۲۰ راهکار برای جلوگیری از تنبلی

زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

اگر تنبلی کردن در کار و زندگی تبدیل به یک عادت شود، می تواند کیفیت زندگی شمارا تحت شعاع قرار دهد و آسیب های بعضا جبران ناپذیری به شما وارد کند.

تنبلی (Laziness) یکی از عادت‌ها و دغدغه‌های اساسی انسان است. انسان همواره با این مسئله مهم و حیاتی در حال مبارزه بوده است. افراد تمام سعی خود را می‌کنند تا از چنگال این آفت مخرب و مضر آزاد شوند. نکته‌ی مهم در مورد تنبلی این است که همه افراد حتی افراد موفق هم از این مشکل رنج می‌برند اما این افراد مهارت از بین بردن و کاهش آن را دارند.

عوامل زیادی بر تنبلی کردن مؤثر هستند و باعث عمیق‌تر شدن این عادت مخرب می‌شوند. در این مقاله به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری و پرهیز از تنبلی می‌پردازیم که با به کار بستن آن‌ها قادر خواهید بود از خطرات و عواقب این عادت منفی در امان باشید. لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مقابله-با-تنبلی7

تنبلی چیست؟

برای اینکه با راهکارهای جلوگیری و پرهیز از تنبلی آشنا شویم، در ابتدا باید با مفهوم دقیق تنبلی آشنا شویم و نسبت به جزییات این پدیده اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

به‌طورکلی و به زبان ساده، تنبلی به معنای عدم تمایل به انجام یک کار و به تعویق انداختن یا اهمال‌کاری یک عمل خاص است.

تنبلی دارای زیربناها و ریشه‌های متنوعی است اما پراهمیت‌ترین مسئله‌ای که باعث بروز تنبلی در افراد می‌شود، عدم ترس از به خاطر افتادن بقا است. فردی که از به خطر افتادن بقا و یا کیفیت زندگی خود ترسی نداشته باشد.

شخصی که نسبت به خطر افتادن بقا، موقعیت اجتماعی، امنیت مالی خود بی‌تفاوت باشد، بیشتر از بقیه دچار بی‌انگیزگی و مستعد تنبلی هستند.

یک نکته‌ی جالب در مورد رابطه‌ی مستقیم میزان مرگ‌ومیر با تنبلی کردن دارد. مطالعات نشان می‌دهد که یک رابطه‌ی معنادار بین کم‌تحرکی و مرگ وجود دارد. بدن انسان براثر بی‌تحرکی و منفعل بودن دچار کاهش فرکانس می‌شود و این امر موجب مستعد شدن انسان به بیماری‌های مختلف جسمی و روانی می‌شود.

علاوه بر این مورد تنبلی باعث چاقی می‌شود و این مورد یک بیماری محسوب می‌شود. پس با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که تنبلی یک بیماری است.

ریشه‌های پنهان تنبلی

مقابله-با-تنبلی6

حالا که معنی و مفهوم دقیق تنبلی را دانستیم و فهمیدیم که عادت تنبلی یک بیماری مزمن است، باید با علت‌ها و ریشه‌های بروز آن‌ها شویم و بدانیم چه عواملی باعث تنبلی کردن می‌شود. در ادامه مقاله به بررسی چند علت مهم تنبلی کردن می‌پردازیم.

۱- نداشتن انگیزه و هدف

از مهم‌ترین علل برزو تنبلی، بی‌انگیزگی است. اگر شما بدون انگیزه و بدون هدف باشید، قادر نخواهید بود مغز خود را تحریک کنید تا به بدنتان دستور بدهد که مشغول انجام کاری شود.

۲- انرژی پایین

اکثر اوقات به علت هستگی و یا تغذیه ناسالم، بدن ما فاقد انرژی کافی برای انجام دادن یک کار یا عمل مشخص است. در این شرایط ما بی‌حوصله و بی‌انگیزه هستیم و قادر به انجام دادن کاری نیستیم.

۳- عدم مسئولیت‌پذیری

یکی دیگر از علل افزایش تنبلی در انسان عدم مسئولیت‌پذیری است. برخی اوقات ما به دلیل عدم آگاهی و مسلط نبودن بر یک مسئولیت یا وظیفه سعی می‌کنیم به‌نوعی از زیر آن کار شانه خالی کنیم، در همچنین مواقعی، مغز ما دستور تنبلی را برای ما صادر می‌کند.

۴- ترس از شکست

ترس از شکست عامل دیگر برای تنبلی کردن است. برخی اوقات ما یک هدف برای رسیدن به آن تعیین می‌کنیم اما احساس ما می‌گوید که این هدف قابل‌دستیابی نیست و منجر به شکست می‌شویم. وقتی‌که با این باور مخرب روبرو می‌شویم می‌ترسیم که با انجام کارها در مسیر آن اهداف دچار شکست شویم، بنابراین ترجیح می‌دهیم تا برای شکست نخوردن، آن کار را انجام ندهیم و بیهوده تلاش نکنیم!

۵- افسردگی

مقابله-با-تنبلی4

متخصصان و پزشکان نیز عوامل مؤثر زیادی را برای عادت تنبل عنوان می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین عوامل بیان‌شده توسط متخصصان و پزشکان، افسردگی است. افسردگی دشمن شماره یک انگیزه است. افسردگی همچنین انرژی‌های بدن را مصرف می‌کند و شهامت انجام دادن را در وجود انسان از بین می‌برد.

اگر فکر می‌کنید که تنبلی شما به دلیل افسردگی است بهتر است برای درمان به یک دکتر روان‌پزشک متخصص رجوع کنید.

۶- عدم تمرکز در انجام کارها

یکی دیگر از عوامل اهمال‌کاری و تنبلی در کارها عدم تمرکز و اختلال در کار است. امروزه با وجود شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، افراد زمان زیادی از طول روز خود را در این شبکه‌های اجتماعی هدر می‌دهند و درنتیجه قادر نیستند که به‌صورت مستمر و مداوم بر وظیفه یا کار مشخصی تمرکز کنند. این امر باعث اهمال‌کاری و تنبلی در فرد می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  برند کارفرمایی چیست و چگونه برند کارفرمائی خود را بسازیم؟

۷- عدم وجود نظم و انضباط در زندگی

زمانی که شما در زندگی خود نظم، انضباط و برنامه‌ریزی نداشته باشید، ناخودآگاه تمایل دارید تا به‌صورت مداوم کارها را به زمانی دیگر موکول کنید. شما می‌توانید کتاب‌هایی که برای ایجاد نظم و برنامه‌ریزی در زندگی تألیف شده‌اند را مطالعه کنید و از الگوهای آن‌ها الهام بگیرید

۸- تمایل به عقب انداختن کارها

اهمال‌کاری به معنای به تعویق انداختن کارها است. برخی مواقع هیچ مانع یا مشکل خاصی برای انجام یک کار وجود ندارد اما فرد عادت کرده که کارها را به تعویق بیندازد. زمانی که این عادت مخرب در انسان رشد کند، مسیر پیشرفت و موفقیت برای فرد پر از دست‌انداز و موانع مختلف می‌شود.

۹- وابسته بودن به افراد دیگر

وقتی‌که یک انسان زندگی و کارهای خود را وابسته به فرد یا افراد دیگر کند، زمانی که آن فرد یا افراد حضور نداشته باشند، فرایند کار و زندگی او دچار اختلال و مشکل می‌شود و درنتیجه تنبلی به سراغ او می‌آید.

۱۰- لذت‌جویی و راحت‌طلبی

مقابله-با-تنبلی11

برخی از متخصصان روانشناس معتقد هستند که یکی از دلایل بروز تنبلی در انسان تمایل انسان به لذت‌جویی و راحت‌طلبی است و نتیجه آن این است که فرد ترجیح می‌دهد به آسایش و استراحت بپردازد و یا اینکه کار موردعلاقه‌ی خود را انجام دهد و کارهای حیاتی و ضروری را به آینده موکول کند. یک تفکر اشتباه در ذهن این افراد وجود دارد که فکر می‌کنند امروز با فردا فرق دارد، بنابراین باید از امروز خود لذت ببرند و کارها را به فردا بیندازند.

۱۱- هم‌نشینی با افراد تنبل

یکی دیگر از موارد مهم مؤثر بر تنبلی، دوستان تنبل است. این دوستان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به شما القا می‌کنند که کارهای خود را به آینده موکول کنید؛ زیرا خودشان همین رفتار را دارند. در نقطه‌ی مقابل افراد دارای برنامه‌ریزی و منظم برای تمامی اعمال و کارهای زندگی خود برنامه و راهکار دارند.

۱۲- عدم آینده‌نگری

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره شد افراد تنبل کارهای مهم خود را به آینده موکول می‌کنند اما هیچ زمان توجه ندارند که امکان دارد در آینده شاید رویدادی اتفاق بیفتد که قادر نباشند کار ضروری خود را انجام دهند. پس می‌توان نتیجه گرفت که عدم توجه به آینده‌نگری نیز می‌تواند یک عامل مهم برای تنبلی کردن فرد باشد.

تنبلی کردن چه پیامدهایی در پی دارد؟

حالا که با مفهوم و علت‌های مهم تنبلی آشنا شدیم، باید بدانیم که تنبلی کردن چه آسیب‌ها و خسارتی را به کار و زندگی ما وارد می‌کند. در ادامه‌ی مقاله به شرح مهم‌ترین معایب و پیامدهای تنبلی کردن می‌پردازیم:

۱- آسیب به روابط فردی و کاری

یکی از مهم‌ترین پیامدها و معایب تنبل کردن، ضربه دیدن روابط فردی و کاری انسان است. هنگامی‌که ما به دلیل تنبلی به‌موقع به‌قرار ملاقات دوستانه خود نرسیم، دوستان ما تصور می‌کنند که نزد ما اهمیت و ارزش ندارند. از طرفی وقتی‌که شما به دلیل تنبلی نسبت به کارهای حرفه‌تان حساسیت خاصی نشان نمی‌دهید. این احساس را به کارفرمایتان منتقل می‌کنید که شما به‌اندازه‌ی کافی برای او و کارتان ارزش قائل نیستید و این امکان وجود دارد که کارفرما ترجیح بدهد همکاری با شمارا قطع کند؛ بنابراین مثال‌ها شما باید راهکارها و تکنیک‌های جلوگیری از تنبلی را یاد بگیرید تا بتوانید از روابط دوستانه، خانوادگی و کاری خود حفاظت کنید. این روابط گران‌قیمت‌ترین و ارزشمندترین سرمایه و دارایی یک انسان محسوب می‌شوند و باید از این دارایی‌ها با حساسیت و وسواس خاصی محافظت کرد.

۲- افزایش میزان اضطراب و افسردگی

مقابله-با-تنبلی10

وقتی‌که قادر به انجام تعهدات خود نباشید، کارهایی که قرار است انجام دهید، حالت اضطراری به خود می‌گیرند و این امر باعث حملات استرس به وجود شما می‌شود. این استرس و اضطراب موجب ابتلای شما به بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌شود. علاوه بر این استرس و اضطراب موجب افسردگی می‌شود و می‌تواند روابط شمارا مختل کند و مشکلات زیادی را برای شما تولید کند.

۳- ایجاد موانع در مسیر به اهداف بزرگ

معضل تنبلی یکی از موانع آینده‌نگری شما است. حتی اگر شما یک انسان آینده‌نگر باشید، تنبلی مانع از دنبال کردن اهداف شما می‌شود و به‌صورت خودکار شمارا از مسیر اهداف و رسیدن به اهداف شما دور می‌کند.

۴- کاهش قابل‌توجه اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس

وقتی‌که شما تنبلی می‌کنید به این معناست که به تعهدات خود عمل نمی‌کنید و همین امر باعث می‌شود تا دوستان، خانواده و کارفرما از شما رضایت نداشته باشند. درنتیجه امکان دارد که پس از مدتی شغل خود و دوستان خوب خود را از دست بدهید. در این شرایط اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس شما به‌شدت کاهش می‌یابد و موجب تخریب شخصیت شما خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  رستوران KFC: داستان گذشته‌ای سخت تا آینده‌ای درخشان!

۵- بدقول شدن نزد دیگران

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، تنبلی کردن باعث خدشه‌دار شدن و تخریب روابط می‌شود. شما با تنبلی کردن در حال تخریب برند شخصی خود هستید و دیگران شمارا به‌عنوان یک انسان بی‌تفاوت، بی تعهد و بدقول خواهند شناخت. اصل تعهد یک ستون اساسی در روابط انسانی است و اگر این ستون دچار ریزش شود، سقف روابط دچار فروپاشی خواهد شد و ترمیم این رابطه بسیار دشوار و در بسیاری موارد غیرممکن خواهد بود.

راه‌های جلوگیری از تنبلی

مقابله-با-تنبلی3

همان‌طور که در مقدمه‌ی مقاله به شما قول دادیم، در این بخش از مقاله ۲۰ مورد از بهترین راهکارهای مجود در جهت جلوگیری و رفع تنبلی به شما ارائه می‌دهیم. پس با ما همراه باشید:

۱- تقسیم اهداف بزرگ به اهداف کوچک

حتماً شما هم ضرب‌المثل «سنگ بزرگ، نشانه نزدن است.» را شنیده‌اید. سعی کنید به ای برداشتن یک سنگ بزرگ چند سنگ کوچک را بردارید. این موضوع در مورد اهداف بزرگ صادق است. برای اینکه بتوانید بر تنبلی غالب شوید، اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنید و جوری این تقسیم را انجام دهید که رسیدن به آن اهداف کوچک برای شما آسان باشد.

۲- اهمیت به خواب و استراحت

کم‌خواب و عدم استراحت کافی شمارا به یک جنگ فرسایشی می‌برد، میزان انرژی و تمرکز شمارا پایین می‌آورد و شمارا به یک شخصیت کسل مبدل می‌کند؛ بنابراین سعی کنید همیشه خواب و استراحت به‌اندازه کافی داشته باشید.

۳- زندگی هدفمند و آرزو محور

یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از تنبلی، ساخت یک زندگی هدفمند و آرزو محور است. زمانی که شما در زندگی خود هدف والایی نداشته باشید، کار کردن برایتان سخت و بی‌معنا می‌شود و شمارا دچار یک تنبلی می‌کند. نکته مهم در این بخش این است که اهداف و رؤیاهای ما بایستی معنادار و واقع‌بینانه باشد. تعیین اهداف غیرواقع‌بینانه و دست نیافتی یکی از عوامل بروز تنبلی در انسان است.

۴- پرهیز از کمال‌گرایی

اگر می‌خواهید تنبلی خود را درمان کنید، بایستی کمال‌گرایی خود را هم درمان کندی. انتظار زیاد از خود موجب می‌شود تا به‌طوری وسواس گونه به انجام کار مشغول شوید و بخواهید که تمام‌کارها بدون کوچک‌ترین نقصی انجام شود. البته باید بدانید که بسیار خوب است که کاری بدون نقص انجام شود و این یک اصل موفقیت است اما اگر بخواهید همواره بهترین باشید بدون شک هیچ کاری را شروع نمی‌کنید و یا به‌صورت مداوم کارها را به آینده موکول می‌کنید.

۵- تدوین برنامه‌ریزی

یکی از موارد مهمی که مانع از تنبلی کردن می‌شود. برنامه‌ریزی است. البته باید این نکته مهم را مدنظر داشته باشید که در برنامه‌ریزی باید کاملاً واقع‌گرا باشید و از کمال طلبی دوری کنید در غیر این صورت بخش زیادی از برنامه‌ریزی شما به مرحله اجرا نخواهد رسید و این امر موجب دلسردی شما می‌شود.

۶- کار بر افزایش اعتمادبه‌نفس

خودکم‌بینی یکی از عللی است که شما کارهای خود را به آینده موکول می‌کنید. شما باید به استعداد، توانمندی‌ها و قدرت خودتان باور و ایمان راسخ داشته باشید و به‌صورت مداوم در حال افزایش اعتمادبه‌نفس خود باشید. همین عمل می‌تواند تغییر و تحول چشم‌گیری در کارهای شما ایجاد کند.

۷- حذف عوامل حواس‌پرتی

در عصر جدید گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین عوامل حواس‌پرتی هستند، اگر واقعاً می‌خواهید تنبلی خود را درمان کنید، باید در هنگام کار کردن، از این موارد دوری‌کنید یا حداقل گوشی خود را در حالت سایلنت قرار دهید تا مانع از حواس‌پرتی شما با دریافت پیام و ایمیل شود.

۸- استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان

یکی از بهترین تکنیک‌های مدیریت زمان و انجام کار و همچنین افزایش تمرکز و دوری از تنبلی، تکنیک پومودورو است. با استفاده از تکنیک پومودورو، ۲۵ دقیقه با تمرکز کامل و عمیق کار می‌کنید و ۵ دقیقه استراحت می‌کنید و این فرایند را تا به پایان رساندن کار خود تکرار می‌کنید. با بهره‌مندی از این تکنیک قادر خواهید بود از تنبلی و به تعویق انداختن کارها جلوگیری گنید.

۹- انجام مدیتیشن

یکی دیگر از راهکارهای غلبه بر تنبلی مدیتیشن یا مراقبه است. سعی کنید زمانی از شبانه‌روز خود را به انجام مدیتیشن و مراقبه اختصاص دهید. این تکنیک استرس، اضطراب و دیگر اختلالات درونی شمارا از بین می‌برد و از طرفی باعث افزایش تمرکز و دقت شما و درنتیجه افزایش عملکرد کاری شما می‌شود.

۱۰- جایزه و پاداش برای خود

با اینکه انجام دادن کامل یک کار و دیدن نتایج خودش یک پاداش است اما بسیاری از ما به این پاداش راضی نیستیم و انتظار دریافت پاداش‌های دیگری هستیم. برای خود پاداش‌هایی را بعد از رسیدن به هدف مشخص کنید و به‌واسطه‌ی این محرک قوی سعی کنید تا به اهداف خود جامه عمل بپوشانید. این تکنیک برای تحریک قدرت انگیزه شما بسیار مؤثر است و شمارا از تنبلی کردن مصون می‌دارد.

مقاله پیشنهادی:  10 نکته حیاتی در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ

۱۱- مراجعه به مشاور و روان‌پزشک

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از دلایل مهم تنبلی، افسردگی است و اگر احساس می‌کنید دچار این بیماری شده‌اید بایستی به یک مشاور یا روانشناس متخصص مراجعه نمایید.

مقابله-با-تنبلی2

۱۲- کمک از یک دوست

برای غلبه کردن بر تنهایی شما می‌توانید از دوست یا اعضای خانواده خود کمک بگیرید. مثلاً از آن‌ها بخواهید تا به‌صورت مستمر اهداف و آرزوهای شما را یادآوری کنید. همین تکنیک ساده تأثیر بسزایی در افزایش عملکرد و مسئولیت‌پذیری شما دارد.

۱۳- اشتراک برنامه‌های خود با دوستان

این تکنیک از سخنان بزرگان است که می‌گویند سعی کنید در جمع خانواده و دوستان خود بیشتر از برنامه و اهداف خود صحبت کنید به این وسیله تعهد شما برای انجام کارهای در راستای اهداف افزایش پیدا می‌کند. شایان‌ذکر است که این تکنیک برای پرهیز عادت‌های منفی و مخرب و همچنین ایجاد عادت‌های مثبت و خوب بسیار تأثیرگذار است.

۱۴- مراقبت از واگویه‌ها

واگویه‌ها همان جملاتی هستند که شما به خودتان میگویید. اگر شما نیز تنبلی می‌کنید، سعی کنید واگویه‌های منفی خود را متوقف کنید؛ زیرا با واگویه‌های منفی عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس شما از بین می‌رود و در مسیر رسیدن به اهداف موفق نخواهید شد.

۱۵- اعتراف به ناتوانی‌ها

برخی اوقات انسان تمایل دارد تا در رشته‌ای که به آن علاقه‌مند نیست و در آن توانایی ندارد، خود را توانمند و قدرتمند نمایش دهد. این کار نه‌تنها سودی ندارد بلکه موجب هدر رفتن انرژی و زمان شما می‌شود. بهتر است تمرکز و توجه خود را بر کارهای موردعلاقه خود معطوف کنید.

مقابله-با-تنبلی8

۱۶- عدم ترس از کمک خواستن

اگر در طول مسیر رسیدن به اهداف به مانعی برخورد کردید و احساس کردی که به کمک نیاز دارید، از کمک خواستن ترسی نداشته باشید. زمانی که قادر به انجام کاری به‌تنهایی نیستید، شاید دچار واهمه و ترس شوید و وسوسه شوید تا انجام آن کار را به تعویق بیندازید. سعی کنید در هنگام نیاز حتماً از افراد صاحب‌نظر کمک بخواهید.

۱۷- قانون دو دقیقه

وقتی از انجام کاری فراری هستید، سعی کنید به مدت دو دقیقه روی آن کار کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که اشتیاق دارید که باز به کار خود ادامه دهید.

۱۸- قانون پنج ثانیه

یکی از کتاب‌های خوب برای غلبه بر تنبلی و به تعویق انداختن کارها، کتاب قانون ۵ ثانیه است. سعی کنید این کتاب را حتماً بخوانید و به راهکارهای آن عمل کنید.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

اگر یک ایده به ذهنتان آمد که با آن ایده می‌توانید به اهداف و رؤیاهای خود جامه عمل بپوشانید، تنها پنج ثانیه زمان دارید که به‌صورت فیزیکی کاری برای آن طرح انجام دهید. اگر پنج ثانیه گذشت و از نظر فیزیکی کاری برای آن ایده انجام ندادید، مغزتان به‌صورت اتوماتیک آن ایده را از بین خواهد برد.

بنابراین وقتی‌که قصد دارید کاری را انجام دهید. پنج ثانیه زمان بگذارید و یک عمل در راه رسیدن به آن کار انجام دهید. همین ۵ ثانیه موجب می‌شود تا اشتیاق و انگیزه برای تمام کردن آن کار برای شما چندین برابر قوت بگیرد.

۱۹- قورباغه خود را قورت دهید

مقابله-با-تنبلی9

یکی دیگر از کتاب‌های مهم در جهت جلوگیری از تنبلی و اهمال‌کاری، کتاب قورباغه خود را قورت دهید است. برایان تریسی در این کتاب می‌گوید:

وقتی برنامه‌ریزی روزانه را انجام دادید، سخت‌ترین کار را انتخاب کنید و اول آن را انجام دهید. همین عمل موجب می‌شود که باانرژی و انگیزه بیشتری به بقیه کارها بپردازید و از انجام دادن آن‌ها فرار نکنید.

۲۰- یادگیری قدرت نه گفتن

بیستمین و آخرین راهکار برای غلبه بر تنبلی و اهمال‌کاری قدرت نه گفتن است. اگر فکر می‌کنید که با انجام یک کار خاص نتوانید به برنامه‌ریزی روزانه خود پایبند باشید. قاطعانه آن کار را انجام ندهید. برخی اوقات دوستانتان از شما درخواست انجام کاری را دارند و شما میدانید که انجام آن کار، شمارا از انجام دادن کارهای خود بازمی‌دارد، در همچنین مواقعی خلی مودبانه و محترمانه به او نه بگویید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عارضه‌ی تنبلی پرداختیم. دلایل و ریشه‌های بروز تنبلی در انسان را شرح دادیم و معایب و پیامدهای تنبلی و به تعویق انداختن کارها را ذکر کردیم. در ادامه‌ی مقاله به ارائه ۲۰ راهکار عملی برای غلبه بر تنبلی و به تعویق انداختن کارها پرداختیم.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *