Site bounce rate

نرخ پرش سایت چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

نرخ پرش سایت چیست؟

برای درک بهتر نرخ پرش یا bounce rate، فرض کنید مغازه‌دار هستید و مشتری بعد از ورود به مغازه و مشاهده تمام قفسه‌ها بدون هیچ حرفی آن‌جا را ترک می‌کند! حتماً حس خیلی بدی به شما دست می‌دهد و فکر می‌کنید یک جای کارتان می‌لنگد.

در دنیای مجازی هم این اتفاق می‌افتد و بعضی از سایت‌ها، مشتریان زیادی را می‌پرانند! این سایت‌ها حتی با وجود پرداخت هزینه‌های بالا برای تبلیغات و جذب مخاطب، تعداد زیادی از آن‌ها را هنگام ورود به وبسایت از دست می‌دهند.

یکی از دلایل این اتفاق نرخ پرش بالای سایت‌هاست. در این مقاله به شرح کامل آن (مفهوم، دلایل افزایش و راهکارهای کاهش نرخ پرش) می‌پردازیم.

نرخ پرش چیست؟

قبل از هر چیزی آیا معنی کلمه نرخ (rate) را می‌دانید؟ این کلمه یعنی اندازه‌گیری دو چیز نسبت بهم! (به طور مثال نرخ تعداد مشتریانی که از مغازه‌تان خرید کرده‌اند، نسبت به کل مشتریان وارد شده به مغازه شما) اگر از تعداد کل (مثلاً ۴ نفر) مشتریان واردشده به مغازه نصف آن‌ها (۲ نفر) از شما خرید کنند، نرخ فروشتان تقریباً ۵۰ درصد است.
حال باتوجه‌به مثال بالا مفهوم نرخ پرش را حدس بزنید!
نرخ پرش سایت یعنی: تعداد کاربران خارج شده (پریده) از سایتتان نسبت به کل کاربران وارد شده به آن. افزایش این نسبت، به معنای افزایش تعداد کاربران خارج شده و کاهش رتبه سایت شما در گوگل است.
«افزایش نرخ پرش سایت به چه عواملی بستگی دارد؟» در ادامه می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم.

افزایش نرخ پرش سایت به چه عواملی بستگی دارد؟

درواقع میزان بالای نرخ پرش یعنی سایت شما به‌اندازه کافی جذاب و کارآمد نیست و یک‌جای کار می‌لنگد! عوامل زیادی در افزایش این نرخ دخیل هستند. در زیر با اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل آن آشنا می‌شوید:
۱. کیفیت پایین صفحات 
۲. عدم مطابقت کلمات کلیدی با محتوای سایت
۳. استفاده بیش از حد تبلیغات 
۴. عدم سهولت رابط کاربری سایت
البته نرخ بالای پرش برای همه سایت‌ها مشکل‌ساز نیست و به هدف و نوع سایت بستگی دارد! (مثلاً اگر هدف سایتی فقط ارائه آدرس، شماره‌تلفن یا لینک به شبکه‌های اجتماعی و … است، مسلماً کاربران بعد از ورود به سایت و یافتن اطلاعات مورد نظرشان از سایت خارج می‌شوند.) در این صورت نرخ بالای پرش کاملاً طبیعی است و عیبی ندارد.
 اما اگر محتوای سایت شما به‌گونه‌ای است که باید مخاطب برای مطالعه آن‌وقت بگذارد، نرخ پرش بالا به معنای کیفیت پایین محتواست و این هشدار یعنی باید فکری به حال آن کنید!

حتماً الآن فکر می‌کنید «بنابراین نرخ پرش در سئو سایت هم تأثیر دارد!» باید بگویم دقیقاً همین‌طور است! برای درک بهتر در ادامه به این مورد می‌پردازیم.

ارتباط نرخ پرش سایت با سئو

این دو ارتباط مستقیمی با هم دارند! درواقع وقتی کاربران محتوای شما را در نتایج جستجوی گوگل می‌بینند و وارد آن می‌شوند، گوگل ارتباط کلمه‌های کلیدی و محتوای سایت را تشخیص و رتبه آن را افزایش می‌دهد. (درنتیجه سئو سایت شما نیز ارتقاء می‌یابد.)
اما اگر کاربر بعد از ورود به سایت، بلافاصله از آن خارج شود، گوگل متوجه عدم ارتباط محتوای سایت با کلمه کلیدی و کیفیت پایین آن شده و رتبه‌های پایینی به آن می‌دهد.
به نظرتان گوگل چگونه نرخ پرش سایت را تشخیص می‌دهد؟

مقاله پیشنهادی:  معرفی انواع بک لینک‌ها و چگونگی ساخت بک لینک

گوگل چگونه متوجه نرخ پرش سایت می‌شود؟

گوگل هرگز سیاست‌های خود را آشکار نمی‎‌کند و تمام سیاست‌هایش بر اساس تجربه افراد و کاربران است؛ بنابراین نرخ پرش سایت با مدت زمانی که کاربران در سایت حضور دارند، محاسبه می‌شود.
گوگل نرخ پرش سایت را با بررسی رفتار کاربران (انجام موارد زیر) محاسبه می‌کند:
۱. فشردن دکمه back در مرورگر و بازگشت به صفحه نتایج جستجو
۲. بستن صفحه سایت در مرورگر
۳. سرچ صفحه‌ای دیگر در آدرس بار مرورگر
۴. رهاکردن صفحه سایت بدون استفاده از آن

کاهش نرخ پرش سایت همواره دغدغه بسیاری از کسب‌وکارها است! 

چرا کاهش نرخ پرش سایت اهمیت زیادی دارد؟

 تا حدودی اهمیت این موضوع را متوجه شده‌اید، در این قسمت می‌خواهیم به طور مفصل، شما را با مهم‌ترین دلایل اهمیت آن آشنا کنیم.
 

۱. افزایش تعداد مشتریان مشتاق

افزایش نرخ پرش سایت هشداری برای رسیدگی به ایرادهای سایتتان است، شما دقیقاً بعد از اصلاح مشکل‌ها، مشتریان هدف بیشتری جذب می‌کنید!
درواقع با رفع مشکل سایت، تعداد خروج کاربران از سایت کاهش و تعداد مشتریان مشتاق و پیگیر محصولاتتان افزایش می‌یابد.

۲. بهبود سئو سایت

در قبل به این مورد اشاره کردیم که کاهش نرخ پرش سایت و بهبود سئو با هم ارتباط مستقیمی دارند. در واقع وقتی کاربران در سایت شما می‌مانند، یعنی سئو آن نقصی ندارد! هرچه مدت این ماندگاری بیشتر باشد، رتبه‌بندی سایت شما در گوگل نیز بهتر می‌شود.

۳. افزایش اعتبار برند

همه ما در راستای ماندگاری و اعتبار برندمان تلاش می‌کنیم، اما شاید هیچ‌وقت به این نکته توجه نکرده‌ایم که افزایش اعتبار برند در گرو رضایت مخاطبان و مشتریان است!
فرض کنید تعدادی مخاطب بعد از ورود به سایت شما به این نتیجه برسند که محتوای سایت برای آن‌ها مفید نیست. چه اتفاقی می‌افتد؟ آن‌ها به این فکر می‌کنند که شما در تولید محتوا حرفه‌ای نیستید و همین اعتبار شما را کاهش می‌دهد!
به همین دلیل شما باید همیشه نرخ پرش سایت و مشکلات آن را بررسی و رفع کنید. حال که اهمیت این موضوع را می‌دانید بهتر است برویم سراغ راه‌حل!

روش‌های کاهش نرخ پرش سایت

یک متخصص وب‌سایت همیشه مشکلات سایت را شناسایی و سپس برای رفع آن تلاش می‌کند، اما یک متخصص حرفه‌ای از ایجاد مشکل پیشگیری می‌کند!!
نکات زیر علاوه بر پیشگیری، به رفع مشکلات و کاهش نرخ پرش سایت نیز کمک می‌کند.

۱. تولید محتوای هوشمندانه

من همیشه به‌اشتباه فکر می‌کردم منظور از تولید محتوای خوب، نوشتن یک متن طولانی با چند تصویر است! اما اگر مخاطبان باهوش و آگاه به‌خوبی متقاعد نشوند، صفحه سایت را برای همیشه ترک می‌کنند!
برای موفقیت در این بازار پررقابت باید محتوای کامل و ارزشمند تولید کنید. شما باید به مخاطبان خود نشان دهید که قصد کمک به آن‌ها را دارید و برایشان ارزش قائل هستید، این کار فقط و فقط با تولید محتوای خوب امکان‎پذیر است.
برای جلب‌توجه مخاطبان، اجباری به نوشتن متن طولانی نیست و فقط باید متنتان جذاب و متقاعدکننده باشد! برای این کار از نکات زیر کمک بگیرید.

مقاله پیشنهادی:  وب‌سایت‌های جالب و کاربردی

چگونه یک محتوای جذاب تولید کنیم؟

شما باید ۴ نکته بسیار مهم برای تولید محتوای هوشمندانه و جذاب را بشناسید و آن را بکار ببرید:

۱. استفاده درست از تیترها و زیرتیترها

با استفاده درست و منظم از تیترها، مطالعه متن را برای مخاطب راحت کنید.

۲. استفاده از نقل‌قول‌ها

استفاده از نقل‌قول‌های مرتبط ارزش محتوایی متن را بالا می‌برد.

۳. خوانایی متن

هرچه متن ساده‌تر و خواناتر باشد، درک مفهوم آن نیز راحت‌تر است. پس تاحدامکان از کلمات پیچیده و سخت استفاده نکنید.

۴. نظرخواهی و پرسش از مخاطب

معمولاً سؤال و نظرخواهی توجه مخاطب را جلب می‌کند. مثلاً اگر مقدمه خود را با یک پرسش (مثل بهترین راه کاهش وزن چیست؟) شروع کنید، مخاطب تا لحظه آخر به دنبال پاسخ آن سؤال می‌گردد.

۲. انتقال اطلاعات کامل و کافی درمورد محصولات

اگر هدف سایت شما فروش محصول است باید خیلی دقت کنید! تقریباً نرخ پرش صفحه محصول نسبت به بقیه صفحات سایت بیشتر است. این مسئله دلایل مختلفی مثل: قیمت بالا، کیفیت پایین و عدم وجود اطلاعات کافی محصول دارد.
خودتان را جای مشتریان بگذارید، چگونه بدون داشتن اطلاعات کافی از محصولات، به آن سایت یا شرکت اعتماد می‌کنید؟
برای کاهش نرخ پرش صفحه محصول سایتتان، باید مشخصات و اطلاعات کاملی در مورد محصول خود ارائه دهید. فروش حضوری و آنلاین با هم تفاوتی ندارند، در هر دو مدل مشتری در صورتی از شما خرید می‌کند که فروشنده با انتقال اطلاعات کافی او را متقاعد کند!
علاوه‌برآن یکی دیگر از راه‌های کاهش نرخ پرش صفحه محصول، نظرات مثبت است. نارضایتی مخاطبان از محصول شما باعث دریافت نظرات منفی در صفحه محصول می‌شود و در تصمیم‌گیری دیگر کاربران تأثیر بالایی دارد. پس با ارائه محصول باکیفیت و اطلاعات کافی، مخاطبان را به خرید ترغیب کنید.

۳. اهمیت افزایش سرعت بارگذاری صفحات 

آیا دلیل اهمیت سرعت سایت را می‌دانید؟ مصرف‌کنندگان انتظار دارند که صفحه سایت شما را در ۲ ثانیه یا کمتر ببینند. در صورت افزایش این مدت‌زمان، کاربران دیگر منتظر سایت شما نمی‌مانند و به دیگر سایت‌ها می‌روند.
درواقع کندی سایت باعث دلسردی مشتریان و در نهایت نابودی تجارتتان می‌شود!

۴. برای کاربران قصه بگویید

قصه همیشه و در هر سنی افراد را جذب، و برندتان را زنده می‌کند. البته داستان‌سرایی اصولی دارد که در زیر دو مورد اصلی آن را می‌بینید.

۱. مشتری‌ها باید قهرمان شوند

«آن هندلی» از مارکترهای بزرگ دنیا هم به این نکته اشاره کرده است که برای خلق یک داستان به‌یادماندنی باید مشتریان را قهرمان آن داستان کنید!

۲. صادق باشید

هیچ‌وقت حتی به‌قصد و نیتی خوب هم به مخاطبان دروغ نگویید. این کار باعث آسیب به اعتبار سایت و عدم اعتماد کاربران می‌شود.

۵. بررسی نرخ پرش سایت در بازه‌های زمانی مختلف

 

شما باید نرخ پرش سایت را در صفحات و زمان‌های مختلف بررسی و محاسبه کنید، با این کار متوجه ایرادهای کارتان می‌شوید؛ اگر همه صفحات نرخ پرش بالایی داشته باشند احتمالاً مشکل اصلی از محتواست.

۶. طراحی جذاب صفحات 

خیلی اوقات ظاهر سایتتان مشتریان را می‌پراند! شکل سایت باید به بهترین نحو طراحی و تمام موارد موردنیاز کاربران در صفحه اول مشخص شده باشد. آراستگی و نظم سایت علاوه بر صرفه‌جویی در وقت کاربر، جلب‌توجه او را جلب می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت برای مدارس و موسسات آموزشی: نکات و ترفندها

۷. محتوایتان را به مقاله‌های مرتبط لینک دهید

 

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش نرخ پرش، لینک‌دهی به مقالات قبلی است. برای این کار از لینک نرم‌افزار، وب‌سایت یا موضوع مرتبط به مقاله خود استفاده کنید.

۸. ایجاد تجربه کاربری بهتر روشی فوق‌العاده برای کاهش نرخ پرش سایت

حتماً کلمه تجربه کاربری را شنیده‌اید. به‌طورکلی این کلمه به معنای حس کاربر هنگام تعامل با سایت شما است. درواقع هرچه تعامل با سایت خوشایندتر و آسان‌تر باشد، تجربه کاربری هم بهتر است.
برای ایجاد یک تجربه کاربری فوق‌العاده باید سایتی کاربردی و مفید در تمام ابزارهای دیجیتال و پلتفرم‌ها داشته باشید.

۹. استفاده از تصاویر و فیلم‌ها برای تعامل بیشتر

به دلیل گیرایی بالای محتواهای بصری، بسیاری از سایت‌ها از تصاویر در پس‌زمینه سایت خود استفاده می‌کنند. حتی شرکت بزرگی مثل گوگل با وجود پس‌زمینه سیاه‌وسفید، از تصاویر باکیفیت در جاهای دیگر (مثل صفحات ورودی) استفاده می‌کند.
البته از قدرت ویدئوها غافل نشوید! استفاده از انیمیشن‌ها، دکلمه و موسیقی محتوای شما را دل‌نشین و توجه مخاطب را جلب می‌کند.

۱۰. افزایش فروش با ایجاد اعتبار

یک‌لحظه خود را جای مخاطبان بگذارید، بدون اطمینان از اعتبار سایت مورد نظرتان، آیا پول و اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها می‌گذارید؟ قطعاً خیر! پس لطفاً به کاربران حق بدهید!
همه افراد بعد از انتخاب محصول مورد نظرشان، دنبال نشانه‌ای از اعتبار سایت می‌گردند، پس حتماً قسمتی از سایت خود را به نمایش گواهی‌ها، شعبه‌ها، مجوزها و رضایت مشتریان اختصاص دهید.

۱۱. کلیک‌های خشم و نرخ پرش سایت رابطه‌ای مستقیم دارند

کلیک‌های خشم در واقع کلیک‌هایی هستند که با کلیک روی آنها هیچ اتفاقی نمی‌افتد! شاید علت این نام‌گذاری هم عصبانیت مخاطبان است؛ آن‌ها با فشردن این کلیک‌ها توقع روبرویی با مطلب، محتوا، عکس یا فایل مورد نظرشان را دارند، اما برخلاف انتظارشان، هم چنین اتفاقی نمی‌افتد!
این مشکل دلایل متعددی دارد که با برطرف کردن آن، نرخ پرش سایت‌تان هم کاهش می‌یابد.

کلام آخر

شما در این مقاله، به‌طورکلی با نرخ پرش و اهمیت کاهش آن آشنا شدید، اما آیا تابه‌حال نرخ پرش سایت شما را محاسبه کرده‌اید؟ اگر خیر، حتماً همین امروز این کار را انجام دهید!
شما می‌توانید این کار را به کارشناسان خبره و متخصصان حرفه‌ای ما در شرکت آی‌تی هما بسپارید و با خیالی راحت شاهد کاهش نرخ پرش سایت خود باشید.
بررسی نرخ پرش مثل بررسی اتومبیل و چراغ موتور آن است! با روشن بودن چراغ موتور شما از وجود یک مشکل احتمالی در اتومبیل خود مطلع و در صورت سهل‌انگاری در رفع آن، با مشکلات جدی‌تری در آینده روبه‌رو می‌شوید! با رعایت نکات ذکر شده از بروز مشکلات جدی در سایت جلوگیری کنید. 
شما چه روش‌هایی را برای رسیدگی و کاهش نرخ پرش سایت خود انجام می‌دهید؟ نظرهایتان را در قسمت کامنت‌ها با ما و سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید.
 
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *