VPSچیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سرور مجازی یا VPS چیست؟

سرور، یک رایانه قدرتمند، با اینترنت پرسرعت است که تمام اطلاعات مرتبط با وب‌سایت شما روی آن بارگذاری می‌شود. VPS یا Virtual Private Server همان سرور مجازی است. هروقت کسی آدرس دامنه شما را در مرورگر وب وارد می‌کند، این کامپیوتر قدرتمند اطلاعات لازم را برای مرورگر می‌فرستد و به این ترتیب، پس از طراحی سایت شما، سایت‌تان برای کاربران به نمایش درمی‌آید. وجه تمایز سرور مجازی نسبت به دیگر سرورها در این است که در این نوع تکنولوژی از مجازی‌سازی استفاده می‌شود. به تولید یک نسخه غیر واقعی از چیزی، مجازی‌سازی گفته می‌شود؛ در سرورهای مجازی به‌جای اینکه چند سخت‌افزار مستقل برای هر سرور اختصاص داده شود، یک سخت‌افزار قدرتمند را با استفاده از نرم‌افزار، به چند سرور شبیه‌سازی می‌کنند. به این ترتیب بر روی یک سخت‌افزار چند سرور مجزا با سیستم عامل مستقل و منابع اختصاصی خود را دارید. شایان ذکر است یکی از روش‌های افزایش سرعت سایت استفاده از VPS می‌باشد که باعث بهبود سئو سایت شما نیز می ‌شود.

 

VPS یا سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

هر سرور مجازی بصورت کاملا مستقل عمل می‌کند و دارای سیستم عامل و نرم افزارهای مختص به خود است. درواقع با استفاده از مجازی‌سازها و سخت افزارهای پرقدرت یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی که امکانات متفاوتی دارند تقسیم می‌شود. هر VPS بنا بر تنظیمات اولیه‌ای که دارد، سهم معینی از منابع سرور شامل پردازنده، حافظه اصلی، دیسک سخت و پهنای باند را در اختیار می‌گیرد. در مورد VPS باید گفت که چندین کاربر وجود دارد که از همان سرور استفاده می‌کنند ولی از یکدیگر جدا شده‌اند. به این معنی که شما سرعت و امنیت مورد نیاز خود را خواهید داشت و هیچ منبعی روی منبع دیگر تاثیر ندارد. در واقع شما مزایای یک سرور خصوصی را به‌دست می‌آورید، اما هزینه خدمات را مشابه حالت اشتراکی پرداخت می‌کنید.

 

مزایای سرور مجازی چیست؟

• سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر در مقایسه با هاست اشتراکی.
• تاثیر نداشتن ترافیک بالای سایر VPSها روی سایت شما.
• امکان پیکربندی سرور.
• امنیت اطلاعات و تمام فایل‌های شما.
• ارتقاء آن راحت است؛ یعنی به‌راحتی می‌توانید RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی سرور خود را تا جایی که نیاز دارید بالا ببرید.
• هزینۀ پایین نسبت به خدمات دریافتی.
• امکان نصب و اصلاح نرم افزارهای خاص.

 

معایب VPS

• قیمت بیشتر نسبت به هاست اشتراکی.
• احتیاج به دانش فنی بیشتری برای مدیریت سرور.
• اگر تنظیمات سرور را به‌درستی انجام ندهید، امکان اینکه امنیت به خطر بیافتد هست.

مقاله پیشنهادی:  سفر به گذشته: بازدید از موزه های تاریخی و باستانی شیراز

 

تفاوت VPS و هاست اشتراکی چیست؟

تفاوت اساسی هاست اشتراکی با سرور مجازی در این است که در هاست اشتراکی منابع جداگانه و اختصاصی برای هر فرد وجود ندارد. هاست اشتراکی از متداول‌ترین سرویس‌های میزبانی است. در این هاست، منابعی مانند CPU و RAM به صورت مشترک در اختیار تعدادی کاربر قرار می‌گیرد. مشکل مشترک بودن منابع در هاست اشتراکی این است که فعالیت سایر کاربران ممکن است روی عملکرد سایت شما تاثیر بگذارد. مثلاً اگر به وب‌سایت یکی از کاربران، ناگهان ترافیک بالایی وارد شود، سرعت بارگذاری سایت شما هم کاهش پیدا می‌کند. اگر کسب و کاری نوپا دارید و می‌خواهید برای خودتان یک وب‌سایت کوچک و جمع‌وجور با هزینه پایین ایجاد کنید، هاست اشتراکی برای شما مناسب است؛ ولی اگر قصدتان توسعه کسب‌وکار یا راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای است، توصیه می‌کنم حتماً از VPS یا همان سرور مجازی استفاده کنید.

انواع سرورهای مجازی

دسته‌بندی‌های مختلفی برای سرورهای مجازی در نظر گرفته می‌شود؛ از نظر جغرافیایی، نحوۀ مدیریت، مجازی‌سازی و سیستم عامل. در این قسمت هر ۴ دسته‌بندی را بررسی می‌کنیم.

 

۱- انواع سرور مجازی بر اساس موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی هرVPS ، بر اساس دیتاسنتر آن‌ها مشخص می‌شود. به عنوان مثال اگر دیتاسنتر سرور خریداری شده در ایران باشد، سرور مجازی‌ شما ایرانی است. یا اگر سرور مجازی شما در هلند قرار داشته باشد به احتمال زیاد دیتاسنتر آن OVH است. و به همین ترتیب برای سایر نقاط نیز این امر صادق است.
سرور مجازی ایران: این نوع سرور مجازی در داخل ایران ارائه می‌شود. از مزایای استفاده از این سرور قیمت‌های فوق‌العاده مناسب و هزینه‌های کمتر نسبت به عملکرد می‌باشد. زیرا تغییرات لحظه‌ای قیمت ارز باعث ناپایداری و افزایش قیمت سرورهای مجازی نیز شده است. اگر اکثر مخاطبین شما در ایران هستند و قصد دارید سایت شما برای آن‌ها سریع‌تر باز شود، بهتر است سرور مجازی ایران را تهیه کنید.
سرور مجازی خارج: امکان ارائه این سرور در موقعیت‌های جغرافیایی خارج از ایران وجود دارد. چنانچه از نرم افزارهایی استفاده می‌کنید که دارای شرایط تحریمی هستند و یا بیشتر بازدیدکنندگان وب‌سایت شما در خارج از کشور هستند سرور مجازی خارج به شما پیشنهاد می‌شود. این نوع سرورهای مجازی عمدتا جهت سازماندهی برنامه‌های کوچک و وب سایت‌هایی با منابع کم چون پردازنده و رم و فضا در حد معقول مناسب هستند. به دلیل حضور سرور مجازی خارج از ایران، پهنای باند و ترافیک بیشتری در اختیار خواهید‌ داشت.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت راهی نو، برای رونق کسب و کار شما در شیراز

 

۲- انواع سرور مجازی بر اساس نحوه مدیریت

VPS ها به دو دستۀ مدیریت شده (Managed) و مدیریت نشده (Unmanaged) تقسیم می‌شوند. تفاوت سرور مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده در این است که شما در سرورهای Managed مدیریت را به شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب می‌سپارید و دیگر نیازی نیست که خودتان کاری انجام دهید. در سرور مجازی Unmanaged، کنترل و مدیریت سرور با خود شماست. در واقع شرکتی که VPS را از آن خریده‌اید، وظیفۀ فراهم کردن سخت‌افزار و حفظ و نگهداری آن را دارد؛ اما این شمایید که باید روی سرور نظارت داشته باشید، مواظب باشید آلوده نشود و در یک کلام آن را مدیریت کنید. توجه داشته باشید که هزینه سرور مجازی مدیریت شده بیشتر است؛ اما می‌توانید کلی در زمان‌ خود صرفه‌جویی کنید و دردسرهای آپدیت سیستم عامل و نگرانی برای امنیت را نداشته باشید.

۳- انواع سرور مجازی براساس مجازی‌سازی

Esxi

مجازی ساز ESXI یکی از مجازی‌ساز‌های شناخته شده است که این نوع مجازی‌ساز مستقل از سیستم عامل بوده و به طور مستقیم بر روی سخت افزار نصب می‌شود.

Xen

تا به امروز مجازی ساز Xen به عنوان سریع ترین مجازی ساز در دنیای فناوری شناخته شده است. این نرم افزار یک نرم افزار مجازی‌ساز متن باز می‌باشد که بر پایه لینوکس نوشته شده است و هم برای سرورهای مجازی ویندوز و لینوکس طراحی شده است. این نوع مجازی ساز را می‌توان به صورت سیستم عامل مستقیما بر روی سخت افزار نصب نمود.

Kvm

مجازی ساز KVM در واقع یک کلید با سرعت بالاو منابع کاملا اختصاصی می‌باشد که برای جابه‌جایی یک سرور به سرور دیگر از آن استفاده می‌شود. این سرور مجازی امکاناتی نظیر امکان مشاهده مصرف پهنای باند، تعویض سیستم عامل به صورت آنلاین، مشاهده کنسول VNC سرورمجازی به صورت آنلاین را فراهم می‌آورد.

OpenVZ

مجازی ساز OpenVZ یکی از بهترین مجازی سازهای رایگان است و جالب است که بدانید تنها توسط این مجازی ساز می‌توان سرور مجازی لینوکس با سیستم عامل‌های Centos,fedora,debian,suse,ubuntu ایجاد نمود .به این صورت که یک ostemplate ایجاد می‌نمایید و سیستم عامل مورد نظر خود را کمتر از چند ثانیه نصب می‌نمایید. این مجازی ساز تنها از سیستم عامل‌های گروه لینوکس پشتیبانی می‌کند که در واقع نقطه ضعف آن به شمار می‌آید. همچنین اگر مشکلی برای کرنل لینوکس رخ دهد تمامی سرورمجاز‌ی‌های دیگر نیز به مشکل برمی‌خورند. زیرا همه آنها از کرنل اصلی لینوکس استفاده می‌کنند. اما با این حال مصرف منابع کم و هزینه پایین و سرعت بسیار بالا و قابلیت استفاده از منابع بیشتری دارد.

مقاله پیشنهادی:  اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو برای موفقیت وبسایت

 

۴- انواع سرور مجازی براساس سیستم عامل

سرور مجازی لینوکس

اگر سیستم عامل نصب شده رویVPS لینوکس باشد، سرور مجازی لینوکس نامیده می‌شود. از آنجاییکه لینوکس یک سیستم عامل متن باز به شمار می‌رود، امکان نصب برنامه‌ها و نرم‌افزارهای زیادی را روی آن خواهید داشت. اگر سایت شما تحت زبان PHP نوشته شده باشد، به سرور یا هاست لینوکسی نیاز پیدا خواهید کرد. سرورهای مجازی لینوکس دارای سخت افزار قدرتمندی هستند و با استفاده از مجازی‌سازهای مختلف سرعت و کیفیت فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند.

 

سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز دارای سیستم عامل قدرتمند و محبوب مایکروسافت ویندوز سرور می‌باشد. اگر سایت شما تحت زبان‌های مایکروسافت نوشته شده باشد، به سرور ویندوزی نیاز پیدا می‌کنید. کار با VPS ویندوز راحت‌تر از VPS لینوکس است؛ چون رابط گرافیکی مشابه ویندوز دارد و برخلاف لینوکس، اینجا دیگر نیازی به کار کردن با خط فرمان ندارید. در این نوع سرور مجازی، با پرداخت هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاص به یک سرور با منابع سخت افزاری و مجازی ساز قوی دست خواهید یافت که می‌توانید نسخه سیستم عامل ویندوز سرور مورد نظر خود را بر روی آن نصب نمایید.

سرور مجازی میکروتیک

میکروتیک درحقیقت اسم شرکتی مخابراتی است و سرور مجازی میکروتیک برگرفته از این شرکت می‌باشد. برروی این نوع سرور مجازی پرسرعت و پایدار، سیستم عاملی با نام MikroTik RouterOS نصب می‌باشد. معمولاً از سرورهای میکروتیک در نقش روتر یا برای مسیریابی استفاده می‌شود و هدف آن‌ها مسیریابی بوده و عموما برای افراد حرفه‌ای مناسب می‌باشند. از نظر هزینه سرور مجازی میکروتیک نسبت به روترهای سیسکو تقریبا پایین‌تر است و نصب و راه اندازی رایگانی دارد. از سرور مجازی میکروتیک به عنوان مواردی چون فایروال، پروکسی سرور، وی پی ان، مسیریاب و … استفاده می‌شود.

حرف آخر

در این نوشته سعی بر این بود که یک دید کلی نسبت به سرورمجازی و انواع مختلف آن به همراه مجازی سازهای مختلف برای شما ایجاد شود. در بخش زیر به‌طور خلاصه به نکاتی پرداخته‌ایم که در هنگام خرید VPS بهتر است به آن توجه ویژه کنید. با آژانس دیجیتال مارکتینگ آِ‌تی هما تماس بگیرید تا شما را در مورد انتخاب VPS مناسب راهنمایی کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *