Motivation management

مدیریت انگیزه چیست؟ چگونه انگیزه را مدیریت کنیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مدیریت انگیزه چیست؟ چگونه انگیزه را مدیریت کنیم؟

مدیریت انگیزه

به‌جرئت می‌توان انگیزه را به‌عنوان موتور محرکه‌ی انجام هر کاری دانست. در پشت هر کار انگیزه‌ای وجود دارد. به‌عنوان‌مثال تناسب‌اندام و سلامتی انگیزه ما برای انجام دادن ورزش است و یا یکی از انگیزه‌های ما از کار کردن کسب درآمد است. متأسفانه چیزی که در انسان معاصر زیاده شده است، مسئله‌ی بی‌انگیزگی است. البته ما کاملاً بی‌انگیزه نیستیم اما ممکن از دور شرایط و دوره‌ی خاصی از زندگی شخصی و حرفه‌ای خود دچار بی‌انگیزگی شویم.
نقطه‌ی تاریک داستان وقتی است که ما با آگاهی به اینکه می‌دانیم انجام یک کار برای ما مزایا و پاداش‌های خوبی به همراه دارد، به خاطر عدم انگیزه خود قدمی را در راستای انجام آن کار برنمی‌داریم.
گاهی برخی از محرک‌ها برای انسان جذاب است و برخی دیگر برای انسان هیچ انگیزه‌ای برای رسیدن به آن محرک‌ها ندارد. در این مقاله می‌خواهیم در ابتدا به معرفی مدیریت انگیزه و همچنین تأثیر مدیریت انگیزه بر کیفیت زندگی انسان بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

انگیزه (Motivation) چیست؟

مدیریت انگیزه-تعریف انگیزه

اگر بخواهیم تعریفی دقیق از انگیزه ارائه کنیم، باید بگوییم که انگیزه یک عامل (نیرو) درونی است که به رفتارهای ما جهت‌دهی و هدف بخشی می‌کند. درواقع این نیروی درونی موتور حرکت رفتارهای ما برای رسیدن به محرک‌های (اهداف) ماست. همچنین در شرایطی که کار سخت می‌شود و یا موانعی بر سر مسیر رسیدن به اهداف ما قرار می‌گیرد، این نیروی درونی به ما توان و انرژی زیادی می‌دهد تا بتوانیم موانع را از سر راه اهداف خود برداریم.

مقاله پیشنهادی:  چرا به برنامه دیجیتال مارکتینگ نیازمندیم؟

به لحاظ علم رفتارشناسی انگیزه دارای فاکتورهای زیر است:

  • جهت‌دهی
  • پافشاری برای هدف
  • مقاومت

برای آگاهی و استفاده از سیستم انگیزه ما باید مدیریت انگیزه را یاد بگیرم و از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم.

مدیریت انگیزه چیست؟

مدیریت انگیزه-تعریف

بعدازاینکه با تعریف و مفهوم انگیزه آشنا شدید، نوبت به تعریف مدیریت انگیزه می‌رسد. همان‌طور که گفتیم مجموعه محرک‌هایی که برای رسیدن به اهداف، به فرد اشتیاق و نیرو می‌دهد، انگیزه نام دارد.
اگر بخواهیم مدیریت انگیزه را درک کنیم باید سه متغیر مهم این مبحث را موردبررسی قرار دهیم.
رفتارها، فیزیولوژی، گزارش شخصی

رفتارها: بعضی از رفتارهای شما مثل پایداری، مقاومت، تلاش و همچنین حالت‌های روحی روی انگیزه شما تأثیرگذارند.
فیزیولوژی: یک سری واکنش‌های فیزیکی باید در شما ایجاد شود تا بتوانید انگیزه خود را مدیریت کنید.
گزارش شخصی: با طرح پرسشنامه و نظرسنجی قادر خواهید بود انگیزه‌های خود را مدیریت کنید.

ضرورت مدیریت انگیزه چیست؟

مدیریت انگیزه-ضرورت مدیرت انگیزه

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این است که شما قادر باشید با امکانات محدودی که در اختیار شماست، اوضاع و شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت و راهبری کنید.
یک مثال از این مورد این است که حتماً برای شما نیز پیش‌آمده که در شرایطی به خاطر داشتن انگیزه، با کمترین امکانات موجود و کمبودها به نتایج فوق‌العاده‌ای رسیده‌اید. درواقع انگیزه به شما یک توان فوق اعاده می‌دهد که منتظر معجزه یا شرایط ایدئال برای رسیدن به هدف نباشید و با امکانات در دسترس به سمت اهداف خود قدم بردارید.
در بخش سازمانی نیز کارمندان فقط با داشتن انگیزه کافی می‌توانند کسب‌وکاری را متحول کنند و در صورت نداشتن انگیزه حتی به شکست یک کسب‌وکار دامن می‌زنند. رغبت شغلی یکی از نشان‌های داشتن انگیزه در کارمندان است.

مقاله پیشنهادی:  چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم؟

تفاوت انگیزه باهدف

مدیریت انگیزه-تفاوت انگیزه با هدف

به دید بسیاری، هدف و انگیزه به یک معنا هستند. این افراد درک و شناخت صحیحی نسبت به مبحث انگیزه ندارند. این افراد باید بدانند که هدف و انگیزه تو مفهوم متفاوت هستند و دارای معنی یکسانی نیستند. این افراد درواقع چون اهداف خود را به‌درستی تعیین نمی‌کنند احساس می‌کنند که دچار بی‌انگیزگی شده‌اند.
تعیین مبهم اهداف از مهم‌ترین عللی هستند که به‌نوعی افراد را دچار احساس بی‌انگیزگی می‌کنند. درصورتی‌که وقتی اهداف به‌صورت دقیق و روشن تعیین داشه باشد و با اندازه‌گیری میزان پیشرفت میل به اهداف این مسئله حل خواهد شد و افراد خواند فهمید که مشکل بی‌انگیزگی انحا نبوده بلکه عدم تعیین اهداف دقیق مسئله اصلی آن‌ها بوده است.

راز مهم مدیریت انگیزه

مدیریت انگیزه-راز مهم مدیریت انگیزه

راز مهم مدیریت انگیزه جمله‌ی زیر است:
با تعیین اهداف دقیق، داشتن انگیزه را به یک عادت دائمی تبدیل کنید.
هیچ‌وقت منتظر امکانات و ابزارهای قوی و بزرگ نباشید با کمترین امکانات در دسترس برنامه خود را برای رسیدن به اهداف تدوین و اجرا کنید.
یک نکته مهم! بعضی‌اوقات شما خود را تنبل می‌دانید و شرایط نامطلوب و بی‌کیفیت زندگی خود را به گردن تنبلی می‌اندازید، اما باید بدانید که مشکل شما تنبلی نیست بلکه نداشتن علم مدیریت انگیزه است. شما با تعیین اهداف و مدیریت انگیزه خواهید فهمید که تنبل نیستید و پس از مدتی پی خواهید برد که به اهدافتان نزدیک‌تر شده وزندگی باکیفیت‌تری را برای خود خلق کرده‌اید.

سخن پایانی

در این مقاله به مبحث مدیریت انگیزه پرداختیم. در ابتدا مفهوم انگیزه و فاکتورهای آن را بازگو کردیم، مفهوم مدیریت انگیزه و همچنین تفاوت انگیزه و هدف را شرح دادیم و همچنین فاکتورهای انگیزه را ذکر کردیم و در انتها راز مهم مدیریت انگیزه را توضیح دادیم.
امیدواریم توانسته باشیم دید جدیدی از انگیزه و مدیریت انگیزه به شما همراهان آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما داده باشیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد انگیزه با ما در میان بگذارید.

مقاله پیشنهادی:  دراپ شیپینگ چیست و چگونه از آن کسب درامد کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *