it homa

ریتارگتینگ محصول چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ریتارگتینگ محصول چیست؟

اگر کسب‌وکار آنلاینی دارید و محصولات خود را به‌صورت اینترنتی می‌فروشید یا اینکه خدمات خود را به‌صورت آنلاین عرضه می‌کنید، مطمئناً از تأثیر تبلیغات و جذب افراد به کمک آن آگاه هستید. اما اگر افراد به کمک تبلیغات اولین بار شمارا پیداکرده باشند و آگاهی از برند شما نداشته باشند؛ آیا خرید انجام می‌شود؟! طبق تحقیقات ۹۷ درصد از افرادی که برای اولین بار از سایت شما دیدن می‌کنند بدون خرید از سایت خارج می‌شوند و ورود خود و سایت شمارا فراموش می‌کنند مگر اینکه به روشی بتوانید این مشتریان را بازگردانید!
ریتارگتینگ در کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند بازدیدکنندگان از وب‌سایت شمارا، آن‌هایی که بدون خرید سایت را ترک کرده‌اند با یادآوری محصول و خدمت شما به سایت برگرداند. در این روش پس از بازدید از صفحات، جستجوی شما ذخیره‌شده و بار دیگر با ورود به صفحه‌ای در گوگل در قالب تبلیغات، محصول یا خدمتی که در جستجوی گذشته به دنبال آن بودید را نشان می‌دهد. کمپین ریتارگتینگ با کمک تبلیغات گوگل به بازاریابان کمک می‌کند که بازار هدف خود را به‌صورت جدی‌تری مشخص کنند و با این روش هدف‌گذاری‌های مشخصی را برای مشتریان خود به‌منظور افزایش فروش و کسب مشتری وفادار ایجاد کنند.
باتوجه‌به بررسی‌های انجام‌شده، مشخص‌شده است که قبل از اینکه فردی تصمیم به خرید محصولی بگیرد یا از خدماتی استفاده کند ابتدا باید احساس کند که شمارا می‌شناسد! یک قانون بازاریابی این است که مشتریان قبل از اینکه خرید داشته باشند حداقل ۷ بار پیام تبلیغاتی از شما دیده باشند؛ دقیقاً ریتارگتینگ باعث این مورد می‌شود و به شما اجازه می‌دهد که به مخاطب‌های خود دسترسی داشته باشید.
نکته جالب این روش این است که به نسبت سایر روش‌های تبلیغاتی باتوجه‌به بازدهی که دارد بسیار مقرون‌به‌صرفه است؛ به‌طور خلاصه در این روش تبلیغات به‌صورت خودکار در بهترین محل و بهترین زمان نشان داده می‌شوند! در ادامه به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

ریتارگتینگ

همان‌طور که گفته شد ریتارگتینگ روشی است برای به دام انداختن کاربرانی که دقیقاً به دنبال محصول یا خدمت شما هستند! این تکنیک به‌عنوان روشی برای بازاریابی مجدد نیز شناخته می‌شود چراکه در این روش هدف قبلی کاربر باعث می‌شود اقدام به تهیه محصول یا استفاده از خدمتی کند. برای درک بهتر تصور کنید که تجزیه‌وتحلیل¬های شما نشان داده است که یک کاربر به چه محصولی در ماه گذشته علاقه داشته است علاوه بر این برنامه تجارت الکترونیکی شمارا نیز بر روی تلفن همراه خود دارد اما در ماه گذشته خریدی نداشته است. در این حالت شما با ارائه یک پیشنهاد خاص و یک تکنیک تبلیغاتی منحصربه‌فرد می‌توانید کاربر را هدف گرفته و او را متقاعد کنید که جستجوی قبلی خود را ادامه داده و با اطمینان به خرید خود بپردازد!

اهمیت ریتارگتینگ

بحث‌های مختلفی در مورد جذب کاربر با کمک روش ریتارگتینگ شده است اما مهم‌ترین موضوع طول عمر ماندن یک کاربر است. یکی از سؤالات مهمی که بازاریابان از خود می‌پرسند این است که چرا برای جذب کاربران جدید پول خرج کنند؟ پولی که از این روش خرج می‌شود چه تأثیری برای صاحبان کسب‌وکار خواهد داشت؟
در حالی استفاده صحیح از روش‌های تبلیغاتی متنوع می‌تواند اثربخشی مثبتی در کسب‌وکار داشته باشد اما نمی‌تواند اثربخشی این روش مخصوص را نادیده گرفت. این استراتژی توسط بازاریابان مختلف استفاده می‌شود چراکه این روش می‌تواند نتایج ارگانیکی را به همراه داشته باشد.
این مورد را در نظر داشته باشید که حتی اگر این روش تبلیغاتی همان لحظه منجر به جذب مشتری نشود باعث ثبت برند شما در ذهن مخاطبانتان می‌شود و باعث می‌شود که افراد یک برند از محصولی که دنبال آن بوده‌اند را در خاطر داشته باشند.

مقاله پیشنهادی:  استراتژی گاو بنفش در بازاریابی

مزایای ریتارگتینگ

برای درک بهتر این موضوع که ریتارگتینگ چقدر می‌تواند برای بازاریابان مفید باشد چندین مثال آورده شده است:
کاربران غیرفعال: این سبک از تبلیغات به کاربرانی که قبلاً یک برنامه را نصب‌کرده‌اند یا موردی را جستجو کرده‌اند یادآوری می‌کند که این مورد به تقویت حافظه و تعامل ارتباط منجر می‌شود.
ارائه اطلاعات: مزایا و فواید ارتقاء عضویت را به کاربران نشان می‌دهد همچنین می‌تواند به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید یک برنامه را نیز به کاربران دارای عضویت نشان دهد.
فروش بیشتر: با تبلیغات می‌توانید میزان فروش خود را افزایش دهید، با نمایش تبلیغات به کاربرانی که به محصولات شما علاقه‌مند هستند باعث افزایش فروش می‌شود.
تکمیل تبدیل: اگر یک کاربر اهل خرید باشد و یا قصد ثبت‌نام در یک رویداد را داشته باشد اما این مورد را فراموش کرده باشد، نمایش جستجوی قبلی وی به او در انتقال به مرحله بعدی کمک می‌کند.

چرا از retargeting استفاده کنیم؟

ریتارگتینگ علاوه بر پرداختن به مشکل ۹۶ درصدی به دلایل مختلفی یک استراتژی مؤثر است؛ این دلایل عبارت‌اند از:
راه‌حلی هوشمند برای جذب یک مشتری واقعی: افرادی که وارد سایت شما شده‌اند و حتی افرادی که محصولاتی را در سبد خرید خود قرار داده‌اند افرادی هستند که علاقه‌مندی خود را به محصول شما نمایش داده‌اند. تلاش برای جذب این افراد راحت‌تر از کسانی است که قبلاً هرگز از سایت شما بازدید نکرده‌اند؛ این روش یک راه‌حل هوشمند برای افرادی است که می‌خواهند محصول خود را در زمان مناسب به افراد مناسب نشان می‌دهد که این کار منجر به فروش بیشتر می‌شود.
یادآوری: همان‌طور که گفتیم خریداران قبل از اینکه محصولی را خریداری کنند باید حتماً چندین بار نام برند و کسب‌وکاری که قرار است از آن خرید کنند را شنیده باشند تا اطمینانی از کسب‌وکار مشخص‌شده کسب کنند. استفاده از این روش یک یادآور ملایم و ماندگار است که به خریداران واقعی کمک می‌کند این مورد را در ذهن خود داشته باشند.
راه‌حل مورداستفاده در تمامی کانال‌ها: خریداران به‌راحتی در تمامی صفحات وب با هر موضوعی حرکت می‌کنند، برای اینکه بتوانید کاربران را راحت جذب کنید و همچنین با هر فردی که از هر نوع سیستمی اعم از دسکتاپ و تلفن همراه وارد سایت شما می‌شود ارتباط بگیرید و اطلاعات موردنیاز را کسب کنید می‌توانید به این روش فکر کنید!
بازگشت سرمایه: این روش از سودآورترین روش‌های تبلیغاتی است؛ به‌خصوص زمانی که بر اساس بهترین روش‌ها و با رعایت یک سری اصول انجام شود. درواقع تبلیغاتی که در باهدف طراحی‌شده باشند و در زمان مناسب اجرا شوند حداکثر تعامل و سودهی را خواهند داشت. یکی از مزایای اصلی این روش این است که فقط زمان کلیک کاربران از حساب شما هزینه‌ای کمک می‌شود که این مورد بسیار کمک‌کننده در کنترل هزینه و مشخص‌شدن دقیق بازار هدف است.

مقاله پیشنهادی:  آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) چیست و چگونه به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

مقایسه ریتارگتینگ پایه در مقابل پیشرفته

ریتارگتینگ پایه محصولی که کاربر در قبل مشاهده کرده است را نشان می‌دهد اما ریتارگتینگ پیشرفته چندین مرحله جلوتر از این روش است و موارد مختلفی را در نظر می‌گیرد؛ این موارد عبارت‌اند از:
ارائه تبلیغات شخصی‌سازی‌شده از محصولات برای علاقه‌مندان به آن محصول؛ این محصول می‌تواند مواردی باشد که حتی خریدار به آن‌ها نگاه نکرده باشد اما با کمک هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌شود که به آن محصول علاقه‌مند باشد و تمایل به خرید داشته باشد.
مراحل خرید را برای با کمک ارتباط با تمامی کانال‌ها آسان می‌کند، باتوجه‌به این مورد می‌توانید خرید را برای بازار هدف راحت‌تر کنید.
در ریتارگتینگ پیشرفته با شخصی‌سازی هر تبلیغ متوجه می‌شود که کدام ترکیب برای کاربر بهتر است.
با کمک ریتارگتینگ پیشرفته می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمال خرید کدام محصول برای کدام کاربر بیشتر است.

تفاوت بین ریتارگتینگ استاتیک و پویا

ریتارگتینگ ایستا به مجموعه‌ای از تبلیغات گفته می‌شود که در آن شخص باتوجه‌به اینکه از کدام سایت‌ها بازدید کرده است به وی تبلیغاتی نمایش داده می‌شود. فرض کنید که یک کمپین بازاریابی حول یک کتاب الکترونیکی ایجاد کرده‌اید. شما چهار تبلیغ ایجاد می‌کنید که مردم را به کتاب الکترونیکی هدایت می‌کند. هر یک‌زمانی فعال می‌شود که یک بازدیدکننده صفحه محصول یا مقاله خاصی را در سایت شما مرور می‌کند. یک تبلیغ ممکن است افرادی را هدف قرار دهد که به محصول نگاه کرده‌اند، درحالی‌که دیگری ممکن است برای کسانی که مقالاتی در مورد موضوعی مشابه موضوع کتاب الکترونیکی شما می‌خوانند جذاب باشد. ریتارگتینگ استاتیک برای شرکت‌های B2B بهترین است. همچنین برای زمانی که می‌خواهید نوع خاصی از مخاطبان را هدف قرار دهید نه یک فرد خاص، یا زمانی که می‌خواهید فقط یک محصول یا پیشنهاد خاص را تبلیغ کنید، این مورد استراتژی خوبی است.
ریتارگتینگ پویا برای هر خریدار تبلیغات سفارشی ایجاد می‌کند. این روش برای تجزیه‌وتحلیل رفتارهای خریداران، تنظیم آگهی بر اساس ترجیحات فردی و تعیین زمان ارائه آگهی برای به حداکثر رساندن احتمال تبدیل، به فناوری پیچیده‌تری ازجمله یادگیری ماشین نیاز دارد.
اگر در تجارت B2C هستید و کاتالوگ محصولات بزرگ و پایگاه مشتری زیادی دارید، ریتارگتینگ پویا برای شما مناسب است. متغیرهای دخیل در یک تبلیغ موفقیت‌آمیز برای انجام دستی بسیار عالی هستند و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ارائه تبلیغات شخصی شده آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان از آن گذشت! درواقع، ۸۸٪ از بازاریابان ایالات‌متحده گزارش دادند که بهبودهای مشخصی را با کمک این سبک تبلیغات مشاهده کرده‌اند.

هزینه ریتارگتینگ چقدر است؟

هزینه واقعی یک کمپین تبلیغاتی با کمک این روش به هزینه هر تبلیغ و البته به بودجه‌ای که اختصاص می‌دهید بستگی دارد؛ ارزشی که به دست می‌آورید به مدل قیمت‌گذاری ارائه‌شده و اهداف خاص شما بستگی دارد.
به‌طورمعمول، کمپین‌های ریتارگتینگ بر اساس هزینه CPM یا CPC ارائه می‌شوند:
• CPM = هزینه در هر «میلی» یا ۱۰۰۰ نمایش
• CPC = هزینه هر کلیک
CPM زمانی بهترین روش انتخابی است که هدف شما آگاهی باشد، چراکه در این روش برای نمایش هزینه می‌شود، اما هیچ کلیکی برای کسب‌وکار تضمین نمی‌شود! در این روش بسیاری از اوقات، شما برای تبلیغاتی که در پایین صفحه است و حتی دیده نمی‌شود، هزینه می‌کنید!
CPC به این معنی است که شما فقط زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که شخصی کلیک کند. در این روش کسی که کلیک می‌کند به‌احتمال‌زیاد به این پیشنهاد علاقه‌مند است؛ وقتی هدف عملکردی خاصی مانند افزایش درآمد دارید، CPC مدل انتخابی است.

مقاله پیشنهادی:  آژانس دیجیتال مارکتینگ در شیراز

چگونه یک کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم؟

کمپین‌های تبلیغاتی که بر اساس ریتارگتینگ طراحی و اجرا می‌شوند به‌اندازه‌ای که هدف شما بزرگ‌تر باشد سخت‌تر خواهند بود. بسته به روش‌های تبلیغاتی مورداستفاده یک کمپین می‌تواند بازدید یک سایت را به کمک روش‌هایی مانند ایمیل، تکمیل فرم، رزرو وبینار و … انجام دهد.
زمان طراحی کمپین‌های تبلیغاتی خود ابتدا مراحل دعوت به اقدام کاربر را شناسایی کنید سپس یک دنباله برای هدایت مشتریان برای رسیدن به هدف خود ایجاد کنید. این مراحل باید به صورتی باشد که در حالت ایده‌آل کاربر با دیدن تبلیغ وارد صفحه محصول شود و اقدام به خرید کند.
برای درک بهتر یک نمونه موفق از کمپین تبلیغاتی، ابتدا فرض کنید که کاربرانی دارید که از یک پست در سایت شما دیدن کرده‌اند، قصد دارید آن‌ها را تشویق کنید که در وبیناری که در آینده برگزار می‌کنید شرکت کنند اما این کاربران پس از خروج از سایت شما اقدام به ثبت‌نام در آن وبینار نمی‌کنند! با کمک ریتارگتینگ می‌توانید تبلیغات متعددی را با روش‌های مختلف به کاربران نمایش دهید. برای این مورد، شما باید یک دنباله هدف‌گذاری طراحی کنید تا اعتماد ایجاد کنید و کاربران را وادار به ثبت‌نام در وبینار کنید. در اینجا نحوه عملکرد استراتژی هدف‌گیری مجدد آمده است:
کاربران از طریق یک آگهی آنلاین یا یک جستجو در موتور جستجو از پست وبلاگ شما بازدید می‌کنند و یک کوکی مرتبط را در رایانه خود قرار می‌دهند.
کوکی برای صفحه وب خاص مقاله، دنباله تبلیغات را فعال می‌کند.
در روزهای اول تا چهارم پس از بازدید مشتری از وب‌سایت شما، اولین تبلیغ را ارائه دهید: ویدئویی که به‌طور خلاصه برند شمارا معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که چه‌کاری انجام می‌دهید.
در روزهای پنج‌تا هشتم پس از بازدید مشتری، آگهی دوم را ارائه دهید: پیوندی به مقاله‌ای که در مورد مزایای وبینار صحبت می‌کند.
در روزهای نهم تا دوازدهم پس از بازدید از سایت، سومین و آخرین آگهی را به مشتریان نشان دهید: دعوتی برای پیوستن به وبینار.
به‌محض اینکه کاربر به وبینار می‌پیوندد، گلوله دیگری را شلیک کنید با این کار او را در فهرست دومی قرار دهید که به او یادآوری می‌کند که در وبینار شرکت کند.

سخن آخر

استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی اگر به‌صورت صحیح طراحی و اجرا شود می‌تواند تأثیر خوبی در رشد کسب‌وکار و سوددهی داشته باشد. یکی از روش‌های تبلیغاتی مناسب با سوددهی بالا در کنار کم‌هزینه ‌بودن، روش ریتارگتینگ است که به جذب مشتری به‌صورت هدفمند و دقیق کمک می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *