it homa

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد چیست؟

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد چیست؟ 

از گذشته تا همین امروز، تبلیغات و بازاریابی یکی از ارکان مهم رشد و توسعه بیزنس‌ها بوده است. آنچه درزمینهٔ بازاریابی و تبلیغات بسیار اهمیت دارد، انتخاب یک استراتژی درست و به‌موقع است.
امروزه یکی از مؤثرترین استراتژی‌های بازاریابی که بسیار هم موردتوجه برندهای مطرح دنیا قرارگرفته، بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ است؛ ایونت مارکتینگ یکی از بهترین کانال‌های ارتباطی میان برندها و مشتریان را شکل داده و با ایجاد حس صمیمیت باعث ماندگاری نام کسب‌وکارها می‌شود.
براساس پژوهش‌های انجام‌شده، ۵۲ درصد از صاحبان برندها اعلام کردند که بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغاتی، بیشترین میزان سود را به آن‌ها رسانده است؛ این موضوع درجه اهمیت و تأثیر بالای بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ بر توسعه و موفقیت بیزنس‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد.
ازاین‌رو ما تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله شمارا با تعریف ایونت مارکتینگ، اهمیت، مزایا و انواع آن آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ به‌معنای برنامه‌ریزی و اجرای یک برنامه باهدف معرفی برند یا محصولی خاص است. شما باید از مدت‌ها قبل مهمانان، سخنرانان، مکان و زمان ایونت خود را برنامه‌ریزی کرده تا بتوانید آن را به بهترین نحو ممکن برگزار نمایید؛ البته حتماً لازم نیست ایونت یا رویداد حضوری باشد، امروزه بسیاری از ایونت‌ها به‌صورت مجازی نیز برگزار می‌شوند.
در بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ دست شما کاملاً باز است، می‌توانید با یک یا چند بیزنس دیگر ایونت مشترک برگزار کنید. حتی می‌توانید از برندهای دیگر به‌عنوان اسپانسر، حامی یا مهمان دعوت کنید. از طرفی در ابعاد رویداد هم تصمیم‌گیری با شما است، بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ شما ممکن است متشکل از تعداد محدودی مهمان (مثلاً ۱۰ نفر) باشد، یا همچون برند اینباند، ایونتی چندروزه و متشکل از هزاران مهمان و چندصد سخنران برگزار کنید.
درواقع مهم نیست ایونت شما چقدر عظیم و پرشکوه باشد، مهم احترام و ارزشی است که برای مخاطبان و مشتریانتان قائل می‌شوید.

مزایای بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ

تقریباً تمام متخصصان دنیای مارکتینگ معتقدند بعد از یک وب‌سایت خوب، بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ مؤثرترین عامل برای پیشرفت و ارتقاء یک برند است؛ اما چرا بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ تا این حد مهم است و بر آن تأکید می‌شود؟ احتمالاً شما نیز بعد از خواندن مزایای ایونت مارکتینگ، با متخصصان و کارشناسان این حوزه هم‌عقیده خواهید شد.

برقراری ارتباط رودررو با افراد

یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ، ایجاد فرصتی برای گفتگوی فردبه‌فرد و دیدار مخاطبان از نزدیک است. کارشناسان بازاریابی همواره بر تأثیر بالای تعامل رودررو با مشتریان تأکیددارند.

همین‌که افراد معمولی و مشتریان احتمالی در رویداد شما حضور پیداکرده و با شما و سایر همکارانتان از نزدیک گپ‌وگفتی کنند، موجب اعتمادسازی و وفاداری افراد به برندتان می‌شود.
از طرفی ازآنجاکه ایونت‌ها اغلب فضایی دوستانه داشته و از جو خشک و رسمی محیط کاری دور هستند، کمک می‌کند تا شما تأثیر بیشتری بر روی افراد بگذارید؛ این میزان تأثیر به‌هیچ‌وجه بازمانی که شما از پشت میز یا تلفن با افراد در ارتباط هستید قابل‌مقایسه نیست، بدیهی است در چنین فضایی، مردم نسبت به برند شما احساسی بسیار مثبت دارند و جلب اعتماد آن‌ها آسان‌تر است، محصولات و خدمات شما نیز بسیار سریع‌تر به‌فروش می‌رسد.

شناسایی جامعه هدف و افزایش فروش محصولات و خدمات

به‌نظر شما چرا کمپانی‌های بزرگ دنیا تا این اندازه پول و زمان خود را صرف برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ می‌کنند؟ دلیل این‌همه دقت و هزینه برای برگزاری رویدادها، این است که به‌وسیله آن می‌توانند مخاطبان هدف و مشتریان احتمالی را شناسایی کرده و سپس آن‌ها را تبدیل‌ به مشتریان ثابت کنند.
برای مثال همین‌که افراد حین ورود به ایونت شما، یک فرم ثبت‌نام را پر کنند، کمک بسیار بزرگی به شما شده است؛ زیرا آن فرم‌ها درواقع یک بانک اطلاعاتی ارزشمند از افرادی است که می‌توانند مشتریان و خریداران بعدی شما باشند.
از طرفی جالب است بدانید ۷۹ درصد بازاریاب‌ها در آمریکا از بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ نه برای افزایش مشتری احتمالی، بلکه دقیقاً برای افزایش فروش استفاده می‌کنند. دلیل این موضوع این است که بسیاری از افرادی که در ایونت‌ها شرکت می‌کنند در همان ایونت تبدیل‌به مشتری برندها می‌شوند.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی در لینکدین

افزایش آگاهی مردم از برند

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا در میان مردم حضور پیداکرده و به این وسیله آگاهی مردم از هویت برندشان افزایش پیدا کند. یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ این است که مردم درباره ایونت شما با یکدیگر حرف می‌زنند. این روزها معمولاً افراد فعالیت‌هایشان را استوری کرده و در شبکه‌های اجتماعی‌شان از آن صحبت می‌کنند.
حال فکرش را بکنید، افرادی که به رویداد شما دعوت‌شده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی درباره برندتان اظهارنظر کرده و عکس و فیلم‌های آن را منتشر کنند. این خود یک کمپین تبلیغاتی بسیار بزرگ است که باعث می‌شود شهرت و محبوبیت کسب‌وکار شما نیز افزایش یابد.

آموزش و سرگرمی

اگرچه هدف بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ در اغلب موارد معرفی برندها و خدمات و محصولات آن‌ها است اما در اکثر مواقع، ایونت‌ها با اهداف آموزشی و سرگرمی برگزارشده و بازاریابی بخش فرعی آن را تشکیل می‌دهد.
شاید بپرسید چرا ایونت ما باید جنبه آموزشی داشته باشد؟ مگر هدف ما افزایش فروش و آگاهی از برندمان نیست؟ در پاسخ باید بگویم در وهله اول اگر ایونت مارکتینگ شما صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته باشد ممکن است حس خوبی به مهمانان ندهد؛ از سوی دیگر مردم وقتی بدانند یک رویداد فرهنگی، آموزشی یا سرگرمی است بیشتر جذب آن شده و حضور بیشتری خواهند داشت؛ بنابراین در کنار آموزش و سرگرمی، می‌توانید به معرفی و فروش خدمات و محصولاتتان نیز بپردازید.

انواع ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد

حال که با تعریف و مزایای بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ آشنا شدیم، وقت آن است تا انواع بازاریابی رویداد را بررسی کنیم. کسب‌وکارهای مختلف متناسب با زمینه و اهداف کاری‌شان ممکن است ایونت مارکتینگ خود را به یکی از اشکال زیر یا تلفیقی از چند نوع آن، برگزار کنند.

برگزاری سمینار

سمینارها، از آن دسته ایونت‌هایی هستند که تعداد مدعیون اندک و مهمانان ویژه هستند. سمینارها اغلب شامل مباحث تخصصی علمی و صنعتی است و بازاریابی رویداد و ایونت مارکتینگ در حاشیه آن‌ها انجام می‌شود؛ رویدادهای این‌چنینی فرصت بسیار خوبی برای شبکه‌سازی و گسترش ارتباطات شما با افراد مختلف است.

برگزاری میزگرد

این‌طور بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ مانند سمینارها، مهمانان کمی داشته و اغلب در کمتر از یک روز به پایان می‌رسد. افراد در میزگردها حول محور مسائل مختلفی با یکدیگر گفتگو می‌کنند و همان‌طور که گفته شد همین‌که مهمانان درباره ایونت شما در شبکه‌های اجتماعی یا با دوستانشان حرف بزنند موجب آگاهی دیگران از برند شما می‌شود.

جشن‌ها و افتتاحیه‌ها

برگزاری جشن به مناسبت افتتاحیه یک کسب‌وکار بسیار مرسوم است. معمولاً همین افتتاحیه‌ها و دعوت افراد باعث می‌شود یک برند تازه‌کار، در میان مردم بسیار معروف شود؛ از طرفی کمپانی‌های معروف در مناسبت‌های مختلف ازجمله سالروز تأسیس، موفقیت‌ها شغلی یا به‌مناسبت پایان سال جشن گرفته و از کارمندان و مشتریان برتر خود تجلیل می‌کنند.
بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ به این شکل باعث می‌شود افراد احساس کنند برای آن‌ها ارزش بسیار والایی قائل شده‌اید و ازاین‌رو وفاداری آنان به برندتان افزایش می‌یابد.

مقاله پیشنهادی:  روش‌های افزایش فروش در اینستاگرام

برگزاری کنفرانس

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ از طریق برگزاری کنفرانس نتایج مفید و سودبخشی به‌همراه دارد. مزیت کنفرانس‌ها این است که شما می‌توانید از جنبه‌های گوناگون کسب‌وکار و محصولاتتان را پرزنت کرده و به شبکه‌سازی با افراد بپردازید.
کنفرانس‌ها را می‌توان با چند بیزنس دیگر برگزار کرد، یا از سایر بیزنس‌ها برای اسپانسر شدن دعوت کرد.

برگزاری نمایشگاه

نمایشگاه‌ها رویدادهای بزرگی هستند که اغلب با یک موضوع خاص مثلاً صنعت، فرهنگ یا تکنولوژی برگزار می‌شوند. در نمایشگاه‌ها کسب‌وکارهای مختلف مربوط به یک حوزه، دستاوردها و اختراعات جدید خود را به‌نمایش گذاشته و فرصت بسیار مناسبی برای شناخت برندها و بیزنس‌ها فراهم‌شده است.
از طرفی چون معمولاً افرادی که وارد نمایشگاه می‌شوند از قبل تصمیم به خرید دارند، فروش بیزنس‌ها نیز در نمایشگاه‌ها افزایش می‌یابد.

ایجاد فروشگاه‌های پاپ‌آپ

فروشگاه‌های پاپ آپ یا دست‌فروشی‌های موقت، برای کمپانی‌ها و برندهایی کاربرد دارند که اغلب در فضای مجازی فعال بوده و امکان دایر کردن یک فروشگاه کامل و دائمی را ندارند.
بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ به شیوه پاپ آپ باعث می‌شود که بیزنس‌ها با کمترین هزینه هم محصولات و خدمات خود را بفروشند و هم با مشتریان به‌صورت حضوری ارتباط داشته باشند.

برگزاری ورک‌شاپ

ورک‌شاپ‌ها شباهت زیادی به سمینارها و کنفرانس‌ها دارند با این تفاوت که ثبت‌نام در ورک‌شاپ‌ها برای عموم مردم آزاد بوده و تعداد افراد بیشتری در آن حضور می‌یابند. ورک‌شاپ‌ها را می‌توان حضوری یا مجازی برگزار کرد.
معمولاً موضوعاتی که در ورکشاپ‌ها درباره آن صحبت می‌شود ارتباط مستقیمی با کالا یا خدمات یک برند ندارد، اما به‌صورت جانبی و غیرمستقیم خدمات و محصولات تبلیغ می‌شوند؛ بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ از طریق برگزاری یک ورک‌شاپ آموزشی باعث افزایش اعتبار برند نزد مردم می‌شود.
علاوه‌بر مواردی که گفته شد، بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ به شکل جلسات مخصوص بارش فکری و شبکه‌سازی، کنفرانس‌های مخصوص مشتریان و جشن‌های اهداء جوایز نیز برگزار می‌گردد.
حتی ممکن است شما برای معرفی محصولات و برندتان به سبک بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ بخواهید چند مورد از انواعی که گفتیم را با یکدیگر ترکیب کرده و ایونت مخصوص خودتان را برگزار کنید. آنچه واضح است این است که شیوه‌ای که بیشترین ارتباط را با مشتریان و حوزه کاری شما دارد برای ایونت مارکتینگ خود انتخاب نمایید.

چگونه طرح بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ خود را اجرا کنیم؟

اگر تا اینجای کار با خواندن مطالب، مشتاق شده‌اید که برای بیزنس خودتان نیز یک ایونت جذاب برگزار کنید در این بخش ما قصد داریم نکات مهم برگزاری یک رویداد را به شما آموزش بدهیم.

اهداف خود را مشخص کنید

هدفتان از بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ چیست؟ سعی کنید اهدافتان را واقع‌بینانه و منطقی تعیین کنید. اگر اهداف شما از قبل مشخص باشد در ادامه مسیر برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح ایونت مارکتینگ خود به مشکل نمی‌خورید.
این نکته را نیز درنظر داشته باشید که ایونت شما نباید محدود به یک هدف باشد، شما می‌توانید چند هدف کوچک و یک هدف اصلی برای بازاریابی رویدادتان تعیین کنید.

تعیین بودجه رویداد

یکی از بخش‌های مهم برای اجرای طرح بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ بودجه مجموعه شما است. گرچه شما با هر میزان بودجه می‌توانید ایونت خود را برگزار کنید اما نکته مهم این است که از قبل سقف هزینه‌ها را تعیین کرده و تلاش کنید تحت هیچ شرایطی از این سقف فراتر نروید.

مقاله پیشنهادی:  اصول سئو برای تولید محتوای بهینه شده

موضوع، تاریخ و مکان رویداد را انتخاب کنید

برای آن‌که یک بازاریابی رویداد موفق داشته باشید از قبل موضوع یا موضوعات مرتبط با کسب‌وکار یا محصولات خود را انتخاب کنید. از طرفی باید سعی کنید موضوعات به‌گونه‌ای باشد که افراد مختلف مشتاق صحبت کردن و شنیدن درباره آن باشند.
تاریخ و مکان برگزاری رویداد را نیز به‌گونه‌ای انتخاب نمایید که با سایر رویدادهای مهم و یا مناسبت‌های خاص هم‌زمان نباشد تا درصد بیشتری از مدعیون در ایونت شما حضورداشته باشند.

مهمانان و سخنرانان را مشخص کنید

ممکن است مهمانان شما، متخصصین یک حوزه خاص یا مردم عادی باشند. به‌هرحال باید تعیین کنید که بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ شما برای چه قشری و چه تعداد مهمان اجرا می‌شود.
از سوی دیگر اگر قرار است از شخص خاصی برای سخنرانی دعوت کنید حتماً از قبل باید از قبل با او یا مدیر برنامه‌هایش هماهنگ کرده باشید.

تولید محتوا

بازاریابی رویداد بدون محتوای مناسب بی‌معنا است. چگونه می‌خواهید خودتان را معرفی کنید؟ چه بخش‌ها و یا محصولاتی را قرار است پرزنت کنید؟ بروشورهای شما حاوی چه مطالبی است؟ برای معرفی صحیح یک برند و محصولات آن به مردم باید از قبل روی تولید محتوای خوب و باکیفیت وقت گذاشته شود.

اطلاع‌رسانی رویداد

هرگز از نقش اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای رویدادهایتان غافل نشوید. اگر درباره رویدادتان به‌خوبی اطلاع‌رسانی نکنید ممکن است با استقبال خوبی مواجهه نشوید؛ اطلاع‌رسانی را می‌توانید از طریق چاپ پوستر، ارسال ایمیل و پیامک و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام دهید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید اطلاع‌رسانی یک رویداد را از هفته‌ها یا حتی ماها قبل انجام بدهید.
جالب است بدانید براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، ۳۰ درصد مردم اعلام کردند که درصورت اطلاع‌رسانی حاضر بودند در ایونت‌هایی که در محل زندگی‌شان برگزارشده، شرکت کنند. پس حتماً در شهری که ایونت برگزار می‌کنید اطلاع‌رسانی گسترده انجام بدید.

نکات مهم بعداز برگزاری رویداد

بعد برگزاری ایونت، وقت آن است که میزان موفقیت بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ خود را اندازه‌گیری کنید؛ برای این‌کار باید مواردی همچون میزان درآمدتان از رویداد (اگر رویداد شما بلیط‌فروشی داشته) و یا میزان فروش محصولات و خدمات را ارزیابی کنید.
همچنین میزان رضایت شرکت‌کنندگان شاخص بسیار مهمی است. (برای مثال می‌توانید در پایان ایونت از شرکت‌کنندگان بخواهید میزان رضایت خود را به همراه انتقادات و پیشنهادات روی برگه‌ای برای شما بنویسند) همان‌طور که پیش‌تر گفته شد اطلاعاتی که در این ایونت از فرم‌های ثبت‌نام افراد به‌دست می‌آید همچون سن، نام و شماره تماس، برای تبلیغات شما در آینده بسیار کارآمد خواهند بود.

سخن آخر

ایونت‌ها یکی از بهترین راه‌های ارتباطی میان بیزنس‌ها و مردم هستند تا آنجا که بیش از ۸۰ درصد از صاحبان مشاغل دلیل رشد و پیشرفت بیزنس خود را بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ می‌دانند.
شاید در نگاه اول بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ پروسه‌ای سخت و پردردسر به‌نظر برسد، اما فقط کافی است خودتان را جای مردم و مشتریان برندتان قرار داده و تصور کنید اگر شما مهمان یک ایونت باشید دوست دارید چه فضایی را تجربه کنید.
شما هم می‌توانید با رعایت نکاتی که درباره بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ گفته شد، یک رویداد بسیار موفق را برای برندتان برنامه‌ریزی و اجرا کنید.
امیدواریم این مقاله توانسته باشد به تمام سؤالات شما درزمینهٔ بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ پاسخ بدهد. اگر سؤال یا ابهامی دراین‌باره دارید در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا کارشناسان ما به آن پاسخ بدهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *