it homa

مشاوره راه‌اندازی استارت‌آپ

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

مشاوره راه‌اندازی استارت‌آپ

استارت‌‌آپ نوعی کسب‌وکار فناوری محور است. هر فردی که در این حوزه فعالیت می‌کند، درواقع تلاش‌ دارد تا برای یک مسئله مشخص راه‌حل‌های تازه‌ای ارائه کند. هرچند که بعضی استارت‌‌آپ‌ها بدون کمک گرفتن از فناوری فعالیت می‌کنند، اما آنچه امروزه به‌عنوان استارت‌‌آپ می‌شناسیم نه‌تنها قابل‌تفکیک از فناوری نیست بلکه ایده تمام آن‌ها با فناوری آمیخته‌شده است. برخی از استارت‌آپ‌ها برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها بر روی یک ایده تمرکز کرده و سعی‌ می‌کنند به آن جامه‌ی عمل بپوشانند.

استقبال مشتریان از شما قطعاً نقش بسزایی در موفقیت یا شکست یک استارت‌آپ دارد. اگر مشتریان نتوانند با ایده شما ارتباط برقرار کنند، استارت‌‌آپ شما شکست خواهد خورد. حوزه استارت‌آپ و راه‌اندازی آن در میان اقشار مختلف جامعه طرفداران بسیاری دارد و علاقه‌مندان به این شیوه نوین کسب‌وکار روزبه‌روز در حال افزایش هستند.

سادگی و شیوایی قوانین استارت‌آپ باعث افزایش گرایش به این حیطه شده است. اگر می‌خواهید یک استارت‌آپ راه‌اندازی کنید باید دانشی در مورد نحوه عملکرد و قوانین مربوط به آن داشته باشید. اگرچه استارت‌آپ‌ها معمولاً کسب‌‌وکارهایی نوپا و تازه تاسیس هستند، اما نباید از مسیر خود منحرف شوند. بلکه دائماً باید به دنبال راه‌هایی بود که بتوان محصولات خود را با بازار تطبیق داد، به‌همین دلیل هیچ تضمینی وجود ندارد که در ابتدای راه به موفقیت برسید؛ بنابراین شروع یک استارت‌آپ کار ساده‌ای نیست و برای مقابله با چالش‌های پیش‌رو، به یک فرد خبره نیاز پیدا خواهید کرد، مشاور راه‌اندازی کسب‌وکار استارت‌آپ، فردی است که می‌تواند شمارا در این زمینه یاری دهد. در ابتدا می‌خواهیم یک دید کلی از استارت‌آپ و قوانین آن به شما بدهیم و در آخر درمورد اهمیت مشاوران این حوزه بحث خواهیم کرد.

آشنایی با قوانین استارت‌آپ

بدون اطلاع از قوانین مربوطه، ورود به هر حوزه‌ای از فعالیت غیرممکن است. این فاکتور در مورد شروع کسب‌وکار استارت‌آپی نیز وجود دارد؛ بنابراین شما برای ورود به این حوزه باید نسبت به قوانین اولیه‌ی هر استارت‌آپ آشنایی داشته باشید. علاوه بر قوانین اساسی ورود به استارت‌آپ بهتر است با موارد دیگری نیز آشنا شوید: برای مثال توجه داشته باشید که درباره ایده خود با دیگران صحبت نکنید. اگر چنانچه مجبور به طرح ایده خود برای جذب سرمایه‌گذار هستید، حتماً قراردادی درباره محرمانه بودن اطلاعات و عدم افشای آن‌ها منعقد کنید. فراموش نکنید که دارید در بستر اینترنت فعالیت می‌کنید، بنابراین آشنایی با قوانین تجارت الکترونیک برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌ شما امری ضروری است. قبل از هرکاری بهتر است که اختراع و یا برند خود را ثبت کنید و گواهی‌های مربوطه را بگیرید. پس از ثبت برند و علامت تجاری، شرکت خود را ثبت کنید. سپس اعضا و هیئت‌مدیره را تعیین کرده و به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید و درخواست خود را در آنجا نیز ثبت کنید. بهتر است بدانید که قرارداد واگذاری سهام یکی از قوانین استارت‌آپ است که اهمیت بالایی برای بقای آن دارد، تنظیم این قرارداد به‌منظور اختصاص سهام به افراد مربوطه است.

مقاله پیشنهادی:  مشاوره کسب‌وکار کوچک

طراحی بیزنس پلن برای راه‌اندازی استارت‌آپ

نقشه راه یا یک بیزینس پلن یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار شما خواهد بود. طراحی آن را به تعویق نیندازید چراکه لازم است برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ در شروع کار نقشه داشته باشید. می‌توانید چهارچوب موردنظر خود را تدوین کرده و آن‌ را بازنگری کنید. یک بیزینس پلن اصولی شامل جزئیات طرح و نحوه اجرای آن است و میزان هزینه موردنیاز برای راه‌اندازی استارت‌آپ را پیش‌بینی کرده است. همچنین چگونگی خرید، فروش و تولید محصول را بررسی می‌کند و شمارا در جهت ارائه خدمات بهتر راهنمایی خواهد کرد.

راه‌اندازی یک استارت‌آپ چه نیازهای اولیه‌ای دارد؟

ایده شما نباید رؤیایی و دور از ذهن باشد

اساساً کار شما زمانی شروع می‌شود که یک ایده‌ در ذهن شما شکل می‌گیرد. حال اگر این ایده خالی از فکر و قابل‌اجرا نباشد نمی‌تواند به شما کمک کند و در حد یک ایده صرف باقی می‌ماند؛ بنابراین توجه کنید که ایده شما قابل‌اجرا باشد. هیچ ایرادی ندارد اگر ایده شما جدید و دست‌اول نیست. می‌توانید آن ایده را با روشی جدید و مبتکرانه نیز عملی کنید و نتیجه لازم را بگیرید.

حتماً نقشه و بیزنس پلن داشته باشید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یک ایده بدون طرح و برنامه‌ریزی در حد یک ایده باقی می‌ماند؛ بنابراین بعدازاینکه از ایده خود مطمئن شدید، حتماً طرح کلی آن کسب‌وکار را روی کاغذ بیاورید. یک بیزینس پلن اصولی ضامن موفقیت کسب‌وکار شماست. این طرح کمک می‌کند تا نقاط قوت، ضعف و مشکلات احتمالی را بسنجید و این امکان را می‌دهد تا میزان موفقیت و سودآوری تجارت خود را بررسی کنید.

کسب‌وکار خود را ثبت کنید

اگر ایده شما تازه شکل‌گرفته و یا بر اساس یک اختراع بناشده است، باید آن را به ثبت برسانید. فراموش نکنید که مجوزهای لازم برای عملی کردن طرح خود را نیز تهیه کنید.

یک قالب اولیه برای کسب‌وکار خود داشته باشید

هنگامی‌که برای خود یک شمای کلی از طرح و ایده‌ی موردنظر ترسیم کردید، نوبت به این رسیده است که آن ایده را عملی کنید. برای راه‌اندازی استارت‌آپ به شکل اصولی باید نمونه و قالبی از آن را تهیه کنید. معمولاً کسب‌وکارهای خدماتی نیاز چندانی به رعایت این بخش ندارند اما برای این دسته از استارت‌آپ‌ها نیز باید نمودار کلی از فرآیند انجام خدمات و نوع آن‌ها را مشخص کرد.

حتماً سرمایه‌گذار و اگر لازم شد شریک پیدا کنید

حتماً می‌دانید که برای راه‌اندازی استارت‌آپ خود نیاز به سرمایه خواهید داشت؛ بنابراین باید سرمایه‌گذارانی را شناسایی کرده و با آن‌ها در مورد طرح خود بحث کنید. اگر خیلی خوش‌شانس باشید در همان شروع کار یک شریک یا سرمایه‌گذار همفکر و همسوی خود پیدا خواهید کرد. اگر موفق نشدید نباید ناامید شوید، چراکه معمولاً پیدا کردن فردی مناسب و هم‌عقیده با شما کاری دشوار و پردردسر است.

مقاله پیشنهادی:  قیف فروش یا قیف بازاریابی چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟

در استخدام نیرو دقت کنید

فرض کنید که همه مراحل گفته‌شده را با موفقیت طی کنید، حال اگر نیروی مناسب که توانایی و مهارت لازم را نداشته باشد استخدام کنید با مشکل مواجه خواهید شد. برای داشتن یک استارت‌آپ موفق این اصل را فراموش نکنید.

درباره بازار هدف خود اطلاعات کسب کنید

بازار همیشه مهم است! بدون داشتن بازار فروش قطعاً شکست خواهید خورد. درنتیجه، شناسایی بازار و جامعه مصرفی هدف باید قبل از تولید و ارائه خدمات موردبحث و نتیجه‌گیری قرار بگیرد؛ بنابراین باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید.

شروع به کارکنید

بعد از گذشتن از مراحل سخت و دشوار قبل، حالا زمان آن رسیده که محصولات یا خدمات خود را در معرض دید عموم قرا دهید. ابتدا سعی کنید کالاهای خود را به‌صورت محدود برای یک جامعه مصرفی نمونه ارائه دهید. با این کار به مشکلات احتمالی محصولات و خدمات خود نیز پی خواهید برد. درنتیجه می‌توانید برنامه بهتری برای عرضه به بازار اصلی تنظیم کنید. به‌این‌ترتیب در استارت‌آپ خود موفق می‌شوید و به‌مرور وارد مرحله تولید انبوه خواهید شد.

مشاور راه‌اندازی کسب‌وکار استارت‌آپی چه کسی است؟

هنگامی‌که قصد ورود به یک کسب‌وکار استارتاپی را دارید، تحقیق در مورد آن بازار اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. این دقیقاً لحظه‌ای است که سؤالات اساسی در ذهن شما نقش خواهد بست، مثلاً اینکه هزینه این کار چقدر است؟ نیروی کار مناسب خود را از کجا پیدا کنم؟ کار من احتیاج سرمایه‌گذاری دارد یا خیر؟ محصولات و خدمات خود را به چه قیمتی ارائه کنم؟ و از همه مهم‌تر اینکه آیا ایده‌ی من قابلیت اجراشدن دارد؟
به دست آوردن پاسخ همه‌ی این سؤالات خیال شمارا راحت خواهد کرد و اگر نتوانید خود را توجیه کنید، شاید این ایده را کنار بگذارید، چون راه‌اندازی یک کار جدید سخت است به‌ویژه اگر تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشید. اگر برای اولین بار است که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار رادارید. مشاوره استارت‌آپ، در هر مرحله‌ی بسیار مفید و کمک‌کننده خواهد بود. مشاوران این حوزه به‌گونه‌ای متفاوت به این بخش نگاه می‌کنند، مشاوران استارت‌آپی بخشی از تیم تجاری شما خواهند بود و تا زمانی‌که برای استقلال کامل آماده شوید شرکت را همراهی می‌کنند.
همان‌طور که اشاره کردیم وظیفه‌ی اصلی مشاوران این است که به‌عنوان یک شخص بی‌طرف به کسب‌وکارتان نگاه کنند تا در مورد نقاط ضعف‌وقوت، مشکلات احتمالی پیش‌رو و دیگر مسائل این حوزه، توصیه‌های راهبردی را ارائه دهند؛ بنابراین برای بهبود فضای کسب‌وکار خود، به دست آوردن برتری در بازار و همچنین حضور در فضای رقابتی بهتر است از ابتدای شروع به کار و خلق ایده، بر روی یک مشاوره راه‌اندازی استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کنید. مشاوران این حوزه در پیشرفت و ارتقاء کسب‌وکار بسیار مؤثر هستند. آن‌ها شمارا در نحوه جمع‌آوری سرمایه اولیه و یافتن سرمایه‌گذار راهنمایی می‌کنند و با ارائه تکنیک‌های اصولی بازاریابی شمارا به یک استراتژی‌ بازاریابی موفق می‌رسانند. کار آن‌ها در این نقطه به پایان نمی‌رسد. بعد از دستیابی به یک استراتژی متناسب، مشاوران شروع به برنامه‌ریزی برای ارتقاء مهارت‌های کسب‌وکار شما می‌کنند. این مهارت‌ها شامل: مهارت‌های سازمانی و مدیریتی می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  مشاوره توسعه کسب‌وکار اینترنتی شما

حضور مشاوره‌ در راه‌اندازی استارت‌آپ چه مزایایی دارد؟

یک مشاور راه‌اندازی استارت‌آپ، باید دانش و مهارت‌ها کافی در هدایت هر کسب‌وکاری داشته باشد. به‌کارگیری چنین مشاوری مزیت‌های بی‌شماری دارند که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱-می‌توانید با تکیه‌بر دانش یک متخصص، نسبت به مسیرهای نرفته آگاهی پیدا کنید و به‌جای تجربه کردن‌ راه‌هایی که زمان زیادی را از شما خواهد گرفت، به دانش، تخصص و تجربه مشاوران تکیه کنید.
۲-هر کسب‌وکاری برای موفقیت نیازمند آنالیز خود و رقبای خود است. در این صورت است که می‌تواند جایگاه خاص خود را داشته باشد و روبه‌جلو حرکت کند؛ بنابراین نیاز به یک برنامه بازاریابی ویژه در آن احساس می‌شود. مشاوره استارت‌آپ به شما در تصمیم‌گیری در طراحی یک استراتژی در این زمینه یاری می‌کند و در راستای تحلیل رقبای شما در بازار هدف قدم برمی‌دارد.
۳-مشاوره استارت‌آپ معمولاً می‌توانند ارتباطات تجاری خوبی برقرار کنند؛ بنابراین می‌توانند باعث جذب سرمایه‌گذار به هر کسب‌وکاری شوند. همچنین به کارآفرینان نیز آموزش خواهند داد تا چگونه یک ارتباط قوی با سرمایه‌گذار یا شرکای تجاری ایجاد کنند.

سخن نهایی

در این نوشته با نکات لازم جهت راه‌اندازی استارت‌آپ موفق آشنا شدیم و به نقاط قوت و ضعف آن پی بردیم. تلاش مداوم در کنار مشورت و کمک افراد هم‌تیمی خلاق می‌تواند موفقیت شمارا در این زمینه تضمین کند. برای تأمین هزینه راه‌اندازی استارت‌آپ خود که بخش مهمی را شامل می‌شود می‌توانید از سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی مانند شتاب‌دهنده‌ها و بانک‌ها نیز بهره ببرید. وقتی یک طرح تجاری دارید، بهتر است که از دید یک مشاور باتجربه درزمینه راه‌اندازی استارت‌آپ بررسی شود تا اگر نقص‌هایی در آن وجود دارد و انتظار آن را ندارید برطرف شوند. شاید شما ندانید چه چیزی باعث کندی کار شما شده است، اما یک مشاور که درزمینه کسب‌وکار استارت‌آپی فعالیت دارد با نگاه عمیق خود به‌خوبی مشکلات شمارا تشخیص می‌دهد و بهترین برنامه‌ریزی در جهت موفقیت را در اختیار شما قرار خواهد داد؛ بنابراین اگر می‌خواهید در حوزه استارت‌آپ‌ و کسب‌وکارهای مجازی، دائماً روبه‌جلو حرکت کرده و خود را راضی نگه‌دارید، باید به یک تیم مجرب و حرفه‌ای اعتماد کنید. مجموعه مشاوران راه‌اندازی استارت‌آپ آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی‌هما می‌توانند توصیه‌های اصولی و معتبری برای هرگونه ایده استارت‌آپی ارائه دهند. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه ارتباط باما آی‌تی‌هما نسبت به دریافت مشاوره،تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *