Philips-brand

تاریخچه ی برند فیلیپس؛ یک قرن نوآوری

زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

تاریخچه ی برند فیلیپس؛ یک قرن نوآوری

فیلیپس(Philips) یک شرکت هلندی با بازاری بین‌المللی است که مرکز مدیریت این شرکت در آمستردام قرار دارد. حوزه اصلی فعالیت این شرکت در حال حاضر صنعت روشنایی و سلامت است. البته قسمت لامپ های روشنایی این برند از سال ۲۰۱۸ به عنوان یک شرکت مستقل تحت عنوان Signify فعالیت خود را ادامه داد.

داستان تولد شرکت فیلیپس مربوط به سال‌های پایانی قرن نوزدهم میلادی و شهر آیندهوون هلند است. رسالت اصلی فیلیپس در آن سال ها ساخت و تولید لامپ های روشنایی بود. فیلیپس در دورانی از برترین شرکت های الکترونیکی جهان به شمار می‌رفت و در حال حاضر نیز یک برند معتبر در این صنعت است.

در سال ۱۹۹۸ این برند موفق به دریافت نشان افتخاری سلطنتی هلند شد. این نشان به بعضی از شرکت های بزرگ و معتبر هلند به صورت محدود اعطا می شود.

فیلیپس علاوخ بر پادشاهی بر بازار محصولات روشنایی، نوآوری های جاودانه ای را به دنیا هدیه کرده است. این شرکت با معرفی نوار کاست و دیسک های فشرده یا CD، نام برند خود را در تاریخ، ماندگار کردند. در حال حاضر سهام این شرکت در چند بازار بزرگ بورس عرضه می شود. این برند، یک باشگاه فوتبال به نام پی اس وی آیندهوون را در سال ۱۹۱۳ خریداری کرد و آن را  به فهرست دارایی های خود افرود.

تاریخچه ی تاسیس

Philips-brand1

در سالهای پایانی قرن نوزدهم میلادی، یک مهندس جوان به نام جرارد فیلیپس، به ظرفیت های بالایی صنعت الکتریسیته پی برد.  جرارد در ماه می سال ۱۸۹۱ میلادی، شرکت فلیپس و شرکا را با همراهی پدرش فردیک فیلیپس افتتاح کرد. هدف اول شرکت، توبید لامپ و دیگر تجهیزات الکتریکی تعریف گردید. فردریک فیلیپس، یک تاجر تنباکو و بانکدار بود که برای راه اندازی شرکت، سرماه ی اولیه را تامین کرد.

اولین کارخانه ی شرکت در آیندهوون افتتاح شد. وظیفه ی طراحی و برنامه ریزیهای مهندسی به عهده ی جرارد بود. در سال ۱۸۹۲ اولین تولیدات شرکت به بازار عرضه شد. از همان ابتدا، مشکلات و چالش های شرکت به میدان آمدند. ظریفیت تولید با قیمت تمام شده ی محصولات، با تخمینه ای جرارد، هم خوانی نداشت.

در آن دوران، صنعت تازه متولد شده ی الکتریسیته، میدان نبرد شرکت های بزرگ و کوچک جهانی بود و در این بین، شرکت های آلمانی که در سالهای ابتدایی دهه ۱۸۸۰ میلادی تاسیس شده بودند، قدرت بالایی برای تسلط بر بازار این صنعت داشتند.

 

زیان های سنگین شرکت فیلیپس

شرکت فیلیپس زیان های سنگینی را در سال ۱۸۹۳ تجربه کرد. پدر و پسر تصمیم به فروش کسب و کار خود گرفتند. اما اولین پیشنهاد خرید این شرکت به حدی مایوس کننده بود که خانواده فیلیپس تصمیم گرفتند که به جای فروش کسب و کار خود به قیمت ارزان، ریسک کنند و کسب و کار خود را نجات دهند.

شرکت برای ادامه ی بقای خود به فردی با دانش تجاری و فروش بالا نیازمند بود. فردریک به خاطر شرکت، در زالت بومل مشغول بود. جرارد هم چون به صورت ذاتی برای تجارت ساخته نشده بود، وظایف فنی و مهندی را بر عهده داشت. نهایتا پدر خانواده تصمیم گرفت تا کارهای مربوط به تجارت و فروش را به پسر کوچک تر خود یعنی آنتون فیلیپس محول کند.

آنتوان حدود شانزده سال از جرارد کوچکتر بود. او در سال ۱۹۹۵ به فیلیپس پیوست. آنتوان تحصیل را در سالهای ابتدایی رها کرده بود و در یک شرکت کارگزاری لندنی فعالی می کرد. شروع زود هنگام او در دنیای تجارت، استعداد و مهارت بالایی برای مدیریت شرکت خانوادگی فیلیپس به آنتون داده بود. این مهارت ها، در نتایج خود را نشان داد و بعد از پیسوتن او به شرکت فیلیپس، این شرکت جان تازه ای گرفت. مشتریان جدید از هلند و دیگ کشورها به سمت این شرکت جذب شدند و بعد از چند سال روند رشد و توسعه فیلیپس آغاز شد.

نوآوری در صنعت الکتریسیته

Philips-brand4

با اغاز قرن بیستم میلادی، فیلیپس در عرضه ی نوآوری های جدید به صنعت، سرعت خود را ثابت کرد. این شرکت تیم های متخصص در بخش های فنی و فروش داشتند و رفته رفته، به یک پیشگام در صنعت خود تبدیل شدند. در سال ۱۹۰۷ میلادی، زمانی که لامپهای کربنی به کلی منسوخ شده بودند، فیلیپس و دیگر شرکت ها، محصولات جدید مجهز به رشته های تنگستن را روانه ی بازار کردند.

لامپهای تنگستن با همان مقدار مصرف انرژی لامپ های کربنی، نور بیشتری از خود ساطع می کردند. فیلیپس، علاوه بر تولید لامپ ها، رشته های تنگستن مورد استفاده انها را نیز می ساخت و همین قابلیت، امکان تولید انواع لامپ با ابعاد مختلف را برای فیلیپس فراهم می کرد.

 

تیم تحقیق و توسعه

در سال ۱۹۱۲ شرکت فیلیپس و شرکا نام خود را به N.V. Philips Gloeilampenfabrieken تغییر داد و سهام این شرکت در بازار بورس آمستردام هلند عرضه شد.

برادران فیلیپس بعد از رشد و پیشرفت های اولیه متوجه شدند که برای حفظ روند صعودی رشد، باید یک واحد تحقیق و توسعه برای شرکت تاسیس کنند. به همین علت، در سال ۱۹۱۴ یک فیزیک دان جوان به نام پیلس هولست به استهدام فیلیپس درآمد تا بخش تحقیق و توسعه ی شرکت را رهبری کند. دکتر هولست از آن موقع با همراه تیمش در بخشی مجزا فعالیت و به طور مستقیم به برادران فیلیپس گزارش می دادند. این واحد بعدا به آزمایشگاه تحقیقاتی فیلیپس تبدیل شد. این آزمایشکاهها تحت عنوان NatLab  نیز شناخته می شوند.

جنگ جهانی اول خسارتی به فیلیپس وارد نکرد؛ زیرا کشور هلند در این جنگ، اعلام بیطرفی کرده بود. همچنین، کمبود زغال سنگ برای تولید گاز، باعث سهمیه بندی زغال سنگ شد و نتیجتا، استفاده از الکتریسیته به شدت افزایش پیدا کرد. در سال ۱۹۱۵ میلادی، فیلیپس یک لامپ با گاز آرگون ساخت که به شدت مورد استقبال بازار قرار گرفت.

مقاله پیشنهادی:  داستان برند جان دیر

آلمانی ها در آن دوران صادرات آرگون را ممنوع کرده بودند اما این امر هیچ تاثیری در تولیدات شرکت فیلیپس نداشت. این شرکت هلندی برای پاسخ به این حرکت آلمان، کارخانه ی اختصای خود را با هدف تولید آرگون افتتاح کرد. همچنین، شیشه های لازم برای ساخت لامپ نیز از آلمان و اتریش تامین می شدند و در دوران جنگ، تامین آن به مشکل برخورده بود. جنگ جهانی اول به شرکت فیلیپس خسارتی وارد نکرد چون کشور هلند در این جنگ اعلام بی طرفی کرده بود. همچنین کمبود زغال سنگ برای تولید گاز باعث سهمیه بندی زغال سنگ شد و در نتیجه استفاده از الکتریسیته افزایش پیدا کرد.

 

تولید لامپ با گاز آرگون

در سال ۱۹۱۵ شرکت فیلیپس موفق به تولید لامپ با گاز آرگون این محصول در بازار با استقبال بی نظیری روبرو شد آلمانی ها در آن دوران صادرات آرگون را ممنوع  اعلام کرد، اما این اتفاق هم تاثیری در روند تولید فیلیپس نداشت. شرکت فیلیپس برای جبران این حرکت آلمان کارخانه اختصاصی خود را با هدف تولید آرگون افتتاح کرد. همچنین شیشه های لازم جهت تولید لامپ ها از آلمان و اتریش تامین میشد و در زمان جنگ تامین آنها به شدت سخت بود. نهایتاً برادران فیلیپس تصمیم گرفتند تا کارخانه اختصاصی شیشه لامپ را هم افتتاح کنند. که این تصمیم در سال ۱۹۱۶ اجرایی شد.

بعد از آن هم کارخانه های تولید نیتروژن و مقوای بسته بندی افتتاح شد و گام های بزرگ برای تکمیل فرایند تولید و توسعه تکمیل گردید. بعد از جنگ جهانی اول فلیپ تصمیم به گسترش بازار بین المللی خود کرد. قبل از سال ۱۹۱۴ میلادی مراکز بازاریابی فیلیپس در فرانسه و آمریکا فعال بودند و بعد از آن، شرکت های مختلفی در بلژیک و سیزده کشور اروپایی دیگر و همچنین چین ،استرالیا و برزیل برای توسعه تبلیغات و بازاریابی فیلیپس افتتاح شد. واحد تحقیق و توسعه فیلیپس تحت رهبری دکتر است با تمام توان در حال فعالیت بود. این واحد نقشی حیاتی و مهم در توسعه و رشد دستگاه‌های جدید در شرکت داشت و در سال های بعد محصولات مهم مانند لامپ های فلزی و لوله های تولید اشعه ایکس توسط فیلیپس تولید شد.

ورود محصول انقلابی

در سال ۱۹۲۰ میلادی هولدینگی به نام N. V. Benzit  افتتاح شد و مدیریت شرکت فیلیپس به زیرمجموعه آن پیوست. در آن سال جرارد فیلیپس بازنشسته شد و آنتوان ۴۸ ساله عنوان هیئت مدیره منصوب شد.

برند فیلیپس با رهبری آنتون یکی از محصولات انقلابی خود را در صنعت الکتریسیته به بازار معرفی کرد. شرکت فیلیپس، رادیو را به عنوان یکی از محصولات اصلی در دستور کار خود قرار داد و برای اولین بار در سال ۱۹۲۷ در نمایشگاهی آن را معرفی کرد. در آن دوران فیلیپس به جای تمرکز بر تولید قطعات الکتریکی بر تولید محصولات کامل متمرکز شد. در دهه ۱۹۲۰ فلیپس علاوه بر معرفی محصولات جدید که با تغییراتی بنیادی همراه بود، دفتر مدیریت در آیندهوون را به این بخش اختصاص داد. همچنین مراکز تولید لامپ شرکت فیلیپس تحت عنوانPhilips’s lamp Works  در آفریقا و آسیا شروع به فعالیت کردند.

 

عبور از بحران های اقتصادی

Philips-brand2

بحران بزرگ اقتصادی جهانی در سال ۱۹۳۰ بر روند رشد و توسعه فیلیپس تاثیر گذار بود. این بحران موجب تعدیل نیرو در ابعاد بزرگ و همچنین تغییرات مدیریتی ساختاری در فلیپس شد. نتیجتاً برنامه های جدید بودجه بندی، بهبود محاسبات هزینه و فروش و همچنین استراتژی های جدید به عنوان راهکار هایی برای مقابله با این دوران سخت اقتصادی توسط فیلیپس تدوین شد.

بخش تحقیق و توسعه فیلیپس با تمام قدرت به کار خود ادامه می داد در سال‌های بحران هم محصولات مختلفی را با برند فیلیپس بازار عرضه کردند از این محصولات می توان به لامپ های گازی، تجهیزات اشعه ی ایکس، رادیو های داخل خودرو، تجهیزات ارتباطی، الکترود جوشکاری و ریش تراش های برقی اشاره کرد. این محصولات تاثیر بسیاری بر عبور از شرایط رکود اقتصادی در فیلیپس داشتند. نتیجتاً علیرغم این رکود شدید در جهان، فیلیپس در آن سالها چند دفتر جدید در آمریکای جنوبی افتتاح کرد.

یکی از نتایج این رکود جهانی تغییرات سیاست در دولت های مختلف دنیا بود. این تغییرات، موجب مانع تراشی های متعدد بر سر مسیر صادرات و واردات شد و زیرساخت‌های فیلیپس را هم تحت تاثیر گذاشت. به دلیل تحریم های ایجاد شده، فیلیپس قادر نبود محصولات و تجهیزات مورد نیاز را از مرکز خود در آیندهوون به شعبه های دیگرش در کشورهای دنیا بفرستد. در سال  ۱۹۳۹ میلادی آنتون فیلیپس از سمت مدیریت شرکت کناره گیری کرد، اما هنوز در بخش های نظارتی و مشاوره فعال بود. داماد او یعنی فرانس اوتن به عنوان مدیر فیلیپس منصوب شد. در قسمت مدیریت اجرایی هم پسر انتون یعنی فریتس فیلیپس شروع به فعالیت کرد.

تغییرات سیاسی اروپا

تغییرات سیاسی اروپا در دهه، ۱۹۳۰، مدیران فیلیپس را مجبور کرد تا خود را برای بدترین بحران ها مهیا سازند. آنها با پیش‌بینی اشغال هلند توسط نازی‌ها، شعبه آمریکای شمالی خود را با نام North American Philips Corporation تاسیس کردند. نهایتاً نازی ها، هلند را در عرض یک هفته اشغال کردند و مدیران فیلیپس هم ماننددولتمردان هلند به انگلیس تبعید شدند. فریتس فیلیپس پس در هلند ماند فعالیت های مدیریتی خود را تا حدودی ادامه دهد.او تمام توان خود را به کار می‌گرفت تا مستقل از نیروهای نازی فعالیت فیلیپس را رهبری کند. با پیشرفت جنگ، کارها و وظایف فیلیپس سخت تر میشد. در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ کارخانه های فیلیپس توسط متفقین بمباران شدند و در سال ۱۹۴۴ هم نازی ها برای آخرین بار به کارخانه آنها حمله کردند. نتیجتاً اولین ماموریت شرکت، در سال‌های بعد از جنگ، ترمیم تجهیزات و زیرساخت‌های شرکت بود.

مقاله پیشنهادی:  داستان برند نینتندو؛ غول نوآوری در صنعت بازی

 

رقابت سخت در صنعت

سالهای بعد از جنگ جهانی دوم، زمان توسعه و گسترش فعالیت‌های بین‌المللی شرکت بود. در استراتژی جدید مرکز مدیریت آیندهوون، استقلال بیشتری به شعبه های کشورهای مختلف داد تا توسعه و رشد را طبق سیاست های خود اجرا کنند. همچنین سازمان‌های ملی در هر کشوری که شرکت فیلیپس در آنها حضور داشت، افتتاح شدند و این سازمان ها تمامی مسائل مدیریتی قانونی و مالی را طبق قوانین کشور محل فعالیت انجام میدادند.

سیاست ساخت و تولید شرکت به صورت متمرکز باقی ماند. بخش های مختلف برای محصولات متنوع فیلیپس در آیندهوون به فعالیت مشغول بودند و همه مراحل توسعه تولید و پخش جهانی را پردازش می‌کردند.

بخش تحقیق و توسعه شرکت فیلیپس بعد از جنگ هم به عنوان قسمت مستقل به فعالیت خود مشغول بود. همچنین آنها شعبه هایی را نیز در کشورهای دیگر در غرب اروپا و آمریکا افتتاح کردند. آزمایشگاه های مذکور دستاوردهای بزرگی را به دنیای علم ارائه کردند. آنها چند ماده مغناطیسی جدید را در آن دوران کشف کردند و در اختراع و طراحی ترانزیستور و مدار مجتمع نیز نقش بسزایی داشتند.

در سال ۱۹۵۸ تاسیس اتحادیه اقتصادی اروپا و منطقه یCommon Market  فرصت های زیادی را برای فیلیپس و دیگر تولیدکنندگان اروپا مهیا کرد.  مراکز تولید فیلیپس باید برای بازار جدید بهینه سازی می شدند که به مرور این هدف تحقق پیدا کرد. این توسعه ی بازار، استراتژی فیلیپس را از شرکتی بازار محور به شرکتی محصول محور مبدل کرد.

 

مدیران فیلیپس

فریتس فیلیپس در سال ۱۹۶۱ به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت منصوب شد و یک دهه ی پر موفقیت برای فیلیپس اتفاق افتاد. بعد از این دهه، هنک ون ریمزدیک رئیس هیئت مدیره شرکت فیلیپس شد. دهه ی ۱۹۷۰ با مشکلات و چالش هایی برای فیلیپس همراه بود.

در این دهه، رقابت شرکت های آسیایی با فیلیپس به اوج خود رسید و فیلیپس مجبور شد برخی مراکز تولیدی کم بازده را به طور کامل تعطیل کند. همچنین، مراکز بزرگتر با متمرکز شدن بر محصولات پر بازده تر افتتاح شدند. یکی از زمینه های جدید در سالهای رقابت، که جلب توجه فیلیپس شد، صنعت تلویزیون بود. فیلیپس با قدرت به بازار ضبط، پخش و تولید تصاویر تلویزونی وارد شد و در سال ۱۹۹۲ اولین ضبط کننده ی کاسیتی ویدئو توسط فیلیپس روانه ی بازار شد.

در سال ۱۹۷۷ مدیر بعدی فیلیپس، نیکو رودنبرگ بود. در دوران مدیریت او یعنی سال های پایانی ۱۹۷۰ و ابتدای ۱۹۸۰، شرکت فیلیپس به لحاظ تولید و فروش، رشد بالایی را تجربه کرد. البته، سود شرکت زیاد افزایش پیدا نکرد، چون شرکت های آسیایی با خط تولیدهای خودکار خود، محصولات را با قیمتی ارزان تر به بازار عرضه می کردند و به این ترتیب، تسلط فیلپس بر بازار به مرور دچار کاهش می شد.

تغییراتی بنیادی شرکت فیلیپس

در اوایل دهه ۱۹۸۰، ویس دکر مدیر شرکت فیلیپس شد و تغییراتی بنیادی در شرکت رقم زد. او پس از چند ماه، یک چهارم از کارخانه های فیلیپس در اروپا را تعطیل کرد و تعداد کارکنان شرگت را نیز در سراسر دنیا کاهش داد.

دکر، بر سیاست های خرید و ادغام هم اعتقاد مستحکمی داشت. او پس از شناسایی زمینه های پر سود فیلیپس، شرکت هایی را در همین حوزه ها خریداری کرد. دو خرید مهم دوران دکر، کسب و کار روشنایی شرکت وستینگهاوس و ۲۴.۵ درصد از شرکت گروندیگ (یکی از فعالان لوازم الکتریکی) بود.

شعبه ی فیلیپس آمریکا نیز به خرید و ادغام شرکت های همسو با اهدافش مشغول بود. در آن سال شرکت های Magnavox، Sylvania و Philco به فیلیپس ملحق شدند. همچنین در سال ۱۹۸۳ میلادی نیز یک قرارداد بین فیلیپس و غول مخابرات آمریکا یعنی AT&T منعقد شد و تولید و توزیع تجهیزات تلفن عمومی، میان این دو شرکت به صورت ۵۰-۵۰ تقسیم گردید. یکی از اهداف فیلیپس در این قرارداد، کاهش هزینه های تحقیق و توسعه بود.

 

توسعه و عرضه ی نوآوری های جدید

با آغاز مدیریت کورنلیس فن‌در کلوت در سال ۱۹۸۶، سیاست خرید و ادغام با قدرت ادامه داشت. همچنین توسعه و عرضه ی نوآوری های جدید هم موجب شد تا فیلیپس سهم بازار را از ژاپنی ها پس بگیرد. در آن دوران، حیطه های علمی مانند لیزرهای مایکروالکترونیک، مبحث اصلی تحقیقات فیلیپس بود و در نهایت، محصولاتی جاودانه توسط فیلیپس روانه ی بازار شد. مهمترین این محصولات، دیسک فشرده یا CD  ،دیسک‌های نوری LaserVision و سیستم‌های ارتباطی نوری بود.

سود فیلیپس در سال ۱۹۸۸ میلادی ۲۹ درصد افزایش پیدا کرد. در سالهای بعد، فیلیس بر بازار مصرف کننده مانند تلویزیون و دیگر محصولات مرتبط تمرکز کرد و تا سال ۱۹۹۵، ۳۵ درصد از درآمد فیلیپس از بخش محصولات مخصوص مصرف کننده کسب می شد.

یکی از استراتژی های مهم فیلیپس در سالهای پایانی قرن بیستم، تمرکز بر صنعت الکترونیک بود. آنها کسب و کارهای غیرمرتبط را از برنامه خود حذف کردند تا در بازار، با قدرت بیشتری با ژاپنی ها رقابت کنند. مثلا بخش های دفاعی فیلیپس که محصولات مختلفی را در حوزه های فناوری هسته ای و موشکی  تولید می کرد، به طور کامل تعطیل شدند.

سقوط و صعود

Philips-brand

علیرغم تمام تلاش های فیلیپس برای گسترش و توسعه فعالیت، رقابت شرکت های آسیایی در بازار بسیار شدید بود و نتیجتا، در سال ۱۹۹۰، این برند خسارتی بالغ بر ۲.۲ میلیارد دلاری را تجربه کرد. فیلیپس برای جبران این شکست، جان تیمر را به عنوان مدیر منصوب کرد تا شرکت را به روزهای سودآوری برگرداند. تیمر قبل از این سمت، مدیر عامل عامل زیرمجوعه ی موسیقی فیلیپس یعنی  PolyGram  مشغول به فعالیت بود.

مقاله پیشنهادی:  از فرش تا عرش؛ قصه موفقیت برند پرادا

تیمر، سیاست هایی را برای کم کردن ابعاد شرکت و تمرکز بر نوآوری تدوین کرد. او که سابقه ی درخشانی در بخش دیسک های فشرده داشت، تنها راه نجات فیلیپس را تمرکز بر این صنعت و فناوری های جدید می دانست.یکی از بهترین تصمیمات حیاتی تیمر برای نجات فیلیپس، استخدام فرانک کارویا به عنوان مدیر عامل شرکت بود. کاروبا تجریه ی خوبی در شرکت های بزرگ دنیای کامپیوتر مانند HP و IBM داشت و رسالت اصلی او این بود تا شکاف بین بخش های تحقیق  و توسعه و توسعه و فروش را از بین ببرد.

 

همکاری بزرگ فیلیپس با نینتندو 

اولین همکاری بزرگ فیلیپس با نینتندو با تمرکز بر تولید بازی بر روی دیسک فشرده بود. همکاری مهم بعدی با موتورولا در راستای تولید مدارهای کاربردی برای پخش کننده های سی دی انجام گرفت

فیلیپس در کنار این همکاری ها، بخش های مختلفی از شرکت را نیز به فروش رساند. سهام فیلیپس به ویرپول، مگناواکس و گروندیگ فروخته شد..

فیلیپس در دهه ۱۹۹۰ میلادی بیشتر از همیشه بر تحقیق و توسعه متمرکز شد. دو سوم از بودجه ی اختصاصی به تحقیق و توسعه هم در قسمت محصولات محصوص مصرف کننده هزینه می شد.

نتیجتا، بسیاری از تولیدات چشم گیر فیلیپس در آن دوران، در حوزه ی محصولات مصرف کننده روانه ی بازار شد.

محصولات نوآوری ای مانند کاست فشرده دیجیتال، تلویزیون HD و CD-i در ان سالها توسط فیلیپس معرفی شدند.

پروژه های وسیع تحقیق و توسعه ی فیلیپس، در دسته بندی های دیگر این برند نیز تاثیرگذار بود. در خلال این تحقیقات، زیرمجموعه ی روشنایی فیلیپس شروع به تولید محصولاتی مانند لامپ های روشنایی هالوژنی . فلورسنت کرد که این محصولات ابعاد کوچکتر و بازدهی بیشنری را به مشتری ارائه می کردند. در آن دوران، با کشف شدن ظرفیت های نیمه هادی ها، فعالیت در این زمینه نیز افزایش یافت و همکاری هایی با غول های مانند IBM در جهت تحقیق توسعه در این بخش صورت گرفت.

از حوزه های رقابت در سالهای پایانی قرن بیستم، دیسک های فشرده محتوای چند رسانه ای بود. فیلیپس و سونی، دو پیشگام این حوزه بودند و با همکاری با یکدیگر به رقابت با تایم واینر و توشیبا پرداختند.

همکاری این دو غول در تولید دیسک های فشرده، به ارایه یکی از معروف ترین اختراعات تاریخ بشر منجر شد. در سال ۱۹۹۷ آنها دیسک های DVD را روانه ی بازار کردند که این محصول با سرعتی سرسام آور در سراسر دنیا رشد کرد.

قرن ۲۱ و وضعیت حال حاضر برند فیلیپس

مدیران فیلیپس در سال ۱۹۹۷ تصمیم گرفتند که دفتر مرکزی شرکت را از آیندهوون به آمستردام انتقال دهند.

در سال بعد نیز ، نشان افتخاری هلند یعنی Koninklijke  به ابتدای نام شرکت فیلیپس اضافه شد.

در سال ۲۰۰۱ انتقال به آمستردام صورت گرفت/ در ابندا دفتر شرکت در برج رامبرانت و سپس در برج برایتر مستقر شد. بخش روشنایی، تحقیق و توسعه، نیمه هادی ها و طراحی هنوز هم در آیندهوون فعالیت می کنند. زیرمجموعه ی تجهیزات سلامت، هم اینک در دو منطقه، یکی بست و آندوور در حال فعالیت هستند.

در قرن بیست و یکم، سیاست های خرید و اقدام زیادی صورت گرفت که از بین آنها می توان به خرید شرکت مسواک برقی Sonicare، گروه راهکارهای سلامت Agilent و همکاری با ال‌جی در تولید مانیتورهای نمایشگر اشاره کرد. همکاری با ال جی، با عنوان LG.Philips Display شروع به فعالیت کرد.

در شروع قرن بیست ، تمرکز و سرمایه گذاری فیلیپس، بیشتر بر محصولات شاخه ی سلامت و مخصوص مصرف کننده بود. این شرکت در سال ۲۰۰۷ شرکت Respironics  که یکی از فعالان صنعت محصولات تنفسی یبود را با قیمت ۵ میلیارد دلار  خریداری و در همان سال، شرکت VISICU  که در حوزه ی تجهیزات اتاق عمل فعالیت میکرد را خریداری کرد.

رقابت شدید  با آغاز دهه ۲۰۱۰، مجددا باعث کاهش سود فیلیپس شد. این برند در سه ماه ی سوم سال ۲۰۱۱ کاهش ۸۵ درصدی در سود خود داشتند و به همین خاطر، مجبور به تعدیل ۴۵۰۰ نفر از کارکنان خود شدند. در سالهای بعدی، زیرمجموعه های مختلفی از فیلیپس جدا شدند.

طبق آخرین تغییر ساختاری فیلسپ، درسال ۲۰۱۸ قسمت بزرگی از بخش روشنایی این شرکت، به عنوان شرکتی مستقل با نام Signify  از فیلیپس جدا شدند.

در حال حاضر، رون فن‌در ویر رئیس هیئت‌مدیره ی فیلیپس و فرانس فن هوتن مدیرعامل فیلیپس است . طبق آخرین آمارها، درآمد فیلپس در سال ۲۰۱۷ چیزی در حدود ۱.۸ میلیارد دلار گزارش شده است. این برند ۷۴ هزار نفر نیرو در سراسر دنیا دارد.

 

سخن پایانی

فیلیپس(Philips) یک شرکت هلندی با بازاری بین‌المللی است که مرکز مدیریت این شرکت در آمستردام قرار دارد. حوزه اصلی فعالیت این شرکت در حال حاضر صنعت روشنایی و سلامت است. البته قسمت لامپ های روشنایی این برند از سال ۲۰۱۸ به عنوان یک شرکت مستقل تحت عنوان Signify فعالیت خود را ادامه داد.

داستان تولد شرکت فیلیپس مربوط به سال‌های پایانی قرن نوزدهم میلادی و شهر آیندهوون هلند است. رسالت اصلی فیلیپس در آن سال ها ساخت و تولید لامپ های روشنایی بود. فیلیپس در دورانی از برترین شرکت های الکترونیکی جهان به شمار می‌رفت و در حال حاضر نیز یک برند معتبر در این صنعت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *