بازاریابی شبکه های اجتماعی (smm) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

مقدمه

بازرایابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟ بیش از یک دهه از ظهور شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد اما این شبکه‌های اجتماعی در همین یک دهه سهم نامحدودی از دنیای دیجیتال ما را به خود اختصاص داده‌اند. در این مدت این شبکه‌های اجتماعی جای وبگردی‌ها را گرفتند و با حضور قدرتمندشان در دنیای دیجیتال توجه کسب‌وکارهای مختلف را به خود جلب کردند و اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی حیاتی شد، چه کسب‌وکارها و تجارت‌هایی که با حضور در این شبکه‌های اجتماعی جایگاه‌های بسیار قدرتمندی را برای خود به وجود آوردند.

همچنین دسترسی و استفاده گسترده از موبایل‌های هوشمند باعث شده است این شبکه‌های اجتماعی بیش‌ازپیش در میان مردم محبوب شوند و بازخوردهای گسترده‌ای را به خود اختصاص دهند. امروزه به حدی حضور در این شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا ضرورت پیداکرده است که اگر در آن‌ها فعالیتی نداشته باشید، انگار که کلاً در میان مردم وجود ندارید.

این جذابیت‌ها، گستردگی و محبوبیت، شبکه‌های اجتماعی را به بستری مناسب برای بازاریابی تجارت‌های مختلف تبدیل کرده است؛ از کسب‌وکارهای کوچک و نوپا گرفته تا تجارت‌های بزرگ و شناخته‌شده‌تر. حدود ۸۰ درصد از مارکترهای حرفه‌ای ادعا کرده‌اند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی عملکرد آن‌ها را بهتر کرده و بازاریابی آن‌ها را رونق بخشیده است. از میان این ۸۰ درصد، ۷۸ درصد از آن‌ها افزایش ترافیک و درنتیجه رتبه سایت در موتورهای جستجو را تجربه کرده‌اند و ۵۳ درصد مدعی افزایش فروش بوده‌اند. در ایران نیز بازار رقابتی در شبکه‌های اجتماعی داغ داغ است. حتی فیلترینگ، تحریم‌ها و محدودیت‌هایی ازاین‌دست هم نتوانسته است بر گستره استفاده از آن‌ها تأثیر بگذارد.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نیازمند دانش، تجربه و ترفندها و تکنیک‌های بسیاری است که بهتر است برای این کار از متخصصان این زمینه کمک بگیرید. مطمئن باشید با به‌کارگیری دانشی دقیق درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های این رسانه‌ها، تعیین اهداف راهبردی متناسب با کسب‌وکارتان و برنامه‌ریزی استراتژی قدرتمند می‌توانید بهترین نتیجه‌ها را از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM: Social Media Marketing)

با توجه به توضیحات ارائه‌شده و گستردگی و استفاده هرروزه از شبکه‌های اجتماعی، همچنین نیاز روزافزون کسب‌وکارها و بازاریابی به این پلتفرم‌ها آشنایی هر چه بیشتر و هر چه سریع‌تر با آن‌ها امری ضروری است. ما اینجا هستیم تا به‌طور جامع به این پلتفرم‌ها بپردازیم.

SMM یا Social Media Marketing یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی که یکی از شاخه‌های بازاریابی دیجیتال یا Marketing است به هر فعالیت بازاریابی، تجاری و اقتصادی گفته می‌شود که با استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و باهدف معرفی هرچه بیشتر کسب‌وکار شما و یا بندسازی، افزایش فروش و سودآوری، افزایش ترافیک سایت، بازگشت سرمایه و … صورت پذیرد. رکن اصلی این نوع بازاریابی ایجاد ارتباط مؤثر، چندجانبه، جذاب و پایدار با مخاطبانی است که به‌نوعی به کسب‌وکار شما مرتبط هستند. ازجمله فعالیت‌هایی که در این پلتفرم‌ها درگیر آن هستید عبارتند از انتشار محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی، صوتی و ترکیبی، تعامل با مخاطبان از طریق کامنت، دایرکت، لایک و …، تحلیل نتایج و داده‌ها به وسیله ابزارهای موجود در هر پلتفرم و یا ابزارهای خارجی دیگر، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و … است.

این مسئله انکارناپذیر است که پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی فرصت درخشانی برای دیده شدن و شنیده شدن شماست اما بدین معنا نیست که تمامی کسب‌وکارها به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در تمامی این شبکه‌ها دارند. بلکه نیاز است که شما از طریق پلتفرمی مناسب در این فضا حضور و فعالیت داشته باشید تا بتوانید آن دسته از مخاطبان هدف خود که در این شبکه‌ها فعالیت دارند را به کسب‌وکار و برند خود جذب کنید.

مقاله پیشنهادی:  معرفی اساسی‌ترین وظایف ادمین اینستاگرام که باید بدونی!

شما باید بتوانید با توجه به اینکه هر پلتفرم چه ویژگی‌هایی دارد، چه قشرهایی را به خود جذب می‌کند، به کدامین سلایق مخاطبان خودپاسخ می‌دهد؛ و همچنین با توجه به نیازسنجی کسب‌وکار و برند خود، اهداف کاری، زمینه فعالیت شغلی و … یک یا چند پلتفرم را برای فعالیت انتخاب کنید، به دنبال طراحی استراتژی قوی برای آن باشید و سپس با توجه به استراتژی کاری و همچنین اصول آن پلتفرم دست به فعالیت در آن بزنید تا به با صرف کمترین هدر رفت هزینه و زمان، بهترین نتایج ممکن و بالاترین بازدهی دست‌یابید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از این پلتفرم‌ها ابزاری برای فروش مستقیم محصولات یا ارائه مستقیم خدمات نیستند بلکه به فروش یا ارائه این محصولات و خدمات کمک خواهند کرد؛ به همین علت نیازمند صرف زمان و صبر هستند. شما در بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از پلتفرم‌های متنوع و محبوبی بهره بگیرید که برخی از محبوب‌ترین‌های این حوزه عبارت‌اند از فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب، اسنپ‌چت، پینترست و …
البته این نکته قابل‌ذکر است که راه‌های سنتی بازاریابی قابلیت استفاده برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را ندارند. با توجه به هوشیار شدن مخاطبان و مشتریان و همچنین مدرن‌تر شدن روش‌های بازاریابی در این شبکه‌های اجتماعی، نیاز است که از تکنیک‌ها و متدهای روز دنیای بازاریابی باخبر باشید و آن‌ها را به کار بگیرید تا بازخورد خوبی از این فعالیت‌ها دریافت کنید. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نیز به دو طریق انجام می‌شود. بازاریابی از طریق تولید محتوا و بازاریابی از طریق تبلیغات. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که بازاریابی از طریق تبلیغات هم به بازاریابی محتوایی نیازمند است اما تفاوت عمده این دو روش در هزینه و زمان صرف شده و همچنین پایداری و تداوم ارتباط مخاطبین است. شاهرگ ارتباطات پایدار با مخاطبان و جلب اعتماد آن‌ها و ایجاد اعتبار کاری، تولید محتوا است. درصورتی‌که بتوانید محتوایی مجذوب‌کننده، مرتبط با زمینه کاری و هدفمند تولید کنید، می‌توانید در مخاطبان خود تیمی از مبلغان را تشکیل دهید که به‌صورت خودجوش، محتواهای شمارا به علت کیفیت‌هایی که دارد به انتشار درمی‌آورند و به‌صورت غیرمستقیم برند و کسب‌وکار شمارا تبلیغ می‌کنند. درنهایت تمامی این فعالیت‌ها شمارا به اهداف تعیین‌شده کسب‌وکارتان خواهد رساند.

مقاله پیشنهادی:  وایرفریم چیست و چگونه یک وایرفریم بسازیم

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

همان‌طور که گفته شد امروزه بسیاری از مردم درست مثل خود شما، بخشی از زمان روزانه خود را به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. پس انتخاب بهترین پلتفرم برای بازاریابی با توجه به زمینه شغلی، اهداف از پیش تعیین‌شده کسب‌وکارتان و مخاطبان هدفتان، می‌تواند مزایای شایانی را برای کسب‌وکار شما به ارمغان بیاورد که در ادامه به بررسی این مزایا خواهیم پرداخت.

برندسازی:

طیف عظیمی از مخاطبان هدف شما، بدون هیچ مرز و محدودیت سنی، جغرافیایی، فرهنگی، درآمدی و … در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. پس بهترین راه برای معرفی برند و کسب‌وکار شما همین شبکه‌های اجتماعی است.

درست بزن به هدف:

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که دقیقاً همان طیف از مخاطبانی را جذب کنید که هدف شما هستند و مرتبط به کسب‌وکار شما هستند و احتمال اینکه به لید و درنتیجه مشتری شما تبدیل شوند بسیار بالاست. همچنین به شما کمک می‌کنند دقیقاً مخاطبان را نیازسنجی کنید و بهترین پاسخ‌ها را به آن‌ها ارائه کنید.

با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، دخلت با خرجت می‌خونه:

در شبکه‌های اجتماعی، انتشار تبلیغی هدفمند دارای هزینه‌ای ناچیز است که در مقابل بازگشت سرمایه و سودآوری که می‌تواند برای شما داشته باشد مبلغی کاملاً ناچیز است. حتی برای فعالیت در این پلتفرم‌ها نیازی به تهیه مواردی مانند هاست و دامنه نیست و درواقع نیاز به پرداخت هیچ حق عضویتی نیز برای فعالیت در این پلتفرم‌ها ندارید.

نظر مشتریات حرف اول رو میزنه:

بسیاری از ما برای خرید بیش از اینکه به حرف فروشندگان توجهی داشته باشیم، مجذوب نظرات خریداران و مشتریان آن حرفه می‌شویم. پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی فرصتی را برای مخاطبان شما فراهم می‌کند تا از نظرات دیگر مشتریان شما مطلع شوند و آن را با سایر برندها مقایسه و ارزیابی کنند. درواقع این فرصت برای مشتریان فراهم است که طی یک سنجش و ارزیابی همه‌جانبه به انتخاب شما بپردازند. همچنین شما نیز می‌توانید با دنبال کردن و بررسی نظرات مخاطبین خود نقاط قوت و ضعف خود را به‌صورت پررنگ‌تری ببینید و به تقویت و یا برطرف کردن آن‌ها بپردازید.

نقل دهان‌ها شوید:

درصورتی‌که محصول، خدمات و پشتیبانی خوبی ارائه دهید می‌توانید از هر مخاطب و مشتری خود یک سفیر بازاریابی بسازید که بدون صرف هیچ هزینه‌ای با رضایت از شما تبلیغ می‌کند. قابل‌ذکر است که این نوع بازاریابی سه هیچ از باقی روش‌های بازاریابی جلو است چراکه مخاطبان به همتایان خود و دیگر مخاطبان راحت‌تر اعتماد می‌کنند تا به تبلیغات پرزرق‌وبرق صاحبان کسب‌وکارها.

مقاله پیشنهادی:  23 ترفند زبان بدن که شما را جذاب می‌کند

دم دست مخاطبان خود باشید:

کسب‌وکارهای امروزی برای جذب مخاطبان دست به دامان راه‌های متفاوتی می‌شوند. یکی از این راه‌ها دسترس‌پذیر بودن است. شبکه‌های اجتماعی به بهترین نحو این خدمت را به شما ارائه می‌کند. شما با حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید و همیشه راهی برای دسترسی با خود را در این شبکه‌ها باز بگذارید.

رو درروی مخاطبان باشید:

شبکه‌های اجتماعی پل‌های ارتباطی قوی بین شما و مخاطبان هستند که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که مستقیماً با مخاطبان خود در ارتباط باشید و به سؤالات و مشکلات آن‌ها رسیدگی کنید.

رفتارشناس مخاطبان خود باشید:

شما می‌توانید با دسترسی به صفحات شخصی یا صفحات موردعلاقه مخاطبان خود به رفتارشناسی مخاطبان خود بپردازید و از این طریق مناسب‌ترین پاسخ‌ها را برای مسائل و مشکلات آن‌ها در نظر بگیرید.

رقبا تو تحلیل کن و ازشون یاد بگیر:

یکی از موارد لازم برای رسیدن به موفقیت، تحلیل رقبا و یادگیری از آن‌ها است. شبکه‌های اجتماعی به علت فراهم آوری دسترسی بالا به رقبا این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید از عملکرد، راهکارها، آزمون‌وخطاهای رقبا مطلع شوید و با مقایسه آن با وضعیت خود به راهکارهای راهبردی برای رقابت با آن‌ها و برطرف سازی کمبودهای خود دست‌یابید.

بک لینک‌های ارگانیک تو از شبکه‌های اجتماعی بخواه:

شما با قرار دادن لینک سایت خود در شبکه‌های اجتماعی خود می‌توانید انتظار دریافت بک لینک‌های طبیعی، افزایش ترافیک سایت، بهبود سئو و ارتقا رتبه‌بندی سایت خود در موتورهای جستجو را داشته باشید.

فروش مستقیم، سود بیشتر:

علاوه بر قابلیت برقراری ارتباط، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به کانال‌های فروشی تبدیل شوند که میزان فروش شمارا به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهند.

ترندهای روز رو از شبکه‌های اجتماعی بخواید:

شبکه‌های اجتماعی یکی از کوتاه‌ترین راه‌های ارتباطی با سراسر جهان است. با استفاده از آن‌ها می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان به به‌روزترین اطلاعات درزمینهٔ کاری خود دست پیدا کنید.

سخن آخر

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با تمام این گستردگی‌ها و مزایایی که مطرح شد، تنها و تنها ابزاری است درزمینهٔ دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال. بنابراین برای بازاریابی موفق برای کسب‌وکار خود باید بتوانید یک برنامه کامل برای دیجیتال مارکتینگ خود ازجمله بازاریابی شبکه اجتماعی داشته باشید. در این صورت می‌توانید به اصولی‌ترین روش‌ها و در کوتاه‌ترین زمان و صرف کمترین هزینه به بالاترین درجات موفقیت دست‌یابید. آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما در کنار شماست تا تمامی این خدمات را در کنار هم به شما ارائه کند و در مسیر موفقیت قدم‌به‌قدم شمارا همراهی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *