، پلتفرم‌های قوی و موفقی در جذب بازار هدف شما هستند اما نادیده گرفتن لینکدین می‌تواند ضربه جدی را به کسب‌وکار شما وارد کند. لینکدین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های حرفه‌ای، ۲۲۷ درصد بیشتر از فیسبوک و توییتر لید ایجاد می‌کند. بنابراین لینکدین یک پلتفرم بسیار موثر برای بازاریابی در حوزه کاری شماست. از دیگر مزایای بازاریابی در لینکدین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید Lead:

ایجاد لید ۲۲۷ درصد برابر نسبت به توییتر و فیسبوک

استخدام نیروی انسانی خلاق:

در این شبکه امکان آشنایی با افراد خلاق، حرفه‌ای و فریلنسرها در حوزه کاری شما فراهم است.
برندسازی: با داشتن استارتژی هوشمندی در لینکدین، برند شما در میان برندهای حرفه‌ای دیگر خواهد درخشید.

مقاله پیشنهادی:  بازار سرمایه یا بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری کدامند؟

اعتباربخشی:

با داشتن استراتژی مناسب محتوایی می‌توان به کسب اعتبار برند کمک کرد.

اعتمادسازی:

حضور در میان برندهای بزرگ و متخصصان هر حرفه و همچنین داشتن ارتباط با آن‌ها، سبب اعتمادسازی در میان سایر مخاطبین خواهد شد. 

اصول بازاریابی در لینکدین

همانطور که گفته شد، لینکدین یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است که متاسفانه در ایران به درستی از آن بهره گرفته نمی‌شود. این عدم بهره‌گیری از تمامی پتانسیل‌های این شبکه، به علت عدم آگاهی کافی برای استفاده از آن‌ها است. به طور عمده در بازاریابی دیجیتالی توسط لینکدین سه فاکتور مهم از جمله استراتژی بازاریابی، استراتژی و برنامه محتوایی و همچنین آشنایی با قابلیت‌های لینکدین و استفاده بهینه از آن است که در ادامه به همه این موارد به طور مفصل خواهیم پرداخت.

صفحه شرکتی (Company Page)

در ابتدای امر باید صفحه‌ای در لینکدین برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید. بنابراین پس از تکمیل روند ثبت نام در لینکدین، به گزینه Create Company Page در منوی ظاهر شده پس از کلیک بر روی عکس پروفایل بروید و روند ساخت پیج را طبق مراحل زیر شروع کنید:۱. تعیین نوع کسب‌وکار
۲. ارائه اطلاعات مربوط به کسب‌وکار
۳. انتخاب پروفایل
۴. کلیک بر دکمه Create Page
۵. ایجاد دسترسی برای سایر کارکنان به وسیله Admin Tools همچنین پس از ساخت این صفحه باید تمامی اطلاعات موجود در پروفایل خود را به طور کامل اضافه کنید. این کار سبب اعتبار بخشی، معرفی، جلب اعتماد مخاطبان و حرفه‌ای جلوه کردن شما خواهد شد.

۱. تکمیل و اضافه کردن تگ‌لاین یا هدلاین در ۱۲۰ کلمه در قسمت Page info
۲. انتخاب دکمه‌ای در کنار دکمه فالو در Buttons
۳. اضافه کردن راه‌های تماس از طریق Owerview
۴. درج محل فعالیت و کسب‌وکار با استفاده از Location
۵. درج هشتگ‌های مربوط به کسب‌وکار و یا هشتگ‌های اختصاصی شما از طریق Hashtags
۶. ترجمه اطلاعات پروفایل برای مشتریان سایر کشورها از طریق Manage Languages

تعیین اهداف بازاریابی

برای بازاریابی در هر شبکه اجتماعی باید بتوانید اهدافی را در ابتدای راه از بازاریابی در آن مشخص کنید. این اهداف باید در راستای اهداف سازمانی شما باشد. برای مثال اگر اهداف سازمانی شما افزایش ترافیک سایت است، شما باید تعیین کنید که جذب مخاطب در لینکدین را افزایش داده و سپس آن‌ها را به سایت خود هدایت کنید.

تعیین مخاطبان هدف

برای اینکه بتوانید به درستی برنامه و استراتژی بازاریابی خود را بچینید، نیاز دارید بدانید بازار هدف و مخاطبان مورد نظر شما چه کسانی هستند. با احاطه بر این مسئله می‌توانید بهترین محتواها، برنامه‌های انتشار و … مطابق ذائقه آن‌ها داشته باشید. شما باید دقیقا بدانید آن‌ها چه کسانی هستند؟ چه نیازها و مشکلاتی دارند؟ منشاء این مشکلات و سوالات از کجاست؟ و شما به چه صورت و در چه زمانی می‌توانید این نیازها را پاسخگو باشید؟

تعیین استراتژی بازاریابی

تفاوتی نمی‌کند که این بازاریابی در لینکدین یا هر شبکه اجتماعی دیگر باشد اما تعیین برنامه و یک استراتژی قوی و منسجم در بازاریابی حرف اول را می‌زند. در واقع شما باید بدانید به چه منظور، از کجا و برای رسیدن به چه مقصودی در حرکت هستید و در روند این حرکت چه فعالیت‌هایی را باید انجام دهید و چه کسانی ثمره این فعالیت‌ها را می‌بینند و نسبت به آن عکس‌العملی نشان می‌دهند.

مقاله پیشنهادی:  VPSچیست؟

پیگیری و ارزیابی آمارها

به منظور تعیین کارایی یا عدم کارایی هر اقدامی، نیاز است که نتایج آن را به دقت مورد بررسی قرار دهیم و دریابیم که چه تغییراتی را در کسب‌وکار ما رقم زده است. و در نهایت بر اساس این بررسی به اصلاح، تغییر و یا سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر بر سیاست‌ها و استراتژی‌های کاری پیشین بپردازیم. همین مسئله برای بازاریابی در لینکدین نیز صادق است. ما باید بتوانیم نرخ تعامل مخاطبان، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری محتواها و یا نظرات، نرخ تبدیل، تغییرات ترافیک را بررسی کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری‌هایی انجام دهیم. بدین منظور می‌توان از ابزارهای آنالیتیکس موجود در لینکدین و یا گوگل آنالیتیکس بهره گرفت.

اعتباربخشی

در لینکدین و با توجه به مخاطبان و وضعیت بازاریابی که اکثرا به صورت B2B است، برای کسب اعتبار هر چه بیشتر باید بتوانید محتواهایی را با ممخاطبان خود به اشتراک بگذارید که خلاق، نو، با کیفیت، مفید و مرتبط با زمینه کاری شما باشد. این محتواها باید بتواند باعث رفع نیاز مخاطبان، افزایش تعامل آن‌ها با شما و همچنین افزایش نرخ جذب مخاطب در صفحه شما در لینکدین شود؛ آنگاه می‌توانید مطمئن باشید که اعتبار شما افزایش یافته است.

تعیین استراتژی محتوا

برای رسیدن به برترین نتایج، همیشه برنامه‌ریزی لازم است. یکی از بخش‌های تاثیرگذار هر نوع بازاریابی، محتوا و فاکتورهای به اشتراک‌گذاری آن است. در صورتی که پست‌های بی ارتباط، غیربهینه و بی‌برنامه‌ای را منتشر کنید، مخاطبان این آشفتگی را به کسب‌وکار و فعالیت شما نیز ارتباط خواهند داد و این اصلا برای شما عواقب خوبی را به همراه نخواهد داشت. بنابراین باید بتوانید برا محتواهای خود به تعیین قالب، تم، لحن، زمان اشتراک، نوع محتوا و … را در برنامه‌ای منسجم بپردازید و بدین وسیله از بی‌برنامگی و بی‌نظمی به دور بمانید.

رفع مشکلات و سوالات مخاطبان

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، برای کسب اعتبار، اعتماد و همچنین تعاملی صمیمی‌تر و موثرتر با مخاطبان، باید بتوانید برای مشکلات و سوالات او راه‌حل‌ها و پاسخ‌های بهینه‌ای بیابید. اگر بتوانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید، مخاطبان از این مسئله به عنوان نقطه تمایز شما با دیگر کسب‌وکارهای مشابه یاد خواهند کرد. شما باید بتوانید به مشکلات و مسائل مخاطبان پی برده، آن‌ها را ارزیابی کنید، از طریق محتواها با او به همدردی بپردازید و راه‌حل‌هایی که از دست شما و کسب‌وکارتان برمی‌آید را به او ارائه دهید.

اشتراک‌گذاری و انتشار دانش

با به اشتراک‌گذاری رایگان دانش خود، جایگاه کسب‌وکار خود را در نظر مخاطبان بالا می‌برید و سبب افزایش اعتبار و محبوبیت خود می‌شوید اما این اشتراک گذاری شرایطی دارد که حتما باید رعایت گردد تا سبب از رونق افتادن کسب‌وکار شما نگردد. شما باید اطلاعات و دانشی را به اشتراک بگذارید که در میان هم‌صنفی‌ها رایج است و همگی به ان واقف هستند اما مشتری به آن احاطه ندارد و ممکن است اطلاعاتی را به او بیافزاید و یا مسئله‌ای را برای او حل کند. به هیچ وجه نباید اطلاعات خصوصی و رازگونه خود را به اشتراک بگذارید. و از سوی دیگر می‌توانید اطلاعاتی که مشکل ساده‌ای که ارزش مالی و سودآوری در پی نخواهد داشت را به اشتراک بگذارید. در این صورت نه زمان خود و نه زمان و منابع مشتری را به هدر داده‌اید و در عوض به کسب اعتبار نزد مشتری پرداخته‌اید.

مقاله پیشنهادی:  برنامه لینکدین چگونه در 2022 جهانی شد؟!

ارائه محتوای ارزشمند

ارائه محتواهایی ارزشمند، مفید و مرتبط با حوزه کاری می‌تواند سبب محبوبیت هر چه بیشتر شما در میان مخاطبان شود. اگر بتوانید محتواهایی معتبر و بر پایه اطلاعات علمی را منتشر کنید که اطلاعاتی را به مخاطبان شما اضافه کند و اموزنده باشد، بهترین سرمایه‌گذاری و بازاریابی ممکن را انجام داده‌اید.

توجه به علایق مخاطبان

مخاطبان عاشق توجه هستند. اگر توجه شما را به خود ببینند، خواه ناخواه احساس تعلق خاطر به شما و برند شما پیدا خواهند کرد. بنابراین باید به علایق مخاطبان توجه کنید و بر اساس علاقه و میل آن‌ها به تولید محتوا بپردازید. برای این کار می‌توانید از راه آزمون و خطا وارد شوید. اما از آنجایی که این راه نیاز به طمان، حوصله و صرف منابعی دارد می‌توانید از میانبرهایی استفاده کنید. یکی از این میانبرها سر زدن به صفحه رقبا و اینفلوئنسرهایی در زمینه کاری خودتان است. با استفاده از نرخ مشارکت‌هایی که در صفحه آن‌ها برای هر محتوا می‌بینید، می‌توانید به علایق مخاطبان پی ببرید. یکی دیگر از این میانبرها نظرسنجی از مخاطبان است.

زمان انتشار صحیح را بدانید

در لینکدین چندین فاکتور مربوط به زمان به اشتراک‌گذاری محتواها بسیار اهمیت دارد. این فاکتورها عبارتند از نظم در زمان اشتراک گذاری و زمان دقیق بارگذاری است. با استفاده از ابزارهای تحلیلی لینکدین می‌توانید مناسب‌ترین زمان‌ها را پیدا کنید.

تبلیغات لینکدین

لینکدین، مملو از محتواها و اطلاعات به‌روز و مناسب و واقعی است. بنابراین به اشتراک‌گذاری محتوا، به تنهایی نمی‌تواند راه مناسبی برای جلب مخاطبان بسیار زیادی باشد و در کنار آن باید از ابزارهای تبلیغاتی دیگر از جمله ابزارهای ارائه شده از سوی لینکدین بهره بگیرید. از این ابزارها می‌توان به محتوای اسپانسر شده، تبلیغات کلیکی و سیستم پیام‌رسان داخلی لینکدین (InMail) اشاره کرد.

گروه‌های لینکدینی

همیشه مکالمات گروهی، تعاملات گسترده و تبادل اطلاعات جوابگویی بالایی دارد. شما می‌توانید از طریق عضویت در گروه‌های مختلف لینکدین به منابع عظیمی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید و از ایده‌ها و اطلاعات آن‌ها بهره بگیرید و در عین حال آن‌ها را به حوزه کاری خود آشنا کنید و دانش خود را با ان‌ها به اشتراک بگذارید و از این طریق ان‌ها را به سوی کسب‌وکار و صفحه خود هدایت کنید.

لایو لینکدینی

لایوها معمولا کشش بیشتری نسبت به محتواهای دیگر و حتی ویدیوها ایجاد می‌کنند؛ چرا که فرمتی زنده دارند و می‌تواند به طور همزمان با مخاطب ارتباط بگیرد و اطلاعاتی را به او منتقل کند و یا مشکلی از او را حل کند. بنابراین از امتحان کردن ان غافل نشوید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم راه‌های برقراری هر چه بهتر ارتباط با مخاطب و بازاریابی در لینکدین را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم که توانسته باشیم مطالب مفیدی را ارائه کنیم. برای رسیدن به پاسخ سوالات مختلف خود در این حوزه می‌توانید با متخصصان تیم آی‌تی هما ارتباط برقرار کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *