Aiming-smart

هدف‌گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

هدف‌گذاری اسمارت (SMART) چیست؟ این نوع هدف‌گذاری دارای چه فاکتورهایی است؟ چگونه از این روش هدف‌گذاری برای رسیدن به اهدافمان کمک بگیریم؟ PACT چیست و چگونه باعث اطمینان بخشی به هدف‌گذاری اسمارت (SMART) می‌شود؟ در این مقاله به بررسی و تشریح روش هدف‌گذاری اسمارت می‌پردازیم و به شما آموزش می‌دهیم چگونه با استفاده از این روش به اهداف خود برسید. با ما همراه باشید.

هدف‌گذاری به روش اسمارت و دستیابی به آن‌ها

هدف-گداری-اسمارت

هدف‌گذاری و تحقق آن یک کار آسان و راحت نیست و بسیاری از افراد در این مسیر شکست می‌خورند. طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه اسکرانتون انجام گرفت، مشخص شد که تنها ۸ درصد از افرادی که برای سال نو اهدافی را تعیین می‌کنند، به آن می‌رسند، درواقع ۹۲ درصد از مردم به اهداف تعیین‌شده سال جدید خود نمی‌رسند و ناکام می‌مانند.

یک سؤال در ذهن شما نیز شکل می‌گیرد که چرا؟ چه عاملی باعث شکست یا موفقیت در دستیابی به اهداف است؟

مسئله‌ی اصلی این است که افراد زیادی اهداف را رؤیا و امید می‌دانند. این افراد امیدوارند که وزن خود را کاهش دهند و به‌تناسب اندام برسند. آرزو دارند که کسب‌وکار شخصی خود را راه‌اندازی کنند و به استقلال مالی برسند. مشکل امید، آرزو و رؤیا در این است که برای آن‌ها هیچ برنامه و چارچوب خاصی مشخص نشده است و همین بزرگ‌ترین علت تأثیرگذار بر موفقیت یا شکست رسیدن به یک هدف است. همین‌که امید، آرزو و رؤیاها با واقعیت‌های زندگی چشم در چشم می‌شوند، از بین می‌روند و فرد را دچار احساس شکست و سرخوردگی می‌کنند. کلید حل این مسئله، داشتن برنامه‌ریزی و چارچوب برای اهداف است،

روش‌های زیادی برای برنامه‌ریزی در جهت دستیابی به اهداف وجود دارد که روش اسمارت هم یکی از این روش‌ها است، روش هدف‌گذاری اسمارت با چارچوب قوی و فاکتورهای دقیق شما را برای برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهدافتان یاری می‌کند.

هدف‌گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

مهم‌ترین پایه و اساس همه اهداف موفقیت‌آمیز، هدف‌گذاری SMART است.

SMART مخفف کلمات Time-based ،Specific، Measurable، Attainable، Relevant است.

امروزه این نوع هدف‌گذاری توسط اشخاص و شرکت‌ها برای دستیابی به مقاصد و اهداف مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ادامه مقاله به تشریح هرکدام از بخش‌های هدف‌گذاری اسمارت می‌پردازیم:

اهداف باید واضح و مشخص باشند. (Specific)

هدف-گداری-اسمارت

اهداف اسمارت باید دقیق و شفاف تعیین شوند. شانس رسیدن به اهداف شفاف و دقیق نسبت به اهداف کلی بسیار بیشتر است. به‌عنوان‌مثال به‌جای هدف‌گذاری می‌خواهم وزنم را کاهش دهم، باید «می‌خواهم ۱۰ کیلوگرم وزنم را کاهش دهم» را به‌عنوان هدف مشخص تعیین کرد.

مقاله پیشنهادی:  چرا به سایت نیازمندیم؟

اهداف باید قابل‌اندازه‌گیری باشند. (Measurable)

یکی از بارزترین نقاط قوم هدف‌گذاری به روش اسمارت این است که در این روش شما یک هدف شفاف قابل‌اندازه‌گیری برای خود تعیین می‌کنید. با توجه به مثال قبل شما قادر هستید تا وزن خود را پس از تعیین هدف اندازه‌گیری کنید و بدانید که به هدف رسیده‌اید یا خیر.

اهداف قابل‌دستیابی باشند. (Attainable)

قابل‌دستیابی بودن اهداف به معنای واقع‌بینانه بودن آن است. درواقع اهداف شما باید قابلیت رسیدن داشته باشد‌ به‌عنوان‌مثال شما در عرض یک ماه قادر به کاهش وزن ۲۰ کیلوگرمی نخواهید شد. همچنین شما باید منابع و ابزار لازم برای رسیدن به اهداف خود را داشته باشید. به‌عنوان‌مثال برای رسیدن به یک هدف مالی شما باید توانایی سرمایه‌گذاری را داشته باشید.

اهداف مربوط و مرتبط به زندگی ما باشند. (Relevant)

منظور از اهداف مربوط و مرتبط به ما این است که اهداف تعیین‌شده باید هدف و دغدغه‌ی خود ما باشند نه فرد یا گروه دیگری! دشمن اهداف مربوط، به ما انگیزه‌ی بیشتری جهت تحقق می‌بخشد.

اهداف مبتنی بر زمان باشند. (Time-based)

در انتها شما باید یک جدول زمانی برای اهداف خود تهیه کنید. اهدافی که تاریخ پایان (Deadline) نداشته باشند بی‌تردید محکوم به شکست و در حالت خوش‌بینانه به آینده موکول می‌شوند. با تعیین یک‌زمان، شما دچار احساس فوریت می‌شوید و بی‌تردید یک عامل محرک برای رسیدن به اهداف است.

چگونه می‌توان به یک هدف اسمارت رسید؟

هدف-گداری-اسمارت-1

مشکلی که شاید می‌توان به روش هدف‌گذاری اسمارت گرفت این است که این روش فاکتور انسانی را زیاد موردتوجه قرار نمی‌دهد. واقعیت این است که ما به انگیزه نیاز داریم و برای تحقق این اهداف به دلیل، نیازمند هستیم. بدون انگیزه شکست شما محتمل است. شما باید ابعاد انسانی خود را تقویت کنید و انگیزه و روحیه جنگجویی خود را افزایش دهید.

هدف‌گذاری SMART را در سه «سؤال» خلاصه می‌شود:

می‌خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟

چرا می‌خواهید به آن هدف برسید؟

چگونه می‌خواهید به آن هدف برسید؟

وقتی‌که هدف خود را توسط این سؤالات ساده‌سازی می‌کنید. دستیابی به هدف قابل‌دستیابی بسیار ساده می‌شود.

هدف-گداری-اسمارت3333

آنچه را می‌خواهید تجسم کنید.

یکی از مجرب‌ترین روش‌ها برای رسیدن به اهداف این است که نتیجه‌ی نهایی اهداف را در ذهن خود تجسم کنید. هنگام تدوین برنامه‌ریزی در جهت دستیابی به اهداف باید خود را در حال تحقق، تصور کنید. باید تجسم کنید که پس از رسیدن به هدف چگونه خواهید بود. سعی کنید از تمام حواس پنج‌گانه خود برای تجسم استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:  چرا به سئو نیازمندیم؟

چرا خود را برای رسیدن به هدف مشخص کنید.

اگر هدف شما رسیدن به درامد ماهی ۵۰ میلیون است، هنگام برنامه‌ریزی برای این هدف از خود بپرسید «چرا». هرچه دلایل شما قوی‌تر باشید انگیزه‌ی بیشتری را برای رسیدن به هدف تولید خواهید کرد. هرگز سؤالات خود را مبهم ننویسید و دقیقاً دلیل و چرایی رسیدن به هدف را مشخص کنید.

چگونگی خود را کشف کنید.

قبل از اینکه در مسیر رسیدن به اهداف خود شروع به پیشروی کنید، بایستی از مراحلی که باید برای دستیابی به هدف خود انجام دهید یک فهرست کامل تهیه کنید. هر چیز که فکر می‌کنید در این راه به شما کمک می‌کند را یادداشت کنید. زیاد اهمیتی ندارد که به چه ترتیبی مراحل را یادداشت می‌کنید، مهم این است که هرچقدر مراحلی که تصور می‌کنید درراه رسیدن به اهداف، راهگشا است را در فهرست خود ذکر کنید.

نوشتن این لیست شما را متمرکز می‌کند و تکالیف و وظایف روزانه شمارا هدایت می‌کند و شکل می‌دهد. وقتی‌که فهرست خود را نوشتید، سعی کنید مراحل را به‌صورت روزانه انجام دهید و به‌این‌ترتیب شما روزبه‌روز به هدف خود نزدیک‌تر می‌شوید.

ساخت یک PACT

هدف-گداری-اسمارت

برای اینکه در جهت دستیابی به اهداف اسمارت خود اطمینان حاصل کنید، یک راهکار بسیار خوب وجود دارد. این راهکار به‌اختصار PACT نام دارد. PACT از اجزای زیر تشکیل‌شده است:

صبر:

شما در راه رسیدن به هدف بدون داشتن صبر محکوم‌به سرخوردگی و شکست هستید. برای دستیابی به هر چیز ارزشمند شما باید صبور باشید. موفقیت یک‌شبه رؤیایی بیش نیست و پنیر مجانی فقط در تله‌موش پیدا می‌شود. صبور باشید و از مسیر رسیدن به موفقیت خود لذت ببرید.

عمل:

بی‌تردید اگر در مورد رسیدن به اهداف خود عملی را انجام ندهید، به اهداف خود دست پیدا نخواهید کرد. باید هدف خود را به‌صورت روزانه مرور کنید و اقدامات لازم رو برای رسیدن با آن انجام دهید. فهرست اقدامات روزانه را مرور کنید و موبه‌مو به برنامه خود عمل کنید و از نزدیک‌تر شدن خود به هدف اطمینان حاصل کنید.

ثبات

اقدامات شما در جهت رسیدن به اهداف، باید مداوم و مستمر باشد. اگر به برنامه و اقدامات خود پایبند نباشید و به‌صورت منظم و ثابت به آن عمل نکنید، به‌جای نزدیک شدن از اهداف خود دور و دورتر می‌شوید؛ بنابراین تعهدتان نسبت به برنامه اجرایی را حفظ کنید.

مقاله پیشنهادی:  شش تکنیک برای ایجاد عادت‌های خوب

زمان

هر چیز برای تکامل و رشد نیازمند زمان است، شما باید نسبت به بازه‌ی زمانی رسیدن به اهداف تعیین‌شده خود واقع‌بین و صادق باشید. اگر مهلت خود برای تحقق اهدافتان را از دست دادید، ناامید و ناراحت نشوید و در صورت لزوم جدول زمانی جدید را تدوین کنید.

خط پایان!

با توجه به کلام افراد موفق، رمز موفقیت در کنار هم قرار دادن تکنیک‌هاست وقتی‌که تمام این عناصر را به همدیگر متصل می‌کنید، یک محیط پویا برای دستیابی به اهداف خود ایجاد می‌کنید. در این صورت دستیابی به اهداف برای شما راحت‌تر و آسان‌تر است. زمانی که برای اهداف خود «چرا» قوی و شخصی بنویسید، یک نیروی محرکه جادویی در خود ایجاد می‌کنید و این نیرو به شما یک قدرت فوق‌العاده درراه رسیدن به اهداف هدیه می‌کند.

با پاسخ به «چرا» شروع کنید و برنامه‌ی عملیاتی خود را به مرحله‌ی اجرا درآورید و صبر کنید تا در زمان مقرر به اهداف خود دست پیدا کنید.

یادتان باشد که هیجوقت زمان و شرایط مناسبی برای شما وجود ندارد! دیگر زندگی خود را شرطی نکنید و منتظر زمان مناسب خیالی برای رسیدن به اهدا خود نباشید. اگر تمایل دارید تا به اهداف خود جامه‌ی هدف بپوشانید همین‌الان باید روی آن کارکنید تا در آینده به ثمر بنشیند. این راهکار کلی برای تبدیل رؤیاها به واقعیت است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و تشریح روش هدف‌گذاری اسمارت (SMART) پرداختیم. همان‌طور که گفتیم موفقیت یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و برای رسیدن به آن باید یک برنامه دقیق داشته باشیم. روش اسمارت به‌طور کامل برای هدف‌گذاری و رسیدن به اهداف به ما کمک می‌کند.

روش اسمارت از مراحل Specific، Measurable، Attainable، Relevant، and Time-based تشکیل‌شده است که به ترتیب به معنای مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان است.

اهداف باید واضح و مشخص باشند. (Specific)

اهداف باید قابل‌اندازه‌گیری باشند. (Measurable)

اهداف قابل‌دستیابی باشند. (Attainable)

اهداف مربوط و مرتبط به زندگی ما باشند. (Relevant)

اهداف مبتنی بر زمان باشند. (Time-based)

در ادامه مقاله به مبحث PACT اشاره کردیم و گفتیم که با این روش می‌توان برای اطمینان بخشی به روش هدف‌گذاری اسمارت استفاده کرد. این مبحث دارای چهار قسمت صبر، عمل، ثبات و زمان است.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاس گذاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *