Drop-shipping

دراپ شیپینگ چیست و چگونه از آن کسب درامد کنیم؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

امروزه به دلیل رونق و رواج استفاده از اینترنت و همچنین کسب‌وکارهای اینترنتی، بسیاری از افراد به کسب درامد از طریق اینترنت فکر می‌کنند و به دنبال راهی هستند که از طریق اینترنت به کسب درامد بپردازند.

کسب‌وکارهای مختلفی با مدل درامدهای متفاوت در بستر اینترنت وجود دارد یکی از بهترین راه‌های کسب درامد از اینترنت که نیازمند سرمایه زیادی نیست، دراپ شیپینگ (Drop shipping) است که به دلیل ریسک کم و بهره بری بالا محبوبیت زیادی دارد.

در این مقاله به‌طور کامل به توضیح دراپ شیپینگ می‌پردازیم. شما با دراپ شیپینگ آشنا می‌شوید و مزایا و معایب آن را خواهید دانست و همچنین با مدل درآمدی این روش و مفاهیم آن آشنا خواهید شد. درصورتی‌که قصد دارید با روش دراپ شیپینگ آشنا شوید و به‌وسیله‌ی آن با کمترین سرمایه و کمترین ریسک به کسب درامد از اینترنت بپردازید با ما همراه باشید.

دراپ-شیپینگ-6

تعریف دراپ شیپینگ (Drop shipping)

دراپ شیپینگ یک نوع از خرده‌فروشی یا مدل B2C است که در آن محصول از انبار تأمین‌کننده (تولیدکننده) به‌طور مستقیم به خریدار نهایی ارسال و تحویل داده می‌شود. درواقع، مشتری نهایی برای خرده‌فروش ثبت سفارش می‌دهد اما خرده‌فروش محصول را در انبار خود ندارد در واقع خرده‌فروش انبار ندارد- خرده‌فروش سفارش را به تأمین‌کننده ارسال می‌کند و تأمین‌کننده محصول را به‌صورت مستقیم به خریدار ارسال می‌کند.

شاید سؤال کنید که این وسط چه چیزی عاید خرده‌فروش می‌شود؟ به‌عنوان‌مثال: مشتری یک محصول را از خرده‌فروش به قیمت ۱ میلیون تومان خریداری می‌کند، خرده‌فروش محصول موردنظر را به قیمت ۷۰۰ هزار تومان از تأمین‌کننده خریداری می‌کند و ۵۰ تومان هم بابت بسته‌بندی و هزینه پست به تأمین‌کننده می‌پردازد و نهایتاً قیمت تمام‌شده برای خرده‌فروش ۷۵۰ هزار تومان می‌شود و در این معامله ۲۵۰ هزار تومان عایدی یا سود خرده‌فروش می‌شود.

فرایند دراپ شیپینگ دارای سه بخش یا سه واحد است.

مشتری

خرده‌فروش (شما)

تأمین‌کننده

در فرایند Dropshipping سه مرحله اساسی وجود دارد که این سه مرحله عبارت است از:

  1. مشتری نهایی وارد سایت فروشگاهی شما (خرده‌فروش) شده و کالای خودش را ثبت سفارش می‌کند.
  2. پس از ثبت سفارش و پرداخت پول توسط مشتری، خرده‌فروش محصول را از تأمین‌کننده خریداری کرده و از تأمین‌کننده می‌خواهد تا به‌طور مستقیم کالا را برای مشتری ارسال کند.
  3. تأمین‌کننده کالای موردنظر را باقیمت نهایی و از طرف خرده‌فروش برای مشتری ارسال می‌کند.

حالا که مفهوم و فرایند دراپ شیپینگ را دانستید بهتر است که با دیگر خصوصیات این مدل درآمدی پرسود آشنا شوید.

دراپ-شیپینگ-2

مزایا و معایب دراپ شیپینگ چیست؟

امروزه بسیاری از افراد دوست دارند که با روش دراپ شیپینگ به درامد برسند اما شاید با مزایا و معایب این روش به‌طور دقیق آشنایی نداشته باشند. در ادامه مقاله مزایا و معایب دراپ شیپینگ را بررسی می‌کنیم.

نیازمند سرمایه کمی دارد

مهم‌ترین و بارزترین ویژگی استفاده از خرده‌فروشی به روش دراپ شیپینگ این است که به سرمایه زیادی نیاز ندارد و با کمترین سرمایه ممکن می‌توان آن را راه‌اندازی کرد. درواقع تنها کار این است که فروشگاه اینترنتی خود را بسازید و در دسترس قرار دهید.

بدون محدودیت در انتخاب محصولات

از دیگر مزایای خرده‌فروشی به روش دراپ شیپینگ این است که شما به‌عنوان خرده‌فروش قادرید فروشگاه اینترنتی خود را با هر نوع محصولی که دوست دارید پرکنید. درواقع محدودیتی در انتخاب محصولات وجود ندارد؛ اما برخی ترجیح می‌دهند که فقط روی دسته‌بندی خاصی از محصولات (مثلاً لوازم‌آرایشی) کار کنند.

مقاله پیشنهادی:  لیست هشتگ‌های پربازدید اینستاگرام در ایران و جهان

برخی دیگر تمایل دارند که انواع و اقسام محصولات را در فروشگاه خود به فروش برسانند؛ بنابراین شما در دراپ شیپینگ محدودیتی ندارید و طبیعی است که فقط برای هر محصول خود باید تأمین‌کننده‌ای پیدا کنید.

ریسک پایین دراپ شیپینگ

از دیگر مزیت‌های دراپ شیپینگ ریسک پایین این نوع روش از کسب درامد اینترنتی است. یک‌بار دیگر با دقت به مدل درآمدی دراپ شیپینگ دقت کنید:

شما به‌عنوان یک فروشنده ک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی می‌کنید. مشتریان به سایت فروشگاهی شما مراجعه می‌کنند و برخی محصولات را خریداری می‌کنند و به برخی محصولات اصلاً توجه ای نمی‌کنند. آیا شما متضرر می‌شوید؟ درواقع دراپ شیپینگ به‌هیچ‌وجه ضرر نمی‌کند. این ریسک پایین از بارزترین مزایای روش دراپ شیپینگ است و همین علت موجب جذابیت این نوع مدل کسب درامد برای افراد شده است.

دراپ-شیپینگ-1

عدم وابستگی زمانی و مکانی

تفاوت اصلی روش دراپ شیپینگ با بقیه‌ی فروشگاه‌های اینترنتی این است که فروشگاه‌های اینترنتی مستقل مجبور هستند یک انبار (حتی کوچک) برای خود دست‌وپا کنند و تعدادی از محصولات را در آن دپو کنند تا برای فروش آن محصولات آماده باشند. این فروشگاه‌ها به مکان وابسته هستند اما درروش دراپ شیپینگ این وابستگی مکانی وجود ندارد، درواقع درروش دراپ شیپینگ شما از انبار تأمین‌کننده استفاده می‌کنید و از آن می‌خرید و توسط تأمین‌کننده به مشتری ارسال می‌کنید درنتیجه نیازی به انبار و یا مکان خاصی ندارید و همچنین وابستگی زمانی خاصی هم ندارید چون مشتری از هر ساعت شبانه‌روز از فروشگاه شبانه‌روزی شما خرید می‌کند و شما در اسرع وقت محصول را برای خریدار ارسال می‌کنید. عدم وابستگی زمانی و مکانی به‌صورت که ذکر کردیم در دراپ شیپینگ ها وجود ندارد و این هم یکی دیگر از مزایای روش دراپ شیپینگ است.

ناچیز بودن مشغله‌های فکری و کاری درروش دراپ شیپینگ

همان‌طور که در مزیت قبلی ذکر کردیم درروش دراپ شیپینگ شما نیازی به انبار ندارید وقتی شما از انبار بی‌نیاز باشید طبیعتاً دردسرها و مشغله‌های مربوط به موجودی کالا و انبار و بسته‌بندی و ارسال را نخواهید داشت و درنتیجه مشغله‌های فکری شما بسیار ناچیز است. تنها کاری که شما باید انجام دهید به‌روزرسانی قیمت‌هاست و موجودی انبار را هم می‌توانید با نرم‌افزارهای واسط به‌صورت اتوماتیک انجام دهید. زمان شما درروش دراپ شیپینگ بسیار آزاد است و با خیال راحت می‌توانید منتظر شنیدن پیامک‌های سفارش از سایت فروشگاهی خود باشید و با لذت آب پرتغالتان را میل کنید.

دراپ-شیپینگ-4

معایب روش دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ با تمام مزایای شگفت‌انگیز خود دارای نقاط ضعف و معایبی نیز است که البته این معایب را نیز تا حدود زیادی می‌توانید مرتفع کنید در ادامه به بررسی معایب روش دراپ شیپینگ می‌پردازیم:

 ۱- اقیانوس قرمز رقبا

امروزه طیف گسترده‌ای از افراد از مزایای جادویی دراپ شیپینگ آگاهی پیداکرده‌اند و بسیاری به فکر تأسیس فروشگاه اینترنتی خود بر بستر روش دراپ شیپینگ هستند؛ بنابراین رقیب‌های بالفعل زیادی برای شما در این مسیر وجود دارد که باید قادر باشید آن‌ها را پشت سر بگذارید و مشتریان را به سمت سایت فروشگاهی خود روانه کنید. رقابت با دراپ شیپرها کار راحتی نیست و نیازمند استراتژی و تاکتیک است. شما باید با توان قوا به جنگ رقبا بروید و در میدانِ نبرد با آن‌ها رقابت کنید و پیروز میدان جنگ شوید. وقتی رقابت شدید باشد اصطلاحاً اقیانوس سرخ باشد شما مجبورید سود خود را به حداقل برسانید تا بتوانید به لحاظ قیمتی با رقبای خود رقابت کنید.

مقاله پیشنهادی:  اهمیت داشتن وبلاگ در سایت چیست؟

۲- روش دراپ شیپینگ سود زیادی ندارد

بعضی مواقع وقتی محصولی را از تأمین‌کننده خریداری می‌کنید تا برای خریدار ارسال کنید متوجه می‌شوید که هزینه‌ی خرید و ارسال محصول برای مشتری با چیزی که مشتری پرداخت کرده است فرق زیادی ندارد

و درنتیجه سود شما بسیار ناچیز است اما باید بدانید که شما باید با سود کم برخی محصولات قانع باشید و بر محصولات دیگر سود قابل‌توجهی را دریافت کنید چون با رضایت مشتری است که مشتری ترغیب می‌شود خریدهای بعدی را هم از شما انجام دهد و نهایتاً با تکرار خرید، شما سود قابل قبولی را کسب خواهید کرد.

۳- خطر از بین رفتن اعتبار برند

به دلیل اینکه شما بر ارسال کالا به‌صورت مستقیم نظارت ندارید و وظیفه‌ی ارسال محصولات به خریدار به عهده تأمین‌کننده است، این امکان وجود دارد که ارسال با تأخیر انجام گیرد و محصول خیلی دیر به دست خریدار برسد و همچنین چون شما کنترلی بر روی بسته‌بندی کالا ندارید این امکان وجود دارد که به دلیل عدم دقت در بسته‌بندی، کالا آسیب ببینید. از طرفی این احتمال نیز وجود دارد که محصول ارسال‌شده توسط تأمین‌کننده، فاقد کیفیت همیشگی خود باشد و یا محصول با برندی دیگر برای مشتری ارسال شود که این موارد هم به‌شدت بر نظر مردم به برند شما تأثیرگذار است و بی‌تردید موجب خدشه‌دار شدن اعتبار برند شما خواهد شد. در همچنین مواردی مشتری تصمیم می‌گیرد که ارتباط خود را با شما قطع کند و دیگر از شما خریدی را انجام ندهد و از آن بدتر اینکه به دیگران نیز توصیه می‌کند که از شما خرید نکنند.

دراپ-شیپینگ-3

۴- عدم دسترسی به انبار تأمین‌کننده

از دیگر معایب سیستم دارپشیپینگ که یک مسله و مشکل بزرگ است عدم دسترسی مستقیم شما به انبار تأمین‌کننده است. فرض کنید که یک مشتری به فروشگاه اینترنتی دراپ شیپینگ شما مراجعه می‌کند و از یک محصول تعداد ۲۰۰ عدد را ثبت سفارش می‌کند و مبلغش را هم به‌صورت انلانی پرداخت می‌کند، اما شما وقتی به تأمین‌کننده های مختلف تماس میگیرید متوجه می‌شوید که هیچ کدام از تأمین‌کننده ها این تعداد از محصول را در انبار خود ندارند و شما مجبور می‌شوید به مشتری تماس بگیرید و از او عذرخواهی کنید و مبلغ را به او بازگردانید! این یکی از مشکلات دراپ شیرینگ است که موجب اسیب به اعتبار برند شما خواهد شد.

۵- مشکل بودن برندسازی در دراپ شیپینگ

وقتی شما کالایی را از تأمین‌کننده می خواهید تا به‌صورت مستقیم برای مشتری شما ارسال کند، عموما شما امکان بسته‌بندی کالا با برند و علایم خود ندارید و به همین علت برندسازی بسته‌بندی در دراپ شیپینگ مشکل است.

مرتفع کردن معایب دراپ شیپینگ

اولین اقدام برای رفع کردن موانع و معایب روش دراپ شیپینگ این است که تا حد امکان میزان فروش خود را افزایش دهید تا در حوزه فعالیت خودبه‌عنوان یک تأمین‌کننده شناخته شوید و اگر تمایل داشتید یک انبار برای خود در نظربگیرید تا خودتان بتوانید تأمین‌کننده خود باشید.

مقاله پیشنهادی:  متاورس چیست؟

یکی از بهترین استراتژی های دراپ شیپینگ این است که تمرکز خود را بر دسته‌بندی خاصی از محصولات بگذارید وسعی کنید که به سمت محصولات دیگر نروید.

در انتخاب تأمین کنندگان وسواسودقت خاصی داشته باشید و سعی کنید تأمین کنندگان با کیفیتی را انتخاب کنید که به لحاظ محصول و همچنین شیوه ارسال محصول دارای کیفیت بالایی باشند و سابقه ی خوبی در به سلامت رساندن محصولات به مشتری را در کارنامه خودداشته باشند.

همچنین تلاشکنیدتا چند تأمین‌کننده را همیشه در دسترس داشته باشید تا خیالتان از موجودی انبار و جوری جنس راحت باشد.

اگر بتوانید با تأمین کنندگان جوری توافق کنید که محصولات شما را با برندوبرچسب اختصاصی خودتان به مشتری برسانند کار بزرگی را انجام داده اید و به این ترتیب معایب دراپ شیپینپ را به حداقل رسانده اید و از این طریق برندسازی شما تکمیل خواهد شد.

روش ساخت یک کسب و کار مبتنی بر دراپ شیپینگ

دراپ-شیپینگ9

تصور کنید که با تأمین کنندگان مختلفی مذاکره و توافق کرده اید و یک فروشگاه اینترنتی خوب نیز برای خودتان طراحی و راه اندازه کرده اید. حالا باید تصمیم بگیرید که با چه روشی قصد دارید کسب و کار خودتان را استارت بزنید. در ادامه مقاله به روش های مرسوم و متداول برای راه‌اندازی کسب و کار دراپ شیپینگ می‌پردازیم:

۱- راه‌اندازی فروشگاه با یک محصول خاص

در این روش شما می‌توانید یک محصول خاص که به آن علاقمند هستید و طبق تحقیقات بازر متوجه شده اید که این محصول خاهان زیادی در بازار دارد را انتخاب کرده و از طریق فروشگاه اینترنتی خود به فروش برسانید. نکته ی حائز اهمیت همین است که باید تحقیق و پروژهش بازار خوبی را قبل از انتخاب محصول انجام داده باشید تا اطمینان حاصل کنید که محصول موردن ظر شما میزان محبوبیت بالایی در بازار خواهد داشت و با تکرار فروش به شما سود قابل توجهی را می رساند.

۲- راه‌اندازی فروشگاه دراپ شیپینگ با چند محصول

همان‌طور که که از عنوان این روش پیداست، فروشگاه چند محصولی به فروش چندین محصول مرتبط وحتی غیر مرتبط می‌پردازد. اکثر فروشگاههای دراپ شاپینگ با این روش به فعالیت مشغول هستند و طیف گسترده‌ای از محصولات را برای فروش در سایت خود بارگزاری کرده اند.

شاین ذکر است که راه‌اندازی یک فروشگاه همه چیز فروش، ایده ی خوبی در دراپ شیپینگ نیست و احتمال شکست در آن زیاد است. اگر میخواهید در حوزه دراپ شیپینگ موفق باشید بایستی تمرکز و توجه خود را بر یک گوشه باز (نیچ مارکت) معطوف بدارید. عموما فروشگاههای غیر تخصصی و عمومی شانس زیادی برای موفقیت نخواهند داشت.

سخن پایانی

در مقاله حاضر به بررسی دراپ شیپینگ پرداختیم. مفهوم این روش از کسب درامد را بازگو کردیم و در ادامه مقاله مزایا و معایب این روش را ذکر کردیم. راه‌های را برای مرتفع کردن نقاط ضعف این روش پیشنهاد کردیم و در انتحای مقاله روش های مرسوم راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دراپ شیپینگ را به شما همراهان معرفی کردیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفا نظر و تجربه خود را در مورد روش دراپ شیپینگ با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *