چگونه کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

چگونه کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم؟

قبل از اینکه وارد مسئله نحوه طراحی کمپین تبلیغاتی موفق شویم ابتدا موضوع کمپین تبلیغاتی چیست را بررسی می‌کنیم! کمپین‌های تبلیغاتی یک مجموعه از روش‌های تبلیغاتی هستند که بر ارائه یک پیام خاص تمرکز می‌کنند. این کمپین‌ها با هدف‌های تجاری خاص و همچنین تبدیل کاربر به مشتری طراحی و اجرا می‌شوند. اهداف کمپین‌های تبلیغاتی شامل آگاهی بخشیدن برند به افراد، آگاهی بخشیدن از محصول یا خدمت، افزایش فروش و سود و همچنین ثبت پایگاه‌داده‌ای از مشتریان به همراه ایمیل یا شماره تماس برای مشخص‌کردن دقیق بازار هدف است.
موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که کمپین‌های تبلیغاتی و تبلیغات چیزی بیش از دیدن یک بنر یا شعار هستند و با اهدافی ویژه طراحی و اجرا می‌شوند. برای دستیابی به نتایج عالی و دلخواه با کمک کمپین‌های تبلیغاتی مهم است که برای این کمپین‌ها به‌خوبی تحقیقات صورت‌گرفته و سازماندهی‌های لازم انجام شود.

برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی شناسایی دقیق و صحیح اهداف کسب‌وکار و همچنین تحقیق درباره کلمات کلیدی و بررسی بازار هدف از مهم‌ترین موارد است. همچنین بررسی آگاهی و علاقه مردم در زمینه کاری شما و خدماتی که ارائه می‌دهید تأثیر مهمی در نحوه طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی دارد.

چرا کمپین‌های تبلیغاتی مهم هستند؟

واضح‌ترین دلیل اهمیت کمپین‌های تبلیغاتی این است که به کسب‌وکار شما کمک می‌کند شناخته‌تر شده و سود را تا جای ممکن افزایش دهید! بسیاری از افراد این تصور را دارند که راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی یعنی شکست رقبای خود و پیشی گرفتن از آنها اما این‌طور نیست! طراحی و اجرای صحیح کمپین‌های تبلیغاتی به شناسایی بازار هدف و ارائه خدمت به‌صورت دقیق‌تر و سودمندتر کمک می‌کند همچنین کمک می‌کند تا مشتریان خود را به مشتریان همیشگی تبدیل کنید.
موضوعی که زمان طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی باید در نظر گرفت این است که وجود بازدید زیاد تأثیری در سوددهی بیشتر ندارد!

اگر قصد دارید کسب‌وکارتان موفق شود و همچنین متفاوت‌تر از سایر رقبا باشد مهم است که کمپین‌های خود را به صورتی طراحی کنید که بازدیدکنندگانی را برای شما داشته باشد که با احتمال ۹۰ درصد به مشتریان واقعی تبدیل شوند. با درنظرگرفتن این مورد می‌توان گفت که کمپین‌های تبلیغاتی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی هستند که به افراد کمک می‌کنند به اهداف خود دقیق‌تر و سریع‌تر برسند.

نحوه طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

تا به این جا با کمپین‌های تبلیغاتی و اهمیت آن آشنا شدیم اما سؤالی که برای اکثر صاحبان کسب‌وکار پیش می‌آید این است که چگونه یک کمپین تبلیغاتی موفق طراحی و اجرا کنیم؟ راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی مراحلی دارد؛ این مراحل عبارت‌اند از:

مشخص‌کردن اهداف تبلیغاتی

اولین و مهم‌ترین بخش راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی مشخص‌کردن اهداف صاحبان کسب‌وکار از کمپین‌های تبلیغاتی است. در ابتدا از خود بپرسید که با راه‌اندازی این کمپین‌ها به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ اگر جواب شما فروش بیشتر و سود بیشتر است همین‌جا متوقف شوید! کمی دقیق‌تر شوید! از جنبه‌های مختلفی به موضوع نگاه کنید! سعی کنید هزینه‌ای را که برای این کمپین‌ها در نظر گرفته‌اید به صورتی باشد که بتواند برای مدت طولانی اثرات مثبتی بر روی کسب‌وکار شما بگذارد. خب؟! چه کاری کنیم؟ چه مواردی را در نظر بگیریم؟! یکی از موارد مهم این است که شما با انتخاب صحیح تبلیغات بتوانید تا مدت‌ها در ذهن مشتری ماندگار شوید، برای این مورد طراحی یک تبلیغ خلاقانه و استفاده از شعارهای جالب و کوتاه می‌تواند کمک زیادی به شما کند. همچنین به موارد زیر نیز توجه کنید:

مقاله پیشنهادی:  دامنه اینترنتی چیست؟ نام Domain چیست؟

پیداکردن مشتری‌های جدید!

کمپین تبلیغاتی شما باید به صورتی باشد که هم برای مشتریان قدیمی شما جالب باشد و هم کمک کند که شما مشتریان جدید نیز پیدا کنید. فردی که قصد راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی را دارد باید بازه زمانی را به همراه بودجه خود به صورتی مشخص کند که بتواند در مدتی مشخص مشتریان جدیدی را جذب کند. یکی از موضوعات بدیهی که صاحبان کسب‌وکار باید به آن توجه کنند این است که در مدت ۳۰ روز نمی‌توان ۱۰۰۰ مشتری جدید را جذب کرد اما اگر کمپین تبلیغاتی به‌صورت صحیح و جذاب طراحی شود می‌تواند کمک کند که در ۳۰ روز بتوان ۵۰ مشتری واقعی و همیشگی را جذب کرد.

آگاهی از برند!

اگر دوست دارید که کسب‌وکار شما برای مدت طولانی با ویژگی‌های مشخصی در ذهن افراد به‌خصوص بازار هدفتان بماند با کمک کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانید آگاهی از برند خود را در افراد ایجاد کنید. سؤالی که ممکن است در این قسمت ذهن شما را درگیر کند این است که چگونه می‌توان آگاهی از برند را اندازه‌گیری کرد؟ با افزایش بازدید در موتورهای جستجو، با بررسی افزایش ترافیک سایت و با بررسی رسانه‌های اجتماعی و اینکه چقدر در سوشال‌مدیا درباره شما صحبت می‌شود می‌توان متوجه شد که آگاهی از برند تا چه حدی انجام شده است. اگر مراحل طراحی و اجرای تبلیغات را به‌درستی پیش ببرید می‌توانید در ۶ ماه تا ۲۰ درصد افزایش آگاهی از برند را تجربه کنید!

ارائه محصول جدید!

اگر دلیل طراحی کمپین تبلیغاتی شما علاوه بر فروش بیشتر و آگاهی از برند، ارائه و معرفی محصول جدید باشد می‌توانید با بررسی میزان فروش در ۳ ماهه اول پس از معرفی به بررسی مؤثر بودن کمپین بپردازید.

فشار فصلی ایجاد کنید!

اگر کسب‌وکار شما به صورتی است که می‌توانید محصول خود را در زمان‌هایی خاص ارائه کنید حتماً این مورد را در نظر بگیرید. برای مثال اگر سایت فروشگاه لباس دارید، قبل از هر فصل می‌توانید با کمک کمپین‌های تبلیغاتی فروش ویژه‌ای را تجربه کنید!

انتخاب موردی که می‌خواهید آن را تبلیغ کنید!

مرحله دوم این است که مشخص کنید چه چیزی را می‌خواهید تبلیغ کنید. چیزی که قصد تبلیغ آن را دارید، باید باهدف شما از کمپین مطابق باشد. اگر هدف شما افزایش فروش در فصلی خاص است باید بر روی محصولات همان فصل تمرکز کنید اما اگر هدف شما آگاهی‌بخشی از برند است باید تبلیغات را به‌صورت دیگری پیش بگیرید.

مقاله پیشنهادی:  بازار چیست و عوامل مؤثر بر آن کدامند؟

شناسایی مخاطبان هدف

قبل‌تر نیز اشاره کردیم، اهداف خود را به فروش بیشتر در دورهایی خاص محدود نکنید. سعی کنید با طراحی و تدوین یک برنامه صحیح با کمک کمپین‌های تبلیغاتی به چندین هدف برسید. افزایش فروش، ارائه محصول جدید، آگاهی‌بخشی از برند، جذب مخاطبان جدید و… می‌تواند از اهداف شما باشد. برای این موارد با شناسایی صحیح مخاطبان هدف می‌توانید به آنچه که می‌خواهید برسید اما مخاطبان هدف را چگونه شناسایی کنیم؟! در ابتدا ببینید که محصول یا خدمت شما مناسب چه کسانی است؟ چه افرادی با چه سنی و چه جنسیتی به خدمات یا محصول شما نیاز دارند؟ پس از تقسیم‌بندی، سعی به شناسایی علایق و نیازهای مخاطبان کنید؛ با کسب اطلاعات در این موارد می‌توانید به طراحی کمپین‌های تبلیغاتی بپردازید.

زمان به هدف رسیدن با کمک کمپین را مشخص کنید!

باتوجه‌به نوع کسب‌وکار و شرایط هر صنعت انتخاب نوع کمپین می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از کمپین‌ها را می‌توان سریعاً راه‌اندازی کرد اما برخی دیگر نیاز به برنامه‌ریزی قبلی دارند. قبل از هر چیز مشخص کنید که چه زمانی می‌خواهید به چه نتایجی برسید؟ اغلب کسب‌وکارهای کوچک از کمپین‌هایی استفاده می‌کنند که می‌تواند نتایج فوری برای آنها داشته باشد اما برخی از کسب‌وکارها اهداف طولانی‌مدتی دارند و می‌توانند صبر کنند تا به نتایجی دقیق‌تر و متناسب‌تر برسند.

بودجه خود را تنظیم کنید!

زمان بررسی بودجه خود واقع‌بین باشید! همه ما تبلیغات رایگان را دوست داریم اما اگر هدف ما رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب از تبلیغات باشد بدیهی است که باید سطحی از هزینه‌ها را در نظر بگیریم. به‌صورت خلاصه در چک‌لیست تبلیغاتی خود حداقل این سه مورد را در نظر بگیرید:

تاریخچه تبلیغات:

اگر درگذشته کمپین‌های تبلیغاتی را داشته‌اید پس استارت کار را زده‌اید! نگاهی به نتایج بیندازید و ببینید که تبلیغاتی که انجام داده‌اید نتایج خوبی داشته است؟! بررسی‌های لازم را انجام دهید تا متوجه شوید که نقاط ضعف و قدرت شما در تبلیغاتتان درگذشته چه چیزی بوده و ببینید چقدر برای این موارد خرج کرده‌اید؛ بر اساس این نکات یک بودجه تقریبی را تنظیم کنید.

بررسی حضور مشتری:

در نظر بگیرید که هدف شما از تبلیغات چیست؟ هزینه‌ای که برای تبلیغات می‌خواهید داشته باشید فقط برای مشتریان خاصی است یا قرار است مشتریان مادام‌العمری برای شما داشته باشد؟! رابرت برادی یکی از شرکای معتبر گوگل ادوردز می‌گوید بررسی کنید که یک فروش چه نوع ارزشی برای شما ایجاد می‌کند؟ ارزش یک مشتری را بدانید و ببینید چقدر مایل هستید که برای مشتری جدید خود هزینه کنید؛ سپس او اضافه می‌کند که از این اعداد برای تدوین کمپین‌های تبلیغاتی خود و بررسی بودجه استفاده کنید.
مثال: برای تخمین می‌توانید این‌طور بگویید که به طور متوسط هر مشتری ۳ بار خرید می‌کند و هر خرید تقریباً ۵۰ دلار می‌باشد؛ پس ارزش هر مشتری ۱۵۰ دلار است. اگر قصد شما این باشد که از هر مشتری ۳۰ دلار سود داشته باشید؛ حال بررسی کنید که کدام‌یک از روش‌های تبلیغاتی شما را به این هدف می‌رساند، سایر روش‌هایی که نمی‌تواند این نتیجه را برای شما داشته باشد را حذف کنید.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی در لینکدین

معیارهای صنعتی:

روش‌هایی که کسب‌وکارهای مشابه شما برای تبلیغات انجام داده‌اند را در نظر بگیرید؛ ببینید از چه روش‌های تبلیغاتی برای صنعت خود استفاده می‌کنند. بررسی این موارد می‌تواند به بررسی و محاسبه تقریبی فروش سالانه یا فصلی شما کمک کند.

انتخاب رسانه‌های تبلیغاتی

رسانه‌هایی را انتخاب کنید که با اهداف، زمان‌بندی، مخاطبان و بودجه شما هماهنگی دارند. به عبارتی دیگر بررسی کنید که کدام رسانه‌ها بهترین محل برای تبلیغ کسب‌وکار شما هستند. اولین رسانه‌ای که انتخاب می‌کنید بهتر است رسانه‌ای باشد که بیشتر مخاطبان شما در آن حضور دارند. تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک یکی از بهتر روش‌های تبلیغاتی است که می‌تواند برای شروع نیز مناسب باشد بااین‌حال سایر روش‌های تبلیغاتی به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. در برخی از کسب‌وکارها ممکن است علاوه بر کمپین‌های تبلیغاتی اینترنتی از تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، مجلات و… استفاده شود.

پیام تبلیغاتی و طرح‌های گرافیکی را مشخص کنید!

پس از مراحل گفته شده وقت آن است که شعار و پیام تبلیغاتی خود را مشخص کنید و طراحی‌های خلاقانه گرافیکی خود را نیز ایجاد کنید. برخی از روش‌های تبلیغاتی نیاز به طراحی‌های حرفه و شعارهای مشخص دارند اما در برخی از کسب‌وکارها افراد خودشان می‌توانند این کار را انجام دهند. اگر قصد دارید با کمک کمپین‌های تبلیغاتی به نتیجه دلخواه برسید استفاده از خدمات یک آژانس دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین موضوعات است. با کمک افراد حرفه‌ای و باتجربه می‌توانید تأثیرگذارترین نتیجه را برای کسب‌وکار خود داشته باشید.

بررسی نتایج حاصل از کمپین‌های تبلیغاتی

آخرین مرحله که اهمیت زیادی نیز دارد بررسی نتایج است. بر اساس اهدافی که دارید باید معیارهای مشخصی را تعیین کرده و پس از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی از موفقیت‌آمیز بودن آن مطلع شوید. بررسی عملکرد دقیقاً با مقایسه از طریق معیارها مشخص می‌شود. اندازه‌گیری ارزش برخی از روش‌های تبلیغاتی مانند گوگل ادز بسیار راحت و آسان است چراکه اطلاعات موردنیاز در این روش به‌صورت خودکار جمع‌آوری می‌شوند؛ در این روش شما می‌توانید تعداد کلیک‌ها را به‌راحتی بررسی و شناسایی کنید.
برخی از روش‌های موجود و مورداستفاده در کمپین‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات در تلویزیون نیاز به بررسی اطلاعات و ورود آنها به‌صورت دستی دارد اما به‌طورکلی مهم است که نتایج تبلیغات را به‌صورت دقیق و صحیح بررسی کنید.

سخن آخر

ما در آیتی هما با طراحی کمپین‌های تبلیغاتی مختلف به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک کمک می‌کنیم تا بتوانند به اهداف خود در دستیابی به مخاطبان هدف موردنظر برسند. استفاده از کارشناسان باتجربه و خبره که در بالا به آن اشاره شد به کسب‌وکار شما در رسیدن به این هدف کمک می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *