برند گوچی-1

داستان برند گوچی

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

داستان برند گوچی

 

گوچی (Gucci) یک برند ایتالیایی در صنعت مد است که اساساً با محصولات لاکچری، لوکس و همچنین محصولات چرمی معروف است. برند گوچی در حدود یک قرن پیش در ایتالیا افتتاح شد  و امروزه به‌عنوان یکی از مشهورترین برندهای صنعت مد شناخته می‌شود.

این برند در طول تاریخ خود یکی از تحسین‌ برانگیزترین برندهای صنعت مد جهان بوده است. گوچی از زمان افتتاح در سال ۱۹۲۱ که یک فروشگاه چرمی بود، تا به امروز مجموعه‌هایی از محصولات منحصر به فرد را تولید و یک نماد معتبر از مد لاکچری، بوده است. به نظر اکثر متخصصان صنعت مد، در تمامی محصولات این برند، هنر بی‌عیب و طراحی هوشمندانه به چشم می‌خورد.

تاریخ گوچی از اولین طراح یعنی گوچی که بنیان‌گذار این برندبود تا به امروز که مدیر طراحی آن الساندرو میشل است، پر از حوادث و رویدادهای مختلفی بوده است. رویدادهایی مانند چالش‌های کسب‌وکار، موفقیت و شکست و رقابت‌های طراحی، همگی یک تاریخ پر فراز و نشیب برای گوچی رقم زده است.

 

تاریخچه‌ی تاسیس گوچی

 

 

گوچی

 

گوچیو گوچی یک جوان ایتالیایی متولد ۱۸۸۱ میلادی بود که بعد از مهاجرات به لندن، به‌عنوان خدمتکار و باربر هتل معروف ساووی فعالیت می‌کرد. او بعد از چند سال به فرانسه رفت و در پاریس نیز همین فعالیت را انجام داد. گوچیو به کیف‌ها و چمدان‌های لوکس مسافران هتل علاقه‌ی زیادی داشت و ایده‌ی طراحی و تولید محصولات چرمی در همان سال‌ها به ذهنش خطور کرد.

گوچیو در سال‌های پایانی حضور در لندن، یک بازدید از کارگاه‌های تولیدی چرم H.J cave داشت تا با فرآیند تولید این محصولات آشنایی پیدا کند.

گوچی در آستانه‌ی ورود به ۴۰ سالگی به فکر تاسیس کسب و کار شخصی خود افتاد و به همین خاطر، از پاریس به فلورانس که محل تولدش بود رهسپار شد. شهر فلورانس به عنوان یک مرکز با مواد اولیه با کیفیت در صنعت مد و همچنین هنرمندان حرفه‌ای شناخته می‌شد.

در سال ۱۹۲۰ میلادی اولین فروشگاه گوچی در شهر فلورانس افتتاح شد. در این فروشگاه محصولات چرمی به فروش می‌رسید. او با حفظ متدهای سنتی طراحی و تولید محصولات پوشاک و اکسسوری، روش‌های مدرنی را برای تولید انبوه پیاده‌سازی کرد. گوچی در همان ابتدای شروع فعالیت، هنرمندان و کارکنان حرفه‌ای صنعت چرم فلورانس را به کار گرفت تا کیفیت نهایی زیر نظر آن‌ها به بازار عرضه شود.

 

اولین مشتریان گوچی

 

از اولین مشتریان گوچی، سوارکاران بودند که لباس‌ها و اکسسوری های سوارکاری خود را از فروشگاه گوچی خریداری می‌کردند. طراحی کفش‌های راحتی معروف گوچی و رنگ سبز و قرمز مشهور این برند از همان دوران ایجاد شد که امروزه نیز به‌عنوان نمادهای اصلی این برند شناخته می‌شوند.

در سال‌های بعد پسران گوچی آلدو، واسکو و رودولفو به گوچی پیوستند و کسب‌وکار خانوادگی به دیگر شهرهای ایتالیا مانند رم  و میلان توسعه پیدا کرد.

برادر دیگر آن‌ها یعنی اوگو هم در کارخانه گوچی مشغول به کار بود. نهایتاً اوگو و واسکو سهام خود را در شرکت به فروش رسانند.

محصولات گوچی در آن ایام، شامل اکسسوری های چرمی با کیفیت مانند کیف‌های دستی؛ کفش و لباس‌های ابریشمی با طراحی شیک و منحصر به فرد بود.

 

نوآوری و گسترش گوچی

 

علیرغم دوران جنگ جهانی اول، گوچی برای تأمین مواد اولیه با مشکل خاصی روبرو نبود. گوچیو با استفاده از موادی مانند کرباس و چوب بامبو، محصولات خود را در آن سال‌ها تولید کرد که این محصولات بعدها به‌عنوان امضای این برند شناخته شد. در آن سال‌ها، نماد گوچی دو کاراکتر G بود که با خطرهای سبز و قرمز تزیین می‌شد. بعد از اتمام جنگ جهانی اول، تاج گوچی به‌عنوان نشان برند تعیین شد که این طرح شامل یک سپر، شوالیه و روبان‌های قرمز و سبز بود. این نشان به نمادهای شهر فلورانس شباهت زیادی داشت.

مقاله پیشنهادی:  چگونه کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم؟

در سال ۱۹۵۳ میلادی برادران گوچی یعنی آلدو و رودلفو تصمیم به توسعه‌ی فعالیت‌های برند گرفتند. آن‌ها اولین قدم را با افتتاح فروشگاه در شهر نیویورک برداشتند. پانزده روز بعد از افتتاح این فروشگاه، گوچیو گوچی اسطوره‌ای از در سن ۷۲ سالگی از دنیا رفت.۷ سال بعد از افتتاح اولین فروشگاه در نیویورک، این برند ایتالیایی مکان فعالیت خود را به خیابان معروف پنجم در این شهر انتقال داد. بعد از مدتی فلوریدا، لندن و بوربی هیلز نیز میزبان شعبه‌های گوچی شدند.

 

حضور سوپر استارها در شهرت گوچی

 

 در آن دوران سوپراستارهای سینما و مسافران ثروتمند؛ بهترین مشتریان برند گوچی در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بودند. ستاره‌های سینما با پوشیدن محصولات گوچی و حضور در تبلیغات مختلف و مجله‌های مد، به گسترش گوچی کمک بسزایی کردند. یکی از برترین افرادی که باعث گسترش برند گوچی شد. ژاکلین کندی، همسر رئیس جمهور آمریکا یعنی جان اف کندی بود. کندی کیف دوشی گوچی را در مراسم‌های مختلف استفاده می‌کرد و نهایتاً نا این کیف در بین مردم به کیف ژاکلین مرسوم شد.

در سال‌های بعدی، نوآوری‌های گوچی در بخش طراحی، این برند را به یکی از برترین برندهای قرن بیستم مبدل کرد. آن‌ها در ساخت محصولات از پوست خوک در کنار پوست دیگر حیوانات خاص استفاده می‌کردند. همچنین استفاده از کرباس و پارچه‌ی ساتن برای ساخت کیف‌های ضد آب، یک نوآوری خاص برای این برند تبدیل شده بود. بهره‌گیری از بامبو هم برای ساخت بند کیف‌های دستی و بدنه‌ی آن‌ها نیز در این شرکت گسترش پیدا کرد.

در سال ۱۹۶۰ میلادی، آندو گوچی یک طراحی ماندگار با دو حرف G برای برند گوچی طراحی کرد. این طراحی به‌سادگی نام مؤسس این برند را نشان می‌داد. علاوه بر این طراحی‌ها، گوچی در محصولات خود از عبارت Made in Italy نیز استفاده می‌کرد.

 

کیف گوچی

 

 

حضور طرح های گل دار

 

در سال ۱۹۶۴ طرح پروانه‌ای برای پارچه‌های ابریشمی به‌عنوان یکی از طراحی‌های ویژه‌ی این برند به بازار عرضه شد. داستان طراحی‌های گل‌دار یا Flora گوچی به سال ۱۹۸۶ و حضور شاهزاده خانم پریس، همسر شاهزاده‌ی موناکو در فروشگاه گوچی برمی‌گردد. رودولفو گوچی قصد داشت یکی از زیباترین روسری گل‌دار را برای شاهزاده طراحی کند و از طراح مشهورش یعنی ویتورویو اکورنر خواست تا طراحی استثنایی برای او آماده کند. این طراحی، آغاز استفاده از طرح‌های گل‌دار در مجموعه‌ی گوچی بود که در سال‌های بعد در انواع محصولات گوچی از کیف تا لباس گسترش یافت.

 

باعرضه‌ی چند محصول جدید در سال ۱۹۷۰ میلادی به فروشگاه‌های گوچی، شهرت گوچی بیشتر شد. اولین مجموعه، چمدان‌های سری رولز رویس بود و بعد از آن ساعت، کروات، جواهرات و عینک نیز به محصولات برند گوچی افزوده شدند.

 

طراحی داخلی خودرو

 

آلدو گوچی در دهه ۱۹۷۰ میلادی در تلاش بود تا زمینه‌ی فعالیت‌های برند گوچی را به بخش‌های جدید توسعه دهد. او با برند خودروسازی AMC در آمریکا همکاری کرد و دنیا مد را در مدل Hornet این شرکت ادغام کرد. مدل‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ اولین خودروهایی آمریکایی با طراحی داخلی توسط یک طراح مد معروف بودند. مدل سفارشی  که با طراحی برند گوچی به بازار عرضه شد، Sportabout  نام داشت.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات بنری چیست؟

برند گوچی در طراحی داخلی این خودرو از رنگ‌های سازمانی خود یعنی قرمز و سبز استفاده کرد و تاج برند را در نمای داخلی و لوگوی GG را در سقف‌ها کار کرد. این خودرو با رنگ‌های سبز، سفید و بژ به بازار عرضه شد.

 کادیلاک سویل؛ خودروی دیگری بود که به با طراحی خاص گوچی روانه‌ی بازار شد. لوگوی گوچی در نمای بیرونی این خودرو دیده می‌شد. در نمای داخلی هم از لوگو و نوشته‌های معروف گوچی استفاده می شد و همچنین در صندوق عقب اتومبیل، تعدادی از چمدان‌های لوکس گوچی قرار داشت.

برندهای پوچی و فیات در سال ۲۰۱۱ برای طراحی و تولید فیات ۵۰۰ به توافق رسیدند. نسخه‌های سفارشی این ماشین هاچ بک، خطوط مشهور گوچی را در بخش‌های مختلف مانند کمربند ایمنی، دسته‌دنده، کف‌پوش و بخش‌هایی دیگر داشت. لوگوی دو حرف G برند هم در مرکز چرخ‌های این خودرو مورد استفاده قرار گرفت. مدل بعدی این اتومبیل، یعنی ۵۰۰C هم با همکاری گوچی طراحی و تولید شد.

 

کفش گوچی

 

چالش‌ها و اعتبار سازی مجدد

 

یکی از مهم‌ترین بحران‌های برند گوچی در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی روی داد و این برند را تا مرز فروپاشی پیش برد. ماریزیو گوچی پسر رودولفو بعد از فوت پدر در سال ۱۹۸۳ میلادی، مدیر گوچی شد و عموی خود یعنی آلدو را اخراج کرد. آلدو در سال‌های بعدی به جرم فرار مالیاتی چند سال در زندان بود. مارتیزیو در مدیریت گوچی موفقیتی نداشت و نهایتاً به اجبار سهام خود را در برند به شرکت بحرینی Imvesycorp فروخت.

در سال ۱۹۹۵ میلادی، ماریتزیو به دست یک قاتل اجیر شده به قتل رسید. این قتل با شلیک چهار گلوله به ماریتزیو در شهر میلان روی داد. همسر قبلی ماریتزیو یعنی پاتریزیا رجیانی بعد از چند سال تحقیقات پلیسی به استخدام این قاتل محکوم شد. در همان دوران، سرمایه‌گذاران جدید، دونیکو دسوله که فارغ‌التحصیل آمریکا بود را از شغل وکیل خانواده به مدیر گوچی آمریکا منصوب کردند و در سال ۱۹۹۵ او به مدیرکل گوچی رسید.

 

 راه حل بحران گوچی

 

یکی از استخدام‌های موفق گوچی در زمان بحران، دان ملو بود که در سال ۱۹۸۹ میلادی به‌عنوان طراح لباس‌ به استخدام گوچی درآمد. ملو که به اعتبار خدشه‌دار  گوچی آگاه بود و سعی داشت تا آن را ترمیم کند؛ بنابراین در سال ۱۹۹۰ میلادی تام فورد را برای مدیریت خط لباس‌ها استخدام کرد. بعد از چهار سال، فورد به مدیریت نوآوری گوچی منصوب شد. یکی دیگر از اقدامات مهم گوچی، انتقال مرکز مدیریت گوچی از میلان به فلورانس بود. بعد از این کار، فورد میزان محصولات گوچی را از ۲۰ هزار به هزار محصول کاهش داد و مسیر لاکچری تر کردن برند را در پیش گرفت.

در سال ۱۹۹۵ میلادی، گوچی به‌طور رسمی وارد بازار بورس شد و IPO خود را به بازار سهام نیویورک عرضه کرد. ارزش هر سهم برند گوچی ۲۲ دلار تعیین گردید. رویداد مهم دیگر در واپسین سال‌های قرن بیستم میلادی، خرید برن سات Severin-Montres و تغییر نام آن به  Gucci Timepieces بود. گوچی در سال ۱۹۹۸ میلادی، موفق به کسب برترین شرکت اروپایی سال از انجمن رسانه‌های کسب‌وکار اروپا شد.

 

تعداد فروشگاه‌های مستقل گوچی در سال‌های پایانی قرن بیستم در سراسر دنیا به ۷۶ عدد رسید. در آن دوران، فورد همکاری تنگاتنگی با دسوله داشت و در تصمیم‌گیری برای خرید برندهای مختلف با او مشور می‌کرد.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی داده‌ محور چیست؟

برندهای بوشرون، بوتگا ونتا، ایو سن لوران و سرجیو روسی در آن سال‌ها به برند گوچی پیوستند و برندهایی همچون الکساندر مک‌کوین، استلا مک‌کارتنی و بلینسیاگا نیز مالکیت خود را با برند گوچی شریک شدند.

 

کتاب رکوردهای تاریخی گینس، در سال ۱۹۹۸ میلادی، نام برند گوچی را به علت گران‌ترین شلوار جین تاریخ در فهرست رکوردهای خود ثبت کرد. این شلوار که با قیمتی معادل ۳۱۳۴ دلار در میلان ایتالیا عرضه شد، یک طراحی پاره و نامنظم به همراه دانه‌های تزئینی آفریقایی داشت. البته این رکورد در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط برند Levi و با یک شلوار عتیقه‌ی ۱۵۵ ساله به ارزش ۶۰۰۰۰ دلار شکسته شد.

 

داستان برند گوچی-1

 

موزه گوچی در شهر فلورانس

 

ساختمان Palazzo della Mercanzia یکی از ساختمان‌های معروف شهر فلورانس ایتالیا است که این بنا، در سال ۱۳۵۹ میلادی ساخته و در سال ۱۹۰۵ میلادی مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت. این ساختمان که در دوره‌ای به‌عنوان دادگاه برای حل مسائل و اختلافات بین تاجران و هنرمندان مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه میزبان موزه‌ی گوچی و نمایشگاه‌های هنری مرتبط با آن است. موزه‌ی گوچی یک نمایشگاه دائمی از محصولات منحصر به فرد و به‌یادماندنی از برند گوچی مانند لباس، کیف و انواع اکسسوری است.

سالن‌ها و طبقات این موزه با طراحی تم ساخته شده‌اند تا بازدیدکنندگان در هنگام گردش در این موزه، با وارد شدن به یک اتاق از انواع محصولات گوچی مرتبط با تم مورد نظر خود آشنایی پیدا کنند. مثلاً، تم مسافرت این موزه، یک سال بزرگ مملو از صندوق‌های سفر، چمدان و حتی مقاله‌هایی است که در مورد ثروتمندان سال‌های میانی قرن بیستم تدوین شده است.

از جمله یادگارهای تاریخی برند گوچی در این موزه، کیف‌هایی با دسته‌هایی از جنس چوب بامبو است که به‌عنوان یک نماد از نوآوری این برند در طول تاریخ معروف است. همان‌طور که ذکر شد، در جریان جنگ جهانی دوم، کمبود چرم، گوچی را مجبور کرد تا از چوب بامبو برای ساخت محصولات خود استفاده کند. نوآوری در این بخش، حرارت دادن به چوب نیشکر و ساقه‌های بامبو و خم کرد آن‌ها برای ساختن دسته‌های کیف بود. جالب اینکه، هم‌اکنون نیز محصولات این چنینی با همان متد قدیمی سال‌های دهه ۱۹۴۰ میلادی ایتالیا در کارگاه‌های گوچی تولید می‌شوند. فرایند ساخت این کیف‌ها تقریباً ۱۳ ساعت زمان می‌برد.

 

سال‌های اخیر و وضعیت حال حاضر گوچی

 

گوچی (Gucci) یک برند ایتالیایی در صنعت مد است که اساساً با محصولات لاکچری و لوکس و همچنین محصولات چرمی معروف است. برند گوچی در حدود یک قرن پیش در ایتالیا افتتاح شد و امروزه به‌عنوان یکی از مشهورترین برندهای صنعت مد شناخته می‌شود.

این برند در طول تاریخ خود یکی از تحسین‌شده‌ترین برندهای صنعت مد جهان بوده است. گوچی از زمان افتتاح در سال ۱۹۲۱ که یک فروشگاه چرمی بود تا به امروز مجموعه‌هایی از محصولات منحصر به فرد را تولید کرده و یک نماد معتبر از مد لاکچری، بوده است. به نظر اکثر متخصصان صنعت مد، در تمامی محصولات این برند، هنر بی‌عیب و طراحی هوشمندانه به چشم می‌خورد.

 

بیشتر بخوانید:

داستان برند: اسپاتیفای، باارزش‌ترین پلتفرم موسیقی در جهان
داستان برند نینتندو؛ غول نوآوری در صنعت بازی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *