The Pursuit of Happyness5

درس‌های فیلم در جستجوی خوشبختی

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

فیلم در جستجوی خوشبختی یکی از برترین فیلم‌های انگیزشی تاریخ سینمای جهان است که به داستان شخصی می‌پردازد که چالش‌ها و مشکلات زیادی در کار و زندگی خود دارد؛ اما او با سرسختی و پایداری باورنکردنی خود تلاش می‌کند تا یک زندگی آرام برای خود و خانواده‌اش ایجاد کند. کریس اسم شخصیت نقش اول این فیلم با بازی ویل اسمیت است، او روش‌های زیادی را برای کسب درآمد امتحان می‌کند که در انتها موفق هم می‌شود.

فیلم در جستجوی خوشبختی یا «The Pursuit of Happyness» یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های سینمای جهان است. این فیلم در حقیقت، زندگی‌نامه‌ی فردی به نام کریس گاردنر است. ویل اسمیت با بازی خوب خود در این فیلم توانست نظر بسیاری از علاقه‌مندان فیلم و سینما را به خود جلب کند. فیلم در جستجوی خوشبختی محصول سال ۲۰۰۶ میلادی و در آمریکا ساخته‌شده است. در ادامه به معرفی و بررسی این فیلم و نکته‌های آموزنده آن می‌پردازیم:

در فیلم در جستجوی خوشبختی یک پدر با سختی‌ها و چالش‌های زیادی در حال مقابله است، او هرگز تسلیم نمی‌شود و با تمام توان در جستجوی خوشبختی است. فیلم در جستجوی خوشبختی به شما به‌عنوان یک کارآفرین و یا فروشنده، یاد می‌دهد که قرار نیست که در همان آغاز مسیر به همه اهداف و چیزهایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستیم دست پیدا کنیم، بلکه ما باید خیلی سریع کار را شروع کنیم و در مسیر رشد، مشکلات و نواقص را تشخیص و رفع کنیم. یک جمله‌ی زیبا در این فیلم وجود دارد:

«اگر رویایی داری باید از آن محافظت کنی و تلاش کنی به رویای خود دست پیدا کنی. اشخاصی که خودشان نمی‌توانند کاری انجام دهند به تو هم می‌گویند که نمی‌توانی. اگر چیزی را می‌خواهی تلاش کن تا به آن برسی.»

اگر تا اینجای مقاله توجهتان جلب شده است. به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه شوید؛ چون قرار است در کنار یکدیگر درس‌ها و نکات خوبی را از این فیلم یاد بگیریم.

داستان فیلم در جستجوی خوشبختی چگونه رقم می‌خورد؟

The Pursuit of Happyness4

داستان فیلم در جستجوی خوشبختی، یک داستان کاملاً واقعی است. این فیلم در واقع داستان زندگی فردی به نام کریس گاردنر است. او در دهه ۱۹۸۰ میلادی تصمیم می‌گیرد که یک شغل در بورس نیویورک برای خود داشته باشد. این کار ریسک بالایی دارد و از میان ۲۰ نفر، فقط ۱ نفر می‌تواند بر روی این شغل به‌عنوان یک شغل ثابت حساب کند.

زمانی که کریس گاردنر به بورس نیویورک وارد می‌شود مشاهده می‌کند که کارش بسیار دشوار است و به‌سادگی نمی‌توان درآمدی خوبی از این راه کسب کرد. وضعیت مالی کریس روز به روز بدتر می‌شود، صاحب‌خانه‌اش او را از خانه بیرون می‌کند و همسرش نیز از او جدا می‌شود. بعد از این اتفاقات، کریس با پسر کوچکش که باید مخارج او را تأمین کند تنها می‌ماند.

این تازه اول ماجرای داستان کریس است. وضع مالی کریس سر و سامان نمی‌گیرد. او و پسرش به اجبار شب را در دستشویی مترو می‌گذارند. این صحنه دقیقاً همان‌جایی است که مخاطبان فیلم را غمگین و متأثر می‌کند. او به همه‌جا سر می‌زند تا اسکنر پزشکی خود را بفروشد اما همه دست رد به سینه‌ی کریس می‌زنند.

مقاله پیشنهادی:  چرا به بازاریابی محتوایی نیازمندیم؟

درواقع این داستان بسیاری از کارآفرینان است که قصد دارند کار خود را آغاز کنند و محصول موردنظر خود را بفروشند اما با پاسخ‌های منفی مشتریان روبرو می‌شوند.

در ادامه این مقاله به درس‌هایی می‌پردازیم که صاحبان کسب‌وکارها و کارآفرینان می‌توانند از این فیلم بگیرند. اگر دوست دارید که این درس‌ها را یاد بگیرید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

درس‌هایی از فیلم در جستجوی خوشبختی برای کارآفرینان

دیدن فیلم یکی از بهترین کارهایی است که در اوقات فراغت می‌توانید انجام دهید. تماشای فیلم‌های انگیزشی موجب می‌شود که شور و اشتیاق زیادی برای دستیابی به اهداف در شما ایجاد شود و قادر باشید با امید بیشتری به سمت اهداف خود پیشروی کنید. فیلم در جستجوی خوشبختی می‌تواند درس‌های زیادی به شما بدهد و موجب شود که خستگی‌ها خود را فراموش کنید و بار دیگر به مسیر خود ادامه دهید.

در ادامه مقاله به بررسی درس‌های مهم فیلم در جستجوی خوشبختی می‌پردازیم:

۱- ممکن است برخی مواقع همه‌چیز به‌جای بهتر شدن، بدتر شود

The Pursuit of Happyness1

اگر فیلم را ببینید متوجه می‌شوید که کریس گاردنر به‌طور مداوم در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات و چالش‌ها هست. به‌جایی از فیلم می‌رسید که شما به‌عنوان بیننده این فیلم، تمایل دارید که سختی‌های گاردنر به پایان برسد اما دقیقاً همان وقت که در حال دعا کردن برای کریس هستید به ناگاه همه‌چیز به‌جای بهتر شدن بدتر می‌شود.

این مسئله برای ما بسیار آموزنده است. ما باید بیاموزیم که زمانی که می‌خواهیم به یک مسیر کارآفرینی و خلق یک محصول وارد شویم. باید خود را برای هر رویدادی آماده کنیم. ممکن است هر روز به‌جای بهتر شدن اوضاع، شاهد سخت‌تر شدن و بدتر شدن شرایط باشیم. همان‌طور که گفتیم کریس و پسر کوچکش مجبور شدند در دستشویی مترو بخوابند اما هیچ‌وقت از تلاش و کوشش دست برنداشتند.

ما نباید تحت هیچ شرایطی جا بزنیم، ما باید تمام سعی و تلاش خود را برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود به کار ببندیم.

۲- هیچ‌گاه نترسید و هدف‌های بزرگی برای خودتان تعیین کنید

در فیلم در جستجوی خوشبختی، کریس گاردنر به‌عنوان یک خرده‌فروش این تصمیم را می‌گیرد که به شغلی بهتر برود و در بورس کار کند. شاید این هدف بزرگ باشد و به احتمال زیاد می‌گویید که همین هدف باعث شکست او شد و زندگی‌اش را دچار سختی و دشواری زیاد کرد اما او تصمیم گرفت برای رسیدن به آرزوها و رؤیاهای خودش ریسک کند.

کریس گاردنر در فیلم در جستجوی خوشبختی می‌گوید:

«رویای تو هرچه باشد، هر پولی داری باید صرف آن شود.»

این مسئله نشانه می‌دهد که رؤیاها و خواسته‌ها در زندگی انسان اهمیت بالایی دارد و برای رسیدن به آن‌ها باید با تمام توان و انرژی تلاش کرد. درسی که این نکته به ما می‌دهد این است که برخی اوقات برای تحقق رؤیاهای بزرگ باید ریسک کرد اما قبل از ریسک باید تمام اتفاقات را پیش‌بینی کنید.

مقاله پیشنهادی:  مزیت‌های داشتن وب‌سایت برای کسب‌وکارها

در حال حاضر کارمندهایی هستند که دارای حقوق مناسبی هستند اما یک‌باره به فکر کارآفرینی می‌افتند. این افراد خیلی زود هیجان‌زده می‌شوند و از شرکت خود استعفا می‌دهند. به این دسته از افراد توصیه می‌کنیم که قبل از استعفا تمامی احتمالات را در نظر داشته باشند.

۳- چرا شما نباید خوشبخت باشید؟

The Pursuit of Happyness2

یکی از جملات کریس گاردنر در فیلم در جستجوی خوشبختی این است:

«چرا من نباید خوشبخت باشم؟»

این سؤال کریس گاردنر سؤال بسیاری از افراد جامعه است. هنگامی‌که این سؤال را از خود می‌پرسیم، بی‌تردید به موانعی که بر سر راه مسیر خوشبختی ما قرار دارد می‌رسیم. در حقیقت همین سؤال ۵ کلمه‌ای می‌تواند کلید حل اکثر مشکلات ما در زندگی باشد.

پس زمانی که در زندگی و کسب‌وکار خود به مشکلی برمی‌خورید در کنار احساس ناراحتی که دارید سعی کنید علل شکست و مشکلات را یادداشت کنید و موانعی را که موجب شده به این مرحله برسید را بنویسید. بی‌تردید همین نوشتن‌ها برای شما آرامش‌بخش خواهد بود و بدانید که خوشبختی از دل همین نوشتن‌ها اتفاق می افتد. سعی کنید پس از نوشتن موانع به راهکارهایی فکر کنید که با کمک آن‌ها قادر خواهید بود موانع را از  بین ببرید و نهایتاً به خوشبختی و کامیابی برسید.

۴- باور کنید که می‌توانید به اهداف خود برسید

جمله‌ی زیبای دیگر در فیلم در مسیر خوشبختی می‌گوید:

«برای خوشبختی اولین قدم این است که بگویی من می‌توانم.»

در حقیقت یکی از برترین جملات فیلم در جستجوی خوشبختی همین جمله است که اگر به این باور برسید، می‌توانید به اهداف و خواسته‌های خود برسید. در این فیلم، کریس دائماً در حال تلاش کردن و شکست خوردن است اما چون باور دارد که موفق خواهد شد تسلیم نمی شود و باز هم ادامه می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین اصول دنیای کسب‌وکار این است که باید به خود، اهداف و توانمندی‌های خود اعتماد کنید و با همه‌ی وجود به تلاش و کوشش ادامه دهید. همین تلاش و کوشش‌ها قادر هستند راه را برای موفقیت شما هموار کند. هیچ‌وقت اعتمادبه‌نفس خود را از دست ندهید و باور کنید که هر قدمی که در مسیر موفقیت برمی‌دارید درواقع یک قدم به خواسته‌ها و اهداف خود نزدیک‌تر می‌شوید.

۵- از کمک دیگران استقبال کنید

 

The Pursuit of Happyness3

در فیلم در جستجوی خوشبختی، کریس یک پسر کوچک دارد که در تمامی سختی‌ها و چالش‌ها همراه کریس است. کریس با تمامی مشکلاتی که دارد همیشه دغدغه‌ی ترتیب فرزندش را دارد. او با تمام وجود دوست دارد که فرزندی خوب و سالم پرورش دهد.

یک روز فرزندش به او گفت: «دوست داری یک‌چیز بامزه بشنوی؟»

سپس گفت: «یک‌بار یک مرد در حال غرق شدن بود که به یک قایق رسید و قایقران به او گفت: «کمک می‌خواهی؟» مرد گفت: «خدا من را نجات خواهد داد.» مرد غرق شد و به آسمان رفت. در آنجا از خدا پرسید: «چرا من را نجات ندادی؟» خدا گفت: «ای نادان! من آن قایق را برای تو  فرستادم.»

یک درس قابل یادگیری از این سکانس این است که باید در مسیر رسیدن به خوشبختی، از کمک دیگران بهره‌مند شویم. شاید همین درخواست کمک باعث شود تا از شکست نجات پیدا کنیم یا بتوانیم مسیر موفقیت را با سرعت بیشتری طی کنیم. دوستان خوب همواره در کنار ما هستند. کافی است به اطراف خود نگاهی بیندازیم تا این انسان‌های مثبت و سازنده را پیدا کنیم.

مقاله پیشنهادی:  درمان کمال‌گرایی؛‌ 10 راهکار غلبه بر کمال طلبی

۶- برای  اهداف خود طوری تلاش کنید که انگار زندگی‌تان به آن اهداف بستگی دارد

فیلم در جستجوی خوشبختی نمودار بارز تلاش مداوم و مستمر است و همین موضوع موجب شده تا این فیلم به یکی از برترین و انگیزشی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان مبدل شود. کریس گاردنر در مسیر فروش تجهیزات خود به پاسخ‌های منفی زیادی می‌گرفت. کسانی که در حوزه فروش فعالیت می‌کنند خوب می‌دانند که در آغاز کار، هر پاسخ منفی نشان از یک شکست است. با وجود این شکست‌ها، او حاضر نیست که تسلیم شود و با تمام قوا برای احقاق خواسته‌های خود می‌جنگد.

کارآفرینان نیز باید برای رسیدن به اهداف خود تمام سعی و تلاش خود را به کار بینند. باید برای اهداف خود طوری بجنگید که انگار تمامی زندگی شما به این اهداف بستگی دارد.

۷- اجازه ندهید نظرات دیگران شما را از تلاش کردن باز دارد

یکی از جملات فوق‌العاده‌ی کریس به فرزندش در فیلم در جستجوی خوشبختی این است:

«هیچ زمان اجازه نده که کسی به تو بگوید که نمی‌توانی کاری انجام بدهی، حتی اگر این شخص من باشم.»

۸- از خودتان ضعف نشان ندهید

اگر به طرز صحبت کردن کریس با افراد مختلف دقت کنید. متوجه خواهید شد که او یک انسان پیروز است که در زندگی خود موفق شده به همه‌ی خواسته‌های خودش برسد. او به صورتی حرف می‌زند که انگار هیچ دغدغه و مشکلی ندارد.

او بااینکه بی‌خانمان است، این‌طور حرف می‌زند و بهترین تیپ‌ها را می‌زند و کاملاً مؤدب و خوش‌صحبت است.

۹- وضعیت فعلی به‌هیچ‌عنوان نمایانگر آینده تو نیست

The Pursuit of Happyness6

در دوران کریس گاردنر وضعیت اقتصادی آمریکا خوب نیست و دهک‌های پایین جامعه تحت‌فشار مالی هستند اما سرنوشت کریس نشان داد که وضعیت فعلی اقتصادی به‌هیچ‌عنوان نمایانگر آینده او نمی‌تواند باشد. یادتان باشد که جهان به‌طور مداوم در حال تغییرات است. وظیفه شما به‌عنوان یک کارآفرین این است که خود را با شرایط سازگار کنید و در مقابل مشکلات فعلی، واکشن منفی از خود نشان ندهید. خونسردی خود را حفظ کنید و برای هماهنگی و سازگاری با شرایط برنامه‌ریزی کنید.

سخن پایانی

فیلم در جستجوی خوشبختی یا «The Pursuit of Happyness» یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های سینمای جهان است. این فیلم در حقیقت، زندگی‌نامه‌ی فردی به نام کریس گاردنر است. ویل اسمیت با بازی خوب خود در این فیلم توانست نظر بسیاری از علاقه‌مندان فیلم و سینما را به خود جلب کند. فیلم در جستجوی خوشبختی محصول سال ۲۰۰۶ میلادی و در آمریکا ساخته‌شده است. در این مقاله به بررسی درس‌ها و نکات آموزنده فیلم در جستجوی خوشبختی پرداختم.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *