mini

سرگذشت برند مینی؛ دومین خودروی تاثیرگذار قرن ۲۰

زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه

سرگذشت برند مینی؛ دومین خودروی تاثیرگذار قرن ۲۰

mini

تا به‌حال به نقش اتومبیل‌ها در زندگی مردم توجه کرده‌اید؟ مردم جهان به‌لطف وجود اتومبیل‌های شخصی می‌توانند به‌راحتی امور مختلفی همچون کار، تفریح و سفر را انجام دهند؛ این در حالی است که تا همین یک قرن پیش بشر با استفاده از ارابه و کالسکه جابه‌جا می‌شد.
از سال ۱۸۸۶ که برای اولین بار خودروهای سه‌چرخ اختراع شدند تا همین‌الان یعنی سال ۲۰۲۲، دنیای خودروسازی تغییرات فراوانی به خود دیده است. از آن زمان تاکنون رفته‌رفته اتومبیل‌های شخصی جایگاه خود را در زندگی انسان‌ها باز کردند و به عضو جدایی‌ناپذیر خانواده‌ها تبدیل‌شده‌اند.
برای درک اهمیت و عظمت کمپانی‌های خودروسازی جهان همین بس که بگویم از طریق این کمپانی‌ها ۴۸ میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کارشده‌اند و این صنعت عظیم سالانه بیش از ۲۷۹۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد.
در میان کمپانی‌های مختلف خودروسازی جهان، نام یکی از آن‌ها از قدیم در ذهن و خاطرات مردم دنیا ماندگار شده است و خودروهای آن محبوبیت زیادی دارد. درباره برند خودروسازی MINI صحبت می‌کنیم. مینی یکی از قدیمی‌ترین و البته محبوب‌ترین خودروسازهای دنیاست و قدمتی ۶۰ ساله دارد.
این برند محبوب و موفق توانسته با استراتژی‌ها و تصمیمات صحیح در طول سال‌های متمادی در صدر خودروسازی جهان باقی بماند و خودروهایی ارزان‌قیمت و باکیفیت تولید کند. بر اساس آمارها کمپانی مینی توانسته تاکنون ۵ میلیون خودروی مینی در سراسر جهان بفروشد و عنوان دومین خودروی تأثیرگذار جهان را از آن خود کند.
بدون شک کمپانی مینی مسیر آسانی را برای رسیدن به چنین موفقیت‌هایی طی نکرده و پشت سرش داستانی مهیج و شنیدنی وجود دارد. ما در این مقاله بنا داریم تا سرگذشت این خودروساز موفق را بررسی کرده و عوامل موفقیت و استراتژی‌های برتر آن را پیدا کنیم.

با برند مینی (MINI) بیشتر آشنا شوید

mini

MINI یک کمپانی قدیمی خودروسازی انگلیسی در دنیاست. خودروهای این برند در سراسر دنیا ازجمله کشورمان محبوبیت زیادی دارند. درواقع اغلب مردم دنیا این خودروهای جمع‌وجور و دوست‌داشتنی را می‌شناسند و حتی از آن برای امور مختلف در شهر و جاده استفاده می‌کنند. بخش عمده محبوبیت برند مینی به دلیل قیمت مناسب و طراحی خاص محصولات آن است. در دورانی که مردم دنیا دچار بحران‌های مختلف بودند مینی توانست با ابعاد کوچک و البته اتاقک جادار و مصرف پایین سوخت، همپای مردم از بحران‌ها گذر کند.
قدیمی‌ترها همواره با دیدن خودروهای مینی یاد خاطرات نوستالژیک گذشته و دوران سیطره خودروهای انگلیسی برجهان می‌افتند. خودروهای مینی جزو شناخته‌شده‌ترین خودروهای جهان هستند تا جایی که به آن‌ها لقب دومین خودروی تأثیرگذار قرن را اختصاص داده‌اند. در حال حاضر اتومبیل‌های مینی توسط کمپانی بزرگ BMW در چهار مدل مینی، سقف دار، کانورتیبل و کراس اوور تولید می‌شوند.
در پس نام MINI و خودروهای پرسرعت و جذاب امروزی آن، داستانی شنیدنی و پرفرازونشیب وجود دارد. مینی مسیر خودش را نه از روزهای آفتابی که از دل تاریک‌ترین دوران شروع کرد. اگر برای شنیدن قصه بزرگ شدن برند MINI مشتاق هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید

برند مینی چگونه خلق شد؟

mini

برای آشنایی با سرگذشت برند معروف مینی، باید به حوالی جنگ جهانی دوم و سال‌های ۱۹۵۲ برگردیم.
احتمالاً اغلب شما نام BMC یا British Motor Corporation به گوشتان خورده است. این کمپانی خودروسازی در سال ۱۹۵۲ از ادغام دو شرکت موریس موتورز و آستین موتورز به وجود آمد.
پنج سال بعد به علت اثرات جنگ و بحران سوئز، انگلیس قیمت سوخت را افزایش داد. این افزایش قیمت کاهش شدید قدرت خرید مردم را به دنبال داشت. طبیعتاً در این شرایط مردم از پس هزینه‌های خرید و تهیه سوخت خودروهای آن زمان‌بر نمی‌آمدند.
در همین زمان بود که سر لئونارد لرد از شرکت موریس (که حالا زیرمجموعه BMC محسوب می‌شود) به یکی از مهندسان برتر مجموعه‌اش یعنی الک ایسیگونیس، مأموریت داد تا یک خودروی کم‌مصرف، کوچک و کاملاً مقرون‌به‌صرفه با گنجایش چهار سرنشین طراحی کند. در حقیقت سرنوشت به‌گونه‌ای رقم خورد که ایسیوگونیس بتواند با طراحی خودرویی کوچک، نظر جهانیان را به BMC جلب کند.

الک ایسیوگونیس که بود؟

mini

الک ایسیوگونیس (سر الکساندر آرنولد کنستانتین ایسیگونیس) در ازمیر ترکیه متولد شد. پدر الک یک مهندس کشتی‌سازی از یونان بود که پاسپورت انگلیسی داشت. در سال ۱۹۲۲ تمام بریتانیایی‌ها از کشور عثمانی تبعید شدند و به‌این‌ترتیب خانواده الک در این سال ترکیه را به مقصد انگلیس ترک کردند. این سفر اجباری تجربه خوبی برای الک رقم نزد و او در جریان این تبعید، پدرش را از دست داد.
ایسیوگونیس از همان بچگی علاقه زیادی به خودرو داشت و می‌خواست مهندس خودرو شود. او تمام مدت در حال کشیدن و طراحی خودروهای مختلف و عجیب غریب بود. الک از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۲۸ در لندن به تحصیل رشته مهندسی پلی‌تکنیک مشغول شد.
با این‌که سه بار در امتحان ریاضیات مردود شد اما یکی از نوابغ طراحی مکانیک دانشگاه بود. او درنهایت موفق به ادامه تحصیلات عالیه نشد و به مدرک دیپلم اکتفا کرد.
پس‌ازآن الک در یک دفتر طراحی ژیلت در لندن مشغول به کار شد. در سال ۱۹۳۴ از او برای کار در دفتر هامبر با مسئولیت محدود در کانتروی دعوت به عمل آمد؛ اما پس‌ازآن بالاخره ایسیوگونیس توانست درزمینهٔ موردعلاقه‌اش کاری پیدا کند.
در سن ۳۰ سالگی الک با دپارتمان مهندسی شرکت موریس وارد همکاری شد و نخستین موفقیت خود را با ساخت موریس مینور جشن گرفت. پس از ادغام شرکت‌های موریس و آستین، ایسیوگونیس از شرکت موریس جدا شد و به شغل دیگری روی آورد.
اما دست تقدیر دوباره الک را به بریتیش موتورز بازگرداند. مدتی بعد انگلیس درگیر بحران نفت شد و لئونارد لرد، الک را مأمور طراحی خودروی قرن کرد.
جالب است بدانید آقای ایسیوگونیس اولین ماشین مینی را درحالی‌که در رستوران منتظر رسیدن شام بود طراحی کرد بعد هم همان طراحی اولیه را با تغییراتی جزئی به مهندسان مکانیک BMC ارائه داد. اینطور که به نظر می‌رسد یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ، روی میز شامی در انگلیس خلق‌شده است!
نخستین خودروی مینی جهان، به نام مارک وان در سال ۱۹۵۹ به مردم معرفی شد. این خودرو از همان ابتدا با طراحی و عملکرد خاص خود، حس کنجکاوی اقشار مختلف را برمی‌انگیخت. یکی از دلایل کنجکاوی و البته حیرت همگان، نوآوری و خلاقیت‌هایی بود که ایسیگونیس در طراحی مینی به خرج داده بود.
این طراح خلاق، باوجود کوچک بودن خودرو، کابین آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده بود که بیشترین فضا را داشته باشد و از سوی دیگر این خودرو توانایی عجیبی را درگذر از پیچ‌های تند داشت. وجود تمام این قابلیت‌ها در خودرویی کوچک و ارزان، باعث بهت و حیرت تمام دنیا شده بود.
مینی ظاهری کوچک و جمع‌وجور داشت و مصرف سوخت آن نیز کم بود. ازاین‌رو به‌محض ورود به بازار، تبدیل به خودروی محبوب خانواده‌های انگلیسی شد و دیری نپایید که مردم سایر کشورهای جهان نیز عاشق آن شدند.
این خودروی کوچک و البته اقتصادی، خیلی زود جایگاه خودش را در قلب سلبریتی‌ها و حتی اعضای خانواده سلطنتی نیز پیدا کرد. مایک جگر، دیوید بوی، کیت موس و پرنسس مارگارت ازجمله افرادی بودند که همیشه از خودروهای مینی استفاده می‌کردند.

خلق خودروهای اسپرت مینی کوپر و مینی کوپر S

mini

اولین مدل‌های مینی بانام‌هایی چون موریس مینی مینور، کانتری من (Countryman)، مُک (Moke) و آستین سون (Austin Seven) ارائه می‌شدند. درواقع قبل از آن‌که مینی به یک برند مستقل تبدیل شود خودروهای آن تحت نام برندهای موریس و آستین نام‌گذاری می‌شد. در همین زمان‌ها بود که BMC با طراحی جسور، به نام «کوپر» شروع به همکاری کرد.
این آقای کوپر دوست صمیمی سر الکس و طراح خودروهای فرمول یک و رالی بود، او استعدادها و قابلیت‌های مینی آستین را کشف کرد و به الکس پیشنهاد داد که مدل مسابقه‌ای مینی نیز طراحی و تولید شود؛ و به‌این‌ترتیب بود که همکاری کوپر با BMC آغاز شد.
بعد از مدت کوتاهی چند مدل جدید از مینی‌های اسپرت طراحی و روانه بازار شدند؛ این مدل‌ها که مینی کوپر و مینی کوپر اس نام داشتند، نه‌تنها در خیابان و سطح شهر بلکه در دنیای ماشین‌سواری نیز حرفی برای گفتن داشتند.
خودروهای مینی توانستند در سال‌های ۶۴، ۶۵ و ۶۷ عنوان قهرمانی مسابقات ماشین‌رانی مونته کارلو را از آن خود کنند. موفقیت این خودروهای نقلی و کوچک در مقابل خودروهای لوکس و گران‌قیمت آن زمان، فروش خودروهای مینی را چند برابر کرد.
مردم آن زمان معتقد بودند که مینی تنها یک خودرو نیست. مینی ترکیبی از سبک کلاسیک بریتانیایی، سرگرمی و خانواده است. مردم خودروهای مقرون‌به‌صرفه مینی را نماد استقلال و ایستادگی در روزگار بحران سوخت می‌دانستند.

مقاله پیشنهادی:  تکنیک‌های کارآمد برای ایده پردازی

اختلاف‌نظر مینی و BMW

mini

شرکت BMC در طول زمان تغییر و تحولات گسترده‌ای به خود دید. این شرکت بزرگ در سال ۱۹۶۶ به بریتیش موتور هولدینگ تغییر نام داد و سپس در سال ۱۹۶۸ با کمپانی لی‌لند ادغام شد و شرکت جدید بریتیش لی‌لند نام گرفت.
البته همچنان در ساختار جدید، بریتیش موتورز مهم‌ترین شرکت زیرمجموعه به شمار می‌رفت. قرارداد مجموعه بریتیش لی‌لند در دهه ۸۰ فسخ شد و این گروه بانام گروه روور تحت مالکیت کمپانی بریتیش ایروسپیس (British Aerospace) درآمد.
پس‌ازآن در سال ۱۹۹۴، کمپانی بزرگ BMW باهدف طراحی و تولید مجدد ماشین‌های جمع‌وجور، گروه روور را از مالک آن خرید. این تصمیم BMW باعث تولید اتومبیل‌های کوچک و خاطره‌انگیزی در دهه ۹۰ شد.
البته ضمن همکاری سازندگان اصلی مینی و مالک جدید آن یعنی BMW اختلاف‌نظرهایی هم وجود داشت. برای مثال BMW می‌خواست خودروهای مینی بر اساس استانداردها و اصول خود طراحی و تولید شوند؛ این در حالی بود که مینی تمایلی به شبیه شدن به خودروهای آلمانی نداشت. درنهایت در مسابقات رالی مونته کارلو، یک طراحی مفهومی و جدید از مینی با عنوان ACV30 رونمایی شد.
این نام مخفف عبارت Anniversary Concept Vehicle به معنای «مدل مفهومی سالگرد» بود و عدد ۳۰ به گذر سی سال از دوران قهرمان مینی در مسابقات رالی اشاره می‌کرد. این مدل جدید مینی، زمینه را برای طراحی یک مدل کامل‌تر و مدرن‌تر توسط گروه روور و BMW فراهم کرد و پس‌ازآن به‌صورت رسمی پروژه تولید مینی توسط BMW استارت زده شد.
درواقع در حوالی سال‌های ۲۰۰۰ مینی اصیل انگلیسی از بین رفت و جای خود را به مینی آلمانی داد.

آغازی دوباره برای خودروهای مینی

mini

مینی از ابتدای تولید به‌منزله یک اسب خستگی‌ناپذیر بود. تا سال ۱۹۶۹ تقریباً ۲ میلیون خودروی مینی در سراسر دنیا فروخته شد. مردم همگی عاشق نسخه‌های پیکاپ و استیشن واگن پردوام مینی بودند. آن روزها هرکسی که مینی می‌خرید یقین داشت که می‌تواند برای انجام کارهای سخت و آسان به مینی تکیه کند.
در سال ۱۹۹۹ خودروی مینی پس از فورد مدل تی، لقب دومین خودروی تأثیرگذار قرن را از آن خود کرد. در اکتبر سال ۲۰۰۰ آخرین نسخه از خودروهای افسانه‌ای مینی تولید شدند. لولو خواننده محبوب پاپ، آخرین مینی انگلیسی تولیدشده در جهان را خریداری و به مرکز میراث موتور اهدا کرد. به‌این‌ترتیب آخرین مینی دنیا در کنار اولین مینی یعنی مارک وان جا خوش کرد.
اما این پایان مینی نبود! خودروهای مینی پس از سال ۲۰۰۰ با تغییرات فراوانی توسط BMW وارد بازار شدند. اولین نسخه از نسل جدید خودروهای مینی بانام مینی وان (Mini one) بار دیگر به دوستداران مینی سلام کرد! همچنین نسخه قدیمی کوپر که درگذشته برای مسابقه استفاده می‌شد به سبد آپشن‌های مینی اضافه شد.
تا سال ۲۰۰۷ خودروی مینی در ۴ نسخه، پایه، کوپر، کوپر S و جان کوپر ورکز (JCW) تولید می‌شدند. پس از سال ۲۰۰۷ بدنه‌ها تنوعی بیشتری یافت و نسخه‌های کلاب من، پیس من و کانتری من نیز به جمع خودروهای مینی اضافه شدند.
در تمام این سال‌ها مینی با تأکید بر خلاقیت، چالاکی و قیمت مناسب خود توانسته توجه بسیاری از مردم را به خود جذب کند. سالانه بیش از ۳۶۰ هزار خودروی مینی در سراسر دنیا به فروش می‌رسد که نشان از محبوبیت همیشگی این برند دارد؛ اما آیا هنوز هم خودروهای مینی تولید می‌شوند؟

جدیدترین مدل‌های مینی را می‌شناسید؟

mini

کمپانی BMW بعد از سال‌های ۲۰۱۰ نیز به ساخت انواع مختلفی از خودروهای مینی ادامه داده است. گرچه مینی‌های که امروزه در بازار مشاهده می‌کنیم کمتر شباهتی به مینی‌های دهه ۶۰ دارند اما هنوز هم به همان اندازه جذاب و دوست‌داشتنی هستند.
یکی از پرسرعت‌ترین مدل‌های مینی، در سال ۲۰۱۶ بانام «جان کوپر ورکس» (John Cooper Works) روانه بازار شد. این خودرو در مدت کوتاهی توانست طرفداران بسیاری جذب کند.
همچنین در سال ۲۰۲۰ با انتشار تصاویری از مدل‌های جدید سری JCW، تمام دنیا محو قدرت و طراحی آن‌ها شدند. این مدل‌ها که بانام کانتری ‌من و کلاب من ساخته شدند، بهترین هدیه برای دوستداران سرعت به شمار می‌روند.
خودروی مینی کلاب من JCW قادر است در ۴.۹ ثانیه از سرعت صفر به‌سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. مدل سنگین‌تر یعنی کانتری‌من JCW نیز در عرض ۵.۱ ثانیه از حال سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
این اعداد برای چنین خودروهایی باورنکردنی هستند! دیگر ویژگی جدیدترین مینی‌های دنیا، وجود قابلیت تعویض دنده به کمک پدال‌های پشتی است.
حدس می‌زنید سرعت این پرنده‌های آتشین چند کیلومتر بر ساعت باشد؟ جدیدترین نسل مینی‌ها، یعنی کلابمن و کانتری‌من تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت دارند این سرعت و شتاب بی‌نظیر، سری جدید مینی را به خودروهایی خارق‌العاده تبدیل کرده است.

تولد شصت‌سالگی برند مینی

mini

برند MINI در سال گذشته تولد شصت‌سالگی خود را جشن گرفت. در دنیایی که بسیاری از برندها پس از ظهور در مدت کوتاهی نیست و نابود می‌شوند، اینکه یک برند قدیمی که هدفش هرگز تولید محصول لوکس نبوده و تا این حد دوام بیاورد، حیرت‌انگیز است.
مینی در تمام سال‌های فعالیتش، ازآنجاکه می‌خواست خودروهایی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد تولید کند کمترین سود را دریافت کرد. بله! این ازخودگذشتگی بزرگ برند مینی در طول دوران بحران بود.
این برند هرگز رسالت خود یعنی تولید خودرویی که همه بتوانند بخرند را قربانی سود بیشتر نکرد. احتمالاً حالا بهتر می‌فهمید که چرا خودروهای مینی در طول تاریخ تا این حد دوست‌داشتنی بودند!
مینی همراه با مردم از دوران سخت و بحران‌زده دهه ۶۰ گذر کرد، همراه با پدرها و مادرهای ما پیر شد و دوباره به دنیا آمد تا در کنار نسل‌های جدید مسیر زندگی را دوباره طی کند.
مینی در حال حاضر شهرت و محبوبیت خودش را مدیون تلاش‌های BMC و البته BMW است. به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود هنوز هم خودروهای مینی در میان مردم محبوب باشد؟ در بخش بعدی با بررسی پنج ویژگی برند مینی، به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

با پنج ویژگی اصلی برند مینی آشنا شویم

mini

در طول زمان شرکت‌های بسیاری در سراسر دنیا دست به طراحی خودرو زدند و نتیجه کار هم بسیار خوب از آب درآمد؛ اما گویا برند مینی چیزی فراتر از یک شرکت طراحی و تولید خودرو بوده است. مردم با دیدن یک خودروی مینی وارد دنیای گذشته می‌شوند.
به‌جرئت می‌توان گفت ارتباطی که میان مردم و برند مینی وجود دارد، پیوندی عمیق‌تر و پایدارتر از ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده است؛ اما به‌راستی رمز و راز ماندگاری برند مینی چیست؟ در این بخش پنج ویژگی اصلی که باعث محبوبیت آن شده است را مرور خواهیم کرد.

۱. خودروهای مینی، کارآمد و کاربردی هستند. از اولین روزی که مینی طراحی شد تا همین‌الان، هدف کمپانی آن طراحی خودروهایی است که در همه موقعیت‌ها بتوان از آن‌ها استفاده کرد.
۲. خودروهای مینی مقرون‌به‌صرفه هستند و مصرف سوخت کمی دارند. این موضوع هم در دهه ۶۰ و بحران سوخت اهمیت داشت و هم درزمانی که بسیاری از مردم دیگر بحران‌های اقتصادی و مالی هستند.
۳. خودروهای مینی فضای زیادی به سرنشینان می‌دهند و باعث می‌شوند یک خانواده به‌راحتی بتواند از این خودرو استفاده کند.
۴. خودروهای مینی سبک، پرقدرت و سریع هستند و افراد از آن‌ها لذت می‌برند.
۵. در طراحی داخلی هنوز هم از برخی المان‌های قدیمی استفاده می‌شود که برای مردم بسیار جذاب و خاطره‌انگیز است.

باز شدن پای خودروهای برند مینی به ایران

mini

ردپای اولین حضور محصولات برند مینی، به دهه ۴۰ شمسی برمی‌گردد. گرچه خودروهای مینی در کشورمان عمری ۶۰ ساله دارند، اما مردم اطلاعات چندانی درباره محصولات مینی ندارند و شناخت آن‌ها از خودروهای این برند از سریال‌های تلویزیونی و خودروی معروف مستربین نشات می‌گیرد!
درواقع در ذهن بسیاری از ایرانیان مینی ماینر سبزرنگ مستربین نماد اصلی خودروهای برند مینی محسوب می‌شود! همانطور که گفته شد در ابتدا و قبل از استقلال برند مینی خودروهای این مجموعه تحت نام چون موریس و آستین وارد بازار می‌شدند.
در سال‌های قبل از انقلاب نمایندگی آستین نخستین خودروی مینی را بانام مینی آستین ۷ به مردم ایران معرفی کرد. پس‌ازآن نیز شرکت موریس، خودروی مینی ماینر را توسط شرکت روند، وارد بازار ایران کرد. مینی ماینر ۶۰۰ کیلوگرم وزن و حدود ۳ متر طول داشت.
در آن سال‌ها خودروهای مینی توجه بسیاری از مردم به‌ویژه بانوان را به خود جلب کردند. در همین دوره برخی از مدل‌های مینی کوپر نیز وارد ایران شد. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خبری از خودروهای بانمک مینی نبود. تنها برخی از مالکان با پیدا کردن قطعات مینی‌های جدید، خودروهای قدیمی خود را نوسازی می‌کردند.
در دهه ۸۰ نیز وضعیت به همین منوال پیش رفت و بازار ایران حضور پررنگ خودروهای مینی را حس کرد. تنها بعضی از نمونه‌های گذر موقت توانستند در کشورمان تردد کنند. البته ناگفته نماند که یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل در تهران با اخذ مجوز اقدام به واردات تعدادی مینی کوپر کرد که البته به دلیل قیمت بسیار بالا عمل افراد کمی توان خرید داشتند.
در آغاز دهه ۹۰ نیز برخی از واردکنندگان خودرو تلاش کردند تا با اخذ مجوز تعدادی خودروی مینی کلابمن وارد کنند، اما این اقدامات هم نتوانست جای خالی مینی را در بازار ایران پر کند. به نظر شما درنهایت گره غیبت خودروهای مینی در ایران، به دست چه کسی باز شد؟

مقاله پیشنهادی:  هوش چیست ؟ + معرفی هوش های هشت‌ گانه گاردنر

ورود رسمی خودروهای برند مینی به ایران توسط نمایندگی bmw

mini

پس از اعمال محدودیت برای ورود خودروهای لوکس خارجی، شرکت پرشیا خودرو که نماینده رسمی bmw در ایران است، تصمیم گرفت تا برای تکمیل سبد محصولاتش به غیبت چند ده‌ساله مینی خاتمه دهد.
به‌این‌ترتیب در سال ۹۷ برخی از مدل‌های مینی همچون کانتری‌من، کلابمن و کوپر به تعداد محدود وارد ایران شدند. در اینجا برخی از ویژگی‌های ممتاز و برتر مدل‌هایی که توسط نمایندگی bmw وارد ایران شدند را بررسی می‌کنیم.
مینی کلابمن نسل دوم مدل ۲۰۱۸ که به‌عنوان یک خودروی چندمنظوره یا MPV وارد بازار شده حالتی مابین خودروهای کراس‌اوور و استیشن مینی دارد و به‌طور متوسط در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۵.۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند. بیشینه سرعت این خودرو ۲۲۸ کیلومتر بر ساعت است.
نسل دوم مینی کانتری‌من S نیز در قالب یک کراس‌اوور ۲۰۱۸ پا به ایران گذاشت. این خودرو با طراحی خاصی که دارد در بازار محدود خودروی کشورمان، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
به نظر می‌رسد مرسدس بنز GLA و BMW X1 از مهم‌ترین رقیبان کانتری‌من هستند. این اتومبیل جذاب، در عرض ۷.۲ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
رادار تصادف از جلو، کروز کنترل هوشمند، سه حالت رانندگی، ترمز اضطراری، اتولایت، پدال شیفتر، ترمز پارک برقی، هداپ دیسپلی، سیستم صوتی هارمن کاردون، چراغ چرخشی سر پیچ، تنظیم ۱۲ حالتِ برقی صندلی راننده، نمایشگر لمسی ۶.۵ اینچی، گرم‌کن صندلی، سانروف و سقف پانوراما ازجمله شاخص‌ترین ویژگی‌های این خودروی جمع‌وجور به شمار می‌آید.
علاوه بر کانتری‌من و کلابمن، مینی کوپر که ظاهری شبیه یک هاچ بک دارد توسط نمایندگی BMW وارد کشورمان شده است. این خودرو در دو مدل معمولی و تیپ S به دست مشتریان می‌رسد. شتاب صفرتا صد مینی کوپر معمولی ۸.۱ ثانیه و مینی کوپر S 6.8 ثانیه می‌باشد و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه خواهند کرد.

دلیل محبوبیت محصولات کمپانی مینی در ایران چیست؟

mini

محبوبیت محصولات برند MINI در ایران قبل از آن‌که به دلیل حضور خودروهای این برند در کشورمان به وجود آمده باشد، مدیون خاطرات نوستالژیک دوران قدیم و البته حضور خودروهای این برند در فیلم‌ها و سریال‌های پربیننده تلویزیون است.
به‌نظر می‌رسد یکی از بزرگ‌ترین موانع خرید خودروهای مینی در ایران قیمت بالای آن‌ها باشد. متأسفانه در حال حاضر قیمت برخی از مدل‌های مینی آن‌قدر بالاست که تنها افراد ثروتمند جامعه توان خرید یک خودروی مینی رادارند.
این در حالی است که یکی از اهداف و رسالت‌های اولیه خودروهای مینی این بود که همه افراد حتی اقشار ضعیف نیز بتوانند آن را بخرند. (البته بالا بودن قیمت خودروهای مینی در کشورمان ارتباطی به کمپانی سازنده آن ندارد) با همه این تفاسیر، هنوز هم بسیاری از ایرانیان دوستدار خودروهای مینی هستند و حاضرند برای داشتن یک مینی جذاب، هزینه کنند.
خریداران مینی مشتریانی خاص هستند که ترجیح می‌دهند به ازای پرداخت مبلغی بیشتر یک خودروی خاص، نوستالژیک و البته به‌روز را صاحب شوند. به‌نظر شما در سال‌های آتی ممکن است تعداد بیشتری از خودروهای مینی را در خیابان‌های کشورمان ببینیم؟

۹ نکته جالب درباره خودروهای برند مینی

mini

همیشه این‌طرف و آن‌طرف درباره محصولات مینی، حرف‌ها و نکاتی مطرح می‌شود که احتمالاً برای شما نیز جالب باشد. در این قسمت ۱۰ نکته جذاب و شنیدنی درباره این برند محبوب و محصولاتش را می‌خوانید.

۱- رکورد بیشترین نفراتی که سوار یک خودروی مینی شدند

به‌نظر شما حداکثر چند نفر در یک خودروی مینی جا می‌شوند؟ به‌طور طبیعی چهار الی پنج نفر می‌توانند سوار یک خودروی مینی شوند؛ اما عده‌ای از دوستداران مینی یک رکورد ماندگار ثبت کردند.
این افراد توانستند ۲۸ نفر را درون یک اتومبیل مینی جا بدهند. البته توصیه می‌کنم به‌هیچ‌وجه این کار را امتحان نکنید زیرا تمام آن ۲۸ نفر از ژیمناستیک کاران حرفه‌ای و با بدن‌هایی منعطف بودند.

۲ – اولین پنجره‌های مینی متفاوت بودند

mini

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین خودروهای مینی، پنجره‌های کشویی داشتند. طراحی پنجره‌ها به‌صورت کشویی باهدف کاهش فضای درون درها و کاهش هزینه تمام‌شده خودرو بود.
الک ایسیگونیس می‌خواست درون درهای مینی فضایی برای قرار دادن نوشیدنی تعبیه کند زیرا خودش علاقه داشت هنگام رانندگی نوشیدنی بنوشد!

۳ – خودروی برند مینی، ماشین موردعلاقه اینزو فراری بود

همان‌طور که گفتیم برند نوپای مینی با خلق مدل‌های مینی وانت، استیشن و غیره توانست به شهرت و محبوبیت جهانی دست پیدا کند. این شهرت به حدی رسید که در دهه ۷۰ میلادی اتومبیل‌های مینی پرفروش‌ترین خودروهای اروپا بودند.
بسیاری از چهره‌های مطرح دنیا مینی سوار می‌شدند اما یکی از مشهورترین مینی سواران آن زمان کسی نبود جز انزو فراری!
انزو که هیچ ماشینی به‌جز فراری را قبول نداشت، در گاراژ خانه‌اش یک خودروی مینی داشت و ظاهرا بسیار به آن علاقه‌مند بود. به‌جز انزو فراری اعضای گروه معروف بیلتز و اعضای خانواده سلطنتی نیز از طرفداران و دارندگان خودروهای برند مینی بودند.

۴ – برند مینی بارها تغییر مالکیت داده است

mini

همان‌طور که در بخش سرگذشت مینی خواندیم مالیکت این برند در طول دوران مختلف بارها تغییر کرده است. از شرکت‌های موریس و آستین (BMC) گرفته تا بریتیش ایروسپیس، گروه روور و حالا هم کمپانی BMW همگی جزو مالکان برند مینی به‌شمار می‌روند.
برند مینی از این نظر هم در طول تاریخ رکورددار بوده و بیش از هر کمپانی خودروسازی دیگری دست‌به‌دست شده است.

۵ – ورود مینی به مسابقات دوومیدانی المپیک!

خودروهای چابک و جذاب مینی در ادامه موفقیت‌های خود توانستند برای کمک به برخی از رشته‌های دوومیدانی پا به المپیک لندن بگذارند. البته برای این ورود چند خودروی مینی الکتریکی (مینی در ابعاد کوچک!) ساخته شد و وظیفه آن‌ها برگرداندن نیزه‌ها و چکش‌ها در طول مسابقات بود.

۶ – اولویت جاسیگاری به رادیو در اولین نسل خودروهای مینی

اولین نسل از خودروهای مینی رادیو نداشتند و در عوض از یکجا سیگاری بزرگ برخوردار بودند. برخی معتقدند علت این طراحی علاقه ایسیگونیس به سیگار بوده است و برخی هم معتقدند دلیل بها دادن به‌جا سیگاری، علاقه شدید مردان در سال‌ها به کشیدن سیگار هنگام رانندگی می‌باشد.
به‌هرحال خود ایسیگونیس اشاره مستقیمی به علت این طراحی خاص نکرده و به گفتن جمله «جاسیگاری بزرگ شمارا از توقف برای خالی کردن آن بی‌نیاز می‌کند» اکتفا کرده است.

۷ – مینی یکی از ماندگارترین خودروهای سینما و تلویزیون است

mini

اگر بگوییم برند مینی یکی از چهره‌های معروف سینما و تلویزیون بوده است بی‌راه نگفته‌ایم. همه دنیا مستربین را با مینی ماینر سبزرنگ بامزه‌اش به یاد می‌آورند.
خودروهای مینی در فیلم سینمایی معروف شغل ایتالیایی نیز نقش‌آفرینی کرده‌اند! در این فیلم از ماشین‌های مینی در جریان یک سرقت بزرگ و عملیات فرار در سطح شهر استفاده می‌شود. این فیلم در سال ۱۹۶۹ اکران شد و به‌نوبه خود نقش مؤثری در افزایش شهرت برند مینی ایفا کرد.

۸ – خودروی مینی توانست لقب خودروی قرن را از آن خود کند

شاید خود الک ایسیگونیس هم‌فکر نمی‌کرد خودروی کوچک و ارزانی که روی میز شام طراحی می‌کند روزی در لیست تأثیرگذارترین خودروهای قرن بیستم ماندگار شود.
اما این اتفاق در پایان آخرین سال قرن ۲۰ افتاد و خودروی مینی توانست بسیاری از خودروهای لوکس و گران‌قیمت جهان را پشت بگذارد و عنوان دومین خودروی تأثیرگذار قرن را به دست بیاورد.

۹ – آمریکایی‌ها کم‌کم به مینی علاقه‌مند شدند

از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۷ کمپانی مینی توانست نبض بازارهای آمریکا را نیز به دست بگیرد. در آن زمان آمریکایی‌ها مثل اروپایی‌ها دچار بحران جنگ و نفت نبودند و هنوز هم به ماشین‌های بزرگ علاقه داشتند.
ازنظر آن‌ها ماشین بزرگ به معنای ماشین خوب بود؛ بنابراین موفقیت مینی در چنین بازاری واقعاً ستودنی است. مینی در آن زمان توانست بیش از ۱۰ هزار دستگاه در آمریکا بفروشد.
حدس می‌زنید این خودروهای افسانه‌ای اولین بار با چه قیمتی در بازار عرضه شدند؟

مقاله پیشنهادی:  سندباکس گوگل چیست و چگونه از ان خارج شویم؟

قیمت اولین خودروهای مینی چقدر بود؟

mini

وقتی مینی برای اولین بار روانه بازارهای انگلیس و اروپا شد قیمتی حدود ۴۹۷ پوند داشت که بسیار خوش قیمت و ارزان محسوب می‌شد.
برای مقایسه و درک قیمت مناسب خودروهای مینی، بد نیست بدانید در آن زمان قیمت ماشین‌های مینی در آمریکا ۱۲۰۰ دلار و قیمت ارزان‌ترین خودروی آمریکایی ۱۸۰۰ دلار بود! با نرخ دستمزد ۶۰۰۰ دلاری آن سال‌ها، هر خانواده‌ای به‌راحتی می‌توانست صاحب یک مینی باکیفیت شود.

۵ استراتژی موفقیت‌آمیز کمپانی مینی کدام است؟

mini

حال که با سرگذشت برند مینی آشنا شدیم و مسیر تغییرات این برند را از ابتدا تا اکنون مرور کردیم وقت آن است تا استراتژی‌های موفقیت‌آمیز این کمپانی قدیمی را نیز بررسی کنیم.
طبیعتاً این برند بزرگ بی‌دلیل تا این حد محبوب و ماندگار نشده است و پشت نام پرآوازه آن استراتژی‌های مهمی وجود دارد. به همین دلیل هم ما با یک ذره‌بین برند مینی را واکاوی کرده‌ و به مهم‌ترین دلایل موفقیت آن رسیده‌ایم.
در این قسمت بنا داریم تا ۵ استراتژی برتر برند MINI را مطرح کنیم. بدون شک به‌کارگیری این استراتژی‌ها می‌تواند به بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

۱ – مینی نیاز مصرف‌کننده را درک می‌کند

داستان مینی را در ذهنتان مرور کنید، اولین جرقه برای طراحی خودروهای مینی کمبود سوخت و مشکلات آن بود. مردم آن زمان توانایی خرید خودرو و تأمین هزینه‌های سوخت آن را نداشتند.
مینی از آن دوران تا امروز همواره گوش‌به‌زنگ و آماده بوده تا بر اساس شرایط زندگی مردم خودرویی مناسب برای آن‌ها طراحی کند. بسیاری از اقتصاددانان و کارآفرینان برتر دنیا نیز معتقدند درک نیاز مصرف‌کننده یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر بیزنسی محسوب می‌شود.

۲ – مینی از تغییرات نمی‌ترسد

محصولات برند در طول ۶۰ سال اخیر بارها تغییر کرده‌اند و هر بار ایرادات و کمبودهای سری‌های قبلی برطرف شده است.
این تغییرات و اصلاحات نشان می‌دهند که مینی در عین حفظ اصالت خود، هرگز از تغییر نمی‌ترسد. حقیقت نیز همین است، اگر به دنبال رشد و شکوفایی باشید باید به‌موقع در محصولات و خدمات خود تغییرات را اعمال کنید.

۳ – برند مینی هویت دارد

mini

بااینکه مالکیت برند مینی در طول سال‌های مختلف بارها تغییر کرد اما هرگز شخصیت مینی از بین نرفت. بسیاری معتقدند علت این موضوع به ریشه‌های فرهنگی مینی و هویت آن برمی‌گردد. مردم با مینی خاطرات زیادی دارند. مینی برای مردم انگلیس و دنیا نماد مقاومت و گذر از روزهای سخت است.

۴ – محصولات مینی انطباق پذیر هستند

خودروهای مینی در طول ۶۰ سال با چندین نسل زندگی کرده‌اند. چه چیزی باعث شده تا خودرویی که در اواسط قرن بیستم طراحی شد در اوج تکنولوژی‌های قرن بیست‌ویک نیز حرفی برای گفتن داشته باشد؟ آفرین! انطباق‌پذیری با شرایط مختلف رمز و راز ماندگاری مینی بوده است.

۵ – کیفیت و طراحی جذاب برای مینی مهم است

mini

برند مینی هرگز کیفیت را قربانی قیمت ارزان نکرد. همان‌طور که گفتیم این برند حتی حاضر شد سود کمتری کسب کند اما در عوض خودروهای بی‌کیفیت وارد بازار نکند. از سوی دیگر خودروهای مینی همیشه از طراحی‌های خاص و جذاب برخوردار بوده‌اند.

بخشی از موفقیت‌ها و افتخارات برند مینی

mini

کمپانی مینی در طول ۶۰ سال فعالیت خود کارنامه‌ای درخشان و پرافتخار دارد؛ اما به‌نظر بسیاری بزرگ‌ترین افتخار این برند محبوبیت آن در میان مردم است. این مردم هستند که در طول سال‌ها و دهه‌های مختلف از مینی حمایت کرده‌ و باعث پیشرفت آن شده‌اند.
به همین دلیل نیز بارها و بارها مینی توانسته جوایز ارزشمندی را در عرصه جهانی کسب کند و به‌این‌ترتیب بسیاری از برندهای خودروسازی لوکس دنیا را پشت سر بگذارد. در این قسمت برخی از مهم‌ترین موفقیت‌ها و افتخارات برند مینی را از سال ۲۰۰۳ به بعد مرور می‌کنیم.
 در سال ۲۰۰۳ مینی توانست عنوان خودروی سال آمریکای شمالی و جایزه ارزشمندترین خودروی برای فروش مجدد را از آن خود کند.
 مینی از سال ۲۰۰۴ تاکنون هرساله توانسته در زمینه‌های مختلف جایزه ارزش فروش مجدد را دریافت کند.
 در سال ۲۰۰۸ برند مینی نشان ماشین سبز برتر سال را کسب کرد. همچنین در این سال خودروهای مینی در لیست ۱۰ وسیله نقلیه برتر جهانی جای گرفت.
 در سال ۲۰۱۰ مینی توانست بالاترین رضایت از فروش را در بین سایر برندهای جهان به دست آورد. همچنین در این سال برای چندمین بار جایزه ارزش فروش مجدد، برترین اتومبیل جاده‌ای و ماشین سبز سال نیز به خودروهای مینی تعلق گرفت.
 در سال ۲۰۱۱ علاوه بر جایزه بالاترین رضایت از فروش و ارزش فروش مجدد، نشان ایمنی برتر نیز به برند مینی رسید.
 در سال ۲۰۱۲ مینی در میان ۳ برند برتر ارزش فروش مجدد قرار گرفت و بالاترین رتبه جذابیت خودرو در میان اتومبیل‌های کراس اوور را کسب کرد.
 نشان بهترین خودروی سال در کلاس تبدیل و نشان ایمنی برتر از دستاوردهای مینی در سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود.
 در سال ۲۰۱۴ خودروی مینی به‌عنوان جالب‌ترین ماشین زیر ۲۵ هزار دلار دنیا شناخته شد؛ و برای چهارمین سال متوالی نشان برتر ایمنی را دریافت کرد.
 نشان بهترین عملکرد همه‌جانبه و بهترین عملکرد اجتماعی در سال ۲۰۱۵ به کمپانی مینی تعلق گرفت.
 در سال ۲۰۱۶ مینی توانست عنوان ارزشمند TOP SAFETY PICK را دریافت کند.
 مینی در سال ۲۰۱۷ عنوان بالاترین کیفیت اولیه در ماشین‌های اسپرت کامپکت را از آن خود کرد.
 در سال ۲۰۱۸ نیز مینی توانست با جلوگیری از تصادفات متعدد جایزه TOP SAFETY PICK را دریافت کند.

آنچه باید از سرگذشت برند مینی بیاموزیم

mini

به‌نظر شما اگر مدیران کمپانی مینی از همان ابتدا سعی می‌کردند بیشترین سود را کسب کنند آیا هرگز مینی به موفقیت امروزی‌اش می‌رسید؟ یا اگر مینی هم تلاش می‌کرد به تقلید سایر شرکت‌های خودروسازی آن زمان، خودروهای بزرگ تولید کند، آیا امروز خبری از نام آن در دنیا بود؟
درسی که تمام کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار باید از قصه موفقیت مینی بیاموزند اصل «تولید محصول برای مردم» است. کمپانی مینی با درک نیاز مصرف‌کنندگان، محصولی تولید کرد که از تمام جنبه‌ها برای مردم مناسب بود.
خودروهایی کوچک و مقرون‌به‌صرفه با مصرف سوخت کم، سرعت خوب و مناسب خانواده! چه چیزی از این بهتر؟
همان‌طور که گفتیم در آن دوران مردم اروپا و آمریکا معتقد بودند ماشین هرچه بزرگ‌تر باشد بهتر است؛ اما دقیقا مینی برخلاف جریان شنا کرد و خودروهای کوچک خود را ساخت. این حرکت تاریخی برند مینی به همه ما آموخت که برای موفقیت و رشد باید ریسک‌پذیر بود و متفاوت عمل کرد.
از سوی دیگر مینی با حضور در مسابقات رالی و المپیک همواره در تلاش بود تا خود را چیزی بیشتر از یک خودروساز معرفی کند. مینی با فعالیت‌های گسترده، تبلیغات تلویزیونی و حضور در صنعت فیلم‌سازی توانست شخصیت و هویتی به‌یادماندنی در اذهان مردم بسازد.
بنابراین هر کسب‌وکاری که به دنبال مشتریان وفادار و محبوبیت باشد باید همچون برند مینی به دنبال ساختن هویتی چندبعدی از خود باشد.
هرگز کیفیت را فدای قیمت پایین نکنید! این‌یکی از مهم‌ترین درس‌هایی بود که مینی به بیزنس‌ها آموخت. احتمالاً شما نیز برندها و محصولاتی را می‌شناسید که قیمت پایینی دارند اما به دلیل کیفیت بد، هرگز تمایلی به خرید آن‌ها ندارید.
این برندها به‌اشتباه تصور می‌کنند فاکتور قیمت کم همیشه می‌تواند برای آن‌ها مشتری جذب کند درحالی‌که هر مشتری پس از یک‌بار خرید متوجه می‌شود که آن محصول تا چه حد بی‌کیفیت است و نه‌تنها دیگر خودش خریدی نمی‌کند بلکه با تبلیغات منفی دیگران را نیز از خرید محصولات آن برند منصرف می‌کند.
بنابراین هرگز در دام این اشتباه نیفتید، زیرا فروش یک محصول بی‌کیفیت باعث از بین رفتن اعتماد مشتری به برند شما شده و درنهایت ممکن است هرگز نتوانید دوباره اعتماد مردم را جلب کنید.
شما چه درس‌های دیگری از سرگذشت و استراتژی‌های برند مینی آموختید؟ آیا شما هم جزو دوستداران ماشین‌های مینی هستید؟ آینده این برند خودروسازی را در ایران و سایر کشورهای دنیا چگونه می‌بینید؟
مشتاق شنیدن خاطرات شما درباره خودروهای دوست‌داشتنی مینی و نظراتتان درباره داستان موفقیت برند مینی هستیم. فراموش نکنید که این مقاله را با دوستان و همکارانتان هم به‌اشتراک بگذارید تا آنان نیز بتوانند به کمک استراتژی‌های برند مینی در کسب‌وکارشان موفق شوند.

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mini
https://en.wikipedia.org/wiki/Mini_(marque)
https://www.miniusa.com/why-mini/why-mini/over-60-years-of-motoring.html
https://www.bmwblog.com/2019/03/21/video-5-things-that-keep-the-mini-brand-interesting-today/
https://www.carcovers.com/carresources/history-of-the-mini-cooper
// https://www.ukessays.com/essays/marketing/marketing-strategy-and-pricing-strategy-of-bmw-marketing-essay.php
https://www.autocar.co.uk/car-news/detroit-motor-show/new-mini-john-cooper-works-unveiled
https://z4car.com/news-iran/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%AF
https://hamrah-mechanic.com/mag/mini-cars-history-iran/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *