Verbal intelligence

شش تکنیک برای ایجاد عادت‌های خوب

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

جان سی مکسول (John Calvin Maxwell) نویسنده، سخنران و کشیش آمریکایی می‌گوید:

«تنها راه تغییر در زندگی این است که کارهای روزانه خود یا عادت‌های خود را تغییر دهید، کلید موفقیت شما در کارهای روزانه و عادات شما وجود دارد.» طبق تحقیقات علمی صورت گرفته برای اینکه بتوانید یک عادت جدید را به ضمیر ناخودآگاه خود وارد کنید، نیاز است که آن کار یا رفتار را ۳۰۰ بار انجام دهید، درواقع برای ساخت عادت‌های جدید باید یک سال به‌صورت روزانه رفتاری را تکرار کنید تا آن رفتار به‌مرورزمان به‌صورت یک عادت درآید.

از طرفی باید این نکته را به شما گوشزد کنیم که اگر به مدت سه هفته تمرکز بالایی روی یک رفتار بگذاریم شانس بیشتری برای تاب‌آوری و تبدیل آن رفتار به یک عادت را داریم.

درواقع شما قادرید که در یک‌لحظه در وجود خود عادتی را شروع به گسترش کنید و حتی ممکن است که بعد از ۱۰ سال تلاش نتوانید یک عادت منفی را از خود دور کنید.

اگر دستتان یک‌بار با اجاق‌گاز بسوزد به‌صورت غریزی سریعاً متوجه می‌شوید که این تجربه نباید به یک عادت تبدیل شود، چراکه درد این واقعه آن‌قدر سوزناک و عمیق است که آگاهی شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهد و در ادامه زندگی برای همیشه حواستان جمع خواهد بود تا با اجاق‌گاز دستتان دچار سوختن نشود.

کلید اصلی این امر آگاهی و هوشیاری در لحظه است.

اگر واقعاً از صمیم قلب تمایل دارید که عادت‌های خوب را حفظ و در درون نهادینه کنید، تمام سعی خود را کنید تا در طول روز حداقل یک‌بار به‌صورت عمیق روی آن کار یا رفتار توجه و تمرکز بالایی را اختصاص دهید. بی‌تردید با تکرار زیاد این کار در طول زمان بیشتر احتمال تبدیل رفتار به عادت را بالا خواهید برد.

در این مقاله به ۷ تکنیک مؤثر و مجرب برای ساخت و تقویت عادت‌های مثبت و خوب می‌پردازیم. پس با وبلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما همراه باشید.

۱- در معرض قرار دادن خود با موفقیت

عادت‌های-خوب4

هر عادتی که در خود می‌سازید باید در شیوه و سبک زندگی شما اثربخش و نتایج آن ملموس باشد. بدون شک اگر شما در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید که فاصله‌اش با منزل شما زیاد باشد، به‌احتمال بسیار قوی به آنجا نخواهید رفت.

اگر به شب‌زنده‌داری عادت کرده باشید و تمرین ورزشی شما ساعت ۶ صبح شروع شود، قطعاً این کلاس ورزشی مناسب شما نیست. باشگاه ورزشی شما باید نزدیک خانه‌ی شما باشد و از طرفی با برنامه روزانه شما سازگار و هماهنگ باشد.

اگر تمایل دارید که تناسب‌اندام و تغذیه‌ی سالمی داشته باشید، باید اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه و یخچال شما سرشار از تغذیه‌ی سالم و طبیعی است.

مقاله پیشنهادی:  سئوی پنج انگشتی چیست و چگونه آن را اجرا کنیم؟

اگر می‌خواهید در میان وعده درزمانی که گرسنه هستید از اسنک‌های آماده و ناسالم استفاده نکنید. باید آجیل و اسنک‌های سالم و طبیعی را در کشوی خود آماده داشته باشید.

از مضرترین و مخرب‌ترین عادات انسان‌های معاصر اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی است. اگر شما هم مانند بقیه بدون برنامه و متمرکز نباشید، مطمنا دچار این قاتل زمان می‌شوید و در طول روز ساعات زیادی را به‌پای شبکه‌های اجتماعی هدر خواهید داد. البته منظورمان این نیست که اصلاً سراغ شبکه‌های اجتماعی نروید. شما باید یک عادت جدید برای خود ایجاد کنید و مثلاً فقط سه بار به‌صورت کوتاه شبکه‌های اجتماعی خود را چک کنید. سعی کنید در غیر از زمان‌های تعیین‌شده به سراغ صفحات شبکه‌های اجتماعی نروید، نوتیفیکشن (اعلان) های این شبکه‌ها را خاموش‌کنید و زنگ‌های دریافت پیام در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را غیرفعال کنید

عادت_های-خوب6

در رشد فردی یک اصل تحت عنوان «اصل افزودنی» وجود دارد که این اصل یک تکنیک فوق‌العاده مجرب و مؤثر برای رسیدن به اهداف است.

به‌عنوان‌مثال اگر رژیم غذایی تناسب‌اندام دارید. اهمیتی ندارد که چه مقدار غذا را از رژیم خود کم می‌کنید بلکه مقدار خوراکی‌هایی که به رژیم خود اضافه می‌کنید حائز اهمیت است. مثلاً باید به‌جای اینکه همبرگر و شیرینی‌جات را از رژیم خود حدف کنید باید سبزیجات و میوه‌های تازه و سالاد را به رژیم خود اضافه کنید. یا مثلاً اگر به میزان هزینه‌های خود در طول ماه فکر می‌کنید باید تمرکز خود را برافزایش درامد و سود خود بگذارید. نتیجه این‌گونه تفکر بسیار قوی و مؤثر است.

به این فکر کنید که در زندگی خود به‌جای کم کردن می‌توانید چه چیزهایی را اضافه‌تر کنید تا تجربه‌ی آرامش و آسایش بیشتری داشته باشید.

۳- مسئولیت‌پذیری

عادت_های-خوب5

یک روش برای این تکنیک این است که از دوستان و خانواده خود بخواهید تا کنترل امور مالی و خرج کردن شمارا پیگیری و رصد کنند. درواقع دوستان و خانواده شما عادات خرج کردن شمارا بررسی می‌کنند، با این کار شما آگاهید که افراد زیادی بر پول و خرج کردن شما نظارت دارند و به لحاظ روانی شما به فردی خود مسئول‌تر و منظم‌تر تبدیل خواهید شد و از ولخرجی‌ها رهایی پیدا خواهید کرد.

پس خود را زیر نگین دوستان و خانواده بگذارید و اجازه دهید که رفتارهای مالی شمارا نظاره و کنترل کنند و خود را ملزم کنید تا آن‌ها را نسبت به عادات مالی خود راضی نگه‌دارید.

۴- رفیق جاده‌ی موفقیت

عادت_های-خوب1

در این جهان هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی دو دوست با یک هدف مشترک باعث افزایش انگیزه و قدرت نمی‌شود.

برای افزایش احتمال موفقیت‌های خود یک دوست موفقیت برای خود پیدا کنید، دوستی که در هنگام ساخت و نگهداری یک عادت خوب و مثبت به شما کمک کند و باعث مسئولیت‌پذیرتر شدن شما شود.

مقاله پیشنهادی:  معماری شاهکار در شیراز: زیبایی های بی پایان در ساختمان ها و بناها

یک دوست موفقیت، روح رقابتی را در شما زنده نگه می‌دارد و در پویا بودن عادت خوب و نتایج موفقیت شما کمک بسزایی خواهد کرد.

هر انسان در طول روز اگر فقط یک‌قدم بیشتر از روز قبل خود بردارد بدون شک قادر است زندگی خود را تغییر دهد. یک مسابقه‌ی رقابتی کوچک پتانسیل این را دارد تا میزان فعالیت یک فرد را تا حد چشمگیری افزایش دهد و تجربه‌ی احساس خوبی را در اجتماع هم‌فکران و هم کاران در انسان ایجاد کند. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید با دوستان و همکاران یا هم‌تیمی‌های خود یک مسابقه‌ی رقابتی برگزار کنید؟ و چگونه می‌توانید توسط این رقابت لذت‌بخش و افزایش روح رقابتی عادات جدیدی را در خود ایجاد و تثبیت کنید.

۵- جشن پیروزی

عادت‌های-خوب2

به قطع یقین کار زیاد و عدم تفریح انسان را به وادی فرسودگی رهنمود می‌سازد، این امر دشمن شماره یک پویایی و نشاط و یک دستورالعمل برای رسیدن به تباهی و افسردگی است. شما نباید فقط به هدف و مقصد فکر کنید، شما به‌عنوان یک مسافر راه موفقیت بایستی از مسیر کاری و موفقیت خود لذت ببرید و با کسب ثمره‌های این مسیر جشن پیروزی بر پا کنید. شما با قربانی کردن خود بدون لذت و شادی محکوم‌به شکست هستید. شما باید با موفقیت‌های کوچک برای خود جشن بگیرید و به خود پاداش‌های خوبی اهدا کنید.

این هدیه باید ارزش آن را داشته باشد تا یک مشوق خوب برای ادامه‌ی مسیر و تثبیت بیشتر عادت‌های خوب شما باشد. مثلاً می‌توانید پس از رسیدن به یک هدف و یا ایجاد یک عادت در خود یک شام خوب در یک رستوران لوکس خود را دعوت کنید و به خودتان قول بدهید که با کسب موفقیت‌های بزرگ‌تر، پاداش‌های ارزنده‌تری به شما تعلق بگیرد.

۶- صبر، صبر، صبر

عادت_های-خوب3

برای نابود کردن عادت‌های بد و ساخت عادت‌های خوب، سه کلید طلایی را شما باید در اختیار داشته باشید. صبر، صبر و صبر این سه کلید طلایی هستند. شما شاید ۱۰ سال یا ۲۰ سال یک عادت رفتاری را تکرار کرده‌اید و این عادت در شما تثبیت‌شده است، طبیعتاً از بین بردن این مستلزم زمان و تلاش زیادی است. بر اساس علم نورولوژی (مغز و اعصاب) اگر یک الگوی تفکری و رفتاری بارها تکرار شود موجب ایجاد یک امضای عصبی یا شیار مغزی می‌شود و همچنین یک مسیر نورونی در سیستم مغز و اعصاب شما ایجاد می‌کند. این مسیرهای نورونی شامل الگوها یا طرح‌واره‌های یک عادت خاص هستند. خوراک اصلی عادت، توجه و تمرکز است. هنگامی‌که به یک رفتار و یا عادت توجه و تمرکز می‌کنیم باعث می‌شود تا آن مسیر نورونی فعال و قوی‌تر شود و نتیجتاً به این وسیله افکار، اعمال و اهداف خود مربوط به آن عادت را آزاد و فعال می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی:  چرا به بازاریابی محتوایی نیازمندیم؟

خبر خوب این است که مغز انسان بسیار منعطف است و قادر به تغییر عادات است. اگر ما از عادت‌های بد پرهیز کنیم، رفته‌رفته مسیر نورونی مربوط به عادت‌ها ضعیف و غیرفعال می‌شوند و در نقطه‌ی مقابل اگر عادات جدیدی را در خود ایجاد کنیم، مسیر نورونی جدیدی را در سیستم مغزی خود خلق می‌کنیم و با توجه و تکرار آن مسیر قوی‌تر و فعال‌تر می‌شود و عادت‌های پر ثبات در ما به وجود می‌آید.

ساخت عادت‌های جدید و ساخت و تقویت مسیرهای نورونی عادات به زمان و تلاش شما بستگی دارد، بنابراین شما باید صبور باشید و مهارت تاب‌آوری را به مرحله‌ی اجرا درآورید. همه‌ی ما در فرایند ایجاد عادات جدید لغزش می‌کنیم اما اصل این است که با افتادن روی زمین به‌جای سرزنش و خودآزاری خود دوباره بلند شویم و خود را بتکانیم. دوباره تلاش کنید و استراتژی‌های مختلف را برای رسیدن به اهداف خود امتحان کنید. سعی کنید همواره در حال افزایش قدرت اراده، تعهد و ثبات خود باشید و مطمئن باشید که اگر در مسیر خود ثابت‌قدم باشید یقیناً به اهداف خود دست پیدا خواهید کرد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ایجاد عادت‌های خوب صحبت کردیم و ۶ تکنیک مجرب و مهم برای ایجاد و تقویت ثبات عادت‌ها را برای شما شرح دادیم.

همان‌طور که در مقاله حاضر به آن اشاره شد، شما قادرید تا تعهد و مسئولیت‌پذیری عادات خوب و مثبت زیادی در خود ایجاد کنید و با توجه و تکرار آن‌ها به ثبات عادت برسید. همچنین گفتیم که برای ساخت عادت‌های خود و نهادینه کردن آن در وجودتان باید صبور باشید و دست از تلاش برندارید. خود را در معرض موفقیت و عادت‌های خوب قرار دهید و از اصل افزودنی برای رسیدن به اهداف استفاده کنید. مسئولیت‌پذیری خود را با قرار دادن خود زیر دوربین دوستان و خانواده افزایش دهید و یک رفیق موفقیت برای خود پیدا کنید. از مسابقات رقابتی غافل نباشید و روح رقابتی خود را همیشه پویا و زنده نگهدارید.

برای موفقیت‌های خود در مورد ایجاد و تثبیت عادات جشن بگیرید و به خود پاداش دهید.

از اینکه تا انتهای مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما همراه بوده‌اید از شما متشکریم. لطفاً نظرات و تجربیات خود در مورد ایجاد عادت‌های خوب را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *