it homa

اینفوگرافیک چیست و چگونه اینفوگرافیک طراحی کنیم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اینفوگرافیک چیست و چگونه اینفوگرافیک طراحی کنیم؟

اینفوگرافیک روشی است که با ترکیب دو واژه گرافیک (graphic) و اطلاعات (information) به ارائه یک سری از اطلاعات به‌صورت دیداری می‌پردازد. هدف اینفوگرافیک انتقال اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان و با روشی مؤثر به مخاطبان است. با استفاده از انواع المان‌های گرافیکی مانند آیکون‌ها، تصاویر، نمودار و تلفیق آن‌ها با اطلاعات و آمار به این هدف دست پیدا می‌کنیم.

راه‌های مختلفی برای انتقال اطلاعات و داده‌ها وجود دارد. بااین‌وجود اینفوگرافی به‌مراتب بهتر و مؤثرتر می‌باشد. دلیل این امر نیز کاملاً واضح است. حتماً تابه‌حال متوجه شده‌اید که زمانی به بیشترین اطلاعات دست پیدا خواهید کرد که آن را به‌صورت تصویری ببینید. به شکل عکس، پوستر و یا روزنامه دیواری. بیشترین میزان اطلاعاتی که مغز ما دریافت می‌کند اطلاعات دیداری است. به همین دلیل است که ما تصاویر را خیلی بهتر از نوشته‌ها به یاد می‌آوریم.

همین موضوع استفاده از اینفوگرافی را جذاب می‌کند. درواقع، استفاده از اینفوگرافیک‌ برای این است که خدمات و محصولات شما توسط مخاطبتان به یاد سپرده شود. علاوه‌براین، اینفوگرافی‌ها به دلیل استفاده از المان‌های بصری و جذابیت بالایی که دارند، افراد را بیشتر به شما و تفکرات شما نزدیک خواهند کرد.

انواع اینفوگرافیک‌ها

هنگام طراحی اینفوگرافیک از مدل‌های گوناگونی استفاده می‌شود. در ادامه به انواع مهم اینفوگرافیک‌ها اشاره می‌کنیم:

اینفوگرافیک ایستا

همان‌طور که مشخص است، منظور از این روش این است که تمام اطلاعات به‌صورت ثابت در آن درج شوند و بتوان در یک نگاه کلی همه‌چیز را دید.

اینفوگرافیک پویا

دیگر مدل مرسوم در اینفوگرافیک‌ها، مدل پویا یا داینامیک است. در این مدل مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌ها به‌صورت متحرک و انیمیشنی نمایش داده می‌شوند.

اینفوگرافیک تعاملی

مدل تعاملی یا اینتراکتیو مدلی است که کاربر در فضای وب و با اختیار خود می‌تواند از آن استفاده کند.

مقاله پیشنهادی:  چرا به برنامه دیجیتال مارکتینگ نیازمندیم؟

اینفوگرافیک فیزیکی

هنگامی‌که اطلاعات موردنظر خود را در قالب یک ماکت سه‌بعدی نمایش دهید. درواقع یک اینفوگرافیک فیزیکی ایجاد کرده‌اید.

مؤلفه‌های بصری اینفوگرافیک

همانطورکه گفته شد در طراحی اینفوگرافیک کاملاً با المان‌های دیداری سروکار داریم و باید آن‌ها را به‌صورت استاندارد در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین باید ببینیم چه مؤلفه‌هایی در طراحی آن به کار می‌رود.

رنگ

حتماً قبول دارید که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اینفوگرافیکی، رنگ‌های به‌کاررفته در آن است. بنابراین هر چه بتوانید دقیق‌تر آن‌ها را انتخاب کنید، قطعاً هم‌زمان که طرحی زیبا و متناسب خواهید داشت، مخاطبان بیشتری نیز به دست خواهید آورد. سعی کنید توجه خود را به این بخش، بیشتر از سایر قسمت‌ها معطوف کنید تا بتوانید به‌صورت اصولی از رنگ‌های مختلف در کنار هم استفاده نمایید.

فونت

اگر بهترین و دقیق‌ترین اطلاعات را هم در اختیار داشته باشید و یک طرح جذاب با رنگ‌بندی عالی ارائه کنید، اما فونت به‌کاررفته غیرحرفه‌ای و ناخوانا باشد، تمام زحمات شما به‌گونه‌ای بربادرفته است. بنابراین در نظر داشته باشید که یک فونت‌ زیبا، متناسب، اصولی و جذاب می‌تواند نظر مخاطبان را به سمت شما جلب کند.

تصاویر

یک اینفوگرافیک بدون تصویر معنایی ندارد و جذابیت، مفهوم و زیبایی خود را از دست می‌دهد. حال این تصاویر می‌تواند به‌صورت انیمیشن، تصویرسازی و یا واقعی باشد. مهم این است که هنگام انتخاب تصاویر باید دقت کنید که با طرح کلی مدنظر شما متناسب باشد و سازگاری مناسبی داشته باشد.

آیکن

به‌منظور دسته‌بندی محتوا و اطلاعات و همچنین ایجاد تنوع و تمایز در میان مخاطبان نسبت به بخش‌های مختلف مدنظر شما، می‌توانید سراغ پک آیکن‌های جذاب و متنوع بروید تا بتوانید خیلی راحت و زیبا منظورتان را به مخاطبان بفهمانید.

مقاله پیشنهادی:  بانس ریت چیست؟ تأثیر نرخ پرش در سئو

تأثیر اینفوگرافیک در طراحی سایت

طراحی اینفوگرافیک می‌تواند در طراحی سایت و همچنین سئو نیز مؤثر باشد و کاری کند تا نه‌تنها سایت جذاب و حرفه‌ای‌تری داشته باشید، بلکه بتوانید سایت‌ خود را بهینه‌تر کنید. اینفوگرافیک با ایجاد فضایی برای اطلاع‌رسانی دقیق و افزایش آگاهی، ایجاد جذابیت دیداری و درگیر کردن مخاطب، امکان استفاده به‌عنوان ابزار بازاریابی و تبلیغات، وایرال شدن محتوا و دریافت ترافیک ورودی و این‌چنین مزایا در طراحی سایت و سئو تاثیرگزار خواهد بود.

مراحل طراحی و ساخت اینفوگرافیک

برای ساختن یک اینفوگرافیک جذاب، نیازمند گذراندن مراحلی هستیم که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انتخاب موضوع و شناخت مخاطب هدف

در همان قدم اول موضوع اینفوگرافی و هدف از طراحی آن را مشخص کرده و اینکه بدانید دقیقاً می‌خواهید چه مفهومی را به مخاطبان‌ خود برسانید. حتماً مسیر و روند طراحی را با دقت بررسی کنید و هدف‌ خود را به‌گونه‌ای قرار دهید که بتوانید محتوای پویا, دائمی و بدون محدودیت داشته باشید. همچنین برای تهیه اطلاعات مناسب، قدم اول شناخت درست مخاطب است. درواقع باید اینفوگرافیک خود را برای مخاطب هدف، به‌صورت ایده آل‌ ارائه کنید. به این صورت که اگر مخاطب هدف شما به اعداد و ارقام بیشتر در مورد مطلب موردنظر علاقه‌مند است، اعداد بیشتری در اینفوگرافیک طراحی‌شده قرار دهید و تحلیل‌های دقیق‌تری داشته باشید.

دسته‌بندی و جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز

برای اینکه بتوانید تقسیم‌بندی خوبی داشته باشید، اطلاعات جمع‌آوری‌شده را به‌درستی دسته‌بندی کنید، تا در طراح اینفوگرافیک دچار مشکل نشوید. توجه کنید که هر بخش از داده‌ها مربوط به کدام قسمت است. پس از شناسایی مخاطب خود، نوبت آن است که اطلاعات و محتوای موردنیاز خود را جمع‌آوری کنید. از صحت و درستی اطلاعات خودآگاهی پیدا کنید. وقتی اطلاعات موردنیاز خود را جمع‌آوری کردید، از خودتان بپرسید که قرار است چه داستانی را با محتوایی که در دست دارید تعریف کنید؟ محتوای جذاب برای مخاطبان اطلاعاتی است که به‌سادگی قابل‌درک باشد و بستر روایت به جذاب‌تر شدن هرچه بیشتر اینفوگرافیک شما کمک می‌کند. با این کار می‌توانید به مخاطب خود اطمینان دهید که اطلاعات شما معتبر است.

مقاله پیشنهادی:  از فرش تا عرش؛ قصه موفقیت برند پرادا

تهیه ابزار لازم و طراحی

بعدازآنکه ساختار محتوای ایده آل خود را پیدا کردید، وقت طراحی اینفوگرافیک است. در طراحی اینفوگرافیک خود باید از ابزار اصولی استفاده کنید. می‌توانید از ابزارهای رایگانی مانند: Piktochart، Canva، Venngage و Infogram نیز استفاده کنید. درنهایت طرح اینفوگرافی خود را آماده می‌کنید. همچنین می‌توانید از قالب‌های آماده موجود نیز استفاده کنید و هم در بستر پاورپینت خودتان اینفوگرافیک جدیدی طراحی کنید. قالب‌های مختلف آماده را باکمی جستجو در اینترنت پیدا می‌کنید که انواع مختلفی دارند.

انتشار اینفوگرافیک

زمان انتشار اینفوگرافیک بسیار اهمیت دارد. هرچه قدر هم که محتوای خوبی تولید کنید، درنهایت اگر آن را در زمان و مکان درست به مخاطبان ارائه نشود، قطعاً تأثیر لازم را نخواهد داشت. بنابراین در مرحله توزیع محتوا باید دقت بسیار زیادی انجام دهید. لطفاً حتماً محتوا را متناسب با فضای موردنظر، بازه زمانی کاربران و این‌گونه رفتارشناسی‌های مابین خود و مخاطبان انتشار دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله با اینفوگرافیک و مراحل طراحی آن آشنا شدیم. اینفوگرافیک به معنای نمایش گرافیکی حجم قابل‌توجهی از اطلاعات به‌صورت دسته‌بندی‌شده است که طراحی آن باهدف اطلاع‌رسانی، ارائه گزارش، بیان نکات آموزشی، ارائه محتوای مقایسه‌ای، بازاریابی و تبلیغات انجام می‌شود. فراموش نکنید که خلاقیت در این نوع طراحی اهمیت بسیار زیادی دارد. بااین‌وجود، سعی کنید شروع کنید، تا استارت نزنید قطعاً با مشکلات پیش رو در طراحی روبرو نخواهید شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *