increase-motivation-

۱۴ راهکار طلایی برای افزایش انگیزه

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که همیشه دچار بی‌انگیزگی می‌شوید، این مقاله برای شما مناسب است. عوامل و دلایل بسیاری موجب از دست دادن انگیزه می‌شود.

راز پیروز شدن بر بی‌انگیزگی شناسایی عامل ایجادکننده آن است. در این مقاله به شما راهکارهای غلبه بر بی‌انگیزگی را آموزش می‌دهیم. لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

افزایش-انگیزه8
  1. تشخیص دقیق احساسات

برخی از احساسات این قدرت رادارند تا ما را دچار بی‌انگیزگی کنند. اگر در شناسایی و تشخیص احساسات خود موفق باشید؛ مسیرتان برای رفع مشکل بی‌انگیزگی بسیار هموار خواهد شد. اگر دچار گیجی و سراسیمه بودن هستید، سطح توقعتان را نسبت به خود کاهش دهید. اگر از خود این توقع را دارید که بیشتر از ۲ ساعت مستمر و مداوم کارکنید یا به‌صورت روزانه بیشتر از ۴ ساعت کار متمرکز و عمیق انجام می‌دهید، باید بدانید که با انجام این کار فقط خود را خسته‌تر و بی‌انگیزه‌تر می‌کنید.

شاید این مثال تمام موارد مربوط به تشخیص احساسات را شامل نشود اما مقصود این بود که با شناسایی دقیق احساسات عملکرد قادر خواهید بود دلیل بی‌انگیزگی خود را تشخیص دهید و به‌احتمال‌قوی یک‌راه حل خوب هم پیدا خواهید کرد.

  1. قورت دادن قورباغه

ایده‌ی قورت دادن قورباغه توسط برایان تریسی در کتاب قورباغه را قورت بده ارائه شد. به زبان ساده این ایده یعنی اینکه در ابتدا کاری را که کمترین انگیزه برای انجام آن را دارید را انجام دهید. این ایده یک راهبرد عالی است.

سعی کنید به‌طور مداوم از خود بپرسید «در حال حاضر مفیدترین کاری که می‌توانم انجام دهم چیست؟» به‌عنوان‌مثال اگر تمایل دارید تا برای دویدن به بیرون از منزل بروید اما قادر نیستید خود را مجبور به انجام این کار کنید، پیاده‌روی آهسته بهتر از در تخت خواب ماندن است.

افزایش-انگیزه7
  • انجام دادن کارهای کوچک و رضایت‌بخش

بعضی‌اوقات لازم است با انجام دادن کارهای موردعلاقه و رضایت‌بخش، انگیزه به خودمان تزریق کنیم. سعی کنید کارهایی را انجام دهید که سریع انجام می‌شوند و نتایج مشهود و رضایت بخشی دارند. نکته‌ی مهم اینجاست که اگر زمان زیادی را به این کارها اختصاص دهید از انجام کارهای مهم و دارای اولویت بالا غافل می‌شوید. صرف زمانی بین ۵ تا ۲۰ دقیقه برای انجام این کارها کافی و موردقبول است.

  •  سوخت‌رسانی به خود
مقاله پیشنهادی:  هوش کلامی چیست؟ + مهارت‌های آن

ماشین بدون بنزین کار نمی‌کند! انسان هم برای انجام فعالیت‌ها و کارهای خود نیازمند سوخت است. سعی کنید که تغذیه‌ی سالمی داشته باشید و از تمامی ویتامین‌ها و املاح بهره‌مند شوید. شما می‌توانید از یک فنجان قهوه یا دم‌نوش هم به‌عنوان سوخت انگیزه استفاده کنید. البته شما می‌توانید بسته به شخصیت و علایق خود یک سوخت اختصاصی برای خود تعیین کنید.

افزایش-انگیزه3
  • اضافه کردن خلاقانه‌ی راحت کننده‌ی کار سخت

همان‌طور که گفتیم احساسات نقشی حیاتی در میزان انگیزه شما دارند. هنگامی‌که دچار احساس استرس، خشم، افسردگی هستید میل شما به انجام کارهای مهم و سخت کاهش پیدا می‌کند. با اضافه کردن خلاقانه‌ی کمی سرگرمی به کارهای سخت خود، قادر خواهید بود شرایط کار را راحت‌تر کنید.

به‌عنوان‌مثال:

هنگام کار کردن با سیستم یک عود خوشبو آرام‌بخش روشن کنید.

از دوستتان دعوت کنید تا با یکدیگر کارکنید.

هنگام ورزش سخت یا دویدن به موسیقی انگیزشی گوش کنید.

البته باید اطمینان حاصل کنید که سرگرمی شما موجب اختلال در عملکردتان نشود و میزان بهره بری شما را پایین نیاورد. مثلاً شما نمی‌توانید هم‌زمان با نگاه کردن به فیلم در حال نوشتن یک مقاله باشید و یا هنگام ورزش سخت با دوستتان صحبت کنید.

 تمرین خود مراقبتی

شما تا وقتی که برای خود ارزش قائل نشوید و به خود اهمیت ندهید بی‌انگیزه باقی خواهید ماند. عدم رعایت بهداشت و آراستگی، عدم خواب و استراحت کافی، تغذیه نامناسب مواردی مهمی هستند که باید آن‌ها را به‌دقت رعایت کنید. برای خود مراقبتی همه‌جانبه برنامه‌ای تدوین کنید. به‌عنوان‌مثال:

به‌طور منظم ورزش کنید.

استراحت و خواب کافی داشته باشید.

تغذیه سالم داشته باشید و به‌اندازه‌ی کافی آب بنوشید.

در طول روز زمانی را به تفریح بگذرانید

مقاله پیشنهادی:  تاریخچه‌ی برند هواوی

برای غلبه بر استرس و اضطراب به‌صورت روزانه مدیتیشن کنید.

از عادات منفی و مخرب مانند نوشیدن الکل، کشیدن سیگار و پرخوری پرهیز کنید.

افزایش-انگیزه1

 دور کردن منتقد درونی

وقتی‌که متوجه می‌شوید برای انجام کار انگیزه‌ای ندارید، اولین قدم این است که خود را ببخشید. بسیار بااهمیت است که خودتان را داوری نکنید و به خاطر این بی‌انگیزگی خود را سرزنش نکند و احساس گناه نداشته باشید. از این رفتار و عادت بد را از همین حالا دوری‌کنید و سعی کنید که هوشمندانه و هوشیارتر عمل کنید.

آگاهی به وضعیت عاطفی خود

وقتی‌که نسبت به احساسات خودآگاهی دارید و به آن احترام میگذارید، درواقع در حال انتخاب هستید که چگونه خود را بهبود ببخشید. این حق انتخاب به شما داده می‌شود تا از کسلی و بی‌حوصلگی بیرون بیایید.

 استراحت

هنگامی‌که به‌شدت مسئله‌ای را تحلیل می‌کنیم و یا به‌سختی کار می‌کنیم. جرقه‌های نبوغ در ما کمرنگ می‌شوند و اشتیاقمان نسبت به زندگی کاهش می‌یابد. در همچنین مواقعی بایستی به استراحت و خواب خود اولویت دهیم. به رختخواب بروید و به وسوسه چک کردن شبکه‌های اجتماعی بی‌توجه باشید و با خیالی راحت به استراحت بپردازید.

افزایش-انگیزه2

دوری از افراد منفی‌باف

دوری کردن از افراد نا امید و منفی‌باف یک اصل مهم برای موفقیت است. این اصل در افزایش انگیزه نیز تأثیر عمیقی دارد. هنگامی‌که ما احساس می‌کنیم انگیزه‌ی کمی برای انجام کاری داریم، بودن در کنار افراد منفی‌باف و بدبین انگیزه ما را نسبت به قبل کمتر می‌کنند. سعی کنید همیشه در جمع‌های مثبت اندیش و پرانگیزه حضورداشته باشید. این جمع‌ها باعث افزایش انرژی و انگیزه شما خواهند شد

 تجسم خلاق موفقیت

تجسم خلاق موفقیت در شما هرچقدر بیشتر باشد زودتر به موفقیت مدنظر خود دست پیدا خواهید کرد. نیم ساعت از روز را به تجسم خلاق موفقیت خود اختصاص دهید. در اهداف و رؤیاهای خود زندگی کنید و با تمرکز، مطمئن شوید که آن‌ها را به واقعیت تبدیل خواهید کرد. همه‌ی افراد موفق جهان معتقد هستند که تحقق اهداف و رؤیاها با تجسم، افکار و باورهای شما آغاز می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  کاریزما چیست و افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند؟
افزایش-انگیزه9

 کمک به دیگران

وقتی‌که احساس می‌کنیم با جهان هستی همسویی و هارمونی نداریم و انگیزه‌مان برای انجام کارها ته کشیده است. یکی از بهترین روش‌ها کمک کردن به افراد دیگر است. اصلاً لازم نیست که کمک کردن شما صرفاً مالی باشد. این کمک می‌تواند گوش کردن به دردودل های یک دوست و یا اشتراک تجربه و علم به همکاران باشد.

همین‌که تأثیری مثبت بر زندگی دیگران بگذارید و احساس خوبی را به او هدیه دهید، نشان‌دهنده‌ی موفق شما در این کار است.

 تظاهر به انگیزه!

شما می‌توانید ذهن خود را فریب دهید و با تظاهر به لذت بردن از انجام کارها، انگیزه کسب کنید. قدم اول را برای انجام یک کار بردارید و لبخند بزنید. خواهید دید که چگونه تا آخر کار باانگیزه باقی خواهید ماند.

 کسب انگیزه از طبیعت

یکی از مجرب‌ترین روش‌ها برای افزایش انگیزه رفتن به دل طبیعت است. هوای تازه و طبیعت زیبا یک معجزه‌گر است. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد مشخص گردید که پیاده‌روی در یک پارک قادر است خستگی مغز را کاهش دهد. پیاده‌روی در طبیعت یک تأثیر آرام‌بخش و شفابخش دارد و می‌تواند انگیزه شما را برای انجام یک کار سخت افزایش دهد. حتماً این مورد را امتحان کنید حتماً از نتایج آن شگفت‌زده خواهید شد.

افزایش-انگیزه6

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انگیزه و راهکارهای طلایی افزایش انگیزه پرداختیم. این راهکارها به‌صورت خلاصه تشخیص دقیق احساسات، قورت دادن قورباغه، انجام دادن کارهای کوچک و رضایت‌بخش، سوخت‌رسانی به خود، اضافه کردن خلاقانه‌ی راحت کننده‌ی کار سخت، تمرین خود مراقبتی، دور کردن منتقد درونی، آگاهی به وضعیت عاطفی خود، استراحت، دوری از افراد منفی‌باف، تجسم خلاق موفقیت، کمک به دیگران، تظاهر به انگیزه و کسب انگیزه از طبیعت بود.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاس گذاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *