Blue-Ocean-Strategy

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

آیا قصد دارید که کسب‌وکاری درآمدزا راه‌اندازی کنید اما راه و رسم آن را نمی‌دانید؟ یکی از بهترین روش‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار، استراتژی اقیانوس آبی است. با بهره‌گیری از این استراتژی شما قادر خواهید بود محصولی متمایز و اقتصادی به بازار ارائه کنید و نبض بازار را در دست بگیرید. اگر می‌خواهیدبداندی که استراتژی اقیانوس آبی چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

دنیای امروز به کسانی تعلق دارد که متمایز هستند و قصد دارند یک کسب‌وکار متفاوت و جدید راه‌اندازی کنید و به‌واسطه‌ی آن محصولی متمایز و متفاوت را به بازار عرضه کنند. استراتژی اقیانوس آبی یکی از معروف‌ترین و برترین روش‌های بازاریابی است که با بهره‌گیری از آن قادرید یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید و جامعه‌ی گسترده‌ای مخاطبان را به سمت خود بکشانید.

در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که استراتژی اقیانوس آبی چیست و راهکار اجرای آن را برای شما تشریح کنیم. کسب‌وکارها برای رسیدن به اهداف خود به این استراتژی نیازمند هستند. دیگر تبلیغات پوچ و ارائه محصولات تکراری در بازار امروز کارایی ندارد. مشتریان از شما توقع دارند که حرفی جدید برای گفتن داشته باشید و محصولی متفاوت روانه‌ی بازار کنید. اگر قصد دارید با کسب‌وکار و محصول جدید خود مشتریان را شگفت‌زده کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

(Blue-Ocean-Strategy)-؟

واقعا استراتژی اقیانوس آبی چیست؟ تصور کنید که در ساحل یک‌دریای آبی‌رنگ و آرام نشسته‌اید و در دوردست‌ها یک کشتی روی دریا است. فرض کنید که فقط یک کشتی بر این دریا وجود دارد و به ماهیگیری مشغول است. این کشتی در طول روز تعداد چشم‌گیری ماهی صید می‌کند. در روزهای بعد، کشتی‌های دیگری نیز می‌فهمند که این دریا ماهی‌های خوبی دارد و رفته‌رفته تعداد این کشتی‌ها زیاد می‌شود و درنتیجه، میان آن‌ها برای گرفتن سهم بیشتری از دریا، جنگ می‌شود و این جنگ باعث می‌شود که خون ریخته شود و آن دریای آبی آرام را به یک دریای خونی و قرمز تبدیل می کند. استراتژی اقیانوس آبی به همین دریای آبی اشاره می‌کند.

استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean Strategy) یکی از راه‌های بازاریابی است که با استفاده از آن قادر هستید به یک محیط کم رقابت وارد شوید و بیزینس خود را در آن محیط رشد و توسعه دهید. کتاب استراتژی اقیانوس آبی در سال ۲۰۰۵ میلادی چاپ شد. این کتاب حاصل کوشش‌ها و تجربیات بیست‌ساله دو فرد به نام های چان کیم و رنه مابورنیا است. کتاب استراتژی اقیانوس آبی به‌اندازه‌ای پرطرفدار و جذاب بود که این کتاب در سال ۲۰۰۶ به ۴۱ زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر شد.

محورهای اصلی استراتژی اقیانوس آبی

اگر بخواهیم  یک کلیت در مورد سوال «استراتژی اقیانوس آبی چیست» بگوییم، می‌توان گفت که این استراتژی نتیجه‌ی ترکیب دو استراتژی است.

۱- راهبرد تمایز

در این استراتژی، تفاوت و تمایز محصول و نوع کسب‌وکار اولویت اول است. کسب‌وکارهای زیادی به علت اقیانوس آبی در جهان، برند بوده‌اند اما بعد از مدتی اقیانوس قرمز شده و هم‌اکنون هیچ خبری از آن‌ها نیست. البته بعضی از آن‌ها با توجه به قرمز شدن اقیانوس، هنوز رهبر صنعت خود هستند. درهرصورت اگر قصد دارید از استراتژی اقیانوس آبی برای راه‌اندازی و بازاریابی کسب‌وکار استفاده کنید، باید راه و روشی نو خلق کنید. در حقیقت با این استراتژِی ما باید پتانسیل ایجاد تقاضایی را داشته باشیم که این تقاضا هیچ‌وقت وجود نداشته است اما نیاز به این تقاضا همیشه وجود داشت.

۲-  راهبرد کاهش هزینه

راهبرد دوم در استفاده از استراتژی اقیانوس آبی، این است که تلاش کنیم مدیریت خوبی بر هزینه‌ها داشته باشیم تا قیمت خدمت یا محصول نهایی ما بیش‌ازحد بالا نباشد. اگر قیمت بالایی به مشتری بدهیم، این امکان وجود دارد که اشتیاق زیادی برای خرید از ما نشان ندهد. پس علاوه بر اینکه محصولی جدید و متفاوت به بازار عرضه می‌کنید باید همه تلاش خود را برای کاهش قیمت نهایی محصول معطوف کنید. 

ممکن است بعد از شما برندهایی متولد شوند و اگر بتوانند محصولات شما را به همان کیفیت و قیمت  تولید و به بازار ارائه کنند، مشتریان از آن‌ها استقبال می‌کنند و کسب‌وکار شما در این اقیانوس دچار شکست می‌شود.

تا به اینجا در مورد اقیانوس آبی حرف زدیم و آن را به‌عنوان یکی از بهترین استراتژی‌های بازاریابی کسب‌وکارها معرفی کردیم اما مسئله این است که یافتن ایده‌های جدید و عرضه خوب آن در بازار، کار راحتی نیست. به همین دلیل هم در جهان امروز تمام کارآفرینان و مدیران کسب‌وکار دوست دارند کشتی کسب‌وکار خود را به اقیانوس قرمز وارد کنند. مقصود از اقیانوس قرمز، بازارهایی هستند که رقابت در آن بسیار زیاد است و همچنین این رقبا بسیار قوی و سرسخت هستند؛ اما اقیانوس آبی بازاری است که شما با ورود به آن رهبر بازار می‌شوید؛ چون رقیبی در آن بازار برای شما وجود ندارد.

فرق بین اقیانوس آبی و قرمز

1-(Blue-Ocean-Strategy)-؟

اقیانوس، بسیار گسترده است. روزانه کشتی‌های زیادی در حال رفت‌وآمد در اقیانوس‌ها هستند اما اقیانوس به‌اندازه‌ای بزرگ است که این کشتی‌ها همدیگر را نمی‌بینند. اگر این کشتی‌ها در یک دریاچه قرار بگیرند، چه اتفاقی می‌افتد؟ رفت و آمد دشوار می‌شود هر فرد برای تأمین منافع خود احتمال دارد دیگری را کنار بزند. این رقابت اگر شدید شود، در بین کشتی‌ها جنگ می‌شود و اقیانوس آبی به اقیانوس قرمز مبدل می‌شود. در حقیقت برای درک اقیانوس آبی، باید نسبت به اقیانوس قرمز شناخت خوبی کسب کنید.

اقیانوس آبی

همان‌طور که گفتیم اقیانوس بسیار گسترده است و این شما هستید که باید فضای مورد نظر خود را انتخاب کنید. در استراتژی اقیانوس آبی شما باید به فضایی وارد شوید که در آن رقابتی وجود ندارد تا به این وسیله بتوانید بقا و رشد خود را تضمین کنید و همچنین قادر باشید بدون هیچ رقیب یا مزاحمی به مسیر خود ادامه دهید. شما می‌توانید به‌جای فعالیت در اقیانوس پر از جنگ، به اقیانوسی بروید که آرامش بیشتری حکم فرماست. در حقیقت اگر بخواهیم یک تعریف اساسی از اقیانوس آبی ارائه دهیم باید بگوییم: 

مقاله پیشنهادی:  افزایش فروش آنلاین با 19 راهکار طلایی

«بازاری برای یک محصول است که در آن هیچ رقابتی وجود ندارد و اگر هم رقابتی باشد، بسیار کم است.»

اگر قصد دارید از این استراتژی استفاده کنید باید به دنبال کسب‌وکاری باشید که شرکت‌های زیادی در آن حوزه فعالیت ندارند و فشاری قیمتی در آن زمینه وجود ندارد. اگر کسب‌وکارهای دیگری به اقیانوس آبی شما وارد شدند و حس کردید که اقیانوس در حال قرمز و خونین شدن است، باید به جستجوی اقیانوس آبی دیگری بگردید یا اینکه تلاش کنید با استفاده از روش‌های بازاریابی و کاهش هزینه‌ها، مخاطبان را به‌سوی خود بکشانید. 

اقیانوس قرمز

اگر بخواهیم تعریفی ساده از اقیانوس قرمز داشته باشیم باید بگوییم که مقصود از اقیانوس قرمز، تمامی بازارهایی است که امروزه در حال فعالیت اقتصادی هستند. در هر صنعت، برندها و شرکت‌های زیادی تلاش می‌کنند تا رقبای خود را پشت سر بگذارند و به پیشروی بازار تبدیل شوند. این جنگ و رقابت در بین صنعت‌ها انقدر زیاد است که کسب و کارها برای سبقت گرفتن خون همدیگر را می‌ریزند و به همین دلیل است که رنگ اقیانوس به رنگ قرمز درمیاید.

بنیان اصلی اقیانوس قرمز، رقابت است. رقابت به‌اندازه‌ی شدید و نفس‌گیر است که کسب‌وکارها از ریختن خون همدیگر نیز دریغ نمی‌کنند و در صورت نیاز حتماً این کار را انجام می‌دهند. هر چه فضای بازار شلوغ‌تر می‌شود، رقابت هم ‌سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل اگر به اقیانوس آبی وارد نشوید، نمی‌توانید ایده‌های نو و متفاوت خلق کنید. سعی کنید به صنایع و بازارهایی وارد شوید که رقابت در آن‌ها کمتر است و رنگ اقیانوسش زیاد قرمز نیست. 

در استراتژی اقیانوس قرمز، سهم بازار بسیار محدود است و کسب‌وکارها برای تسلط به بخش بزرگ‌تری از این سهم محدود، تلاش می‌کنند. زمانی که شرکت‌ها سعی می‌کنند که بخشی از این سهم را  بگیرند، در حقیقت ثروت موجود در بازار هم بین کسب و کارها تقسیم می‌شود. درنتیجه پس از ورود شما به بازار، سهم زیادی به شما نخواهد رسید. استراتژی اقیانوس آبی به شما کمک می‌کند که سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهید.

هرچه رقابت سخت‌تر می‌شود، چشم‌انداز سود و رشد با نزول روبرو می‌شود.

مزایا و معایب استراتژی اقیانوس آبی

2-(Blue-Ocean-Strategy)-؟

استراتژی اقیانوس آبی مزیت‌های زیادی دارد. به همین دلیل هم اکثر کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار تلاش می‌کنند که این استراتژی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنند/ در ادامه به‌مرور چند مزیت مهم استراتژی اقیانوس آبی می‌پردازیم:

۱-  رهایی از رقابت با بقیه کسب‌وکارها

اولین مزیت استراتژی اقیانوس آبی این است که در آن اثری از رقابت و جنگ نیست. در حقیقت با عرضه‌ی یک محصول یا خدمت جدید به بازار قادر خواهید بود از شر رقابت خلاص شوید و با خیالی راحت به فعالیت خود بپردازید. البته استراتژِی اقیانوس آبی به این سادگی هم نیست و نیاز به بازاریابی حرفه‌ای دارد. در حقیقت شما با استفاده از این روش در حال ساخت یک بازار عالی و حفاظت از آن هستید. یادتان باشد که به‌هیچ‌عنوان اجازه‌ی ورود رقبا را به میدان ندهید. تلاش کنید که همواره قیمت و کیفیت محصول یا خدمت خود را در بالاترین حالت ممکن نگه دارید.

۲- تولید یک محصول کاملاً متفاوت و جدید

یکی از مزیت‌های مهم این استراتژی این است که شما می‌توانید با کمک آن خود را از ساختارهای فعلی دور کنید و ساختاری جدید و متفاوت بر اساس تقاضا ایجاد کنید. هنگامی که شما به اقیانوس آبی وارد می‌شوید، قرار است محصولی جدید خلق کنید و یا به یک بازار جدید بروید. در این راه باید خلاقیت و نوآوری هم اتفاق بیفتد. اکثر کارآفرینان دوست دارند یک ساختار متفاوت و جدید بیافریند. در حقیقت آن‌ها به این اعتقاد رسیده‌اند که ساختارهای فعلی آن‌طور که باید، بازدهی ندارند و بهتر است شیوه و ساختاری جدیدی ارائه شود. بعضی از بیزینس ها هم به نوآوری روی می‌آورند و محصولاتی متفاوت و جدید به بازار ارائه می‌کنند.

۳-  ایجاد یک نیاز جدید و رفع آن به بهترین شکل

زمانی که به یک اقیانوس قرمز وارد می‌شوید، نیاز اصلی از قبل وجود دارد و شما باید این نیاز را مانند بقیه رفع کنید. در حقیقت اصلاً خبری از نوآوری در محصول نیست. محصولی که شما باید ارائه دهید، امکان دارد کمی نوآوری داشته باشد اما در اساس، هیچ نوآوری خاصی در آن وجود ندارد. درصورتی‌که در اقیانوس آبی شما باید یک سیستم جدید بسازید. شما باید این هنر را داشته باشید که یک نیاز جدید را در مخاطبان ایجاد کنید یا یک نیاز نهفته را در او بیدار کنید. بعدازاینکه نیاز ایجاد یا بیدار شد، شما باید به بهترین شکل ممکن، پاسخی به آن نیاز بدهید. یکی از ارزشمندترین اهداف یک کسب‌وکار رفع نیازهای انسان است. استراتژی اقیانوس آبی برای رسیدن به این هدف بسیار مؤثر است. البته ایجاد یک نیاز و سپس ارائه پاسخ بر آن نیاز کار راحتی نیست و به خلاقیت و نوآوری زیادی احتیاج دارد.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات گوگل ادز چیست؟

۴-  ترکیب نوآوری با قیمت

اساس استراتژی اقیانوس آبی، ارائه محصول نوآورانه و جدید با بهترین قیمت است. اگر شما یک محصول جدید می‌سازید و قصد دارید آن را به‌صورت انبوه به فروش برسانید، نباید قیمت آن را بسیار بالا ببرید. شاید هم‌اکنون رقیبی نداشته باشید اما اطمینان داشته باشید که خیلی سریع رقبا از راه می‌رسند و اگر محصول را با قیمتی پایین‌تر از شما به بازار ارائه کنند، شما دچار شکست خواهید شد. پس به قیمت توجه زیادی داشته باشید. مبنای این استراتژی، نوآوری در ارزش است. اگر قصد دارید برندتان ماندگار شود، به‌هیچ‌وجه از بی‌رقیبی، سو استفاده نکنید!

۵- ایجاد فرصت‌های جدید و بهتر

یکی دیگر از مزیت‌های بهره‌مندی از اقیانوس آبی این است که در کنار محصول یا خدمت‌های تولیدی شما، محصولات و خدمات جانبی زیادی ایجاد می‌شود. در حقیقت وقتی‌که شما یک نیاز را در بازار ایجاد می‌کنید، نیازهای دیگری هم در کنار این نیاز ایجاد می‌شود و شما باید این نیازها را هم رفع کنید. اگر شما این کار را نکنید، کسب‌وکارهای دیگری به اقیانوس وارد می‌شوند.

اساساً در کنار محصول جدیدی که شما تولید می‌کنید، فرصت‌های جدیدی هم ایجاد خواهد شد. این شما هستید که باید از این فرصت‌ها، نهایت بهره را ببرید.

معایب استراتژی اقیانوس آبی

Blue Ocean Strategy

استراتژی اقیانوس آبی دارای معایبی هم است که به دلیل همین عیب‌ها، بسیاری از کسب‌وکارها رغبتی برای اجرای این استراتژی از خود نشان نمی‌دهند و تمایل دارند به جنگ و خونریزی اقیانوس قرمز بپردازند. در ادامه مقاله به بررسی چند مورد از نقاط ضعف این استراتژی می‌پردازیم:

۱- دشوار بودن نوآوری و ساخت محصول جدید

اولین نقطه‌ی ضعفی که می‌توان برای اقیانوس آبی بیان کرد، سختی نوآوری و ساخت یک محصول جدید است. ما باید محصولات زیادی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. سپس ببینیم که این محصولات دارای چه مزایا و معایبی است. پس‌ازآن محصولی جدید را بسازیم که مزایای محصول را داشته باشد و از  طرفی معایب آن را نداشته باشد. بعضی کسب‌وکارها یک نیاز جدید در مخاطبان ایجاد می‌کنند و سپس برای آن نیاز یک محصول متفاوت و جدید عرضه می‌کنند. این کار دشواری است  و به تلاش و کوشش شبانه‌روزی نیازمند است.

۲- دشوار بودن شناسایی بازارهای جدید و ایجاد نیاز جدید

بعضی از صاحبان کسب‌وکارهای جدید معتقد هستند که مردم نیازهایی دارند که درون آن‌ها نهفته است و فقط کافی است که ما این نیازها را بیدار کنیم و سپس بهترین راهکار را برای رفع این نیاز ارائه کنیم. یکی از معایب استراتژی اقیانوس آبی، سخت بودن شناسایی نیاز و بیداری آن در مخاطب است. همچنین پس از بیداری نیاز باید پاسخی مناسب به نیاز بدهیم و همین مسئله کار را سخت‌تر می‌کند. درصورتی‌که در اقیانوس قرمز همه‌چیز آماده است و فقط باید سعی کنید با ارائه محصول متفاوت و خوش قیمت، نظر مخاطب را به خود جلب کنید.

۳-  احتمال عدم پذیرش محصول شما از سمت مشتریان

برخی مواقع شما نیاز را به‌صورت صحیح، تشخیص می‌دهید و مشتری هم قبول می‌کند که چنین نیازی دارد اما زمانی که محصول را تولید و به عرضه می‌کنید، مشتری به این نتیجه می‌رسد که این محصول برای او نامناسب است و ترجیح می‌دهد که روش‌ها و محصولات دیگری برای رفع نیازهایش استفاده کند. به همین علت ممکن است چند بار شکست بخورید تا نهایتاً پیروز شوید. پس اگر قصد دارید از استراتژی اقیانوس آبی استفاده کنید، باید خود را برای شکست آماده کنید. وارد شدن به بازار از طریق استراتژی اقیانوس آبی اصلاً کار راحتی نیست و به صبر و حوصله نیاز دارد. ممکن است سطح محصولات از سطح آگاهی مشتریان بیشتر باشد و به همین دلیل، مشتری ترجیح دهد که فعلاً از آن استفاده نکند.

۴-  مشکل در تأمین نیروی انسانی متخصص

یکی دیگر از مسائلی که در این روش وجود دارد، عدم وجود نیروی انسانی متخصص و توانمند است. شما در استراتژی اقیانوس آبی قرار است یک محصول جدید به بازار ارائه دهید. پس فردی هنوز آن را تولید نکرده است و هیچ نیروی انسانی متخصصی هم این تجربه را ندارد. البته برای این کار می‌توانید از متخصصان صنعت خود استفاده کنید اما بی‌تردید این کار کمک جندانی به شما نمی‌کند و این شما هستید که باید دست‌به‌کار شوید و روش تولید را به نیروی خود آموزش دهید. ممکن است محصولات اولیه با مسائل زیادی روبرو شود و خطاهای زیادی ایجاد شود و این احتمال وجود دارد که این خطاها، اعتبار شما را نزد مشتری خدشه‌دار کند.

اساساً اجرای استراتژی اقیانوس آبی به صبر، مقاومت و اعتماد به نفس نیازمند است. همچنین این امکان وجود دارد که بعد از اینکه یک اقیانوس آبی برای خود مهیا کردید، کوسه‌های کسب‌وکارهای دیگر به اقیانوس شما وارد شوند و جنگی تمام‌عیار اتفاق بیفتد و در نتیجه اقیانوس آبی و آرام شما هم‌خونی شود؛ بنابراین این استراتژی، سختی‌های زیادی را به دنبال دارد اما به موفقیت آن می‌ارزد.

چند نکته و فاکتور مهم برای موفقیت در استراتژی اقیانوس آبی

بعد از اینکه پاسخ سوال «استراتژی اقیانوس آبی چیست» را فهمیدید و اگر تمایل دارید از استراتژی اقیانوس آبی در کسب‌وکار خود بهره‌مند شوید، باید به چند نکته و فاکتور اساسی توجه کنید. این فاکتورها به شما کمک می‌کند که احتمال شکست خود را به شدت کاهش دهید و بتوانید از حضور خود در اقیانوس آبی کمال استفاده را ببرید.

مقاله پیشنهادی:  مدل آیدا: تشریح قدم‌به‌قدم مسیر خرید مشتریان

۱-  همیشه بر پایه آمار و تجزیه‌وتحلیل حرکت کنید

همان‌طور که گفتیم، اساس استراتژی اقیانوس آبی، اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل است. شما باید بتوانید بازار خود را بر اساس اطلاعات تجزیه‌وتحلیل کنید. اگر می‌خواهید از این استراتژی استفاده کنید باید پتانسیل و توانایی تحقیق و استفاده از تخصص متخصصان را داشته باشید. اگر شما از تجزیه‌وتحلیل استفاده نکنید، به احتمال قوی منابع مالی و زمان زیادی را به هدر خواهید دارد.

۲-   دو فاکتور قیمت و تمایز را به‌صورت هم‌زمان جلو ببرید

اگر متوجه می‌شوید که یک نیاز در بازار وجود دارد و شما پتانسیل این را دارید که به آن نیاز پاسخ بدهید، قطعاً باید یک کسب‌وکار جدید بسازید و سپس بر پاسخ بر این نیاز کار کنید اما باید یادتان باشد که این تمایز با بقیه کسب‌وکارها، به عرضه یک محصول گران‌قیمت ختم نشود. در حقیقت هم باید متمایز و متفاوت باشید و هم محصولاتی با قیمت خوب به بازار روانه کنید.

۳- همواره آمادگی حضور رقبا را در بازار خود داشته باشید.

 همه‌ی اقیانوس‌های قرمز، یک روز آبی و زیبا بوده‌اند اما بعد از مدتی با حضور رقبای قوی به خون کشیده شده‌اند. شما هم باید آگاه باشید که اقیانوسی که پیداکرده‌اید، قرار نیست همیشه آبی بماند و دیر یا زود خونین خواهد شد. پس از بی‌رقیب بودن کمال استفاده را ببرید و همچنین خود را برای حضور رقبا آماده کنید و بدانید که اگر قیمت و کیفیت مناسبی به مشتریان ندهید، سهم خود از بازار را از دست خواهید داد

۴- برای تحقق اهداف خود برنامه‌ریزی کنید

نکته‌ی مهمی که در موفقیت در استراتژی اقیانوس آبی باید در نظر داشته باشید این است که باید با برنامه‌ریزی در مسیر اهداف خود قدم بردارید. به‌هیچ‌وجه بدون برنامه نباشید و یادتان باشد که هیچ هدفی بدون برنامه، محقق نمی‌شود. یک فرآیند قدم‌به‌قدم برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کنید و ایمان داشته باشید که به اهداف خود دست پیدا می‌کنید.

۵- هیچ زمان رشد و توسعه را فراموش نکنید

یکی دیگر از نکات مهمی که در اجرای استراتژی اقیانوس آبی باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی که محصول متفاوت و متمایز خود را تولید کردید، بازی تمام نمی‌شود و مسیر ادامه دارد. باید به فکر بهبود و رشد محصول خود باشید. کسب‌وکارهایی که توسعه و بهبود را فراموش می‌کنند، با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند، از رقیب‌های خود عقب می‌مانند و درنتیجه سهم خود را از بازار از دست می‌دهند.

چگونه استراتژی اقیانوس آبی را در کسب‌وکار خود پیاده کنیم؟

استراتژی-اقیانوس-آبی-(Blue-Ocean-Strategy)-چیست؟

اگر قصد دارید استراتژی اقیانوس آبی را در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کنید، باید شش‌قدم مهم را بردارید. در ادامه به این قدم‌ها اشاره شده است:

قدم اول: به چالش کشیدن مرزهای بازار

در قدم اول باید مرزهای بازار را بازبینی و بازسازی کنید. در این قدم، کسب‌وکار فعلی خود را بررسی کنید  و چارچوب‌ها و ساختارهای آن را به چالش بکشید.

قدم دوم: بررسی شرایط بازار و جهت‌گیری کسب‌وکار

در این قدم باید یک چشم‌انداز کلی برای خود ترسیم کنید و از قید آمار و ارقام رها شوید. در این قدم باید به بررسی شرایط بازار و جهت‌گیری کسب‌وکار خود بپردازید.

قدم سوم: بررسی نیازهای مخاطبان در آینده

در این قدم باید از تقاضای فعلی مشتریان فراتر روید و بررسی کنید که در آینده ممکن است چه نیازهایی داشته باشد

قدم چهارم: بررسی خدمات و محصولات

در این قدم از خود بپرسید که چرا مشتری باید محصول من را به محصول رقبایم ترجیح دهید؟ آیا قیمت محصول من مناسب است؟ موانع بر سر راه موفقیت من چیست؟

قدم پنجم: رفع موانع و مخالفت‌های سازمانی

در این قدم باید مشکلات سازمانی را حل کنید. مدیران زیادی در یک سازمان دارای تفکراتی مخالف هستند، شما باید بتوانید آن را متقاعد کنید و موانع سازمانی را از بین ببرید.

قدم ششم: اجرای استراتژی با هماهنگی با اعضای تیم

در این قدم نوبت اجرای استراتژی است. در ابتدا یک فضای اعتمادبخش در مجموعه بسازید تا همه تیم آماده اجرای استراتژی باشند.

استراتژی اقیانوس آبی؛ راهی برای موفقیت در سریع‌ترین زمان ممکن

در جهان امروز، استراتژی‌های زیادی برای راه‌اندازی و رشد کسب‌وکارها وجود دارد. یکی از کارآمدترین و بهترین روش‌ها برای بازاریابی و راه‌اندازی کسب‌وکار، استراتژی اقیانوس آبی است و به شما این امکان را می‌دهد تا با ارائه محصولات متمایز باقیمت خوب، سود بالاتری را داشته باشید و قادر باشید به سادگی به رهبر بازار خود تبدیل شوید.

سخن پایانی

یکی از بهترین روش‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار، استراتژی اقیانوس آبی است. با بهره‌گیری از این استراتژی شما قادر خواهید بود محصولی متمایز و اقتصادی به بازار ارائه کنید و نبض بازار را در دست بگیرید. دنیای امروز به کسانی تعلق دارد که متمایز هستند و قصد دارند یک کسب‌وکار متفاوت و جدید راه‌اندازی کنند و به‌واسطه‌ی آن محصولی متمایز و متفاوت را به بازار عرضه کنند. استراتژی اقیانوس آبی یکی از معروف‌ترین و برترین روش‌های بازاریابی است که با بهره‌گیری از آن قادرید یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید و جامعه‌ی گسترده‌ای مخاطبان را به سمت خود بکشانید. 

در این مقابله بررسی سوال «استراتژی اقیانوس آبی چیست» پرداختیم، مزایا و معایب آن را برای شما بازگو کردیم و روش پیاده‌سازی آن را تشریح کردیم.

 از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاس گذاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را در مورد  سوال «استراتژی اقیانوس آبی چیست» با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *