نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا Return on Investment که معمولا با (ROI) نمایش داده می‌شود، از شاخص‌های مهم عملکرد است و معیاری برای میزان موفقیت  مدیریت کمپین تبلیغاتی می‌باشد. نرخ بازگشت سرمایه را باید به‌عنوان معیار اصلی در زمان تدوین استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات در حوزه دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت و استراتژی را بر اساس آن تدوین کرد. به بیان ساده ROI نسبت درآمد حاصله در یک تجارت به میزان هزینه پرداخت‌شده و سرمایه‌گذاری برای آن کسب‌وکار است. درواقع از حاصل تقسیم سود حاصله بر هزینه یا سرمایه‌ی اولیه می‌توان مقدار ROI را به دست ‌آورد. این شاخص را می‌توان با دیگر شاخص‌های سرمایه‌گذاری مقایسه کرد.

شما می‌توانید با استفاده از این درصدها یک دید کلی از انواع سرمایه‌گذاری در مقایسه با یکدیگر دست پیدا کنید. در هر نوع سرمایه‌گذاری، هرگاه با سود بیشتری روبرو شدید، قطعاً نرخ بازگشت سرمایه‌ی بالایی داشته‌اید. گاهی مواقع سود حاصل‌شده ممکن است تنها جنبه مالی نداشته باشد و شامل موارد غیرمالی مانند برندسازی شود، در کل منظور از محاسبه ROI، درآمد و سودآوری مالی کسب‌وکار است.
بدون شک هر هزینه‌ای باید حساب‌شده باشد و هنگامی‌که دست کسب‌و‌کارها به‌ویژه استارتاپ‌ها برای هزینه کردن باز نیست، قطعاً هدف آن‌ها هزینه کردن به صحیح‌ترین شکل ممکن است. بنابراین اینجاست که نرخ بازگشت سرمایه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به کمک ROI می‌توانیم ببینیم هزینه‌های تبلیغاتی صرف چه موضوعاتی شده و چگونه این هزینه‌ها باید خرج شود، بلکه می‌توانیم عملکرد تیم بازاریابی را نیز بسنجیم و ببینیم تا چه اندازه توانسته‌اند بهینه عمل کنند. توجه داشته باشید که نرخ بازگشت سرمایه، آن‌چنان‌که باید در درازمدت جوابگوی نیاز شما نخواهد بود. بنابراین، چنین شاخصی بیشتر برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی کاربرد دارد که بخواهند سرمایه‌گذاری‌های احتمالی خود را باهم مقایسه کنند.

مقاله پیشنهادی:  قیف فروش یا قیف بازاریابی چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟

محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

این فرمول ساده، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را برای شما مشخص می‌کند:
سرمایه بازگشت نرخ=(هزینه کل-درآمد کل)/(سرمایه‌گذاری کل)×۱۰۰

اختلاف کل درآمد و کل هزینه درواقع همان سود خالص می‌باشد.
ROI را به‌صورت درصدی محاسبه می‌کنند.

قطعاً اگر نرخ بازگشت سرمایه مثبت باشد، برای کسب‌وکار امری مثبت تلقی می‌شود. همچنین اگر نرخ بازگشت سرمایه یک عدد مثبت بزرگ باشد، برای کسب‌وکار بهتر است. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که این مقدار از بازگشت سرمایه در چه مدت‌زمانی به دست می‌آید و آیا ارزش آن را دارد که صورت بگیرد یا خیر؟

چگونه ROI خود را بهینه کنیم؟

• در قدم اول باید تعیین کنید که چه میزان بازدهی برای سرمایه‌‌گذاری در تجارت خود در نظر دارید. برای افزایش بازدهی و بهینه کردن نرخ بازگشت سرمایه وجود دارد. بازدهی می‌تواند شامل گزینه‌هایی مانند: افزایش سود و کاهش میزان هزینه‌ها باشد.
• در قدم دوم باید به‌طور منظم پس‌انداز کنید تا بتوانید یک سبد سرمایه‌‌گذاری بزرگ ایجاد کنید. همچنین باید به شکل مداوم سرمایه‌گذاری کنید و یاد بگیرید که به همان اندازه که زمان می‌برد، صبور باشید.
• در قدم سوم باید به چند استراتژی برای بهبود روند سرمایه‌گذاری در طول زمان توجه کنید.

۱- به دنبال راه‌های کم‌هزینه برای سرمایه‌گذاری باشید.
۲- به دنبال افزایش میزان درآمد خود را از راه‌های مختلف باشید.
۳- به دنبال ارزیابی انتظارات خود باشید.

چرا نرخ بازگشت سرمایه اهمیت بسیار زیادی دارد؟

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به شما کمک می‌کند تا یک سرمایه‌گذاری هدفمند و صحیح را دنبال کنید. اگر هزینه‌های خود را برای یک هدف اشتباه صرف کنید، بدون شک به ورطه ورشکستگی و سقوط کسب‌وکار قدم می‌گذارید. محاسبه دقیق ROI از بروز این نوع اتفاقات جلوگیری می‌کند. درنهایت باید گفت که نرخ بازگشت سرمایه شفافیت را در مورد کسب‌وکارتان افزایش می‎‌دهد‎‎ و روند آن را به‌صورت شفاف به شما نمایش می‌دهد. به همین دلیل بررسی دقیق آن اهمیت زیادی دارد.

مقاله پیشنهادی:  روش‌های افزایش فروش در اینستاگرام

محدودیت‌های استفاده از ROI

علم به اصول نرخ بازگشت سرمایه می‌تواند آینده‌نگری دقیق‌تر و منطقی‌تری برای آینده کسب‌وکار شما ترسیم کند. ROI محدودیت‎‌ها و معایب خاص خود را دارد که در این قسمت به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ROI به‌تنهایی نمی‌تواند نیاز شمارا برطرف کند

جریان نقدی (Cash Flow) کسب‌وکار شما به‌صورت مستقیم در نرخ بازگشت سرمایه شما لحاظ نمی‌شود، بنابراین بررسی سلامت یک کسب‌وکار تنها با در نظر گرفتن ROI به‌صورت کامل و دقیق قابل انجام نیست. برای مثال ممکن است ROI شما مقدار کمی به دست آید، ولی طبق جریان نقدی، سرمایه‌گذاری برای شما بسیار پرهزینه باشد. بنابراین اگرچه محاسبه دقیق نرخ بازگشت سرمایه بسیار اهمیت دارد، اما نباید تنها همین یک معیار خاص را در نظر بگیرید. برای بررسی وضعیت کسب‌وکار خود تمامی جوانب را در نظر داشته باشید.

محاسبه ROI به درک و آینده‌نگری بالایی نیاز دارد

ROI شما در صورتی به‌درستی محاسبه می‌شود که اعداد دقیقی برای هزینه‌های آینده داشته باشید، و یا اینکه اعداد محاسبه‌شده در آینده تغییرات زیادی نداشته باشند. برای مثال اگر میزان سود شما در آینده تغییرات زیادی دارد، محاسبه ROI بسیار دشوار خواهد بود.

ROI تنها میزان موفقیت مالی کسب‌وکار شمارا می‌سنجد

به این مثال توجه کنید. شما برای افزایش روحیه و همچنین بازدهی پرسنل خود برای آن‌ها امکاناتی مضاعف نظیر کامپیوترهای پیشرفته‌تر فراهم می‌کنید. این کار هرچند که تأثیر منفی بر روی نرخ بازگشت سرمایه دارد اما به راضی ماندن کارمندان شما و افزایش وفاداری آن‌ها کمک می‌کند. درواقع ROI منافع غیرمالی یک سرمایه‌گذاری را در نظر نمی‎گیرد و لزوماً همیشه قابل‌اتکا نیست.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی بازگشتی چیست؟
نتیجه

در هر زمینه که دست به سرمایه‌گذاری بزنید، می‌توانید تنها با یک فرمول ساده که در این مطلب ارائه شد، نرخ بازگشت سرمایه‌ی خود را به دست آورید. برای به دست آوردن این نرخ که به‌صورت درصدی نمایش داده می‌شود، باید عوامل مختلف تأثیرگذار بر سودآوری کسب‌وکارتان را نیز لحاظ کنید. باید بدانید که روش‌های محاسبه ROI آن‌چنان‌که باید دقیق نیستند. درواقع هدف از به‌کارگیری این روش‌ها، به دست آوردن یک تقریب مناسب از وضعیت شماست. بنابراین در کنار این روش‌، لازم است از دیگر روش‌ها در جهت بررسی دقیق‌تر اوضاع استفاده کنید. بااین‌وجود فراموش نکنید که استفاده از ROI در کنار ابزارهای دیگر برای سنجش میزان موفقیت یک تجارت یا پروژه بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *