personal development

۲۳ مهارت توسعه فردی که شخصیت قدرتمندی از شما می‌سازد

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

امروزه در عصری بسیار رقابتی حضور داریم. فقط مزیت رقابتی و خصوصیات منحصربه‌فرد شما قادر است شما را به قله‌های موفقیت برساند. برای بقا و افزایش توان رقابتی بایستی بر پرورش و توسعه‌ی مهارت‌های خاصی کار کرد. بی‌تردید تمایل و اشتیاق به یادگیری مباحث جدید از مهم‌ترین فاکتورهای رشد فردی و خودسازی است. برخی از شیوه‌ها و مهارت‌های رشد فردی و شخصی به فرد کمک می‌کند تا دارای یک شخصیت قدرتمند شود و توجه به اصل «تغییر با شما شروع می‌شود» پتانسیل بالایی را برای تغییر و تبدیل به شخصیت برتر در فرد ایجاد خواهد کرد.

در این مقاله راهکارهایی برای رسیدن به شخصیت قدرتمند به شما ارائه می‌کند پس با ما همراه باشید.

  • یک اتاق متفاوت

اولین رکن در خودسازی و تبدیل به یک شخصیت قدرتمند، ایجاد یک اتاق مناسب و الهام‌بخش برای خودتان است. این اتاق باید به‌گونه‌ای باشد تا با ایجاد آرامش و آسایش به شما در افزایش بازدهی کار کمک کند. شما در این اتاق مناسب بهتر می‌توانید خود را تجزیه‌وتحلیل و نقاط قوت و نقاط ضعف خود را پیدا کنید. اتاق مرتب، منظم، زیبا و تمیز باعث افزایش سطح انرژی شما می‌شود و در بالا نگه‌داشتن سطح انگیزه شما بسیار مؤثر است. این انگیزه باعث افزایش تمرکز شما و همچنین فعال شدن یک محرک شگفت‌انگیز در شما خواهد شد. از طرفی یک اتاق نامنظم و نامرتب باعث ضعیف شدن روحیه شما می‌شود و درنتیجه یک علت بزرگ برای بی‌انگیزگی شما می‌شود.

  • تمرکز بر نقاط قوت

یکی از مهم‌ترین ابزارهای یک فرد در جهت رشد شخصی و همچنین مرتفع کردن نقاط ضعف و تبدیل آن‌ها به نقاط قوت، تمرین کردن است. کار مستمر و مداوم بر یک کار موجب توانایی فرد می‌شود و تا جایی این رشد ادامه پیدا می‌کند که فرد دارای یک توانایی منحصربه‌فرد در کار خود می‌شود.

  • غلبه کردن بر ترس

مورد بعد در مورد افزایش توسعه فردی، غلبه کردن بر ترس‌های شما است. این یک باور غلط است که افراد موفق کاملاً نترس هستند. واقعیت این است که تمام انسان‌ها دارای ترس‌هایی هستند و این ترس‌ها غالباً مانع رشد حداکثری فرد می‌شوند؛ بنابراین شما باید بر نقاط مثبت خود کار کنید و با قوی‌تر شدن شخصیت قادر خواهی بود بر ترس خود غلبه کنید. با غلبه کردن بر ترس‌ها می‌توانید به این اطمینان و خودباوری برسید که می‌توانید اوج موفقیت را تجربه کنید.

  • خروج از منطقه امن

به‌طورکلی انسان‌ها عاشق آسایش و راحتی هستند و برای این منظور سعی می‌کنند در منطقه امن و راحتی خود بمانند، اما نکته اینجاست که ماندن در مناطق راحتی و امن باعث درجا زدن و عدم رشد و پیشرفت خواهد شد. شما به‌عنوان یک مسافر جاده‌ی موفقیت بایستی همواره برای روبرو شدن با مشکلات و چالش‌های گوناگون آماده‌باشید و از آن‌ها فرار نکنید و خود را برای رویارویی با سختی‌ها آماده کنید. شما باید ریسک‌پذیر باشید و این نکته را بدانید که فرصت‌ها و رشدها در دل خطرات وجود دارند. اگر یک کشاورز یا باغبان سخت کار نکند نباید انتظار برداشت محصول و ثمر خوب را داشته باشد. پس باید سخت کار کرد و راحتی‌ها را به زمان دیدن ثمرات موکول کرد. سختی‌ها و مشقت‌ها همواره نتایجی شیرین و دل‌چسب در زندگی به دنبال دارند، به‌علاوه پشت سر گذاشتن این تجارب سخت شما را به یک شخصیت قدرتمند تبدیل می‌کند و پس از آن قادر خواهید بود که فراز و نشیب‌های کسب‌وکار و زندگی به‌آسانی پشت سر بگذارید.

توسعه-فردی-000 (1)
  • تهیه فهرست کارها

برای اینکه بتوانید تمام وظایف را به نحو احسن انجام دهید، باید عادت کنید که همیشه لیستی از کارهایی که قصد انجام آن را دارید را در دسترس داشته باشید. این فهرست کارها به شما امکان انجام صحیح کارها و همچنین مدیریت آن‌ها را می‌دهد. علاوه بر این تهیه لیست کارها به لحاظ روانی در شما قدرت اجرایی و تعهد ایجاد می‌کند. فهرست کارها به شما کمیت و کیفیت کارهایی که باید انجام دهید را گوشزد می‌کند و به شما اطمینان می‌دهد که همه‌ی کارها انجام‌شده یا در حال انجام است.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات CPM یا تبلیغات بر اساس نمایش چیست؟

این عادت مهم افراد موفق است، موجب بهبود عملکرد شما می‌شود و درنتیجه موفقیت را در زندگی حرفه‌ای و شخصی شما تضمین می‌کند.

  • عمل‌گرایی

بهترین راه برای یادگیری و افزایش توانمندی‌های فردی و شخصی، اجرا یا انجام دادن کار است. با کار کردن است که فرد نسبت به واقعیت آگاهی کسب می‌کند و به درک عمیقی در مورد چگونگی عملکرد می‌رسد.

فعال و در عمل بودن به شما در ایجاد احساس یقین و حس مثبت کمک شایانی می‌کند و بادوام و استمرار کار فرد می‌تواند به احساس خودباوری برسد و درنتیجه باعث موفقیت او می‌شود.

  • رفع عادات منفی

یکی از مهم‌ترین کارها برای رشد فردی و تبدیل‌شدن به یک شخصیت قدرتمند، تصمیم‌گیری راسخ برای ترک عادت‌های منفی یا بد است.

هیچ‌کس در این دنیا کامل نیست و بدون شک هر فرد دارای عادات بد و ناسالمی است. این عادات آفت و مانع رسیدن به موفقیت هستند، بنابراین باید با گذر زمان این عادات را از خود دور کنید. برای تبدیل‌شدن به یک شخصیت قدرتمند شما باید عادات بد خود را ترک کنید. بهتر است یک لیست از عادات بد خود مانند پرخوابی، سیگار کشیدن، اهمال‌کاری و … تهیه کنید و برای ترک آن‌ها برنامه‌ریزی کنید و شروع به اجرای این برنامه‌ریزی کنید.

  • توسعه عادات مثبت

یک انسان قدرتمند همیشه در حال ایجاد عادات مثبت و همچنین توسعه‌ی آن‌ها است. این عادات خود ممکن است شب زود خوابیدن، سحرخیزی، مطالعه روزانه، ورزش منظم، مدیتیشن و … باشد. توسعه و بهینه‌سازی این عادت‌های مثبت و خوب موجب خواهد شد تا شما تبدیل به یک شخصیت باهوش و قدرتمند شوید و باید این نکته‌ی مهم را مدنظر داشته باشید که عادات خوب بزرگ‌ترین اهرم برای رسیدن به قله‌های موفقیت در زندگی است.

توسعه-فردی-00 (1)
  • یادگیری مهارت ارتباط با سخت گیران

مورد بعدی از مجموعه راهکارهای رشد شخصی و فردی که باعث افزایش قدرت شخصیت شما می‌گردد، یادگیری مهارت ارتباط با افراد زمخت و سخت‌گیر است. حتماً برای شما هم پیش‌آمده که با افرادی برخورد داشته‌اید که واقعاً سخت‌گیر و غیرقابل متقاعدشدن باشند و تعامل با این افراد برای شما سخت و فرسایشی بوده است. شاید این اشخاص رئیس شما، دوستان یا حتی از اعضای خانواده شما باشند. همیشه تلاش کنید تا رگ خواب این افراد را بدانید و بتوانید آن‌ها را متقاعد کنید تا در طول مسیر موفقیت خود در ارتباط با آن‌ها دچار مسئله و چالش نشوید.

  • یادگرفتن مسیرهای جدید

شما به‌عنوان کسی که در حال کار کردن بر رشد شخصی و فردی خود است باید همواره در حال پیدا کردن و آزمایش راه‌های جدید برای انجام دادن بهتر و سریع‌تر کارها باشید. در چالش‌های پیش‌آمده در مسیر حرفه‌ای شما باید از مسیرهای جدید استقبال کنید و به یک مسیر قانع نباشید، فراموش نکنید که همیشه راهی برای بهبود عملکرد وجود دارد.

برای تمرین این مورد، می‌توانید از بازی‌های فکری مانند شطرنج، جداول کلمه و … بهره‌مند شوید؛ این بازی‌ها به‌صورت ناخودآگاه به ما یاد می‌دهند چگونه با استفاده از تکنیک و تفکر بر مشکلات و چالش‌ها پیروز شوید.

  • چالش ۳۰ روزه

یکی از بهترین و مجرب‌ترین روش‌های بررسی نتایج و پیشرفت خودسازی استفاده از چالش ۳۰ روز است. برای این منظور شما باید یک هدف واقع‌بینانه برای خود در نظر بگیرید و تلاش کنید که در یک دوره‌ی ۳۰ روزه به آن دست پیدا کنید. این هدف هر چیزی می‌تواند باشد از ترک یک عادت منفی تا نوشتن یک کتاب الکترونیکی! در این دوره‌ی ۳۰ روزه سعی کنید تا از چرخه‌ی PDCA از قانون برنامه‌ریزی استفاده کنید با بهره‌مندی از این قانون به‌سادگی خواهید توانست قبل از پایان زمان مقرر به هدف موردنظر خود برسید.

مقاله پیشنهادی:  23 ترفند زبان بدن که شما را جذاب می‌کند
توسعه-فردی-3
  • انجام مدیتیشن

یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال مجرب‌ترین روش‌ها برای از بین بردن استرس، اضطراب و تنش‌های زندگی انجام مدیتیشن یا مراقبه است.

انجام مدیتیشن باعث آرام‌سازی سیستم عصبی بدن شما و درنتیجه ترشح هورمون‌های حال خوب و افزایش آرامش می‌شود. این آرامش درونی باعث افزایش هوشیاری و شفاف اندیشیدن می‌شود.

انجام دادن مراقبه، یک تیر و دو نشان است! یعنی علاوه بر از بین بردن اضطراب و استرس باعث افزایش قدرت تمرکز و توجه می‌شود و این‌یکی از مؤلفه‌های مهم برای افزایش بهره‌وری کار است.

  • حضور در جمع‌های مثبت اندیش

سعی کنید تا در میان جمع‌های مثبت اندیش حضور پیدا کنید، بودن در میان این جمع‌ها باعث تقویت مثبت اندیشی شما و درنتیجه بهتر عمل کردن شما می‌شود. در این جمع‌ها قادر خواهید بود تا علاوه بر ذهن، ضمیر ناخودآگاه خود را نیز مثبت اندیش کنید.

  • رها کردن گذشته

پشیمانی یا ندامت برگذشته سمی‌ترین کار برای یک انسان است. شاید شما هم در اطرافیان خود افرادی را سراغ دارید که دائماً در حال حسرت و گله‌مندی از اعمال خود درگذشته هستند. این عادت مخرب بر فرایند رشد فردی و خودسازی فرد تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین باید همیشه بر زمان حال تمرکز کرد و موقعیت‌ها و فرصت‌های اکنون را به‌وضوح ببینید و از آن‌ها کمال استفاده را ببرید. این یک اصل جهان‌شمول است که هر چیزی که درگذشته ازدست‌داده‌اید با پشیمانی و حسرت بازگشت‌پذیر نیستند و نباید فرصت‌های امروز را با حسرت گذشته از دست بدهیم.

  • استفاده مثبت از دشمنان

غالب دوست‌های شما ویژگی‌های بد و رفتار مخربتان را به شما گوشزد نمی‌کنند، اما یک دشمن هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید و مانند یک آینه‌ی خودشناسی در برابر شما ظاهر می‌شود. دشمنان شما تصویر واقعی و بدون سانسور شما را بازتاب می‌دهند و باعث آگاهی شما از حقایق وجودی‌تان می‌شوند. در مسیر رشد فردی و شخصی شما باید دشمنانی داشته باشید تا به‌واسطه‌ی آن‌ها با نقاط منفی و رفتارهای بد خود روبرو شوید و این یک فرصت رشد برای شما است تا با مرتفع کردن نقاط ضعف خود در مسیر رشد خود به موفقیت برسید.

12-	انجام مدیتیشن یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال مجرب‌ترین روش‌ها برای از بین بردن استرس، اضطراب و تنش‌های زندگی انجام مدیتیشن یا مراقبه است. انجام مدیتیشن باعث آرام‌سازی سیستم عصبی بدن شما و درنتیجه ترشح هورمون‌های حال خوب و افزایش آرامش می‌شود. این آرامش درونی باعث افزایش هوشیاری و شفاف اندیشیدن می‌شود. انجام دادن مراقبه، یک تیر و دو نشان است! یعنی علاوه بر از بین بردن اضطراب و استرس باعث افزایش قدرت تمرکز و توجه می‌شود و این‌یکی از مؤلفه‌های مهم برای افزایش بهره‌وری کار است.  13-	حضور در جمع‌های مثبت اندیش سعی کنید تا در میان جمع‌های مثبت اندیش حضور پیدا کنید، بودن در میان این جمع‌ها باعث تقویت مثبت اندیشی شما و درنتیجه بهتر عمل کردن شما می‌شود. در این جمع‌ها قادر خواهید بود تا علاوه بر ذهن، ضمیر ناخودآگاه خود را نیز مثبت اندیش کنید.  14-	رها کردن گذشته پشیمانی یا ندامت برگذشته سمی‌ترین کار برای یک انسان است. شاید شما هم در اطرافیان خود افرادی را سراغ دارید که دائماً در حال حسرت و گله‌مندی از اعمال خود درگذشته هستند. این عادت مخرب بر فرایند رشد فردی و خودسازی فرد تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین باید همیشه بر زمان حال تمرکز کرد و موقعیت‌ها و فرصت‌های اکنون را به‌وضوح ببینید و از آن‌ها کمال استفاده را ببرید. این یک اصل جهان‌شمول است که هر چیزی که درگذشته ازدست‌داده‌اید با پشیمانی و حسرت بازگشت‌پذیر نیستند و نباید فرصت‌های امروز را با حسرت گذشته از دست بدهیم. 15-	استفاده مثبت از دشمنان غالب دوست‌های شما ویژگی‌های بد و رفتار مخربتان را به شما گوشزد نمی‌کنند، اما یک دشمن هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید و مانند یک آینه‌ی خودشناسی در برابر شما ظاهر می‌شود. دشمنان شما تصویر واقعی و بدون سانسور شما را بازتاب می‌دهند و باعث آگاهی شما از حقایق وجودی‌تان می‌شوند. در مسیر رشد فردی و شخصی شما باید دشمنانی داشته باشید تا به‌واسطه‌ی آن‌ها با نقاط منفی و رفتارهای بد خود روبرو شوید و این یک فرصت رشد برای شما است تا با مرتفع کردن نقاط ضعف خود در مسیر رشد خود به موفقیت برسید.
  • تعطیلات و استراحت

با افزایش سخت‌کوشی در کار و استمرار آن امکان خستگی و تنبلی بدن در شما وجود دارد. به همین دلیل استراحت و بازپروری برای انسان برای حفظ عملکرد و بهره‌وری بسیار حائز اهمیت است. رفتن به یک سفر و یا تعطیلات کوچ برای تازگی بدن و افزایش روحیه و انگیزه به‌شدت تأثیرگذار است. با این کار شما از حلقه‌ی کار خارج می‌شوید و علاوه برافزایش توان می‌تواند از بیرون از حلقه به عملکرد و بازدهی خود نگاه کنید و اگر لازم باشد یک تغییر برای انجام دادن کارها در نظر بگیرید.

یقیناً این روش همیشه راهگشا است.

  • سرگرمی جدید

تمایل و اشتیاق به تجربه‌های جدید برای انسان بسیار مهم است و باعث پویایی و شادابی انسان می‌شود و همچنین عملکردهای عصبی را در شما تقویت می‌کند. به همین علت تمایل خود را برای امتحان و یادگیری چیزهای جدید حفظ کنید. این چیزهای جدید می‌تواند شامل موسیقی، نقاشی، ورزش و … باشد. انجام این کارها به شما کمک می‌کند تا بر تمامی ابعاد انسانی خود مانند جسمی، روحی، روانی و عاطفی تأثیر مثبت گذاشته و درنتیجه باعث توسعه شخصیت فردی خود شوید.

  • داشتن برنامه ورزشی

یک شخصیت قدرتمند با ساختار فیزیکی بدن نیز سنجش می‌شود؛ بنابراین شما به‌عنوان یک شخصیت قدرتمند باید بر تناسب و سلامتی بدن خود نیز توجه و تمرکز داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم که به‌طور منظم روزی ۳۰ دقیقه را به ورزش موردعلاقه خود بپردازید. انجام این راهکار به شما تناسب و سلامتی بدن را هدیه می‌دهد و همچنین به لحاظ روانی شما را از بیماری‌های ذهنی دور نگه می‌دارد و البته به استقامت و تاب‌آوری شما در زندگی حرفه‌ای و شخصی کمک بسزایی می‌کند.

توسعه-فردی7
  • تعیین یک رقیب و حریف مناسب

رقابت یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین ارکان رسیدن به موفقیت است. برای رسیدن به جایگاه‌های موفقیت داشتن روحیه و قدرت رقابت بسیار الزامی است. روح رقابت زمانی در ما دمیده می‌شود که با یک حریف مستقل و قوی چشم در چشم شویم. این مسئله باعث یک مقایسه‌ی سالم می‌شود و همچنین موجب می‌شود تا شما به بهترین کل ممکن عمل کنید و توانایی‌های غیرفعال خود را روشن کنید و از آن‌ها برای سبقت گرفتن از حریف خود استفاده کنید. اساساً رقیب یا حریف قوی می‌تواند در راستای توسعه شخصی و افزایش قدرت برای رشد ما بسیار مؤثر واقع شود.

  • ساخت شخصیت ایده آل
مقاله پیشنهادی:  utm چیست؟

همه‌ی ما در طول زندگی با افرادی آشنا می‌شویم که تأثیر بسیار بالایی بر روح و ذهن ما می‌گذارند. این شخصیت‌ها برای ما قابل‌تحسین و الهام‌بخش هستند. این افراد دارای ویژگی‌هایی هستند که ما این ویژگی‌ها را بسیار دوست داریم و تمایل داریم تا این ویژگی‌ها در ما تقویت شوند. با الهام گرفتن از این افراد ما خواهیم توانست شخصیت ایده آل خود را ایجاد و توسعه دهیم.

  • متعهد بودن به رشد مداوم

بخش بزرگی از برنامه‌ی خودسازی رسیدن به شخصیت قدرتمند، تعهد است. تعهد درواقع همان استمرار تغییراتی است که ما برای رسیدن به موفقیت باید به آن وفادار باشیم. پیروی و پایبندی به برنامه‌ریزی رسیدن به اهداف دقیقاً همان مؤلفه‌ی مهمی است که تعیین‌کننده‌ی شکست یا موفقیت ماست. البته باید در ابتدا بدانیم که برنامه‌ریزی ما دقیق و استراتژی ما قوی است. داشتن تعهد تأثیرات عمیقی بر رشد شخصیتی ما دارد و برای رسیدن به اهداف خود باید بر متعهد بودن خود توجه و حساسیت خاصی داشته باشید.

  • نوشتن نامه‌ای به آینده

یک راهکار خلاقانه و ماجراجویانه برای رسیدن به شخصیت قدرتمند نوشتن نامه به آینده است. اهداف خود را برای چند سال آینده خود مکتوب کنید و آن را پیش خود نگه‌دارید و هرچند بار یک‌بار به آن سر بزنید و به این اطمینان برسید که مسیر و هدف خود را گم نکرده‌اید. این روش یک روش الهام‌بخش و جادویی در مسیر موفقیت و رشد شخصی است و پس از امتحان کردم آن تأثیرات شگفت‌انگیز آن را با چشم خواهید دید.

توسعه-فردی-1 (1)
  • توجه به بازخوردها

شما باید به‌طور مداوم بازخوردهای اطرافیان را نسبت به کارها و اعمال خود بررسی کنید. این تجربه به بازخوردها شما را نسبت به میزان پیشرفت یا پسرفتتان در زندگی و کار، آگاه و هوشیار می‌کند. این روش یک تضمین برای این است که بدانید واقعاً مسیرتان و عملکردتان صحیح است یا خیر. درواقع بازخوردها مانند تابلوهای علائم رانندگی به شما کمک می‌کنند تا به‌صورت مطمئن در مسیر خود پیشروی کنید. با توجه به بازخوردها شما قادر خواهید تا فرایند رشد شخصی خود را بهینه‌سازی کنید و باعث افزایش بهره بری خود شوید.

سخن پایانی

در این مقاله به ارائه ۲۳ مهارت و راهکار برای تبدیل‌شدن به شخصیت قدرتمند را بازگو کردیم و به شرح هرکدام از این راهکارها پرداختیم. این راهکارها به‌صورت خلاصه عبارت‌اند از: یک اتاق متفاوت، تمرکز بر نقاط قوت، غلبه کردن بر ترس، خروج از منطقه امن، تهیه فهرست کارها، عمل‌گرایی،

رفع عادات منفی، توسعه عادات مثبت، یادگیری مهارت ارتباط با سخت گیران، یادگرفتن مسیرهای جدید، چالش ۳۰ روزه، انجام مدیتیشن، حضور در جمع‌های مثبت اندیش، رها کردن گذشته، استفاده مثبت از دشمنان، تعطیلات و استراحت، سرگرمی جدید، داشتن برنامه ورزشی، تعیین یک رقیب و حریف مناسب، ساخت شخصیت ایده آل، متعهد بودن به رشد مداوم، نوشتن نامه‌ای به آینده، توجه به بازخوردها.

امیدواریم که توانسته باشیم افق‌های جدید از رشد شخصیتی و خودسازی را برای شما پدیدار کرده باشیم و شما بتوانید با به کار بستن این راهکارها در مسیر رشد خود موفق باشید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد رشد فردی و شخصی با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *