it homa

اجزای دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Components)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اجزای دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Components)

دیجیتال مارکتینگ، کلمه‌ای است که این روزها زیاد به گوشتان می‌خورد؛ روش جدید و نوینی از مارکتینگ یا همان بازاریابی می‌باشد. این روش جایگزین روش سنتی بازاریابی است که با عصر دیجیتالی که در آن زندگی می‌کنیم تطابق دارد. دیجیتال مارکتینگ اجزا و قسمت‌هایی دارد که شناخت آن‌ها به بازاریابی دیجیتال شما کمک می‌کند. در ادامه شما را با این اجزا و کاربردشان آشنا می‌کنیم:

۱- وب‌سایت (Website)

وب‌سایت، ستون و بنیاد تمام‌کارهای مربوطه به دیجیتال مارکتینگ است. هرکدام از اجزایی که قبلاً توضیح داده‌ایم نیازمند رابطی میان مخاطب و دیجیتال مارکتر است؛ بهترین ابزار ارتباطی برای این موضوع وب‌سایت می‌باشد.
طراحی وب‌سایت فواید زیادی برای کسب‌وکار شما دارد. اولین فایده آن، معتبر و رسمی نشان دادن کسب‌وکار شما است. لزوماً، داشتن وب‌سایت به معنای داشتن یک کسب‌وکار معتبر و رسمی نمی‌باشد؛ اما ظاهر خوبی که یک سایت برای کارتان درست می‌کند و اطلاعاتی که می توانید به مشتریانتان از طریق وب‌سایت بدهید باعث می‌شود مخاطب کسب‌وکار شما را به رسمیت بشناسد.
قسمت مقاله‌نویسی تولید محتوا، که یکی از مهم‌ترین محتواهای شما است، در وب‌سایت انجام می‌گیرد. مقاله کمک می‌کند مخاطب هنگام سرچ اطلاعات مورد نیازش به مقاله سایت شما، و در نهایت به کسب‌وکار شما برسد.
همین‌طور تمامی راه‌های ارتباطی با شما و شبکه‌های اجتماعی که دارید را می توانید در وب‌سایت قرار دهید تا مخاطب بتواند شما را از راه‌های دیگر هم دنبال کند. اطلاعاتی مانند شماره تلفن و ایمیل را هم می‌توانید از مخاطب و مشتریانتان بگیرید تا بتوانید در روش‌های دیگر بازاریابی از آن‌ها استفاده کنید. با توجه به توضیحات قسمت قبل فهمیدید که یک کسب‌وکار دیجیتال مارکتینگ بدون وب‌سایت مناسب نمی‌تواند کار کند و همین نشان می‌دهد وب‌سایت، مهم‌ترین قسمت دیجیتال مارکتینگ است.

مقاله پیشنهادی:  سرمایه‌گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

۲- بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

بازاریابی موتورهای جستجو شامل دو بخش SEO و PPC می‌شود که در قسمت‌های بعد این دو را توضیح می‌دهیم. برای بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) باید استراتژی‌ خوبی داشته باشید که بتوانید از این بخش استفاده کنید. اما نکته‌ی مهمی که باید بدانید این است که اولویت خود را باید SEO قرار دهید و بعد سراغ PPC بروید.

۳- سئو (Search engine Optimization)

سئو هر اقدامی است که برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود جهت داشتن رتبه بهتر بین سایت‌ها هنگام سرچ انجام می‌دهید. این بهینه‌سازی ‌ها شامل ظاهر سایت، عملکرد سایت، محتوای سایت، سرعت سایت و… می‌شود. هرکدام از این بخش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است که همگی به داشتن رتبه خوب در گوگل کمک می‌کنند. پس سئو (SEO) برای بازاریابی شما از طریق وب‌سایت اهمیت زیادی دارد.

۴- تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

تبلیغات کلیکی، به‌طور خلاصه PPC، نوعی از تبلیغات است که نرخ آن تعداد کلیکی است که رو لینک تبلیغاتی صورت می‌گیرد. تبلیغات کلیکی در دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات رایجی است و با توجه به میزان شناخته بودن کسب‌وکارتان می‌توانید هم برای دیگران تبلیغ کنید، و هم از دیگران بخواهید که برایتان تبلیغ کنند. Google Ads، معروف‌ترین شرکتی است که در صورت داشتن شرایط لازم می‌تواند برایتان تبلیغات کلیکی یا PPC انجام دهد.

۵- ایمیل مارکتینگ (E-mail Marketing)

ایمیل مارکتینگ یعنی با مشتریان خود از طریق ایمیل در ارتباط باشید. شما با گرفتن ایمیل مخاطبان خود می توانید به آن‌ها پیشنهادهایی بدهید که بر اساس خریدها‌ی قبلی‌شان است. این باعث می‌شود مخاطب حس صمیمی‌تری و اختصاصی‌تری نسبت به یک مشتری ساده داشته باشد.

۶- بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

می‌توان گفت بازاریابی محتوایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ است. از طریق بازاریابی محتوایی شما می توانید به نحوی مشتری‌ها را با محصولاتتان آشنا کنید که در چارچوب تبلیغات قدیمی نباشد. این کار بسیار مؤثر است. تولید محتواهایی که برای بازاریابی انجام می‌شوند، می‌توانند سرگرم‌کننده، آموزنده و در هر زمینه‌ای که به محصولتان مربوط است باشد.

مقاله پیشنهادی:  بهترین ابزارهای طراحی پست اینستاگرام کدامند؟!

۷- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social media Marketing)

این روزها تقریباً همه مردم به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند؛ می‌تواند واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و… باشد. از بین این شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام در کشور ما، ایران ، از همه مهم‌تر است. چون اینستاگرام بین مردم بیش‌تر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حالا شما چگونه می توانید از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی استفاده می‌کنید؟ شبکه اجتماعی ارتباط مستقیم با تولید محتوا دارد.

۸- بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

بازاریابی پیامکی یا همان SMS Marketing مشابه ایمیل مارکتینگ است؛ با این تفاوت که ایمیل ‌مارکتینگ با توجه نیازهای کاربران شخصی‌سازی و کاستومایز (Customize) می‌شود. اما در بازاریابی پیامکی، SMSهایی که دریافت می‌کنید معمولاً مربوط به محصولات و یا خدمات عامه‌پسند است چون یک پیامک را برای هزاران نفر می‌فرستند. پس SMS Marketing، مناسب پیامک‌هایی است که به‌تمامی مخاطبان و مشتریانتان بدون توجه به علایق آن‌ها می‌فرستید.

۹- بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته همکاری درفروش نوعی از بازاریابی است که کاربردش در بازاریابی سنتی شروع‌شده است اما به‌مرور زمان وارد فضای بازاریابی دیجیتال شده و بعد قسمتی از اجزای دیجیتال مارکتینگ شد.
در این نوع از بازاریابی، یک شرکت و یا کسب‌وکار با توجه به محصولاتش، از کسب‌وکار مرتبط دیگری می‌خواهد که همان محصولات مرتبط را برایش به فروش برساند. حالا با توجه به میزان فروش درصدی توسط کسب‌وکاری که با شما همکاری کرده است گرفته می‌شود.
بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) برای هر دو طرف کسب‌وکار سود دارد. پس روش مناسبی برای کسب‌وکارهای کوچک است تا با همکاری با شرکت‌های بزرگ‌تر شناخته شوند.

مقاله پیشنهادی:  الگوریتم رنک برین rank brain گوگل چیست و چگونه عمل می‌کند؟

۱۰- اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ مشابه افیلیت مارکتینگ که قبلاً توضیح دادیم، شامل یک شخص دوم می‌شود که به فروش محصولات کمک می‌کند؛ با این تفاوت که در اینفلوئنسر مارکتینگ شخص دوم تنها تبلیغات را انجام می‌دهد و با فروش مستقیم ارتباطی ندارد.
این نوع از بازاریابی، با اینستاگرام ارتباط مستقیم دارد چون، تبلیغات توسط اینفلوئنسرهایی که در اینستاگرام، رایج‌ترین شبکه اجتماعی در ایران، هستند انجام می‌گیرد. شما برای این نوع از بازاریابی باید اینفلوئنسری را پیدا کنید که متناسب با کسب‌وکارتان باشد؛ حال این به چه معناست؟
متناسب بودن اینفلوئنسر با توجه به دو معیار بررسی می‌شود: ۱ – مرتبط بودن ۲ – تعداد فالوور و میزان معروف بودن
شما باید تا جایی که امکان دارد اینفلوئنسرها‌ی مرتبط با حوزه کاریتان را مورد هدف قرار دهید. لزوماً نیازی نیست ارتباط مستقیم باشد؛ تنها در حدی مرتبط باشد که فالوور‌های آن شخص با محصولات و خدمات شما ارتباط برقرار کنند.
تعداد فالوورهای اینفلوئنسر‌ها هم فاکتور بسیار مهم است؛ اگر شما صاحب استارتاپ یا کسب‌وکار کوچکی هستید، لازم است که سراغ مینی اینفلوئنسرها (تعداد فالوور تقریباً بین ۲k تا ۵۰k ) بروید چون مبلغی که معمولاً اینفلوئنسرها دریافت می‌کنند، مبلغ کمی نیست. اما اگر کسب‌وکار بزرگی هستید می توانید از اینفلوئنسرهای معروف‌تر و شناخته‌شده‌تر هم استفاده کنید.

جمع‌بندی

این‌ها همه اجزایی از دیجیتال مارکتینگ بودند که برای داشتن یک بازاریابی دیجیتالی موفق لازم اند. شناختن و نحوه استفاده از آن‌ها به شما کمک می‌کند که بتوانید بهتر با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. در صورتی که می خواهید با اجزای دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بهتر آشنا شوید می توانید به سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما سر بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *