Who is a content production expert?

کارشناس تولید محتوا کیست؟

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

کارشناس تولید محتوا کیست؟

آیا می‌دانید کارشناس تولید محتوا چه کسی است؟ با گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی، علاقه کسب‌وکارها نیز برای ورود به این فضا بسیار زیاد ‌شده است.
حضور گسترده‌ سازمان‌ها در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از وب‌سایتها و وبلاگ‌ها برای معرفی و فروش محصولات‌شان باعث شده است نیاز به تولید محتوا هم بیشتر از همیشه احساس شود.
آیا می‌دانید معنی محتوا چیست؟ به هر مطلب جذاب، قابل‌اعتماد، سرگرم‌کننده یا آگاهی‌دهنده در قالب متن، تصویر، ویدئو یا صدا، محتوا می‌گویند. این‌جاست که کارشناس تولید محتوا وارد می‌شود! بگذارید مثالی برایتان بزنم:
تصور کنید که شما به‌تازگی وب‌سایت‌تان را در زمینه فروش گوشی‌های تلفن همراه و دوربین راه‌اندازی کردید و برای ساخت محتوای خوب و جذب مشتریان جدید باید از کارشناس تولید محتوا کمک بگیرید. در ادامه با مفهوم و وظیفه کارشناس تولید محتوا بیشتر آشنا می‌شویم:

کارشناس تولید محتوا چه کسی است؟

کارشناس تولید محتوا، مسئول تولید (نوشتن)، ویرایش، ویراستاری و تبلیغ یک محتوا در پلتفرم‌های آنلاین مثل وب‌سایتها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و … است. همچنین کارشناس تولید محتوا باید موارد بازاریابی جهت فروش محصولات یا خدمات و افزایش آگاهی از برند را هنگام تولید محتوا مدنظر بگیرد.
او باید مهارت‌های خاصی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

مهارت‌های لازم برای کارشناس تولید محتوا

تا اینجا به‌خوبی متوجه شده‌اید، یک کارشناس تولید محتوا کیست و چه ماهیتی دارد. حال باید ببینیم که او، چه مهارت‌هایی باید داشته باشد تا بتواند در کارش موفق شود:

۱.آشنایی با انواع پلتفرم‌ها

تسلط شما به‌عنوان کارشناس تولید محتوای دیجیتال به پلتفرم‌های مختلف (مانند وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه های اجتماعی و …) برای تولید محتوا، ضروری است. به همین دلیل باید بتوانید برای تمامی پلتفرم‌ها، محتوای استاندارد تولید کنید.

۲. توانایی نویسندگی

مهم‌ترین مهارت کارشناس تولید محتوا، نگارش خوب و ارائه متنی قابل فهم برای مخاطب است. او باید برای موفقیتش، توانایی داستان‌‌نویسی خلاقانه در چارچوب استانداردهای هر برند را داشته باشد.
اگر می‌خواهید کارشناس تولید محتوا شوید، بخش زیادی از وقت‌تان را در حال نوشتن هستید؛ بنابراین باید مهارت خوبی در زمینه نویسندگی داشته باشید و یا با تمرین فراوان، آن را به دست بیاورید.
نگارش متن روان به زبان فارسی، مهارتی است که به هیچ بهانه‌ای نمی‌توانید از زیر آن شانه خالی کنید! حتی اگر کار تخصصی‌تان تولید محتوای تصویری باشد!
فرض کنید باید متن یک پادکست یا مصاحبه ویدیویی را پیاده‌سازی و نگارش کنید، نمی‌توانید به کارفرما‌یتان بگویید که کار من، تولید محتوای ویدیویی است و باید یک نفر مسلط بر نگارش و ویرایش متون فارسی را استخدام کنید!!!

۳.آشنایی با نرم افزارهای آفیس

نیاز به آشنایی با نرم‌افزارهای خانواده‌ آفیس واضح‌تر از‌ آن است که بخواهیم توضیح بیشتری برای متقاعد کردن‌تان ارائه کنیم.
هرچقدر یک کارشناس تولید محتوا با نرم‌افزارهای بیشتری آشنایی داشته باشد، محتوای بهتری تولید می‌کند. برای آن‌که در کارتان موفق شوید، باید حداقل به نرم‌افزارهایی آفیس از جمله ورد، اکسل و پاورپوینت مسلط باشید.

۴.درک کافی از سئو

هدف از تولید یک محتوا، بازدید بیشتر از آن وب‌سایت است، این کار را موتورهای جستجوگر انجام می‌دهند. این همان سئو (SEO) یا بهینه‌سازی مطلب برای موتور‌های گوگل است تا محتواهای تولید شده در نتایج جستجو افراد دیده شوند.
هرچقدر یک کارشناس تولید محتوا به اصول سئو محتوا مسلط باشد، موفق‌تر خواهد بود. از شما انتظار نمی‌رود متخصص سئو باشید، اما باید تفاوت بین تولید محتوا برای سایت و وبلاگ را با شبکه های اجتماعی، درک کنید. کارشناس تولید محتوا باید محتوایی تولید کند که کلمات کلیدی آن توسط کاربران جستجو می‌شود.
سایر موارد مربوط به مهارت‌های او در زمینه سئو، به شرح زیر است:
• توانایی تحقیق کلمات کلیدی
تولید محتوا و سئو سایت، بهم مربوط هستند؛ یکی از بخش‌هایی که این دو را بهم مرتبط می‌کند، تحقیق کلمه کلیدی است.
• دانش کافی در زمینه سئو
تحقیق کلمات کلیدی نمی‌تواند محتواهای سایت مورد نظرتان را بهینه کند، شما باید اصول سئو را بشناسید و از آن‌ها را در محتوای تولیدی‌تان استفاده کنید.
• توانایی تحلیل رقبا

مقاله پیشنهادی:  تولید محتوا در شیراز

کارشناس تولید محتوا باید در تمامی مراحل، فعالیت رقبا را تحلیل کند و بر‌اساس اطلاعاتی که به‌دست آورده، بهترین استراتژی‌ها را ارائه دهد.

۵.آشنایی با یک سیستم مدیریت محتوا

اگر می‌خواهید یک کارشناس تولید محتوا خوب شوید، باید با اصول انتشار محتواهایتان در فضای وب و سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) آشنا باشید.
CMSهای بسیاری در دنیا وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها وردپرس (WordPress) است. آشنایی با CMS وردپرس فقط یک بحث تکنیکی نیست بلکه درک‌تان را نسبت به مدیریت‌ محتوا، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های نشر آن افزایش می‌دهد.

۶.آشنایی با دو برنامه گرافیکی

حتی اگر کار تخصصی شما گرافیک هم نباشد، همچنان توانایی انجام کارهای گرافیکی کوچک برایتان لازم است. نمی‌توانید برای یک Thumbnail کوچک یا رسم یک نمودار، به سراغ گرافیست حرفه‌ای بروید!!!
شما در تولید محتوا با دو نوع کار گرافیکی روبه‌رو می‌شوید:
نوع اول Raster نامیده می‌شود که کارش با پیکسل‌هاست. نرم‌افزار فتوشاپ بهترین گزینه برای این نوع کارهای گرافیکی است.
نوع Vector یعنی کارشان با خط و دایره و اشکال هندسی است. فتوشاپ برای اینکار طراحی نشده است. اگر کار با برنامه‌های تخصصی سخت است شما باید حداقل کار با نرم افزارهای ساده‌تر مثل پاورپوینت یا Visio را یاد بگیرید. کارشناس تولید محتوا باید بتواند عکسی را در حد ابتدایی ادیت کند.

۷.آشنایی با زبان انگلیسی

شما برای مطالعه و تحقیق، باید با زبان انگلیسی آشنا باشید. آشنایی با زبان باعث دسترسی راحت‌تر به منابع و تعقیب روند عمومی پیشرفت صنعت محتوا می‌شود.
باید برای نوشتن یک مقاله معتبر، مدام افراد و مجموعه‌های متعددی را رصد کنید؛ بنابراین قناعت به یک زبان، قطعاً کارتان را بسیار محدود خواهد کرد.

۸.توانایی جستجوی حرفه‌ای شبکه‌های اجتماعی

از شما به‌عنوان یک کارشناس تولید محتوا انتظار می‌رود با سرعت و دقت، مطالب موجود در وب‌سایت‌های مختلف را جستجو کرده و محتواهای مدنظرتان را پیدا کند.
شما برای تحقیق مطالب، بررسی فعالیت رقبا و نوشتن محتوای معتبر به مهارت جستجو در فضای مجازی نیازمندید.

۹.تسلط به تایپ ده انگشتی

شما برای نوشتن و ویرایش یک محتوا تمام روز وقت ندارید! باید به تایپ ده ‌انگشتی برای نوشتن سریع مطالب تسلط داشته‌ باشید، تا پروژه‌های خود را در زمان مناسب تحویل دهید. برای کسب این مهارب نرم‌افزارها و ویدیوهای آموزشی رایگان زیادی وجود دارد.
تا اینجا مهارت‌های لازم برای یک کارشناس تولید محتوا موفق را خواندید، برای دانستن وظایف او با من همراه باشید.

مقاله پیشنهادی:  چرا به بازاریابی محتوایی نیازمندیم؟

وظایف کارشناس تولید محتوا

وظایفی که یک کارشناس تولید محتوا به عهده دارد تولید محتوا به روش‌های مختلف است. وظایف او به نوع محتوایی (متن، پادکست، ویدیو یا …) که تولید می‌کند بستگی دارد و شامل موارد زیر است:

۱.تولید محتوایی کامل درباره موضوعات مشخص شده

همان‌طور که از اسم این شغل پیداست، مهم‌ترین وظیفه کارشناس تولید محتوا، ساخت محتوایی مطابق خواسته و نیاز‌های سازمان است. هر کسب‌وکاری برای آن‌که محصولات و خدمات خود را معرفی کند باید محتوایی مطابق آن‌ها بسازد.
برای مثال اگر شما کارشناس تولید محتوای یک وب‌سایت فروش لوازم دیجیتالی (مثل موبایل و دوربین) هستید، نباید محتوایی راجع‌به ورزش تولید کنید!

۲.تولید محتوا بر اساس اصول سئو و الگوریتم‌های گوگل

۲.در درجه اول هدف هر وب‌سایتی از تولید محتوا، بالا بردن رتبه سئو سایت است. این کار وظیفه کارشناس تولید محتواست.
اگر شما تولید محتوای یک وب‌سایت را برعهده دارید، باید با اصول سئو آشنا باشید و آن‌ها را در مطالب‌تان استفاده کنید، تا موتور‌های جستجوگر گوگل، سایت را در صفحه نتایج جستجو در بالاترین رتبه‌ها قرار دهند.

۳.بارگذاری محتوا در محیط‌های مدیریت محتوا (مانند وردپرس)

همان‌طور که گفتیم یکی از مهارت‌های مهم برای کارشناس تولید محتوا آشنایی با یکی از سایت‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس است. وظیفه شما به‌عنوان یک کارشناس محتوا، بارگزاری مطالب در وب‌سایت‌ها است.

۴. تهیه عکس‌ مناسب برای محتوا

فکر نکنید که باید عکس مربوط به‌محتوایتان را فردی دیگر برای شما تولید کند! این وظیفه شماست که عکسی مناسب و باکیفیت برای محتوایتان بسازید. برای این‌کار به مهارت‌های اولیه کار با برنامه‌ فتوشاپ نیاز دارید!

۵. تولید محتوا منحصربه‌فرد برای سایت

هیچ‌کس از خواندن مطالب تکراری لذت نمی‌برد! وظیفه کارشناس تولید محتوا، بررسی میزان منحصر‌به‌فرد بودن محتوای تولید شده است. اگر محتوای شما از سایر وب‌سایت‌ها کپی شده باشد، توجه کسی را به خودش جلب نمی‌کند و رتبه خوبی نیز از گوگل نمی‌گیرد.

۶. تحقیق کلمات کلیدی مورد استفاده بر اساس نوع کسب‌وکار

اساسی‌ترین وظیفه کارشناس تولید محتوا، یافتن کلمات کلیدی مرتبط به آن کسب‎وکار است. کلمات کلیدی مناسب و پرطرفدار، رتبه سئو سایت را در گوگل افزایش داده و باعث پیشرفت یک سازمان می‌شوند. می‌بینید که کار ساده جستجو کلمات کلیدی تا چه اندازه برای کسب‌وکارها اهمیت دارد؟؟!!

۷. کاهش حجم محتوای ویدئویی برای سایت

اگر شما کارشناس تولید محتوا ویدیویی هستید باید حجم ویدیو‌ها را برای وب‌سایت‌ها بهینه کنید، تا سرعت باز شدن آن‌ها کاربران را اذیت نکند.
طبق آمار ۶۰ درصد از کاربران فقط ۶ ثانیه برای باز شدن یک ویدیو صبر می‌کنند و سپس از صفحه خارج می‌شوند. کاهش حجم ویدیوها بدون تغییر کیفیت‌شان از وظایف شماست.

۸. افزودن قسمت‌هایی به پادکست‌ها بر اساس برندینگ کسب‌وکارها

یکی از وظایف مهم‌ کارشناس تولید محتوا صوتی، افزودن یا پاک کردن قسمت‌هایی از پادکست‌ها بر اساس نیاز و اهداف سازمان‌هاست. برنامه‌های زیادی برای این‌کار وجود دارد. وظیفه کارشناس تولید محتوا یافتن برنامه ‌‎مناسب و بهینه‌سازی پادکست‌ها برای کسب‌وکارهاست.

۹. استفاده از المان‌های عامه‌پسند در تولید محتوا

استفاده از المان‌های جذاب هنگام تولید محتوا، وظیفه کارشناس تولید محتوا انیمیشن و موشن گرافیک است.
به‌دلیل اینکه این نوع محتوا ارتباط نزدیکی با مخاطب ایجاد می‌کند، باید تا جای ممکن جذاب و عامه‌پسند باشد. البته دقت کنید نباید عرف جامعه را فدای جذابیت کرد! مخاطبان انیمیشن‌ها از تمام اقشار جامعه هستند پس بهتر است از مطالبی همه‌پسند استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:  چگونه یک محتوای تاثیر گذار بنویسیم؟

۱۰. ویراستاری محتوای تولیدشده

کار شما فقط ساخت و انتشار محتوا نیست، بلکه ویراستاری مطالب تولید شده نیز وظیفه کارشناس تولید محتوا موفق است. اگر با تیم تولید‌کننده محتوا کار می‌کنید، قبل از انتشار مطالب باید تمام نکات ویراستاری‌اش را بررسی و ایرادات احتمالی را برطرف کنید. هیچ چیز بدتر از یک مطلب با اشکالات ویراستاری نیست!

۱۱. بارگذاری محتوا بر اساس استراتژی‌های لینک‌سازی داخلی

لینک سازی داخلی چیست؟ برای مثال شما مطلبی درباره فوائد استفاده از پرتقال برای درمان سرما‌خوردگی تولید می‌کنید. مطلبی درگیری در سایت درباره عوامل سرماخوردگی از قبل موجود است.
وظیفه کارشناس تولید محتوا اشاره به مطلب موجود در سایت، در مقاله جدیدش است. باید لینک مطالب موجود را در مقاله‌تان استفاده کنید. لینک سازی داخلی تاثیر زیادی روی بهبود سئو سایت‌تان نیز دارد.

۱۲. پاسخ به پرسش‌های کاربران در سایت

فکر نکنید که وظایف شما بعد از انتشار مطلب در سایت تمام ‌می‌شود! یک کارشناس تولید محتوا خوب باید به سوالات احتمالی کاربران راجع‌به مطلب تولید شده پاسخ بدهد.
این کار قدرت شما را در زمینه کاری‌تان نشان می‌دهد. این‌گونه مخاطبان به صحت مطالب‌تان اعتماد و در نتیجه از خدمات و محصولات آن وب‌سایت استفاده می‌کنند.
تا اینجا مهارت و وظیفه کارشناس تولید محتوا را آموختید اما داشتن چه انتظاراتی از او اشتباه است؟؟؟

انتظاراتی که نباید از یک کارشناس تولید محتوا داشت!

تاکنون وظایف کارشناس تولید محتوا را به‌صورت کامل بررسی کردیم و مهارت‌های مورد نیاز برای تولید محتوای حرفه‌ای را نیز گفتیم. اما برخی مدیران برای استخدام کارشناس تولید محتوا به‌دنبال خواسته‌های غیرمعقول هستند. کارهای زیر وظیفه کارشناس محتوا نیست:
• تسلط روی نرم‌افزارهای حرفه‌ای آنالیز محتوا مثل گوگل آنالیز
• تسلط به نرم‌افزارهای حرفه‌ای مانند ایلوستریتور، ادوبی ایندیزاین، پریمیر و… (هرکدام مهارتی جدا است و کارشناس محتوا متنی نیازی به آن‌ها ندارد.)
• تسلط کامل به اصول بازاریابی و تبلیغات (این کار وظیفه کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.)
• شناخت کامل موضوع سایت از همان ابتدا
۱۳. توانایی کد‌نویسی و بهینه‌سازی سایت برای افزایش بالاتر

کلام آخر

دنیای اینترنت در حال تغییر روش زندگی بشر و اولویت‌های کسب‌وکارهاست. عدم دقت به این تغییرات می‌تواند باعث نابودی کامل هر کسب‌وکاری شود و شرایط سختی برای آن به‌وجود آورد.
استخدام نیروهای مناسب برای کارهای اینترنتی از الزامات همه کسب‌وکارها و کارشناس تولید محتوا یکی از مهم‌ترین افراد برای پیشرفت وب‌سایت هر شرکتی است.
مهم‌ترین وظیفه کارشناس تولید محتوا، ساخت محتوایی مناسب با کمک اصول سئو، مرتبط با اهداف کسب‌وکارهاست. او باید مهارت خوبی در نویسندگی داشته باشد و خلاقیت را همیشه چاشنی کارش کند!
به نظر شما یک کارشناس تولید محتوا مجرب تا چه اندازه در پیشرفت کسب‌وکارها موثر است؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستم. فراموش نکنید این مطلب مفید را برای دوستان‌تان بفرستید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *