prada

از فرش تا عرش؛ قصه موفقیت برند پرادا

زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه

از فرش تا عرش؛ قصه موفقیت برند پرادا

prada

معمولاً هرسال سبک پوشش و رنگ لباس‌هایی که افراد می‌پوشند تغییر می‌کند. به نظر شما چه کسی تعیین می‌کند که امسال مردم جهان چه مدل شلواری بپوشند یا چه رنگ کیفی به دست بگیرند یا چه رنگ کتی بر تن کنند؟
امروزه ملاک بسیاری از افراد دنیا برای انتخاب رنگ و مدل کیف، کفش و لباسشان، جریانی به نام «مد» است. خواسته و ناخواسته سبک زندگی، پوشش و سلیقه همه ماتحت تأثیر خانه‌های مد جهان قرار دارد. صنعت مد و فشن، به مردم کمک می‌کند تا با انتخاب سبک پوششی خاص، هویت و طرز تفکرشان را به دیگران نشان بدهند. این صنعت قدرتمند، تریلیون‌ها دلار گردش مالی داشته و میلیون‌ها نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کارکرده است.
کارولین لوب در کتاب بازاریابی مُد درباره مد این‌گونه می‌نویسد: «گرچه مد به تمام افراد جامعه مربوط نمی‌شود و همه به آن علاقه‌مند نیستند، ولی مد آن‌قدر قدرتمند است که بتواند همه را تحریک کند. حتی اگر ما هیچ علاقه‌ای به پیروی از مد نداشته باشیم، ولی می‌دانیم که مد مثل یک کالای لوکس وجود دارد. در تمام جهان خانه‌های مطرح مد با تولید محصولات متنوع خود توانسته‌اند یک امپراتوری وسوسه‌انگیز ایجاد کنند.»
یکی از مشهورترین و موفق‌ترین خانه‌های مد دنیا «پرادا» (PRADA) نام دارد. این کمپانی بزرگ بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته و در طول تاریخ، تأثیر شگرفی بر روند مد و فشن دنیا گذاشته است. امروزه هرکسی که به استایل و سبک پوشش خود اهمیت بدهد و ذره‌ای به محصولات چرمی علاقه داشته باشد ممکن نیست بارها نام پرادا را نشنیده باشد.
این برند مشهور، بیش از ۸.۶ میلیارد دلار ارزش داشته و با بیش از ۲۵۰ فروشگاه در سراسر جهان، رتبه ۹۷ را در میان تمام برندهای ارزشمند دنیا از آن خودکرده است. محصولات پرادا به دلیل کیفیت بالا، لوکس بودن و جزئیات بی‌نظیر طرفداران بسیاری دارد. دوستداران پرادا معتقدند گرچه باید برای کیف‌های چرم پرادا مبلغ زیادی پرداخت کنند اما یک کیف پرادا هرگز خراب نخواهد شد.
اما پرادا را چه کسی خلق کرد؟ این برند چگونه توانسته است در صدسال گذشته دوام بیاورد و به این جایگاه برسد؟ رهبران پرادا چه کسانی‌اند؟ استراتژی‌های موفقیت‌آمیز پرادا کدام‌اند؟
اگر این سؤالات برای شما هم پیش‌آمده و می‌خواهید بدانید چگونه یک کسب‌وکار ساده تبدیل چنین امپراتوری عظیمی شده است، خواندن این مقاله را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید زیرا در پس لوگو و فشن شوهای مجلل پرادا، داستان پرفرازونشیبی وجود دارد که شنیدن آن می‌تواند به بسیاری از کارآفرینان و بیزنس‌های نوپا امید و انگیزه بدهد.
ما در این مقاله داستان پرپیچ‌وخم پرادا را از زمان تأسیس آن تا امروز بررسی می‌کنیم و درنهایت مؤثرترین استراتژی‌های این برند جهانی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آشنایی با خانه مد پرادا

prada

پرادا (PRADA) نام یکی از مطرح‌ترین و محبوب‌ترین خانه‌های مد جهان است که در سال ۱۹۱۳ در میلان ایتالیا بنانهاده شد. نام پرادا مفاهیمی چون زیبایی، شکوه، تجمل و لوکس بودن را به ذهن متبادر می‌کند. این برند با بیش از یک قرن سابقه به تولید محصولات لوکسی همچون عینک‌های آفتابی و طبی، کیف‌های زنانه، انواع چمدان، ساعت، پوشاک زنانه و مردانه، عطر و ادکلن، لوازم‌آرایشی، جواهر و دیگر اکسسورهای فشن می‌پردازد.
هرکسی که به فشن و استایل اهمیت بدهد بدون شک با محصولات خاص پرادا نیز آشنایی دارد. این کمپانی بزرگ در یک قرن اخیر به لطف خلاقیت و نوآوری رهبرانش توانسته به یکی از شاخص‌ترین مارک‌های مد در جهان تبدیل شود. طراحان پرادا همواره تلاش کرده‌اند با تلفیق هنر و خلاقیت و با تأکید بر جزئیات، محصولاتی کلاسیک و ویژه تولید کنند. همین امر نیز باعث شده است تا خانواده‌های سلطنتی، سیاست‌مداران و سلبریتی‌های بزرگ دنیا مشتری ردیف اول کالاهای پرادا باشند.
کیت میدلتون، جنیفر انیستون، اوما تورمن، کامرون دیاز و آماندا سیفرید از جمله افراد مشهوری هستند که بارها علاقه خود را نسبت به محصولات برند پرادا ابراز کرده‌اند؛ اما چه چیزی باعث شد تا پرادا امروزه تا این حد بزرگ و محبوب باشد؟
در ادامه این مقاله داستان تولد و رویش این برند را تا هنگامی‌که تبدیل به درختی بزرگ و شکوهمند شود بررسی خواهیم کرد و پس‌ازآن پای صحبت‌های مدیرعامل موفق این برند خواهیم نشست.

اولین گام پرادا چگونه برداشته شد؟

prada

احتمالاً پدر و مادر ماریو هرگز فکر نمی‌کردند پسری که در میلان ایتالیا به دنیا می‌آورند در آینده یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین برندهای پوشاک و اکسسوری جهان را تأسیس کند. ماریو از همان ابتدا ذهنی پرسشگر و ایده پرداز داشت. او سعی می‌کرد با ترکیب ایده‌های مختلف، طرح جدیدی را خلق کند.

علاقه زیاد ماریو به محصولات چرم و اکسسوری باعث شد تا پس از تلاش‌های فراوان در سال ۱۹۱۳ بتواند با کمک برادرش آنتنیو، فروشگاهی به نام «فراتلی پرادا» را در شهر میلان افتتاح کرده و به فروش انواع چمدان، کیف، جواهر و سایر اکسسوری‌های لوکس مثل جواهرات مشغول شود. در ادامه نیز بخشی از این فروشگاه به فروش پوشاک اختصاص یافت.

در آن زمان فراتلی پرادا همچون دیگر خانه‌های چرم اروپا تمرکز زیادی بر تولید انواع چمدان داشت. این فروشگاه تازه‌کار در ابتدا برای ساخت چمدان از پوست گراز دریایی استفاده می‌کرد. ایراد این چمدان‌ها وزن زیاد آن‌ها بود. درنتیجه ماریو به فکر تولید چمدان‌های سبک‌تر برای سفرهای هوایی افتاد؛ ازآن‌پس صدف، چوب، کریستال و لاک لاکپشت وارد خطوط تولید پرادا شدند.

دیری نپایید که فروشگاه معمولی ماریو در گالری ویتوریو امانوئل، به لطف طراحی‌ اصیل و چشم‌نواز محصولاتش، به فروشگاهی محبوب در میان طبقه اشراف ایتالیا تبدیل شد. پس از مدت کوتاهی اعضای بورژوای ایتالیا و اهالی سرشناس صنعت مد، مشتریان ثابت فروشگاه پرادا شدند. ماریو پرادا نیز پس از مدتی، شرکت پرادا را به‌طور رسمی و باهدف توسعه زمینه‌های فعالیت آن تأسیس کرد.

ماریو با تأکید بر تولید محصولات باکیفیت و طراحی ظریف و پیچیده آن‌ها به مسیر خود ادامه داد و روز‌به‌روز بر محبوبیت محصولاتش نزد مردم افزوده می‌شد. سرعت رشد پرادا با دریافت جایزه رویال هاوس ایتالیا و کسب عنوان تولیدکننده برتر در سال ۱۹۱۹ چند برابر شد.

 دریافت این جایزه یکی از نقاط عطف مهم در زندگی ماریو و برند تازه تأسیس او به شمار می‌رود زیرا ازآن‌پس محصولات پرادا به‌عنوان نماد اشرافی گری و لوکس بودن در ایتالیا معروف شدند. از سوی دیگر کسب این عنوان باعث شد تا پرادا بتواند برای یکی از معروف‌ترین سلسله‌های سلطنتی ایتالیا انواع کت‌های سلطنتی را طراحی کند.

یکی از ویژگی‌های شخصیتی ماریو پرادا مخالفت شدید او با ورود زنان به عرصه تجارت بود. ماریو اعتقاد داشت که زنان نباید در امور تجاری دخالت کنند و به همین علت نیز تصمیم گرفته بود آینده کسب‌وکارش را به تنها پسرش واگذارد کند؛ اما برخی اوقات ممکن است همه‌چیز طبق میل ما پیش نرود.

ماریو پرادا پس از سال‌ها تلاش و زحمت برای رشد و توسعه برند پرادا درزمینهٔ پوشاک و محصولات چرم، در سال ۱۹۵۸ در شهر میلان چهره در نقاب خاک کشید. همان‌طور که گفتیم ماریو تصمیم داشت مدیریت پرادا را به پسرش واگذار کند اما مشکل این بود که تنها پسر ماریو هیچ علاقه‌ای به ادامه کسب‌وکار پدرش نداشت.

درنهایت پس از کشمکش‌های فراوان ریاست برند پرادا به لوئیز، دختر ماریو رسید. لوئیز به مدت بیست سال برای گسترش شرکت پرادا تلاش کرد؛ اما داستان پرادا ازاینجا به بعد با ورود مدیر جدید آن شنیدنی‌تر می‌شود. به نظر شما پس از لوئیز چه کسی سکان هدایت کشتی پرادا را در دست گرفت؟

میوچی سکان‌دار جدید پرادا؛

prada

گفتیم که لوئیز دختر ماریو بیست سال اداره مجموعه پرادا را بر عهده داشت پس‌ازاین مدت وقت آن بود که مدیری جوان و تازه‌نفس سکان هدایت پرادا را در دست بگیرد. این مدیر جدید کسی نبود جز میوچی نوه ماریو پرادا! میوچی زاده سال ۱۹۵۸ در میلان ایتالیا بود.
او پس از فارغ‌التحصیلی از رشته علوم سیاسی در سال ۱۹۷۰ وارد کسب‌وکار خانوادگی‌شان شد و تمام‌وقت خود را صرف طراحی جواهرات کرد. میوچی پس از مادرش در سال ۱۹۷۷ اداره برند روبه رشد پرادا را بر عهده گرفت. میوچی به مدد ابتکار و سخت‌کوشی‌اش توانست بیش‌ازپیش نام پرادا را بر سر زبان‌ها جاری کند. درواقع تغییرات اصلی و استراتژی‌های تأثیرگذار پرادا پس‌ازاین توسط میوچی طرح‌ریزی شدند
«شما می‌توانید بهترین و زیباترین لباس را بپوشید و هرگز احساس قدرتمند بودن نکنید؛ اما می‌توانید مانند یک دختربچه شلخته لباس بپوشید و احساس قدرت داشته باشید. قدرت و جذابیت در درون ذهن شما خلق می‌شود نه در لباسی که می‌پوشید. من فکر می‌کنم لباس فقط چیزی است که می‌پوشید لباس‌ها قرار نیست شما را تبدیل به فرد دیگری کنند.» میوچی پرادا

گسترش برند پرادا در اواسط دهه ۱۹۷۰

prada

از دیگر نقاط عطف برند پرادا در اواسط دهه ۱۹۷۰، می‌توان به آشنایی میوچی با فردی به نام پاتریزیو برتلی اشاره کرد. این شخص که بعدها هم با میوچی ازدواج کرد، صاحب کارخانه‌ تولید چرم توسکانی بود و در زمینه تولید و طراحی کیف‌های دستی به میوچی مشاوره می‌داد.
در ادامه میوچی، پاتریزیو برتلی را به‌عنوان مدیرعامل و تولیدکننده اصلی کیف‌های پرادا منصوب کرد. از آن زمان تاکنون میوچی و برتلی در رأس تجارت بزرگ پرادا قرار دارند. از اواسط دهه ۱۹۷۰ به بعد برند پرادا با تمرکز بر سلیقه مشتریان خاص، هر بار با تولید محصولات جدیدش، انقلابی در دنیای مد و پوشاک به پا می‌کرد.
در حقیقت خلاقیت ذاتی میوچی که از پدربزرگش به او ارث رسیده بود و استعداد کارآفرینی پاتریزیو، زمینه را برای موفقیت‌های آتی پرادا مهیا کرد. میوچی در سال ۱۹۷۹ باهدف توسعه برند پرادا، خط تولید کفش را به این شرکت اضافه کرد. طراحی زیبا و کیفیت عالی باعث شد تا اولین کالکشن کفش‌های زنانه پرادا با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شود.
اما میوچی به این حد راضی نشد و با جدیت و پشتکار، تعداد فروشگاه‌های پرادا را در ایتالیا و دیگر نقاط جهان افزایش داد. این فروشگاه‌ها به دلیل ارائه محصولات فاخر و لوکس و ظاهری زیبا و شیک در میان مردم کشورهای مختلف محبوبیت زیادی داشتند.
فروشگاه‌های پرادا همگی دیوارهایی سبزرنگ داشتند که بعدها این رنگ به «سبز پرادایی» معروف شد. اولین فروشگاه سبز پرادا در شهر میلان افتتاح شد و پس‌ازآن فروشگاه‌های دیگری در لندن، توکیو، پاریس و مادرید نیز بازگشایی شدند.

مقاله پیشنهادی:  utm چیست؟

روند توسعه پرادا تا سال ۱۹۹۹

prada

موفقیت جهانی شرکت پرادا یک‌شبه اتفاق نیفتاد و حاصل سال‌ها تجربه و تلاش مستمر ماریو، لوئیز و بعد هم میوچی بود. از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۹، تلاش‌های بی‌وقفه میوچی و همسرش باعث اضافه شدن بخش‌های مختلفی به برند پرادا و درنتیجه گسترش این برند شد.
در اواخر دهه هشتاد خط تولید لباس‌های زنانه پرادا به‌صورت جدی آغاز به کارکرد و اولین کالکشن لباس‌های زمستانه پرادا در سال ۱۹۸۸ در فشن شوهای میلان به نمایش درآمد. درواقع آنچه در فشن شوی زمستانه پرادا مشاهده شد حاصل سال‌ها تلاش، برنامه‌ریزی و همکاری میوچی با بهترین طراحان پوشاک زنانه جهان بود.
شاید بپرسید نتیجه اولین کالکشن لباس زنانه پرادا چه شد؟ مردم عاشق پارچه‌های مجلل، خطوط دوخت تمیز و رنگ‌های اصیل لباس‌های پرادا شدند. امروزه بسیاری از کارشناسان معتقدند اضافه شدن خط تولید لباس زنانه، سکوی پرتاب و یکی از عوامل مهم موفقیت برند پرادا در دهه ۱۹۹۰ بوده است.
میوچی نمی‌خواست هیچ بخشی از بازار را از دست بدهد، به‌این‌ترتیب در سال ۱۹۹۳ به کمک همسرش توانست وارد دنیای پوشاک مردانه شود. مثل همیشه محصولات جدید پرادا تحسین همگان را برانگیخت و بار دیگر باعث شد تا نام پرادا بر سر زبان‌ها بیفتد.
میوچی خستگی‌ناپذیر با تلاش‌های فراوان توانست تا قبل از رسیدن به سال ۲۰۰۰ برند پرادا را وسیع‌تر کند؛ اما منظور از وسیع‌تر چیست؟

خلق برندهای جدید زیر سایه پرادا

حوالی سال ۱۹۹۴ و پس از ورود موفقیت‌آمیز پرادا به حوزه پوشاک مردانه، میوچی خلاق، برندی جدید بانام میو میو (Miu Miu) برای زنان شیک‌پوش دنیا خلق کرد. این برند زیر سایه پرادا به طراحی و تولید لباس، کیف، کفش، اکسسوری و عطرهای زنانه می‌پردازد و در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از درآمدهای پرادا را به خود اختصاص داده است. یکی از رویدادهایی که موجب افزایش شهرت پرادا شد، پوشیده شدن لباسی از برند پرادا توسط اوا تورمن هنرپیشه زن در مراسم اسکار سال ۱۹۹۵ بود.
میوچی و همسرش برتلی هرگز از اضافه کردن بخش‌های جدید به مجموعه پرادا خسته نشدند و پس از میو میو، Milano Prada Arte را تأسیس کردند. این مجموعه بعدها Fondazione Prada نامیده شد. میوچی و برتلی، برای ادای دین خود به دنیای فرهنگ و هنر این برند را تأسیس کردند.
در همین سال‌ها بود که میوچی باجسارت تمام، لاین لباس‌های اوقات فراغت پرادا را بانام «خط قرمز» یا “Linea Rossa” راه‌اندازی کرد. پرادا در ادامه مسیر توسعه، موفق شد برند کلاسیک و قدیمی Church’s را تحت مالکیت خود درآورد. این برند که در سال ۱۸۷۳ در نورث همپتون تأسیس‌شده بود، یکی از معروف‌ترین کمپانی‌های تولید کفش‌های خاص در جهان به شمار می‌رفت.
پس از ورود به سال ۲۰۰۱، مدیران پرادا تصمیم گرفتند تعریف جدیدی از خرید محصولات فاخر را به مشتریان ارائه دهند و در این راستا پروژه‌ای بانام Epicenters را آغاز کردند. پرادا طی این پروژه توانست فروشگاه‌های معروفی در نیویورک و سپس در بورلی هیلز و ژاپن افتتاح کند. بازگشایی این فروشگاه‌ها موجب افزایش شهرت و جذب مشتریان جدید برای محصولات پرادا شد.
در سال ۲۰۰۴ پرادا با به‌کارگیری تکنیک‌های بازاریابی و برندسازی آنچنان قدرتمند شد که توانست برند Car Shoe را نیز خریداری کند. Car Shoe یکی از برندهای مشهور در زمینه تولید کفش‌های چرمی بدون پاشنه (moccasins) بود.
بد نیست بدانید چرمی که برای ساخت محصولات چرمی پرادا استفاده می‌شود، توسط خود شرکت پرادا و اختصاصی برای ساخت محصولات این برند تولیدشده و به همین علت کیف و کفش‌های چرم پرادا همواره جزو گران‌ترین محصولات چرم دنیا هستند.
اما آیا کسب‌وکار خانوادگی پرادا توانست بعدازاین نیز روند موفقیت خود را حفظ کند؟

بدهی یک میلیارد دلاری برند پرادا

prada

پرادا به لطف وجود مدیران و طراحان باسواد خود، توانست روند موفقیت گذشته‌اش را در دهه اول سال ۲۰۰۰ میلادی و حتی پس‌ازآن نیز حفظ کند؛ اما حفظ این زنجیره موفقیت چندان آسان نبود.
در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ میلادی برتلی همسر میوچی که نقش تأثیرگذاری در رشد و پیشرفت پرادا داشت موفق به خرید شرکت‌هایی چون Fendi، Helmut Lang و Jil Sander شد؛ اما سال ۲۰۰۱ سالی سخت و نفس‌گیر برای پرادا بود، در پایان این سال میوچی و سایر مدیران پرادا با بدهی یک میلیارد دلاری مواجهه بودند.
میوچی به هر دری زد تا بتواند این بدهی بزرگ را تسویه کند اما تلاش‌هایش راه به‌جایی نبرد. درنهایت او و همسرش برتلی، تصمیم گرفتند برای نجات پرادا برند عطر و ادکلن فندی را به لویی ویتون باقیمت ۲۵۰ میلیون دلار بفروشند.
بحران پرادا با فروش فندی هم خاتمه نیافت و کمپانی پرادا مجبور شد در آوریل سال ۲۰۰۲، Byblos را هم بفروشد. پرادا بالاخره توانست به کمک استراتژی‌های مدیریتی و فروش چند برند مهم خود، به‌سلامت از بحران‌های مالی آن سال‌ها خارج شود. پرادا برای جبران از دست دادن برندهای مهمی چون فندی، تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد. به نظر شما تصمیم پرادا چه بود؟ در بخش بعدی به پاسخ این سؤال می‌پردازیم.

ورود پرادا به دنیای عینک‌های طبی و آفتابی

prada

در سال ۲۰۰۳ میوچی باهدف جبران ضرر سال‌های گذشته و البته گسترش کسب‌وکار خانوادگی‌اش، با برند لوکسوتیکای ایتالیایی در زمینه تولید عینک به توافق رسید. از آن سال تاکنون شرکت لوکسوتیکا عینک‌های خود را تحت عنوان برندهای میو میو و پرادا روانه بازارهای جهانی می‌کند.
همکاری پرادا و لوکسوتیکا به تولید عینک محدود نشد و پس از شراکت لوکسوتیکا با یک کمپانی اسپانیایی تولیدکننده لوازم‌آرایشی، اولین عطر از کالکشن عطر و ادکلن‌های پرادا بانام امبر به دنیا معرفی شد. تنها چهار سال بعد پرادا توانست جایزه شورای طراحان مد آمریکا را از آن خود کند.
در حال حاضر عینک‌های پرادا، جزو محبوب‌ترین و البته گران‌ترین عینک‌های دنیا بوده و برای تولید آن‌ها از بهترین طراحان و متریال دنیا استفاده می‌شود. بدون شک یکی از دلایل موفقیت پرادا در زمینه تولید عینک‌های طبی و آفتابی، طراحی جسورانه این عینک‌هاست. کمپانی پرادا با در نظر گرفتن سلیقه اقشار مختلف مردم به یکی از برندهای صاحب سبک در زمینه تولید انواع عینک‌های آفتابی و طبی تبدیل‌شده است.
امروزه تمام افرادی که به دنبال داشتن استایلی به‌روز و جذاب هستند برای انتخاب عینک، سراغ دنیای متنوع عینک‌های پرادا می‌روند. ازآنجاکه این عینک‌ها تحت بالاترین استانداردها و با بهترین متریال ساخته می‌شوند پرداخت هزینه‌های بالا برای خریدشان منطقی به نظر می‌رسد.
پس از تولید موفقیت‌آمیز عینک‌های طبی و آفتابی، وقت آن بود که پرادا با یک اقدام انقلابی بار دیگر همگان را حیرت‌زده کند.

ال‌جی پرادا اولین گوشی موبایل تاچ دنیا

prada

در ادامه ماجراجویی‌های کمپانی پرادا، این برند بزرگ وارد عرصه تولید گوشی موبایل شد. پرادا توانست در سال ۲۰۰۶ به کمک شرکت ال‌جی، اولین موبایل هوشمند با صفحه‌نمایش لمسی خازنی دنیا را طراحی و روانه بازار کند. میوچی با این اقدام به جهان نشان داد که پرادا قدرت لازم برای ورود به هر عرصه‌ای را دارد.
گوشی موبایل پرادا در زمان ارائه با سیستم‌عامل فلش و قابلیت نمایش ۲۵۶ هزار رنگ توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد. این تلفن همراه باوجود قیمت نسبتاً بالا (۷۷۷ دلار) توانست در عرض ۱۸ ماه به عدد باورنکردنی یک‌میلیون فروش برسد. موفقیت‌های ال‌جی پرادا و کسب پنج جایزه مختلف در زمینه تلفن‌های همراه و محصولات دیجیتال به همه ثابت کرد که پرادا توقف‌ناپذیر است.

سال‌های اوج برند پرادا

prada

پرنده کوچک پرادا که از سال‌ها قبل به پرواز درآمده بود در حوالی سال‌های ۲۰۱۴ به اوج آسمان رسید. در این سال‌ها پرادا دیگر هیچ شباهتی به مغازه کوچک فراتلی نداشت، بلکه به یک کمپانی عظیم و گسترده تبدیل‌شده بود.
در همین سال هلدینگ پرادا توانست یکی از شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی به نام Angelo Marches را بخرد و به‌این‌ترتیب وارد دنیای صنعت شود. پرادا با این اقدام به همه نشان داد که هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع رسیدن به اهدافش باشد.
ازاین‌پس برند میو میو نیز رفته‌رفته محبوب‌تر می‌شد و در سال ۲۰۱۵ اولین کالکشن عطرهای میو میو وارد بازار شد؛ اما میوچی همچنان قصد داشت پرادا را بزرگ و بزرگ‌تر کند درنتیجه در سال ۲۰۱۶ پرادا باهدف تولید چرم باکیفیت برای محصولاتش، پنج کارخانه عظیم امبریا و توسکانی را نوسازی کرد.
میوچی به‌خوبی می‌دانست اگر محصولات پرادا نتواند کیفیت بالای خود را حفظ کند تمام زحمات او و خانواده‌اش یک‌شبه نابود خواهد شد بنابراین برای تولید ماده اولیه باکیفیت سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داد.
در همین سال‌ها میوچی تصمیم گرفت از روش‌های جدید بازاریابی و مارکتینگ برای تبلیغ پرادا بیشتر استفاده کند. درواقع تا قبل از این تمرکز اصلی میوچی بر تولید محصولات فاخر و برگزاری فشن شوهای پرشکوه بود؛ اما در سال ۲۰۱۷ او و مدیران ارشد پرادا به این نتیجه رسیدند که برای بقا در دنیای پررقابت امروز باید استراتژی‌های جدیدی اتخاذ کنند.
ازاین‌رو آن‌ها برنامه جدیدی برای فروشگاه‌های مجلل میو میو و پرادا تدوین و رویدادهای پاپ آپ زیادی برای حمایت از خرده‌فروشی‌ها راه‌اندازی کردند. در ادامه همین روند، در سال ۲۰۱۸ هلدینگ پرادا دو ایونت دیگر به فشن شوهای پاریس و میلان خود افزود. رویداد Miu Miu Croisière در پاریس و رویداد Prada Resort در کارخانه پیانو برنامه‌ریزی شدند.
درنهایت نیز میوچی پرادا به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه و نقش تأثیرگذارش در دنیای مد و فشن، جایزه برجسته شورای مد بریتانیا را دریافت کرد؛ اما این پایان مسیر پرفرازونشیب پرادا نبود. از سال ۲۰۱۸ تاکنون پرادا همچنان پرقدرت به کار خود ادامه داده و به‌عنوان یکی از عظیم‌ترین و مشهورترین برندهای لوکس دنیا توانسته است بارها اصالت، هنر و کیفیت خود را اثبات کند.
حال که با خط روند پرادا از ۱۹۱۳ تا سال ۲۰۲۲ آشنا شدیم، وقت آن است تا پای صحبت‌های یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های پرادا یعنی پاتریزیو برتلی بنشینیم. برتلی دانش حاصل از سال‌ها تجربه و تلاش مستمر خود را در قالب چند توصیه در مصاحبه‌ای با Harvard Business Review به مدیران و کارآفرینان جوان هدیه کرده است.
اگر می‌خواهید رمز و راز بقا و ماندگاری در صنعت و دنیای پررقابت امروز را بدانید حتماً بخش بعدی را مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی:  هوش چیست ؟ + معرفی هوش های هشت‌ گانه گاردنر

توصیه‌های طلایی برتلی مدیرعامل پرادا

prada

پاتریزیو برتلی یکی از مالکان کمپانی پرادا و مدیرعامل فعلی این شرکت است. او که نقش غیرقابل‌انکاری در رشد و توسعه پرادا دارد در مصاحبه‌ای با Harvard Business Review درباره استقلال یک کسب‌وکار، خلاقیت در تولید محصول و توسعه برند صحبت کرده و تج ربیات چندین ساله خود را در اختیار کارآفرینان تازه‌کار قرار داده است.

انسجام و همبستگی درونی رمز شکست‌ناپذیری پرادا

در روزگاری که بسیاری از شرکت‌ها و خانه‌های مد دنیا به دلایل مختلف با بحران‌های متنوع روبه‌رو گشته و حتی کارشان به تعطیلی کشیده شده است، پرادا همچنان روی ریل موفقیت حرکت می‌کند. به نظر شما علت آن چیست؟
برتلی می‌گوید این موضوع به داشتن فرهنگ شرکت برمی‌گردد. ما در پرادا با اتفاقات غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده کنار می‌آییم و برای آن‌ها راه‌حل می‌سازیم. باید بگویم در سال‌های گذشته پرادا حتی بیشتر از دیگر برندها با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم کرده، اما آنچه در تمام این سال‌ها هیچ تغییری نکرده، اهداف کاری ما و نحوه مدیریت شرکت بوده است.
برتلی رمز شکست‌ناپذیری پرادا را داشتن یک نیروی همبستگی و فرهنگ عمیق میان تک‌تک کارکنان می‌داند. او معتقد است این اصول تنها متعلق به پرادا نیستند و هر بیزنسی که بخواهد می‌تواند با بهره‌گیری از آن‌ها به موفقیت برسد.

شفافیت دومین عامل موفقیت پرادا است

برتلی می‌گوید ما در پرادا هیچ رازی نداریم. همه‌چیز واضح و شفاف است و این موضوع باعث رشد و پیشرفت ما می‌شود. در بسیاری از شرکت‌ها، مدیران ارشد از صحبت با کارمندان خود درباره برنامه‌های آتی هراس دارند و اصلاً خوششان نمی‌آید افراد دیگر بخش‌ها سر از کارشان دربیاورند. این مدیران فکر می‌کنند این‌گونه می‌توانند تسلط و کنترل خود را بر کارمندان حفظ کنند.
برتلی معتقد است گرچه کنترل بر کارمندان و بخش‌های مختلف شرکت اصلاً بد نیست اما مدیران باید توجه کنند کنترل تبدیل به مانع نشود. یک مدیر ارشد باید بتواند کنترل را به‌گونه‌ای اعمال کند که دسترسی افراد نسبت به اطلاعات و برنامه‌ها محدود نشود. یکی از نتایج فوق‌العاده شفافیت این است که کارمندان احساس ارزشمند بودن می‌کنند و این موضوع منجر به افزایش همبستگی و کار تیمی می‌شود.
از سوی دیگر شفافیت باعث شده تا پرادا هرگز ترسی از افشاگری در مقابل سهامداران خود نداشته باشد. برتلی می‌گوید وقتی همه‌چیز شفاف است هیچ ترسی از پاسخگویی به ۱۰۰۰۰ هزار سهامدار نداریم. همین تمایل پرادا به حفظ شفافیت یکی از عوامل استقلال و پابرجا ماندن این هلدینگ بزرگ بوده است.

هرگز از ریسک کردن نترسید

تا همین چند دهه پیش بازارهای اروپا و آمریکا مراکز اصلی رشد و توسعه کالاهای لوکس بودند و خانه‌های مد هند، روسیه، چین و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در این میان جایی نداشتند. گرچه ورود به این نقاط دنیا ریسک بزرگی بود، اما پرادا کم‌کم به بازارهای دست‌نخورده این کشورها نیز نفوذ کرد.
به‌راستی چه چیزی باعث شد پرادا تا این حد عاشق ریسک باشد؟ برتلی معتقد است این به فرهنگ لاتین آن‌ها ارتباط دارد. او به کارآفرینان جوان توصیه می‌کند که از ورود به بازارهای کوچک و تازه نترسند و ریسک را بپذیرند. برتلی این‌گونه ادامه می‌دهد: اگر قصد پیشرفت در تجارت رادارید باید به درون تاریکی جهش کنید. هر محصول و فروشگاه جدید یک ریسک واقعی است و شما باید اهل ریسک باشید.

به مشتریان و کارمندانتان احترام بگذارید

prada

شاید این سخن کلیشه‌ای به نظر برسد اما برای پیشرفت و جذب مشتریان جدید باید به مردم و کارمندان خود احترام بگذارید. این اصل منجر به اتخاذ تصمیم‌های هیجان‌انگیز و خاص می‌شود. برای مثال وقتی ما کارخانه چرچ را خریداری کردیم این برند کارخانه‌ای با ۶۰۰ کارگر وسط نورث همپتون داشت.
اقدام هوشمندانه برای ما این بود که کارخانه را به بیرون از شهر منتقل کنیم تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود؛ اما وقتی از کارخانه چرچ بازدید کردم متوجه شدم که زندگی ۶۰۰ کارگر در اطراف محل کارخانه شکل‌گرفته است.
آن‌ها ظهر به خانه‌هایشان در نزدیکی کارخانه می‌رفتند و ناهار را در کنار خانواده خود می‌خوردند. اگر کارخانه را به خارج از شهر منتقل می‌کردیم، کارگران را از ناهار گرم در کنار خانواده‌شان محروم می‌کردیم و آن‌ها مجبور می‌شدند با ساندویچ‌های سرد خود را سیر کنند.
همه این‌ها منجر به افت کیفیت زندگی کارگران می‌شد؛ درنتیجه ما تصمیم گرفتیم کارخانه را در شهر نگه‌داریم. گرچه این اقدام در ابتدا بسیار پرهزینه به نظر می‌رسید اما در ادامه ما شاهد عملکرد عالی کارگران بودیم.
کارمندان وظیفه‌دارند برای شما کار کنند اما شما به‌عنوان کارفرما وظیفه‌دارید به آن‌ها احترام بگذارید. از دیگر وظایف مهم من در پرادا آموزش کارمندان است. ما افراد جوان را در جمع خود پذیرفته و آموزش می‌دهیم. بسیاری از مدیرانی که در سال‌های اخیر از پرادا جدا شدند اکنون کسب‌وکار خودشان را مدیریت می‌کنند.

فقط طرح‌های خلاقانه خود را بفروشید

در طول تمام سال‌های فعالیت، یک نکته را به‌سختی آموختم: هرگز برندی را نخرید که موسی آن هنوز در حال طراحی و کار است. ما با خرید برندهای Jil Sander و Helmut Lang این اشتباه را مرتکب شدیم. درواقع طراحان فقط به دلیل نیاز مالی برند خود را می‌فروشند و ممکن است از مداخله شما به‌عنوان یک خریدار یا سرمایه‌گذار به‌شدت ناراضی باشند.
برتلی صراحتاً می‌گوید اگر به گذشته بازگردم هرگز آن دو برند را نمی‌خریدم. اگر تمام‌وقت و انرژی خود را صرف گسترش برندهای Miu Miu و Prada می‌کردیم سرعت رشدمان بیشتر بود.
بنابراین توصیه می‌کنم همواره محصولات و طراحی‌های خودتان را بفروشید و اگر قصد خرید برندی را داشتید تمام جوانب آن را در نظر بگیرید زیرا در برخی مواقع پس از خریداری برند مجموعه شما یکپارچگی خود را از دست خواهد داد.

به جزئیات محصولات خود دقت کنید

prada

در دنیای مد و فشن مردم محصولات مختلف را نه برای مفید بودنشان بلکه برای پیروی از مد می‌خرند. برای مثال ما در پراگ و میلان فروشگاه‌هایی داریم که خیابان جلوی آن‌ها کاملاً سنگ‌فرش است. گرچه راه رفتن با کفش پاشنه‌بلند روی سنگ‌فرش کار سختی به نظر می‌رسد و همه توقع دارند ما در پراگ و میلان بیشتر کفش‌های تخت بفروشیم، اما بیشترین فروش ما در آنجا مربوط به کفش‌های پاشنه‌دار است؛ این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و تأثیر مد بر انتخاب‌های مردم است.
ازاین‌رو در تولید محصولات لوکس و تجملی، جزئیات کوچک، ظاهر دقیق و لمس آن‌ها واقع اهمیت دارد. ما در پرادا با وسواس فراوان جزئیات محصولاتمان را بررسی می‌کنیم زیرا در غیر این صورت شهرت پرادا ماندگار نخواهد بود.
برتلی در ادامه می‌گوید؛ ما در زمینه دقت به جزئیات تنها نیستیم، استیو جابز نیز با دقت و وسواسی مثال‌زدنی محصولات اپل را بررسی و شخص به شکایات مشتریان رسیدگی می‌کند. من نیز همواره دوست دارم محصولات پرادا ازنظر جزئیات و ظرافت در صدر باشند؛ به‌همین علت هرگز من را در دفتر کارم پیدا نمی‌کنید زیرا من همواره در حال بررسی محصولات در خطوط تولید و نظرات مشتریان هستم.

به محصولات خود هویت بدهید

برتلی معتقد است که هر محصول زمانی به فروش زیاد دست پیدا می‌کند که هویت داشته باشد. او می‌گوید: «هدف اصلی ما از افتتاح فروشگاه‌های پرادا، هویت بخشیدن به محصولاتمان است.»
گرچه ما برخی از محصولاتمان را از طریق اینترنت می‌فروشیم اما عمیقاً تأکیدداریم که کالاهای لوکس پرادا نیاز به لمس، بو و بینایی برای درک کیفیت و جزئیات دارند. ازاین‌رو هرکسی که خواهان پرادا باشد باید وارد یکی از فروشگاه‌های ما شده و با محصولاتمان از نزدیک ارتباط برقرار کند.

به مدیران جوان مسئولیت‌های واقعی بدهید

برتلی می‌گوید: من طرفدار پروپاقرص مدیران و کارمندان جوان هستم. من معتقدم مدیران تازه‌نفس و جوان پتانسیل بالای برای موفقیت دارند فقط کافی است به آن‌ها مسئولیت‌های جدی بدهید. این افراد در سطح پایین معمولاً چیزی نمی‌آموزند و شرکت‌ها نیز نمی‌توانند از نیروی جوانی آن‌ها سود ببرند.
هرگز توقع نداشته باشید که یک کارمند بازاریابی جوان و خلاق وقت خود را پشت کامپیوتر شرکت شما بگذراند زیرا او باید در رأس ارتباط با مشتریان باشد. یکی از رموز موفقیت ما در پرادا نیز همین است؛ ما به جوانان ایمان قوی داریم.
برتلی، مالک و مدیرعامل پرادا در پایان این گفتگوی مفید و پربار این‌گونه می‌گوید: «وقتی به آینده نگاه می‌کنم مطمئن هستم که اشتباهات زیادی ممکن است مرتکب شویم؛ اما تا زمانی که یکپارچه و متحد باشیم و از نیروی جوانان استفاده کنیم این اشتباهات کشنده نخواهند بود.»

مقاله پیشنهادی:  مشاوره کسب‌وکار کوچک

استراتژی‌های جذب و حفظ مشتری پرادا

prada

قطعاً برای بیزنس‌ها هیچ‌چیزی لذت‌بخش‌تر از جذب مشتری جدید نیست. کاملاً واضح است که هر برندی دوست دارد مشتریان جدید داشته باشد؛ اما آیا تمرکز برداشتن مشتریان جدید همواره کار درستی است؟
آمارها نشان می‌دهد که در درازمدت مشتریان ثابت و قدیمی، سود شرکت‌ها را چندین برابر می‌کنند. همین موضوع یکی از رموز موفقیت برند پرادا و دیگر کمپانی‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود. پرادا برای مشتریانش احترام و ارزش زیادی قائل است و طی سال‌ها توانسته به‌واسطه همین احترام، مشتریان خود را حفظ کند. درواقع در طولانی‌مدت، این مشتریان وفادار و طرفداران قدیمی پرادا هستند که به آن حیات می‌بخشند.
همان‌طور که برتلی مدیرعامل پرادا نیز گفت، کارآفرینان جوان هم می‌توانند با به‌کارگیری اصول و استراتژی‌های پرادا موجب رشد و پیشرفت کسب‌وکارشان شوند. به این منظور، ما در این بخش مهم‌ترین و کارآمدترین استراتژی‌های پرادا برای جذب و حفظ مشتری را بررسی خواهیم کرد.

به‌جای جذب مشتری جدید بیشتر روی حفظ مشتریان قدیمی تمرکز کنید

همان‌طور که گفته شد گرچه جذب مشتری جدید بسیار جذاب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد اما رمز موفقیت برند پرادا چیزی غیرازاین بوده است. پرادا در وهله اول تلاش کرد تا مشتریان قدیمی را حفظ کند.
این قاعده نه‌تنها موجب موفقیت و شهرت پرادا شد بلکه درباره روند موفقیت سایر کمپانی‌های بزرگ دنیا نیز صدق می‌کند. همچنین این نکته را فراموش نکنید که مشتریان وفادار و قدیمی به برند شما اعتبار می‌بخشند و همین موضوع باعث جذب مشتریان جدید نیز می‌شود.

در دسترس مردم باشید

prada

اگر پرادا هنوز هم یک فروشگاه در میلان بود، آیا می‌توانست تا این حد طرفدار پیدا کند؟ پرادا برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش محصولاتش، صدها فروشگاه در نقاط مختلف جهان راه‌اندازی کرد. درواقع پرادا استراتژی در دسترس مردم بودن را در پیش گرفت و می‌بینیم که بسیار هم موفق بوده است.

یک هدف و برنامه مشخص داشته باشید

ازآنجاکه دنیای مد و فشن امروز، جهانی درهم‌وبرهم و پرهیاهو است هر کسب‌وکاری که بخواهد در این حوزه پیشرفت کند باید هدفمند و اصولی گام بردارد. میوچی و برتلی از اولین سال‌های شروع به کار تا همین امروز، بر اساس طرح و اهداف از پیش تعیین‌شده حرکت می‌کنند. اهمیت داشتن هدف مشخص و برنامه دقیق، برای کسب‌وکارهای نوپا دوچندان است و بدون برنامه‌ریزی گام‌به‌گام موفقیت غیرممکن خواهد بود.
وقتی از داشتن هدف در بازار جهانی صحبت می‌کنیم منظورمان چیست؟ بار دیگر داستان موفقیت پرادا را در ذهنتان مرور کنید. پرادایی که امروزه از عطر و ادکلن و عینک گرفته تا کفش و کیف و پوشاک را تولید می‌کند، آیا از ابتدا تمام این محصولات را باهم تولید می‌کرد؟ قطعاً خیر!
شما نیز باید همچون پرادا، کم‌کم کسب‌وکارتان را گسترش بدهید. اگر برای شروع کارتان بخواهید بخش عظیمی از بازار را در دست بگیرید این هدف همان حکایت «سنگ بزرگ نشانه نزدن» خواهد بود و بس. وقتی هدفتان مشخص باشد تمام‌وقت و انرژی خود را معطوف آن می‌کنید و درنتیجه محصول نهایی از چنان کیفیتی برخورد خواهد بود که مشتریان معمولی به مشتریان ثابت تبدیل می‌شوند.

قدرت شبکه‌سازی را دست‌کم نگیرید

یکی از استراتژی‌های موفق پرادا، همکاری با برند آدیداس بوده است. این همکاری کمک کرد تا این دو برند بزرگ بتوانند از مشتریان و منابع یکدیگر استفاده کنند. چنین همکاری‌هایی واقعا یک بازی دو سر برد است.
برای موفقیت کسب‌وکارتان با دیگر مدیران و بیزنس‌های همکار و غیرهمکار یک شبکه قدرتمند تشکیل دهید و بعد با یکدیگر ایونت برگزار کنید. این شبکه‌سازی و ارتباطات گسترده به برند شما هویت می‌دهد و اعتماد مردم را جلب می‌کند. نتیجه تمام این‌ها افزایش مشتریان وفادار و جذب مشتری جدید خواهد بود.

شیطان پرادا می‌پوشد؛ یک تبلیغ هالیوودی موفق

prada

اگر شما به‌جای میوچی پرادا بودید برای تبلیغ برندتان چه راهی را انتخاب می‌کردید؟ میوچی پرادا مثل همیشه در این زمینه نیز دست به اقدامی شگرف زد و با همکاری فیلم‌سازان برتر هالیوود یک سینمایی ماندگار خلق کرد.
فیلم سینمایی شیطان پرادا می‌پوشد (Devil Wears Prada) در سال ۲۰۰۶ توسط دیوید فرانکل با شرکت بازیگران مطرحی همچون مریل استریپ، امیلی بلانت و استنلی توچی ساخته شد. این فیلم قصه دختر جوانی است که به تازگی وارد یک کمپانی مد شده و با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود.
شیطان پرادا می‌پوشد درنهایت باعث افزایش شهرت و محبوبیت پرادا نزد مردم شد و تأثیر زیادی در شناخت مردم نسبت به این برند داشت. همچنین این فیلم توانست در زمینه بهترین طراحی، نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

جوایز و افتخارات برند پرادا

prada

طی سال‌ها فعالیت، پرادا از یک فروشگاه کوچک تبدیل به برندی مشهور و بزرگ‌شده است. در تمام این سال‌ها میوچی پرادا و همسرش برتلی به‌عنوان رهبران این شرکت عظیم، جوایز و افتخارات فراوانی را برای نام پرادا کسب کرده‌اند. در این بخش مهم‌ترین افتخارات و جوایز برند پرادا را از گذشته تاکنون مرور خواهیم کرد.
• دریافت جایزه مد VH1 برای طراحی بهترین لباس زنانه سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸.
• دریافت تقدیرنامه شورای طراحان مد آمریکا (CFDA) در سال ۲۰۰۴. این جایزه بین‌المللی به دلیل دیدگاه جسورانه و تأثیر طراحی‌های میوچی پرادا بر مد جهانی، به او اهدا شد.
• دریافت جایزه مک کیم در سال ۲۰۱۰. آکادمی آمریکایی در رم، به دلیل حمایت میوچی از هنر در سطح بین‌المللی و ایجاد بورسیه تحصیلی و به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران Fondazione Prada این جایزه را به او اعطا کرد.
• اهدای عنوان Officier dans l’Ordre des Arts et des Lettres از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به میوچی پرادا.
• دریافت اولین جایزه بین‌المللی طراح سال شورای مد بریتانیا. این جایزه معتبر به دلیل خلاقیت و خستگی‌ناپذیری و نوآوری‌های مداوم به میوچی تعلق گرفت.
• پاترزیو برتلی اولین ایتالیایی بود که در سال ۲۰۱۲ توانست در تالار مشاهیر جام آمریکا در موزه دریایی هررشوف ثبت‌نام کند.
• در سال ۲۰۱۵ میوچی پرادا بالاترین عنوان افتخاری نشان شایستگی جمهوری یعنی عنوان شوالیه صلیب را دریافت کرد. این عنوان افتخاری، به دلیل موفقیت و مشارکت‌های بین‌المللی پرادا در زمینه خلاقیت و گسترش مد و سبک ایتالیایی به او اعطا شد.
• در نوامبر سال ۲۰۱۵ به دلیل تلاش‌های فراوان میوچی در دنیای مد جایزه WSJ. Magazine Fashion Innovator of the Year به او تعلق گرفت.
• به‌پاس تلاش‌های بی‌وقفه پرادا در زمینه هنر، مد و فرهنگ جایزه زنان سال ۲۰۱۶ Glamour USA در لس‌آنجلس به او تقدیم شد.
• دریافت جایزه دستاورد برجسته از سوی شورای مد بریتانیا در دسامبر سال ۲۰۱۸ توسط میوچی پرادا. این جایزه به دلیل رویکرد نوآورانه و بینش خارق‌العاده به میوچی اهدا شد.
• پرادا توانست در سال ۲۰۲۰ جایزه بزرگ مد ۲۰۲۰ را از آن خود کند.
• در سال ۲۰۲۱ میوچی پرادا به دلیل تأثیر ماندگارش بر دنیای مد، جایزه جان‌بی‌فیرچایلد را از سوی WWD دریافت کرد.
• در اکتبر سال ۲۰۲۱ پروفسور فرانچسکو رئیس دانشگاه بولونیا نشان دانشگاهی معتبر بولونیا را به‌پاس زحمات و تلاش‌های فراوان میوچی و برتلی در زمینه کارآفرینی به آنان اهدا کرد.

آنچه که باید از قصه پرادا بیاموزیم

prada

حال که از سال ۱۹۱۳ در میلان با پرادا همراه شدیم و روند رشد و موفقیت این مغازه کوچک را تا مجلل‌ترین فشن شوهای آن در پاریس و نیویورک دنبال کردیم و در آخر هم پای صحبت‌های مدیرعامل این کمپانی نشستیم، وقت آن است تا درس‌هایی که از این سفر کوتاه آموخته‌ایم را با یکدیگر مرور کنیم.
عوامل موفقیت پرادا در یک نگاه؛
 برنامه‌ریزی مدون و اهداف کوتاه و بلندمدت مشخص
 تأکید بر استفاده از مواد اولیه خوب و درجه‌یک
 توجه به نیاز و سلیقه مشتریان درروند تولید محصولات جدید
 در دسترس بودن از طریق افتتاح صدها فروشگاه در سراسر جهان
 توجه به جزئیات کالاها و کیفیت ساخت بالا
 خلاقیت و نوآوری در طراحی محصولات
 احترام به کارمندان و مشتریان
 هویت بخشیدن به محصولات
 گسترش کسب‌وکار از طریق خلق برندهای کوچک‌تر
 اتخاذ استراتژی‌های برتر
 به‌کارگیری نیروهای جوان و تازه‌نفس
 استفاده از قدرت شبکه‌سازی
 تمرکز بر حفظ مشتریان قدیمی
 ریسک‌پذیری و ورود به بازارهای جدید
 شفافیت مالی در کل مجموعه
 تلاش و تلاش و تلاش!
بسیاری از افرادی که امروز با حسرت به نام پرآوازه و درخشان پرادا نگاه می‌کنند شاید ندانند که این برند چه مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده تا به این نقطه رسیده است. پرادا حاصل زحمات شبانه‌روزی چند نسل از یک خانواده است که از پدربزرگ گرفته تا نوه‌ها همگی برای رشد و توسعه آن تلاش کرده‌اند.
داستان پرادا به ما نشان می‌دهد بدون خلاقیت، نوآوری و برنامه‌ریزی نمی‌توان به موفقیت رسید. پرادا مسیری صدوچندساله را طی کرد تا اکنون در این‌چنین جایگاهی در تمام دنیا بدرخشد و به همه کسب‌وکارهای نوپا این امید را بدهد که اگر تلاش کنید موفقیت در انتظار شماست.
شما چه درس‌هایی از قصه موفقیت پرادا آموخته‌اید؟ آینده هلدینگ پرادا را چگونه می‌بینید؟ کدام بخش از ماجرای پرادا برای شما جذاب‌تر بود؟
کدام‌یک از استراتژی‌های پرادا را برای پیشرفت کسب‌وکارتان استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما این استراتژی‌ها جوابگوی نیاز بیزنس‌ها و مشتریان ایرانی هستند؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید که اگر این مقاله برای شما مفید بوده است آن را برای دوستانتان نیز ارسال کنید.

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Prada
https://www.pradagroup.com/en/group/history.html
https://www.pradagroup.com/en/brands/miu-miu.html
https://www.selfridges.com/US/en/features/articles/content/a-brief-history-ofprada/

http://www.catwalkyourself.com/fashion-biographies/prada/

https://www.pradagroup.com/en/group/awards-honors.html
https://www.lectra.com/en/library/pradas-strategy-iconic-italian-brand-targets-the-youngsters
https://440industries.com/prada-vs-louis-vuitton-case-study-insight-on-business-model-marketing-strategies/
What is Prada’s marketing strategy?

Marketing Strategy of PRADA in UK

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *