Blue-Ocean-Strategy

تاریخچه‌ی برند هواوی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

شرکت هواوی یک کمپانی چندملیتی چینی است که در حوزه‌ی تجهیزات شبکه و مخابرات در حال فعالیت هست. شرکت هواوی در سال ۲۰۱۲ از رقیب خود یعنی شرکت سونی اریکسون سبقت گرفت و در حال حاضر یکی از بهترین ارائه‌دهندگان سرویس‌های ارتباطی جهان است. این شرکت در سال ۱۹۸۷ میلادی توسط رن ژنگفی، مهندس سابق ارتش خلق چین تأسیس شد. شرکت هواوی در اوایل تأسیس خود بر تولید سویچ‌های تلفن متمرکز بود؛ اما این شرکت در حال حاضر دامنه‌ی فعالیتی خود را گسترش داده و به ساخت شبکه‌ها و تجهیزات ارتباطی، ارائه خدمات عملیاتی و مشاوره‌ای به شرکت‌های چینی و بین المللی مشغول است. در این مقاله به بررسی تاریخچه‌ی برند هواوی میپردازیم.

Brand story Huawei;

شرکت هواوی تا سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸۰ هزار کارمند داشت. این شرکت تأکید زیادی بر تحقیق و توسعه دارد؛ به‌طوری‌ که بالغ بر ۲۱ مرکز تحقیقاتی در کشورهایی مانند چین، آمریکا، انگلستان، کانادا، فنلاند، بلژیک، فرانسه، آلمان و … دارد.

در بخش تحقیق و توسعه‌ی این شرکت بیش از ۷۶ هزار نفر مشغول به کار هستند.

 

تاریخچه‌ی برند هواوی

در دهه ۱۹۸۰ میلادی دولت چین تلاش زیادی برای رشد و توسعه‌ی زیرساخت ارتباطات کشور انجام داد. آن دوران، سویچ‌های تبادل تلفن، عنصر اصلی شبکه‌های مخابراتی بودند. در این دهه تعدادی از گروه‌های تحقیقاتی چینی تلاش کردند تا به‌واسطه‌ی سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های جهانی به این تکنولوژی دست یابند و آن را توسعه دهند.

در سال ۱۹۸۷ رن ژنگفی شرکت هواوی را در شنزن چین راه‌اندازی کرد. او تمایلی به انتقال تکنولوژی از شرکت‌های خارجی به شرکت‌های چینی نداشت و به همین دلیل راه دیگری را انتخاب کرد. او بر تحقیق و توسعه‌ی ملی برای تولید سویچ با استفاده از مهندسی معکوس تمرکز کرد. آن زمان همه‌ی فناوری ارتباطی چین از کشورهای خارجی وارد می‌شد، در نتیجه رن ژنگفی سعی کرد تا یک شرکت داخلی و قابل رقابت با شرکت‌های خارجی تأسیس کند.

شرکت هواوی در ابتدای تاسیس خود فقط ۲۱ هزار یوان سرمایه داشت. نشریه گزارش اقتصاد شرق اعلام کرد که این شرکت مبلغ ۸.۵ میلیون دلار وام از بانک‌های چینی دریافت کرده است؛ درحالی‌که شرکت این موضوع را به‌شدت تکذیب کرد. نام هواوی از ترجمه کلمه‌ی چینی آن یعنی 华为 سرچشمه گرفته است. ریشه‌ی کاراکتر  از به دست آمده که به معنای گل است. به همین دلیل لوگوی هواوی شبیه گل است؛ البته این کارکتر به معنای باشکوه نیز است. کاراکتر دوم یعنی    به معنای دست آورد است.

 

مدل کسب‌وکار هواوی

مدل کسب‌وکار هواوی در سال‌های اول، بر فروش مجدد سویچ‌هایی که از هنگ‌کنگ وارد می‌شد متمرکز بود. این شرکت در همان سال‌ها روی مهندسی معکوس، سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داد و می‌خواست تکنولوژی تولیدی خود را رشد و توسعه دهد. شرکت هواوی در سال ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰ کارمند در بخش تحقیق و توسعه داشت و سویچ‌های PBX تولیدی خود را به شرکت‌های دیگر میفروخت.

در سال ۱۹۹۳ اولین اتفاق بزرگ هواوی بعد از راه‌اندازی C&C۰۸ -که یک برنامه‌ی کنترل سوئیچ تلفن بود- اتفاق افتاد. این سوییچ‌ها در آن دوران یکی از قدرتمندترین نمونه‌های موجود کشور چین بودند. شرکت هواوی در شهرهای کوچک و مناطق روستایی مستقر شد و با تاکید بر خدمات و قابلیت سفارشی‌سازی، توانست برای خود در بازار جا باز کند. این شرکت با مقامات محلی روابط سرمایه‌گذاری مشترکی شروع کرد، به این صورت که شرکت مبلغی از سود سهام خود را به آن‌ها می‌داد و آن‌ها نیز در عوض از محصولات هواوی در شبکه‌ی خود بهره می‌گرفتند.

مقاله پیشنهادی:  ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟
Brand story Huawei;1

همچنین این شرکت موفق شد یک قرارداد کلیدی برای ساختن اولین شبکه‌ی مخابراتی ملی برای ارتش آزادی‌بخش خلق چین منعقد کند. این قرارداد برای گسترش و توسعه‌ی شرکت آن‌ها پوچ بود؛ اما گام بزرگی در جهت گسترش روابط آن‌ها محسوب می‌شد.

رن در سال ۱۹۹۴ با دبیر کل حزب، یک ملاقات ترتیب داد و به او اعلام کرد که تکنولوژی تجهیزات سوئیچینگ با امنیت ملی در ارتباط است. ملتی که فاقد تجهیزات شبکه‌ای اختصاصی نباشد مانند کشوری است که ارتش نظامی نداشته باشد. دبیر کل حزب کاملاً با صحبت‌های رن موافق بود. این جلسه موجب گسترش فعالیت‌های شرکت هواوی شد.

 

نقطه‌ی عطف شرکت هواوی

در سال ۱۹۹۶ نیز یک نقطه‌ی عطف برای شرکت هواوی ایجاد شد؛ هنگامی‌ که دولت پکن سیاست‌های صریح  حمایت از تولیدکنندگان داخلی و محدودسازی دسترسی به محصولات مشابه رقبای خارجی را پذیرفت. شرکت هواوی هم که مورد حمایت ارتش و دولت قرار گرفته بود از این فرصت برای توسعه‌ی خود استفاده کرد.

این شرکت در سال ۱۹۹۷ اولین قرارداد خارجی خود را با هدف ارائه‌ی ثابت خدمات شبکه به هنگ کنگ امضا کرد. شرکت هواوی در پایان همان سال محصولات GSM بیسیم خود را راه‌اندازی کرد و خدماتی مانند CDMA و UMTS را تحت پوشش خود قرارداد. در سال ۱۹۹۹ شرکت یک مرکز تحقیق و توسعه  با هدف توسعه‌ی طیف وسعی از نرم‌افزارهای مخابراتی تأسیس کرد.

بعد از سال ۲۰۰۰ سرعت نفوذ هواوی در بازارهای خارج از کشور گسترش پیدا کرد و فروش این شرکت از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کرد. شرکت هواوی در تمامی این سال‌ها از هر فرصتی برای راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه استفاده می‌کرد و موفق شد در سال ۲۰۰۳ فروش خود را به ۵۵۲ میلیون دلار برساند.

این شرکت در سال ۲۰۰۴ موفق به انعقاد قراردادی ۲۵ میلیون دلاری به‌منظور ساخت نسل سوم شبکه‌ها برای یک اپراتور تلفن همراه اروپایی شد. در سال ۲۰۰۵ قراردادهای شرکت از سطوح بین المللی هم فراتر رفت و این شرکت توانست توافق‌نامه‌ی جهانی را با شرکت ودافون امضا کند.

هواوی در سال ۲۰۰۹ اولین گوشی هوشمند اندروید خود را با همکاری تی موبایل روانه‌ی بازار کرد. پس از ورود به بازار موبایل، هرساله مدل‌های پیشرفته‌تر و باکیفیت‌تری به بازار عرضه کرد.

هواوی اسند، اولین گوشی هوشمند سری اسند بود که در تابستان ۲۰۱۲ توسط هواوی رونمایی شد. اندروید این موبایل نسخه‌ی ۲.۱ بود و مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

مقاله پیشنهادی:  Burberry: داستان برند لوکس بربری

این شرکت در سال ۲۰۱۰ با فروش بیش از ۲۱.۸ میلیارد دلار به‌عنوان یکی از ۵۰۰ برند برتر دنیا معرفی شد.

زندگی شخصی بنیان‌گذار هواوی

Brand story Huawei;4

رن ژنگفی در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۴۴ در یک خانواده‌ی روستایی در چین متولد شد. پدر و مادر رن معلم مدرسه بودند. رن تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گوئیژو گذراند و سپس برای ادامه تحصیل برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی عمران و معماری به مؤسسه‌ی چونگ‌کینگ وارد شد. او پس از پایان تحصیلاتش تا سال ۱۹۷۴ در شرکت‌های مهندسی عمران فعالیت کرد؛ تا اینکه به‌عنوان سرباز در تأسیس کارخانه فیبر شیمیایی لیا یانگ به ارتش چین پیوست.

رن در طی این دوران به‌عنوان تکنسین عمران مشغول به فعالیت بود.

او به دلیل عملکرد خوبی که از خود نشان داد به کنفرانس ملی علوم سال ۱۹۷۸ دعوت شد. بعد از انحلال سپاه مهندسی توسط دولت چین، رن ژنگفی خود را از ارتش بازنشسته کرد. رن سپس در پایگاه خدمات شرکت نفت شنزن به فعالیت پرداخت؛ اما او رغبتی به شغلش نداشت و به همین علت تصمیم به راه‌اندازی شرکت هواوی گرفت. او شرکت هواوی را با سرمایه‌ای ۵ هزار دلاری تأسیس کرد. او از سال ۱۹۸۷ تا امروز مدیرعامل هواوی است. مجله‌ی مشهور تایم او را به‌عنوان ۱۰۰ چهره‌ی تأثیرگذار سال ۲۰۰۵ معرفی کرد. او مالک ‌۱.۴۲ درصد از شرکت هواوی است؛ ارزش سهام او در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۵۰ میلیون تخمین زده‌شده است.

 

شکایت از هواوی

در سال ۲۰۰۳ شرکت سیسکو، هواوی را به جرم سرقت کدهای روتر و سویچ شرکتش متهم کرد. شرکت هواوی کدهای مذکور را از محصولات خود برداشت و شکایت سیسکو پس از مدتی بسته شد.

حقایق جالب تاریخچه‌ی برند هواوی

شاید در بازار گوشی موبایل، هواوی انتخاب اول نباشد؛ اما این شرکت همواره نقش مهمی در توسعه‌ی خدمات مخابراتی داشته است.

۱-  رن ژنگفی در زمان افتتاح هواوی ۴۲ سال داشت

هیچ‌وقت تصور نکنید که برای کارآفرینی دیر است! رن ژنگفی شرکت هواوی را در سن ۴۲ سالگی راه‌اندازی کرد. او همچنان مدیرعامل هواوی است و همیشه نقشی موثر در زمینه توسعه‌ی خدمات مخابراتی داشته است.

۲- هواوی بهترین تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه است

هواوی شاید یک برند برتر در زمینه ی گوشی هوشمند نباشد، اما بدون شک بهترین تولیدکننده‌ی تجهیزات در جهان است. اکثر شرکت‌های معتبر دنیا در جهان از محصولات هواوی برای تجهیزات ارتباطی و شبکه‌ای خود بهره می‌گیرند.

۳- هواوی با ۸۰ درصد شرکت‌های مخابراتی ارتباط تجاری دارد

موتورولا و تی موبایل از شرکت‌های معتبری هستند که با هواوی ارتباط تجاری دارند.

Brand story Huawei;3

۴- شرکت هواوی در دانشگاه کانادا بیش از یک‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است

هواوی در راستای توسعه‌ی یک آزمایشگاه تحقیقاتی درزمینهٔ ی فناوری و خدمات سرویس‌های ابری، مبلغی بالغ بر یک‌میلیون دلار روی یکی از دانشگاه‌های کانادا سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین این شرکت اسپانسر اصلی برنامه‌ی آینده‌ی دانشگاه MIT برای آینده‌پژوهی صنعت ارتباطات است.

۵- کارمندان، سهامداران عمده‌ی شرکت هواوی هستند

شرکت هواوی بخش عمده‌ای از مالکیت خود را تحت عنوان سهام به کارمندانش داده است. در حقیقت این یک روش برای کاهش کنترل دولت بر شرکت است. ۶۴ درصد از کارمندان هواوی، مالک بخش عمده‌ای از شرکت هستند

مقاله پیشنهادی:  سرگذشت برند مینی؛ دومین خودروی تاثیرگذار قرن 20

سهام این کارمندان غیرقابل معامله است و طبق عملکردشان به آن‌ها پاداش تعلق می‌گیرد. وقتی‌که کارمندی شرکت را ترک کند، سهام او به شرکت مرجوع می‌شود.

۶- . شرکت هواوی مشکلاتی جدی با امنیت آمریکا دارد

دولت ایالت متحده آمریکا درباره‌ی همکاری هواوی و دولت چین، مظنون بوده و بارها این شرکت را با چالش روبرو کرده است. دولت آمریکا تحقیقات و بررسی‌های زیادی در این باره انجام داده. با اینکه هیچ مدرکی دال بر این مسئله وجود ندارد؛ اما دولت آمریکا هنوز به این شرکت اعتماد کاملی ندارد.

 

وضعیت فعلی شرکت هواوی

خدمات و محصولات شرکت هواوی در بیش از ۱۷۰ کشور به فروش می‌رسند. برند هواوی توانسته است رده‌ی سوم بهترین برندهای موبایل را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص دهد. گروه کسب‌وکار هواوی برای نوآوری در محصول از بخش تحقیق و توسعه‌ی محصول استفاده می‌کنند. شرکت هواوی در سال ۲۰۱۱ گزارش داد که درآمد شرکت رشدی ۳۰ درصدی داشته است. محصولات و خدمات هواوی به سه بخش ساخت شبکه و سرویس‌های ارتباطی، ارائه نرم‌افزار و تجهیزات شبکه و تولید محصولات الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، موبایل و تبلت و … تقسیم‌بندی می‌شود. جالب است بدانید که هواوی تنها برند چینی است که در لیست ارزشمندترین برندهای سال ۲۰۱۷ مجله‌ی فروبز معرفی شده است.

هواوی با بهره‌گیری از قدرت رایانش ابری و سرعت پردازش هوش مصنوعی، در حال واردکردن نسلی قدرتمند از تجربه‌ی هوش مصنوعی به زندگی انسان‌ها است.

 

سخن پایانی

شرکت هواوی یک کمپانی چندملیتی چینی است که در حوزه‌ی  تجهیزات شبکه و مخابرات در حال فعالیت هست. شرکت هواوی در سال ۲۰۱۲ از رقیب خود یعنی شرکت سونی اریکسون سبقت گرفت و در حال حاضر یکی از بهترین ارائه‌دهندگان سرویس‌های ارتباطی جهان است. این شرکت در سال ۱۹۸۷ میلادی توسط رن ژنگفی، مهندس اسبق ارتش خلق چین تاسیس شد. شرکت هواوی در اوایل تأسیس خود بر تولید سویچ‌های تلفن متمرکز بود؛ اما این شرکت در حال حاضر دامنه‌ی فعالیتی خود را گسترش داده و به ساخت شبکه‌ها و تجهیزات ارتباطی، ارائه خدمات عملیاتی و مشاوره‌ای به شرکت‌های چینی و بین المللی مشغول است.

شرکت هواوی تا سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸۰ هزار کارمند داشت. این شرکت تأکید زیادی بر تحقیق و توسعه دارد؛ به‌طوری‌ که بالغ بر ۲۱ مرکز تحقیقاتی در کشورهایی مانند چین، آمریکا، انگلستان، کانادا، فنلاند، بلژیک، فرانسه، المان و … دارد.

در این مقاله به بررسی و مرور تاریخچه‌ی برند هواوی پرداختیم.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

داستان برند کولگیت؛ بیش از ۲۰۰ سال تولید محصولات بهداشتی

داستان برند نینتندو؛ غول نوآوری در صنعت بازی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *