it homa

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟ مزایا و معایب آن چگونه است؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟ مزایا و معایب آن چگونه است؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش یکی از روش‌های جذاب برای بازاریابی در سراسر دنیا است. این مدل درآمدی، ویژگی‌های جذابی دارد و اگر استفاده درست و اصولی از آن‌را بدانید، نتیجه مطلوبی خواهید گرفت. استفاده از این روش در افزایش فروش مستقیم و توسعه برندسازی نیز تأثیر به‌سزایی دارد. هدف از این نوشته ارائه تعریفی از افیلیت مارکتینگ و همچنین بررسی مزایا و معایب آن است.
در این نوع تبلیغات، یک واسطه به‌عنوان نشر دهنده‌ی لینک موردنظر فعالیت می‌کند و درازای تحقق اهداف مشخص‌شده درصدی را به‌عنوان پورسانت دریافت می‌کند. با توجه به شاخص‌هایی که تعریف می‌شود اگر فروش موردنظر مطابق با انتظارات رخ دهد، ناشر تبلیغات هزینه خود را دریافت می‌کند.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

قبل از توضیح مزایا و معایب این سیستم باید بدانیم که اصولاً فرآیند افیلیت مارکتینگ چگونه صورت می‌گیرد. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی به‌کمک همکاری در فروش قصد دارند میزان فروش خود را افزایش دهند. از سوی دیگر سایت‌هایی هم وجود دارند که به‌واسطه بازدیدکنندگان خود برای تأمین بخشی از هزینه‌ها، به‌عنوان نشر دهنده تبلیغات فعالیت می‌کنند. افیلیت مارکتینگ خود شکل‌های گوناگونی دارد. معمولاً همکاری درفروش به‌صورت انجام یک توافق و یا عقد یک قرارداد بین تبلیغ دهنده ازیک‌طرف و نشر دهنده تبلیغات از طرف دیگر انجام می‌شود. سه بخش اساسی در سیستم افیلیت مارکتینگ به شرح زیر است:
۱- فروشندگان محصولات: کسب‌وکارهای اینترنتی هستند که می‌خواهند از طریق افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی به این شکل، میزان فروش خود را افزایش دهند.
۲- نشردهنده تبلیغات: سایت‌های منتشرکننده تبلیغات هستند که به‌عنوان بستر اصلی نشر افیلیت مارکتینگ شناخته‌شده‌اند. آن‌ها درازای قراردادن بنرها و لینک‌های موردنظر در سایت خود که منجر به کلیک کردن و فروش محصول موردنظر می‌شود، پورسانت دریافت می‌کنند.
۳-کاربران یا مشتریان:افرادی هستند که روی لینک‌های موردنظر در سایت کلیک می‌کنند.

روش‌های مختلف نحوه پرداخت پورسانت در افیلیت مارکتینگ

• پرداخت به ازای هر عمل (CPA)

یکی از روش‌های متداول برای همکاری در فروش، سیستم پرداخت به ازای عمل یا Cost Per Action است. در این روش تنها زمانی هزینه پرداخت می‌شود که اقدام موردنظر تبلیغ‌دهنده رخ داده‌باشد. منظور از این اقدام، مواردی مانند: خرید محصول، پرکردن فرم ثبت‌نام و عضویت، دانلود اپلیکیشن و… است. این روش‌ در مقایسه با راه‌های دیگر دقیق‌تر است و نرخ تبدیل بیشتری دارد. برای اطلاع بیشتر از بحث CPA می‌توانید به مقاله تبلیغات کلیکی رجوع کنید.

مقاله پیشنهادی:  چرا به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمندیم؟

• پرداخت به ازای هر فروش (CPS)

پرداخت به ازای هر فروش (Cost Per Sale) یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های افیلیت مارکتینگ است. این اهمیت ازآنجا نشأت می‌گیرد که تبلیغ‌دهنده به دنبال سایت ناشر است تا برای او مشتری واقعی بفرستد و به‌این‌ترتیب فروش آن‌ها بیشتر شود.

• پرداخت به ازای هر لید (CPL)

پرداخت به ازای هر لید (سرنخ) نوعی دیگر از زیرشاخه‌های افیلیت مارکتینگ می‌باشد. در اینجا منظور از سرنخ همان کاربران و مشتریانی هستند که هنوز به مشتریان دائمی و فعال تبدیل نشده‌اند. بیشتر کسب‌وکارها، چه کوچک و چه بزرگ تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف سرنخ‌های ارزشمند را جمع‌آوری کنند، سپس کاربران هدف باید روی لینک تعریف‌شده کلیک کنند و وارد صفحه فرود موردنظر شوند؛ و با انجام اقدام موردنظر خود مانند عضویت، ثبت‌نام و… پورسانتی به سایت ناشر پرداخت می‌شود. درواقع زمانی از روش پرداخت به ازای هر لید (سرنخ) یا Cost Per Lead استفاده می‌شود که محصولات سریع فروش نروند؛ بنابراین در این حالت برای اینکه کاربران تبدیل به مشتری شوند باید زمانی صرف برقراری ارتباط و تبلیغات گردد.

• پرداخت براساس نمایش آگهی (CPM)

این روش از افیلیت مارکتینگ بیشتر مناسب برندسازی و معرفی محصولات است. CPM به معنای پرداخت هزینه درازای نمایش آگهی به هر ۱۰۰۰ کاربر منحصربه‌فرد است. در این روش، درازای نمایش آگهی به کاربران مبلغی به ناشر پرداخت می‌گردد.

• پرداخت به ازای کلیک (CPC)

این مدل از افیلیت مارکتینگ که به‌عنوان پرداخت به ازای کلیک یا Cost Per Click نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی است مانند CPM بیشتر برای آگاهی از برند کاربرد دارد، اما بهتر از CPM است؛ چراکه حداقل می‌دانید کاربران روی لینک موردنظر کلیک کرده‌اند.

مقاله پیشنهادی:  بازدید آقای دکتر هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

• پرداخت با تعرفه ثابت

در این روش ناشر درازای قراردادن تبلیغات روی سایت خود و کلیک کاربران مبلغ ثابتی دریافت می‌کند. البته پیشنهاد می‌شود فقط سراغ این روش نروید و از سیستم‌های مختلف افیلیت مارکتینگ به‌صورت ترکیبی استفاده کنید.
اگر می‌خواهید از افیلیت مارکتینگ استفاده کنید بهتر است فقط روی یک مدل متمرکز نشوید و از موارد بالایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم استفاده کنید.

همچنین باید به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

۱- مخاطب‌ خود را بشناسید: شناخت درست مخاطب هدف یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ باید انجام دهید. درست است که دنبال درآمد بیشتر هستید و می‌خواهید کاربران بیشتری روی لینک موردنظر کلیک کنند، اما به این معنی نیست که هر چیزی منتشر کنید. شما باید تبلیغاتی را نمایش دهید که همسو باعلاقه مخاطبان و محتوای سایت شما باشد.

۲- صداقت داشته باشید: اگر کاربر احساس کند به دلیل درآمد بیشتر هرچیزی رو سایت منتشر می‌کنید و حتی خودتان به آن اعتقادی ندارید، قطعاً رفته‌رفته هیچ‌کدام از کاربران روی لینک‌های شما کلیک نخواهند کرد؛ بنابراین صداقت در افیلیت مارکتینگ اهمیت زیادی دارد؛ چراکه خودتان نیز می‌توانید در مقام مبلغ و مدافع ظاهر شوید.

– محتوای اصولی منتشر کنید: هرچه با انتشار محتوای باکیفیت و کاربردی بتوانید خودتان را به‌عنوان یک مرجع معتبر نشان دهید، کاربران بیشتر اطمینان کرده و بیشتر روی لینک‌های تبلیغاتی کلیک می‌کنند.

مزایا و نقاط قوت افیلیت مارکتینگ

مزایای افیلیت مارکتینگ:

• در این نوع مارکتینگ شما زمانی پورسانت و کمیسیون را پرداخت می‌کنید که اقدام موردنظر شما اتفاق افتاده باشد و از جنبه دیگر، ناشران انگیزه می‌گیرند تا برای تحقق خواسته شما بیشتر تلاش کنند.
• افیلیت مارکتینگ یکی از بهترین روش‌هایی است که در هر بازاری می‌توانید برای افزایش مخاطبان و برندسازی از آن استفاده کنید.
افیلیت مارکتینگ به افزایش اعتبار شما کمک می‌کند. افراد دیگر از طرف خود، محصول شمارا معرفی کرده و از آن تعریف می‌کنند. همین تکرار باعث می‌شود اعتبار برند شما بیشتر گردد.
• افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌قیمت است که نسبت به هزینه پرداختی خروجی خوبی دارد. شما زمانی پورسانت رو پرداخت می‌کنید که اقدام موردنظر شما انجام‌شده باشد.
• افیلیت مارکتینگ باعث افزایش سریع ترافیک و فروش می‌شود. هر چه سایت‌های بیشتری به‌عنوان ناشر تبلیغات لینک یا بنر موردنظر شمارا منتشر کنند، فرصت‌های بیشتری برای جذب ترافیک و فروش در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مقاله پیشنهادی:  تاریخچه برند زوم (zoom): چگونه با استراتژی‌های زوم به موفقیت برسیم؟

معایب افیلیت مارکتینگ:

• ناشران کنترلی روی برنامه افیلیت مارکتینگ ندارند و گاهی برخلاف میل خود باید به قوانین تبلیغ‌دهنده تن دهند. ممکن است برنامه‌ای در لحظه و برای مدت موقت خوب باشد، اما کم‌کم دچار مشکل شوید و به دلایل مختلف نتوانید خواسته کسب‌وکار تبلیغ‌دهنده را برآورده کنید.
• تبلیغ‌دهندگان و ناشران تبلیغات کنترلی روی رقبا ندارند. گاهی رقبا ممکن است شرایطی فراهم کنند که هزینه‌ها کمتر باشد، خلاقانه‌تر باشد و خروجی بهتری ایجاد کند.
• یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افیلیت مارکتینگ که ناشران را با مشکل مواجه می‌کند این است که هر کاربر یک‌بار روی لینک کلیک می‌کند و حتی اگر مشتری شود دیگر به‌طور مستقیم وارد سایت موردنظر خواهد شد. ازاین‌رو ناشران باید دائماً دنبال مشتریان اصلی باشند.
• توجه داشته باشید که سیستم افیلیت مارکتینگ نمی‌تواند هیچ تضمینی کند تا ناشران تبلیغات به درآمد موردنظر می‌رسند یا کسب‌وکارها می‌توانند به کمک این روش خروجی مطلوب خود را داشته باشند.
• افیلیت مارکتینگ ممکن است موردحمله اسپم قرار بگیرد و کلیک‌های غیرواقعی و تقلبی روی لینک موردنظر ایجاد شود.

سخن نهایی

همان‌طور که خواندیم، افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری درفروش یکی از روش‌های جذاب و سریع برای بازاریابی و افزایش فروش در دنیا است. در این روش پرداخت پورسانت به‌صورت روش‌های مختلف انجام می‌شود. ناشران تبلیغات می‌توانند با عملکرد خوب خود درآمد زیادی از این روش داشته باشند و حتی امکان فعالیت به‌صورت فریلنسری نیز وجود خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *