it homa

تبلیغات بنری چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تبلیغات بنری چیست؟

تبلیغات بنری اولین‌بار در سال ۱۹۹۴ استفاده شد، اصولاً تبلیغات بنری بصورت افقی در بالا و پایین سایت و یا بصورت قالب عمودی در کناره‌های سایت قرار می‌گیرند. بنرهای تبلیغاتی موجود در سایت‌ها اصولاً متکی به تصویر هستند و کمتر از متن در این نوع تبلیغات استفاده می‌شود. هدف از تبلیغات بنری آگاهی از برند، جذب بازدیدکننده و افزایش آگاهی و… می‌تواند باشد.

انواع بنرهای تبلیغاتی

بنرهای تبلیغاتی که در وب‌سایت قرار می‌گیرند توسط تبلیغ دهندگان طراحی می‌شوند؛ در این بنرها از یک تصویر یا فایل چندرسانه‌ای استفاده می‌شود و به کمک کارشناسان این زمینه در صفحات وب قرار داده می‌شود. در این سبک از تبلیغات بسته به فناوری مورداستفاده می‌توان از یک بنر به‌صورت ثابت یا متحرک استفاده کرد. سؤالی که ممکن است ذهن افراد را درگیر کند این است که بنرهای تبلیغاتی ثابت و متحرک چه تفاوتی دارند؟ برای بررسی این مورد بهتر است ابتدا به تعریف دقیق این موضوع بپردازیم:

بنر تبلیغاتی ثابت

بنرهای تبلیغاتی ثابت بنرهایی هستند که از یک تصویر ساده تشکیل شده‌اند، در این بنرها از یک تصویر ساده استفاده می‌شود، کاربر پس از مشاهده بنر با کلیک وارد سایت دیگر می‌شود.

بنر تبلیغاتی متحرک

در این نوع بنرها از تصویرهای متحرک باهدف جلب‌توجه کاربر و وادار کردن وی به کلیک استفاده می‌شود؛ همچنین برای این تبلیغات می‌توان از کدنویسی استفاده کرد و به صورتی تصاویر را قرارداد که توهم حرکت اشیاء برای کاربر ایجاد شود!

چرا از تبلیغات بنری استفاده کنیم؟

منطقی که پشت تبلیغات بنری است صرفاً هدایت ترافیک به وب‌سایت یا صفحه موردنظر باهدف فروش بیشتر، آگاهی از برند، جذب مشتری و … است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف تبلیغات بنری این است که جذاب باشند تا کاربر را به خود جذب کنند و به صورتی باشند که ارزش کلیک و انتقال بازدیدکننده به صفحه موردنظر را داشته باشند.
بااین‌وجود از سؤالاتی که ممکن است برای افراد پیش آید این است که چرا از تبلیغات بنری استفاده کنیم؟ مزایای استفاده از تبلیغات بنری چیست؟ و چندین سؤال مرتبط با این موضوع! مزایای استفاده از این روش تبلیغاتی عبارت‌اند از:

آگاهی از برند

این نوع تبلیغات به دیده‌شدن برند و معرفی کسب‌وکار و محصولات شما به افراد کمک می‌کند؛ این مورد باعث می‌شود که شما به سود و فروش بیشتری برسید. برندهای بزرگی مانند اپل، نایکی، آمازون و.. از این سبک تبلیغات برای معرفی و رشد کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

کسب اطلاعات از مشتریان

این روش به شما کمک می‌کند یک پایگاه‌داده از مشتریان احتمالی خود بسازید. برای شروع این روش به شما کمک می‌کند تا لیستی از کاربران و مواردی که نیاز دارند را در دسترس داشته باشید و بدانید محصولات موردنیاز و موردعلاقه کاربران چه چیزهایی هستند و برای هر لحظه این موارد را موجود داشته باشید.

مقاله پیشنهادی:  هر آنچه باید درباره نحوه معرفی یک محصول جدید بدانید!

هدف‌گیری مخاطبان قبلی

پس از تبلیغات با کمک ابزارهای ردیابی و آنالیز سایت می‌توان کاربرانی که به سایت شما مراجعه کرده‌اند اما ثبت‌نام نکرده‌اند یا خریدی انجام نداده‌اند را مشخص کرد و مورد هدف قرارداد.

تأثیر تبلیغات بنری

یکی از مزایای اصلی تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی اثربخشی آن در برابر هزینه‌ای که صرف می‌شود است. در کمپین‌های تبلیغاتی که از روش تبلیغات بنری استفاده می‌شود شاخص اصلی برای اندازه‌گیری سوددهی نرخ کلیک است. نرخ کلیک با تقسیم تعداد کل کاربران و تعداد دفعاتی که تبلیغ به آنها نمایش‌داده‌شده است محاسبه می‌شود؛ برای مثال یک بازاریاب می‌تواند بر اساس واحدهای مشخص بگوید ۴ الی ۵ درصد نرخ کلیک یک بنر بوده است؛ این مورد به این معناست که از ۱۰۰ مورد نمایش‌داده‌شده تقریباً ۴ الی ۵ بار کلیک انجام شده است باتوجه‌به این موضوع می‌توان گفت هرچقدر نرخ کلیک بالاتر باشد تبلیغات مؤثرتر خواهد بود.

ساخت بنر تبلیغاتی سایت

طراحی و ایجاد یک بنر تبلیغاتی کار سختی نیست و نیاز به مهارت به خصوصی ندارد بااین‌حال تماشای چندین ویدئو در یوتیوب به یادگیری و درک بهتر از این مورد به شما کمک می‌کند همچنین برای شروع کار استفاده از الگوهای رایگان موجود در اینترنت نیز انتخاب خوبی است.
علاوه بر این موارد بهتر است قبل از طراحی بنر از خود سؤالات زیر را بپرسید:
• هدف شما چه کسانی است و چه چیزی از این افراد می‌خواهید؟ قبل از هر روش تبلیغاتی مهم است که بدانید مخاطب اصلی شما چه افرادی هستند و قصد شما از جذب این افراد چیست؟ برخی از افراد قصدشان افزایش ترافیک سایت و برخی دیگر افزایش فروش یا معرفی محصول است؛ به همین دلیل مهم است که قبل از هر چیزی به این موارد فکر کنید.
• پیشنهاد شما چه ارزشی را ایجاد می‌کند؟ این مورد به شما کمک می‌کند بهترین شعار را انتخاب کنید؛ همچنین کاربر را به سمت پیشنهاد ویژه خود جذب کنید. یک CTA خوب می‌تواند تأثیر زیادی در جذب کاربر داشته باشد.
• اندازه بنر تبلیغاتی را مشخص کنید! اندازه بنر موضوع مهم دیگری در این روش تبلیغاتی است، اگر از بنرهای کوچکی استفاده کنید دسترسی دیگران به کمپین‌های تبلیغاتی خود را محدود می‌کنید.
• از فونت‌های خوانا و جذاب استفاده کنید! فونت‌های انتخابی در بنرهای تبلیغاتی شما باید به صورتی باشد که کاربران بتوانند به‌راحتی متن موجود در بنر را خوانده و متوجه حوزه کاری شما شوند.
• از عکس‌های باکیفیت استفاده کنید! وجود عکس‌های بی‌کیفیت و قدیمی باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی برای کاربران می‌شود. طبق تحقیقات مشخص شد این موضوع باعث می‌شود که ۵۴ درصد از کاربران بر روی بنر تبلیغاتی شما کلیک نکنند!
• از رنگ‌های مخصوص برند خود استفاده کنید! اگر می‌خواهید یک بنر تبلیغاتی حرفه‌ای داشته باشید و همچنین قصد دارید در ذهن افراد ماندگار شوید بهتر است از رنگ‌های مخصوص برند خود در تبلیغات بنری استفاده کنید.
• ساده و شیک باشید! هر چه تبلیغات شما ساده‌تر باشد بهتر در ذهن کاربران می‌ماند و افراد راحت‌تر می‌توانند شما را به یادآورند همچنین یادآوری شعار و پیام تبلیغاتی مخصوص شما نیز برای کاربران راحت‌تر خواهد بود. از یک عنصر تجاری در بنر خود استفاده کنید! هر چه‌قدر هم شناخته شده باشید استفاده از یک لوگو یا نام شرکت در برند تبلیغاتی خود به کاربر نشان می‌دهد که پشت این تبلیغات یک شرکت قوی و مورد اعتماد وجود دارد.

مقاله پیشنهادی:  روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، تبلیغات و برندینگ

چگونه تبلیغات بنری را شروع کنیم؟

تبلیغات نیاز به‌دانش و رعایت یک سری اصول دارد. تبلیغات مؤثر تبلیغاتی هستند که از روش‌های مختلف با رعایت بهترین اصول منجر به جذب کاربران شوند. در ابتدا باید یک استراتژی در مورد آنچه که می‌خواهید از کمپین تبلیغاتی داشته باشید طراحی کنید. یکی از مهم‌ترین نکات در تبلیغات بنری ارائه تصاویر مناسب است چراکه تصاویر و ویدئوها می‌توانند باعث جذب کاربر شوند همچنین انیمیشن، رنگ و تصاویر مورداستفاده اگر منحصربه‌فرد و جذاب باشد می‌تواند یک CTA قوی باشد که نتیجه تبلیغات را چندین برابر می‌کند.
به‌صورت خلاصه آنچه که نیاز است قبل از شروع کمپین‌های تبلیغاتی بدانید عبارت‌اند از:
• هدف را مشخص کنید! در مورد خدمات یا محصولی که ارائه می‌کنید استراتژیک فکر کنید! مشخص کنید که می‌خواهید مخاطبانتان چه چیزی بدانند.
• بودجه را مشخص کنید! در این مرحله باید مشخص کنید که حاضر هستید چقدر برای کمپین‌های تبلیغاتی خود سرمایه‌گذاری کنید. باتوجه‌به اینکه پول یکی از ارزشمندترین موضوعات است هدفمند و دقیق بودن در این موضوع و برنامه‌ریزی داشتن می‌تواند منجر به افزایش سود و بازگشت هزینه‌ای که برای تبلیغات شده، شود.
• مخاطبان خود را مشخص کنید! درک اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه جنسیتی و چه سنی دارند می‌تواند به ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق منجر شود؛ همچنین دانستن دقیق نیاز کاربران و نشان‌دادن آن به‌صورت صحیح باعث می‌شود شما به بهترین شکل پیام خود را به کاربران منتقل کنید.

اهمیت تبلیغات بنری

در سال ۲۰۰۹ تحقیقاتی انجام شد تا بررسی شود که آیا تبلیغات بنری ارزشی دارند یا خیر! در این تحقیق در چندین سایت پرمخاطب تبلیغات بنری گذاشته شد و بررسی شد که کدام نوع از بنرها بهترین عملکرد را دارند. با اینکه بیش از یک دهه از این تحقیقات می‌گذرد اما هنوز هم مانند قبل تأثیرات اثبات شده تبلیغات بنری وجود دارد؛ طبق جدیدترین تحقیقات در سال ۲۰۲۱ تبلیغات بنری به‌عنوان مسلط‌ترین روش تبلیغاتی در اینترنت شناخته شد همچنین مشخص شده که این روش تبلیغاتی بیش از ۳۰ درصد از هزینه‌های تبلیغات را به خود اختصاص داده است.
روش کار تبلیغات بنری مانند تمامی روش‌های تبلیغاتی، تبلیغات بنری نیز هم برای سایت میزبان و هم سایت شرکتی که تبلیغ را قرار می‌دهد درآمد دارد؛ این سایت‌ها با دریافت هزینه به یکی از سه روش زیر به کسب درآمد می‌رسند:
• تبلیغات به‌ازای تعدادی نمایش یا همان CPM
• تبلیغات به‌ازای کلیک یا CPC
• تبلیغات به‌ازای اقدام (بر اساس تعداد افرادی که ثبت‌نام یا خرید می‌کنند)
شرکت‌هایی که تبلیغات بنری را انجام می‌دهد هدف اصلی‌شان ایجاد آگاهی از برند تجاری است. همچنین این سبک از تبلیغات برای هدف‌گیری دوباره کمپین‌ها بسیار مناسب هستند و مشتریانی که به محصولات شما علاقه‌مند هستند را مورد هدف قرار می‌گیرد.

مقاله پیشنهادی:  نقشه سفر مشتری (CUSTOMER JOURNEY MAP) چیست؟

سخن آخر

با اینکه تبلیغات بنری یک روش مؤثر درگذشته و سال‌های اخیر بوده است آیا اکنون با وجود روش‌های تبلیغاتی متنوع و هدفمندتر همچنان ارزشش را دارد؟ حقیقت این است که اثربخشی این روش تبلیغاتی رو به کاهش است و بر اساس گزارشات نرخ کلیک بر روی این تبلیغات به کمتر از ۰.۱ درصد کاهش‌یافته است اما دلیل این مورد چیست؟
• ربات‌ها: یک سری از اسکریپت‌های موجود در اینترنت به دلایل مختلفی روی بنرهای آگهی‌دهنده کلیک می‌کنند؛ اصولاً هدف این ربات‌ها کسب درآمد از کلیک است؛ این یکی از دلایلی است که منجر به کاهش استفاده از این روش شده است.
• خسته‌کننده: کاربران در اینترنت آن‌قدر توسط تبلیغات مختلف مورد حمله قرار می‌گیرند که این نوع تبلیغات برای آنها خسته و کسل‌کننده است و به آنها توجهی نمی‌کنند.
• مسدودکننده تبلیغات: کاربران برای جلوگیری از نمایش تبلیغات خسته‌کننده از مسدودکننده‌های تبلیغات استفاده می‌کنند که این موارد بر روی این سبک تبلیغات نیز تأثیر می‌گذارد.
با تمامی این موارد همچنان این روش یک تبلیغاتی مرده نیست! درحالی‌که اثربخشی این روش در حال کاهش است اگر یک استراتژی هوشمند در این روش باشد بازاریابان باهوش می‌توانند از آن برای رشد کسب‌وکار استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *