Dior brand2

تاریخچه‌ برند دیور؛ کلاسیک جاودانه

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

دیور مد کلاسیک و جاودانه، ۷۰ ساله شده است. ای برند سمبل کلاسیک جاودانه است. دیور زیباترین لباس‌ها را  برای زنان سراسر دنیا طراحی و ارائه می‌کند. در این مطلب قصد داریم به تاریخچه‌ برند دیور و حقایق جالب آن بپردازیم.

تاریخچه‌ برند دیور

Dior brand3

کریستین دیور در سال ۱۹۰۵ میلادی در شهر گرانویل فرانسه متولد شد. کریستین وقتی که ۵ ساله بود، خانواده‌اش به پاریس نقل‌مکان کردند. پدر و مادر او دوست داشتند که کریستین دیور یک دیپلمات شود، به همین دلیل او را به مدرسه علوم سیاسی فرستادند؛ اما نمی‌دانستند که آینده‌ای روشن‌تر در انتظار کریستین است.

کریستین استعدادهای هنری زیادی داشت. زمانی که مدرسه‌اش تمام شد، پدر کریستین یک گالری کوچک هنری برای او خریداری کرد و مدیریتش را به کریستین واگذار کرد؛ اما در طی رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ و همچنین مرگ مادر و برادر کریستین، او مجبور به تعطیل کردن گالری شد.

کریستین دیور فردی منعطف بود. به همین علت خیلی زود با شرایط سختش کنار آمد و به‌عنوان دستیار طراحی  رابرت پیگه (Robert Piguet) که یک خیاط ماهر پاریسی بود، فعالیت خود را شروع کرد. پس‌ازآن مدتی با طراح لباسی به نام لوسین للونگ همکاری کرد. درزمانی که با للونگ بود، با پیر بالمین که از بزرگان مد بود، ارتباط برقرار کرد و یک دوستی خوب بین آن‌ها شکل گرفت.

بعد از جنگ جهانی دوم، در دسامبر سال ۱۹۴۶، کریستین دیور، خانه‌ی مد کریستین دیور را افتتاح کرد و پس از سه ماه یعنی در ۱۲ فوریه ۱۹۴۷ اولین مجموعه محصولاتش را در معرض نمایش گذاشت.

دیور از همان اول اوت کوتور (لباس‌های خاص سطح بالا) را به مد فرانسه بازگرداند و با ارائه مجموعه لباس‌های متفاوت و جدید، انقلابی را در صنعت مد فرانسه ایجاد کرد.

لباس‌های «نگاه جدید» یا نیو لوک در تاریخچه‌ برند دیور

مجموعه لباس‌هایی که برند دیور تحت عنوان نگاه جدید  (The New Look)  طراحی و تولید می‌کرد، دارای کمری محکم و باریک بود، دامن های این لباس‌ها حجیم و بلند بود و در بالاتنه‌ی آن‌ها، پارچه و تزیینات زیادی استفاده‌شده بود. این طراحی موجب می‌شد که شکل کلی لباس به ساعت شنی شباهت داشته باشد.

طراحی و تولید این مجموعه موجب شد که پاریس باز به روزهای اوج خود در صنعت مد بازگردد.

لباس‌های این مجموعه بسیار مجلل بودند و در هرکدام از آن‌ها حدود ۱۶ متر پارچه استفاده‌شده بود. طراح‌های دیور در آن دوران علیرغم داشتن منتقدانی برای لباس‌های با کمر آزادتر، یک انقلاب در صنعت مد بودند و خانه مد دیور با سرعتی باورنکردنی به یکی از برندهای محبوب و تحسین‌برانگیز تبدیل شد.

عامل مهمی که در آن زمان به رشد دیور کمک بسزایی کرد و نقطه ی عطفی در تاریخچه‌ برند دیور بود، استفاده افراد مشهور از محصولات این برند بود. از ریتا هویرت تا مارگو فانتین همه دوست داشتن از محصولات برند دیور استفاده کنند.

شهرت بین‌المللی کریستین دیور و تولید عطر تاریخچه‌ برند دیور

Dior brand4

برند دیور با سرعت و باقدرت به رشد خود ادامه می‌داد و در حال ساخت یک برند جهانی بود. دیور در سال ۱۹۴۸ یک فروشگاه در نیویورک تأسیس کرد و به آن ترتیب، دیور به آمریکا وارد شد. در این دوران از تاریخچه‌ برند دیوربود که دیور تصمیم به گسترش محصولات خود گرفت. او ابتدا با ورود به حوزه‌ی عطر این تصمیم را عملی کرد. دیور اول عطر خود را تحت عنوان «میس دیور» ساخت. کریستین این عطر را به عشق خواهرش کاترین ساخته بود و آن را به او تقدیم کرد.

مقاله پیشنهادی:  سرگذشت برند مینی؛ دومین خودروی تاثیرگذار قرن 20

دیور همچنان به رشد و توسعه خود ادامه می‌داد و برترین ستارگان و افراد مشهور لباس‌های خود را از دیور تهیه می‌کردند. حتی لباس مارلین دیتریش در فیلم ترس از صحنه آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۰ را دیور طراحی کرد. طراح‌های دیور در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ روی تن هر بازیگری پیدا بود.

ورود ایو سن لوران به برند دیور

در سال ۱۹۵۵، ایو سن لوران با دیور شروع به همکاری کرد. او ۱۹ سال داشت که به خانه مد دیور آمد و در آنجا به‌عنوان دستیار دیور شروع به فعالیت کرد. طولی نکشید که دیور، نبوغ این جوان فرانسوی را کشف کرد.  دو سال بعد دیور به ملاقات مادر ایو سن لوران رفت و به او گفت که پسرش را به‌عنوان جانشین خود در خانه مد دیور مصوب کرده است. ایو فقط ۲۱ سال داشت؛ اما دیور به وضوح خلاقیت و نبوغ جادویی سن لوران را می‌دید.

مرگ کریستین، یک شوک به صنعت مد

کریستین دیور به‌طور ناگهانی در سال ۱۹۵۷ که فقط ۵۲ سال داشت بر اثر حمله قلبی از دنیا رفت. این اتفاق تلخ در تاریخچه‌ برند دیور بود. صنعت مد این فقدان بزرگ را عمیقاً لمس کردند، چون می دانستند که کریستین برندی در این صنعت ساخته است که هنوز جوان است و به بینان‌گذار خود نیاز دارد. برای اینکه این برند بعد از مرگ کریستین به رشد خود ادامه دهد، سن لوران به به‌عنوان مدیر هنری برند منصوب کردند.

سن لوران میراث دیور را با چنگ و دندان حفظ کرد و توانست از انحراف مسیر دیور جلوگیری کند. او در پی آن بود که کمر سفت و لباس‌های مجموعه‌ی نیو لوک را کمی آزادتر طراحی کند، اما او نتوانست این کار را به پایان برساند؛ چون در سال ۱۹۶۰ برای خدمت در ارتش، فراخوانده شد و مجبور شد از خانه مد دیور جدا شود.

رهبران تأثیرگذار در دیور

Dior brand5

در تاریخچه‌ برند دیور پس از مرگ کریستین و جدا شدن سن لوران از دیور، افراد دیگری مسئولیت رهبری دیور را بر عهده گرفتند که همی دارای خلاقیت بالایی بودند.

مارک بوهن؛ طراحی لباس‌های مدرن‌تر

بعد از جدایی ایو سن لوران از خانه مد دیور، مارک بوهن جایگزین او شد. بوهن مفهوم کلاسیک مدنظر کریستین را به کار گرفت و با ساده‌تر کردن طرح‌ها آن‌ها را به معرض نمایش گذاشت. این لباس‌ها ظاهر طرح‌های قدیمی دیور را حفظ کرده بودند؛ اما طراحی مدرن‌تری داشتند. بوهن کاری کرد که دیور باز به برند محبوب بانوان سراسر دنیا تبدیل شود.

بوهن بیش از ده سال در دیور ماند و باعث موفقیت‌های زیادی برای برند در سطح جهانی شد. او فروشگاه‌هایی را در شهرهایی مانند لندن و هنگ گنگ، افتتاح کرد و دیور را در رأس دنیای مد جهان قرار داد.

برنارآرنو؛ مالک جدید دیور

گروه بوساک (Boussac)  که نظارت بر این برند را بر عهده داشت، در سال ۱۹۷۸ اعلام ورشکستگی کرد. در این سال یک میلیاردر به نام برنا آرنو که سهام‌دار شرکت (LVMH) نیز بود، دیور را خریداری کرد. آرنو پس از خرید دیور، در نقش رئیس، مدیرعامل و مدیر اجرایی به فعالیت مشغول شد. با اینکه دیور جزئی از LVMH شده بود اما باز هم یک برند مستقل و تأثیرگذار بود.

مقاله پیشنهادی:  تاریخچه برند زوم (zoom): چگونه با استراتژی‌های زوم به موفقیت برسیم؟

جان فرانکو فرره؛ طراحی لباس‌های دیور کوتور

جان فرانکو فرره، در سال ۱۹۸۹ به‌عنوان مدیر سبک برند منصوب شد. فرره برند دیور را گسترش داد و این دفعه کریستین دیور کوتور را بنیان نهاد که نمایش‌دهنده‌ی مجموعه‌های ممتاز و برتر این برند بود و او با این اقدام انقلاب دیگری را در این برند به راه انداخت و با پیاده‌سازی سبک خودش در این طراحی دیور، باعث ارتقای این برند شد. سبک فرره موجب شد که لباس‌های دیور ظاهری ظریف‌تر نسبت به قدیم داشته باشند.

در سال ۲۰۰۱، دیور بخش پوشاک مردانه را به‌عنوان دیور هوم (Dior Homme) به این برند افزود. مدیر خلاقیت بخش پوشاک مردانه، هدی اسلیمن (Hedi Slimane) است.

جان گالیانو؛ طراحی کیف‌های خلاقانه

Dior brand7

در دوران فرره، جان گالیانو مدیر خلاقیت این برند شد. گالیانو، دیور را مدرن‌تر کرد و این برند  را به‌جایی رساند که هر فرد مشهوری که فکرش را کنید، از جمله پرنسس دایانا، از لباس‌های این برند استفاده می‌کردند. شاهزاده خانم دایانا علاوه بر علاقه‌اش به لباس‌های طراحی گالیانو، کیف‌دستی مشهورش هم طراحی گالیانو بود. گالیانو این کیف را به احترام شاهزاده دایانا، «لیدی دیور» نام‌گذاری کرد. پرنسس این کیف را با خودش به همه جا می‌برد و موجب شد که محصولات چرمی دیور هم محبوب شوند.

راف سیمونز؛ نزدیک کردن دیور به خط‌مشی اولیه

طراحی‌های گالینو برای دیور با همه مدیران فرق داشت. خیلی‌ها از آن استقبال می‌کردند؛ اما بین همه مردم محبوب نبود. گالینو در سال ۲۰۱۱ میلادی از دیور خارج شد و رف سیمونز مدیریت برند را عهده‌دار شد و سعی کرد تا دیور را به خط‌مشی‌های اولیه خودش نزدیک کند. طراحی‌های او حالت زنانه بیشتری داشت و یادآور همان طراحی‌های اولیه کریستین دیور بود.

ماریا گراتزیا چیوری؛ مدیر هنری دیور

در سال ۲۰۱۶، گراتزیا چیوری به‌عنوان مدیر هنری خانه دیور منصوب شد. در آن دوران، چیوری اولین زنی بود که توانسته بود ریاست برندی که به پوشاک زنان مربوط بود را کسب کند.

چیوری که خود یک زن بود، طبیعتاً درک بالایی از زنانگی داشت و توانست به محصولات دیور زنانگی بیشتری ببخشد. مسیر او با استاندارها و خطی مشی دیور همسویی داشت.

دیور دیجیتال؛ نمایش‌های مد مجازی در دوران کرونا

در دوران پاندمی کرونا، اکثر خانه‌های مد مجبور شدند که نمایش‌های مد خود را تغییر دهد و به‌جای پخش زنده، فشن های شویی را برگزار کنند که از قبل فیلم‌برداری شده باشد. دیور هم همین روش را پیش  گرفت و مجموعه‌های خود را به‌صورت مجازی به معرض نمایش گذاشت.

حقایقی جذاب درمورد دیور

گل و دیور

عشق کریستین به گل‌ها به کودکی او برمی‌گردد. باغی که مادرش در آن زندگی می‌کرد، انقدر زیبا بود که باعث علاقه‌ی کریستین به گل و گیاه شد و در تمام زندگی‌اش ین علاقه به گل‌ها در او وجود داشت. به همین علت زمانی که به صنعت مد وارد شد، در تمامی مجموعه‌های خود گل‌ها را جا داد. درواقع یکی از فاکتورهای سبک دیور، گل‌های زیبا هستند.

دیور دوست داشت محیطی که در آن طراحی می‌کند پر از گل‌های زیبا باشد. بعدها مارک بوهن، فرر و گالیانو نیز با همین شرایط به طراحی مشغول شدند. راف سیمنوز در اولین مجموعه‌اش لباس‌هایی را طراحی کرد که یک طرح آن با گل‌های گلدوزی شده کلاسیک و طرف دیگر آت با گل‌های مدرن تزیین شده بود.

مقاله پیشنهادی:  تاریخچه ی برند فیلیپس؛ یک قرن نوآوری

ماریو چیوری نیز لباس‌های را طراحی کرد که در آن‌ها دسته‌ای گل و گلبریک ابریشمیکه با دست رنگ شده بوئدند استفاده کرده بود.

دیور قصد نداشت طراح لباس شود

Dior brand1

کریستین دیور دوست داشت در مدرسه هنرهای زیبا تحصیل کند و یک معمار موفق شود؛ اما پدر و مادر او به او این اجازه را ندادند آن‌ها معتقد بودند که این کار بسیار پایین‌تر از موقعیت اجتماعی خانوادگی آن‌هاست.

فمنیست ها علاقه‌ای به طرح‌های دیور نداشتند

همان‌طور که گفتیم کریستین دیور دوست داشت یک معمار باشد به همین علت خطوط و منحنی‌ها در طرح‌های او اهمیت ویژه‌ای داشتند.  او در طراحی‌های خود بر سینه و باسن تأکید می‌کرد و در عوض کمر سفت تر می‌شد.  فمینیست‌ها معتقد بودند که این طرح‌ها زنان را ملزم به پوشیدن لباس‌های زیر تنگ می‌کند. برند شنل می‌خواست لباس‌های زنان راحت‌تر باشد اما دیور برعکس شنل، معتقد بود که لباس باید روی تن محکم باشد. 

کریستین عطر میس دیور را به خواهر خود که در دست نازی‌ها بود تقدیم کرد

در دوران جنگ جهانی دوم، خواهر کریستین دیور، یکی از نیروهای مقاومت فرانسه بر علیه اشغال نازی‌ها یا شاپور را اسیر کرد و به اردوگاه کار اجباری در آلمان فرستاد و او تا زمان آزادیش یعنی در سال ۱۹۴۵ در آنجا اسیر بود، به همین علت کریستین دیور را به خواهرش تقدیم کرد.

 دیور با شرایط و حال و هوای جامعه تغییر می‌کرد

Dior brand6

دیور همواره به شرایط جامع توجه ویژه‌ای داشت و طرح‌های خود را طبق نیاز و شرایط مردم عرضه می‌کرد. به‌عنوان‌مثال در زمان جنگ جهانی دوم که مردم به‌طور مداوم در اضطراب و ناامنی بودند، لباس‌ها  را جوری طراحی کرد که شادتر و پویاتر باشند. همچنین با لباس‌های نیو لوک هم  تلاش می‌کرد تا به مردم اعتماد به نفس ببخشد پس از جنگ لباس‌ها را کمی آزادتر و راحت‌تر طراحی کرد. درواقع خلاقیت دیور با هدف بهبود خلق‌وخوی جامعه بود.

سهامداران و درآمد برند دیور

در سال ۲۰۱۱ شرکت ال و ام هاش برنار آرنو سهام‌دار اصلی شرکت کریستین دیور محسوب شده و ۶۹٫۹۶٪ درصد از سهام و ۸۲٫۸۶٪ درصد آرای شرکت دیور را در اختیار داشته است.

پایان سال مالی ۲۰۱۰ دیور ۴۲٫۳۶٪ درصد از سهام ال و ام هاش و ۵۹٫۰۱٪ درصد آرای آن را دارا بود. در پایان سال مالی ۲۰۰۹ درآمد شرکت دیور ۱۷٫۷۵ میلیارد یورو، درآمد عملیاتی ۳٫۱۶۴ میلیارد یورو، سود ۶۹۵ میلیون یورو، دارایی کل ۳۶٫۲۵ میلیارد یورو حقوق صاحبان سهام ۱۶٫۱۲ میلیارد یورو بوده است و تعداد ۷۳٫۱۵۰ کارمند در این شرکت، مشغول به کار بوده‌اند.

سخن پایانی

دیور مد کلاسیک و جاودانه، ۷۰ ساله شده است. ای برند سمبل کلاسیک جاودانه است. دیور زیباترین لباس‌ها را  برای زنان سراسر دنیا طراحی و ارائه می‌کند. دیور از همان اول اوت کوتور (لباس‌های خاص سطح بالا) را به مد فرانسه بازگرداند و با ارائه مجموعه لباس‌های متفاوت و جدید، انقلابی را در صنعت مد فرانسه ایجاد کرد.

در این مقاله به بررسی و مرور سیر رشد و پیشرفت و تاریخچه‌ برند دیور پرداختیم. از اینکه تا انتهای مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات خود را در مورد مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *