Employer brand

برند کارفرمایی چیست و چگونه برند کارفرمائی خود را بسازیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برند کارفرمایی چیست و چگونه برند کارفرمائی خود را بسازیم؟

برندکارفرمایی

حتی شرکت‌ها و برندهای قوی که تجربیات کاری سازمانی باکیفیتی تولید می‌کنند، همیشه در بین کارجوها شناخته‌شده نیستند و طبیعی است که میل و رغبت زیادی به ملحق شدن به سازمان آن‌ها ندارند. درواقع اعتبار برند کارفرمایی،کمک قابل‌توجه ای به شرکت‌ها در جذب نیروهای توانمند می‌کند و مسیر استخدام را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند. به‌عنوان‌مثال یکی از آرزوهای فارغ‌التحصیل‌های رشته‌ی مواد غذایی استخدام در شرکت میهن یا پگاه است! احتمالاً با این مثال واقعی و زنده به مفهوم برند کارفرمایی و اهمیت آن در جذب نیروهای کارآمد پی برده‌اید.
در این مقاله معقوله‌ی برند کارفرمایی را تشریح می‌کنیم و به شما راهکارهایی عملی برای ساخت برند کارفرمایی ارائه خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

برند کارفرمایی چیست؟

برند کارفرمایی-هویت برند

برند کارفرمایی نمودار نمایش‌دهنده شهرت و محبوبیت شما در میان نیروی کار و درک کارمندان نسبت به برند شماست. به بیانی دیگر، برند کارفرمایی تصویر ذهنی و هویت برند یا سازمان شما در ذهن افراد است. وقتی‌که برند کارفرمایی شما دارای اعتبار بالایی باشد؛ میزان جذب نیروهای مستعد و کارآمد به سازمانتان بیشتر است. ساده بگوییم! نیروی کار هوشمند و کارآمد تمایلی به کار کردن در سازمان دارای برند کارفرمایی ضعیف ندارد.
همان‌طور که می‌دانید اعضای تیم یک سازمان هستند که با همکاری و تعامل باعث رشد و توسعه یک کسب‌وکار می‌شوند. ارتباط مؤثر بین کارمند و کارفرما و از همه مهم‌تر، ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی مطلوب از عوامل مهم و مؤثر در برند کارفرمایی است.
برند کارفرمایی یک داستان از سازمان شما برای افراد روایت می‌کند، بنابراین برای داشتن یک برند کارفرمایی مطلوب و تأثیرگذار، باید برای تدوین داستان برند خود انرژی و زمان بیشتری اختصاص دهید.

مقاله پیشنهادی:  مشاوره کسب‌وکار در شیراز

یک داستان بر اساس واقعیت بسازید!

شما نباید در داستان برند خود بزرگنمایی یا غلو کنید. داستان شما باید مستند گونه باشد. در این داستان توضیح دهید که چگونه ساعت کار منعطف به کارمندان خود می‌دهید و یا در مورد تفریح کارمندان چه‌کارهایی کرده‌اید.
تمام فضای سایت، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات شما نیز باید این موارد را پوشش دهد. اگر از خدمات رفاهی و یا امکان ارتقای کارکنان در داستان خود صحبت می‌کنید این موارد باید از جنس حقیقت باشد.

۵ راهکار برای ساخت برند کارفرمایی قوی

برندکارفرمایی-راهکار برای ساخت برند کارفرمایی قوی

برای ساخت یک برند کارفرمایی قوی از راهکارهای زیر استفاده کنید، مطمئن باشید که با اجرای این راهکارها موفق به افزایش اعتبار برند کارفرمایتان خواهید شد:

۱- تهیه یک لیست از ارزش‌های شرکت

مأموریت، چشم‌انداز و شعار و فرهنگ‌سازمانی خود را تدوین و یا بهینه کنید. یک شعار خوب برای برند کارفرمایی خود بسازید که مخاطبان با شنیدن آن شعار به اعتبار و کیفیت و ارزش‌های سازمان شما آشنا شوند .

برای نمونه شعار سازمان Teach for America این است:

« روزی، تمام کودکان این کشور فرصت تحصیلات عالی را خواهند داشت».

این سازمان با یک شعار توانست یک داستان جذاب برای برند کارفرمایی خود بسازد. این‌طور به نظر می‌رسد که مأموریت(MISSION) و چشم‌انداز(VISION)های یک سازمان، پتانسیل بالایی برای تبدیل به یک شعار برای هویت بخشی به برند کارفرمایی را دارند.

۲- تمرکز و نظارت همیشگی بر برند کارفرمایی

لازم است که برای بهینه‌سازی برند کارفرمایی خود از کارمندان خود نظرسنجی کنید، از افراد جویایی از میزان شهرت خود سؤال کنید، نظرات کارمندان سابق و یا مصاحبه‌شوندگان را نسبت به برند کارفرمایی خود بررسی کنید.
تمامی این تحقیقات و بررسی، به شما کمک می‌کند تا نقاط منفی برند خود را مرتفع کنید. نهایتاً بتوانید برند کارفرمایی خود را بهبود دهید.

مقاله پیشنهادی:  آژانس دیجیتال مارکتینگ در شیراز

۳- ارزش برند خود را بدانید

پس از تحقیق و بررسی و تهیه لیست از ارزش‌های سازمان، قادر خواهید بود ارزش یا ارزش‌های برندتان را تشخیص دهید. ارزش شما در شعار شماست و شعار یک وعده‌ی تجاری است و باید محقق شود.
به‌نوعی ارزش برند کارفرمایی شما همان جملاتی است که گروه منابع انسانی و کارشناسان استخدام به‌عنوان مزیت‌های سازمان برای کارجو استفاده می‌کنند.

۴- نفوذ به قلب کارمندان

برندکارفرمایی-نفوذ به قلب کارمندان

کارمندان شما سفیران و مبلغان برند کارفرمایی شما هستند. وقتی کسی از کارمند شما در مورد سازمان شما می‌پرسد، پاسخ کارمندان شما تعیین‌کننده‌ی ارزش‌ها و قدرت برند کارفرمایی شماست.
سعی کنید تا دل کارمندان خود را به دست بیاورید تا آن‌ها ترغیب شوند که در مورد سازمانتان صحبت‌هایی تأثیرگذار با افراد بیرون از سازمان داشته باشند. تاریخ تولد کارمندان را ثبت کنید و در روز تولد با دادن هدیه اهمیت و قدرشناسی خود را نسبت به کارمندان اثبات کنید.
سعی کنید به‌صورت دوره‌ای، دورهمی های جذاب و دوستانه‌ای با کارمندان خود داشته باشید و جلساتی را با کارمندان برای پیشنهادات و انتقادات اختصاص دهید و اجازه ندهید شکاف بین کارفرما و کارمندان ایجاد شود.

۵- به کارمندان خود فرصت یادگیری، توسعه و رشد دهید

شاید بدانید که یکی از دلایل استعفای کارمند از سازمان، خسته شدن از تکراری بودن کارهاست؛ مخصوصاً نیروهای کارامد دوست دارند که روزانه با چالش‌های جدیدی روبرو شوند و با یادگیری و تجربه به روند رشد و توسعه خود ادامه دهند.
بنابراین شما باید این مسیر را برای کارمندان خود هموار کنید و مطمئن باشید که با این کار علاوه بر وفادار سازی کارمندان، باعث رشد برند کارفرمایی خود می‌شوید.
مطمئن باشید که با به چالش کشیدن کارمندان نه‌تنها آن‌ها را خسته نمی‌کنید، بلکه به آن‌ها فرصت رشد و بالندگی می‌دهید و کارمندان خواهان رشد و شکوفایی با این کار قدردان شما خواهند بود و ترجیح می‌دهند در سازمان شما به رشد خود ادامه دهند.

مقاله پیشنهادی:  خلاصه کتاب اثر مرکب نوشته‌ی دارن هاردی
سخن پایانی

در این مقاله به مبحث برند کارفرمایی پرداختیم. اهمیت و ضرورت یک برند کارفرمایی قوی را بازگو کردیم و ۵ راهکار عملی را برای ارتقای برند کارفرمایی به شما همراهان عزیز پیشنهاد دادیم. امیدواریم توانسته باشیم رضایت شما را جلب کرده باشیم و سؤالات شما را پاسخ داده باشیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد برند کارفرمایی با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *