spam score

اسپم اسکور چیست؟ و چگونه اسپم اسکور سایت را کاهش دهیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اسپم اسکور چیست؟ و چگونه اسپم اسکور سایت را کاهش دهیم؟

اسپم اسکور (Spam Score) یکی از معیارهای بررسی کیفیت و اعتبار یک سایت است. این فاکتور توسط سایت MOZ تعیین‌شده است و امروزه این معیار برای بسیاری از وب مستران و متخصصین سئو اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله به بررسی دقیق اسپم اسکور و روش‌های بهبود (کاهش) خواهیم پرداخت.
اسپم اسکور چیست؟
بر اساس تعریف سایت MOZ، اسپم اسکور معیاری است که با درنظرگرفتن فاکتورهای ضداسپم سئو، اندازه‌گیری می‌شود.
درواقع درصد اسپمی بودن سایت توسط اسپم اسکور تعیین می‌شود. اسپم اسکور ۲۷ فاکتور مختلف الگوریتم‌های گوگل را بررسی می‌کند؛ این ۲۷ فاکتور، معیارهایی هستند که گوگل باتوجه‌به آن‌ها تصمیم به جریمه یا پنالتی کردن یک سایت می‌کند.

چگونه اسپم اسکور سایت را به دست آورم؟

همان‌طور که گفتیم، اسپم اسکور یک توسط سایت ماز ارائه‌شده است و شما می‌توانید اسپم اسکور سایت خود یا دیگر سایت‌ها را به‌صورت رایگان در سایت MOZ مشاهده کنید. برای این کار در سایت MOZ ثبت‌نام کرده و از طریق قسمت LINK EXPLORE آدرس سایت موردنظر را وارد کنید و با زدن دکمه‌ی اینتر گزارش و اطلاعات کاملی از وضعیت اسپم اسکور و اعتبار دامنه و صفحه موردنظر به دست بیاورید؛ همچنین می‌توانید افزونه‌ی این ابزار را روی مرورگر خود نصب کنید تا با یک کلیک بتوانید اطلاعات هر سایتی را به بررسی کنید.
درصد‌هایی که برای شما در سایت موز نمایش می‌دهد به شرح زیر است.
۱-۳۰٪ کم
۶۰-۳۱٪ متوسط
۶۱-۱۰۰٪ زیاد
این اعداد به شما اعلام می‌کند که سایت شما عوامل مشتری با سایت‌های اسپم دارد و بهتر است برای پایین آوردن این درصدها راهکار جدیدی را اجرا کنید.
همان‌طور که گفتیم هرچقدر درصد اسپم شما بیشتر باشد شانس جریمه شدن سایت شما توسط گوگل بالاتر می‌رود. یکی از مهم‌ترین عامل در بالا بودن اسپم اسکور، بک‌لینک‌های اسپم اشاره‌کننده به سایت‌هاست که باید برای حذف و نادیده‌گرفتن آن توسط موتور جستجوی گوگل تدابیر خاصی را به مرحله‌ی اجرا بگذارید.
روش‌های کاهش اسپم اسکور سایت
همیشه سعی کنید مطابق دستورالعمل‌های گوگل مراحل سئوی سایت خود را انجام دهید تا مشمول جریمه‌های موتور جستجوی گوگل نشوید؛ اما جای نگرانی نیست چون شما می‌توانید اسپم اسکور خود را با روش‌ها و راهکار‌های زیر کاهش دهید. با ما همراه باشید:

مقاله پیشنهادی:  نکات کلیدی در طراحی سایت های اطلاع رسانی برای ارگان ها

عدم استفاده از برخی TLDها (پسوند دامنه)

زمان خرید و ثبت دامنه، علاوه بر انتخاب نام دامنه مناسب سعی کنید پسوندهای معتبر مانند .IR ، .COM و.ORG را خریداری کنید. بنا بر اعلام سایت ماز پسوند دامنه‌های زیر شانس بیشتری برای افزایش اسپم اسکور خواهند داشت:
.REST
.BUZZ
.GQ
.TK
.FIT
.CF
.TOP
.ML
.WORK
به‌صورت تدریجی صفحات سایت خود را افزایش دهید
عموماً سایت‌هایی که اسپم هستند با یک هدف خاص تولیدشده‌اند و تعداد صفحات آن‌ها بسیار پایین است. وقتی سایت شما به‌تدریج صفحات جدید می‌سازد و یا مقاله‌های جدید منتشر می‌کند؛ به گوگل این سیگنال را ارسال می‌کند که سایت سالم و باکیفیتی است. سعی کنید صفحات درباره‌ی ما و تماس با ما داشته باشید و همچنین اطلاعات تماس خود را در فوتر و هدر سایت نیز درج کنید.

لینک کردن آدرس حساب کاربری لینکدین به سایت

شاید ندانید که یک مورد جالب برای کاهش اسپم اسکور، اتصال حساب کاربری لینکدین شما به سایتتان است. لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی معتبر است و داشتن حساب کاربری قوی در آن به اعتبار کسب‌وکار و سایت شما کمک شایانی می‌کند.

استفاده از گواهینامه SSL

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای بهبود اسپم اسکور استفاده از پروتکل امنیتی SSL است. استفاده از این پروتکل وجب می‌شود تمامی اطلاعات ارسالی و دریافتی شما بین سرور و کاربر رمزنگاری شود و به امنیت اطلاعات کمک بزرگی می‌کند. از طرفی پروتکل اس اس ال موجب کاهش اسپم اسکور شما خواهد شد. پس اگر هنوز سایت شما بروی پروتکل HTTP است از شرکت هاستینگ خود تقاضا گنید تا گواهی SSL را روی سایت شما اعمال کند.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت برای نهادهای علمی و پژوهشی: نکات و ترفندها

بک‌لینک سازی طبیعی و سالم

مهم‌ترین فاکتوری که تأثیر بالایی بر روی میزان درصد اسپم اسکور سایت شما دارد، بحث بک‌لینک‌های سایت شماست.
توصیه می‌کنیم که به‌صورت طبیعی و سالم به بک‌لینک سازی بپردازید و بدانید که بک‌لینک‌های غیرطبیعی و اسپم به‌راحتی اسپم اسکور شمارا بالا برده و موجب می‌شود عواقبی مانند جریمه و پنالتی شدن توسط گوگل در انتظار سایت شما باشد.
استفاده از گوگل تگ منیجر
غالب سایت‌های اسپم از گوگل تگ منیجر استفاده نمی‌کنند؛ با نصب و استفاده از گوگل تگ منیجر در سایتتان اعتبار خود را بالا ببرید!

استفاده از فاو آیکون

شاید خنده‌دار باشد اما عدم استفاده از فاو آیکون در سایت یکی از دلایل افزایش اسپم اسکور سایت‌هاست. پس با استفاده از همین روش ساده نیز شما می‌توانید میزان اسپم خود را کاهش دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به اسپم اسکور و روش‌های کاهش آن پرداختیم. امیدواریم پس از رعایت این نکات شاهد کاهش اسپم اسکور خود و درنتیجه ارتقاء اعتبار سایت و همچنین رتبه‌ی خود در نتایج گوگل باشید. لطفاً نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در مورد اسپم اسکور با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *