Online marketing

بازاریابی آنلاین چیست؟

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

بازاریابی آنلاین چیست؟ معرفی موفق‌ترین روش‌ها و مزایای بازاریابی آنلاین

برای درک بهتر مفهوم بازاریابی آنلاین باید بدانید از گذشته تا کنون رویای بزرگ هر کسب‌وکار جذب مشتریان زیادی بوده است. برای تبدیل این رویای دیرینه به حقیقت، راه‌های زیادی وجود دارد. درواقع از قدیم تا الان، کسب‌وکارها از روش‌های متنوعی برای تبلیغ خدمات و محصولاتشان استفاده می‌کنند که در مجموع به آن‌ها بازاریابی گفته می‌شود.
اما رفته‌رفته با فراگیری اینترنت، انقلابی وسیع در دنیای بازاریابی رخ داد. درواقع بعد از کوچ کسب‌وکارها به فضای مجازی شکل جدیدی از بازاریابی، به‌نام «بازاریابی آنلاین» به‌وجود آمد و از آن زمان تا همین لحظه، نقش انکار ناپذیری در رشد و توسعه برندهای مختلف داشته است.

امروزه بازاریابی اینترنتی یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت مشاغل مختلف به‌شمار می‌رود. از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا گرفته تا بیزنس‌های کوچک و نوپای محلی، همگی برای جذب مشتری جدید و افزایش درآمد باید از انواع روش‌های بازاریابی آنلاین کمک بگیرند.
ازطرفی شیوه‌های سنتی بازاریابی محیطی، به هیچ‌وجه قابل مقایسه با قدرت و نفوذ بازاریابی آنلاین نیستند. به همین علت، یکی از مهم‌ترین شروط موفقیت در بازار پررقابت امروز، تسلط به شیوه‌های مختلف بازاریابی آنلاین و استفاده از آن‌ها است. بدون بهره‌گیری از بازاریابی اینترنتی، هر کسب‌وکاری محکوم به شکست خواهد بود.
باتوجه به اهمیت و مزایای بی‌شمار بازاریابی آنلاین، ما برآن شدیم تا در این مقاله شما را با چیستی و تمام نکات مهم بازاریابی آنلاین آشنا کنیم. بدون شک پس از مطالعه این مطلب نگاه جدیدی به بازاریابی و مارکتینگ نوین پیدا می‌کنید.

بازاریابی آنلاین چیست؟

امروزه اینترنت آن‌چنان در تار و پود زندگی همه ما نفوذ کرده است که تقریبا برای هرکاری از آن استفاده می‌کنیم. از خرید لباس و غذا گرفته، تا آموزش و تحصیل و امور بانکی، همگی به لطف وجود اینترنت به‌آسانی انجام می‌شوند.
بازاریابی آنلاین به استفاده از امکانات اینترنت، برای تبلیغ محصولات و خدمات یک برند گفته می‌شود. بازاریابی اینترنتی تنوع زیادی دارد برای مثال ایمیل مارکتینگ، تبلیغات موتورهای جستجوگر، تبلیغات کلیکی،شبکه‌های اجتماعی، انواعی از روش‌های بازاریابی اینترنتی هستند. بیزنس‌های مختلف هرکدام باتوجه به حوزه کاری و نوع مخاطب‌شان از یک یا چند شیوه بازاریابی آنلاین استفاده می‌کنند.
هدف از بازاریابی اینترنتی جلب توجه کاربران وب به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم است. برای مثال وقتی کاربران درحال گفتگو در شبکه‌های اجتماعی یا در حال جستجوی یک مطلب در گوگل هستند تبلیغ محصولات خاصی به آن‌ها نشان داده شده و به‌این ترتیب افراد به خرید آن محصولات ترغیب می‌شوند.
همان‌طور که می‌دانید میان بازاریابی آنلاین و بازاریابی سنتی تفاوت‌های فراوانی وجود دارد. در گذشته کسب‌وکارهای مختلف با چاپ بروشور و بنر سعی در جلب توجه مخاطب داشتند. گرچه هنوز هم بسیاری از مشاغل برای تبلیغ خدمات و محصولات‌شان از بروشور و پوستر استفاده می‌کنند، اما حقیقت امر این است که صرفا استفاده از بازاریابی سنتی کمک چندانی به افزایش فروش بیزنس‌ها نمی‌کند و باتوجه به هزینه‌های زیاد و وقت‌گیر بودن آن، این شیوه گزینه خوبی برای مارکتینگ نیست.
یکی از ایرادات اساسی بازاریابی سنتی این است که عملا راهی برای آنالیز و ارزیابی میزان بازدهی آن وجود ندارد. درنتیجه صاحبان کسب‌وکارها نمی‌توانند به‌درستی میزان بازدهی تبلیغاتشان را تخمین بزنند. این درحالی است که بازاریابی آنلاین امکان پیگیری لحظه به لحظه تبلیغات و آنالیز دقیق نتایج آن را به ما می‌دهد.
از دیگر ایرادات اساسی بازاریابی سنتی، مقیاس کوچک آن است. فکر کنید شما تولید کننده محصولات چرم هستید و قصد تبلیغ آن‌ها را دارید. در شیوه سنتی، شما محدود به تبلیغات محلی هستید و افرادی که تبلیغات شما را می‌بینند عده بسیار کمی هستند.
از طرفی اگر بخواهید تبلیغات گسترده‌تری انجام دهید هزینه‌های شما به‌صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا می‌کند. امروزه بازاریابی آنلاین، به تمام کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که با کمترین بودجه وسیع‌ترین تبلیغات را در سراسر دنیا اجرا کرده و در مدت کوتاهی فروش خود را چند برابر کنند.

مقاله پیشنهادی:  متاورس چیست؟

ابزارهای بازاریابی آنلاین

برای بهره‌گیری از بازاریابی آنلاین، باید ابزارهای مختلف آن بشناسید تا بتوانید از آن‌ها برای معرفی خدمات و محصولات برندتان استفاده کنید. مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی آنلاین عبارت‌اند از:
• تبلیغات کلیکی یا PPC
• ایمیل مارکتینگ
• بازاریابی محتوا
• بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
• بازاریابی موتورهای جستجوگر یا SEM
• بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوگر یا سئو (SEO)
• همکاری در فروش یا بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
این روزها رقابت در میان کسب‌وکارهای مختلف در فضای مجازی آنقدر شدید است که بدون دانستن اصول صحیح بازاریابی آنلاین و استفاده از آن، جذب مشتری و فروش عملا غیر ممکن است. اگر به‌دنبال جلب توجه کاربران و افزایش درآمد برندتان هستید حتما باید نسبت به ابزارهای مختلف بازاریابی آنلاین و جدیدترین تکنیک‌های آن آگاه باشید

مزایای بازاریابی آنلاین

متاسفانه هنوز هم برخی از افراد معتقدند بازاریابی اینترنتی ضروری نیست و تنها داشتن وبسایت کفایت می‌کند. اگر شما هم چنین عقیده‌ای دارید، احتمالا علت آن عدم اطلاع از مزایای بازاریابی آنلاین است. برای درک اهمیت این شیوه مارکتینگ، در ادامه این مطلب به چند مورد از مزایای آن می‌پردازیم.

بررسی رفتار مخاطبان

یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی آنلاین قابلیت بررسی رفتار و سلیقه کاربران مختلف است. با این شیوه صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند ویژگی‌های افرادی که تبلیغات به آن‌ها داده می‌شود را از قبل تعیین کنند. با تعیین ویژگی‌هایی مثل جنسیت، سن، تحصیلات، منطقه جغرافیایی، تبلیغات هدفمند بوده و بازدهی بیشتری خواهد داشت.
از طرفی بازاریابی آنلاین و اینترنتی رفتار کاربران نسبت به کمپین‌های تبلیغاتی را آنالیز کرده و از این طریق بیزنس‌ها متوجه نقاط ضعف و قوت کمپین‌های تبلیغاتی‌شان می‌شوند.

بررسی و آنالیز تبلیغات

همان‌طور که گفتیم یکی از برتری‌های بازاریابی آنلاین نسبت به بازاریابی سنتی، قابلیت پیگیری و آنالیز کانال‌های تبلیغاتی مختلف است. درواقع به کمک بازاریابی اینترنتی، صاحبان مشاغل می‌توانند بهترین کانال‌های تبلیغاتی خود را شناسایی کرده و دریابند که کدام شیوه مارکتینگ، مشتریان بیشتری برای آن‌ها جذب کرده است.

دسترسی گسترده و سریع به مخاطبان

امروزه باوجود اینترنت کاربران می‌توانند به‌آسانی چند کلیک و در عرض چند دقیقه به وبسایت‌ها و فروشنده‌های مختلف دسترسی داشته باشند. همین موضوع باعث شده است تا کسب‌وکارها بتوانند با صرف هزینه کم، تبلیغات گسترده‌ای را انجام دهند و به‌سرعت مشتریان جدیدی جذب کنند.

مقرون به‌صرفه بودن

شیوه‌های تبلیغاتی بازاریابی سنتی علاوه‌بر هزینه زیاد، بسیار وقت‌گیر هستند. برای مثال فکر کنید یک کسب‌وکار بخواهد برای تبلیغ محصولاتش، بروشور چاپ کند. علاوه‌بر آسیب به محیط زیست و هزینه‌های زیاد چاپ، باید وقت زیادی هم صرف پخش این بروشورها در بین مردم شود. این درحالی است که بازاریابی آنلاین بسیار مقرون به‌صرفه بوده و در عرض چند دقیقه تبلیغات برندها به میلیون‌ها نفر نشان داده می‌شود.

تعیین مخاطب هدف

با استفاده از بازاریابی اینترنتی، شما می‌توانید مخاطب هدف خود را شناسایی و ردیابی کنید. برای مثال کاربری که قصد خرید موبایل را دارد، احتمالا در مرحله بعدی به محصولاتی همچون محافظ صفحه، بک‌کاور و سایر لوازم جانبی آن نیز نیاز خواهد داشت.
بازاریابی آنلاین این امکان را می‌دهد که با هوش مصنوعی، این کاربران ردیابی شده و تبلیغات شما دقیقا به کسانی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند، نشان داده شود. بدیهی است که در این صورت تبلیغات شما بازدهی بسیار زیادی داشته و شاهد افزایش فروش خود خواهید بود.

مقاله پیشنهادی:  راهنمای سفر به شیراز برای گردشگران خارجی

موثرترین روش‌های بازاریابی آنلاین

همان‌طور که گفته شد بازاریابی آنلاین فرصت‌های بی‌شماری پیش روی کسب‌وکارهای مختلف میگذارد و به‌ آن‌ها کمک می‌کند تا حضور موثرتری در فضای اینترنت داشته باشند.
بازاریابی اینترنتی امکان شناخت کاربران، دسته‌بندی و ردیابی آن‌ها، نظرسنجی گسترده، و ارزیابی تبلیغات را به صاحبان مشاغل می‌دهد و از این طریق باعث افزایش شهرت برند و جذب مشتریان جدید می‌شود.
از آن‌جا که هر کسب‌وکار باید متناسب با زمینه کاری و نوع مشتریان‌ش از روش‌های بازاریابی خاص خود استفاده کند، شناخت موثرترین روش‌های بازاریابی آنلاین بسیار ضروری است. در این قسمت مهم‌ترین و پرکاربردترین شیوه‌های بازاریابی آنلاین را معرفی می‌کنیم.

بازاریابی موتورهای جستجوگر

بازاریابی موتورهای جستجوگر یا به اختصار SEM به تبلیغات آنلاینی گفته می‌شود که هنگام جستجو در موتورهای جستجوگری مثل گوگل به کاربران نمایش داده می‌شود. تبلیغات گوگل، یکی از انواع موفق و پرکاربرد بازاریابی موتورهای جستجوگر است. در این شیوه با پرداخت مبلغ کمی به کمپانی گوگل، تبلیغات وبسایت شما در میان سایر جستجوها به کاربران نشان داده می‌شود.
برای مثال اگر شما فروشنده لوازم خانگی باشید، گوگل تبلیغات شما را به کاربرانی که مطالب مرتبط با لوازم خانگی را جستجو می‌کنند نشان می‌دهد. یکی از مزایای این شیوه بازاریابی این است که تبلیغات شما به افرادی نشان داده می‌شود که دقیقا در همان لحظه به‌دنبال محصولات و خدمات شما هستند.
در این صورت احتمال آنکه افراد وارد سایت شما شده و از شما خرید کنند افزایش یافته و از این طریق فروش شما زیاد می‌شود.
بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجوگر یا سئو (SEO) نیز زیرشاخه بازاریابی موتورهای جستجوگر به‌شمار می‌رود. در این روش شما براساس اصول سئو وبسایتی طراحی می‌کنید که رتبه گوگل خوبی داشته و به‌همین دلیل هم وقتی کاربران مطلبی را جستجو می‌کنند مقالات سایت شما در صفحات اول گوگل به کاربران نشان داده می‌شود.
این روزها داشتن وبسایتی که رتبه گوگل خوبی داشته باشد رویا و هدف بزرگ بسیاری از افراد و برندها است. گرچه اصول سئو در ابتدا ساده به‌نظر می‌رسند اما پیاده سازی درست آن‌ها به‌نحوی که منجر به بهبود رتبه سایت شوند بسیار سخت و پیچیده است.
یکی از افزونه‌های رایگان برای بهینه سازی وبسایت‌ها، پلاگین یواست سئو است که حتی اگر اطلاعات چندانی درباره سئو نداشته باشید به شما کمک کند تا وبسایت‌تان را برای موتورهای جستجوگر بهینه کنید.

تبلیغات کلیکی یا CPC

در این شیوه تبلیغاتی، به ازای تعداد کلیک‌هایی که یک لینک (cpc) تبلیغاتی دریافت می‌کند، باید هزینه پرداخت شود. یکی از نمونه‌های موفق این شیوه بازاریابی آنلاین، شبکه اجتماعی توییتر است. در توییتر کسب‌وکارها می‌توانند سفارش تبلیغ خود را ثبت کرده و به‌ازای میزان کلیک‌هایی که دریافت می‌کنند هزینه پرداخت کنند.
این شیوه مارکتینگ برای کسب‌وکارها بسیار جذاب و مقرون به‌صرفه است، زیرا دقیقا به همان میزان که مخاطب جذب می‌کنند هزینه می‌پردازند و از سوی دیگر می‌توانند با هر میزان بودجه تبلیغات خود را ثبت کنند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از شیوه‌های پرکاربرد و البته موثر بازاریابی آنلاین، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مختلف است. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به‌صورت ارگانیک (بدون هزینه) یا با پرداخت هزینه انجام داد. این شیوه بازاریابی آنلاین باتوجه به علاقه زیاد مردم به شبکه‌های اجتماعی، اغلب بازدهی بسیار خوبی دارد.
اینستاگرام، تیک‌تاک، تلگرام و یوتیوب از محبوب‌ترین پلتفرم‌های بازاریابی آنلاین به‌شمار می‌آیند. برای آنکه کمپین تبلیغاتی موفقی در هرکدام از این شبکه‌های اجتماعی برگزار کنید باید سلیقه مخاطبان آن‌ها را به‌خوبی بشناسید و تبلیغات‌تان را براساس آن طراحی کنید.

مقاله پیشنهادی:  روش‌های بازاریابی آنلاین که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد

ایمیل مارکتینگ

یکی از موثرترین و ارزان‌ترین شیوه‌های بازاریابی آنلاین، ایمیل مارکتینگ است. در بازاریابی ایمیلی، برندها تلاش می‌کنند تا با ارسال ایمیل‌های انبوه خدمات و محصولات‌شان را تبلیغ کنند. یکی از مزایای این روش علاوه‌بر هزینه بسیار کم، باز بودن دست برندها برای تبلیغ محصولات مختلف است.
در این روش بازاریابی آنلاین شما می‌توانید با ارائه پیشنهادات فروش، انواع کد تخفیف، اعلام محصولات جدید و اطلاع رسانی جشنواره‌های فروش، افراد را تشویق به خرید کنید.
برای استفاده از این شیوه بازاریابی، می‌توانید از سرویس‌هایی همچون میل چیمپ یا میرلایت برای مدیریت ایمیل‌ها، کمک بگیرید. این دو سرویس متن‌های آماده شده را در زمان‌های خاص ( مثلا هنگام ثبت نام کاربران در سایت یا هنگام حراج‌ فصلی) برای افراد ارسال می‌کنند.

بازاریابی محتوا یا Content marcketing

یکی از اصول اولیه در بازاریابی آنلاین، تولید محتوای جذاب و مخاطب پسند است. در بازاریابی محتوا تمرکز برتولید محتوایی است که توجه افراد را جلب کرده و درنهایت آنان را وادار به کلیک یا خرید محصول می‌کند.
از طرفی برای وبسایت‌های مختلف تعداد بازدیدکنندگان اهمیت بالایی دارد، بازاریابی محتوا برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان و بهبود رتبه گوگل نیز بسیار کاربردی است. محتوایی که در بازاریابی آنلاین تولید می‌شود معمولا به یکی از اشکال زیر است:
• مطالبی که باید در وبسایت خود منتشر کنید
• مطالبی که به‌عنوان مهمان برای دیگر وبسایت‌ها تولید می‌کنید تا به‌وسیله آن‌ها به وبسایت خودتان لینک بدهید.
• اینفوگرافی،تصاویر و ویدئوهایی که برای اشتراک‌گذاری در سایر شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنید.
• سایر محتواهایی که با هدف جذب مشتری و یا جمع‌آوری اطلاعات مشتریان بالقوه می‌سازید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از بازاریابی محتوا باید به آن توجه کنید تعیین جامعه هدف و رعایت اصول سئو در متن و تصویر است. از سوی دیگر در تولید و انتشار محتوا باید منظم عمل کنید تا به‌نتایج مطلوب برسید.

کلام آخر

بازاریابی آنلاین دنیایی وسیع و بی‌‌حد ومرزی دارد، حتی اگر ساعت‌ها هم درباره آن صحبت کنیم بازهم مطالب ناگفته بسیاری باقی خواهد ماند. از طرفی شاید در نگاه اول ورود به عرصه بازاریابی اینترنتی سخت و پیچیده به‌نظر برسد و شاید فکر کنید از پس آن برنمی‌آیید اما درواقع هرچه زودتر آن را شروع کنید زودتر به موفقیت می‌رسید.
خوشبختانه برای آغاز بازاریابی آنلاین، ابزارها و پلتفرم‌های رایگان بسیاری در اختیار شما هستند. این ابزارها فارغ از اینکه بیزنس شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، کمک می‌کنند تا میزان فروش و درآمدتان را افزایش دهید.
شما می‌توانید بازاریابی آنلاین‌تان را به متخصصان و کارشناسان ما در شرکت آی‌ تی هما بسپارید و شاهد رشد و پیشرفت روزافزون کسب‌وکارتان باشید!
امیدواریم این مطلب بتواند در مسیر رشد و توسعه کسب‌وکارتان به شما کمک کند. اگر در زمینه بازاریابی آنلاین و انواع آن، سوال یا ابهامی دارید در بخش کامنت‌ها بپرسید تا به آن‌ها پاسخ دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *