خلاصه کتاب اثر مرکب نوشته‌ی دارن هاردی

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

کتاب اثر مرکب یک نوشته‌ی دارن هاردی یکی از شگفت‌انگیزترین کتاب‌ها در حوزه‌ی موفقیت و مدیریت کسب‌وکار است که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه بوده است. خلاصه‌ی کتاب اثر مرکب ارزشمند را می‌توانید در این مقاله مطالعه کنید.

کتاب-اثر-مرکب-نوشته_ی-دارن-هاردی- The book-composite-work-written-by-Darren-Hardy

نگاهی به زندگی و بیوگرافی دارن هاردی نویسنده کتاب اثر مرکب

Darren-Hardy

دارن هاردی در ۱۹۷۱ میلادی در کالیفرنیای امریکا دیده به جهان گشود. دارن هاردی وقتی‌ که ۱۸ سال داشت اولین کسب‌وکار خود را تأسیس کرد. به گفته خودش در ۲۰ سالگی میزان سرمایه‌اش در مقایسه با هم سن و سال‌هایش بیشتر بود. هاردی در سال ۲۰۰۷ میلادی مجله‌ی محبوب و شگفت‌انگیز «Success» را تأسیس کرد و تا حالا کتاب‌های زیادی را در مورد رشد و توسعه‌ی فردی و موفقیت به رشته‌ی تحریر درآورده است. کتاب اثر مرکب «Compound Effect» فقط یکی از آثار افسانه‌ای او است که در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسیده است.

کتاب اثر مرکب به‌اندازه‌ای جذاب و تأثیرگذار بود که توانست عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال را به خود اختصاص دهد. شایان‌ذکر است این کتاب، در بازار ایران هم هنوز یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه‌ی موفقیت و رشد شخصی است.

اثر مرکب چیست؟

به‌طورکلی کتاب اثر مرکب می‌گوید که انتخاب‌ها و تصمیمات کوچک و روزانه‌ی ما قادرند در کنار هم نتایج بزرگی را ایجاد کنند. این مفهوم در علم اقتصاد نیز وجود دارد، به‌عنوان‌مثال سپرده‌ی کمی را فرض کنید که هرماه سودی کم به آن تعلق می‌گیرد و ماه بعد، سود به پول اصلی و سود ماه قبل اضافه می‌شود. اگر این حساب سپرده را چند سال داشته باشیم،

از رشد سرمایه‌ی خود شگفت‌زده خواهیم شد. در اقتصاد به این رویداد ، سود مرکب میگویند. شما می‌توانید این مسئله را به هر چیزی که می‌خواهید رشد کند، تعمیم دهید. دارن هاردی همین اتفاق را در حوزه‌ی موفقیت بیان می‌کند. او بر این باور است که با برداشتن قدم‌های کوچک، قادر به انجام کارهای بزرگ خواهیم بود. شاید در ابتدای راه رشدی را به‌صورت محسوس حس نکنید اما با گذر زمان، تغییرات به‌صورت ملموس برای ما ایجاد خواهد شد. این مبحث در مواردی مانند سلامتی، سرمایه‌گذاری، افزایش بهره‌وری یا هر پیشرفت دیگر کاربردپذیر است.

دارن هاردی در فصول این کتاب این مبحث را بیشتر تشریح می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا شروع کار همیشه دشوار است و با گذشتن از این دشواری چه احساسات دل‌چسب و نتایج شیرینی در انتظار ما است. او با تبحر خاصی اصول مهم را با مثال‌هایی ساده به مخاطبان کتاب خود تفهیم می‌کند. یکی از اعجازهای این کتاب آن است که حتی سال‌ها پس از خواندن این کتاب، با دیدن همین مثال‌ها، مطالب کتاب برای شما مشهود می‌شود. کمتر کسی را دیده‌ایم که این کتاب را بخواند و از کلمه‌ی فوق‌العاده استفاده نکرده باشد.

نگاهی اجمالی به درس‌های کتاب اثر مرکب نوشته‌ی دارن هاردی

کتاب اثر مرکب در پی این هدف است که به مخاطبان خود بگوید که اگر می‌خواهند به تغییرات بزرگی برسند باید در خودشان عاداتی را ایجاد کنند و با تعهد داشتن به این عادت‌ها تغییرات کمی در زندگی‌شان به وجود خواهد آمد اما پس از مدتی همین نتایج کوچک و جزئی موجب می‌شود تا تغییرات بزرگی را در زندگی خود مشاهده کنند. مثلاً فردی که ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد قادر نیست به‌صورت ناگهانی به ۸۰ کیلوگرم برسد بلکه بایستی  با انجام دادن نیم ساعت ورزش روزانه و تغییر در رژیم غذایش به وزن ایدئال مدنظر خود  برسد.

این کتاب تأکید می‌کند که انتخاب‌ها و تصمیمات کوچک روزانه ما قادر است در کنار هم نتایج بزرگی را به همراه داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات گوگل ادز چیست؟

امروزه اکثر دانشمندان و صاحب‌نظران عرصه‌ی موفقیت به افراد توصیه می‌کنند که برای ثروتمند شدن کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام دهند. به‌صورت ناگهانی یک روز از خواب بیدار شوند و ۱۶ ساعت کار کنند و طعم موفقیت را بچشند! اما دارن هاردی در این کتاب به شما توصیه می‌کند که خیلی آهسته و آرام به موفقیت برسید، الزامی نیست که برای رسیدن به موفقیت آزار ببینید.

فرمول تفاوت با دیگران

دارن هاردی فرمول تفاوت چشم‌گیر با دیگران را به‌صورت زیر ذکر می‌کند:

زمان گذاشتن + پایداری و پشتکار + انتخاب‌های کوچک اما هوشمندانه = تفاوت چشم‌گیر با دیگران

در موفقیت یک راز بیشتر وجود ندارد و آن راز چیزی جز کار، نظم و پایداری و عادت‌های خوب است.

روش استفاده از یک دفترچه برای فتح قله‌های موفقیت

کارهای-روزانه-خود-را-بنویسید  Write down your daily tasks

یک دفترچه برای خود تهیه کنید و در طول روز هر کاری را که انجام می‌دهید در آن یادداشت کنید. باید دقت داشته باشید که تمام‌ کارهای روزانه خود را در دفترچه قید کنید. بعدازاین کار، بررسی کنید ببینید کدام کارها موجب می‌شود به اهداف خود نزدیک و کدام کارها شما را از اهدافتان دور می‌کند. آرام تمرین کنید تا بتوانید از کارهایی که شما را از اهدافتان دور می‌کند، اجتناب کنید و در نقطه‌ی مقابل میزان کارهایی که شما را به اهدافتان نزدیک می‌کند را افزایش دهید.

انتخاب‌ها و مسئولیت‌پذیری

انتخاب‌ها-و-مسئولیت‌پذیری-Choices-and-responsibility

زندگی حال و کنونی ما نتیجه‌ی انتخاب‌های گذشته ماست. این شما هستید که برای زندگی خود تصمیم می‌گیرید و انتخاب می‌کنید اما پس‌ازآنتخاب، این انتخاب‌های شما هستند که بر زندگی شما تأثیر می‌گذارند. یادتان باشد که موفقیت چیزی جز انتخاب‌های کوچک و هوشمندانه نیست و شکست هم چیزی جز نتیجه‌ی انتخاب‌های کوچک غلط نیست.

اکثر انتخاب‌های ما به‌صورت ناخودآگاه انجام می‌گیرد. درس‌هایی که در کودکی توسط معلمان، والدین و جامعه به ما داده‌شده است در بزرگ‌سالی به‌صورت ناخودآگاه به مرحله‌ی اجرا درمیاید. ما بایستی به این قدرت برسیم تا عادت‌ها و ناخودآگاه خود را تغییر و کنترل کنیم تا در مسیر موفقیت به خدمت ما دربیایند.

مفهوم شانس

مفهوم-شانس- The concept of luck

از منظر دارن هاردی، تمامی ما خوش‌شانس هستیم، او می‌گوید اگر زنده هستید و سلامتی نسبی دارید، یعنی شما خوش‌شانس هستید.

شانس اطراف همه‌ی ما را احاطه کرده است. فقط کافی است با دیدی متفاوت به دنیای اطراف خود نگاه کنیم تا شانس‌ها را ببینیم و از آن‌ها کمال استفاده را ببریم. البته تعریف شانس از دید هاردی با تعریف شانس از منظر مردم متفاوت است، هاردی می‌گوید:

درواقع شانس مجموع رشد شخصی یا همان میزان آمادگی، نگرش، فرصت و اقدام است.

نگرش در حقیقت همان چیزی است که اجازه موفقیت را به مردم نمی‌دهد و شانس‌ها را از دید مردم مخفی می‌کند. زمانی که افراد نگرش خوش‌شانسی نداشته باشند قادر به دیدن فرصت‌های اطراف خود نیستند و درنتیجه نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و این به معنای شکست حتمی است.

میله عادت

ارسطو فیلسوف یونانی می‌گوید: «ما نتیجه‌ی همان کارهایی هستیم که به‌طور مکرر آن را انجام می‌دهیم».

درواقع ما دقیقاً عادت‌های خودمان هستیم. اگر قصد دارید خود را بشناسید بایستی در قدم اول نسبت به عادت‌های خود شناخت پیدا کنید و اگر می‌خواهید تغییر در شخصیت خود ایحجاد کنید باید عادت‌های خود را تغییر دهید.

دارن هاردی می‌گوید اگر قصد دارید تا به پیشرفت و رشد برسد بایستی عادت‌های خوبی را در خود ایجاد کنید و عادت‌های منفی نهادینه شده در وجود خود را از بین ببرید. برخی مواقع فکر می‌کنیم که قادر به تغییر عادت‌های بدمان نیستیم؛ چون تصور می‌کنیم که عادت‌های ما به‌راحتی ایجادشده‌اند اما به‌راحتی قابل از بین بردن نیستند.

یکی از سؤالاتی که در جهت تغییر عادت‌ها باید از خودتان بپرسید این است که واقعاً به جه دلیل قصد دارید عادت‌های خود را تغییر دهید؟ تغییر دادن عادت کاری سخت است. هرچقدر هم مصر باشید ممکن است به‌جایی برسید که از ترک عادت‌های بد منصرف شوید، اما اگر به سؤالی که برای خود مطرح کرده‌اید جوابی مناسب بدهید، حتی باوجود از دست دادن اراده به مسیر خود ادامه می‌دهید و این سؤال به کمک شما می‌آید و نمی‌گذارد تا ناامیدی بر شما غلبه کند.

مقاله پیشنهادی:  ارتقای حافظه، هوش، خلاقیت و تمرکز با استفاده از امواج

۵ استراتژی برای حذف عادت‌های بد و منفی

حذف-عادت_های-بد-و-منفی-Removing bad and negative habits

۱- نسبت به عوامل محرک عادات بد شناخت پیدا کنید. جه عامل یا عواملی موجب می‌شود که شما یک عادت منفی را انجام دهید؟ چه وقت‌هایی این احساسات به سراغ شما می‌آید؟ در چه شرایطی و حین انجام چه‌کاری این احساسات به شما دست می‌دهد. با پاسخ به این سؤالات قدر خواهید بود عامل محرک عمل کردن از روی عادت‌های بد را شناسایی کنید.

۲- سعی کنید تمامی عوامل محرکی که زمینه‌ی عادت‌های بد شما هستند از زندگی  خود حذف کنید. حالا شما لیست عوامل محرک خود را دارید و به‌خوبی می‌توانید شر آن‌ها را از زندگی خود کم کنید. هر چیزی که موجب می‌شود شما برای انجام عادت‌های بد تحریک شوید باید به‌طور کامل حذف شوند.

۳- این امکان وجود دارد که ما گاهی قادر نباشیم عادت‌های بد را به‌طور کامل ترک کنیم؛ در همچنین مواقعی شما باید عادت بد خود را با یک عادت خوب جایگزین کنید. مثلاً عادت دارید که هنگام تماشای یک فیلم، چیپس بخورید، برای حذف این عادت، به‌جای خوردن چیپس، میوه بخورید.

۴- یادتان باشد که قرار نیست که عادت‌های منفی را یک‌شبه ترک کنید و عادت‌های بد را به‌یک‌باره به عادت‌های خوب تبدیل کنید. شما ملزم هستید که برای جلوگیری از آسیب، فرایندی تبدیل را بسیار آرام و آهسته و به‌مرورزمان انجام دهید. برخی اوقات ۲۰ سال زمان می‌برد تا یک عادت بد در درون شما نهادینه شود و شما چطور طی ۲۰ روز انتظار دارید تا این عادت بد از بین برود؟ قطع به‌یقین این امر امکان‌پذیر نیست.

۵- این درست است که ترک کردن یک عادت منفی زمان‌بر و طاقت‌فرسا است اما شما باید همین اکنون تصمیم قاطعی بگیرید و با برداشتن یک‌قدم کوچک برای ترک یا جایگزین کردن عادت بد خود اقدام کنید.

تکنیک ایجاد عادت‌های خوب و مثبت

عادت_های-خوب-و-مثبت- Good and positive habits

دارن هاردی در این قسمت از کتاب به شما ۶ تکنیک یاد می‌دهد تا بتوانید عادت‌های مثبت و خوب را درون خود نهادینه کنید:

۱- اگر تصمیم دارید که رژیم غذایی سالمی را در زندگی خود اجرا کنید، روی میزی که همیشه جلوی چشم‌هایتان است یک ظرف پر از میوه بگذارید. اگر قصد دارید تا گشت‌وگذار در اینستاگرام را پس از بیدار شدن از خواب ترک کنید، سعی کنید گوشی خود را در مکانی بگذارید که زمانی که از خواب بیدار شدید سریع به سراغ آن نروید. درواقع کارهایی را انجام دهید که انجام عادت‌های خوب در دسترس تر و آسان‌تر از عادت‌های بد باشد.

۲- به‌جای تفریق، جمع بزنید! به‌جای اینکه سعی کنید عادتی بدی را ترک کنید، به این فکر کنید که این عادت بد را با چه عادت خوبی می‌توانید جایگزین کنید.

۳- عمومی کردن تعهدتان به عادات خوب و مثبت یک راهکار عالی برای نهادینه کردن عادات خوب در شماست. به‌عنوان‌مثال در شبکه‌ی اجتماعی خود مانند اینستاگرام یک استوری و پست بگذارید و در آن به دوستان خود بگویید که یک عادت خوب را در خودم ایجاد کنم. شما می‌توانید برای دستیابی به اهداف خود هم از این تکنیک استفاده کنید.

۴- یک همسفر برای خود پیدا کنید. یکی دیگر از تکنیک‌های مجرب برای ترک عادت منفی و ایجاد عادت مثبت، این است که یک همراه مناسب برای خود بیابید، همراه شما هم باید قصد داشته باشد تا یک عادت خوب را در خود ایجاد و یک عادت بد را از بین ببرد. مثلاً اگر قصد دارید تا به تناسب برسید، برای خود یک همراه برای باشگاه رفتن پیدا کنید. همراه شما باید هم هدف با شما باشد و به انجام تمرین و رعایت رژیم غذایی پایبند باش، در غیر این نه تنها به شما کمکی نخواهد کرد بلکه شما را از مسیرتان منحرف خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی:  بیزینس پلن چیست؟

۵- رقابت کردن هم یک تکنیک عالی برای ایجاد عادات خوب است. برخی افراد وقتی در رقابت با فردی قرار می‌گیرند می‌توانند خیل ی عالی رشد کنند و با این رقابت، انگیزه آن‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.مثلاً سعی کنید با دوست خود یک مسابقه بگذارید که هر کس سریع‌تر بتواند به وزن ایدئال خود برسد، یک جایزه از طرف دیگر بگیرد.

۶- یکی دیگر از راهکارهای طلایی برای ایجاد عادات خوب، تکنیک پاداش است. یک عادت خوب را برای خود مشخص کنید. به خود قول بدهید که اگر توانستید آن عادت را در خودتان ایجاد کنید، جشنی بر پا کنید و به خودتان پاداشی بدهید. سیستم پاداش‌دهی مغز یکی از قوی‌ترین محرک‌های افزایش انگیزه در انسان است.

مومنتوم

این نکته را مدنظرداشته باشید که اگر قصد دارید یک عادت بد را از وجود خود پاکسازی کنید یا یک عادت مثبت را در خود ایجاد کنید، همیشه اولین قدم سخت ترین مرحله است و بعد از برداشتن اولین قدم، بقیه قدم ها برای شما راحت و آسان می‌شود. پس از مدتی آن عادت به‌صورت یک روال در میاید و به‌صورت خودکار انجام می‌شود، این مفهوم مونتوم است.

از نظر دارن هاردی هیچ راهی ساده تر از ساخت یک مسیر منظم و وروزانه وجود ندارد. در میدان جنگ زندگی، نظم و استمرار است که شما را پیروز میدان می‌کند.

کارهای روزانه خود را بنویسید

روش-استفاده-از-یک-دفترچه- The way-to-use-a-notebook

کتاب اثر مرکب به شما توصیه می‌کند که هرروز به خاطر داشته‌های خود از خداوند سپاسگزاری کنید. بهترین روش برای دریافت برکت این است که برکت ارسال کنید. به اهداف و رؤیاهای خود به‌صورت روزانه نگاه کنید و طبق آن اولویت‌های خود را مشخص کنید. همواره کارهای خود را یادداشت کنید و در انتهای روز آن را بررسی کنید که آیا کارهایی که انجام داده آید شما را به هدف نزدیک‌تر کرده یا خیر. سعی کنید قبل از خواب کتاب‌های انگیزشی و موفقیت را مطالعه کنید و همچنین مدیتیشن را جزئی از برنامه روزانه خود کنید.

سخن پایانی

اگر شما به کتابخانه‌ی تمام مدیران موفق جهان نگاهی بیندازید، کتاب‌های مشترک زیادی را در آن‌ها مشاهده خواهید کرد، کتاب اثر مرکب هم از همین دست کتاب‌های مشترک کتابخانه‌های افراد موفق است.

این کتاب با اینکه درباره‌ی یک موضوع ساده صحبت می‌کند اما به‌صورت معجزه‌آسایی این کتاب تأثیرگذار است. این کتاب در مورد یک موضع ساده در زندگی است و این موضع کمک گرفتن از اثر مرکب در زندگی است. نویسنده‌ی کتاب اثر مرکب دارن هاردی (Darren Hardy) یکی از محبوب‌ترین نویسندگان و سخنرانان حوزه‌ی موفقیت است. آثار دارن هاردی پرفروش‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب‌های انگیزشی محسوب می‌شود.

در این مقاله در ابتدا با دارن هاردی، نویسنده‌ی کتاب اثر مرکب آشنا شدیم و پس‌ازآن به کتاب اثر مرکب و درس‌هایی که می‌توان از آن یاد گرفت، پرداختیم. از اینکه تا انتهای مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما همراه بوده آید از شما تشکر می‌کنیم. لطفا نظرات و تجربیات خود را در مودر کتاب اثر مرکب نوشته‌ی دارن هاردی با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *