Self-motivation

خود انگیزشی چیست و چرا بدون آن موفق نمی‌شویم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

خود انگیزشی چیست؟ در تقویت تضعیف انگیزه چه عواملی نقش دارند؟ افراد موفق چگونه از خود انگیزشی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند؟

خودانگیزشی

شما حتی اگر توانمند و متخصص باشید، بون داشتن مهارت خود انگیزشی با شکست روبرو می شوید. بدون خود انگیزشی فرصت های موفقیت شما از بین می رود و شما راهی جز شکست در پیش نخواهید داشت.

بسیاری از افراد توانمند با اینکه سرشار از نبوغ و مهارت هستند هنوز نتوانسته اند موفقیت چشم گیری را کسب کنند.به نظر شما اساسا علت اصلی شکست و ناموفق بودن چیست؟

واقعیت این است که تمام استعدادها، توانمندی ها، فرصت ها و دانش هایی که دارید، بدون انگیزه کافی برای استفاده انها در مسیرموفقیت، هیچ ارزشی ندارد.

خود انگیزشی چیست؟

برای درک بهتر مفهوم خود انگیزشی یک مثال میزنیم؛ اگر شما به یک کودک بگویید که در صورت جمع کردن اسباب بازی های خود یک هدیه میگیرد، ان کودک برای انجام ان کار دارای انگیزه می شود.

کسی از خارج از ذهن او برایش این انگیزه را ساخته است. اگر این انگیزه خارجی وجود نداشت به احتمال زیاد ان کودک اسباب بازی های خود را به سرعت و با اشتیاق جمع نمی کرد. یک کودک خودانگیزشی ندارد!

هنگامی که ما انسانها به لحاظ فکری بالغ می شویم، هر کدام از ما به یک فرد خود هدایت گر تبدیل می شویم و یک راهنمای درونی در خودمان می سازیم. اگر ما این ویژگی خودهدایت گری را نداشته باشیم بی تردید به موفقیت های مطلوبی دست پیدا نخواهیم کرد. در ادامه این مقاله به ذکر ۱۰ مورد از اسیب هایی که به واسطه ی خود انگیزشی به ما وارد می شود اشاره خواهیم کرد.

خود-انگیزشی55

۱- تعیین نشدن اهداف

افراد موفق برای خود اهدافی را تعیین می کنند  و طبق برنامه ریزی در مسیر رسیدن به اهداف خود قدم بر میدارند. این اهداف بر اساس باورها و علایق انسان تنظیم می شوند.

مقاله پیشنهادی:  چرا به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمندیم؟

افرادی که دارای ویزگی خود انگیزشی نیستند، تعیین هدفی ندارند و اگر هدفی هم تنظیم کنند اهدافی کوتاه و گذار را برای خود تعیین می کنند.

مثلا هدف این افراد شاید پیدا کردن یک شغل برای گذران زندگی شان باشد و یا رفتن به یک سفر کوتاه با دوستشان، حداکثر اهداف این افراد هستند.

۲- عدم تدوین برنامه ریزی

اگر یک انسان بدون انگیزه بتواند یک هدف بزرگ و بلند مدت هم مشخص کند، در مرحله ی برنامه ریزی می ماند و قادر به نوشتن برنامه برای رسیدن به هدف خود نیست، در نتیجه هدف مذکور او یک برای همیشه یک رویا خواهد بود.

۳- ریسک پذیری تعطیل

افراد موفق همیشه ویژگی ریسک پذیری خود را حفظ می کنند. انها ناخوداگاه به سمت ریسک حرکت می کند و خوب می دانند که بدون ریسک کردن راکد می شوند و در مسیر پیشرفت خود متوقف خواهند شد.

افراد فاقد خود انگیزشی همواره در حال بهانه تراشی برای فرار از ریسک هستند. انها دایما در حال توجیه کردن خود برای عدم پیشرفت هستند.

خود-انگیزشی-3

۴- بدبینی

امید به اینده باور اصلی انسانهای خوش بین است. خوشبینی مانند یک موتور محرکه اشتیاق و انرژی کافی را برای ادامه راه موفقیت در انسان روشن می کند. افراد با انگیزه، به اینده خود امیدوار و خوش بین هستند. در نقطه ی مقابل، افراد بی انگیزه سرشار از احساساتی مانند ترس، نا امنی و وحشت هستند و تصمیم دارند تا در حاشیه امن خود بمانند و در همینجا احساس امنیت کنند و ترس از اینده ی موهوم بر انها غلبه نکند.

مقاله پیشنهادی:  برنامه لینکدین چگونه در 2022 جهانی شد؟!

۵- همیشه مقصرند

خود-انگیزشی0

شخص موفق و با انگیزه، به این رمز اگاه است که مسئول موفقیت و شکست هایش فقط خودش است. این افراد وقتی دچار شکست می شوند به گذشته بر میگردند و با عارضه یابی، اشتباه خود را شناسایی می کند، رفتار و عملکرد خود را اصلاح می کنند تا به موفقیت دست پیدا کنند. اما افراد بی انگیزه همیشه دگیران را علت اصلی شکست خود می داند و انگشت اتهام انها به سمت دگیران است. ابن افراد قادر به تشخیص اشتباهات خود نیستند و بی تردید رشد و پیشرفتی را هم تجربه نخواهند کرد.

۶- بی مسیری

افزاد با انگیزه یک مسیر برای رسیدن به موفقیت برای خود ترسیم می کنند و به جای حرف زدن، دست از تلاش برنمی دارند. افراد موفق بهرستی از کارهای روزانه دارند و با شروع هر روز کاری، تک تک این کارها را به پایان می رسانند.

افراد بی انگیزه شاید بتواند مسیری را برای رسیدن به اهدافش مشخص کند اما نتاسفانه هیچوقت کاری را در جهت رسیدن به اهداف خود انجام نخواهد داد.

خود-انگیزشی-2

۷- بی اعتماد به نفسی

اشخاص با انگیزع به علت اقدامات خود و کسب موفقیت های هر چند کوچ داراای اعتماد به نفس بیشتری برای اقدام کردن و رویارویی با چالش های زندگی هستند.

افراد فاقد خود انگیزشی قادر به ارتثپقا اعتماد به نفس خود نیسند و هنگامی که با یک مانع روبرو می شوندخود را می بازند و تن به شکست می دهند.

۸- بی اشتیاقی

شور و اشتیاریال نتیجه ی یک احساس عشقو ارزوی اتشین به یک هدف است. افراد دارای انگیزه، قدر به حس اشیاق هستند و همین اخساس انها را در پیچ و خم راهی رسیدن به اهدف استوار نگه می دارد.

خود-انگیزشی

افراد فاقد انگیزه، به محض اینکه با یک چالش روبرو شوند،  چون هیچ اخساس ارزوی اتشین در خود ندارند، شور و اتشیاق در انها میمیرد.

مقاله پیشنهادی:  چگونه کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم؟

۹- بی تمرکزی

افراد فاقد انگیزه، به سادگی به حواس پرتی دچار می شوند و تمرک و توجه شان از بین میرود، همین موجب می شود که عموما کارها و پروژهای خود را به پایان نرسانند.

این افراد در زندگی هم همین رویکرد را دارند، هدفی را تعیین می کنند، شاید برنامه ریزی هم کنند، اما سریعا ذهشان از مسیر و هدف منحرف می شود و در نتیجه در راه رسیدن به هدف ناکام می مانند.

۱۰- مرگ فرصت ها

خود-انگیزشی333

اشخاص با انگیزه به علت شور و اشتیقیان به کار و اهدافشان، دایما در حال فرصت طلبی و کشف فرصت جدید برای زودر رسیدن به اهدافشان هستند. انها سعی می کنند فقط با افراد با انگیزه تعامل داشته باشند تا انگیزه خود را برای رسیدن به اهداف شان افزایش دهند.

افراد بی انگیزه اینطور نیستند، انها فرصت ها را نمی بیند و تعاملات خود را محدود می کنند.

اشتیاق، برنامه، تمرکز و پایداری از ویژگی های افراد با انگیزه است.

سخن پایانی

حال که برای یادگیری خودانگیزشی به اندازه کافی انگیزه کسب کردید! بهترین کار این است تا از معجزه اعتماد به نفس کمک بگیرید تا میزان اعتماد به نفس خود را بالا برده و با کمک آن خودانگیزشی خود را بالا ببرید.

در این مقاله به بررسی مبحث خودانگیزشی پرداختیم. انگیزه را شرح دادیم و در ادامه ۱۰ مورد از اسیب هایی که افراد بی انگیزه به ان دپار می شوند را تشریح کردیم.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاس گذاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *