teaching podcast

آموزش ساخت پادکست تبلیغاتی در ۶ قدم

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

آموزش ساخت پادکست تبلیغاتی در ۶ قدم

اهمیت تولید محتوا (ساخت پادکست، نگارش متن، تدوین ویدیو و …) آنقدر زیاد است که بیل گیتس موسس کمپانی عظیم مایکروسافت : «Content is King» «محتوا پادشاهی می‌کند!»
در دنیای رقابتی امروز تولید محتوای یونیک، جذاب و باکیفیت عامل اصلی موفقیت بسیاری از کسب‌وکارها است. قدیم‌ترها محتوا صرفا به‌شکل متن و تصویر بود، اما از سال ۲۰۰۰ با خلق پادکست، انقلابی در دنیای محتواسازی پدید آمد.
شاید تا همین چندسال پیش کمتر کسی سر از پادکست درمی‌آورد، اما امروزه شاهد هزاران پادکست در زمینه‌های مختلف هستیم. از طرفی تعداد شنونده‌های پادکست نیز به‌طرز چشمگیری افزایش یافته تا آن‌جا که به‌جرعت می‌توان گفت پادکست جایگاه خودش را در زندگی روزمره افراد به‌خوبی پیدا کرده است.
آمارها نشان می‌دهد تا این لحظه ۵۵۰ هزار پادکست فعال وجود دارد و حدود ۴۲ درصد از مردم آمریکا حداقل یک پادکست را شنیده‌اند. همچنین ۵۶ درصد از شنوندگان پادکست دارای مدرک لیسانس هستند،این آمار نشان می‌دهد که شنوندگان پادکست اغلب مدارج تحصیلی بالایی دارند.
درحال حاضر ساخت پادکست حرفه ای هم راهی برای کسب درآمد و هم راهی برای بازاریابی و تبلیغات است. اگر هنوز نمی‌دانید پادکست چیست؟ یا می‌خواهید با ساخت پادکست تبلیغاتی در دنیای مارکتینگ امروز حرفی برای گفتن داشته باشید یا به‌دنبال کسب درآمد از طریق ساخت پادکست هستید، این مقاله را تا پایان بخوانید.
ما در این مقاله ضمن معرفی پادکست، اصول مهم ساخت پادکست حرفه‌ ای را نیز به شما آموزش می‌دهیم.

پادکست چیست؟

پادکست‌ها مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی با موضوعات خاصی هستند که اغلب به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.
شاید تابه‌حال پادکست گوش نداده باشید اما حتما تجربه شنیدن رادیو را دارید. پادکست از جهاتی شبیه رادیو است ولی تفاوت‌هایی هم با آن دارد. یکی از تفاوت‌های پادکست و رادیو در این است که پادکست مثل برنامه‌های رادیویی ساعت پخش خاصی نداشته و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را پلی کرده و بشنوید. پادکست‌ها معمولا از طریق پلتفرم‌های پادگیر یا وب‌سایت‌ها در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.
احتمالا قصه خلق اولین پادکست دنیا برای شما هم جالب باشد. برای این‌کار باید به حوالی سال ۲۰۰۰ برگردیم. در این سال دیو و آدام که به‌تازگی فعالیت خود را در زمینه خودکارسازی رسانه‌ها آغاز کرده بودند، متوجه دانلود بسیار زمان‌بر برخی محتواهای آموزشی باتوجه به محدودیت پهنای باند اینترنت شدند. آن‌ها برای حل این مشکل نخستین سنگ بنای پادکست را بر زمین گذاشتند.
البته تا سال ۲۰۰۴ پادکست همچنان ناشناخته بود. در سال ۲۰۰۴ یک خبرنگار فایل صوتی مصاحبه با جورج بوش را به‌صورت آنلاین در اینترنت گذاشت و با استقبال زیادی مواجه شد. این اولین حضور جهانی پادکست بود. بعد از آن رفته‌رفته بر محبوبیت آن افزوده شد تا امروز که پادکست‌ به یکی از پرطرفدارترین رسانه‌های دنیا تبدیل شده است.

اصطلاحات ساخت پادکست حرفه ای

دنیای پادکست هم مثل بسیاری از زمینه‌های دیگر واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی خود را دارد. دانستن این اصطلاحات به شما در مسیر ساخت پادکست حرف ای کمک می‌کند.

پادگیر یا پادکچر:

پادکچر یا معادل فارسی آن پادگیر، به پلتفرم‌های انتشار پادکست گفته می‌شود. برای مثال اپلیکیشن کست باکس که مخصوص انتشار و شنیدن پادکست است، یک پادگیر یا پادکچر محسوب می‌شود.

پادکستر:

به افرادی که پادکست تولید می‌کنند پادکستر گفته می‌شود.

محتوای همیشه سبز:

به پادکست‌هایی گفته می‌شود که با گذر زمان همچنان محبوب هستند.

نرخCPN:

از جمله ترفندهای تبلغاتی بوده و بسته به نوع پادکست و تعداد شنوندگان آن از ۱۵ تا ۱۰۰ دلار متغییر است.

مقاله پیشنهادی:  تولید محتوا چیست و چطور با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟

عمق بیت:

از این پارامتر برای ارزیابی کیفیت صدای پادکست استفاده می‌شود. هرچه عمق بیت بیشتر باشد، حجم فایل نهایی پادکست نیز بیشتر می‌شود.

مزایای ساخت پادکست تبلیغاتی

به پادکست‌هایی که با هدف تبلیغات برای یک برند یا کالای خاص ساخته شده‌اند پادکست تبلیغاتی یا Advertising podcast گفته می‌شود. برای مثال در چنین پادکست‌هایی گوینده ابتدا، انتها یا در میانه سخنانش به معرفی خدمات یا محصولات یک برند پرداخته و آن را تبلیغ می‌کند.
امروزه ساخت پادکست تبلیغاتی نقش مهمی در برندسازی و افزایش محبوبیت یک کسب‌وکار دارد. یکی از دلایل استقبال برندهای بزرگ دنیا از ساخت پادکست، دسترسی به مخاطبان بسیار ویژه‌ای است که با سایر روش‌های بازاریابی دسترسی به آن‌ها، بسیار سخت و غیرممکن به‌نظر میرسد.
در ادامه قصد داریم به‌برخی از مهم‌ترین مزایای ساخت پادکست تبلیغاتی برای بیزنس‌ها بپردازیم. اگر هنوز نسبت به ساخت پادکست حرفه ای برای کسب‌وکارتان دودل هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مقرون به‌صرفه بودن:

ساخت پادکست تبلیغاتی یکی از ارزان‌ترین روش‌های بازاریابی و مارکتینگ است. شما برای ساخت پادکست، به‌جز موبایل تقریبا به هیچ وسیله دیگری نیاز ندارید و می‌توانید به‌تنهایی صدای خود را با ریکوردر موبایل ضبط کرده و به کمک اپلیکیشن‌های پادکست آن را ویرایش و منتشر کنید.
اگرچه امروزه پادکسترهای حرفه‌ای برای ساخت پادکست تجهیزات پیشرفته‌ای دارند اما شما برای شروع کار هیچ نیازی به‌ داشتن تجهیزاتی همچون میکروفون و استودیو ندارید. از طرفی ویرایش صدا و اضافه کردن زیرصدا به‌هیچ وجه کار سختی نیست و به‌کمک اپلیکیشن‌های موبایل شما نیز قادر به ساخت پادکست تبلیغاتی برای کسب‌وکارتان خواهید بود.

حجم کم فایل نهایی پادکست:

حجم کم فایل

 

متاسفانه باتوجه به سرعت لاک‌پشتی اینترنت، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند فایل‌های پرحجم و تبلیغات ویدیوئی را باز نکنند. بنابراین بازاریابان و دیجیتال مارکترها پادکست را جایگزین تبلیغات ویدیوئی کرده‌اند. خوشبختانه آمار و نتایج هم نشان می‌دهد بازریابی از طریق پادکست موفق بوده و کاربران از آن استقبال می‌کنند.

در دسترس بودن پادکست:

افراد می‌توانند در حین رانندگی، پیاده‌روی، انجام کارهای منزل و خلاصه در هر مکان و زمانی که تمایل داشته باشند پادکست بشنوند. درواقع پادکست‌ها محدودیت دسترسی ندارند و همین موضوع نیز یکی از مزایای ساخت پادکست حرفه ای به‌شمار می‌آید.

تاثیرگذاری و نفوذ بیشتر:

افرادی که پادکست گوش میدهند اغلب ارتباط زیادی با آن برقرار می‌کنند. برای مثال این افراد به‌صورت روزانه و هفتگی منتظر اپیزودهای جدید پادکست محبوب‌شان می‌مانند و در طول هفته چندین ساعت را به شنیدن پادکست‌های مختلف اختصاص می‌دهند.
به‌همین دلیل ساخت پادکست تبلیغاتی یکی از کارآمدترین سبک‌های بازاریابی در دنیای امروز است. این روش به‌مراتب نفوذ و تاثیر بیشتری بر ذهن و ناخودآگاه افراد دارد.

افزایش شهرت و محبوبیت برندها:

هرچه در ساخت پادکست خلاقیت و سلیقه بیشتری به‌خرج دهید شنوندگان بیشتری هم جذب می‌کنید. با افزایش شنوندگان، تبلیغات برندتان نیز گسترده‌تر شده و روزبه‌روز شهرت بیشتری پیدا می‌کنید. یکی از مزایای ساخت پادکست حرفه ای ، دست‌به دست شدن آن است. وقتی کاربران از محتوای پادکستی خوش‌شان بیاید آن را به دوستان‌شان نیز معرفی کرده و همین امر باعث شناخت بیشتر کسب‌وکار شما می‌شود.

تنوع موضوعات:

دنیای پادکست محدودیتی ندارد. اینطور نیست که بگوییم پادکست فقط مخصوص معرفی کتاب و روایت داستان است. در پادکست از هر موضوعی که بخواهید می‌توانید صحبت کنید، از خبر و سیاست گرفته، تا آشپزی و ورزش و هنر! بنابراین فارغ از نوع کسب‌وکارتان، ساخت پادکست می‌تواند یکی از بهترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات برند شما باشد.

مقاله پیشنهادی:  هم‌افزایی یا سینرژی (Synergy) چیست؟

آموزش ساخت پادکست تبلیغاتی

اگر فکر می‌کنید ساخت پادکست تبلیغاتی سخت و پیچیده است و از پس آن برنمی‌آیید، باید بگویم اصلا نگران نباشید. ورود به هرکاری در ابتدا سخت و ترسناک به‌نظر میرسد، اما اگر اصول و مراحل را بدانید قادر به انجام آن خواهید بود.
در این بخش ما اصول و مراحل اصلی ساخت پادکست تبلیغاتی و حرفه‌ای را به شما آموزش میدهیم. بعد از این شما می‌توانید پادکست شخصی خودتان را ساخته و منتشر کنید.

نکاتی که باید قبل از ساخت پادکست تبلیغاتی بدانیم

حال که با مزایا و اهمیت ساخت پادکست تبلیغاتی آشنا شدیم، وقت آن است که نکات مهم پیرامون ساخت پادکست حرفه ای را نیز بررسی کنیم. مواردی که در ادامه می‌خوانید نکات بسیار مهمی هستند که باید قبل و در حین ساخت پادکست تبلیغاتی خود درنظر داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید.
• موضوعات جذاب و منحصر به‌فرد را برای پادکست تبلیغاتی خود انتخاب کنید.
• شخصیت و سلیقه مخاطب را شناسایی کرده و براساس آن پادکست بسازید.
• فن بیان و خوانشگری خوب، باعث می‌شود افراد جذب پادکست شده و آن را تا پایان گوش کنند.
• سعی کنید در برخی اپیزودها از افراد برجسته و معروف دعوت کنید انیکار موجب افزایش شهرت و تعداد شنوندگان شما می‌شود.
• سعی کنید تاحد امکان محتوای پادکست ساده، قابل فهم و صمیمانه باشد. تجربه ثابت کرده است که در زمینه ساخت پادکست تبلیغاتی، هرچه لحن ساده و دوستانه‌تری داشته باشید بیشتر شنیده می‌شوید.
• یکی از نکاتی که باید زمینه ساخت پادکست تبلیغاتی به آن دقت کنید، باورپذیر بودن محتوا و سناریوی تبلیغاتی شما است.
• گرچه هدف شما ساخت پادکست تبلیغاتی است، اما سعی کنید محتوا سراسر تجاری و تبلغاتی نباشد. تبلیغات را در لابه‌لای محتوا، و طوری که مخاطب اذیت نشود، ارائه کنید.
• برای افزایش مخاطب استفاده از کلمات کلیدی و عناوین جذاب را فراموش نکنید.
• سعی کنید مخاطبان را در پادکست سهیم کنید. با برگزاری نظر سنجی، پرسش و پاسخ و اعمال نظرات آن‌ها در اپیزودهای بعدی می‌توانید ارتباط قوی‌تری با شنونده‌ها برقرار کنید.

مراحل ساخت پادکست تبلیغاتی

ساخت پادکست تبلیغاتی و حرفه‌ای ۶ مرحله مهم و اصلی دارد که در ادامه به‌صورت مفصل با آشنا می‌شوید

قدم اول: شناخت مخاطب

اولین قدم برای ساخت پادکست تبلیغاتی، شناسایی دقیق مخاطبان و پرسونای ( شخصیت) آن‌ها است. درواقع به‌عنوان اولین گام شما باید بدانید برای چه مخاطبی قرار است محتوا تولید کنید. سن، جنسیت، تحصیلات، محیط جغرافیایی، سلیقه و نیازها ازجمله مواردی هستند که باید درباره مخاطب هدف‌تان بدانید.

قدم دوم: انتخاب موضوع جذاب و منحصر به‌فرد

چرا مخاطب باید در میان چندین هزار پادکست به پادکست شما گوش کند؟ پاسخ این سوال را باید در موضوع پادکست جستجو کنیم. یکی از کارهای مهم قبل از ساخت پادکست حرفه ای، انتخاب موضوعی جذاب و کمتر شنیده است. به‌این ترتیب احتمال آنکه افراد بیشتری مشتاق شنیدن پادکست شما باشند، بسیار زیاد می‌شود.

قدم سوم: جمع‌آوری اطلاعات و تولید محتوا

حال که موضوع را انتخاب کرده‌اید، نوبت به بررسی و تحقیق درباره آن می‌رسد. وقتی می‌خواهید درباره موضوعی پادکست بسازید باید به همه جوانب آن اشراف کافی داشته باشید. لازمه ساخت پادکست تبلیغاتی مطالعه و اطلاعات کافی درباره مخاطب و موضوع مورد بحث است. همچنین در نوشتن متن ، صداقت و ساده‌گویی را فراموش نکنید.

مقاله پیشنهادی:  20 راهکار برای جلوگیری از تنبلی

قدم چهارم: ضبط صدا

بعد از نوشتن متن و سناریو، نوبت به ضبط اولیه پادکست میرسد. امروزه پادکسترها و کمپانی‌ها برای ساخت پادکست حرفه ای از تجهیزات پیشرفته ای استفاده می‌کنند. البته ما برای شروع کار ساخت پادکست تهیه این تجهیزات را اصلا توصیه نمی‌کنیم.
درواقع شما برای ساخت پادکست حرف ای هیچ نیازی به چنین وسایل دست‌وپا گیر و گران‌قیمتی ندارید. برای مثال برای ضبط صدا از اپلیکیشن قدرتمندی همچون Anchor می‌توانید استفاده کنید.

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های ساخت پادکست:

در اینجا ما ۵ مورد از بهترین و محبوب‌ترین برنامه‌های ساخت پادکست را به شما معرفی می‌کنیم هرکدام از این برنامه‌ها قابلیت ضبط ، ویرایش صدا، افزودن زیرصدا و انتشار فایل نهایی پادکست شما را دارند.
• اپلیکیشن Spreaker Studio
• اپلیکیشن Podbean
• اپلیکیشن Anchor
• اپلیکیشن SoundCloud
• اپلیکیشن Podomatic Podcast Recorder

قدم پنجم: ویرایش و اصلاح پادکست

بسیار پیش می‌آید که حین خواندن متن تپق بزنید، برای اصلاح چنین ایراداتی و همچنین برای اضافه کردن موزیک به صدای اولیه نیازی به تدوین‌گر حرفه‌ای ندارید. برای اینکار می‌توانید از اپلیکیشن‌های ساخت پادکست که در این مقاله معرفی کردیم استفاده کنید. در زمینه ویرایش پادکست، نرم‌افزار Adobe Audition بسیار معروف است و رابط کاربری نسبتا ساده‌ای هم دارد.

قدم ششم: انتشار پادکست در پلتفرم‌های موردنظر

تا اینجای کار شما موفق به ساخت پادکست شخصی خود شده‌اید. حال وقت آن است که پادکست‌تان را در اپلیکیشن‌های مختلف پادکست منتشر کنید تا مخاطبان آن را بشنوند. اپلیکیشن‌های مخصوص انتشار پادکست ( از قبیل کست باکس، اپل پادکست و…) را کمی بالاتر در همین مقاله معرفی کردیم.

چگونه پادکست بشنویم؟

همان‌طور که برای مطالعه کتاب اپلیکیشن‌های مخصوص کتابخوانی وجود دارد، برای شنیدن پادکست نیز اپلیکیشن‌های قدرتمندی ساخته شده‌ است. با دانلود این برنامه‌ها به دنیای متنوع پادکست‌های فارسی، انگلیسی و … دسترسی پیدا می‌کنید. همچنین اگر هدف‌تان ساخت پادکست حرفه ای یا تبلیغاتی است می‌توانید فایل صوتی پادکست‌تان را از طریق این پلتفرم‌ها با مردم به‌اشتراک بگذارید.
محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پادگیر اندروید عبارت‌اند از:
• کست باکس (Castbox)
• گوگل پادکست (Google Podcasts)
• اسپاتیفای (Spotify)
• پاکت کستز (Pocket casts)
• پلیر اف ام (FM Podcast Player)
• پادکست ریپابلیک (Podcast Republic)
• Podcast Addict
محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پادگیر IOS عبارت‌اند از:
• اپل پادکست (Apple podcast)
• کست باکس (Cast Box)
• اسپاتیفای (Spotify)
• اُور کست (Over Cast)
خوشبختانه طی سال‌های اخیر در کشورمان، پادکست محبوبیت زیادی پیدا کرده و همین عامل باعث شده تا کسب‌وکارهای مختلف به ساخت پادکست تبلیغاتی ترغیب شوند. از سوی دیگر همان‌طور که گفته شد ساخت پادکست با موضوعاتی همچون آموزش، روانشناسی،کتابخوانی، ورزش، اقتصاد و … منبع درآمد بسیاری از افراد است. از این‌رو ما قصد داریم اصول مهم ساخت پادکست را به شما علاقه‌مندان آموزش بدهیم.

سخن پایانی

براساس آمارهای وبسایت MusicooMPH تا این لحظه بالغ بر ۱۹ میلیون اپیزود پادکست در جهان منتشر شده است. این عدد نشان می‌دهد پادکست تاچه حد فراگیر شده و دیگر هیچ شباهتی به آن موجود ناشناخته سال‌های ۲۰۰۰ ندارد.
به‌همین علت هم امروزه متخصصان دیجیتال مارکتینگ در تلاش‌اند تا با ساخت پادکست تبلیغاتی و درگیر کردن ضمیر ناخودآگاه، تصویر ماندگاری از برندها در ذهن‌ افراد بسازند. چراکه تبلیغات از طریق پادکست یکی از بهترین روش‌های بازاریابی شنوایی است.حتی اگر بیزنس و برندی ندارید، با ساخت پادکست و محبوب شدن آن، از طریق جذب اسپانسر می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *