zoom

تاریخچه برند زوم (zoom): چگونه با استراتژی‌های زوم به موفقیت برسیم؟

زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه

تاریخچه برند زوم (zoom): چگونه با استراتژی‌های زوم به موفقیت برسیم؟

همه ما وقتی به یک شبکه اجتماعی فکر می‌کنیم، سریعاً اینستاگرام، توییتر و فیسبوک به ذهنمان می‌آید؛ اما شبکه‌ای که در حال حاضر بیشتر از اسنپ چت یا TikTok معروف و محبوب است، کمی با تصورات ما فرق دارد! برنامه زوم (zoom) یک سرویس ویدیو کنفرانس آنلاین است و تأثیر زیادی در کار وزندگی اجتماعی مردم دارد.
ازآنجایی‌که با پاندمی ویروس کرونا، میلیون‌ها نفر مجبور به ماندن در خانه شدند، پلتفرم یازده‌ساله زوم، نه‌تنها به‌عنوان سرویسی برای برگزاری جلسات مجازی و کلاس‌های درس، بلکه جایگزین مهمانی‌ها و دور همی‌های حضوری نیز شده است.
از همان ابتدای عرضه، اریک یوان (Eric Yuan) بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت زوم، دوست داشت این برنامه از سایر رقبایش معروف‌تر شود. در سال ۲۰۲۰ زوم پربازدید‌ترین اپلیکیشن در اپ‌استور اپل شد و بارها رکوردهای دانلود خود را شکست! بر اساس گزارش شرکت ردیابی اپلیکیشن Apptopia روز دوشنبه ۲۳ مارس ۲۰۲۰، زوم با تعداد ۲.۱۳ میلیون بار دانلود در روز، رکورد خودش در روز پیش با ۲.۰۴ میلیون دانلود را شکست! این در حالی بود که در اوایل سال ۲۰۲۰ این اپلیکیشن کمتر از ۵۶۰۰۰ بارگیری جهانی در یک روز داشت.
زمانی که اریک یوان شغلش را به‌عنوان مهندس مؤسس در پلت فرم ویدئویی WebEx در شرکت سیسکو (cisco) رها کرد، به فکر راه‌اندازی شرکت خودش افتاد؛ اما اریک یوان کیست؟

اوایل زندگی مؤسس زوم (zoom) اریک یوان چگونه گذشت؟

اریک یوان در سال ۱۹۷۰ در استان شاندونگ چین به دنیا آمد و همان‌جا نیز بزرگ شد. کودکی اریک چالش‌های سختی نداشت ولی او همیشه برای استقلال مالی‌اش تلاش می‌کرد. زمانی که کلاس چهارم ابتدایی بود برای به دست آوردن پولی اضافی، ضایعات ساختمانی را جمع می‌کرد و می‌فروخت!
اریک یوان فردی باهوش بود، او دارای مدرک لیسانس در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه علم و صنعت شاندونگ و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی زمین‌شناسی از دانشگاه معدن و فناوری چین است. در سال ۱۹۸۷ زمانی که اریک دانشجوی سال اول دانشگاه بود، مجبور به طی مسیری ۱۰ ساعته برای دیدن دوست‌ خود بود. همیشه در طول مسیر به این فکر می‌کرد که کاش روشی آسان‌تر برای دیدن دوستانش وجود داشت!
او می‌گوید: «درراه اغلب فکر می‌کردم کاش چیزی مانند یک دستگاه کوچک داشته باشم تا بتوانم با فشار یک دکمه، کسی یا چیزی را ببینم و با او صحبت کنم. این ایده در آن زمان برایم مثل یک رویا بود!»

اریک یوان در شرکت WebEx مشغول به کار شد!

zoom

او در سن ۲۲ سالگی ازدواج کرد. همیشه رویای راه‌اندازی یک شرکت را داشت و مجذوب افرادی موفق مثل بیل گیتس بود. با ظهور شرکت‌های اینترنتی آمریکایی مانند Netscape و Yahoo، اریک برای دنبال کردن حرفه موردعلاقه‌اش یعنی تکنولوژی، تصمیم گرفت به آمریکا برود.
در آن زمان او تسلط کمی به زبان انگلیسی داشت و ۹ بار برای دریافت ویزای آمریکا درخواست داد. زمانی که برای بار هفتم ویزای او رد شد به مسئول اداره گفت: «من تمام تلاشم را برای دریافت ویزا می‌کنم تا زمانی که به من بگویند رفتن تو به آمریکا غیرممکن است، دیگر به اینجا نیا!» همین روحیه قوی او بالاخره باعث مهاجرتش به آمریکا شد!
پس از ورود به آمریکا، اریک در منطقه «دره سیلیکون‌» ساکن و به‌سرعت در کمپانی WebEx مشغول به کار شد. در آن زمان WebEx یک سیستم کنفرانس ویدیویی نوپا بود. اریک به‌عنوان یک کارمند جدید، به‌طور شبانه‌روزی مشغول کد نویسی برای Webex بود و حتی روزهای تعطیل نیز تفریحی نداشت.
در سال ۲۰۰۷ شرکت بزرگ سیسکو، این استارت‌آپ نوپای را به‌ قیمت ۳.۲ میلیارد دلار خرید. در آن زمان اریک به دلیل خدمات و شایستگی‌‌هایش به درجه مهندس مؤسس منصوب و در همان سال موفق به دریافت تابعیت ایالات‌متحده نیز شد.
پس از گذشت حدود ۱۰ سال از عرضه Webex، این شرکت هیچ نسخه جدید با قابلیت‌های خاصی برای جلب‌توجه مشتری و رضایت آن‌ها منتشر نکرد. همچنین فرآیند نصب چندمرحله‌ای نرم‌افزار و برنامه‌ریزی کلاس‌ها و کنفرانس‌ها در آن سخت بود.
در آن زمان اریک متوجه مشکلی بزرگ در برنامه Webex شد. به گفته او، هر بار که کاربران از راه Webex وارد یک کنفرانس می‌شدند، سیستم‌های این شرکت نمی‌توانستند پلتفرم‌های کاربران (iPhone، Android، PC یا Mac) را تشخیص دهند تا نسخه متناسب آن را ارائه کنند. این اتفاق منجر به اختلال در صدا و تصویر می‌شد و فاقد ویژگی‌های مدرن مانند نمایش برنامه متناسب با تلفن همراه بود.

طراحی اولیه zoom از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳

یوان در سال ۲۰۱۱ یک سیستم کنفرانس ویدئویی سازگار با گوشی‌های هوشمند جدید را به مدیریت سیسکو ارائه اما این کمپانی، ایده اریک را رد کرد! او به نظر مشتریان اهمیت زیادی می‌داد؛ می‌خواست نرم‌افزاری طراحی کند که علاوه بر برقراری ارتباط ویدیویی، استفاده از آن راحت و بنابراین مخاطبان نیز راضی باشد!
یوان پس از مدتی مذاکره با مدیران خود و نرسیدن به نتیجه خاصی، شغل پرسود خود در Webex را برای پیشرفت ایده‌اش رها کرد! او می‌گفت: «می‌دانستم راهی سخت و چالش‌برانگیز پیش رودارم، اما اگر این راه را نمی‌رفتم در آینده حسرتش را می‌خوردم!»
یوان برای پیشبرد ایده سیستم کنفرانس ویدئویی سازگار با گوشی‌های هوشمند، از دوستان سرمایه‌گذارش (ازجمله سوبرا ایار، مدیرعامل سابق وبکس) درخواست مبلغی پول کرد. آن‌ها به دلیل اعتمادشان به اریک یوان، مبلغ سه میلیون دلار برای استارت‌آپش که در ابتدا Saasbee نامیده می‌شد، اهدا کردند. در آن زمان او به‌جای همکاری با مهندسان آمریکایی، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها ۳۰ مهندس خبره در چین را با حقوقی کمتر استخدام کرد.
جیم شاینمن (Jim Scheinman) از اولین سرمایه‌گذاران زوم می‌گوید: «ما در آن زمان خطر این سرمایه‌گذاری را پذیرفتیم، درحالی‌که تصور می‌کردیم این ایده عملی نیست!» ریسک شروع این سرمایه‌گذاری برای یوان زیاد بود. در آن دوره ماکروسافت با برنامه Skype و گوگل با Hangouts رقیبان قدرتمند او در بازار بودند.
ایده و روش‌های تبلیغاتی اریک برای پیروزی باید بی‌نقص باشد! یوان در دفتری قدیمی در سانتا کلارا، با یک آسانسور اغلب خراب و یک دوربین فیلمبرداری نسبتاً کهنه، بی‌سروصدا روی محصول خودکار کرد.
در می ۲۰۱۲، این شرکت نام خود را تحت تأثیر کتاب شهر زوم کودکان اثر تاچر هرد، به زوم تغییر داد. بالاخره در آگوست ۲۰۱۲ اولین نسخه از زوم منتشر شد. اریک در آن زمان در جلسه‌ای برای معرفی و تبلیغ زوم ‌گفت: «امروزه جلسات آنلاین ویدیویی گروهی بخش مهمی از کسب‌وکارها هستند، اما کار با اکثر آن‌ها سخت است! کاربران برای هر برنامه تماس ویدیویی نیاز به ساخت حساب‌های جداگانه و به یاد سپردن نام‌های کاربری و رمز‌های عبوری متفاوتی دارند.»
اما این پیچیدگی‌ها با زوم آسان می‌شود! زوم پیچیدگی اتصال به دوستان و همکاران را با ارائه تکنیک تک کلیکی در همه پلتفرم‌ها (در iPad، آیفون یا رایانه شخصی و …) از بین می‌برد و به همه اجازه شرکت در جلسات به‌طور یکپارچه شرکت کنند.
اولین نسخه زوم برای ویندوز و iOS طراحی‌شده بود و توجه همه را به خود جلب کرد. این نسخه حتی در اتصالات ضعیف و ناپایدار اینترنت هم به‌خوبی اجرا می‌شد و کیفیت صوتی و تصویری بالایی داشت. شرکت‌کنندگان مجبور به ساخت حساب کاربری در آن نبودند و فقط میزبانان جلسه باید یک حساب Zoom داشته باشند.
در سپتامبر ۲۰۱۲ اریک یوان نسخه بتا زوم را راه‌اندازی کرد که می‌توانست میزبان کنفرانس‌هایی با حداکثر ۱۵ شرکت‌کننده ویدیویی باشد. اریک همیشه می‌گفت: «از لحظه‌ای که زوم را تأسیس کردیم، هدف اصلی ما ارائه راه‌حلی برای ارتباطات ویدیویی راحت و جلب رضایت مشتریان بود. این هدف به هدایت تمام نوآوری‌ها، مشارکت‌ها و سایر ابتکارات ما جهت داد. رشد فوق‌العاده‌ ما و تحسین‌های متعددی که دریافت کرده‌ایم را می‌توان به داشتن مشتریان راضی‌مان نسبت داد.»
در نوامبر ۲۰۱۲ این شرکت با دانشگاه استنفورد به‌عنوان اولین مشتری خود قرارداد بست. اریک دلیل پیشرفت بزرگ را فقط و فقط مخاطبان راضی از زوم می‌دانست. در ژانویه ۲۰۱۳، به‌پاس استقبال مردم از نسخه بتا، کمپانی زوم حدود ۶ میلیون دلار سرمایه داشت.
در آن زمان اریک با کمک سرمایه‌گذارانی مانند جری یانگ (بنیان‌گذار Qualcomm Ventures, Yahoo!) و سوبرا ایار (سرمایه‌گذار WebEx) نسخه ۱.۰ نرم‌افزار زوم را راه‌اندازی کرد. این نسخه قابلیت برگزاری کنفرانس‌هایی با ظرفیت ۲۵ نفر را داشت. زوم تا آخر ماه اول عرضه نسخه جدید ۴۰۰۰۰۰ و تا ماه می ۲۰۱۳ یک‌میلیون کاربر فعال داشت! اما این پیشرفت چطور اتفاق افتاد؟!

زوم چطور در عرض چند ماه به ۱ میلیون کاربر فعال رسید؟!

zoom

وقتی Zoom راه‌اندازی شد، چندین تفاوت کلیدی با سایر رقیبانش داشت. سرویس‌گیرنده سبک زوم به‌طور سریع متوجه دستگاه مورداستفاده کاربرانش می‌شود و نسخه مناسب با پلتفرم مخاطبان را ارائه می‌کند؛ یعنی Zoom به نسخه‌های مختلف برای مک یا رایانه شخصی یا سایر پلتفرم‌ها نیازی ندارد.
سرویس قدرتمند زوم حتی با از کاهش ۴۰ درصدی سرعت اینترنت، بازهم به‌خوبی کار می‌کند! رئیس فعلی خدمات مشتریان این شرکت، زمانی که در کمپانی GoToMeeting کار می‌کرد، به همراه یکی از همکارانش یک حساب زوم باز کردند تا بدانند علت این محبوبیت چیست! او می‌گوید: «استفاده از آن خیلی ساده بود! ما فقط با یک کلیک وارد صفحه کنفرانس شدیم و ناگهان هم‌زمان ۲۵ نفر از شرکت‌کنندگان را دیدیم! بسیار عجیب و جالب بود! با خودمان گفتیم چطور ممکن است؟!»
تمرکز کارمندان زوم فقط روی بازخورد مشتری بود؛ نه‌تنها به نظر آن‌ها گوش می‌دادند، بلکه آن‌ها را درک و بر اساس آن عمل می‌کردند. گاهی کمپانی‌های بزرگ با دیدن رقم‌های نجومی سرمایه‌گذاران، تمرکزشان را از هدف اصلی شرکت را از دست می‌دهند؛ اما این اتفاق هیچ‌گاه برای اریک رخ نداد! او همیشه تمرکزش روی شادی و رضایت مشتری بود.
اریک می‌گوید: «بله ما گاهی از دیدن رقم‌های سرمایه‌گذاران هیجان‌زده می‌شدیم، اما هیچ‌گاه روی افزایش قیمت سهام تمرکز نکردیم، بلکه هدف اصلی ما رضایت مخاطبانمان بود. آن‌ها سرمایه اصلی هستند، نه سهام شرکت!»
در آن زمان بسیاری از شرکت‌ها مانند Vidyo، تمرکز خود را بر روی ساخت سخت‌افزارهای رومیزی برای کنفرانس گذاشته بودند. آن‌ها تصور می‌کردند سخت‌افزار بهتر، به معنای وضوح تصویر و صدای بهتر است. کیفیت تصویر و صدای خوب در برگزاری جلسات به‌خصوص برای کنفرانس‌های مشاغلی مانند پزشکی اهمیت زیادی داشت.
بازار پزشکی از راه دور در ایالات‌متحده بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، ۶۰ درصد رشد کرد؛ اما مشکلات حمل سخت‌افزارهای ویدیو کنفرانس، نکته‌ای بود که شرکت‌ها به آن توجه نمی‌کردند و نقطه‌ضعفی که Zoom به‌سرعت از آن استفاده کرد! زوم بر روی همه پلتفرم‌ها ازجمله دستگاه‌های iOS و Android به‌طور یکپارچه اجرا می‌شد.
در بیمارستان کودکان فونیکس، کارکنان با استفاده از زوم، در جلسات شرکت و کنفرانس‌های جراحی را برگزار می‌کردند. برای بچه‌هایی که مجبور به اقامت طولانی در بیمارستان بودند، شرکت در کلاس‌های درس سخت بود. زوم برای این بچه‌ها حساب‌هایی در نرم‌افزارش برای پیگیری درس‌ها و تعامل با معلمانشان باز کرد.
علاوه بر بازار پزشکی از راه دور، Zoom تصمیمی هوشمندانه برای به دست گرفتن بازار آموزش از راه دور نیز گرفت! این شرکت با تغییر استراتژی‌های بازاریابی خود، هزینه استفاده از این پلتفرم برای برگزاری دوره‌های آموزشی را تغییر و مجوز استفاده از کلاس‌های درس را با دریافت مبلغ فقط ۰.۹۹ دلار در ماه ارائه داد.
استراتژی موفقیت و جذب مشتری زوم فقط استفاده درست از شرایط موجود برای جلب رضایت افراد بود. این اقدام به Zoom فرصتی حیاتی برای اثبات برتری خود در بازار داد. با توجه به رشد سریع، همه فراموش کردند که این شرکت حتی یک تیم بازاریابی قوی هم نداشت!
در ابتدا رشد زوم تقریباً طبیعی و از راه معرفی مخاطبان به یکدیگر بود. پایین نگه‌داشتن هزینه‌های تبلیغات و صرف این مبالغ برای پیشرفت نرم‌افزار از تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی زوم بود. این راهبرد باعث سوددهی سریع این شرکت شد.
یوان حتی با رشد شرکتش، از کمک به مشتریان ابایی نداشت. او اغلب به مشتریانی که نرم‌افزار زوم را پاک می‌کردند، ایمیلی برای فهمیدن دلیل آن‌ها می‌فرستاد. این روش پشتیبانی از مشتری، به اریک یوان در مورد مشکلات و تجربه کاربرانش نکات زیادی یاد می‌داد. یوان حتی در حال حاضر، هنوز هم برای پاسخ به بازخورد کاربران وقت می‌گذارد زیرا واقعاً به مخاطبانش اهمیت می‌دهد.

مقاله پیشنهادی:  شادوبن اینستاگرام چیست

ادامه راه پیشرفت زوم در سال ۲۰۱۳

zoom

Zoom در طول سال ۲۰۱۳ رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد. تا ژوئن ۲۰۱۳ بیش از ۱.۲ میلیون شرکت‌کننده به بیش از ۴۰۰۰۰۰ جلسه در زوم در ۲۵۰۰ شهر در سراسر جهان پیوسته بودند. این شرکت با طیف وسیعی از مؤسسات آموزش عالی ازجمله دانشگاه ایالتی کانزاس، دانشگاه آیووا شمالی و دانشگاه اتاوا قرارداد بسته بود. تا آگوست ۲۰۱۳ زوم هرروز میزبان بیش از ۵۵۰۰ جلسه بود. در سپتامبر ۲۰۱۳ بیش از ۴۵۰۰ کمپانی و ۳ میلیون شرکت‌کننده از Zoom استفاده می‌کردند.
افزایش ۶۵۰ درصدی کاربران فردی و ۳۵۰ درصدی کاربران تجاری در کمتر از ۱۲ ماه واقعاً شگفت‌انگیز بود! یوان و شرکتش کاری غیرممکن انجام داده و در حوزه وب کنفرانس در بازار شلوغی که فضای کمی برای تازه‌واردان داشت، موفق شده بودند. زوم توانسته بود با به‌کارگیری استراتژی‌های بازاریابی مدرن، از بسیاری از شرکت‌های بزرگ آن زمان (مثل WebEx) نیز محبوب‌تر شود.

راهبرد پیشرفت زوم از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶

zoom

برای دو سال آینده زوم درس‌هایی را که در طول عرضه اولیه محصول آموخته بود، برای افزایش مقیاس و گسترش تجارت به کار برد. زوم فاقد منابع سیسکو یا مایکروسافت برای پیشرفت محصولش بود، اما یک مزیت کلیدی نسبت به شرکت‌های قدیمی داشت: زیرکی و مهارت!
در طول سال ۲۰۱۴ بسیاری از قدرتمندترین شرکت‌ها با کاهش فروش سخت‌افزار ویدئوکنفرانس و شکست در ایده‌هایشان (ازجمله سیسکو) چاره‌ای جز تقلید از ویژگی‌های زوم در محصولات خود نداشتند؛ اما دیگر خیلی دیر شده بود، زیرا هرگز با تقلید نمی‌توان جای محصول اصلی را گرفت!
برای شرکتی مثل زوم که تا سال ۲۰۱۳ با سرعت عجیبی در حال پیشرفت بود، ارائه فقط یک نسخه جدید در ۲۰۱۴ باعث تعجب همه شد! انتشار نسخه Zoom Presence یکی از معدود به‌روزرسانی‌های مهم این محصول در ماه آگوست بود.

معرفی نسخه Zoom Presence

zoom

نسخه Presence نرم‌افزار ویدئوکنفرانس مبتنی بر اتاق زوم بود. اگرچه سیستم‌های مبتنی بر اتاق تا سال ۲۰۱۴ از مد افتاده، اما هنوز به‌طور کامل فراموش نشده بودند. سیستم‌های کنفرانس راه دور مبتنی بر اتاق به‌طورمعمول هزینه زیادی برای شرکت‌های طراح دارند.
Zoom Presence به کاربران این امکان را می‌دهد تا جلسات را با اتاق‌های جلسه سایر کنفرانس‌ها ترکیب کنند. با این محصول جدید، کاربران امکان زمان‌بندی، راه‌اندازی یا پیوستن به جلسات را مستقیماً از هر دستگاهی داشتند. Presence از حداکثر سه اتاق متفاوت کنفرانس در هر جلسه پشتیبانی می‌کند.

مشکلات ایجادشده در اثر BYOD برای کمپانی زوم

zoom

BYOD مخفف کلمه Bring Your Own Device و به معنای استفاده از دستگاه‌های شخصی کارمندان (مثل تلفن‌های هوشمند، کامپیوترهای شخصی، تبلت یا حتی درایوهای USB) برای اتصال به سیستم‌های حساس و محرمانه یک سازمان است.
از سال ۲۰۱۴ مدیران و متخصصان فناوری اطلاعات زوم با پیامدهای BYOD دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تنش بین تمایل به استفاده از BYOD و کنترل امنیت سیستم‌ها و اطلاعات محرمانه، برای زوم مشکل‌ساز است.

کسب سود قابل‌توجه با معرفی پلتفرم وبینار ویدئویی و سری c

zoom

در آگوست ۲۰۱۴ زوم از پلتفرم وبینار ویدئویی (Video Webinar platform) خود رونمایی کرد. این سرویس در ابتدا به‎عنوان یک پلاگین برای نرم‌افزار اصلی زوم معرفی شد. پلتفرم اصلی زوم حداکثر ۲۵ شرکت‌کننده را در هر وبینار پشتیبانی می‌کرد اما با ارائه این نسخه جدید، هر میزبان قادر به برگزاری وبینارهای ویدیویی با ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ شرکت‌کننده و پرداخت هزینه‌بر اساس تعداد آن‌ها بود. این امر باعث شد تا وبینارهای ویدئویی بسیار مقیاس‌پذیر باشند.
این شرکت برای بهبود وبینارهای ویدیویی از همان روش پیشرفت محصول اصلی کنفرانس زوم استفاده کرد. در آن زمان کیفیت صدا و تصویر و حداکثر تعداد افراد مجاز در سایر نرم‎افزارهای برگزارکننده وبینار خیلی کم بود و اکثر شرکت‌کنندگان با تأخیر وارد جلسه می‌شدند. پس زوم با خود فکر کرد، اگر می‌توانم کنفرانس را بهبود بخشم، قطعاً درزمینهٔ وبینار نیز پیشرفت می‌کنم!
مثل معرفی محصول اصلی زوم، زمان ارائه نرم‌افزارهای وبینار ویدیویی نیز بسیار خوب بود! در سال ۲۰۱۴ بازاریابان محتوا متوجه قدرت وبینارها در ایجاد یک استراتژی قدرتمند جذب مشتری و بنابراین وبینارها به‌عنوان یکی از قابل‌اعتمادترین کانال‌ها برای بازاریابان B2B شناخته شدند.
پس از انتشار پلتفرم وبینار ویدئویی، زوم برای بیشتر از یک سال در سکوت مشغول به کار بود! ناگهان در فوریه ۲۰۱۵ سری c نرم‌افزار خود را با شرکت سرمایه‌گذاری ایمرجنس کپیتال (Emergence Capital) ارائه داد. یوان بلافاصله بعد از ارائه نسخه c از همه سرمایه‌گذاران شرکت ایمرجنس کپیتال درخواست دانلود و پیوستن به او در یک ویدیو کنفرانس ویدیویی را کرد. ازآنجایی‌که هیچ کار اریک بی‌علت نبود، با این کار گروهی بزرگ از افراد را به استفاده از نرم‌افزار خود ترغیب کرد!
سری C زوم یک گام بزرگ در جمع‌آوری سرمایه برای این شرکت بود. این سری بیش از دو برابر کل سرمایه‌ای که شرکت تا به امروز جمع‌آوری کرده بود را به زوم داد! در آن زمان سرمایه‌گذاران فقط تحت تأثیر فناوری Zoom قرار نگرفتند بلکه نحوه مدیریت اریک یوان آن‌ها را متعجب کرد!

زوم Breakout Rooms و پس‌زمینه‌های مجازی را معرفی کرد!

zoom

یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار اصلی در دسامبر ۲۰۱۵ و با معرفی اتاق‌های برک‌آوت (Breakout Rooms) انجام شد. این ویژگی به میزبان‌ها اجازه ایجاد گروه‌های کوچک‌تر را در یک جلسه بزرگ‌تر می‌داد. در حالت عادی جلسات زوم می‌تواند تا ۲۰۰ شرکت‌کننده را در خود جای دهد. با Breakout Rooms، میزبان‌ها قادر به ایجاد ۵۰ گروه جداکننده در یک جلسه بودند.
Breakout Rooms پتانسیل زیادی به‌خصوص در بازار آموزش داشت. زوم قبلاً نفوذ قابل‌توجهی در دانشگاه ایجاد کرده بود و برخی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور از آن استفاده می‌کردند. امکان تقسیم گروه‌های بزرگ به گروه‌های فردی کوچک‌تر، به استادان دانشگاه‌ها کمک زیادی در تدریس کرد.
در جولای ۲۰۱۶ زوم قابلیت پس‌زمینه‌های مجازی را برای محصول اصلی معرفی کرد. این قابلیت با تکنیک تولید ویدیو chroma key کار می‌کرد. اگر میزبانان جلسه در مقابل یک پرده سبز می‌ایستادند، زوم تصویر زمینه آن‌ها را به هر عکسی تغییر می‌داد.

راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی برای پیشرفت!

zoom

در طول سال ۲۰۱۶ زوم همچنان به رشد خود ادامه داد. بسیاری از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین شرکت‌های در حال رشد، اکنون برای جلسات روزمره و وبینارهایشان از Zoom استفاده می‌کردند. این شرکت معمولاً رقم‌ سودش را افشا نمی‌کند ولی در سال ۲۰۱۶ رشد درآمد ۳۰۰ درصدی را گزارش کرد.
با این‌که تمرکز روی پیشرفت فناوری در اوایل راه یک فاکتور مهم در رشد زوم بود اما این شرکت دیگر نمی‌توانست از سایر روش‌های بازاریابی و جلب نظر مشتری غافل شود؛ بنابراین تصمیم به ارائه محصولش به گروهی متفاوت از مخاطبان هدف گرفت!
عشق یوان به ورزش بسکتبال مدت کوتاهی پس از ورود به ایالات‌متحده آغاز شد. در آن زمان همه می‌دانستند او یکی از بزرگ‌ترین طرفداران تیم NBA دره سیلیکون بود. در سال ۲۰۱۶ زوم یک قرارداد همکاری سه‌ساله با تیم بسکتبال Warriors بست. طبق این قرارداد، کمپانی Zoom نرم‌افزارش را به‌رایگان برای تعامل بین بازیکنان و طرفداران قرار می‌داد و در عوض لوگوی زوم در طول بازی‌های Warriors در اوکلند به‌طور واضح در زمین‌بازی به نمایش گذاشته می‌شد.
مشارکت با تیم بسکتبال Warriors یکی از اولین کمپین‌های بازاریابی عمده‌ شرکت زوم بود. حمایت‌های مالی رویدادهای ورزشی برای آگاهی از برند، بسیار مؤثر و باعث تسریع چرخه‌های فروش هستند.
زوم سال ۲۰۱۶ را به دلیل رشد زیاد و چشم‌گیر از راه تبلیغات، با سرمایه زیادی به پایان رساند. بیش از ۶ میلیارد جلسه سالانه با استفاده از Zoom میزبانی‌شده بود. این شرکت در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۶ به سودی زیاد دست‌یافت و میزان سودآوری کلی‌اش ۳۰۰ درصد افزایش یافت. این چهارمین سال متوالی رشد سه‌رقمی برای زوم بود!

هدف زوم در سال ۲۰۱۷: شرکتی برای آینده

zoom

تنها در شش سال زوم از یک استارت‌آپ کوچک به یکی از پرکاربردترین محصولات کنفرانس آنلاین در جهان تبدیل شد. بیش از ۶۵۰۰۰ شرکت در سراسر جهان برای جلسات و وبینارهایشان به Zoom متکی بودند. تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۰ میلیون نفر از زوم برای شرکت یا میزبانی یک جلسه استفاده کرده بودند.
از سال ۲۰۱۵ این شرکت با ارائه خدماتی منحصربه‌فرد و باکیفیت بیش از ۲۵۰۰ مشتری آکادمیک (ازجمله ۹۰ درصد از دانشگاه‌های برتر ایالات‌متحده) به دست آورده است. زوم فقط با توجه به خواست مردم (با ساخت محصولی که مردم واقعاً آن را دوست داشتند) و افزایش کیفیت محصول، به همه این موفقیت‌ها دست‌یافته بود.
این شرکت در سال ۲۰۱۷ با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱۵ میلیون دلاری کمپانی سکویا کپیتال (Sequoia Capital)، سری D از نرم‌افزار خود را ارائه داد. در آن زمان شرکت سکویا کمپانی زوم را حدود ۱ بیلیون دلار ارزش‌گذاری کرد! کارل اشنباخ (Carl Eschenbach) از شرکای شرکت سکویا می‌گوید: «آرزوی دوساله ما سرمایه‌گذاری در شرکت مردم‌دوستی مثل زوم بود. در این سال‌ها با هرکسی صحبت می‌کردیم، چه کوچک و چه بزرگ، اریک یوان را می‌شناخت!»
دو ماه قبل از عرضه، سال نو میلادی چینی‌ها نزدیک بود. یوان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، دفتری مبله در سن خوزه اجاره کرد که آسانسورهایش تازه تعمیر بود. یوان در آن زمان به مناسبت سال نو به ۱۷۰۰ نفر از کارمندانش یک پاکت قرمزرنگ حاوی یک ۲ دلاری خشک و نو داد! اما او هیچ کاری را بدون دلیل انجام نمی‌داد. تمام اقدامات او بر اساس روش‌های جذب مشتری از راه صداقت بود! صرفه‌جویی یوان در مقابل عموم پیامی مهم داشت: آنچه در زوم اهمیت دارد کیفیت است نه کمیت.
در همان سال، زوم چهارمین نسخه اصلی این محصول یعنی Zoom 4.0 را با بهبود عملکردهای نسخه قبلی عرضه کرد. کنترل‌های پیشرفته جلسه به برنامه Zoom Rooms اضافه شد و برای دستگاه‌های اندرویید نیز در دسترس قرار گرفت.
دستورات صوتی زوم به سیستم‌عامل iOS اضافه شد. یکی دیگر از امکانات اصلاح‌شده، قابلیت اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش بود. اتاق‌های جلسات شامل «اتاق‌های انتظار» بودند تا میزبانان و شرکت‌کنندگان در زمان انتظار برای شروع جلسات، حریم خصوصی بیشتری داشته باشند. همچنین وبینارهای زوم می‌توانستند در فیس‌بوک لایو یا مستقیماً در یوتیوب پخش شوند.

اولین رویداد Zoomtopia برگزار شد

zoom

در سپتامبر ۲۰۱۷ اولین سری از رویدادهای Zoomtopia برگزار شد. Zoomtopia کنفرانس سالانه کاربران زوم، برای تجلیل از مخاطبان جهانی و تمام علاقه‌مندان به آینده ارتباطات مجازی است. در این رویداد مجموعه‌ای از جلسات در مورد طیف وسیعی از موضوعات برگزار شد. (مثلاً چگونه شرکت‌ها می‌توانند فرهنگ استفاده از ویدیو کنفرانس را ایجاد کنند و دفاتر و کلاس‌های درس در آینده چگونه است.)
در این جلسات، شرکت زوم از چندین ویژگی جذاب در نسخه‌های بعدی و همچنین اهداف آینده شرکت صحبت می‌کند. اودد گال، رئیس مدیریت محصول زوم گفت: «ما در تلاش هستیم تا کیفیت کنفرانس ویدئویی را حتی بهتر از صحبت رودررو کنیم.» یکی از به‌روزرسانی‌های مهم که در Zoomtopia اعلام شد، واقعیت افزوده (AR) بود. یوان معتقد بود فناوری جدید AR زوم به‌زودی در همه دنیا فراگیر می‌شود! آیا می‌دانید فناوری واقعیت افزوده چیست؟!
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که شرکت‌ها زمان معرفی محصولی برای اولین بار با آن روبه‌رو هستند، ارائه تصویری واقعی از آن به مشتریان برای بررسی بازخورد آن‌ها است. برای مثال تصور کنید کمپانی نایک کفشی طراحی می‌کند و حالا قصد دانستن نظر مخاطبانش را دارد. این‌که فقط یک عکس از طراحی اولیه در سایت یا صفحات مجازی‌اش قرار دهد، زیاد جذاب نیست.
اینجاست که واقعیت افزوده به کمک کسب‌وکارها می‌آید. این فناوری به شما تصویری سه‌بعدی و کاملاً واقعاً از محصول را ارائه می‌دهد. این فناوری به طراحان داخلی نیز کمک زیادی می‌کند. قبل از چیدن وسایل در داخل منزل یا فروشگاه، با کمک واقعیت افزوده قادر به دیدن فضا بعد از اتمام طراحی دکور هستید.
زوم می‌خواست بهترین ابزار کنفرانس ویدئویی در دنیا باشد. این نرم‌افزار فقط راه بهتری برای برقراری ارتباط ایجاد نکرد، بلکه بسیاری از مشکلات روزانه میلیون‌ها فرد را از بین برد. به دلیل قابلیت ادغام فشرده Zoom با Slack و Outlook، افراد قادر به برگزاری جلسات هرکجا و در هر دستگاهی بودند.

مقاله پیشنهادی:  CTA یا اقدام به عمل چیست؟

اقدامات زوم برای پیشرفت در سال ۲۰۱۸

zoom

در اواخر سال ۲۰۱۷ پس از رویداد Zoomtopia، کمپانی زوم تا تابستان ۲۰۱۸ محصول جدیدی ارائه نکرد! در ماه ژوئن آپدیتی جدید برای نسخه اصلی Zoom به بازار عرضه شد. در این نسخه سرعت پیوستن کاربران به جلسات صوتی و کیفیت صدا به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته بود. همچنین امکان پرسش و پاسخ عمومی به وبینارهای ویدئویی اضافه شد.
زوم در تابستان ۲۰۱۸ با ارائه به‌روزرسانی‌های بیشتر برای Zoom Rooms دوباره با سرعت به سمت موفقیت حرکت کرد. اریک می‌دانست نباید مخاطب از او ناراضی باشد، بنابراین برای ارائه هر نسخه جدید زمان زیادی به بررسی ویژگی‌ها و امکاناتش می‌پرداخت. در نسخه جدید Zoom Rooms یک سیستم رزرو ورود به اتاق‌های زوم اضافه شد تا به کاربران کنترل بیشتری بر زمان‌بندی جلسات بدهد.
همچنین پشتیبانی از زبان‌های فرانسوی، آلمانی، ژاپنی، پرتغالی، روسی و اسپانیایی به اتاق‌ها اضافه شد. درنهایت، قسمت پیشخوان اتاق‌ها برای نمایش وضعیت سلامت اتاق‌های جلسه بهبود یافت. (مواردی مانند قدرت اتصالات بی‌سیم و وضعیت دستگاه‌های شبکه)
بیشتر به‌روزرسانی‌های این شرکت در سال ۲۰۱۸ بر بهبود محصولات موجود متمرکز بود. در اکتبر همان سال، شرکت زوم از محصول جدیدش Zoom Phone رونمایی کرد.

رونمایی از Zoom Phone تحولی جدید آفرید!

zoom

Phone یک سیستم تلفن ساده و ایمن و در بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان به‌عنوان محصولی نوآورانه، قابل‌اعتماد و مقیاس‌پذیر معرفی‌شده است. Zoom Phone پلتفرمی واحد با بیش از ۴۰۰ ویژگی ارائه می‌دهد که از تماس ورودی و خروجی از طریق شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) پشتیبانی می‌کند.
یکی دیگر از ویژگی‌های موردعلاقه کاربران در Zoom Phone، قابلیت ادغام آن با سایر محصولات زوم است. اگر با استفاده از Zoom Phone تماس می‌گیرید می‌توانید به‌سرعت تماس را به یک جلسه Zoom تبدیل کنید یا آن را در یک جلسه هم‌زمان ادغام کنید. این نوآوری یک برنامه یکپارچه برای تلفن، ویدیو، جلسات و چت است.
Zoom Phone به کاربران اجازه می‌دهد به‌طور هم‌زمان محتواهای مدنظرشان را به اشتراک بگذارد، تماس‌های تلفنی برقرار یا دریافت کرده، در جلسات ویدیویی شرکت و پیام‌هایشان را از برنامه‌های دسکتاپ زوم و موبایل ارسال کنند. کاربران می‌توانند بدون اینکه مجبور به قطع تماس تلفنی خود شوند، به‌راحتی آن را به یک جلسه ویدیویی تبدیل کنند!
Zoom Phone تنها محصول مهم عرضه‌شده در اکتبر ۲۰۱۸ نبود. زوم در آن ماه نرم‌افزار App Marketplace را راه‌اندازی کرد. در این نرم‌افزار، برنامه‌ها و افزونه‌های زوم بر اساس نوع آن‌ها دسته‌بندی شدند. تا چند سال پیش زوم نرم‌افزاری ضعیف بود، اما اکنون شرکت‌های بزرگ سازندگان سخت‌افزار مانند Dell، Logitech و Polycom هنگام طراحی دستگاه‌هایشان به بهینه‌سازی آن‌ها برای Zoom Rooms توجه می‌کنند!
از اولین سال عرضه زوم، ریک با تمرکز روی بهبود تجربه کاربری مخاطبان، برای نرم‌افزار اصلی زوم ده‌ها نسخه آپدیت عرضه کرد. هرکدام از این نسخه‌ها باعث افزایش ارزش زوم در برابر مخاطبان می‌شدند.

سال ۲۰۱۹ زمان تغییر استراتژی جذب مشتری است!

zoom

تمرکز اولیه اریک روی جلب اعتماد مشتری بود، اما در آن زمان با توجه به شرایط موجود استراتژی‌اش را تغییر داد و برای همکاری با سایر شرکت‌های بزرگ صنعتی برنامه‌ریزی کرد.
در طول سال ۲۰۱۹ زوم به‌روزرسانی‌های بیشتری را برای محصولاتش عرضه کرد. در ماه ژانویه سیستم Zoom Phone به‌طور رسمی از نسخه بتا خارج و قابلیت‌های جدیدی به آن افزود و همچنین چندین برنامه جدید نیز به App Marketplace اضافه شد. در ماه مارس ۲۰۱۹ زوم ویژگی جذاب رونویسی را به محصول اصلی‌اش افزود. با این قابلیت تمامی صحبت‌های افراد حاضر در کنفرانس زیر صفحه به‌صورت بلادرنگ نوشته می‌شد!
این قابلیت توجه همه ازجمله شرکت اپل را جلب کرد. اریک یوان که تمرکز خود را روی برقراری ارتباط با همکارانش گذاشته بود، با شرکت اپل وارد مذاکره شد. ازآن‌پس کاربران قادر به برنامه‌ریزی جلسات از راه ربات سیری اپل شدند. ارتباط با سایر شرکت‌ها و همکاران یک روش بازاریابی منحصر‌به‌فرد برای جذب مخاطبان شرکت همکار است.
این شرکت اعلام کرد که از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ برنامه زوم از خدمات ترجمه رونویس‌ها به‌طور هم‌زمان پشتیبانی خواهد کرد. عملکرد رونویسی هم‌زمان واقعاً تغییر چشم‌گیری بود اما ترجمه دقیق صحبت‌های شرکت‌کنندگان در کنفرانس نشان‌دهنده پیچیدگی فناوری‌های زیربنایی زوم است!
در بهار ۲۰۱۹ هر سهام زوم باقیمت ۶۲ دلار معامله شد که بر اساس گفته تحلیلگران نسبت به سال‌های گذشته ۷۲ درصد افزایش داشته است. در آن زمان ارزش شرکت یوان تقریباً ۱۶ میلیارد دلار بود! بسیاری از شرکت‌ها از اوایل راه با تمرکز روی سودآوری، شکست می‌خوردند اما یوان با تمرکز روی مشتریانش به ثروت رسید!
یوان هرگز قصد ساخت سودآورترین شرکت کنفرانس اینترنتی جهان را نداشت بلکه او قصد ساخت بهترین محصول کنفرانس وب دنیا را داشت. او این کار را با تمرکز روی محصول اصلی و تجربه کاربران زمان استفاده از آن انجام داد.
یوان از همان روزهایی که در WebEx کار می‌کرد، خود را مسئول ارائه بهترین تجربه ممکن برای مشتریانش می‌دانست. به دلیل همین از جایگاه خوب مدیریت ۸۰۰ کارمند کناره‌گیری کرد تا شرکت خود را از یک دفتر کوچک در سانتا کلارا راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی کند. برای یوان محصول او، شرکت و فقط پیشرفت نرم‌افزارش مهم بود.
برخلاف گوگل و مایکروسافت، زوم مستقیماً با شرکت اسلک (Slack) رقابت نمی‌کرد. درست است که او از سال ۲۰۱۵ با اسلک ادغام‌شده بود اما آن‌ها دوباره در سال ۲۰۱۹ موارد بیشتری به قراردادشان اضافه و همکاری‌ عمیق‌ترشان را به مخاطبان‌ خود اعلام کردند. اکنون، کاربران می‌توانستند اطلاعات بیشتری درباره جلسات برنامه‌ریزی‌شده Zoom از راه اسلک (مواردی مثل شرکت‌کنندگان تائید شده) ببینند و تماس‌های تلفنی زوم را مستقیماً در این برنامه انجام دهند.
بین آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۹، زوم ده‌ها ویژگی خوب دیگر برای برنامه‌اش معرفی کرد. در اوریل ۲۰۱۹ دو قابلیت عالی یعنی مسدود‌سازی مخاطبان و غیرفعال کردن چت، به زوم اضافه شد. همچنین شرکت‌کنندگان جلسه قادر به تغییر نام خود و رد یا موافقت دعوت میزبان برای پیوستن به جلسه بودند. کاربران در ماه ژوئن شاهد بهبود ویژگی‌های Zoom Rooms بودند. زوم اکنون تعداد شرکت‌کنندگان در جلسه را به‌طور خودکار می‌شمارد و پنجره‌های گپ از اتاق‌ها قابل‌مشاهده بودند.
اگرچه بسیاری از به‌روزرسانی‌های ارائه‌شده در سال ۲۰۱۹ روی نرم‌افزار‌های این شرکت متمرکز بودند، اما زوم از تجارت سخت‌افزاری نوظهور خود غافل نشد. اریک که تمرکزش را روی برقراری ارتباط با سایر شرکت‌ها باهدف پیشرفت محصول خود و جذب مشتری‌های جدید گذاشته بود، با کمپانی‌های سخت‌افزاری برای تولید وسیله‌های جانبی جذاب وارد مذاکره شد.
در اواخر ژوئن ۲۰۱۹ شرکت Logitech سخت‌افزار Room Solutions شامل یک مینی کامپیوتر و پایه نگه‌دارنده کابل آن را برای اتاق‌های زوم منتشر و همچنین کمپانی لنوو Think Smart Hub 500 را شامل یک میکروفون، بلندگو، کنترل‌کننده راه دور یکپارچه برای Zoom Rooms معرفی کرد.

ادعای سوءاستفاده امنیتی از زوم!

zoom

تابستان ۲۰۱۹ یکی از سخت‌ترین فصل‌ها در تاریخ این شرکت بود. زوم که با سرعت زیادی در حال رشد و توسعه بود با اخبار سوءاستفاده امنیتی ناگهان این رشد متوقف شد! اما این خبر از کجا نشأت می‌گیرد؟
برای اینکه تماس‌های Zoom تا حد امکان بدون اشکال برقرار شوند، این شرکت، یک وب سرور محلی در دستگاه‌های Mac کاربرانش ایجاد می‌کند، اما این ‌کار امکان آسیب‌پذیری امنیتی آن‌ها را افزایش می‌داد. Zoom در ابتدا ادعا کرد که این کار به دلیل تغییراتی که اپل در نسخه Safari 12 انجام داده، ضروری بوده است.
این تغییر، کاربران را مجبور به تائید استفاده از زوم به‌صورت دستی برای هر بار کلیک روی دکمه تماس با دستگاه‌های Mac می‌کرد. در این حال امکان فریب افراد برای ملحق شدن به یک جلسه تقلبی زوم و هک دستگاه آن‌ها افزایش می‌یافت.
اندکی پس از انتشار این اخبار امنیتی، زوم بیانیهای را منتشر و از تصمیم خود دفاع کرد. اریک یوان گفت: «این اشکال امنیتی تا آن اندازه که فکر می‌کنید فاجعه‌بار نیست. زمانی که تصمیم به نصب وب سرورهای محلی روی دستگاه‌های Mac مشتریان گرفتیم، تنها هدف ما رضایت بیشتر مشتری بود و متأسفانه پیش‌بینی این مشکل امنیتی را نکرده بودیم.»
اما حتی گاهی تصمیمات با نیت خوب نیز می‌توانند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد، به‌خصوص اگر با ‌سرعت Zoom پیشرفت کنید! این مسئله امنیتی پس از انتشار برخی به‌روزرسانی‌های جزئی برای اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش و اتاق‌های Breakout در ماه آگوست فراموش شد.
شرکت زوم محصول اصلی خود و Zoom Phone را دوباره در سپتامبر ۲۰۱۹ به‌روزرسانی کرد. این نسخه‌های جدید شامل تجزیه‌وتحلیل بهتر داده‌ها، ضبط خودکار تماس، پشتیبانی از چندین خط، پست صوتی مشترک، یک برنامه اختصاصی برای لینوکس و … بودند.

سال ۲۰۲۰ بر زوم چگونه گذشت؟!

zoom

زوم درواقع یک شرکت مهندسی متمرکز روی بهبود محصول در هر مرحله از رشد بود. اریک یوان نمی‌خواست فقط بهترین محصول کنفرانس وب در جهان را بسازد، او می‌خواست محصولی برای کنفرانس وب بسازد که مردم واقعاً علاقه‌مند به استفاده از آن باشند و این کار را با تمرکز بی‌وقفه روی محصول انجام داد.
در سال ۲۰۲۰ بزرگترین چالش زوم، چگونگی حفظ سرعت رشد سریع آن بود. زوم ثابت کرد یک محصول برتر می‌تواند در یک بازار شلوغ هم رشد کند اما حفظ این روند رشد پس از تسلط بر آن بازار بسیار دشوارتر است.
در ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ دارایی خالص اریک یوان ۱۶.۴ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شد که ۳۶۰ درصد بیشتر از دارایی خالص او در ابتدای سال است. در مارس ۲۰۲۱ یوان ۶ میلیارد دلار از سهام Zoom را به GRAT (Grantor Retained Annuity Trust) انتقال داد. GRAT یک ابزار مالی برای برنامه‌ریزی دارایی‌های شرکت‌ها و افراد برای به حداقل رساندن میزان مالیات است.

ارزش برند و میزان درآمد زوم چقدر است؟

zoom

ازآنجایی‌که با پاندمی ویروس کرونا در تمام کشورهای جهان، مردم در خانه و از فناوری‌های موجود برای حفظ ارتباط با همکاران و عزیزان خود استفاده می‌کردند، محبوبیت برنامه‌های کنفرانس ویدیویی با افزایش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شدند. در حال حاضر زوم یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود است.
اریک یوان، بنیانگذار و مدیر اجرایی زوم می‌گوید: «ما برای آسان‌سازی ارتباطات، به سمت ساخت نرم‌افزاری قدم برداشتیم که باعث بهره‌وری بیشتر شرکت‌ها و نهادها از ارتباطات مجازی شود.» باوجود اینکه بسیاری از افراد پس از واکسینه کامل به مراکز کار خود بازمی‌گردند، در سراسر جهان شرکت‌ها همچنان از مدل کار ترکیبی (حضوری و اینترنتی) استقبال می‌کنند.
بر اساس گزارش‌های سایت آمارگیری Statista، زوم شاهد افزایش سرسام‌آور درآمد خود در طول سال ۲۰۲۱ بود. پس از افزایش ۱۶۹ درصدی درآمد در سه‌ماهه اول، رشد درآمد در سه‌ماهه دوم، سوم و چهارم نسبت به سال گذشته به ترتیب ۳۵۵، ۳۶۷ و ۳۶۹ درصد افزایش یافت! از اول سپتامبر ۲۰۲۱ ارزش بازار زوم حدود ۸۸ میلیارد دلار، درحالی‌که در زمان شروع همه‌گیری کرونا این ارزش تقریباً ۳۰ میلیارد دلار بود.
یوان تنها کسی نیست که از موفقیت شرکتش ثروتمند شد. کلی استکلبرگ، مدیر ارشد مالی زوم از سال ۲۰۱۷ شاهد رشد ثروت خود بود. او در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱ با دارایی خالص ۲۵۵ میلیون دلار در فهرست ثروتمندترین زنان خودساخته فوربس قرار گرفت و اکنون بیش از ۳۴۰ میلیون دلار دارایی دارد.
بنابر ارزیابی‌های GOBankingRates ارزش خالص برند زوم (دارایی‌های این شرکت منهای بدهی‌های آن) در پایان سال ۲۰۲۱، ۵,۶۳۶,۸۶۵,۸۳۳ دلار بود.

چه شرکت‌های در زوم سهام‌دارند؟

zoom

۱۰ سهام‌دار برتر زوم در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ حدود ۳۶ درصد از کل سهام آن را در اختیار داشتند: • شرکت T Rowe Price، حدود ۸.۴۵ درصد از سهام • شرکت سرمایه‌گذاری مورگان استنلی (Morgan Stanley)، ۵.۴۱ درصد از سهام • گروه Vanguard حدود ۵.۳۹ درصد از سهام • شرکت Blackrock 4.33 درصد از سهام • بیلی گیفورد (Baillie Gifford) و شرکتش ۳.۲۹ درصد از سهام • شرکت FMR LLC 2.21٪ از سهام • شرکت مدیریت جهانی Tiger 1.97 درصد سهام • کمپانی State Street Corp حدود ۱.۹۳ درصد از سهام • شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ARK حدود ۱.۸۲ درصد از سهام • کمپانی Renaissance Technologies LLC حدود ۱.۳۳ درصد از سهام
مقاله پیشنهادی:  تگ کنونیکال چیست؟

کمپانی zoom از روش‌های بازاریابی مختلفی استفاده کرد. این روش‌ها الگوی خوبی برای سازمان‌های امروزی ما هستند.

روش‌های بازاریابی و جذب مشتری زوم چه بود؟!

zoom

زوم با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی منحصربه‌فرد تا سال ۲۰۲۱ به‌سرعت رشد و دفاتری در سن خوزه، سانتا باربارا، دنور، آتلانتا، کانزاس سیتی، سیدنی، لندن، پاریس، توکیو و آمستردام تأسیس کرد. به‌طورکلی این شرکت در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ کارمند دارد و از روش‌های بازاریابی زیر استفاده می‌کند:

روش بازاریابی طاقچه (Niche Marketing):

zoom

زوم با استفاده از این روش بازاریابی روی بخش‌های خاصی از جامعه تمرکز کرد:

جذب مؤسسات آموزشی با روش بازاریابی طاقچه:

زوم با بیش از ۶۹۰۰ موسسه آموزشی در دنیا کار و به آنها خدمات خوبی را ارائه می‌کند. این شرکت با اختصاص یک صفحه کامل به کاربران در فضای آموزشی و ادغام آن با برنامه‌های Moodle، Canvas، Desire2Learn، Sakai و تخته‌سیاه و ارائه ویژگی‌ زیرنویس و ترجمه توجه مؤسسات را به خود جلب می‌کند.

کار با مؤسسات مالی با کمک بازاریابی Niche:

Zoom با ارائه خدماتی مثل رمزگذاری کامل جلسات، قابلیت کنترل داده‌ها و امکان دسترسی به آن‌ها بر اساس سمت افراد، نیازهای مؤسسات مالی را هدف قرارداد و توجه آن‌ها را جلب کرد.

استفاده از نرم‌افزار وبینار:

Zoom با ارائه ابزار برگزاری وبینار، به مشتریان اجازه پخش ویدیو را در کانال‌های اجتماعی مانند قسمت پخش زنده فیس‌بوک و یوتیوب داد. کاربران با کمک ابزار وبینار قادر به اشتراک وب کم خود با ۱۰۰ کانال پخش ویدیو زنده و تعامل با کاربران آن‌ها هستند!

بازاریابی از راه توجه به نظرات مشتریان:

zoom

به یاد دارید چرا کمپانی وبکس شکست خورد؟! به دلیل توجه نکردن به نظر مخاطبان، کیفیت پایین ویدیو‌ها و سختی استفاده از آن!
کاربران Zoom این نرم‌افزار را به دلیل سادگی و کیفیت تصویر آن دوست دارند. نیک چونگ (Nick Chong)، رئیس بازاریابی شرکت زوم می‌گوید: «تمرکز ما روی ساخت بهترین محصول با بهترین تجربه کاربری است، زیرا همه کاربران همین را از ما می‌خواهند! به همین علت ما بیشتر وقت خود را صرف گوش دادن به نظرات مشتریان و تنظیم دقیق نرم‌افزارهای خود مطابق با نیازهای آن‌ها می‌کنیم.»

جذب مشتری با ارائه نسخه رایگان (Freemium):zoom

گاهی کاربران از دانلود نرم‌افزارهای کاملاً پولی خودداری می‌کند؛ بنابراین ارائه نسخه رایگان نرم‌افزار باعث جذب این دسته از افراد می‌شود. زوم باعرضه نسخه رایگان، بعد از پیوستن کاربران به برنامه، با نشان دادن امکانات نسخه‌های پولی آن‌ها را ترغیب به خرید آن می‌کرد.

بازاریابی موفق با ارسال ایمیل و پیام:

zoom

همیشه اریک یوان شخصاً به همه‌کسانی که اشتراک Zoom را لغو می‌کردند، ایمیلی یا پیامی ارسال و علت آن را جویا می‌شد. یک‌بار یکی از مشتریان بعد از دریافت پیام، باور نمی‌کرد که این پیام شخصاً از طرف اریک ارسال‌شده، بنابراین فرستنده را به جعل هویت مدیریت زوم متهم کرد! اریک برای برطرف کردن این مشکل به این فرد زنگ زد و با او صحبت کرد! این تعهد به مشتری در تشخیص زودهنگام مشکلات به زوم کمک می‌کند.

برگزاری کلاس‌های آموزش کار با زوم:

بسیاری از کارمندان شرکت‌ها بعد از شنیدن کلمه کنفرانس یا وبینار آنلاین، به علت سختی کار با نرم‌افزارها از پیوستن به این جلسات سرباز می‌زنند! شرکت zoom برای حل این مشکل، کلاس‌های آموزش کار با این نرم‌افزار را برگزار می‌کند. زوم با این کار بار آموزشی را از دوش کارفرمایان برمی‌دارد و رضایت آنان را جلب می‌کند.

استفاده از ابزار پاپ‌آپ چت:

ابزار پاپ‌آپ چت زوم برای رسیدگی به مشکلات و سؤالات عمومی کاربران عالی است. اگر کاربران قادر به طرح سؤالات خود، همان لحظه که مشکلی برایشان پیش می‌آید را داشته باشند، به آن برنامه اعتماد بیشتری می‌کنند.

بازاریابی کارآمد ویروسی:

همان‌طور که از اسم این روش مشخص است، نام زوم دهان‌به‌دهان بین افراد در چرخش بود. zoom نرم‌افزاری دوطرفه است، بنابراین در هر بار استفاده حداقل یک نفر به آن دعوت می‌شود. بگذارید با مثالی منظورم را بهتر توضیح دهم.
مثلاً شما به سه نفر از اعضای تیمتان می‌گویید که امشب ساعت ۸ در زوم یک جلسه آنلاین برگزار می‌کنید. از بین این سه نفر، دو نفر قبلاً با این برنامه کارکرده‌اند اما یکی برای اولین بار اسمش را می‌شنود، بنابراین با این کار یک کاربر جدید به زوم اضافه می‌شود. این یعنی بازاریابی ویروسی!

بازاریابی سنتی محیطی:

زمانی که اشخاص نام یک برند را روزانه در خیابان‌ها، روی اتوبوس‌ها یا بیلبوردها ببینند، به فکر استفاده از آن می‌افتند! زوم با تبلیغات محیطی آگاهی افراد نسبت به برند خود را افزایش می‌دهد.
اریک یوان به CNBC گفت: «قرار گرفتن نام یک برند در معرض دید، چرخه‌های فروش را تسریع می‌بخشد. این کار به افرادی که در فکر خرید یا امتحان زوم هستند، اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌دهد.»

بازاریابی از طریق ساخت وبلاگ:

وبلاگ‌ها محیطی دوستانه‌تر نسبت به سایت‌ها دارند و باعث ایجاد ارتباطی نزدیک‌بین صاحبان کسب‌وکار و مشتریان می‌شود. وبلاگ زوم شامل خلاصه رویدادها، اطلاع از به‌روزرسانی ویژگی‌ها و انتشار داستان‌های جذاب درباره شرکت و کارمندان، کانون توجه مشتریان است.
تا اینجا چند استراتژی مهم برای پیشرفت زوم را دیدید، در ادامه با چند کارمند مهم در این کمپانی آشنا می‌شوید.

آشنایی با کارمندان مهم در زوم:

zoom

در ابتدای مقاله با بنیان‌گذار و رئیس شرکت زوم، اریک یوان آشنا شدید. در این قسمت به سایر کارمندان در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم:

آیا می‌دانید مدیر ارشد درآمد زوم کیست؟

zoom

رایان آزوس (Ryan Azus) به‌عنوان مدیر درآمد زوم مسئول فروش و پشتیبانی مشتری است. رایان قبل از پیوستن به این شرکت ۹ سال را به‌عنوان معاون اجرایی فروش و خدمات جهانی در RingCentral گذراند و در ایجاد سازمان‌های چند محصولی، فروش میدانی و سازمان‌های کانالی و همچنین رشد شرکت نقش اساسی داشت.
رایان قبل از RingCentral 9 سال را در بخش فروش Webex گذراند. او لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا دارد.

مدیر عامل و مدیر حقوقی موقت زوم چه کسی است؟

zoom

آپارنا باوا (Aparna Bawa) مدیر عامل و مدیر حقوقی موقت زوم است. درگذشته او مشاور عمومی Magento Commerce بود که Adobe در سال ۲۰۱۸ آن را خرید. آپارانا در عرضه اولیه عمومی Nimble در سال ۲۰۱۳ نقش اساسی داشت و بعداً ماجرای فروش Nimble به شرکت Hewlett Packard در سال ۲۰۱۷ را رهبری کرد.

مدیر ارشد مالی زوم کیست؟

zoom

کلی استکلبرگ (Kelly Steckelberg) تجربه مدیریتی مالی فوق‌العاده‌ای را برای زوم به ارمغان می‌آورد. درگذشته او مدیر ارشد بخش امور مالی سیسکو بود. کلی دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه تگزاس در آستین است.

آیا مدیر ارشد بازاریابی زوم را می‌شناسید؟

zoom

جانین پلوسی (Janine Pelosi) مدیر ارشد بازاریابی زوم، مسئول نام برند، ارتباطات، تشخیص وضعیت بازار، بازاریابی محصول و همچنین کسب‎وکار آنلاین است. جانین در مارس ۲۰۱۵ به‌عنوان رئیس بازاریابی به زوم پیوست. او با استفاده از استراتژی جسورانه برند سازی باعث رشد عظیم این شرکت در طی ۶ سال شد.
درگذشته او عملکرد تولید تقاضا در سراسر جهان را برای سیسکو رهبری می‌کرد. جانین تیم‌های موفق و برنامه‌های متحول‌کننده‌ای را در Webex ایجاد کرد. در سال ۲۰۲۰، سایت Business Insider جانین را به‌عنوان یکی از مبتکرترین مدیران بازاریابی در جهان معرفی کرد. او از دانشگاه ایالتی سن خوزه با مدرک لیسانس بازاریابی فارغ‌التحصیل شد.

کلام آخر

داستان اریک یوان از استان شاندونگ چین به دره سیلیکون ایالت متحده به همان اندازه که الهام‌بخش است، برای بعضی افراد غیرممکن نیز به نظر می‌رسد! شما چه چیزی می‌توانند از تجربیات یوان بیاموزند؟ ۱. بازار خود را درک کنید. او بیش از ۲۰ سال قبل از راه‌اندازی شرکت خود، آینده ارتباطات ویدیویی را تصور کرد و فهمید که کلید برنده شدن در فضای کنفرانس وب ویژگی‌های اضافی نیست، بلکه جلب اطمینان مردم است. درک کنید مشتریان چه می‌خواهند و مشکلات آن‌ها چیست. سپس به صنعت و جایگاه محصول خود در آن فکر کنید: • چه شد که این بازار هدف را انتخاب کردید؟ آیا این بازار را به دلیل آشنایی قبلی با آن یا شناسایی یک مشکل فوری و نیاز به راه‌حل انتخاب کردید؟ • قادر به درک چه جنبه‌هایی از بازار (های) اصلی خود هستید؟ چگونه می‌توانید درک خود را از مشکلات مشتریان در این بازار بیشتر کنید؟ • در حال حاضر چه اقداماتی برای کاهش تهدیدات احتمالی موقعیت خود انجام می‌دهید؟ چگونه رقبای شما برای این تهدیدات احتمالی آماده می‌شوند؟ ۲. یک بازار اصلی را شناسایی کنید و تمرکز خود را روی آن بگذارید. در اوایل راه شرکت زوم، بخش آموزش و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی را به‌عنوان دو بازار اصلی تشخیص داد؛ بنابراین قبل از راه‌اندازی محصول خود، یک یا دو بازار اصلی را شناسایی و تلاش‌های اولیه خود را برای تسلط بر آن بازارها متمرکز کنید. اهداف رشد شرکت خود را برای سال آینده در نظر بگیرید: • بزرگترین خطر یا چالشی که احتمالاً در بازار فعلی خود در سال آینده با آن روبرو خواهید شد چیست؟ چگونه برای غلبه بر آن چالش برنامه‌ریزی می‌کنید؟ • چقدر راحت می‌توانید از بازار فعلی خود به یک بازار مشابه دیگر بروید؟ برای انجام این کار در طی ۱۲ ماه آینده چه اقداماتی باید انجام دهید؟ • اگر می‌خواستید کار خود را به یک بازار مشابه گسترش دهید، چگونه استاندارد فعلی پشتیبانی مشتریانتان را حفظ می‌کردید؟  3. با هماهنگی محصول خود با آنچه مشتریان می‌خواهند، نوآوری کنید. Zoom توانسته است با تمرکز بر نیازهای مشتریان، مجموعه ویژگی‌های خود را گسترش و به‌مرورزمان بهبود دهد. به نقشه راه خود نگاهی بیندازید: • چه تعداد از انتشار ویژگی‌ها یا به‌روز‌رسانی‌هایی که برای ۱۲ ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌اید واقعاً به مشتریان شما در حل مؤثر مشکلاتشان کمک می‌کند؟ • اگر منابع نامحدودی در اختیار داشتید، بزرگ‌ترین قدمی که برای بهبود تجربه استفاده از محصول خود برمی‌داشتید، چیست؟ چگونه می‌توانید این کار را با منابعی موجود خود شروع کنید؟ • چگونه به نظر مشتریان خود گوش می‌دهید؟ آیا به‌طور منظم مصاحبه و نظرسنجی با مشتریان انجام می‌دهید؟ اریک یوان بیش از ۳۰ سال درگیر ساخت و بهبود نرم‌افزار ویدئوکنفرانس و دلیل موفقیت زوم در فضایی شلوغ و رقابتی، برتری این محصول نسبت به سایر رقبایش بود. Zoom نمونه‌ای عالی از یک شرکت موفق با مدیریت یک رؤیاپرداز واقعی است. اگر اریک یوان به مشکلات موجود در نرم‌افزار وبکس بی‌توجهی می‌کرد، هرگز موفق نمی‌شد؛ بنابراین هرگاه مشکلی در اطراف خود دیدید بی‌تفاوت از کنار آن نگذرید! به نظر شما آینده شرکت زوم چیست؟! آیا او از این هم موفق‌تر می‌شود؟ در نظر شما جذاب‌ترین بخش داستان موفقیت زوم کدام قسمت است؟ حتماً می‌دانید برندهای زیادی با داستان‌های شنیدنی در بازار هستند، شما به شنیدن قصه موفقیت کدام برندها علاقه دارید؟! حتماً نظرات ارزشمندتان را با ما بگویید. مشتاقانه منتظر شنیدن دیدگاه‌های شما و پاسخگویی به سؤال‌هایتان هستیم. اگر شما هم‌داستانی مشابه برند زوم یا اریک یوان می‌شناسید، حتماً در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید! فراموش نکنید این مقاله مفید را برای تمام کسانی که به موفقیت یک‌شبه معتقدند، بفرستید تا آن‌ها نیز از سختی راه پیروزی و روش‌های بازاریابی و جذب مشتری برند زوم مطلع شوند و از آن ایده بگیرند!  

معرفی منابع:

https://www.cnn.com/2020/03/27/tech/zoom-app-coronavirus/index.html

https://nira.com/zoom-history/

https://www.forbes.com/sites/alexkonrad/2019/04/19/zoom-zoom-zoom-the-exclusive-inside-story-of-the-new-billionaire-behind-techs-hottest-ipo/?sh=6aa393164af1

https://www.statista.com/chart/21906/zoom-revenue/

https://www.forbes.com/sites/sergeiklebnikov/2020/10/29/zoom-is-now-worth-more-than-exxonmobil-and-founder-eric-yuans-net-worth-has-nearly-doubled-in-three-months/?sh=183e090a1002

https://www.gobankingrates.com/investing/stocks/how-much-is-zoom-worth/#:~:text=GOBankingRates’%20Evaluation%20of%20Zoom%20Net%20Worth&text=It’s%20a%20more%20conservative%20valuation,is%20currently%20over%20%245.63%20billion.

https://www.drift.com/blog/how-zoom-grew/

Zoom Marketing Playbook: 12 Strategies, 36 Examples

https://explore.zoom.us/en/team/?_ga=2.144089138.624695106.1644652255-1550317622.1644652255https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Yuan

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *