master card

داستان برند مسترکارت؛ اعتبار و اعتقادی جهانی

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

داستان برند مسترکارت؛ اعتبار و اعتقادی جهانی

شرکت خدمات مالی مسترکارت با نام کامل Mastercard Incorporation شرکت جهانی در حوزه خدمات مالی است. دفتر اصلی مدیریت مستر کارت در نیویورک واقع است. دفتر مدیریت خدمات بین المللی این برند نیز در ایالت میزوری واقع شده است.خدمات اصلی مستر کارت در اکثر کشورهای دنیا ارائه می‌شود. مستر کارت بر تنظیم فرآیندهای پرداخت بین بانکهای فروشندگان و بانک های ارائه دهنده خدمات کارتی به مشتریان متمرکز است. در این مقاله به معرفی داستان برند مسترکارت می پردازیم.

 کارتهای اعتباری مستر کارت به دو دسته غیر نقدی(Debit)و اعتباری( Credit) تقسیم می شود.

mastercard1

در سال ۲۰۰۶ میلادی سهام بین المللی مستر کارت با نامMastercard Worldwide به صورت عمومی عرضه شد و این شرکت به شرکتی از نوع سهامی عام مبدل شد.

علت اصلی پیدایش مستر کارت رقابت با کارت های ارائه شده توسط Bank Of America تحت عنوان BankAmericard بود که بعدها به Visa تبدیل گردید.

بانکهای بنیانگذار مستر کارت اساساً در ایالت کالیفرنیا قرار داشتن مستر کارت در سالهای ابتدایی به نام‌های اینتربانک (Interbank) و مسترشارژ (Master Charge) معروف بود.

 

تاریخچه

عبارتند از United California Bank، Wells Fargo، Crocker National Bank و Crocker National Bank.

بانک‌های یونایتد کالیفرنیا و کراکر نشنال بعد از مدتی با ولز فارگو ادغام شدند.

بانک کالیفرنیا نیز بعدا به اتحادیه‌ی بانکی کالیفرنیا پیوست.

بانک های ذکر شده، در سال ۱۹۶۶ میلادی، سازمان کارت های بین بانکی یا ICA را افتتاح کردند، ای بانکها پس از مدتی به کمک بانک Marine Midland نیویورک، محصول اصلی خود یعنی مسترشارژ را راه اندازی کردند.

در سال ۱۹۶۹ میلادی، بانک اصلی نیویورک، سرویس کارتی خود را با مستر شارژ ادغام کرد و این امر موجب محبوبیت و رونق بیشتر این سرویس شد.

یک سال قبل از این اتفاق، یعنی در سال ۱۹۶۸، سازمان ICA یک قرارداد با سازمان Eurocard  و بانک های اروپایی منعقد کرد، که طبق این قرارداد، طرفین قرارداد اجازه ی دسترسی به بازارهای خود را به طرفین می دادند. بر اساس این قرارداد در سال ۱۹۷۲ میلادی، کارتهای بانکی اروپا که تحت عنوان Access کارت شناخته می شدند به این قرارداد پیوستند. در سال ۱۹۷۹ مسترشارژ نام خد را به MasterCard تغییر داد. نهایتا در سال ۱۹۹۷، مسترکارت موفق شد کارت های اکسس را خریدای کند. کارت های یوروکارت هم در سال ۲۰۰۲ به مسترکارت پیوستند.

mastercard121

 

اوج گیری صنعت تجارت الکترونیک

مستر کارت در سال ۲۰۰۶به فکر گسترش فعالیت های خود در سطح بین المللی افتاد و به همین علت نام خود را از  MasterCard International به MasterCard Worldwide  تغییر داد. بعد از این تغییر، یک دایره ی دیگر به لوگوی مستر کارت افزوده شد تا نشان دهنده ی استراتژی های جدید این شرکت باشد.

با اوج گیری صنعت تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۰، مستر کارت نیز سعی کرد تا از قافله عقب نماند. مستر کارت با خریداری DataCash یک قدم بزرگ در این راستا برداشت. دیتاکش یک سرویس مدیریت پرداخت و کنترل تقلب بود که در انگستان به فعالیت می پرداخت.

مسترکارت در سالهای بعد، شروع به توسعه ی سیستم های پرداخت بدون تماس با استفاده از موبایل کردند و در بازارهای خاورمیانه شروع به گسترش برند خود کردند. یکی از خریدهای مهم و بزرگ مستر کارت، شرکت استرالیایی Pinpoint بود. شرکت مذکور در حوزه ی مدیریت سیستم های پرداخت پاداش وفاداری به مشتریان، در حال فعالیت بود.

مقاله پیشنهادی:  برنامه لینکدین چگونه در 2022 جهانی شد؟!

در سال های بعد نیز سیاست های ادغام و خرید با قدرت در حال پیگیری بود. در سال ۲۰۱۴ میلادی، مسترکارت یک تفاهم نامه با اپل امضا کرد تا با همکاری یکدیگر کیف پول موبایل رت توسعه دهند. همچنین این شرکت یک خرید بزرگ دیگر هم انجام داد و آن، خرید شرکت Brighterion بود، این شرکت یکی از معتبرترین شرکت در حوزه ی یادگیری ماشین و هوش مصنوعی بود.

در سال ۲۰۰۶ میلادی، سهام مسترکارت به صورت عمومی عرضه شد. مسترکارت که در اوایل به صورت مجموعه ای از بانکها در حال فعالیت بود. در این سال ۶۱.۵ میلیون سهم خود بر ارزش هر سهم ۳۹ دلار به بازار بروس و اوراق بهادار عرضه کرد. تا ماه آگوست سال ۲۰۱۶، ارزش  مجموعه سهام مسترکارت، به ۱۰۵.۵ میلیاد دلار رسید.

 

محصولات و پروژه های مسترکارت

مستر کارت در تمامی دوران فعالیت خود، همواره به رشد و توسعه ی خدمات پرداخت و انتقال وجه بانکی، توجه ی ویژه ای داشته است. کارتهای اعتباری (Credit) از انواع پرطرفدار و محبوب کارت های بانکی هستند. به بیانی ساده، این کارت ها با توجه به اعتبار مشتری در بانک و همچنین سابقه ی مالی او، به مالک کارت اجازه می دهند که هزینه ی محصول یا خدمت خریداری شده خود را پس از مدتی پرداخت کند.

کارت های دبیت (Debit) نوع دیگری از کارتها هستند که ساختار ساده ای دارند و برای پرداخت هزینه یا دریافت پول نقد مورد استفاده قرار می گیرند. پولی که توسط این کارت پرداخت می شود در همان لحظه انجام فراِیند خرید، از حساب فرد کسر می شود.

کارت های پیش پرداختی (Prepaid ) نوع دیگری از خدمات مسترکارت به مشتریان است که به آنها این امکان را می دهد که بدون داشتن اعتبار بانکی از این کارت برای خرید یا ذخیره ی پول استفاده نماییند.

 

پرداخت بدون تماس

این پروژه که در ابتدا تحت عنوان Paypass معرفی گردید. بعدها به Mastercard Contactless تغییر نام داد.محصول این پروژه، یک روش ساده و بدون نیاز به کشیدن یا وارد کردن کارت بانکی در درگاه پرداخت است. شرکت  American Express هم روشی مشابه با نام ExpressPay  در اختیار دارد. رقیب دیرینه ی مسترکارت، یعنی Visa هم از همین روش، تحت عنوان payWave استفاده می کند. تا زمان نگارش این مقاله (سال ۲۰۲۲) این روش، فقط برای پرداخت های تا سقف ۵۰ دلاری قابل استفاده است.

در سال ۲۰۰۳ میلادی، مسترکارت پروژه ی کانتکت لس را به صورت آزمایشی در فلوریدا آغاز شد. در این طرح بیش از ۱۶ هزار مشتری و ۶۰ مرکز فروش مشارکت و همکاری داشتند. مستر کارت با هدف توسعه ی ساختار پرداخت های موبایل با استفاده از تکنولوژی NFC، با AT&T ، JPMORGAN و نوکیا مشارکت کرد. در سال ۲۰۱۱، گوگل و مستر کارت در  پروژه ای اشتراکی با عنوان گوگل والت (Google Wallet) شروع به همکاری کردند. این دو شرکت، اپلکیشنی تولید کردند تا کاربر قادر باشد از استفاده از آن و بدون نیاز به کارت فیزیکی، عملیات بانکی خود را انجام دهند. این پروژه بعدها با توسعه ی Android pay به تکامل رسید.

مقاله پیشنهادی:  رستوران KFC: داستان گذشته‌ای سخت تا آینده‌ای درخشان!
mastercard11

Qkr

پروژه ی Qkr یک اپلیکیشن پرداخت است که توسط تیم مسترکارت توسعه داده شده است. این سیستم پرداخت، بر پرداخت در مکان هایی مانند کنسرت ها، سینماها و مسابقات ورزشی متمرکز است. این روش نیازی به NFC ندارد و با ارتباط اینترنتی قابل استفاده است.

کاربران با استفاده از این اپلیکیشن، قادر هستند  ، سفارش خود را با ثبت و هزینه ی آن را با کارت اعتباری خود پرداخت کنند. بعد از پایان خرید، کارکنان خدماتی آن مکانها، سفارش را در همان محل به مشتری تحویل می دهند. هم اینک، این سیتسم در سینماهای استرالیا استفاده  می شود. امروزه، مستر کار در حال انجام تبلیغات و ارائه ی این اپلیکشین و سرویس های آن به فروشندگان بزرگ است.

شبکه ی بانکی Banknet بانک شبکه ی بانکی مورد استفاده ی مسترکارت، Banknet است. این شبکه،تمامی مشتریان، ارائه دهندگان، درگاههای پرداخت و مراکز پردازشی پرداخت را در این شبکه‌ی مالی به یکدیگر متصل می کند. مرکز عملیاتی این شبکه‌ی بانکی در شهر سنت لوئیس ایالت میزوری است و این شرکت تحت استاندارد جهانی ISO ۸۵۸۳  مشغول به کار است.

 

ساختاری اساسی شبکه ی مسترکارت

ساختاری اساسی شبکه ی مسترکارت، نقطه به نقطه اس و هر دو نقطه ای که درخواست اتصال به آن داشته باشند، به کمک شبکه ای از نقطه های فعال دیگر به یکدیگر متصل می شوند. نام این ساختار در علم شبکه Peer-To–Peer است. بهره مندی از این ساختار موجب می شود که به وجود آمدن مشکلی در یکی از مراکز و نقطه ها، ضرری به ساختار کلی و ارتباط با دیگر بخش ها وارد نشود. اما Visa، برخلاف مسترکارت از ساختار ستاره ای استفاده می کند. بر اساس این ساختار، قسمت های فعال در شبکه به مراکز بخصوصی متصل می شوند و همه ی فرآیندها در این مراکز انجام می شود. در واقع اگر مرکز پردازش دچار مشکلی شود، ارتباط نقاط آن مرکز با نقاط آن قطع می شود. نهایتا می توان نتیجه گرفت که مسترکارت دارای ساختار شبکه ای ایمن تر و منعطف تری است.

چالش های حقوقی و قضایی

mastercard1

مسترکارت به طور مستمر با انتقادات زیادی از طرف سرویس دهندگان سنتی خدمات باتکی روبرو بوده است. بانک ها و فروشندگان، شکایت های بسیاری را بر علیه مستر کارت ارائه کردند که بسیری از آنها با صرف مبالغ زیادی حل و فصل شده اند.

یکی از شاکیان مهم مسترکارت، سرویس دهندگان درگاههای پرداخت یا ATM ها بوده اند. این شرکت ها مدعی شدند که مسترکارت با تدوین قوانین خاص، به دستگاههای ATM اجازه ی کاهش قیمت خدمات نمی دهند. یک شکایت بزرگ دیگری هم در مورد اصلاح قیمت خدمات پرداخت با کارت بر علیه مستر کارت ارائه شد، که طی این شکایت، مستر کارت مجبور به پرداخت ۳ میلیارد دلار جریمه به شاکیان شد. شاکیان این پرونده، شرکت های بزرگی مانند وال مارت، Seard و دیگر شرکت های معتبر آمریکایی بودند.

مسترکارت مشکلات حقوقی زیادی را در ایالات متحده ی آمریکا و اروپا تجربه کرده است. یکی از مهم ترین دعواهای حقوقی بر علیه مسترکارت، در سال ۱۹۹۶ روی داد که طی آن، ۴ میلیون فروشنده به دلیل مجبور شدن به پذیرش کارت های اعتباری و افزایش سهم مستر کارت از پرداخت های کارتی، به دادگاه فدرال شکایت کردند. در نتیجه، مسترکارت محکوم و مجبور به پرداختی میلیادر دلاری شد که این مورد به عنوان بزرگترین پرداخت خسارت دنیا شناخته می شود.

مقاله پیشنهادی:  تاریخچه برند زارا

یکی دیگر از شکایت ها بر علیه مسترکارت، ادعای American Express بود. او مدی بود که مسترکارت، اجازه همکاری بانکهایی که با او قرارداد بسته اند را به امریکن اکسپرس نمی داد و این قانون صراحتا در قراردادهای مسترکارت وجود داشت.

 

دادگاه

افزایش قیمت کارمزد تراکنش های مالی برای توریست هایی که به اروپا سفر می کنند از دیگر تخلفات مسترکارت. از سال ۲۰۱۳ سازمان های حقوقی و مالی اروپا در حال پیگیری این اتهام هستند و در پی این هستند که مسترکارت کارمزد های تراکشن های مالی گردشگران را کاهش دهد.

در سال ۲۰۱۰ میلادی، تمام تراکشن ها و پرداخت ها به سایت ویکی لیکس  (WikiLeaks) توسط مسترکارت مسدود گردید. این اتفاق، موجب اعتراض گسترده ی جهانی شد. در طی نتیجه ی این اعتراضات، شکایت های زیادی بر علیه مسترکارت مطرح شد که این شکایات در حال پیگیری هستند.

یکی از انتقادات مهم به مستر کارت در سالهای اخیر، تفاهم نامه ی همکاری این شرکت با دولت نیجیریه است. بر اساس این تفاهمنامه، کارت های شناسایی مردم نیجیریه به کارت های بانکی و اعتباری تبدیل خواهند شد و همچنین لوگوی مسترکارت بر آن کارتها درج خواهد گردید. منتقدان معتقدند که این کار به مهر کردن بدن برده های آفریقایی توسط صاحبان آمریکایی آن ها، شباهت دارد.

 

وضعیت حال حاضر وضعیت کنونی برند مسترکارت

mastercard1

در حال حاضر شرکت مسترکارت با شعار «بدون قیمت (Priceless)»  در حال فعالیت است. عبارت تبلیغاتی مسترکارت هم به این صورت ترجمه می شود : «برخی چیزها را نمی‌توان با پول خرید، برای بقیه‌ی موارد می‌توان از مسترکارت استفاده کرد.» در سال ۱۹۹۷ این کمپین تبلیغاتی به نام  Priceless  شرکت مستر کارت ثبت شده است. این کمپین تبلیغاتی هم، شکایات و انتقادات زیادی را روانه ی مستر کارت کرد. مسترکارت هم اینک ارزشی معادل دو سوم رقیب خود یعنی ویزا کارت دارد؛ اما تلاش های گسترده و حضور در مارکت های جدید باعث امیدواری آنها برای کسب مقام اول صنعت خدمات مالی می شود.

مسترکارت در تیم های مختلف ورزشی و همچنین رویدادهای بزرگ به عنوان اسپانسر ایفای نقش می کند. یکی از این رویدادهای مهم، جام قهرمانی اروپا است.

مسترکارت تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۶.۵۰۰ کارمند در اقصی نقاط جهان داشته و سود سالیانه این شرکت بالغ بر ۸.۳ میلیارد دلار  گزارش شده است.

سخن پایانی

شرکت خدمات مالی مسترکارت با نام کامل   Mastercard Incorporation شرکت جهانی در حوزه خدمات مالی است. دفتر اصلی مدیریت مستر کارت در نیویورک واقع است. دفتر مدیریت خدمات بین المللی این برند نیز در ایالت میزوری واقع شده است.

خدمات اصلی مستر کارت در اکثر کشورهای دنیا ارائه می‌شود. مستر کارت بر تنظیم فرآیندهای پرداخت بین بانکهای فروشندگان و بانک های ارائه دهنده خدمات کارتی به مشتریان متمرکز است. کارتهای اعتباری مستر کارت به دو دسته غیر نقدی(Debit)و اعتباری( Credit) تقسیم می شود.

در این مقاله به بررسی و مرور سیر رشد و پیشرفت برند مسترکارت پرداختیم. از اینکه تا انتهای مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات خود را در مورد مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *