What is drip marketing?

بازاریابی قطره ای یا دریپ مارکتینگ چیست؟

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

اگر به دنبال راهی برای جذب مشتریان جدید و توسعه کسب‌وکارتان هستید، دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره‌ای یکی از بهترین روش‌های موجود است. این روش توسط بسیاری از برندهای معتبر جهان استفاده شده و امتحانش را به‌خوبی پس داده است. اگر می‌پرسید دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره‌ای چیست؟ باید بگویم بازاریابی قطره‌ای روشی بسیار مؤثر برای جلب‌توجه مخاطبان و جذب مشتری می‌باشد. با استفاده از روش‌های معمول و متداول تبلیغاتی احتمال آنکه افراد برند شما را فراموش کنند زیاد است، اما با استفاده از بازاریابی قطره‌ای همواره در مقابل چشم افراد بوده و شهرت و محبوبیت برندتان افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله علاوه بر چیستی بااهمیت، مزایا و نکات مهمی پیرامون بازاریابی قطره‌ای آشنا می‌شوید.

بازاریابی قطره‌ای یا دریپ مارکتینگ چیست؟

بازاریابی قطره‌ای یا دریپ مارکتینگ، الهام گرفته شده از شیوه آبیاری در کشاورزی است. در این روش به‌جای آنکه یکباره حجم زیادی از تبلیغات را اجرا کرده و بعد از آن دیگر تا مدت‌ها خبری از شما و برندتان نباشد، به‌صورت مداوم و قطره‌ای تبلیغات خود را در تمام طول روز و هفته انجام می‌دهید. به نظر شما کدام روش کارآمدتر است؟

در روش اول مشتریان خیلی زود شما را فراموش می‌کنند، اما در روش دوم شما همواره در مقابل چشم افراد هستید. احتمال آنکه افراد تبدیل به مشتریان کسب‌وکار شما بشوند در روش دوم بسیار بیشتر است زیرا در طول زمان، قطره‌قطره اعتماد افراد نسبت به کسب‌وکار شما افزایش‌یافته است.

بازاریابی قطره‌ای به ما کمک می‌کند تا وقتی می‌خواهیم محصول جدیدی وارد بازار کنیم از قبل ذهن افراد را با آن آشنا کرده و مشتریان بالقوه‌ای برایش جذب کنیم. برای مثال فکر کنید شما صاحب یک نمایشگاه فرش هستید و قصد دارید نقش‌های جدید قالی را طی چند ماه آینده وارد بازار کنید؛ بنابراین از قبل به‌وسیله بازاریابی قطره‌ای ذهن مردم را آماده محصولات جدیدتان می‌کنید.

از طریق بازاریابی قطره‌ای تبلیغات شما همیشه جلوی چشم افراد است و نام برند شما بسیار پررنگ‌تر از سایر برندها در ذهن افراد ثبت می‌شود.
بازاریابی قطره‌ای یا دریپ مارکتینگ این روزها در قالب کمپین‌های تبلیغاتی قطره‌ای نیز برگزار می‌شود. این کمپین‌ها اگر به‌درستی اجرا شوند بسیار برای کسب‌وکار شما سودآور هستند. برای دسترسی به افراد در برگزاری چنین کمپین‌هایی، معمولاً از لیست‌های ارسال ایمیل انبوه یا سایر پلتفرم‌ها استفاده می‌شود. اگر هنوز درباره استفاده از بازاریابی قطره‌ای برای کسب‌وکارتان دودل هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با مزایای دریپ مارکتینگ آشنا کنیم.

مزایای بازاریابی قطره‌ای یا دریپ مارکتینگ

چه کسی دوست دارد بعد از صرف وقت و هزینه‌های بسیار برای برند خود، درنهایت شاهد رشد روزافزون رقیبانش باشد؟ این اتفاقی است که این روزها زیاد رخ می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و حتی پیامک بسترهایی هستند که برندهای مختلف بر روی آن تبلیغات می‌کنند. حتماً شنیده‌اید که می‌گویند: از دل برود هرآن‌که که از دیده برفت! مشکل بزرگ برندها نیز همین است.

امروزه اگر یک کمپانی فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش را حتی برای مدت کوتاهی غیرفعال کند، بخش زیادی از مشتریانش را از دست می‌دهد. اگر نمی‌خواهید شاهد دزدیده شدن مشتریان خود باشید بازاریابی قطره‌ای روشی است که باید برای تبلیغاتتان انتخاب کنید. از دیگر مزایای دریپ مارکتینگ به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
• در این روش اغلب افرادی جذب می‌شوند که به حوزه کاری شما علاقه دارند؛ بنابراین احتمال آنکه این افراد تبدیل به مشتریان شما بشوند زیاد است.
• همواره در مقابل چشم مخاطب هستید. به همین علت نام و نشان شما در ذهن مخاطبانتان ماندگار می‌شود.
• با این روش می‌توانید ارتباط صمیمانه‌تر و دوستانه‌تری با مخاطبانتان برقرار کنید، و همین امر موجب اعتمادسازی می‌شود.
• با فرستادن پیام در زمان‌های درست مثلاً در هنگام تخفیف‌ها و حراج‌ها باعث می‌شوید مشتری در لحظه خرید کند.

مقاله پیشنهادی:  بیزینس پلن چیست؟

ازآنجاکه در این روش افراد دقیقاً از جامعه هدف شما، انتخاب شده‌اند و تبلیغات به طور مستمر برایشان اجرا می‌شود، خیلی زود شاهد افزایش فروشتان خواهید بود. برای مثال اگر شما فروشنده کفش زنانه هستید، تبلیغات شما به‌صورت منظم به خانم‌هایی که علاقه به خرید کفش دارند، نشان داده می‌شود درنتیجه احتمال آنکه بخشی از این افراد از شما خرید کنند بسیار زیاد است.

چه مشاغلی به بازاریابی قطره‌ای نیازمند هستند؟

این سؤال مثل این است که بپرسیم چه افرادی به غذا نیاز دارند؟ واقعاً اگر بگویم دریپ مارکتینگ تا این حد برای یک کسب‌وکار مهم است. تقریباً تمامی کسب‌وکارها و مشاغلی که خواهان رشد و توسعه خود هستند باید از بازاریابی قطره‌ای استفاده کنند. اما ازآنجاکه حوزه کاری مشاغل مختلف دارای تفاوت‌های اساسی است، طبیعتاً برخی کسب‌وکارها مثل شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک، پوشاک و مود غذایی باید بیش از سایرین در زمینه دریپ مارکتینگ فعال باشند. اما اگر خوب فکر کنید متوجه می‌شوید از لبنیاتی سر کوچه گرفته تا اپراتورهای سیم‌کارت موبایل و حتی کمپانی بزرگی چون اپل، همگی برای رشد و بقای خود باید از بازاریابی قطره‌ای بهره‌مند شوند؛ بنابراین تفاوتی ندارد که کسب‌وکارتان چیست به‌هرحال باید از بازاریابی قطره‌ای استفاده کنید.

انواع بازاریابی قطره‌ای

آن چیزی که برای تمام برندها اهمیت دارد، این است که تبلیغاتشان منجر به افزایش مشتری و فروش آن‌ها بشود. ازآنجاکه بازاریابی قطره‌ای قصد دارد روی جامعه هدف هر بیزینس، تمرکز کند دارای انواع مختلفی است. درواقع از چون نوع کار و جامعه هدف هر کسب‌وکار متفاوت است، بازاریابی قطره‌ای نیز باید برای هرکدام به شیوه‌ای خاص و متفاوت اجرا شود. در ادامه چند نوع از انواع بازاریابی قطره‌ای را برای شما توضیح می‌دهیم. شما می‌توانید بر اساس نیازها، مشتریان و حوزه کاری‌تان از هرکدام از این روش‌ها بهره ببرید.

بازاریابی قطره‌ای اصلی Top of Mind

منظورمان از اصلی، همان کمپین‌های مهمی هستند که باید بیش از بقیه به آن‌ها توجه کنید. این کمپین‌ها اغلب هدفشان تعامل بیشتر با مشتری‌ها و افراد تأثیرگذار در فرایند فروش است.

بازاریابی قطره‌ای دانشی Educational

در این کمپین شما به تولید محتوای مفید در زمینه کاری‌تان برای افراد می‌پردازید. هدف از تولید این محتواها اصلاً فروش نیست بلکه افزایش تعامل با مخاطب است. یعنی شما مطالب مفید را برای افراد فراهم می‌کنید و افراد با برند شما ارتباط برقرار کرده و بعداً تبدیل به مشتری شما می‌شوند.

بازاریابی قطره‌ای تعاملی

حتماً برایتان پیش‌آمده افرادی که روزی مشتریان ثابت شما بوده‌اند اکنون هیچ ارتباطی با شما ندارند. با استفاده از این روش دوباره با مشتریانی که مدتی است شما را فراموش کرده‌اند تعامل برقرار می‌کنید و همین امر باعث می‌شود دوباره اعتماد آنان را جلب کنید. این افراد مشتریان بالقوه‌ای هستند که هرگز نباید از دستشان بدهید زیرا قبلاً مشتری شما بوده‌اند و با یک یادآوری یا کد تخفیف مجدداً با شما تعامل برقرار می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات بنری چیست؟

بازاریابی قطره‌ای رقابتی

بازار امروز بسیار رقابتی است. تمام برندها و کسب‌وکارها در تلاش هستند تا مشتریان زیادی را جذب کنند. شما با استفاده از این روش بازاریابی می‌توانید با شگردهای خاصی مشتریان رقیب‌های خود را جذب کرده و فروشتان را افزایش بدهید.

بازاریابی قطره‌ای ترفیعی

از این روش برای ارتقا یا فروش یکی از محصولاتتان می‌توانید استفاده کنید. برای مثال اگر تولیدکننده کیف هستید. در یک‌زمان خاص روی کوله‌پشتی‌هایتان تخفیف ارائه می‌دهید و شاهد افزایش فروشتان خواهید بود.

بازاریابی قطره‌ای آموزشی یا Training

گرچه این روش کمتر توسط کمپین‌ها و مشاغل استفاده می‌شود اما در نوع خودش می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر محصولاتی دارید که افراد قبل حین و یا بعد از استفاده از آن باید نکاتی را رعایت کنند یا شیوه استفاده خاصی دارد، این روش مناسب شما است.

اگر با خواندن انواع بازاریابی قطره‌ای سؤالتان این است که کدام روش بهترین است؟ باید بگویم بسته به اینکه حوزه کاری و نیاز مخاطب شما چیست پاسخ متفاوت است. برای هر بیزینسی ممکن است یک یا چند تا از روش‌ها و کمپین‌ها مفید باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنم قبل از شروع به کار حتماً اهداف، نیازها و شرایط کاری خود را بررسی کنید.

چند نکته مهم برای افزایش اثربخشی بازاریابی قطره‌ای

حال که تصمیم خود را برای استفاده از روش بازاریابی قطره‌ای گرفته‌اید خوب است در این بخش با نکات مهمی آشنا شوید که رعایت کردن آن‌ها باعث افزایش سودآوری تبلیغات شما می‌شود. درواقع با درنظرداشتن مواردی که در ادامه خواهیم گفت بازاریابی قطره‌ای شما بسیار اثربخش و مفید خواهد بود.

تعیین مخاطب هدف

اولین و مهم‌ترین اصل در بازاریابی قطره‌ای تعیین جامعه هدف است. تا زمانی که ندانید هدف شما کدام بخش از جامعه است چگونه می‌خواهید تبلیغات اثربخشی را برنامه‌ریزی کنید؟ بنابراین در ابتدا باید کاملاً مشخص کنید که جامعه هدف شما، از چه جنسیت، رده سنی، وضعیت مالی، منطقه جغرافیایی و حتی چه حوزه کاری هستند.

ایجاد تیم یا کمپین بازاریابی قطره‌ای

حال که مشتریان هدف خود را به‌خوبی تعیین کرده‌اید وقت آن است تا با تشکیل یک کمپین پرقدرت بازاریابی قطره‌ای یا دریپ مارکتینگ را آغاز کنید. اما قبل از آن باید تصمیم بگیرید که از کدام یک از انواع بازاریابی قطره‌ای باید استفاده کنید. برای مثال اگر می‌خواهید مخاطبانی که درگذشته داشته‌اید و اکنون مدتی است غیرفعال هستند را فعال کنید باید از روش بازاریابی قطره‌ای تعاملی استفاده کنید. انتخاب نوع بازاریابی بسیار پراهمیت و در ادامه راه تعیین‌کننده است بنابراین نسبت به آن دقت کافی را داشته باشید.

انتخاب بستر ارسال پیام

بعد از انتخاب روش بازاریابی قطره‌ای وقت آن می‌رسد که انتخاب کنید پیغام شما چگونه به جامعه هدفتان برسد. می‌توانید از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و… یا ارسال پیامک استفاده کنید. در این زمینه علاوه بر توجه به متنی که برای افراد ارسال می‌شود حتماً به گرافیک و رنگ و لعاب‌کار نیز توجه کرده و تلاش کنید تا محتوا به لحاظ بصری هم جذاب باشد.

مقاله پیشنهادی:  آموزش کسب درآمد از یوتیوب(YouTube)

ارزیابی بازاریابی قطره‌ای

بعد از اجرای بازاریابی قطره‌ای حتماً آن را ارزیابی کنید. یعنی بررسی کرده و ببینید آیا این روش باعث افزایش فروش و مشتریان شما شده است؟ آیا باعث افزایش شهرت برند شما شده است؟ یا خیر. ممکن است روشی که برای بازاریابی قطره‌ای انتخاب کرده‌اید یا جامعه هدفتان نیاز به اصلاح داشته باشد.

طرز کار دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره‌ای

یکی از متداول‌ترین راه‌های ارسال تبلیغات در دریپ مارکتینگ، لیست‌های ایمیل هستند. ارسال کردن ایمیل انبوه هم هزینه کمتری دارد و هم پروسه کاری و اتوماسیون آن، کم‌دردسرتر است به همین دلیل هم بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای ارسال تبلیغات انبوه و البته هدفمند از پیامک و سایر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین نیز استفاده می‌شود. روشی که انتخاب می‌کنید هم به بودجه مالی و هم به جامعه هدف شما بستگی دارد. اگر جامعه هدف شما افرادی هستند که کمتر از ایمیل استفاده می‌کنند بنابراین تبلیغات شما هم تا ابد در ایمیل آن‌ها خاک خواهد خورد.
نکته جالبی که خوب است درباره بازاریابی قطره‌ای یا دریپ مارکتینگ بدانید این است که این نوع تبلیغات با رصد کردن رفتار مشتریان، در دفعات بعدی ایمیل‌ها و پیام‌های هدفمندتری برای آنان ارسال می‌کند. حتماً دقت کرده‌اید که وقتی در اینستاگرام چند بار عکس غذا را لایک می‌کنید به‌تدریج اکسپلور شما پر می‌شود از عکس غذاهای متنوع. اینستاگرام، فیسبوک و تمام شبکه‌های اجتماعی و حتی وب‌سایت‌های فروشگاهی با رصد کردن رفتار کاربران و مشتریان خود و استفاده از دریپ مارکتینگ درحال‌رشد و پیشرفت هستند.

رفتار کاربران در بازاریابی قطره‌ای

بعد ارسال تبلیغات شما مثلاً از طریق لیست ایمیل، باید منتظر باشیم و ببینیم افرادی که تبلیغات را دریافت کرده‌اند چه رفتاری از خود نشان می‌دهند. عده‌ای ممکن است ایمیل شما را باز نکرده و کلاً نادیده بگیرند. برخی از این افراد هم وارد و بسایت شما شده، چرخی می‌زنند و بعد بدون ثبت‌نام و یا خرید خارج می‌شوند. این افراد اگر بعداً مجدداً ایمیلی از سوی شما دریافت کنند ممکن است بار دیگر وارد وب‌سایتتان شده و خریدی انجام بدهند. افراد دیگری ممکن است وارد و بسایت شما شده و عضو خبرنامه شما بشوند. برخی هم ممکن است تبدیل به مشتریان ثابت شما بشوند. قرار نیست ۱۰۰ درصد افرادی که برای آن‌ها تبلیغات ارسال کرده‌اید در و بسایت شما ثبت‌نام کنند یا مشتری شما بشوند، اما مهم است که بعد از ارسال انبوه ایمیل یا پیامک بادقت فراوان آمارهای پیج اینستاگرام یا و بسایت خود را بررسی کنید تا بتوانید در آینده بازاریابی قطره‌ای یا دریپ مارکتینگ خود را بهینه کنید.

جمع‌بندی

اگر تمایل دارید کسب‌وکارتان را از رکود و خلوتی خارج کنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً از بازاریابی قطره‌ای استفاده کنید. به‌وسیله دریپ مارکتینگ با صرف هزینه‌ای کم، مشتریان زیادی جذب می‌کنید. این شیوه تبلیغاتی راهی است برای نفوذ در ضمیر ناخودآگاه افراد به‌گونه‌ای که هرگز نام برند شما را فراموش نکنند. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با نکات مهم پیرامون بازاریابی قطره‌ای یا دریپ مارکتینگ آشنا کنیم. شما می‌توانید این نوشته را با سایر دوستان و همکارانتان نیز به اشتراک بگذارید تا آنان هم با استفاده از دریپ مارکتینگ به موفقیت در کسب‌وکارشان دست پیدا کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *