What is branding

برندینگ چیست؟ و چگونه برند سازی کنیم؟

زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

یک برند محبوب و پر طرفدار با ارزش ترین دارایی یک کسب و کار است. برندینگ(Branding) و یا برندسازی مهمترین بخش از فرایند توسعه و رشد یک کسب و کار می باشد. همه ی کسب و کارها با ایجاد رابطه ی احساسی و همیشگی به دنبال افزایش وفاداری مشتریان خود هستند و به این وسیله در صدد هستند تا جایگاه (پوزیشن) مناسبی را در بازار به خود اختصاص دهند. برخی به اشتباه فکر می کنند که برندسازی همان یک لوگو (آرم) زیبا و یا تبلیغات خلاقانه است اما باید بدانید که برندینگ یا برندسازی فراتر از این مباحث است. برای کسب جایگاه مناسب در بازار، کسب و کار شما نیازمند یک برند یا نام تچاری مناسب و همچنین آشنایی و تسلط بر فرایند برندسازی است. برای رسیدن به این آشنایی به شما توصیه می کنیم این مقاله را با دقت و تا انتها مطالعه کنید. ما در این مقاله به شما اصول و نکات مربوط به برندسازی را آموزش می دهیم. پس با ما همراه باشید.

برند چیست؟

برندینگ چیست

برند یک کلمه، طرح، نماد و یا هر خصوصیت دیگری است که یک تصویر متفاوت و متمایز از محصولات شما نسبت به محصولات بقیه رقبا در ذهن مشتریان می سازد.

به بیانی ساده تر برند عهدیست که شما با مشتریان می بندید و طبق این قول به آنها می گویید که چه انتظاری از محصولات یا خدمات شما باید داشته باشند.

جف بزوس، بنیانگذار سایت آمازون، تعریف جالبی از برند دارد، او می گوید:

برند شما همان چیزی است که دیگران وقتی در در اتاق نیستید درباره ی شما می گویند.

طبق این تعریف جف بزوس، برند تنها خصوصیات فیزیکی و جسمی نیست بلکه شامل احساسات و عواطف مشتریان نسبت به خدمات و محصولات شما نیز می شود، این ترکیب از علائم فیزیکی و احساساتی وقتی ساخته می شود که مشتریان شما در برابر نام، لوگو، هویت بصری و پیام کسب و کار شما قرار بگیرند.

محصولات و خدمات در بازار به سادگی قابل کپی شدن هستند، اما یک برند خوب برای همیشه بی نظیر و متفاوت باقی می ماند. مثلا پپسی(Pepsi) و کوکا کولا(Coca-Cola) شباهت زیادی با هم دارند ولی بنا به علت هایی، برخی از افراد به پپسی و برخی دیگر به کوکا کولا علاقمند هستند.

به طور کلی، یک برند احساسات مشتری در مورد یک خدمت یا محصول خاص است.

برندینگ چیست؟

برندینگ چیست2

فرایند ساخت نام یا تصویری متمایز در ذهن مشتری، برندینگ نام دارد. برای برندینگ یا برندسازی شما به مقداری زمان، تحقیق و درک کامل از عملکرد کسب و کار خود نیازمند هستید تا بتوانید یک برند فراموش نشدنی و محبوب خلق کنید.

بی تردید برندسازی یک فرایند بی پایان و تکرارشونده است و تلاش مستمر و مداوم باعث ایجاد رابطه ی طولانی مدت و موثر بر قلب مشتریان خواهد شد و این مورد موجب تکرار خرید و افزایش وفاداری مشتریان می شود.

اهمیت برندینگ یا برندسازی

اهمیت برندینگ یا برندسازی

همانطور که پیشتر اشاره شد نام تجاری یا برند، مهمترین دارایی یک کسب و کار است. وظیفه ی برند هویت بخشی به کسب و کار شماست. برند، کسب و کار شما را محبوب و دوست داشتنی می کند، مشتریان را به خرید دوباره تشویق می کند، از برنامه ی بازاریابی شما حمایت می کند و موجب افتخار افرینی برای کارمندان کسب و کار شما می شود.

چگونه برند سازی کنیم؟

برندینگ چیست4

برندینگ یا برندسازی فرایند ی پیچیده و زمان بر است و به یک برنامه ریزی و استراتژی دقیق نیازمند است.

برای ساخت یک برند قوی بایستی نکات زیادی را مد نظر داشته باشید که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

ا- بازار هدف خود را مشخص کنید

برندینگ چیست5

در ابتدای کار لازم است که درک و شناخت خود را نسبت به مخاطبان خود افزایش دهید. برای ساخت یکم رابطه ی موثر و قوی با مشتریان باید موارد موثر بر مشتریان هدف خود را تشخیص دهید و روی این موارد تمرکز کنید. در واقع پیام و تصویر برند شما باید برای بخشی از جامعه ساخته شود، جذب تمام افراد جامعه یک کار نشدنی است.

در ابتدا با یک یا دو گروه از مشتریان هدف خود شروع کنید و به اهستگی با انها رشد کنید. با تفکری نقادانه به این گروههای مشتری فکر کنید.

مقاله پیشنهادی:  با طراحی سایت در شیراز برند خود را به جهانیان معرفی کنید

این مشتریان چه کسانی هستند؟

نیاز آنها چیست؟

دقیقا چه می خواهند؟

این مشتریان چه چیزی دوست دارند؟

بابت گرفتن چه محصول یا خدمتی حاضرند پول پرداخت کنند؟

چه عامل یا عواملی موجب افزایش انگیزه انها برای خرید می شود؟

این سوالات به شما کمک می کند تا درک عمیقی از بازار هدف خود داشته باشید.

۲- مخاطب مورد نظر خود را تعیین کنید

اساسی ترین عنصر در برندینگ تعیین مخاطبان هدف کسب و کار شماست که باید بر آنها تمرکز کنید.

همانطور که گفتیم شما قادر به جذب کل افراد یک جامعه نخواهید بود، بنابراین سعی کنید تا برندسازی خود را برای یک جامعه مخاطب هدف خود انجام دهید.

نگران نباشید! شما قرار نیست رضایت همه را جلب کنید. شما باید تمرکز خود را بر رشد کسب و کار خود بگذارید نه انکه به فکر راضی کردن همه باشید.

در برندسازی این نکته را ملکه ی ذهن خود کنید که دقیقا مخاطب هدف شما کیست و چه نیازهایی دارد و طبق این تعریف و تشخیص، پیام خود را متناسب با مخاطب هدف به انها مخابره کنید. سعی کنید درک دقیقی از سبک زندگی و رفتارها و ویژگی های مخاطب خود داشته باشید. هرچقد بر شناخت مخاطب عمیق تر شوید، پیام دقیق تر و نتیجتا موثرتری را به مخاطبان هدف خواهید رساند.

۳- هدف گذاری کنید و خلق ارزش کنید

هدف نهفته در دل برند خود را پیدا کنید. برندهای موفق در بطن خود اهداف بزرگی دارند. برای تعیین هدف برند خود سه سوال اساسی را باید از خود بپرسید:

چرا کسب و کار شما وجود دارد؟

چه مورد یا مواردی شما را نسبت به رقبا متمایز می کند؟

کسب و کار شما چه مشکلی را حل می کند؟

پس از پاسخ به این سوالها، شما توسط شعار(tagline)، نام، پیام، داستان، تصاویر و دیگر موارد به انتقال پیام به مخطابان هدف می پردازید.

طبق تحقیقات و نظر سنجی های انجام شده، ۵۰درصد از مصرف کنندگان جهان اذهان داشته اند که بر اساس تاثیر و ارزش یک برند اقدام به خرید می کنند. پس تمام تلاش خود را کنید تا بتوانید ارزش افرینی کنید و به این ترتیب خود را از رقبای صنعت‌تان متمایز کنید.

سیمون سینک (Simon Sinek)، ایده ای را درباره ی الگوی تاثیر گذاری ارایه کرده است که این ایده به نام «دایره ی طلایی» معروف است. از این الگو میتوان برای شناخت نسبت به اهداف برندها بهره مند شد. این دایره سه بخش دارد که شامل موارد زیر است:

• چه چیزی (What): محصولات یا خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌دهید

• چگونه (How): موارد متمایزکننده شما از رقیبان

• چرا (Why): دلیل اشتیاق و دلیل وجود شما

اساسا کسب و کار شما باید ارزش افرین باشد. نیازی نیست که شرکت بزرگی باشید تا محصولات خارق العاده ای خلق کنید، حتی در کسب و کار انفرادی خود نیز قادر به ارزش آفرینی خواهید بود. برای ساخت ارزش باید به این سوالات کلیدی پاسخ دهید:

چه مواردی کسب و کار و محصولات شما را از بقیه رقبا تمایز می کند؟

شما خالق چه ارزشی هستید؟ ارزش خلق شده ی شما چه تفاوت و یا وحه تمایزی با رقبایتان دارد؟

مزایای رقابتی شما چه احساسی را در مخاطبان شما ایجاد می کند؟

آیا نام برند و شعار شنا با برنامه ی بازاریابی شما همسویی دارد؟

۴- با تحقیق، برندسازی کنید

یکی از اشتباهات بزرگ در فرایند برندسازی، تقلید کامل از برندهای بزرگ است! شما باید با تحقیق خود نسبت به مزایای رقبابتی و ارزش افرینی رقبای خود آگاه باشید و از رقیبان خود مواردی را یاد بگیرید. فقط با تحقیق و بررسی درباره ی بزرگان صنعت خود قادر خواهید بود نکات مهمی را یاد بگیرید. لوگو و شعارهای انها چطور است؟ نحوه ی برخورد آنها با مشتری چگونه است؟

نکته ی مهم این است که شما نباید خصوصیات انها را کپی برداری کنید بلکه باید به انگیزه های نهفته در پشت برند انها آگاهی پیدا کنید.

۵- ویژگی های متمایز کننده ی کسب و کارتان را تعیین کنید

مقاله پیشنهادی:  روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، تبلیغات و برندینگ

یادتان باشد که در هر صنعتی همیشه برندهای غول دارای بودجه و منابع بزرگ برای رهبری صنعت وجود دارند، اما باید یادتان باشد که محصولات، خدمات و مزایای شما به شما تعلق دارند. ویژگی بارز و متمایز خود را کشف کنید یا آن را بسازید. مثلا اگر قیمت گذاری مناسب یکی از مزیت های رقابتی شما است، سعی کنید این مزیت را در نام، شعار و پیام خود به مخاطبان انتقال دهید.

۶- صدای اختصاصی برند خود را بسازید

صدای برند شما (Tone of Voice)  بیانگر ماموریت، مخاطبان و صنعت کسب و کار شماست. در واقع صدای برند شما نحوه ارتباط شما با مشتریان و چگونگی پاسخ مشتریان به کسب و کار شماست.

در ادامه به انواع صدای برند ها اشاره می کنیم:

• دوستانه

• تبلیغاتی

• معتبر

• حرفه‌ای

• رسمی

• محاوره‌ای

• فنی

و …

شما باید صدای برند خود را طوری تعیین کنید که موثرترین ارتباط را با مشتریان داشته باشد. اگر صدای برند مناسبی را برگزینید متوجه خواهید شد که ارتباط عمیق تر و معنادارتری با مخطابان هدف خود برقرار می کنید.

۷- برند خود را مثل یک انسان تعریف کنید

پس از اینکه اطلاعات مربوط به مخاطبان و مشتریان خود را جمع اوری کردید. باید تلاش کنید تا برند خود را مانند یک انسان تعریف کنید. به این فکر کنید که اگ کسب و کار شما یک انسان باشد چه نوع شخصی است؟ جنسیتش چیست؟ سنش چقد است؟ خنده رو است یا جدی؟ چطور صحبت می کند؟ چه نوع لباسی را دوست دارد؟ این سوالات به شما کمک میکند تا بتوانید برند خود را مانند یک شخص تعریف کنید و به این ترتیب بتوانید این مرجله از برندسازی خود را انجام دهید.

۸- داستان برندتان را روایت کنید

در برندسازی خود به صورت کاملا شفاف و دقیق معرفی کنید. از صدای برندی (لحن) که برای خود تعیین کرده اید برای انتقال پیام استفاده کنید. دقت کنید که پیام شما با برند شما هماهنگ باشد و بطور مستمر در حال انتقال باشد. داستان برند مهمتر از شعار و لوگوی کسب و کار شماست و کلیدی ترین عناصر کسب و کار شما را تعریف می کند.

کسب و کار شما چیست؟

چه چیزهایی عرضه می کنید؟

چرا مخاطبان باید به شما توجه کنند؟

روایت یک داستان از کسب و کارتان، فرصتی طلایی برای ایجاد ارتباط موثر در سطح انسانی است و قادر است با مخاطبان و مشتریان یک رابطه ی احساسی مستقیم و موثری برقرار کند. در حقیقت زبان شما در داستان باید سرشار از احساس و توسط مخاطب قابل درک باشد. سعی کنید داستان را ساده و شفاف بازگو کنید. در داستان خود به مزیت های محصول خود زیاد اشاره نکنید بلکه بگویید که چرا این محصول برای مشتری مهم است.

۹- لوگو (logo) و شعار (tagline) تجاری بسازید

هنگامی که به ساختن یک برند فکر می کنید. بی تردید در ابتدا در ذهنتان تصاویری شکل می گیرد در این مرحله باید از خلاقیت خود کمک بگیرید.

لوگوی کسب و کار شما قرار است در هرجایی که کسب و کار شما و محصولاتتان وجود دارد ظاهر شود، وبسایت، کارت ویزیت، روی جلد کالا و هرجای دیگری که شما حضور دارید. پس لازم است برای موثر بودن این هویت بصری زمان و بودجه ی خوبی را هزینه کنید.

قرار نیست که شما تمام کارها را انجام دهید، برای ساخت لوگو و شعار می توانید از طراحان حرفه ای یا آژانس های تبلیغاتی معتبر کمک بگیرید. متخصصان می توانند برای شما یک لوگوی تجاری متمایز طراحی کنند و همچنین با تهیه یک برند بوک برای برند شما استاندارهای بصری مانند پالت رنگی، فونت و .. ایجاد کنند. به طور کلی یک راهنمای برند بوک ساده شامل موارد زیر است:

پالت رنگ( رنگ اول، دوم، مکمل و …)

نوع فونت و تایپوگرافی

استاندارهای اندازه و نحوه ی قرار گیری لوگو در فضاهای مختلف

سبک تصاویر

شعار

استاندارهای عناصر وب

۱۰- میزان اگاهی از برند خود را افزایش دهید

حالا که درک نسبتا جامعی از برندسازی رسیده اید بایستی با تکنیک های مختلف و کارا، آگاهی از برند خود را افزایش دهید و به این ترتیب طیف گسترده ای از مخاطبان هدف را به سمت خود بکشانید.

مقاله پیشنهادی:  معرفی Google Lighthouse، ابزار رایگان آنالیز عملکرد و کیفیت سایت

در ادامه به ابزارها و تکنیکهای افزایش اگاهی از برند می پردازیم:

وب‌سایت

برندینگ-چیست

امروزه یکی از مهمترین ارکان در بازاریابی و برندینگ و همچنین رشد و توسعه کسب و کارها وبسایت است.

وبسایت به مخاطبان شما این امکان را می دهد تا هر موق که تمایل داشته باشند ( ۲۴ ساعت و ۷ روز ) از اطلاعات و محتوای کسب و کار شما استفاده کنند.

بسیار حائز اهمیت است که در راه اندازی سایت، تمامی موارد را با دقت انتخاب و پیاده سازی کنید. از نام دامنه تا مدیریت محتوا و … و همچنین باید به این نکته ی مهم توجه کنید که سرعت بارگزاری سایت یکی از مهمترین معیارهای کیفیت سایت است، پس بهتر است با سرویس دهنده ی های میزبانی وب معتبر و قدرتمند کار کنید.

در طراحی وبسایت شما باید دو مقوله ی رابط کاربری(UI) و تجربه ی کاربری(UX) را صورت دقیق رعایت کنید. تا بتوانید نرخ تبدیل (CR) مراجعه کننده به خریدار را بهینه کنید. بسیاری از عملیات مربوط به بازاریابی شما موجب می شوند تا مخاطبان به سایت شما مراجعه کنند. پس باید به لحاظ بصری و محتوایی سایت شما با کیفیت و ترغیب کننده باشد.

سئو (SEO) و بازاریابی محتوا

برندینگ چیست7

از بهترین و موثرین روش ها برای افزایش اگاهی از بند و ایجاد تراقیک می توان به بهینه سازی موتور جستجو(SEO) و تولید محتوای با کیفیت اشاره کرد.

راههای زیادی برای رسیدن به نتایج موتور جستجوی گوگل وجود دارد. شما با تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوایی قادر خواهید بود تا مخاطبان هدف خود را به سمت خود جلب کتید و با پشتیبانی از سفر مشتری انها را به خریدار نهایی تبدیل کنید.

برای ساخت یک وبلاک محتوایی در سایت خود در جهت برندسازی لازم است به سوالات زیر پاسخ مناسبی بدهید.

چگونه محتوا در نتایج جستجو دیده می شود؟

چه محتوایی بنویسم که با اهداف بازاریابی من همسویی داشته باشد؟

زمانبندی و تقویم محتوایی مطالب چگونه خواهد بود؟

از چه روش های برای افزایش بازدید مطالب استفاده خواهم کرد؟

شایان ذکر است که محتوای شما می تواند تحت فرمت های مختلف مانند: عکس، اینفوگرافیک، ویدئو، پادکست و موارد دیکر منتشر شود.

شبکه های اجتماعی

برندینگ چیست8

بسیاری از مصرف کنندگان از شبکه هی اجتماعی مانند: اینستاگرام، لینکدین، توییتر و … برای تصمیم گیری برای خرید از یک کسب و کار کمک می گیرند.

هر کسب و کار برای تبدیل شدن به یک برند لازم است تا بصورت منظم و مداوم توسط ارسال مطالب هدفمند و مرتبط در شبکه های اجتماعی نظر مخاطبان را جلب کند و پس از ان مخاطب را به سمت برند خود سوق دهد و ان را به مشتری تبدیل کند. نهایتا با استفاده از قیف بازاریابی این مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کند.

تبلیغات

برندینگ چیست9

تبلیغات جز لاینفک برندسازی و مارکتینگ است. یک کمپین تبلیغاتی زمانی موفق است که تواسته باشد اثربخشی زیادی را به همراه داشته باشد. به طور کلی یک کمپین تبلیغاتی باید موارد زیر را داشته باشد:

مخاطب هدف

طراحی خلاقانه و قانع کننده

اهداف تبلیغات

امکان ردیابی(رصد) عملکرد و نتایج

علاوه بر موارد ذکر شده برای افزایش اگاهی از برند، راههای زیادی برای این کار وجود دارد که می توان به موارد  زیر اشاره کرد:

سیستم همکاری در فروش

ساخت پادکست

ایمیل مارکتینگ

پیامک مارکتینگ

بیلبورد تبلیغاتی و …

با تجمیع این روشها در کمپین های تبلیغاتی و دیگر عناصر بازاریابی و برندینگ و همچنین اجرای مداوم و مستمر ان قادر خواهید بود که در برندسازی موفق باشید.

سخن اخر

در مقاله ی حاضر به مبحث برندینگ یا برندسازی پرداختیم. تعارفی را از برند و برندینگ مطرح کردیم و از لزوم و اهمیت ان در موفقیت و رشد کسب و کارها صحبت کردیم. در ادامه ی مقاله به نکات و موارد مهم در برندسازی اشاره کردیم و هر کدام را شرح دادیم.

از اینکه ت انتهای مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ ا تی هما همراه بوده اید از شما متشکریم. لطا نظرات و تجحربیات خود در مورد برندسازی را با ما به اشتارک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *