Small business consulting

مشاوره کسب‌وکار کوچک

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کسب‌وکار کوچک معمولاً از یک شرکت با مالکیت مستقل تشکیل‌شده است که بسته به نوع فعالیت ازنظر اندازه، نیروی کار و درآمد محدود است. برای درک بهتر این موضوع، یک سوله یا کارگاه کوچک را در نظر بگیرید که به‌عنوان‌مثال کمتر از ۳۰۰ نفر نیرو دارد؛ بنابراین این نوع مشاغل به‌عنوان کسب‌وکارهای کوچک تجاری شناخته می‌شوند. البته این نوع فعالیت‌ها گردش مالی و تعداد کارکنان پایینی دارند اما بااین‌وجود بخشی از اقتصاد یک کشور را شکل می‌دهند. جالب است بدانید که این کسب‌وکارها هرچند کوچک هستند اما نرخ بالایی از نیروی کار را در خود جای داده‌اند. طبق آمار اداره کسب‌وکارهای کوچک در آمریکا در سال ۲۰۱۹، سی میلیون شغل کوچک وجود دارد و تقریباً ۴۷ درصد نیروی کار در این مشاغل کار می‌کنند.

چگونه مشاوره کسب‌وکار رایگان دریافت کنیم؟

شما می‌توانید یک جلسه مشاوره از تیم آی‌تی هما به‌صورت رایگان دریافت کنید و از متخصصان ما در این حوزه راهنمایی دریافت کنید. سپس مابقی جلسات را به انتخاب خود و با مشاور موردپسند ادامه دهید. توجه کنید که نه‌تنها صاحبان کسب‌وکار باید به مشاورین اعتماد کنند و از آن‌‌ها مشاوره بگیرند. بلکه آن مشاور نیز باید به متعهد بودن شما نسبت به انجام فعالیت‌‌ها و اصلاحاتی که لازم است، اعتماد کند. منطقی است که اگر به راهنمایی‌‌ها و نظرات مشاور خود توجه نکنید، در ادامه مسیر مشاوره با مشکل روبرو خواهید شد و ممکن است همکاری شما متوقف گردد؛ بنابراین در جلسات مشاوره کسب‌وکار، باید اعتماد دوطرفه وجود داشته باشد.

در ابتدا یک کسب‌وکار کوچک راه‌اندازی کنیم یا بزرگ؟

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که هنوز هیچ کسب‌وکاری به نام خود راه‌اندازی نکرده‌اید، شروع یک کسب‌وکار کوچک قطعاً بهتر است و ریسک کمتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین درصد موفقیت بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت؛ بنابراین شروع یک تجارت کوچک مشکلاتی نظیر: دردسرهای مدیریت، حقوق و مزایای کارکنان و دیگر هزینه‌های کسب‌وکارهای بزرگ‌تر را نخواهد داشت.

مقاله پیشنهادی:  برندینگ چیست؟ و چگونه برند سازی کنیم؟

مزایا و معایب کسب‌وکارهای کوچک

اگر می‌خواهید کسب‌وکار کوچک پرسود خود را راه‌اندازی کنید، توجه کنید که داشتن تعداد بالای کارمند لزوماً به معنای موفقیت و سودآوری شما نخواهد بود. زیرا کسب‌وکارهایی که کارکنان بیشتری دارند، معمولاً هزینه‌های بالاتری نیز خواهند داشت. برای اینکه بتوانید از کسب‌وکار خود به سود برسید، باید فعالیتی را انتخاب کنید که هزینه‌های اولیه آن تا حد ممکن پایین باشد و به همان نسبت بتوانید درآمد بالاتری به دست آورید. به همین دلیل است که علاقه به ایجاد کسب‌وکارهای کوچک در کشور ما افزایش‌یافته است. همچنین فروش بالا به معنای پرسودی نیست و شما باید هزینه‌های خود را نیز در نظر بگیرید. اگر کار تولیدی باشد، شما نیاز به مواد اولیه دارید. حقوق کارکنان، اجاره مکان، هزینه حمل‌ونقل، بهای آب و برق و گاز، مالیات و مواردی ازاین‌دست جزو هزینه‌هایی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. از طرفی دیگر یک کسب‌وکار کوچک باید قابلیت گسترش داشته باشد تا سودآورتر باشد. اگر کسب‌وکاری داشته باشید که در آن بتوانید دامنه فعالیت خود را توسعه دهید، سود بیشتری نیز به دست خواهید آورد. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی و همکاری در فروش از نمونه‌هایی هستند که با افزایش مشتریان و گسترش فعالیت، سودآوری بالاتری خواهند داشت و یک کسب‌وکار جدید و پرسود، محسوب می‌شوند. به‌طورکلی مزایا و معایب یک کسب‌وکار کوچک را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

مزایا

آزادی عمل بیشتری دارید.
مدیریت و برنامه‌ریزی را به اختیار خود انجام می‌دهید.
امکان رشد سریع و سود نسبتاً زیادی خواهید داشت.
هزینه‌ها پایین‌تر و قابل‌کنترل خواهد بود.
نیازی به استخدام کارمندان زیاد نخواهید داشت.

مقاله پیشنهادی:  مشاوره اینستاگرام در شیراز

معایب

به نسبت زمانی که به فعالیت اختصاص می‌دهید، درآمدزایی خواهید داشت.
درآمد شما از ابتدا تضمین‌شده نیست و امکان ورشکستگی وجود دارد.
از بیمه و مزایا خبری نخواهد بود.
چندان فرصتی برای استراحت نخواهید داشت.
برخی از مهم‌ترین کسب‌وکارهای کوچک به‌قرار زیر است:
کسب‌وکارهای خدماتی، واسطه‌گری، کامپیوتری، فناوری و اطلاعات، تولیدی، خانگی، روستایی و …

کسب‌وکارهای کوچک در دنیای واقعی و فضای مجازی

کسب‌وکارهای کوچک در دو بستر اصلی منتشر می‌شوند. کسب‌وکارهای اینترنتی و کسب‌وکارهای فیزیکی که خود آن‌ها نیز به موارد جزئی‌تری تقسیم می‌شوند. البته به دلیل پیشرفت‌های امروزی که در فناوری‌های مبتنی بر اینترنت سراغ داریم، خیلی نمی‌توان این تفکیک را به‌صورت کامل انجام داد. در حال حاضر بدون استفاده از اینترنت و امکانات موجود در آن، استفاده‌نکردن از چنین ابزاری منجر به یک شکست کامل برای کسب‌وکارهای کوچک خواهد شد.

آینده‌نگری در کسب‌وکارهای کوچک

زندگی امروزی دائماً در حال تغییر است و با ورود اینترنت و فضای مجازی، این تغییرات بسیار سریع‌تر از همیشه رخ می‌دهد. اگر می‌خواهید کسب‌وکاری داشته باشید که تا سال‌ها برای شما کار کند و قابلیت رشد و توسعه داشته باشد، باید در تمام مراحل آن از ایده اولیه گرفته تا راه‌اندازی آن، آینده را در نظر بگیرید. حتی شاید لازم باشد از قدرت تخیل خود استفاده کنید و جایگاه خود در آینده را تجسم کنید. آینده‌نگری کسب‌وکارهای کوچک پرسود رمز موفقیت شما در راه‌اندازی حرفه‌ای است که می‌تواند کوچک نماند و به یک تجارت گسترده در سطح جهانی تبدیل شود. 
 
همان‌طور که اشاره کردیم برای کسانی که هنوز هیچ کسب‌وکاری به نام خود ندارند، شروع یک کسب‌وکار کوچک می‌تواند ریسک کمتری به دنبال داشته و درصد موفقیت بیشتری هم برای آن‌ها ایجاد کند. در این نوشته با نکات لازم جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک و موفق آشنا شدیم و به نقاط قوت و ضعف آن پرداختیم. سعی و تلاش پی‌درپی مداوم همراه با مشورت و کمک هم‌تیمی‌های خلاق می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت شما در این زمینه باشد. برای تأمین هزینه راه‌اندازی تجارت خود که بخش مهمی را شامل می‌شود می‌توانید از سرمایه‌گذاران خصوصی دولتی مانند شتاب‌دهنده‌ها و بانک‌ها نیز بهره ببرید. تیم آی‌تی هما با به‌کارگیری به‌روزترین متدهای مشاوره در حوزه کسب‌وکار می‌تواند شمارا در شروع تجارت و فعالیت پیشرو راهنمایی کند. متخصصین و مشاوران ما با بررسی دقیق شرایط، متناسب با نیازهای شما و بازار عمل کرده تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را در کوتاه‌ترین زمان به دست آورید. 
 

 

مقاله پیشنهادی:  مشاوره توسعه کسب‌وکار اینترنتی شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *