What is Webinar Marketing?

وبینار مارکتینگ: پلکان صعود کسب‌وکارها

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

وبینار مارکتینگ: پلکان صعود کسب‌وکارها

بدون شک بازاریابی (بازاریابی بازگشتی، آنلاین، وبینار مارکتینگ و …) شاه کلید موفقیت بیزنس‌ها در دنیای امروز است. ریجز مک‌کنا درمورد اهمیت بازاریابی می‌گوید: «Marketing Is Everything, Everything is Marketing» یعنی « بازاریابی همه چیز است و همه چیز بازاریابی است»
امروزه وبینار مارکتینگ یا بازاریابی وبینار یکی از کارآمدترین روش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای مختلف است. این روش بازاریابی باتوجه به مزایایش (مثل مقرون به‌صرفه بودن و بازدهی بالا) از محبوب‌ترین روش‌های مارکتینگ در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.
پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده است نشان می‌دهد ۳۶ درصد از بیزنس‌ها روش وبینار مارکتینگ را به‌عنوان استراتژی اصلی تبلیغات محتوایی خود برگزیده‌اند. همچنین براساس این پژوهش بازاریابی وبینار توانست تا ۸۰ درصد هزینه‌ تبلیغات کسب‌وکارها را کاهش دهد. این خود مهر تاییدی بر میزان اهمیت و بازدهی تبلیغات به سبک وبینار مارکتینگ است.
از این‌رو ما بنا داریم تا ضمن معرفی بازاریابی وبینار و مزایای آن، تکنیک‌های برگزاری یک وبینار موفق را به شما آموزش بدهیم. بعد از خواندن این مقاله شما نیز می‌توانید رویدادهای تبلیغاتی برندتان را به شیوه وبینار مارکتینگ برگزار کنید. پس حتما تا پایان این آموزش همراه ما باشید.

وبینار مارکتینگ چیست؟

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، دریپ مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و … همگی انواعی از بازاریابی کسب‌وکارها هستند و ممکن است بیزنس‌ها به فراخور حوزه کاریشان از یک یا چند شیوه آن استفاده کنند. وبینار مارکتینگ یا بازاریابی وبینار یکی از روش‌های پربازده در زمینه تبلیغات است.
حتی کمپانی‌های بزرگی همچون لینکدین از آن برای پرزنت خدمات و دستاوردهای جدیدشان استفاده می‌کنند. به دوره آموزشی، سمینار، کلاس و رویدادهای آنلاین در بستر وب به‌صورت زنده و آنلاین وبینار یا based seminar Web گفته می‌شود.
وبینار مارکتینگ (webinar marketing) یا بازاریابی وبینار، به‌معنای برگزاری یک رویداد بازاریابی به‌شکل وبینار است که طی آن طرفداران یک برند و مشتریان بالقوه آن با مزایا، فواید، محصولات و دستاوردهای جدید آن برند آشنا می‌شوند. وبینار با داشتن فضای زنده و تعاملی، عدم محدودیت زمانی و جغرافیایی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اغلب با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شود.
جالب است بدانید براساس تحقیقات انجام شده توسط انیستیتو بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۶، از هر ۱۰۰ شرکت کننده در وبینارهای بازاریابی، ۴۰ نفر توجه‌شان به محصولاتی که در وبینار معرفی و پرزنت می‌شود، جلب شده و ۳۰ درصدشان تمایل‌به خرید آن محصولات پیدا می‌کنند.
همین آمار درخشان باعث شده تا کسب‌وکارهای مختلف برای افزایش مشتریان‌شان، به‌دنبال برگزاری هرچه پرشکوه‌تر وبینار مارکتینگ خود باشند.
اگر شما هم مشتاق شده‌اید از وبینار مارکتینگ یا بازاریابی وبینار برای پروموت محصولات و برندتان استفاده کنید، ما در ادامه این مقاله علاوه‌بر معرفی مزایای بازاریابی وبینار، استراتژی‌های برگزاری وبینار مارکتینگ را به شما آموزش می‌دهیم. بدون شک با بهره‌گیری از این نکات می‌توانید وبیناری موفق و پرسود برگزار کنید.

مزایای وبینار مارکتینگ

اگر تابه‌حال از وبینار مارکتینگ برای تبلیغ برند و محصولات‌تان استفاده نکرده‌اید احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید «چرا تا این‌حد بازاریابی وبینار مهم است؟» پاسخ این سوال را باید در مزایای بی‌شمار این شیوه بازاریابی جستجو کرد.
در این قسمت عمده‌ترین مزایای وبینار مارکتینگ یا بازاریابی وبینار را بررسی می‌کنیم و پس از آن به آموزش تکنیک‌های برگزاری وبینار مارکتینگ می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی:  سئو تضمینی، واقعیت یا یک شوخی؟

پیشی گرفتن از رقیبان

وبینار مارکتینگ بخش جدایی ناپذیر بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. همان‌طور که گفته شد این سبک تبلیغاتی طرفداران زیادی داشته و روزبه‌روز هم بر محبوبیت آن افزوده می‌شود.
اگرچه نمی‌توان ادعا کرد موفقیت مجموعه‌های بزرگی همچون دانشگاه هاروارد و لینکدین صرفا به‌علت برگزاری وبینار مارکتینگ بوده، اما قطعا نقش موثر تعامل هفتگی اعضای تیم‌ها با مخاطبان‌شان انکار ناپذیر است. وبینار مارکتینگ با افزایش شهرت برندها موجب رشد و ترقی آن‌ها می‌شود.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

یکی از مزایای مهم بازاریابی وبینار و به‌طور کلی رویدادهای آنلاین این است که نسبت‌به ایونت‌های حضوری هزینه برگزاری و وقت تلف‌شده بسیار کمتری دارند. وبینار با حذف هزینه‌هایی چون اجاره سالن برگزاری، غذا، پذیرایی و … کمک بزرگی به بیزنس‌های درحال رشد کرده است.
همچنین اگر مهمانان شما از سایر کشورها باشند، دیگر مشکلات هماهنگی بلیط هواپیما، اقامت و هتل آن‌ها را ندارید. از طرفی مدیریت و کنترل یک رویداد به شکل وبینار مارکتینگ بسیار آسان‌تر از ایونت حضوری است و از این نظر هم فشار کاری کمتری دارید.

عدم محدودیت جغرافیایی

از دیگر مزایای وبینار مارکتینگ، افزایش نرخ تعامل و مشارکت، از طریق غلبه‌بر محدودیت جغرافیایی است. به کمک بازاریابی وبینار دیگر مهم نیست که دفتر مرکزی شما کجا قرار دارد، مهمانان و مشتریان‌تان کجا هستند و وضعیت آب و هوا چگونه است. شما، مهمانان و مشتریان‌تان همگی می‌توانید درحالی که در منزل‌تان نشسته‌اید در وبینار شرکت کرده و به تبادل اطلاعات بپردازید.

معرفی بهتر محصولات و خدمات

وبینار مارکتینگ یا بازاریابی تبلیغات نباید به‌شکل یک کمپین تبلیغاتی طراحی شود. درواقع گرچه هدف از برگزاری وبینار، تبلیغات و ارائه محصولات شرکت‌هاست اما امر تبلیغات باید یک فعالیت جانبی و در حاشیه وبینار مارکتینگ باشد.
برای مثال می‌توانید در وبینار از ارزش‌ها و فلسفه بیزنس‌تان صحبت کنید. همچنین طرح معضلات و چالش‌های پیش رو، ارائه راهکارها و تکنولوژی‌های جدید در حوزه کاری‌تان نیز از دیگر موضوعاتی‌ هستند که می‌توانید برای برگزاری وبینار مارکتینگ یا بازاریابی وبینار، از آن‌ها استفاده کنید.
برای معرفی و فروش محصولات‌تان نیز از تکنیک‌های فروش نرم (تبلیغات ظریف، تکنیکی و غیر تهاجی) استفاده کنید. تجربه نشان داده که وبینار مارکتینگ با بزرگنمایی در نیازهای مخاطب و معرفی صحیح محصول، باعث افزایش قابل توجه فروش بیزنس‌ها می‌شود.

آموزش مدیران و کارمندان به کمک وبینار

مزایای وبینار مارکتینگ تنها محدود به فروش و پرزنت محصولات و برندها نمی‌شود، از بازاریابی وبینار برای برگزاری دوره آموزشی برای ارتقا دانش و مهارت مدیران و کارمندان هم می‌توان استفاده کرد. همین یکی از برتری‌های وبینار مارکتینگ نسبت به سایر روش‌های بازاریابی (مثل ایمیل مارکتینگ) است.
برای مثال از قابلیت‌های وبینار دوره‌ای برای آموزش نرم‌افزار جدید سازمان‌تان به پرسنل استفاده کنید!

استراتژی‌های برگزاری وبینار مارکتینگ

حال که با اهمیت و مزایای وبینار مارکتینگ آشنا شدیم نوبت به آموزش مهم‌ترین استراتژی‌های برگزاری وبینار مارکتینگ می‌رسد. اگر قصد برگزاری یک وبینار را دارید حتما نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

هدف خود را تعیین کنید

به‌عنوان اولین قدم در برگزای وبینار، باید هدف خود را کاملا واضح و شفاف بنویسید. برای مثال یک بیزنس می‌تواند با هدف معرفی محصولات و خدمات جدید خود وبینار برگزار کند. یا مثلا ممکن است هدف از بازاریابی وبینار، ارتقا برند یا بارش فکری باشد. با تعیین اهداف مشخص، برنامه‌ریزی دقیق‌تری را برای وبینار انجام می‌دهید.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست؟

انتخاب موضوع وبینار

بعد از تعیین هدف، باید موضوع اصلی و موضوعات جانبی وبینار را در راستای هدف‌تان مشخص کنید. موضوع باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که در نهایت مخاطبان را به سوی یک ذهنیت، محصول یا تصمیمی خاص سوق بدهد. بنابراین برای دسترسی به بیشترین بازدهی رویداد آنلاین، موضوع وبینار را متناسب و هم‌راستای برند و محصولات‌ خود انتخاب کنید.

برنامه‌ریزی دقیق

بعد از انتخاب موضوع، وقت آن است که با تشکیل تیمی قدرتمند لحظه‌به‌لحظه وبینار خود را برنامه‌ریزی کنید. لیست اسامی مهمانان، پوستر و بنرها، نحوه اطلاع‌رسانی وبینار مارکتینگ، سخنرانان و زمان برگزاری از جمله مواردی هستند که باید کاملا مشخص باشد.
زمان برگزاری وبینار نباید در روزهای تعطیل و مناسبت‌های مهم باشد. برای مثال عصر روز جمعه زمان مناسبی برای برگزاری وبینار مارکتینگ نیست.

توجه به سلیقه و نیاز مخاطب

همیشه و در هرکاری توجه به مخاطب، نیازهایش و سلیقه‌اش از هرکاری مهم‌تر است! مثلا اگر مخاطبان شما افرادی معمولی و عادی هستند، باید با آنان شوخی کنید و لحنی صمیمی و دوستانه داشته باشید، اما اگر با رئسا و مدیرعامل‌های شرکت‌ها سر و کار دارید لحن شما باید رسمی و شسته رفته باشد!
خودتان را جای مخاطبان و شرکت کنندگان بگذارید تا بفهمید آن‌ها به چه موضوعاتی علاقه دارند. سعی کنید از نگاه مخاطب همه چیز را ببینید تا بتوانید وبیناری جذاب برگزار کنید. از سوی دیگر وقتی یک وبینار براساس نیازها و سلیقه مخاطبان طراحی شده باشد، نرخ مشارکت بالایی داشته و با استقبال زیادی مواجه می‌شود.

دعوت از سخنران با قدرت کلام بالا

از نفوذ کلام و قدرت سخنوری افرادی که برای سخنرانی دعوت می‌کنید مطمئن شوید زیرا یکی از مهم‌ترین اصول برگزاری وبینار دعوت از سخنرانانی با فن بیان خوب است. از سوی دیگر مجری وبینار نیز باید شخصی مسلط و توانمند باشد تا بتواند شرایط را مدیریت کند.
اگر خودتان تصمیم به اجرای وبینار دارید حتما از قبل متن اجرا، صحبت‌های مهم، برنامه‌ها و اسامی مهم را یادداشت و برای تسلط بیشتر از قبل تمرین کنید. تحقیقات نشان داده ۴۸ درصد از شرکت کنندگان به وبینارهایی که مجری ضعیفی داشته‌اند، امتیاز کمتری می‌دهند. بنابراین اگر به‌دنبال برگزاری یک وبینار مارکتینگ موفق هستید از مجریان توانا استفاده کنید.

توجه‌ به مدت زمان استاندارد

طبق استانداردها مدت زمان یک وبینار نباید بیشتر از یک ساعت باشد، درصورت افزایش مدت زمان وبینار، مخاطبان خسته شده و بازدهی وبینار کاهش می‌یابد. براساس تحقیقات وبسایت danielwaas، مخاطبان نمی‌توانند بیش از ۵۲ دقیقه وقت را صرف تماشای یک وبینار کنند.
اگر زمان وبینار مارکتینگ از حدود یک ساعت فراتر برود عملا وقت و هزینه‌تان را هدر داده‌اید. در نتیجه تلاش کنید با برنامه‌ریزی دقیق در مدت زمان استاندارد به تمام موضوعات مهم بپردازید.

درگیر کردن مخاطب

اگر نتوانید مخاطبین‌تان را با صحبت‌ها و مسائل درگیر کنید، شاهد خمیازه‌ها و خواب‌آلودگی خواهید بود. بسیاری از شرکت کنندگان در وبینار مارکتینگ، بعد از گذشت چند دقیقه رفته‌رفته از توجه‌شان به صحبت‌های سخنران کاسته می‌شود.
درگیر کردن مخاطب تکنیک‌های بسیار زیادی دارد؛ شما باید سعی کنید در مدت زمانی که وبینار خود را برگزار می‌کنید با پرسش‌های جنجالی، شروع یک داستان شنیدنی، نظرسنجی و یا برگزاری مسابقه‌ای جذاب مخاطبان را وادار به مشارکت کنید.

مقاله پیشنهادی:  برند‌بوک (Brand book)

عجول نباشید

برخی از افراد برای رعایت مدت زمان استاندارد وبینار، مطالب را بسیار سریع عنوان کرده و از آن‌ها رد می‌شوند. این درحالی است که فرصت تعامل با مخاطبان را از دست داده و نرخ مشارکت وبینار مارکتینگ شما کاهش می‌یابد. بنابراین سعی کنید از مطرح کردن مطالب زائد بپرهیزید و در تایم استاندارد موضوعات مهم را با طمانینه مطرح کنید.

اطلاع‌ رسانی

تاریخ، زمان و پلتفرم برگزاری وبینار مارکتینگ خود را به‌خوبی اطلاع رسانی کنید تا افراد بیشتری بتوانند در آن شرکت کنند و بازدهی بیشتری داشته باشید. برای اطلاع رسانی رویدادتان از ایمیل انبوه، ارسال پیامک و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

چالش‌های وبینار مارکتینگ

وبینار مارکتینگ در کنار مزایای زیادش، مشکلات و چالش‌هایی هم دارد. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بازاریابی وبینار، مشکلات فنی است. از اختلالات مربوط به اینترنت گرفته تا مشکلات نرم‌افزاری و کیفیت صدا و تصویر، همگی از جمله اتفاقات ناخوشایندی هستند که ممکن است در حین برگزاری وبینار رخ بدهد.
برای پیش‌گیری از چنین مشکلاتی، حتما از قبل موارد زیر را چک کنید:
• بررسی محیط سخنران و مجری برنامه
• اطمینان از سرعت اینترنت و قطع نشدن آن (مثلا در صورت قطع شدن اینترنت WFi باید یک اینترنت پرسرعت دیگر در دسترس داشته باشید)
• کیفیت و موقعیت مناسب دوربین
• نور مناسب محیط
• روشن بودن میکروفون و قرار دادن آن در فاصله مناسب

کلام آخر

اگر به‌دنبال موفقیت و افزایش فروش خود هستید، باید از بهترین روش‌های بازاریابی برای جلب توجه مردم استفاده کنید. همانطور که در این مطلب نیز گفته شد وبینار مارکتینگ به‌عنوان یکی از کارآمدترین شیوه‌های تبلیغاتی در چند سال اخیر شناخته شده و طرفداران زیادی هم دارد.
انتخاب موضوع جذاب، توجه به سلیقه و نیاز مخاطب، استفاده از سخنرانان قوی و اطلاع رسانی گسترده از عوامل مهم در موفقیت یک وبینار هستند.
برگزاری وبینار مارکتینگ نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد. برای برگزاری باشکوه، پرسود وبینار، نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی دارید. ما در شرکت آی تی هما با تجربه و دانش‌مان در این راه شانه به شانه شما ایستاده‌ایم و در انجام درست بازاریابی با اصول مربوطه به شما کمک می‌کنیم؛ شما می‌توانید با مشاواران و کارشناسان ما تماس گرفته و از آن‌ها راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید!
ما در این مقاله سعی کردیم ضمن معرفی وبینار مارکتینگ و مزایای آن، موثرترین استراتژی‌های بازاریابی وبینار را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مطالب بتواند در مسیر برگزاری یک وبینار مارکتینگ موفق به شما کمک کند. اگر در این‌باره نظر، سوال یا ابهامی دارید حتما در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا به آن‌ها پاسخ بدهیم.
شما می‌توانید با به‌اشتراک گذاری این مطلب با دوستان و همکاران‌تان به آن‌ها در برگزاری یک وبینار باشکوه کمک کنید. قطعا دوستان‌تان بابت این کارتان بسیار خوشحال خواهند شد!

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *